w zakresie skutków podatkowych nabycia akcji za pośrednictwem Domu Maklerskiego - Interpretacja - 0111-KDIB2-2.4014.108.2022.1.PB

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.108.2022.1.PB

Temat interpretacji

w zakresie skutków podatkowych nabycia akcji za pośrednictwem Domu Maklerskiego

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia akcji za pośrednictwem Domu Maklerskiego. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A Sp. z o.o. (dalej : Spółka, Wnioskodawca) jest spółką wchodzą w skład Grupy Kapitałowej X (dalej: X), zaś jedynym udziałowcem Spółki jest B S.A. (dalej: B) . W skład X wchodzi również C Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych (dalej: FIZAN), będący funduszem inwestycyjnym zamkniętym, o którym mowa m.in. w art. 15 ust. 1a ustawy o funduszach inwestycyjnych[1], emitującym wyłącznie certyfikaty inwestycyjne, które zgodnie ze Statutem FIZAN nie są oferowane w drodze oferty publicznej ani dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu.

Przedmiotem działalności FIZAN jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe (co wynika z art. 3 ust. 1 UFI).

FIZAN został wpisany do Rejestru Funduszy Inwestycyjnych (prowadzonego przez właściwy organ), posiada osobowość prawną oraz jest zarządzany przez D S.A. (którego akcjonariuszem jest również B).

FIZAN posiada w portfelu aktywa w postaci udziałów i akcji w spółkach krajowych, a jedynym posiadaczem certyfikatów inwestycyjnych w tym funduszu jest B.

Wszystkie ww. podmioty to podmioty krajowe.

Obecnie, z uwagi na między innymi:

-brak dostosowania przez FIZAN struktury swojego portfela inwestycyjnego do wymaganych limitów inwestycyjnych określonych przepisami UFI (art. 145 ust. 3 UFI), które przewidują, że zaangażowanie funduszy inwestycyjnych zamkniętych, takich jak FIZAN, w jeden podmiot nie może stanowić łącznie więcej niż 20% wartości aktywów funduszu oraz

-zidentyfikowaną, w związku z ww. regulacjami, koniecznością dostosowania w najbliższym czasie portfela aktywów FIZAN do wskazanych wymogów ustawowych oraz

-potrzebą rozwiązania wskazanej kwestii,

-jak również w związku z przyjętą przez B strategią rozwoju na kolejne lata, w której planowany jest rozwój działalności uzdrowiskowej, która obecnie stanowi przedmiot lokaty FIZAN,

planowane jest odpłatne zbycie przez FIZAN i nabycie przez Wnioskodawcę wszystkich aktywów FIZAN, tj. posiadanych przez fundusz udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością (Udziały) oraz akcji w spółkach akcyjnych (dalej: Akcje).

Transakcja kupna Akcji odbędzie się za pośrednictwem Domu Maklerskiego lub banku prowadzącego działalność maklerską (dalej: Dom Maklerski) z siedzibą w Polsce. Akcje nie mają formy dokumentu stosownie do zmian wprowadzonych na mocy ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw. Zakres czynności Domu Maklerskiego może obejmować:

1)zawarcie umowy o prowadzenie rejestru akcjonariuszy ze stronami transakcji na czas jej realizacji;

2)otwarcie rejestrów depozytowych lub akcjonariuszy w celu przeprowadzenia transakcji;

3)zawarcie umowy pośrednictwa przy zawarciu umowy sprzedaży Akcji z FIZAN lub Wnioskodawcą i FIZAN (zależnie od woli i ustaleń stron);

4)zawarcie w imieniu i na rachunek Wnioskodawcy lub Wnioskodawcy i FIZAN (zależnie od woli i ustaleń stron) umowy sprzedaży Akcji na warunkach określonych w umowie pośrednictwa;

5)rejestrację przejścia własności Akcji z FIZAN na rzecz Wnioskodawcy w elektronicznej ewidencji przechowywanych akcji;

6)zawarcie umowy oraz podpisanie innych oświadczeń i dyspozycji niezbędnych lub pożądanych do realizacji umowy pośrednictwa w sprzedaży Akcji, jeżeli FIZAN udzieli Domowi Maklerskiemu stosownego pełnomocnictwa.

Za powyższe czynności zostanie wypłacone wynagrodzenie dla Domu Maklerskiego.

Pytanie

Czy nabycie Akcji przez Wnioskodawcę, dokonane za pośrednictwem Domu Maklerskiego, uczestniczącego w transakcji nabycia Akcji w sposób wskazany w opisie zdarzenia przyszłego, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych (na podstawie art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy PCC)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcja nabycia Akcji w sposób opisany powyżej, będzie spełniać warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 111 ze zm., dalej: PCC) – podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają także – na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy – zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 i art. 4 pkt 1 ustawy PCC, obowiązek podatkowy z tytułu umowy sprzedaży powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i ciąży przy umowie sprzedaży na kupującym.

Mając na uwadze powyższe można stwierdzić, że przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego umowa sprzedaży Akcji powinna co do zasady podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych – jako sprzedaż praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednakże, w myśl art. 9 pkt 9 ustawy PCC, zwalnia się od podatku sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi:

a)firmom inwestycyjnym oraz zagranicznym firmom inwestycyjnym,

b)dokonywaną za pośrednictwem firm inwestycyjnych lub zagranicznych firm inwestycyjnych,

c)dokonywaną w ramach obrotu zorganizowanego,

d)dokonywaną poza obrotem zorganizowanym przez firmy inwestycyjne oraz zagraniczne firmy inwestycyjne, jeżeli prawa te zostały nabyte przez te firmy w ramach obrotu zorganizowanego

– w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (dalej: ustawa o obrocie instrumentami finansowymi).

Z treści przepisu art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy PCC wynika, że aby można było mówić o zastosowaniu zwolnienia określonego w tym przepisie, sprzedaż praw majątkowych, będących instrumentami finansowymi musi być dokonywana za pośrednictwem firm inwestycyjnych lub zagranicznych firm inwestycyjnych.

Zatem zastosowanie przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

1.uznania Akcji za instrumenty finansowe w świetle przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi;

2.uznania Domu Maklerskiego pośredniczącego w sprzedaży Akcji za firmę inwestycyjną lub zagraniczną firmę inwestycyjną w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi;

3.dokonania sprzedaży Akcji za pośrednictwem firmy inwestycyjnej lub zagranicznej firmy inwestycyjnej w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

W ocenie Wnioskodawcy planowana transakcja kupna Akcji spełniać będzie wskazane powyżej warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia od opodatkowania PCC ze względu na wskazane poniżej okoliczności.

Ad. 1) Uznanie Akcji za instrumenty finansowe w świetle przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 861) – instrumentami finansowymi są papiery wartościowe. Natomiast art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi stanowi, że papierami wartościowymi są: akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1526 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 2052), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

W konsekwencji należy stwierdzić, że Akcje stanowią instrumenty finansowe w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a tym samym spełniony jest pierwszy warunek umożliwiający skorzystanie ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych.

Ad. 2) Uznanie Domu Maklerskiego za firmę inwestycyjną lub zagraniczną firmę inwestycyjną w rozumieniu Ustawy obrocie instrumentami.

Zgodnie z art. 3 pkt 33 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ilekroć w ustawie jest mowa o firmie inwestycyjnej, rozumie się przez to dom maklerski, bank prowadzący działalność maklerską, zagraniczną firmę inwestycyjną prowadzącą działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagraniczną osobę prawną z siedzibą na terytorium państwa innego niż państwo członkowskie, prowadzącą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską.

Ponadto, zgodnie z art. 3 pkt 32 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, przez zagraniczną firmę inwestycyjną rozumie się osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej z siedzibą na terytorium innego państwa członkowskiego, a w przypadku gdy przepisy danego państwa nie wymagają ustanowienia siedziby – z centralą na terytorium innego państwa członkowskiego, albo osobę fizyczną z miejscem zamieszkania na terytorium innego państwa członkowskiego, prowadzącą na podstawie zezwolenia właściwego organu nadzoru działalność na terytorium innego państwa członkowskiego, jak również zagraniczną instytucję kredytową.

Mając na uwadze powyższe uregulowania, należy stwierdzić, że również druga przesłanka warunkująca skorzystanie ze zwolnienia zostanie spełniona w opisanym w niniejszym wniosku zdarzeniu przyszłym.

Ad. 3) Dokonanie sprzedaży Akcji za pośrednictwem firmy inwestycyjnej lub zagranicznej firmy inwestycyjnej w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Zarówno ustawa o podatku PCC jak i ustawa o obrocie instrumentami finansowymi nie definiują pojęcia pośrednictwa. W konsekwencji, zgodnie z powszechnie przyjętymi zasadami wykładni przepisów prawa podatkowego, w celu rozstrzygnięcia zakresu tego terminu należy odnieść się do jego potocznego rozumienia. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (pod red. Mieczysława Szymczaka, wyd. PWN 1998), przez „pośrednictwo” należy rozumieć:

-działalność osoby trzeciej mającą na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron,

-występowanie w roli łącznika,

-załatwianie dla zarobku różnego rodzaju transakcji handlowych między dwiema stronami.

Ponadto, w świetle art. 69 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi – działalność maklerska, z zastrzeżeniem art. 16 ust. 3 i 5 oraz art. 70, obejmuje wykonywanie czynności polegających na przyjmowaniu i przekazywaniu zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych czy też wykonywanie takich zleceń na rachunek dającego zlecenie. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że pośrednictwo w sprzedaży, o którym mowa w art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, powinno polegać na uczestnictwie przy zawieraniu umowy tej sprzedaży, w szczególności na zawarciu umowy sprzedaży przez pośrednika w imieniu i na rachunek jednej ze stron umowy sprzedaży. Powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych (przykładowo w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 maja 2015 r. sygn. II FSK 1006/13). Również organy podatkowe, w licznych interpretacjach indywidualnych, definiując pojęcie „pośrednictwa” na potrzeby wykładni art. 9 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wskazują, że ma ono miejsce w sytuacji, gdy firma inwestycyjna prowadząca działalność maklerską uczestniczy przy dokonywaniu umowy sprzedaży akcji i obejmuje przykładowo zawarcie umowy przez firmę inwestycyjną w imieniu jednej ze stron transakcji, a także czynności maklerskie, o których mowa w art. 69 ust. 2 pkt 2 w zw. z pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, tj. wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia papierów wartościowych, na rachunek dającego zlecenie.

Na potwierdzenie swego stanowiska Wnioskodawca przywołał interpretacje indywidualne wydane przez właściwy Organ interpretacyjny:

-z 19 marca 2015 r. Znak: IPPB2/4514-60/15-3/MZ,

-z 24 lutego 2015 r. Znak: IPPB2/4514-6/15-3/MZ,

-z 23 października 2018 r. Znak 0111-KDIB2-2.4014.149.2018.1.HS.

Tym samym uznać należy, że przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego sprzedaż Akcji będzie dokonana za pośrednictwem firmy inwestycyjnej w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Jak bowiem wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Dom Maklerski zawrze z Wnioskodawcą umowę pośrednictwa, na mocy której Dom Maklerski będzie za wynagrodzeniem świadczyć na rzecz Wnioskodawcy usługę polegającą na zawarciu umowy sprzedaży Akcji w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy (na podstawie udzielonego pełnomocnictwa), oraz dodatkowe usługi służące wykonaniu głównego zlecenia, tj. zawarcia umowy sprzedaży Akcji. Dodatkowe czynności Domu Maklerskiego związane z wykonaniem głównego zlecenia mogą polegać m.in. na:

-zawarciu umowy o prowadzenie rejestru akcjonariuszy ze stronami transakcji na czas jej realizacji,

-rejestracji przejścia własności Akcji z FIZAN na rzecz Wnioskodawcy w elektronicznej ewidencji przechowywanych akcji,

-świadczeniu innych czynności.

Innymi słowy, Dom Maklerski będzie zaangażowany we wszelkie czynności związane

z zawarciem ostatecznej umowy sprzedaży i przeniesienia Akcji, w tym do podpisania w imieniu i na rachunek Wnioskodawcy lub Wnioskodawcy i FIZAN umowy sprzedaży Akcji.

W związku z tym, Dom Maklerski będzie występować w roli łącznika między Wnioskodawcą a FIZAN, czyli działającego za wynagrodzeniem podmiotu pośredniczącego pomiędzy Wnioskodawcą jako kupującym a FIZAN jako sprzedającym w celu zawarcia przez nich umowy sprzedaży Akcji.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego sprzedaż Akcji, dokonana za pośrednictwem firmy inwestycyjnej lub zagranicznej firmy inwestycyjnej w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, spełnia wszystkie warunki zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 9 lit. b) ustawy PCC.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.


[1] Ustawa z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz.U. 2021, poz. 605 ze zm.; dalej: UFI).