
Temat interpretacji
W dniu 09.08.2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chorzowie wpłynął wniosek X z siedzibą w Chorzowie o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t Dz. U. Nr. 8, poz. 60 z późn.zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, lub wójt, burmistrz, (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Firma X z siedzibą w Chorzowie zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie interpretacji dotyczącej działań mających zaistnieć w ramach prowadzonej działalności, to jest jako firma zajmująca się handlem używanymi samochodami oraz będąc podatnikiem podatku VAT czy będą zwolnieni z podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawieranych w/w czynności.
Stanowisko podatnika jest następujące:
Firma X stwierdza, że jako strona prowadząca działalność gospodarczą w zakresie skupu i sprzedaży samochodów używanych od osób fizycznych, będąc podatnikiem podatku VAT jest zwolnione z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 ust. 4 w/w ustawy z następujących powodów:
- sprzedający nabył samochód zwolniony z VAT,
- sprzedający używał nabyty samochód ponad 6 miesięcy,
- kupujący jest podatnikiem VAT i odsprzedaje nabyty samochód używany z należnym VAT od marży.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Chorzowie stwierdza, że stanowisko firmy X w sprawie zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu umów sprzedaży dotyczących skupu samochodów używanych jest nieprawidłowe, gdyż:
Stosownie do art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 09.09.2000 r.o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz.399 ze zm.), płatnikami podatku od umów sprzedaży są m.in. nabywcy rzeczy, jeżeli kupują je do przerobu lub sprzedaży. Podmioty te prowadzą działalność gospodarczą w zakresie skupu rzeczy (w tym pojazdów lub podzespołów) do dalszej odsprzedaży oraz dokonują ich sprzedaży. Pojawiają się więc dwa rodzaje czynności:
Przy pierwszej czynności mamy do czynienia z umową sprzedaży, gdzie nabywca rzeczy do dalszej odsprzedaży z chwilą jej zawarcia (nabycia pojazdu) jest płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych. Sytuacja taka występuje, gdy nabywca dokonuje zakupu używanych samochodów od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej na umowę kupna - sprzedaży w celu ich dalszej odsprzedaży. Wówczas w momencie zawarcia takiej umowy nabywca staje się płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych zobowiązanym do obliczenia, pobrania i odprowadzenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatku oraz złożenia deklaracji o należnościach wpłaconych przez płatnika w terminie określonym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5.12.2000 r. w sprawie szczegółowych zasad poboru podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 108 poz. 1153 z późn. zm.). Czynność taka nie jest zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż w momencie zakupu samochodu na umowę kupna sprzedaży żadna ze stron z tytułu dokonania tej czynności nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług lub z niego zwolniona.
Natomiast w sytuacji zakupu samochodów używanych od osób, które z tytułu zawarcia tej umowy są opodatkowane podatkiem od towarów i usług lub są od niego zwolnione, czynność taka będzie korzystała z wyłączenia od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ww. ustawy.
W drugiej czynności cywilnoprawnej mamy do czynienia z umową sprzedaży, gdzie nabywca rzeczy do dalszej odsprzedaży jest stroną sprzedającą rzecz (pojazd). Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U nr. 54, poz. 535 z póź. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (z wyjątkiem zwolnień określonych w ustawie).
W konsekwencji sprzedaż rzeczy (pojazdu) przez płatnika podatku od czynności cywilnoprawnych, na gruncie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlega temu podatkowi, gdyż zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegaja podatkowi czynności cywilnoprawne (w tym umowy sprzedaży), jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest zwolniona od tego podatku (...).
Jak wynika z powyższego, nabywcy rzeczy do dalszej odsprzedaży nie są zwolnieni z tytułu skupu od osoby fizycznej rzeczy do dalszej odsprzedaży od czynności cywilnoprawnych, gdyż czynność ta nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Natomiast dalsza odsprzedaż tej rzeczy nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 ust. 4 ww. ustawy. Za takim stanowiskiem przemawia również przepis art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - ustanawiający płatnikiem "nabywcę rzeczy" - od umów sprzedaży, jeżeli nabywca kupuje rzeczy do przerobu lub sprzedaży.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
