
Temat interpretacji
Zakres polskich instrumentów finansowych odnośnie możliwości zastosowania zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 9 lit. a lub odpowiednio lit. b ustawy, możliwości zastosowania zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 9 lit. c ustawy.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów, uwzględniając prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie sygn. akt III SA/Wa 387/12 z dnia 05.10.2012 r. (data wpływu 14.01.2013 r.) stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12.07.2011 r. (data wpływu 15.07.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie polskich instrumentów finansowych - jest:
- odnośnie możliwości zastosowania zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 9 lit. a lub odpowiednio lit. b ustawy - prawidłowe,
- odnośnie możliwości zastosowania zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 9 lit. c ustawy nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15.07.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie sprzedaży polskich instrumentów finansowych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
- Giełda Papierów Wartościowych we Frankfurcie (FSE), prowadzona przez D., wprowadziła nowy segment rynku, X.(dalej X. Rynek Międzynarodowy X.) oferowany przez FSE XR. (Rynek Regulowany FSE X.), który uznawany jest za rynek regulowany w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 14 Dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych (dalej Dyrektywa MiFID) oraz FSE XO. (Rynek Otwarty FSE X.), który uznawany jest za wielostronną platformę obrotu (dalej MTF) w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 15 Dyrektywy MiFID. E. (dalej E.), występujący w charakterze centralnego kontrahenta (ang. central counterparty, na potrzeby niniejszego wniosku określanego jako centralny kontrahent, zgodnie z polską wersją językową Dyrektywy MiFID; zaznaczyć jednak należy, że używane jest również tłumaczenie centralny kontrpartner, m.in. na stronach internetowych Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A., które to tłumaczenie nie będzie jednak używane na potrzeby niniejszego wniosku) w rozumieniu Dyrektywy MiFID, jest podmiotem pośredniczącym pomiędzy stronami transakcji zawieranych na FSE XR. i FSE XO., stając się sprzedającym dla kupującego i kupującym dla sprzedającego.
FSE XR. i FSE XO. nie zapewniają na obszarze Polski żadnych rozwiązań (obejmujących instalowanie systemów informatycznych i urządzeń technicznych), które ułatwiałyby dostęp do tych rynków i prowadzenie na nich obrotu w sposób zdalny przez uczestników lub podmioty na terenie Polski. E. nie będzie przeprowadzać żadnych rozliczeń (ang. clearing) transakcji zawieranych na terenie Polski na rynku regulowanym lub poprzez wielostronną platformę obrotu i będzie działać wyłącznie poza Polską.
Zamiar jest taki, aby polskie instrumenty finansowe były przedmiotem obrotu na FSE XR. i FSE XO. Polskie Instrumenty Finansowe, które będą przedmiotem obrotu na FSE XR. i FSE XO. będą w formie zdematerializowanej i będą wprowadzone do rejestru depozytów w K.(dalej K.), działającym w charakterze centralnego depozytu papierów wartościowych.
- Wszystkie transakcje związane z obrotem na X. będą zawierane poza Polską, jednak ich rozrachunek nastąpi za pośrednictwem K., a przeniesienie własności papierów wartościowych w Polsce nastąpi pomiędzy polskimi rachunkami papierów wartościowych prowadzonymi przez uczestników K. (takich jak domy maklerskie czy podmioty prowadzące działalność powierniczą) działającymi na terenie Polski (dalej Polska Firma Inwestycyjna). Rolą Polskiej Firmy Inwestycyjnej będą czynności techniczne związane z dokonywaniem przelewu papierów wartościowych pomiędzy rachunkami papierów wartościowych w Polsce. Rolą E. (działającego na własny rachunek lub na rachunek swoich klientów) będzie pośredniczenie pomiędzy pierwotnymi stronami transakcji wyłącznie w celu dokonania rozliczenia transakcji. Dlatego też E. będzie utrzymywał papiery wartościowe na swoim rachunku papierów wartościowych jedynie przez krótki okres zwykłego cyklu rozrachunkowego. E. zazwyczaj jest w posiadaniu papierów wartościowych jedynie przez chwilę (i odpowiada za ich rozliczenie (ang. clearing) a nie rozrachunek (ang. settlement). W bardzo rzadkich przypadkach E. może pozostawiać papiery wartościowe na lokacie nocnej na swoich rachunkach, ale są to naprawdę wyjątkowe przypadki. Może się tak zdarzyć na przykład, gdy sprzedający dostarczy akcje, a kupujący nie ma środków pieniężnych. W takim przypadku E. pozostaje w posiadaniu papierów wartościowych dopóki środki pieniężne nie zostaną wpłacone przez kupującego.
Obecnie, rozważana jest możliwość posiadania przez E. w Polsce rachunku papierów wartościowych w Polskiej Firmie Inwestycyjnej. Przeniesienie papierów wartościowych w Polsce będzie następowało pomiędzy rachunkami papierów wartościowych w Polskiej Firmie Inwestycyjnej za pośrednictwem rachunku papierów wartościowych E., występującego w charakterze centralnego kontrahenta, stającego się sprzedającym dla kupującego i kupującym dla sprzedającego.
Jak wspomniano powyżej, E., działając w charakterze centralnego kontrahenta w rozumieniu Dyrektywy MiFID, uczestniczyłby w umowach zawieranych na FSE XR. i FSE XO., stając się sprzedającym dla kupującego i kupującym dla sprzedającego. Strukturę wzajemnych relacji w ramach omawianych transakcji ilustruje poniższy schemat (dalej Łańcuch E.):
Patrz Wniosek ORD-IN
Potencjalni posiadacze rachunków papierów wartościowych w Polskiej Firmie Inwestycyjnej
Strona Sprzedającego
Potencjalne transakcje
- Klient S. działając jako właściciel sprzedaje Sprzedającemu N., działającemu jako uczestnik obrotu X., który sprzedaje na rzecz C1., działającemu jako uczestnik rozliczający E., który z kolei sprzedaje na rzecz E.;
- Sprzedający N., działając jako uczestnik obrotu X. i jako właściciel, sprzedaje na rzecz C1., działającego jako uczestnik rozliczający E., który z kolei sprzedaje na rzecz E.;
- Klient C1., działający jako właściciel, sprzedaje na rzecz C1., działającego jako uczestnik rozliczający E. i uczestnik obrotu X., który z kolei sprzedaje na rzecz E.;
- C1., działający jako właściciel, sprzedaje na rzecz E.
Role każdej ze stron:
Klient S: - Sprzedający (właściciel) (a)
Sprzedający N.: - Agent komisowy (makler) (a)
- Sprzedający (właściciel) (b)
C1.: - Agent komisowy (makler) (c)
- Sprzedający (właściciel) (d)
- Uczestnik Rozliczający (a,b,c,d)
E.: - Kupujący (nie właściciel) (a,b,c,d)
KlientC1.: - Sprzedający (właściciel) (c)
Strona Kupująca
Potencjalne transakcje
- Klient K nabywa od Kupującego N., działającego jako uczestnik obrotu X., który nabywa od C2., działającego jako uczestnik rozliczający E., który z kolei kupuje od E.;
- Kupujący N., działający jako uczestnik obrotu X., kupuje od C2., działający jako uczestnik rozliczający E., który z kolei kupuje od E.;
- Klient C2. kupuje od C2., działającego jako uczestnik obrotu X. i jako uczestnik rozliczający E., który z kolei kupuje od E.;
- C2. kupuje od E. na własny rachunek.
Role każdej ze stron:
Klient K: - Kupujący (właściciel) (a)
Kupujący N.: - Agent komisowy (makler) (a)
- Kupujący (właściciel) (b)
C2.: - Agent komisowy (makler) (c)
- Kupujący (właściciel) (d)
- Uczestnik rozliczający (a,b,c,d)
E.: - Sprzedający (nie właściciel) (a, b,c,d)
Klient C2.: - Kupujący (właściciel) (c)
Klient uczestnika C1. i, odpowiednio, Klient uczestnika C2. nie są uczestnikami obrotu X., a tylko klientami odpowiedniego uczestnika rozliczającego (ang. clearing member).
- Należy zauważyć, że wszystkie transakcje, objęte niniejszym wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej, są klasyfikowane jako dokonywane w ramach obrotu zorganizowanego, w rozumieniu Dyrektywy MiFID, (tj. realizowane na regulowanym rynku lub poprzez wielostronną platformę obrotu). W związku z tym wszystkie transakcje w ramach Łańcucha E. i działalność wszystkich uczestników Łańcucha E. jest traktowana jako obrót zorganizowany w rozumieniu prawa niemieckiego i Dyrektywy MiFID.
Zakłada się, że każdy C. (uczestnik rozliczający ang. clearing member) i każdy N. (uczestnik nie rozliczający - ang. non-clearing member) jest umocowany lub podlega regulacjom uprawniającym go do prowadzenia działalności na rynku finansowym i jest traktowany jako: (i) przedsiębiorstwo inwestycyjne w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 Dyrektywy MiFID lub (ii) instytucja kredytowa w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 22 Dyrektywy MiFID. Dlatego też, każdy z C. i N. w Łańcuchu E. odpowiada definicji zagranicznej firmy inwestycyjnej zgodnie z art. 3 pkt 32 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183 poz. 1538 z późn. zm.) (dalej UOIF), która stanowi, że przez zagraniczną firmą inwestycyjną rozumie się osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej z siedzibą na terytorium innego państwa członkowskiego, a w przypadku gdy przepisy danego państwa nie wymagają ustanowienia siedziby - z centralą na terytorium innego państwa członkowskiego, albo osobę fizyczną z miejscem zamieszkania na terytorium innego państwa członkowskiego, prowadzącą na podstawie zezwolenia właściwego organu nadzoru działalność maklerską na terytorium innego państwa członkowskiego, jak również zagraniczną instytucję kredytową.
E. nie działa jako zagraniczna firma inwestycyjna w rozumieniu powyższej definicji, działa jednak jako centralny kontrahent zgodnie z Dyrektywą MiFID.
- Zgodnie z prawem niemieckim E., działając jako centralny kontrahent, stosownie do Dyrektywy MiFID, uczestniczyłby w umowach zawieranych na FSE XR. i FSE XO., stając się sprzedającym dla kupującego i kupującym dla sprzedającego, jednak przeniesienie własności nastąpi jedynie pomiędzy początkowym sprzedającym w Łańcuchu E. i końcowym kupującym w Łańcuchu E. (tzn. E. nie będzie miał tytułu prawnego do papierów wartościowych). W każdym przypadku, przynajmniej jeden uczestnik Transakcji, tj. N. lub C. jest uznawany za firmę inwestycyjną lub zagraniczną firmę inwestycyjną w rozumieniu polskich przepisów.
Przeniesienie prawa własności polskich instrumentów finansowych podlega polskiemu prawu. W Polsce, zdematerializowane papiery wartościowe zarejestrowane w depozycie K. są ewidencjonowane zgodnie z zasadą podwójnego księgowania. Z jednej strony K. prowadzi globalne rachunki depozytowe (tj. ogólna liczba papierów wartościowych znajdujących się w posiadaniu uczestników), a z drugiej saldo jest wykazywane na rachunkach papierów wartościowych prowadzonych przez uczestników K. (tj. na rachunkach papierów wartościowych prowadzonych dla inwestorów). K. odpowiada za kontrolę ilości papierów wartościowych i zapewnienie ich integralności, czyli za to, aby liczba papierów wartościowych na rachunkach uczestników (rynku) odpowiadała wielkości emisji.
Co do zasady, zgodnie z art. 7 pkt 2 UOIF, umowa dotycząca zdematerializowanych papierów wartościowych zarejestrowanych w depozycie K. przenosi tytuł prawny do tych papierów z chwilą dokonania odpowiedniego zapisu na rachunku papierów wartościowych. Prawa do pożytków z papierów wartościowych przypadają posiadaczowi rachunku papierów wartościowych; dlatego też jedynie osoba wskazana jako posiadacz rachunku papierów wartościowych jest zgodnie z polskim prawem traktowana jako właściciel papierów wartościowych. W celu ważnego przeniesienia zdematerializowanych papierów wartościowych zarejestrowanych w depozycie K. konieczne jest przeniesienie papierów wartościowych pomiędzy rachunkiem papierów wartościowych w Polsce sprzedającego a rachunkiem papierów wartościowych kupującego.
Dlatego też, jeśli chodzi o polską strukturę rachunków papierów wartościowych uczestników Łańcucha E., N. i/lub C. byliby traktowani jako posiadacze rachunków papierów wartościowych w Polsce, a przeniesienie papierów wartościowych pomiędzy ich rachunkami papierów wartościowych następowałoby za pośrednictwem rachunku papierów wartościowych E. (w Polsce). Dlatego też zgodnie z polskim prawem tytuł własności papierów wartościowych będzie przenoszony pomiędzy N. i/lub C. za pośrednictwem E., który będzie stroną transakcji pomiędzy N. i/lub C., wyłącznie w celu dokonania ich rozliczenia. Zważywszy, że Klient S, a także Klient K nie będą posiadać rachunków papierów wartościowych w Polsce, nie będą oni zgodnie z polskim prawem traktowani jako właściciele.
Strukturę rachunków papierów wartościowych przedstawioną powyżej ilustruje poniższy schemat:
Patrz Wniosek ORD-IN
Jak wynika ze schematu:
- to N. jest posiadaczem rachunku papierów wartościowych w Polsce i przenosi papiery wartościowe na zasadzie wydanie przy płatności (DvP - ang. Delivery versus Payment)) / tytuły (lub odpowiednio otrzymuje je na zasadzie odbiór przy płatności (RvP - ang. Receipi versus Payment) na polski rachunek papierów wartościowych E., który będzie stroną transakcji pomiędzy N. i/lub C. wyłącznie w celu dokonania rozliczenia Transakcji lub alternatywnie,
- to C. jest posiadaczem rachunku papierów wartościowych w Polsce i przenosi papiery wartościowe (DvP) / tytuły (lub odpowiednio otrzymuje je (RvP)) na polski rachunek papierów wartościowych E., który będzie stroną transakcji pomiędzy N. i/lub C. wyłącznie w celu dokonania rozliczenia Transakcji.
- Dla celów interpretacji podatkowej wszystkie poszczególne sprzedaże objęte jednym łańcuchem sprzedaży, jak opisano na schemacie, określane będą jako Transakcja (lub w liczbie mnogiej jako Transakcje).
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy na podstawie art. 9 pkt 9 c) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, podlega zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych transakcja (transakcje) sprzedaży polskich instrumentów finansowych (tj. praw wykonywanych w Polsce w rozumieniu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz UOIF) w segmencie X., oferowana przez FSE XR. (stanowiący rynek regulowany w rozumieniu Dyrektywy MiFID) oraz przez FSE XO. (stanowiący MTF w rozumieniu Dyrektywy MiFID), a dokonywana w ramach struktury sprzedaży przedstawionej w opisie stanu faktycznego jako transakcja (transakcje) realizowana w ramach obrotu zorganizowanego w rozumieniu Dyrektywy MiFID...
- Jeżeli odpowiedź na PYTANIE 1 jest negatywna, czy cały łańcuch Transakcji od Sprzedającego do Kupującego (przedstawiony w opisie stanu faktycznego sprzedaży polskich instrumentów finansowych tj. praw wykonywanych w Polsce na segmencie X., oferowanej przez FSE XR. stanowiący rynek regulowany w rozumieniu Dyrektywy MiFID oraz przez FSE XO. stanowiący MTS w rozumieniu Dyrektywy MiFID) traktowany jest (dla potrzeb podatkowych) jako jedna umowa sprzedaży na potrzeby PCC, podlegająca zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 9 a) oraz b) UPCC, jako że uczestnikiem łańcucha jest co najmniej jedna firma inwestycyjna lub zagraniczna firma inwestycyjna...
- Jeżeli odpowiedź na PYTANIE 1 i 2 jest negatywna, czy cały łańcuch Transakcji od Sprzedającego do Kupującego (przedstawiony w opisie stanu faktycznego sprzedaży polskich instrumentów finansowych, tj. praw wykonywanych w Polsce w segmencie X., oferowanej przez FSE XR., stanowiący rynek regulowany w rozumieniu Dyrektywy MiFID oraz przez FSE XO., stanowiący MTF w rozumieniu Dyrektywy MiFID) powinien być traktowany (dla potrzeb podatkowych) jako osobne umowy sprzedaży na potrzeby PCC, realizowane wyłącznie pomiędzy posiadaczami polskich rachunków papierów wartościowych, podlegające zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 9 a) oraz b) UPCC, jako, że stroną indywidualnej umowy sprzedaży jest co najmniej jedna firma inwestycyjna lub zagraniczna firma inwestycyjna...
Zdaniem Wnioskodawcy,
Ad. Pytanie 1:
Zgodnie z art. 9 pkt a) oraz b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej UPCC) zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej PCC), podlegają transakcje sprzedaży polskich instrumentów finansowych (tj. praw wykonywanych w Polsce, w rozumieniu UPCC oraz UOIF) na segmencie X. oferowane przez FSE XR. (stanowiący rynek regulowany w rozumieniu Dyrektywy MiFID) oraz przez FSE XO. (stanowiący MTF w rozumieniu Dyrektywy MiFID), dokonywane w ramach struktury sprzedaży przedstawionej w opisie stanu faktycznego jako transakcje realizowane w ramach obrotu zorganizowanego w rozumieniu Dyrektywy MiFID.
Uzasadnienie:
- Zgodnie z art. 1 pkt 1 UPCC, podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają między innymi czynności cywilnoprawne stanowiące umowy sprzedaży oraz umowy zamiany rzeczy oraz praw majątkowych. Czynności cywilnoprawne podlegają opodatkowaniu, jeżeli ich przedmiotem są między innymi:
- rzeczy
znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa
majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; oraz
- rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
UPCC nie zawiera samodzielnej definicji praw majątkowych. Zgodnie z powszechnym poglądem wyrażanym przez doktrynę, pojęcie to obejmuje pewne stany, z których wynikają uprawnienia lub roszczenia mające wartość majątkową, traktowane w obrocie jako prawo majątkowe (z uzasadnienia do wyroku SN z 4 grudnia 2002 r.; III RN 206/01). W zakresie polskich instrumentów finansowych, tj. emitowanych przez polskie podmioty, prawa te są wykonywane w Polsce, gdyż skutek prawny czynności cywilnoprawnej sprzedaży takich praw realizowany jest w Polsce. Oznacza to, że sprzedaż praw majątkowych (w tym polskich instrumentów finansowych) dokonywana na terytorium Polski, jak również dokonywana na terytorium innego niż Polska państwa, podlega opodatkowaniu PCC.
- Tematyka opodatkowania obrotu papierami wartościowymi podatkami kapitałowymi jest uregulowana w Dyrektywie Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz.U.UE L z dnia 21 lutego 2008 r.; dalej: Dyrektywa o Podatkach Pośrednich). Zgodnie z jej preambułą (patrz odpowiednio punkt 2 i 3 preambuły do Dyrektywy o Podatkach Pośrednich), podatki pośrednie od gromadzenia kapitału (podatkiem takim jest PCC) powodują nierówne traktowanie, podwójne opodatkowanie i dysproporcje, które zakłócają swobodny przepływ kapitału. To samo dotyczy innych podatków pośrednich o takich samych cechach jak podatek kapitałowy i opłata stemplowa od papierów wartościowych. Dlatego w interesie rynku wewnętrznego leży ujednolicenie prawodawstwa dotyczącego podatków pośrednich od gromadzenia kapitału, tak aby w możliwie największym stopniu wyeliminować czynniki, które mogą zakłócać warunki konkurencji lub utrudniać swobodny przepływ kapitału.
Zgodnie z powyższym, w Dyrektywie o Podatkach Pośrednich określono katalog operacji niepodlegających podatkowi pośredniemu. Zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt a) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie nie obejmują żadną formą podatku pośredniego tworzenia, emisji, dopuszczenia do notowania na giełdzie papierów wartościowych, wprowadzenia na rynek lub obrotu akcjami, obligacjami lub innymi papierami wartościowymi tego samego rodzaju, a także świadectwami udziałowymi, bez względu na osobę emitenta, jak również pożyczek, zbywalnych papierów wartościowych, bez względu na osobę emitenta, lub jakichkolwiek związanych z tym formalności, ani tworzenia, emisji, dopuszczenia do notowania na giełdzie papierów wartościowych, wprowadzenia na rynek lub obrotu tymi obligacjami lub innymi zbywalnymi papierami wartościowymi.
- Implementacja powyższych regulacji w polskim
prawie krajowym znalazła odzwierciedlenie w art. 9 pkt 9 UPCC, zgodnie
z którym zwolnieniu od PCC podlega sprzedaż praw majątkowych, będących
instrumentami finansowymi:
- firmom inwestycyjnym oraz zagranicznym firmom inwestycyjnym,
- dokonywana za pośrednictwem firm inwestycyjnych lub zagranicznych firm inwestycyjnych,
- dokonywana w ramach obrotu zorganizowanego,
- dokonywana poza obrotem zorganizowanym przez firmy inwestycyjne oraz zagraniczne firmy inwestycyjne, jeżeli prawa te zostały nabyte przez te firmy w ramach obrotu zorganizowanego
- w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183 poz. 1538, z późn. zm.);
Szczególnie istotnym zwolnieniem, zgodnym z intencją wyrażaną w Dyrektywie o Podatkach Pośrednich, jest zwolnienie od opodatkowania PCC sprzedaży praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi, dokonywanej w ramach obrotu zorganizowanego w rozumieniu przepisów UOIF. Zwolnienie to, zdaniem Wnioskodawcy, ma szczególne znaczenie w rozważanym stanie faktycznym. W szczególności, znajduje ono zastosowanie do transakcji realizowanych w zakresie sprzedaży polskich instrumentów finansowych na jakimkolwiek rynku, o ile sprzedaż ta stanowi obrót zorganizowany w rozumieniu Dyrektywy MiFID.
- Znaczenie i zakres pojęcia instrument finansowy określono w sekcji C Załącznika I Dyrektywy MiFID. W tym samym brzmieniu zakres ten został implementowany do UOIF. Zakres tego pojęcia obejmuje więc papiery wartościowe oraz niebędące papierami wartościowymi: a) tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania, b) instrumenty rynku pieniężnego, c) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, d) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, e) opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu (MTF); f) niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu (MTF) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych, g) instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego, h) kontrakty na różnicę, i) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych. W omawianym stanie faktycznym, przedmiotem sprzedaży, stanowiącym element podstawowy niniejszego wniosku, są polskie instrumenty finansowe, a więc spełniona jest podstawowa przesłanka pozwalająca na zastosowanie zwolnienia od PCC.
- Pojęcie obrotu zorganizowanego zostało zdefiniowane w Dyrektywie MiFID oraz odpowiednio w UOIF. Zgodnie z pkt (6) preambuły Dyrektywy MiFID, celem jej wprowadzenia jest dostosowanie definicji rynku regulowanego i MTF tak, aby odzwierciedlić fakt, iż charakteryzują się one tą samą funkcją zorganizowania obrotu. Odpowiednio, Dyrektywa MiFID definiuje rynek regulowany jako wielostronny system obsługiwany i/lub zarządzany przez podmiot gospodarczy, który kojarzy lub ułatwia kojarzenie wielu transakcji osób trzecich w dziedzinie kupna i sprzedaży instrumentów finansowych - w systemie i zgodnie z regułami innymi niż uznaniowe - w sposób skutkujący zawarciem kontraktu dotyczącego instrumentów finansowych dopuszczonych do obrotu na podstawie jego reguł i/lub systemów oraz który jest funkcjonuje w sposób systematyczny w oparciu o wymagane zezwolenia (...). Natomiast, zgodnie z Dyrektywą MiFID, MTF oznacza wielostronny system, obsługiwany przez przedsiębiorstwo inwestycyjne lub podmiot gospodarczy, który kojarzy transakcje osób trzecich w dziedzinie kupna i sprzedaży instrumentów finansowych - w systemie i zgodnie z regułami innymi niż uznaniowe ().
W wykonaniu Dyrektywy MiFID, polski ustawodawca (w UOIF) zdefiniował obrót zorganizowany jako obrót papierami wartościowymi lub innymi instrumentami finansowymi dokonywany na terytorium RP, na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu (MTF). Przy czym ograniczenie zakresu regulacji MiFID do obrotu na terytorium RP wynika z kompetencji ustawodawcy polskiego do objęcia regulacją wyłącznie obrotu dokonywanego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Rynkiem regulowanym, w rozumieniu UOIF, jest działający w sposób stały system obrotu instrumentami finansowymi dopuszczonymi do tego obrotu, zapewniający inwestorom powszechny i równy dostęp do informacji rynkowej, w tym samym czasie, przy kojarzeniu ofert kupna i sprzedaży instrumentów finansowych, oraz jednakowe warunki kupna i sprzedaży tych instrumentów, zorganizowany przez i podlegający nadzorowi właściwego organu na zasadach określonych w przepisach ustawy, jak również uznany przez państwo członkowskie za spełniający te warunki, i wskazany Komisji Europejskiej jako rynek regulowany. Z kolei MTF, który w Polsce uzyskał nazwę alternatywnego systemu obrotu, stanowi, organizowany przez firmę inwestycyjną lub podmiot prowadzący rynek regulowany, poza rynkiem regulowanym, wielostronny system kojarzący oferty kupna i sprzedaży instrumentów finansowych w taki sposób, że do zawarcia transakcji dochodzi w ramach tego systemu, zgodnie z określonymi zasadami.
- Zasadniczą kwestią dla potrzeb określenia, czy stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w niniejszym wniosku jest prawidłowe, jest określenie zakresu zwolnienia z opodatkowania PCC sprzedaży polskich instrumentów finansowych realizowanych na rynku regulowanym. W szczególności rozstrzygnięcia wymaga, czy zwolnienie z podatku, określone w art. 9 pkt 9 c) UPCC, obejmuje transakcje sprzedaży polskich instrumentów finansowych, realizowane w ramach obrotu zorganizowanego w rozumieniu Dyrektywy MiFID, tj. zgodnie z prawem miejscowym (zgodnym z Dyrektywą MiFID) na obszarze któregokolwiek z państw członkowskich Unii Europejskiej, czy też obejmuje swym zakresem jedynie transakcje sprzedaży polskich instrumentów finansowych realizowane w ramach obrotu zorganizowanego w Polsce. Punktem wyjścia tych rozważań może być ustalenie uzasadnienia (intencji) ustawodawcy w chwili wprowadzania stosownego zwolnienia do UPCC. Intencja ta pośrednio wynika z uzasadnienia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o instrumentach finansowych oraz niektórych innych ustaw (Uzasadnienie), w tym UPCC (druk Sejmowy nr 64, który wpłynął do Sejmu w dniu 8 listopada 2007 r.). W Uzasadnieniu wskazano, że art. 9 pkt 9 UPCC ma w założeniu stanowić podstawę zwolnienia z PCC obrotu instrumentami finansowymi dokonywanego za pośrednictwem firm inwestycyjnych i mającego charakter działalności regularnej, powiązanej ze zorganizowanym obrotem instrumentami finansowymi (np. transakcje dokonywane z udziałem firm inwestycyjnych, których przedmiotem są określone instrumenty finansowe, będące równocześnie przedmiotem obrotu na rynku zorganizowanym lub transakcje, których celem jest wprowadzenie instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego). Wydaje się więc, że intencją ustawodawcy było objęcie zwolnieniem podatkowym wszelkich transakcji dokonywanych za pośrednictwem firm inwestycyjnych (obecnie zagranicznych / krajowych firm inwestycyjnych), realizowanych na rynku zorganizowanym. Podkreślić należy, że Uzasadnienie nie zawężało zakresu zwolnienia wyłącznie do obrotu zorganizowanego na obszarze RP.
- Z
dniem przystąpienia do Unii Europejskiej, Polska obowiązana była
implementować cały dorobek prawa wspólnotowego
do polskiego porządku prawnego. Moc wiążąca acquis communautaire w stosunku do Państwa oraz jego organów wynika w Polsce m.in. z art. 2 Traktatu Akcesyjnego podpisanego w Atenach w dniu 16 kwietnia 2003 r. Przepis ten stanowi, że Polska związana jest od dnia przystąpienia do Unii Europejskiej postanowieniami Traktatów założycielskich i aktów przyjętych przez instytucje Wspólnot przed dniem przystąpienia. Konkretyzacją powyższej normy są art. 53 oraz 54 Traktatu Akcesyjnego. Zgodnie z powołanymi przepisami, po przystąpieniu do Unii Europejskiej, nowe państwa członkowskie uznaje się za adresatów dyrektyw, a nadto nowe państwa członkowskie są zobowiązane do wprowadzenia w życie środków niezbędnych do przestrzegania, od dnia ich przystąpienia do Unii Europejskiej, przepisów dyrektyw.
Podstawowymi zasadami prawa wspólnotowego są: zasada
bezpośredniego skutku prawa wspólnotowego oraz zasada pierwszeństwa.
Zgodnie z zasadą bezpośredniego skutku prawa wspólnotowego, TWE
stworzył własny porządek prawny, który został włączony do porządków
prawnych państw członkowskich i musi być przez nie stosowany. W sprawie
F. v. E. . Zagadnienie pierwszeństwa prawa wspólnotowego pojawia się
wówczas, gdy w toku postępowania sądowego - sąd, czy też w toku
postępowania administracyjnego lub podatkowego - organ administracji
publicznej lub podatkowy państwa członkowskiego stwierdzi sprzeczność
stosowanego przezeń przepisu prawa krajowego z przepisem prawa
wspólnotowego lub też gdy istnieją uzasadnione wątpliwości, co do
zgodności przepisu krajowego z przepisem wspólnotowym. Wówczas to, sądy
oraz organy administracji publicznej państwa członkowskiego zobowiązane
są do stosowania norm prawa wspólnotowego, które są integralną częścią
systemu prawnego państwa członkowskiego. W wyroku w sprawie F. v. C.
Zasada bezpośredniej skutku prawa unijnego, oznaczająca
zdolność przyznawania praw oraz nakładania obowiązków poprzez
bezpośrednie powołanie się na akty prawa unijnego, ma zastosowanie tak
do przepisów prawa pierwotnego Unii Europejskiej jak i aktów prawa
pochodnego. Zasada ta wynika z potrzeby zapewnienia realizacji prawa
wspólnotowego oraz efektywnego egzekwowania przyznanych uprawnień.
Bezpośrednia skuteczność oznacza zatem, że dane normy prawa
wspólnotowego bezpośrednio regulują sytuację prawną jednostek, także na
poziomie prawa wewnętrznego państw członkowskich. Zgodnie z powszechną
interpretacją art. 288 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz
orzecznictwem ETS, dla zapewnienia skuteczności prawa wspólnotowego,
państwa członkowskie zobowiązane są do terminowego i pełnego
implementowania dyrektyw Warunkiem
bezpośredniej skuteczności postanowień dyrektywy, nieimplementowanej
prawidłowo w przewidzianym czasie, jest ich precyzyjny i bezwarunkowy
charakter. Powołanie się na przepisy dyrektywy jest więc możliwe w
przypadku, gdy ich charakter i treść są na tyle klarowne, nie
pozostawiając przy tym swobody decyzyjnej, że pozwalają na bezpośrednie
zastosowanie w konkretnym przypadku (sprawa 41/7 V. v. H.). W sytuacji, gdy w wyniku niedopełnienia obowiązku
prawidłowej implementacji, dochodzi do kolizji przepisów krajowych z
postanowieniami dyrektywy, dane państwo członkowskie nie jest
uprawnione do stosowania nieprawidłowych przepisów prawa wewnętrznego.
Powinno się za to zastosować do postanowień dyrektywy, o ile spełnione
zostały warunki precyzyjności i bezwarunkowości, a podobnego skutku nie
można osiągnąć w drodze odpowiedniej interpretacji prawa krajowego w
zgodzie z prawem unijnym. Niedopuszczalne jest, aby w wyniku własnego
niedopatrzenia państwo członkowskie mogło wykorzystać niedopełnienie
przez siebie obowiązków, w celu pozbawienia podmiotów korzyści
wynikających z prawa unijnego Zgodnie z orzecznictwem ETS,
zasadą jest, że podmioty prawa krajowego mogą powołać się bezpośrednio
na postanowienia dyrektywy w stosunkach z państwem członkowskim, które
nie dokonało prawidłowej i pełnej implementacji. Pojęcie państwa jest
jednak w tym kontekście szeroko interpretowane, obejmując zakresem
znaczeniowym również jednostki stanowiące emanację państwa. O
stosunkach z państwem można zatem mówić w przypadku kontaktów z
podmiotami, wykonującymi powierzone funkcje publiczne i dysponującymi
przy tym kompetencjami wykraczającymi ponad to, co wynika z ogólnych
norm, mających zastosowanie w stosunkach pomiędzy podmiotami
prywatnymi . Warunek ten jest spełniony, w szczególności,
w odniesieniu do organu wydającego indywidualną interpretację przepisów
prawa podatkowego, o której mowa w art. 14 ustawy Ordynacja
Podatkowa. przepływu towarów,
przemieszczania się pracowników i przedsiębiorców (swoboda
przedsiębiorczości), świadczenia usług oraz przepływu kapitału. Każda z
tych swobód opiera się na traktowaniu narodowym obcych towarów, usług,
czy kapitału oraz zakazie tworzenia przeszkód w ich cyrkulacji na
terenie Unii Europejskiej. W tym kontekście,
przyjęcie, że zwolnienie od PCC znajduje zastosowanie jedynie do obrotu
zorganizowanego realizowanego na terytorium RP stoi w sprzeczności z
podstawowymi swobodami Unii Europejskiej oraz z Dyrektywą o Podatkach
Pośrednich. Akceptacja takiego stanu rzeczy tj. opodatkowanie sprzedaży
polskich instrumentów finansowych w obrocie zorganizowanych w innym niż
Polska państwie Unii Europejskiej prowadziłaby do sytuacji, w
której: . W przedmiotowej sprawie,
efekt dyskryminujący mógłby wynikać z UPCC, która (jeżeli przyjmie się,
że zwolnienie nie obejmuje papierów wartościowych w obrocie
zorganizowanym poza terenem RP) w sposób sprzeczny z prawem unijnym
dokonywałaby dyskryminacji podmiotów prowadzących obrót zorganizowany
poza granicami RP. Wówczas, wbrew postanowieniom prawa europejskiego,
można by powiedzieć, że państwo polskie przyznało określone
uprawnienia, tj. zwalnia z opodatkowania PCC, wyłącznie transakcje
realizowane w ramach obrotu zorganizowanego na terytorium polskim
(nabywców polskich instrumentów finansowych realizujących kupno w
ramach obrotu zorganizowanego na terytorium Polski), z pominięciem ich
zagranicznych odpowiedników (nabywców polskich instrumentów finansowych
realizujących kupno w ramach obrotu zorganizowanego w innym niż Polska
państwie Unii Europejskiej). Przepisy dyskryminujące zagraniczne
podmioty powinny być do czasu ich zmiany stosowane w taki sposób, aby
nie dochodziło do skutku dyskryminującego, tj. uprawnienia przyznane
podatnikom w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży realizowanych
w ramach polskiego obrotu zorganizowanego powinny być w takim samym
zakresie stosowane wobec podatników realizujących te transakcje w
ramach obrotu zorganizowanego w innym niż Polska państwie Unii
Europejskiej. W omawianej sytuacji, dyskryminacja
przejawiałaby się w szczególności w następujący
sposób: Ad. Pytanie 2: Cały łańcuch Transakcji od Sprzedającego do Kupującego
(przedstawiony w opisie stanu faktycznego sprzedaży polskich
instrumentów finansowych tj. praw wykonywanych w Polsce na segmencie
X., oferowanej przez FSE XR. stanowiący rynek regulowany w rozumieniu
Dyrektywy MiFID oraz przez FSE XO. stanowiący MTF w rozumieniu
Dyrektywy MiFID) stanowi jedną umowę sprzedaży na potrzeby PCC,
podlegającą zwolnieniu od PCC na podstawie art. 9 pkt 9 a) oraz b)
ustawy o PCC jako, że uczestnikiem łańcucha jest co najmniej jedna
firma inwestycyjna lub zagraniczna firma inwestycyjna. Uzasadnienie: Rozróżnienie to ma istotny
wpływ na ocenę prawną Transakcji. Zgodnie z przytoczonymi wcześniej
regulacjami UPCC (art. 9 pkt 9), zwolnieniu od PCC podlega sprzedaż
praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi: W omawianym przypadku,
przedstawiona wyżej sytuacja określona w punkcie a), tj. Transakcje
sprzedaży realizowane z udziałem przynajmniej jednej zagranicznej (albo
krajowej) firmy inwestycyjnej występującej w roli maklera lub
uczestnika rozliczającego (po stronie Sprzedawcy albo Kupującego,
zgodnie ze schematem przedstawionym w opisie stanu faktycznego),
rozliczane przez K. z udziałem jednej z Polskich Firm Inwestycyjnych
działającej jako bezpośredni uczestnik K., podlegają zwolnieniu od PCC
jako sprzedaż instrumentów finansowych dokonywana za pośrednictwem
zagranicznych (krajowych) firm inwestycyjnych. W ocenie Wnioskodawcy,
omówiony wcześniej charakter Transakcji, w szczególności rola
podmiotów, innych niż Sprzedawca lub Kupujący, która to rola obejmuje
działania maklera oraz uczestnika rozliczającego, pozwala na
stwierdzenie, że Transakcje te są realizowane za pośrednictwem
zagranicznej (krajowej) firmy inwestycyjnej i dlatego zastosowanie
znajduje zwolnienie z PCC. Natomiast przedstawione
wyżej sytuacje, określone w punkcie b), tj. Transakcje sprzedaży z
udziałem dwóch zagranicznych firm inwestycyjnych (lub dwóch krajowych
lub jednej krajowej i jednej zagranicznej) występujących w charakterze
Sprzedawcy oraz Kupującego, podlegałyby zwolnieniu jako sprzedaż
dokonywana na rzecz zagranicznych (lub polskich) firm
inwestycyjnych. Ad. Pytanie 3: Cały łańcuch
Transakcji od Sprzedającego to Kupującego (przedstawiony w opisie stanu
faktycznego sprzedaży polskich instrumentów finansowych, tj. praw
wykonywanych w Polsce w segmencie X., oferowanej przez FSE XR.,
stanowiący rynek regulowany w rozumieniu Dyrektywy MiFID oraz przez FSE
XO., stanowiący MTS w rozumieniu Dyrektywy MiFID) stanowi osobne umowy
sprzedaży na potrzeby PCC, realizowane wyłącznie pomiędzy posiadaczami
polskich rachunków papierów wartościowych, podlegające zwolnieniu od
PCC na podstawie art. 9 pkt 9 a) oraz b) UPCC, jako, że stroną
indywidualnej umowy sprzedaży jest co najmniej jedna firma inwestycyjna
lub zagraniczna firma inwestycyjna. Uzasadnienie: Oznacza to, że z punktu widzenia polskich przepisów, które
są wiążące, w celu zakwalifikowania Transakcji dla potrzeb przepisów
podatkowych należy wziąć pod uwagę następujące dwa
scenariusze: Zdaniem
Wnioskodawcy, oznacza to, że sprzedaże objęte jedną Transakcją (zgodnie
ze schematem) należy traktować, dla potrzeb podatkowych, jako osobne
umowy sprzedaży realizowane pomiędzy posiadaczami polskich rachunków
papierów wartościowych, tj. N. i/lub C., za pośrednictwem polskiego
rachunku papierów wartościowych E. Rozróżnienie to ma
istotny wpływ na klasyfikację prawną umów sprzedaży. Zgodnie z
przytoczonymi wcześniej regulacjami UPCC (art. 9 pkt 9), zwolnieniu od
PCC podlega sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami
finansowymi: Jako, że w omawianym
przypadku umowy sprzedaży byłyby zawierane z właścicielem końcowym (w
rozumieniu polskiego prawa), którym jest C. lub N. (obaj traktowani
jako firmy inwestycyjne lub zagraniczne firmy inwestycyjne), transakcje
te (umowy sprzedaży) byłyby traktowane jako sprzedaż firmom
inwestycyjnym oraz zagranicznym firmom inwestycyjnym, podlegająca
zwolnieniu od PCC na podstawie art. 9 pkt 9 a) UPCC. Alternatywnie,
można by powiedzieć, że zwolnienie od PCC wynika z art. 9 pkt 9 b)
UPCC. Czynności E. mające na celu dokonanie rozliczenia Transakcji nie
powinny być dla potrzeb PCC brane pod uwagę. W dniu 28.09.2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w
Warszawie wydał interpretację indywidualną Nr IPPB2/436-253/11-2/MZ,
stwierdzając, iż. art. 9 pkt 9 upcc zawiera zamknięty katalog czynności
prawnych podlegających zwolnieniu od podatku od czynności
cywilnoprawnych. C. i N. są zagranicznymi firmami inwestycyjnymi, które
uczestniczą w obrocie za pośrednictwem K. S.A. lub polskiej firmy
inwestycyjnej, zatem powyższe czynności prawne należy zakwalifikować
jako zwolnione od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie
art. 9 pkt 9 upcc. Wnioskodawca nie zgodził się ze
stanowiskiem tutejszego organu i w dniu 17.10.2011 r. (data wpływu do
tut. organu 20.10.2011 r.) wniósł wezwanie do usunięcia naruszenia
prawa. Odpowiedzi na ww. wezwanie udzielono pismem z
dnia 02.12.2011 r. Nr IPPB2/436-253/11 -4/MZ (skutecznie doręczonym w
dniu 08.12.2011 r.) stwierdzając, iż brak jest podstaw do zmiany ww.
indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. W dniu 09.01.2012 r. (data stempla pocztowego 07.01.2012
r.) wpłynęła skarga z dnia 05.01.2012 r. na ww. interpretację
indywidualną, w której wniesiono o jej uchylenie. Pismem z dnia 27.01.2012 r. Nr IPPB2/4310-1/12-2/MZ,
stosownie do art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o
postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 153,
poz. 1270 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w
imieniu Ministra Finansów wniósł o oddalenie skargi. Wyrokiem z dnia 05.10.2012 r. Wojewódzki Sąd
Administracyjny w Warszawie Sygn. akt III SA/Wa 387/12 uchylił
zaskarżoną interpretację i uznał, że skarga zasługuje na
uwzględnienie. Sąd wskazał, iż zgodnie z art. 14c § 1
O.p., interpretacja indywidualna winna zawierać ocenę stanowiska
wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od
uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w
pełnym zakresie. W razie negatywnej oceny stanowiska wnioskodawcy,
interpretacja indywidualna winna zawierać wskazanie prawidłowego
stanowiska wraz z uzasadnieniem prawnym, o czym stanowi § 2 powołanego
przepisu. Wynika stąd, że prawidłowa (zgodna z prawem) interpretacja
indywidualna powinna się składać przynajmniej z dwóch zasadniczych
elementów. Pierwszym z nich jest wyrażenie oceny, co
do stanowiska wnioskodawcy, zaprezentowanego we wniosku. Wykonanie tego
obowiązku zamyka się w zasadzie stwierdzeniem: stanowisko wnioskodawcy
jest prawidłowe, albo stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe, przy
czym organ udzielający interpretacji powinien zważyć, czy stanowisko to
jest prawidłowe w pełnym zakresie. Tylko wtedy bowiem może odstąpić od
obowiązku uzasadnienia prawnego. W przeciwnym razie organ powinien
określić, w jakim zakresie i dlaczego w pozostałej części stanowiska
wnioskodawcy nie można uznać za prawidłowe. Oznacza to, ze w tym
wypadku konieczne jest zamieszczenie w interpretacji jej uzasadnienia
prawnego (por. wyrok WSA w Gdańsku z dnia 29 września 2010 r., sygn. I
SA/Gd 474/10. Konieczne jest wtedy przedstawienie w interpretacji
stanowiska, które według organu jest prawidłowe oraz dokonanie wykładni
przepisów prawa podatkowego, które będzie wyczerpująco uzasadniało pod
względem prawnym to stanowisko, negując tym samym zdanie podatnika w
konkretnej części jego wniosku. Drugim elementem jest
właśnie uzasadnienie prawne. Należy zwrócić uwagę na to, że w przypadku
interpretacji przepisów prawa podatkowego rola uzasadnienia jest
jeszcze donioślejsza, niż w przypadku decyzji administracyjnej.
Wprawdzie odpada tu z natury rzeczy uzasadnienie faktyczne, to jednak
właśnie uzasadnienie prawne w istocie samo stanowi sentencje
interpretacji. Chodzi w niej przecież nie o ustanowienie praw lub
obowiązków, nie tylko o przyznanie lub nie przyznanie racji
wnioskodawcy, ale o prawidłową wykładnię przepisu prawa podatkowego a
wykładnia ta może być wytłumaczona jedynie w uzasadnieniu prawnym. Na
tym polega specyfika formy działania nazwanej przez ustawodawcę
interpretacją przepisów prawa podatkowego. Z tego powodu prowadzona
przez Sąd analiza zgodności z prawem każdej interpretacji przepisów
prawa podatkowego powinna zwracać uwagę nie tylko na aspekty materialne
(na prawidłowość interpretacji), ale może przede wszystkim na
poprawność uzasadnienia tej interpretacji. O uzasadnienie przecież
chodzi wnioskodawcy najbardziej. Co więcej, zdaniem Sądu wadliwość
formalna uzasadnienia interpretacji stanowi (odmiennie niż przy
decyzjach administracyjnych) naruszenie prawa tego rodzaju, że przesuwa
na plan dalszy ewentualne uchybienia materialne. Używając słów ustawy należy powiedzieć, że prawidłowe
uzasadnienie prawne obejmuje wyjaśnienie przepisów prawa podatkowego
objętych daną interpretacją oraz wskazanie ich prawidłowej wykładni.
Odpowiedź organu ma być tak sformułowana, aby określony podatnik
uzyskał informację co do trafności jego stanowiska, a sama
interpretacja ma wyjaśnić w wyczerpujący i rzetelny sposób, jaki
przepis lub jakie przepisy znajdą zastosowanie w jego indywidualnej
sprawie. Ponadto interpretacja ta powinna się ustosunkować do
wszystkich aspektów sprawy poruszonych we wniosku oraz do propozycji
wykładni zgłoszonych przez wnioskodawcę. Należy przecież uzasadnić
element pierwszy a więc odpowiedzieć na pytanie, dlaczego przyjęto, że
stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe w całości lub w części.
Innymi słowy prawidłowe uzasadnienie interpretacji powinno zawierać dwa
aspekty: 1) obiektywny wprowadzać prawidłową wykładnie przepisu i 2)
subiektywny tłumaczyć wady w wykładni proponowanej przez wnioskodawcę.
Dopiero przy spełnieniu tych warunków uzasadnienie interpretacji będzie
można uznać za poprawne. Wskazać należy ponadto, iż
poprzez odesłanie zawarte w art. 14h Ordynacji podatkowej organ
podatkowy jest zobowiązany do odpowiedniego stosowania w sprawach
dotyczących interpretacji indywidualnej przepisów art. 121 § 1
Ordynacji podatkowej, określającego zasadę zaufania do organów
podatkowych. Wynika z niej wymóg praworządnego i sprawiedliwego
prowadzenia postępowania i rozstrzygnięcia sprawy w tym w zakresie
dokładnego wyjaśnienia wszystkich okoliczności sprawy oraz konkretnego
ustosunkowania się do twierdzeń stron. Jak wskazuje B. Gruszczyński,
art. 121, zawierający zasadę prowadzenia postępowania podatkowego w
sposób budzący zaufanie do organów podatkowych, jest nie tylko
postulatem ustawodawcy wobec tych organów, ale także przesłanka oceny
ich działalności, w wyniku której może dojść do uchylenia decyzji (B.
Gruszczyński w S. Babiarz, B. Dauter, B. Gruszczyński, R. Hauser, A.
Kabat, M. Niezgódka-Medek, Ordynacja podatkowa. Komentarz, wyd. 6,
Warszawa 2010 r., s.609; por. także: wyrok WSA w Warszawie z 28 maja
2008 r., III SA/Wa 1/08, M. Pod. 2008/8/4; wyrok WSA w Bydgoszczy z 21
lipca 2009 r., I SA/Bd 315/09, Lex nr 516452; wyrok NSA z 27 czerwca
2008 r., I FSK 783/07, Lex nr 468869; wyrok WSA w Krakowie z 1 lipca
2009 r., I SA/Kr 618/09, Lex 510707). Biorąc powyższe
pod uwagę Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził, że zaskarżona
interpretacja z dnia 28 września 2011 r. nie zawiera prawidłowego
uzasadnienia prawnego. W związku z przedstawionym stanem faktycznym
Skarżąca zadała bowiem trzy pytania, dokonując ich gradacji w sposób
zgodny z własnym przekonaniem co do prawidłowego stanowiska. Zdaniem E.
A.G. łańcuch transakcji będący przedmiotem wniosku powinien zostać
uznany za zwolniony z podatku od czynności cywilnoprawnych jako
realizowany w ramach obrotu zorganizowanego w rozumieniu art. 9 pkt 9
lit. c) u.p.c.c. oraz przepisów europejskich. Jedynie na wypadek
zaprzeczenia prawidłowości tego stanowiska Skarżąca przedstawiła
stanowisko alternatywne, zgodnie z którym transakcje będące przedmiotem
wniosku powinny korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 9 lit.
a) i b) u.p.c.c. jako całość (jedna umowa sprzedaży) lub też jako
odrębne umowy sprzedaży. Przedstawiony przez stronę stan faktyczny
wymagał zatem udzielenia w interpretacji precyzyjnej i jednoznacznej
odpowiedzi na postawione pytania, ze wskazaniem stanowiska
prawidłowego, przy czym najistotniejsza jest tutaj sekwencja
postawionych pytań. Pytanie nr 2 i pytanie nr 3 postawiono bowiem tylko
na wypadek, gdyby odpowiedź na pytanie nr 1 była negatywna. W wydanej interpretacji Minister Finansów uznał wprawdzie
stanowisko Skarżącej przedstawione we wniosku za prawidłowe, nie
zaznaczając jednak, czy uznaje je za prawidłowe w całości. Co istotne,
organ ten nie sprecyzował także, czy stanowisko Skarżącej uznaje za
prawidłowe w odniesieniu do pytań nr 1, 2 czy 3. Z uzasadnienia nie
wynika więc wcale, które zapatrywania E. A.G. zostały uwzględnione a
które nie. Co więcej, Minister Finansów nie wziął pod uwagę ani
zależności jednego pytania od drugiego ani tego, że treść każdego
pytania była inna (alternatywna). Organ podatkowy nie
mógł zresztą uznać stanowiska wnioskodawcy w przedmiotowej
interpretacji podatkowej za prawidłowe w całości w sytuacji, gdy
postawił on trzy, wzajemnie wykluczające się pytania. Udzielenie bowiem
pozytywnej odpowiedzi na jedno z nich, wykluczałoby uznanie za
prawidłowe pozostałych dwóch twierdzeń. W rezultacie udzielona
interpretacja nie zawierała praktycznie odpowiedzi na żadne z pytań
strony zawartych we wniosku. Minister Finansów nie zauważył też, że
zakres oceny stanu faktycznego, zawartego we wniosku o wydanie
interpretacji jest wyznaczany przez treść zadanego przez wnioskodawcę
pytania oraz zajętego przez tegoż wnioskodawcę stanowiska. Zastosował
on metodę formułowania oceny stanowiska wnioskodawcy, która przeczy
podstawowemu założeniu, że zarówno ocena, jak i uzasadnienie prawne tej
oceny stanowić powinno logiczną całość. Uzasadnienie
zaprezentowane przez Ministra Finansów posiada jeszcze jedną wadę. Otóż
pisemna interpretacja przepisów prawa podatkowego, zawierająca ocenę
prawną stanowiska pytającego wraz z uzasadnieniem prawnym, musi być na
tyle konkretna, aby podatnik mógł się do niej zastosować. Zaskarżona
interpretacja, zdaniem Sądu, jest niemożliwa do zastosowania, gdyż nie
odpowiedziano na wszystkie pytania nurtujące wnioskodawcę i nie zbadano
wszystkich elementów stanu faktycznego, w jakim znajduje się E.
A.G. W opisanej wyżej sytuacji Wojewódzki Sąd
Administracyjny w Warszawie uznał, że zaskarżona interpretacja narusza
przepisy prawa procesowego, co powoduje jej uchylenie. Z tego powodu
Sąd odstąpił od analizy merytorycznej udzielonej interpretacji. Sąd
bowiem nie jest uprawniony do zastępowania organu administracji
publicznej i do orzekania merytorycznego. Może jedynie badać zgodność z
prawem zaskarżonego aktu a skoro w analizowanym przypadku akt ten
okazał się w całości niezgodny z przepisami prawa procesowego,
wchodzenie w niuanse oceny merytorycznej było zbędne. Sąd stwierdził zatem, że zaskarżona interpretacja dokonana
została z naruszeniem art. 14c § 2, art. 120 i art. 121 § 1 w zw. z
art. 14 h Ordynacji podatkowej i orzekł jak w sentencji wyroku stosując
przepis art. 146 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o
postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270
ze zm.). W oparciu o art. 152 tejże ustawy Sąd orzekł, że zaskarżona
interpretacja nie podlega wykonaniu w całości. W
świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę
rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w
Warszawie z dnia 05.10.2012 r. Sygn. akt III SA/Wa 387/12 - stanowisko
Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia
przyszłego uznaje się za prawidłowe, w części dotyczącej możliwości
zastosowania zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 9 lit. a lub
odpowiednio lit. b ustawy, natomiast nieprawidłowe odnośnie możliwości
zastosowania zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 9 lit. c ustawy. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 września 2000
r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr
101, poz. 649, z późn. zm.), zwanej dalej upcc, podatkowi temu
podlegają, m. in. umowy sprzedaży praw majątkowych. Obowiązek podatkowy
powstaje, co do zasady, z chwilą dokonania czynności. Stosownie do art. 1 ust. 4 upcc umowa sprzedaży praw
majątkowych podlega podatkowi, jeżeli jej przedmiotem
są: Zgodnie z art. 9 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku
sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami
finansowymi: - w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o
obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z późn.
zm.). Na podstawie art. 9 pkt 9 lit. c ww. ustawy
zwalnia się od podatku od czynności cywilnoprawnych sprzedaż praw
majątkowych, będących instrumentami finansowymi, dokonywaną w ramach
obrotu zorganizowanego, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca
2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538,
z późn. zm.), dalej ustawą o obrocie instrumentami finansowymi. Zgodnie
z art. 3 pkt 9 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, obrót
zorganizowany to obrót papierami wartościowymi lub innymi instrumentami
dokonywany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na rynku regulowanym
albo alternatywnym systemie obrotu. Ograniczenie definicji obrotu
zorganizowanego jedynie do obrotu dokonywanego na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej wynika z kompetencji krajowego ustawodawcy do
stanowienia prawa na terytorium swojej właściwości. Definicja rynku
regulowanego, o której mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o obrocie
instrumentami finansowymi oraz definicja alternatywnego systemu obrotu,
o której mowa w art. 3 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami
finansowymi, stanowią implementację przepisów dyrektywy 2004/39/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie
rynków instrumentów finansowych (Dz. U. L 145 z 30 kwietnia 2004),
zwanej dalej MiFID. Lista rynków regulowanych i wielostronnych platform
obrotu prowadzona jest przez Europejski Urząd Nadzoru Rynków i Papierów
Wartościowych (ESMA). Na listę rynków regulowanych zgodnie ze stanem na
dzień 4 grudnia 2012 r. wpisane zostały m.in. FX. i FXI.. Te same
platformy zostały wpisane na listę wielostronnych platform obrotu. FSE
XO. nie został wskazany jako rynek regulowany, ani jako wielostronna
platforma obrotu. Brak jest informacji czy FSE XO. jest wielostronną
platformą obrotu. W związku z powyższym obrót
prowadzony na rynku XI. jest obrotem prowadzonym w formule rynku
regulowanego w rozumieniu dyrektywy MiFID, jednocześnie nie stanowiąc
obrotu zorganizowanego w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami
finansowymi. Z tego względu, opisana jako zdarzenie przyszłe transakcja
nie będzie podlegała zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych
na podstawie art. 9 pkt 9 lit. c uPCC. Ustawa
podatkowa (uPCC) odwołuje się w tym przepisie do obrotu
zorganizowanego, w rozumieniu przepisów ustawy o obrocie instrumentami
finansowymi, która implementowała przepisy dyrektywy MiFID. Nie
odwołuje się natomiast do przepisów samej dyrektywy MiFID. Z tego
względu, zdaniem Ministerstwa Finansów, w art. 9 pkt 9 lit. c uPCC
zwolniono sprzedaż opisywanych praw majątkowych na rynku zorganizowanym
w Rzeczypospolitej Polskiej (zgodnie z definicją w ustawie o obrocie
instrumentami finansowymi). Uwzględniając natomiast konieczność
regulacji swobód traktatowych, zwolnienie określone w art. 9 pkt 9 uPCC
rozszerzono o regulacje w lit. a i b (sprzedaż opisywanych praw firmom
inwestycyjnym oraz zagranicznym firmom inwestycyjnym oraz dokonywaną za
pośrednictwem firm inwestycyjnych lub zagranicznych firm
inwestycyjnych). Tym samym, zdaniem tutejszego organu należy uznać za
prawidłowe stanowisko wnioskodawcy odnoszące się do pytania 2. Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy
zawierające essentialia negotii umowy wymienionej w art. 535 Kodeksu
cywilnego (KC). Zgodnie z tym przepisem przez umowę sprzedaży
sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i
wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić
sprzedawcy cenę. Przepisy o sprzedaży rzeczy stosuje się odpowiednio do
sprzedaży praw (art. 555 KC). Co do zasady, umowa sprzedaży jest umową
o podwójnym skutku zobowiązującym i rozporządzającym, chyba że przepisy
stanowią inaczej lub wynika to z woli stron. PCC podlegają umowy
sprzedaży, które z mocy art. 155 § 1 KC jednocześnie przenoszą
własność, a także odrębne umowy rozporządzające, które polegają na
przeniesieniu własności w ramach wykonania uprzednio powstałego
zobowiązania (art. 156 KC). Nie podlegają natomiast temu podatkowi
umowy zobowiązujące jedynie do przeniesienia praw majątkowych. Obowiązek podatkowy w PCC powstaje z chwilą dokonania
czynności cywilnoprawnej, co w przypadku sprzedaży instrumentów
finansowych jest równoznaczne z chwilą odpowiedniego zapisu
instrumentów finansowych na rachunku papierów wartościowych
nabywcy. W odniesieniu do kwalifikacji prawnej
poszczególnych czynności w łańcuchu transakcyjnym należy zauważyć, że
zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi
umowa zobowiązująca do przeniesienia zdematerializowanych papierów
wartościowych przenosi te papiery z chwilą dokonania odpowiedniego
zapisu na rachunku papierów wartościowych, co należy traktować, jako
przesłankę nabycia papieru wartościowego. Wobec powyższego dokonanie
zapisu na rachunku papierów wartościowych nabywcy (klienta firmy
inwestycyjnej) kończy proces transakcyjny. Zapis na rachunku papierów
wartościowych ostatecznego nabywcy jest równoznaczny z realizacją umowy
sprzedaży. W przedmiotowym stanie przyszłym, przy
założeniu, że N., C. i E. są posiadaczami rachunków papierów
wartościowych w polskiej firmie inwestycyjnej, skuteczne przeniesienie
praw z papierów wartościowych nastąpi pomiędzy tymi podmiotami zgodnie
z mechanizmem opisanym wyżej. Mając powyższe na
względzie, opisane we wniosku o wydanie interpretacji czynności prawne
należy zakwalifikować jako zwolnione na podstawie art. 9 pkt 9 lit. a
lub odpowiednio lit. b uPCC. Nie podlegają natomiast zwolnieniu na
podstawie art. 9 pkt 9 lit. c uPCC. Interpretacja
dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu
prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą
interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z
prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w
Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na
piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w
którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do
usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002
r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012
r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47
ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi
organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie
udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia
wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie
lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na
adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w
Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. Wniosek ORD-IN (PDF) Treść w pliku PDF 2 MB Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
