POSTANOWIENIE - Interpretacja - US40-M/9/05/PI/IN

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.02.2005, sygn. US40-M/9/05/PI/IN, Urząd Skarbowy Warszawa-Wola

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Działając na podstawie art. 14 a ustawy z dn. 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz.U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 z późń. zm./ w odpowiedzi na wniosek Sp. z o.o. w sprawie udzielenia interpretacji z zakresu przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola postanowił uznać stanowisko wnioskodawcy w zakresie opodatkowania umowy pożyczki.


Uzasadnienie


W dn. 14.01.2005 r. strona złożył wniosek w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących styku podatku od czynności cywilnoprawnych i podatku od towarów i usług.
Pytaniem postawionym przez Sp. z o.o. w złożonym wniosku jest kwestia, czy udzielenie pożyczki pracownikowi podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych ?
Art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych z dn. 09.09.2000 r. /Dz.U. z 2000 r. Nr 86, poz. 959 z późn. zm./ określa zamknięty katalog czynności cywilnoprawnych, które podlegają temu podatkowi. W myśl przepisowi z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b w/w ustawy, podatkowi podlegają umowy pożyczki. Z kolei art. 2, który określa czynności nie podlegające opodatkowaniu i zgodnie z pkt 4 art. 2 nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego.
Co do zasady podatkiem od czynności cywilnoprawnych objęte zostały czynności obrotu nieprofesjonalnego, dokonywane ad hoc, zaś podatkowi od towarów i usług poddany został obrót zawodowy (profesjonalny). Co za tym idzie, nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych te czynności cywilnoprawne (wymienione w art. 1), jeżeli dokonanie tej czynności rodzi powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
Wyłączenie czynności cywilnoprawnych z podatku dotyczy tylko tych przypadków, gdy w szczególności sprzedający, pożyczkodawca, darczyńca, poręczyciel jest z tytułu dokonania czynności cywilnoprawnej podatnikiem podatku od towarów i usług. W przypadku zamiany warunkiem wystarczającym jest, aby którakolwiek ze stron była podatnikiem podatku od towarów i usług.
Podatkiem od towarów i usług opodatkowane jest także odpłatne świadczenie usług. Jeżeli na treść usługi składa się czynność cywilnoprawna objęta podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to objęcie takiej usługi obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług powoduje wyłączenie opodatkowania w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Art. 2 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnej wymienia określenia "strona opodatkowana podatkiem od towarów i usług" oraz strona "zwolniona od podatku od towarów i usług", wobec tego dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy konieczne jest określenie statusu Sp. z o.o. w zakresie podatku VAT.
Bez wątpienia zgodnie z ustawą z dn. 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm./ podatnik jest podatnikiem podatku VAT w zakresie prowadzonej przez siebie działalności. Wątpliwości co do opodatkowania powstają jednak w sytuacji, gdy podatnik VAT dokonuje czynności nie stanowiących jego działalności "profesjonalnej" lub wykraczające poza taką działalność np. udziela pożyczki pracownikowi.
Do sytuacji takiej odniósł się Europejski Trybunał Sprawiedliwości w orzeczeniu w sprawie C-142/ 99 pomiędzy Floridiane SA i Berinvest SA a Państwem Belgijskim. ETS stwierdził, że pomimo wyłączenia przez art. 2(1) VI Dyrektywy VAT z zakresu stosowania VAT transakcje, w których podatnik nie występuje w takim charakterze, transakcje dotyczące pożyczek podlegają VAT jedynie w sytuacji, gdy stanowią działalność gospodarczą podmiotu w rozumieniu art. 4(2) VI Dyrektywy, bądź stanowią bezpośrednie, stałe i konieczne rozszerzenie działalności opodatkowanej, niewynikające jednakże bezpośrednio z tej działalności w rozumieniu art. 19(2) Dyrektywy VAT. Skoro zatem Sp. z o.o. zawarła w Regulaminie Pracy informację o możliwości udzielania pożyczek pracownikom, to zdaniem organu podatkowego taka zaplanowana działalność stanowi wyżej wspomniane rozszerzenie działalności opodatkowanej i jako takie nie jest przedmiotem podatku od czynności cywilnoprawnych. Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola potwierdza stanowisko podatnika w przedmiotowej sprawie, wyrażone w piśmie.


Pouczenie


W myśl art. 14 a § 4 oraz art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu.
Powyższych informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionego stanu faktycznego.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art. 14 b §1 ustawy Ordynacja podatkowa. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z przepisem art. 14 b §1 w/w ustawy.

Urząd Skarbowy Warszawa-Wola