Sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w związku nie podleganiem opodatkowaniu VAT, podlega PCC. - Interpretacja - 0111-KDIB2-3.4014.446.2022.4.JS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.446.2022.4.JS

Temat interpretacji

Sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w związku nie podleganiem opodatkowaniu VAT, podlega PCC.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

11 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 19 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa (Biznesu Wyodrębnionego). Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – w piśmie z 22 grudnia 2022 r. (wpływ: 22 grudnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca.

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania (dalej: Sprzedający, Zbywca):

A. Sp. z o.o. Sp. k.

NIP: (…)

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania (dalej: Nabywca, Kupujący):

B.Sp. z o.o.

NIP: (…)

Opis stanu faktycznego

Informacje Ogólne

A. (Zbywca, Zainteresowany będący stroną postępowania) jest spółką komandytową z siedzibą w W., wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy pod numerem (…). Zbywca podlega w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Zbywca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem przeważającej działalności Zbywcy jest wykonywanie działalności (…).

P. jest spółką komandytową z siedzibą w W., wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy pod numerem (...). P. podlega w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). P. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem przeważającej działalności P. jest świadczenie usług doradczych w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, poprzednio – G. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Nabywca, Zainteresowany niebędący stroną postępowania) jest spółką z siedzibą w W., wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem (…). Nabywca podlega w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem przeważającej działalności Nabywcy jest doradztwo (…).

Zbywca oraz P. są podmiotami powiązanymi, należącymi do sieci firm X. działającej w (...) krajach i zajmującej się świadczeniem usług m.in. z zakresu doradztwa (…). Obie spółki działają w ramach marki X. na obszarze Polski. Z uwagi na kompleksowy i szeroki zakres świadczonych usług korzystają ze wsparcia tzw. (…) zlokalizowanych w K. i O.

C. to amerykańska firma private equity. Jest jedną z firm inwestujących na niepublicznym rynku kapitałowym. Założona w (...) roku, C. zarządzała inwestycjami o wartości (...)  dolarów z różnych branż, a w 2022 r. za pośrednictwem Nabywcy rozpoczęła działalność w Polsce w zakresie świadczenia usług doradztwa (…), związanych z międzynarodowymi lub krajowymi transgranicznymi usługami imigracyjnymi dla pracowników.

Zbywca oraz Nabywca dalej zwani są łącznie: Zainteresowanymi.

W ramach struktury organizacyjnej spółek: Sprzedającego (Zbywcy) oraz P. w oparciu o kryterium przedmiotu prowadzonej działalności wyodrębnione są tzw. Linie Usługowe (…) – m.in. linia zajmującą się doradztwem (…). W obrębie (…) (obecnie (…)) wydzielone są zespoły świadczące usługi doradztwa w konkretnych dziedzinach (…). W kontekście opisywanego stanu faktycznego wskazać należy, że wyodrębnieniem tego typu jest objęty zespół (…) zajmujący się w szczególności doradztwem (…) w zakresie (…) jak również obsługą (…) (tzw. payroll). Wreszcie w obszarze działalności (…) wydzielone były działy: (…) (w ramach Sprzedającego – dalej jako (…), „Działalność Wyodrębniona” lub „Biznes Wyodrębniony”) oraz (…) (w ramach P.). Wobec klientów sieci X. oba działy przedstawiane były jako (…) i prowadziły działalność w zakresie legalizacji zatrudnienia (w ramach P. zajmował się tym dział (…)) oraz obsługi (…) pracowników oddelegowanych do i z Polski (w co w ramach Sprzedającego był zaangażowany dział (…)). Wyodrębnionym w działalności Sprzedającego/Kupującego segmentom odpowiadały tzw. jednostki operacyjne (ang. „Operating Units”), stanowiące kategorie z zakresu rachunkowości zarządczej pozwalające na efektywne badanie przychodów i kosztów przypisanych do tych jednostek w ramach systemu rachunkowości przedsiębiorstwa. Wskazać przy tym należy, że praktyka prowadzona w ramach Działalności Wyodrębnionej obejmowała (i obejmuje nadal) zasadniczo świadczenie usług w sferze tzw. działalności regulowanej, tj. w sferze doradztwa (…).

29 kwietnia 2022 r. Działalność Wyodrębniona została sprzedana przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania (Zbywcę) na rzecz Nabywcy (działającego wówczas pod firmą G. sp. z o.o.) – spółki utworzonej specjalnie do tego celu w Polsce, której wspólnikami zostali C. (spółka operacyjna z grupy C. z siedzibą w Wielkiej Brytanii) oraz osoba fizyczna odpowiedzialna za prowadzenie Biznesu Wyodrębnionego (sprzedaż Działalności Wyodrębnionej dalej jako: Transakcja). Dla pełnego obrazu wymaga podkreślić, że Umowa sprzedaży Biznesu Wyodrębnionego została zawarta pomiędzy Sprzedającym, P., Nabywcą oraz C.

Transakcja została dokonana poprzez zbycie części działalności gospodarczej prowadzonej przez Sprzedającego. Ponadto, w tym samym czasie, tj. (...) 2022 r., P. sprzedała na rzecz Nabywcy działalność gospodarczą prowadzoną w ramach działu (…).

Po przeprowadzeniu Transakcji Sprzedający nie świadczy dłużej usług w obszarze dotychczasowej działalności Biznesu Wyodrębnionego i w istocie zawarł z Nabywcą umowę o zakazie konkurencji w tym przedmiocie. Zbywca nadal jednak świadczy usługi w zakresie działalności pozostającej w swojej organizacji w ramach zespołu (…), a więc w obszarze doradztwa w zakresie (...) z wyłączeniem już jednak usług w zakresie obsługi (…).

Decyzja o sprzedaży Biznesu Wyodrębnionego została podjęta na podstawie przesłanek biznesowych i była częścią międzynarodowej transakcji (podobne transakcje miały miejsce w około (...) krajach). Zbywając (…), Sprzedający dążył do zwiększenia swoich zdolności inwestycyjnych. Środki uzyskane ze sprzedaży Działalności Wyodrębnionej mają być przeznaczone na inwestycje w priorytetowe obszary rozwoju biznesowego, w tym w działalność prowadzoną w ramach zespołu (…).

Nabywca podjął decyzję o nabyciu Biznesu Wyodrębnionego ze względu na chęć rozszerzenia swojej działalności na nowe obszary usług oraz generowanie zysków z nabytych biznesów w różnych krajach świata. Tym samym decyzja Nabywcy o nabyciu Działalności Wyodrębnionej była w pełni motywowana przesłankami biznesowymi. Nabywca Biznesu Wyodrębnionego dzięki przejętym składnikom majątkowym i niemajątkowym jest w stanie kontynuować działalność doradczą, którą w przeszłości wykonywał Zbywca, w tym usługi doradztwa (…) oraz usługi (…). W związku z powyższym, Nabywca podjął działania w celu uzyskania wpisu do rejestru osób prawnych uprawnionych do wykonywania (…) (i został wpisany w rejestrze pod numerem (…)).

Państwa intencją, w ramach Transakcji sprzedaży Działalności Wyodrębnionej w ramach Zbywcy, było przeniesienie na Nabywcę wszelkich składników majątkowych przypisanych do Biznesu Wyodrębnionego, które były konieczne lub wymagane do prowadzenia działalności w jego ramach. Nabywca po nabyciu Biznesu Wyodrębnionego kontynuuje jego działalność w ramach prowadzonej przez siebie działalności. W okresie do 12 miesięcy po dacie dokonania Transakcji, Nabywca nabywa i będzie nabywał usługi w wybranych obszarach w zakresie w szczególności wsparcia administracyjnego, IT oraz obsługi księgowo-finansowej od spółek z sieci X. w Polsce, w celu zachowania ciągłości prowadzenia działalności gospodarczej od strony operacyjnej.

Sprzedający nie jest (i nie był na moment Transakcji) spółką powiązaną z Nabywcą w rozumieniu art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wyodrębnienie organizacyjne

Przed Transakcją Działalność Wyodrębniona była prowadzona w ramach Sprzedającego, która wraz z P. należy do sieci biznesowej X. działającej na obszarze Polski. Należy jednocześnie podkreślić, że Sprzedający był wspierany w prowadzeniu Biznesu Wyodrębnionego przez S. Sp. z o.o.

W ramach Zbywcy Działalność Wyodrębniona, będąca przedmiotem Transakcji podlegała formalnemu wyodrębnieniu w ramach istniejącej w tej spółce struktury organizacyjnej. Określenie usytuowania Działalności Wyodrębnionej w zakresie struktury Sprzedającego było możliwe, m.in. na podstawie schematu organizacyjnego zawartego w wewnętrznym systemie informatycznym funkcjonującym w sieci X., tj. systemie (…). Na podstawie wspomnianego schematu organizacyjnego można ustalić, że dział (…) M. (w tym Działalność Wyodrębniona) przyporządkowany był w pierwszej kolejności do zespołu (…), który z kolei stanowił część Linii (…) zajmującej się świadczeniem usług w zakresie doradztwa (…). (..) stanowi wreszcie element sieci X. działającej na obszarze Polski. Ponadto system (…) umożliwiał określenie danych osobowych pracowników zatrudnionych w konkretnym dziale i w ramach Zbywcy. Dzięki systemowi rachunkowości możliwa była także detaliczna specyfikacja wszystkich jednostek operacyjnych wchodzących w skład Działalności Wyodrębnionej w ramach odpowiednich centrów kosztowych.

Takie wyodrębnienie części (…) zapewniało koncentrację w ramach jednego działu osób wyposażonych w kompetencje niezbędne i wystarczające do świadczenia usług w obszarze działalności Biznesu Wyodrębnionego. Jednocześnie umożliwiało to stworzenie zrozumiałej struktury w Sprzedającym, hierarchii służbowej, uproszczenie procesów decyzyjnych, a co za tym idzie zasad odpowiedzialności za ich podejmowanie.

W ramach zhierarchizowanej struktury organizacyjnej Działalności Wyodrębnionej, u Zbywcy funkcjonowały zespoły składające się z osób zatrudnionych na stanowiskach praktykantów, konsultantów oraz starszych konsultantów. Osoby te były (i są) służbowo podporządkowane kadrze zarządzającej obejmującej menadżerów, starszych menadżerów, dyrektorów oraz partnera. Należy także wskazać, że poszczególnym pracownikom przyporządkowane były konkretne środki trwałe, tj. laptopy wraz z oprogramowaniem oraz telefony komórkowe.

Wskazują Państwo ponadto, że prawie wszyscy pracownicy związani z Biznesem Wyodrębnionym zostali przeniesieni do struktur organizacyjnych Nabywcy. Przeniesienie pracowników nastąpiło w formie przejścia zakładu pracy, zgodnie z art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy. W tym zakresie wyjątek stanowiły osoby zajmujące najwyższe stanowiska w strukturze organizacyjnej Działalności Wyodrębnionej (dyrektorzy oraz partner), którzy – obok zatrudnienia w Sprzedającym na podstawie umów o pracę – byli wspólnikami Sprzedającego. W celu zapewnienia ciągłości Biznesu Wyodrębnionego partner oraz dyrektorzy związani z tym biznesem również zostali przeniesieni do struktur organizacyjnych Nabywcy, natomiast ze względu na swoją strategiczną (zarządczą) pozycję, w miejsce umów o pracę oraz statusu wspólników zostały ustalone nowe podstawy formalne (umowy) w celu ich zaangażowania na rzecz Nabywcy. Wynika to także z faktu, że ustalenia pomiędzy Sprzedającym a Nabywcą nie zakładały, że dyrektorzy związani z Działalnością Wyodrębnioną (będący wspólnikami w Sprzedającym) zostaną wspólnikami Nabywcy. Jednocześnie, jednym ze wspólników Nabywcy została osoba zaangażowana w Sprzedającym jako partner.

Wyodrębnienie biznesu, na który składał się Biznes Wyodrębniony stanowiący przedmiot omawianej Transakcji, obejmował także umowy związane z prowadzoną działalnością. Elementem Transakcji były bowiem umowy o świadczenie usług z zakresu obsługi (...) pracowników oddelegowanych do i z Polski (…), dotychczas funkcjonujące w ramach Sprzedającego. Dodatkowo, w ramach Transakcji, razem z Działalnością Wyodrębnioną przeniesione zostały odpowiednie zasoby danych oraz archiwizowana dokumentacja projektowa kolekcjonowana przez Sprzedającego w ramach bieżącej działalności.

W ramach Sprzedającego możliwe było przyporządkowanie kluczowych umów oraz faktur obejmujących poszczególne należności i zobowiązania do działalności wykonywanej w (…). Alokacja ta następowała w oparciu o kody, które powiązane były z konkretnymi pracami projektowymi prowadzonymi w Biznesie Wyodrębnionym, w ramach systemu jednostek operacyjnych. Fakturom wystawianym i otrzymywanym przez Sprzedającego przyporządkowywany był odpowiedni kod projektowy, gdy były one wprowadzane do wewnętrznego systemu księgowego. W związku z tym poszczególne faktury zakupu i sprzedaży związane z Biznesem Wyodrębnionym dało się odnieść do osoby konkretnego menadżera, a Sprzedający dysponował ponadto listą projektów oraz klientów przyporządkowanych do Biznesu Wyodrębnionego. Przy czym wskazać należy, że działalność usługowa wykonywana na rzecz klientów Sprzedającego w ramach projektów realizowanych zgodnie z umowami zawartymi z klientami oraz wszelka dokumentacja związana z tymi projektami objęte wyżej wymienioną listą również stanowiły przedmiot omawianej Transakcji.

Z praktycznego punktu widzenia, za organizacyjnym wyodrębnieniem Działalności Wyodrębnionej w ramach Sprzedającego przemawia fakt fizycznego umiejscowienia pracowników wykonujących swoje obowiązki w ramach Działalności Wyodrębnionej, tzn. powierzchnia biurowa przeznaczona na Działalność Wyodrębnioną nie była współdzielona z pozostałymi działalnościami Sprzedającego i była umiejscowiona na odrębnym piętrze z osobnym dostępem. Takie rozwiązanie wyraźnie wskazuje na fizyczną separację Działalności Wyodrębnionej w ramach Sprzedającego.

Podsumowując, w założeniu Sprzedającego struktura Działalności Wyodrębnionej umożliwiała określenie usytuowania konkretnego działu w ramach wewnętrznej organizacji sieci X., przy jednoczesnym zapewnieniu możliwości powiązania tego działu z określonymi pracownikami i konkretnymi należnościami i zobowiązaniami stanowiącymi przejaw prowadzonej działalności.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Zadania realizowane przez Biznes Wyodrębniony koncentrują się na sprzedaży usług w zakresie obsługi (…) pracowników oddelegowanych do i z Polski. Z uwagi na usługowy charakter działalności, bazujący na kompetencjach merytorycznych pracowników, Biznes Wyodrębniony wykonuje swoje obowiązki głównie w oparciu o przypisany do niego personel, który jak wskazano powyżej w całości (lub w dominującej części) był objęty przedmiotową Transakcją.

Do Działalności Wyodrębnionej alokowane zostały także składniki majątku w postaci środków trwałych, a mianowicie laptopy wraz z oprogramowaniem, telefony komórkowe, meble oraz samochody osobowe. Należy przy tym zaznaczyć, wyżej wymienione środki trwałe nie stanowiły własności Sprzedającego. Spółka ta korzystała z nich na podstawie umów najmu zawieranych z jednostką wyspecjalizowaną w ramach grupy kapitałowej X. do zapewnienia obsługi administracyjnej oraz zaplecza sprzętowego lub (w przypadku samochodów osobowych) umów najmu długoterminowego zawartych z zewnętrznym podmiotem. Wyżej wymienione środki trwałe nie były jednak objęte zakresem przedmiotowym Transakcji. Przyjęli Państwo bowiem założenie, że nie stanowiły one rdzenia wykonywanej działalności. W przeciwieństwie bowiem do profesjonalnego personelu ich alokacja do Biznesu Wyodrębnionego w oparciu o prawo własności oraz utrzymanie ich tożsamości przedmiotowej w okresie przed i po Transakcji nie była niezbędna dla zachowania zdolności do samodzielnej realizacji powierzonych zadań. Wskazują Państwo przy tym, że rozwiązanie organizacyjne obejmujące outsourcing działalności związanej z zapewnieniem środków trwałych podmiotowi świadczącemu usługi w ramach grupy kapitałowej stanowi obecnie (i stanowiła na moment realizacji Transakcji) typową praktykę biznesową.

Należy nadto dodać, że na moment Transakcji brak było również jakichkolwiek zapasów alokowanych do Działalności Wyodrębnionej.

Powyższe stwierdzenie odnosi się również do wartości niematerialnych i prawnych w ujęciu księgowym. Sprzedający dysponował wprawdzie narzędziem informatycznym określanym jako (…) służącym do przygotowywania (…) dla pracowników zagranicznych oraz (...) pozwalającymi na automatyzację powtarzalnych czynności, związanych ze świadczonymi usługami. Przed Transakcją rozwiązania te nie były jednak ujęte w rachunkowej ewidencji wartości niematerialnych i prawnych ani w bilansie Sprzedającego, gdyż oprogramowanie to zostało stworzone własnymi środkami i we własnym zakresie przez pracowników Sprzedającego (oraz P.). W efekcie wskazane rozwiązania nie podlegały również amortyzacji przez Sprzedającego. Podkreślić należy, że zarówno oprogramowanie (…) jak i pozostałe narzędzia informatyczne wspomniane powyżej zostały objęte zakresem Transakcji i w konsekwencji zostały przeniesione na Nabywcę wraz z Biznesem Wyodrębnionym.

Jak wskazano powyżej, do Biznesu Wyodrębnionego można było także przypisać należności i zobowiązania handlowe związane z jego działalnością. Alokacja ta następuje w oparciu o kody, który powiązane były z konkretnymi pracami projektowymi prowadzonymi w ramach Biznesu Wyodrębnionego. Fakturom wystawianym i otrzymywanym przez Sprzedającego przyporządkowywany był odpowiedni kod projektowy, gdy były one wprowadzane do wewnętrznego systemu księgowego. W związku z tym poszczególne faktury zakupu i sprzedaży związane z Biznesem Wyodrębnionym dało się odnieść do osoby menadżera. Należności handlowe zostały przeksięgowane do Biznesu Wyodrębnionego według ich wartości brutto i zostały pomniejszone względnie powiększone o ewentualne odpisy aktualizujące wartość należności.

Z kolei faktury obejmujące należności i zobowiązania rozliczane centralnie w ramach sieci X. (np. czynsz oraz koszty regionalne) również można było przyporządkować do Biznesu Wyodrębnionego. Nie zostały one jednak objęte transakcją sprzedaży Biznesu Wyodrębnionego z uwagi na ich specyficzny charakter jako należności/zobowiązań powiązanych z działalnością całej sieci X. oraz fakt, że wszelkie zobowiązania lub należności rozliczane centralnie a związane z Biznesem Wyodrębnionym powinny były zostać rozliczone przed dniem, w którym Biznes Wyodrębniony został przeniesiony na Nabywcę.

Nie było natomiast możliwości bezpośredniego przypisania do Biznesu Wyodrębnionego zgromadzonych środków pieniężnych, aczkolwiek możliwe było przypisanie środków pieniężnych wpływających do Sprzedającego w związku z projektami związanymi z działalnością Biznesu Wyodrębnionego.

Obok faktur rozliczanych centralnie do Biznesu Wyodrębnionego nie były alokowane i w związku z tym nie stanowiły przedmiotu Transakcji następujące należności/zobowiązania:

istniejące w dacie wyodrębnienia Biznesu, nieuregulowane zobowiązania pomiędzy Działalnością Wyodrębnioną a Sprzedającym, a także inne należności i zobowiązania wynikające z rozliczeń z podmiotami powiązanymi kapitałowo oraz rozrachunków ze wspólnikami;

wynikające ze zobowiązań i należności podatkowych (w tym związane z rozliczaniem wynagrodzeń, a także podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług);

wynikające z hedgingu, który rozliczany był w odniesieniu do wszystkich zawieranych transakcji łącznie i nie było możliwości jego podziału na poszczególne transakcje.

Na moment Transakcji z Biznesem Wyodrębnionym nie był również powiązany odrębny rachunek bankowy.

Wyodrębnienie finansowe

Księgi rachunkowe były prowadzone z poziomu Sprzedającego, aczkolwiek rachunkowość Biznesu Wyodrębnionego prowadzona była w oparciu o wspomniane jednostki operacyjne. Zainteresowany będący stroną postępowania zaznacza jednak, że w ramach X. istniała zdolność do potencjalnego prowadzenia odrębnych ksiąg rachunkowych dla Działalności Wyodrębnionej (w przypadku takiej potrzeby). Działalność Wyodrębniona stanowiła bowiem w ich założeniu tzw. oddzielne centrum kosztowo-przychodowe (z ang. responsibility centre). Oznacza to, że Sprzedający był w stanie przypisać do Biznesu Wyodrębnionego zdarzenia gospodarcze o charakterze kosztowym i istniała możliwość ich śledzenia na poziomie ksiąg Sprzedającego (wyjątki w tym zakresie dotyczą hedgingu oraz różnic kursowych). Powyższe dotyczyło także zdarzeń gospodarczych o charakterze przychodowym, czego przykładem są wskazane już powyżej wierzytelności stwierdzone fakturami, które alokowane były do Działalności Wyodrębnionej na podstawie kodów projektowych i ich powiązania z nazwiskami menadżerów. Również pozycje rozliczane centralnie, a więc przypisane do sieci Sprzedającego jako takiej, mogły być wydzielone i alokowane do Działalności Wyodrębnionej w odpowiedniej części (jak jednak wskazano powyżej, nie zostały one objęte Transakcją z uwagi na ich specyficzny charakter jako należności/zobowiązań powiązanych z działalnością całej sieci X. w Polsce oraz fakt, że wszelkie zobowiązania lub należności rozliczane centralnie a związane z Biznesem Wyodrębnionym zostały rozliczone przed dniem, w którym Biznes Wyodrębniony został przeniesiony na Nabywcę). W rezultacie Sprzedający był w stanie generować różnego rodzaju raporty obrazujące sytuację finansową Biznesu Wyodrębnionego oraz działalności, która pozostała w spółce, jak również obliczać różne wskaźniki finansowe dla obydwu części biznesowych.

Przejawem powyższego jest okoliczność, że począwszy od grudnia 2021 r. dla Biznesu Wyodrębnionego z poziomu Sprzedającego co miesiąc przygotowywany był odrębny bilans zarządczy (zawierający wybrane pozycje bilansowe istotne z punktu widzenia planowanej Transakcji, tj. obejmujący elementy, które dały się w całości i wyłącznie przypisać do Działalności Wyodrębnionej) oraz rachunek zysków i strat.

Sprzedający wskazuje przy tym, że bilans zarządczy oraz rachunek zysków i strat sporządzane były zbiorczo dla całej działalności obejmującej (…). Możliwa była jednak alokacja ich poszczególnych elementów do działalności prowadzonej w Sprzedającym i w konsekwencji potencjalne sporządzenie odrębnych bilansów oraz rachunków zysków i strat. Wyjątek w tym zakresie dotyczył przede wszystkim pozycji obejmujących zgromadzoną gotówkę oraz kapitał.

Wreszcie, na podstawie dostępnych systemów ewidencyjnych możliwe było ustalenie wysokości budżetu przypisanego w ramach spółek do działalności Biznesu Wyodrębnionego oraz możliwa była ocena zakresu jego realizacji poprzez przypisanie do Biznesu Wyodrębnionego poszczególnych zdarzeń gospodarczych o charakterze tak przychodowym, jak i kosztowym. Sprzedający prowadził bowiem dla Biznesu Wyodrębnionego osobny proces budżetowania. Ponadto, przed Transakcją dla Działalności Wyodrębnionej przeprowadzono także odrębne prognozy budżetowe obejmujące prognozę zysku netto wynikającego z rachunku zysków i strat dla danego roku obrotowego oraz dla poszczególnych miesięcy wchodzących w jego skład.

Kończąc, wskazują Państwo, że odpowiedź na pytania o kwestie spełnienia przesłanek wyodrębnienia organizacyjnego, funkcjonalnego oraz finansowego są jednym z elementów pytań zadanych przez Państwa w ramach wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Jak wskazano poniżej stanowisko przyjęte przez Państwa w tym zakresie zakłada, że przesłanki te zostały spełnione. Niemniej jednak kwestie te Państwo chcieliby potwierdzić w ramach interpretacji indywidualnej.

W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo, że efektem transakcji było zbycie zespołu składników majątkowych, będącego zespołem składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Pytania w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych

Czy w okolicznościach przedstawionych w opisie stanu faktycznego Transakcja zbycia Biznesu Wyodrębnionego na podstawie umowy sprzedaży zawartej z Nabywcą była czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, w okolicznościach przedstawionych w opisie stanu faktycznego, Transakcja zbycia Biznesu Wyodrębnionego przez Zbywcę, na podstawie umowy sprzedaży zawartej z Nabywcą była czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie stosownie do art. 2 pkt 4 lit. a) oraz b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają ww. podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a)w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b)jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Odnosząc rozważania w przedmiocie uzasadnienia Państwa stanowiska w zakresie pytania dotyczącego podatku od towarów i usług (zawarte w interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług) do przywołanych przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, należy stwierdzić, że Transakcja zbycia Biznesu Wyodrębnionego na podstawie umowy sprzedaży zawartej z Nabywcą będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych z uwagi na następujące okoliczności:

w ramach Transakcji doszło do sprzedaży składników materialnych i niematerialnych, które w Państwa ocenie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 ust. 27e ustawy o podatku od towarów i usług,

Transakcja była czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z tym nie może być również mowy o opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub zwolnieniu od podatku od towarów i usług którejkolwiek ze stron z tytułu dokonania tej czynności.

Reasumując, w Państwa ocenie:

Biznes Wyodrębniony w ramach Sprzedającego, obejmujący wskazane w opisie stanu faktycznego składniki materialne i niematerialne, stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym Transakcja zbycia Biznesu Wyodrębnionego na podstawie umowy sprzedaży zawartej z Nabywcą była czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług,

w okolicznościach przedstawionych w opisie stanu faktycznego Transakcja zbycia Biznesu Wyodrębnionego przez Zbywcę, na podstawie umowy sprzedaży zawartej z Nabywcą była czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z uwagi na zakres tej interpretacji, przywołaliśmy powyżej tylko tę część Państwa stanowiska, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 111 ze zm.)

Podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży – stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a)w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b)jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Zgodnie z art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Z treści art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony danej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub z niego zwolniona, z uwzględnieniem wyjątków, o których mowa w art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Zainteresowany niebędący stroną postępowania (Nabywca) nabył odpłatnie od Zainteresowanego będącego stroną postępowania (Zbywcy) zespół składników materialnych i niematerialnych.

Z interpretacji indywidualnej znak: 0111-KDIB3-2.4012.725.2022.3.MN w zakresie podatku od towarów i usług wynika, że wskazany zespół składników materialnych i niematerialnych, będący przedmiotem zbycia, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, dokonana przez Państwa transakcja zbycia/nabycia ww. zespołu składników materialnych i niematerialnych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, jako że przedstawiona we wniosku transakcja sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest wyłączona z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to – mając na uwadze uregulowania zawarte w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – transakcja ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na zasadach określonych w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ta interpretacja stanowi ocenę stanowiska Państwa wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie – interpretację indywidualną znak: 0111-KDIB3-2.4012.725.2022.3.MN.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego. Z funkcji ochronnej będą mogli Państwo skorzystać, jeżeli zastosują się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

A. Sp. z o.o. Sp. k. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy Ordynacja podatkowa.