Skutki podatkowe zakupu działki. - Interpretacja - 0111-KDIB2-3.4014.437.2022.1.LM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.437.2022.1.LM

Temat interpretacji

Skutki podatkowe zakupu działki.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 października 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zakupu działki. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu (...) czerwca 2022 r. został sporządzony akt notarialny dokumentujący umowę zakupu dwóch nieruchomości:

1.  Działka numer (…) o powierzchni 1,5000 ha, sklasyfikowana w rejestrze gruntów jako   R III b i R IV – grunty orne, znajdująca się w miejscowości (…), gmina S. Właścicielami ww. działki byli na prawach wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej Państwo G. i G. W.. Dla działki tej nie obowiązuje miejscowy plan ogólny zagospodarowania przestrzennego.

2.Działka numer (…) o powierzchni 0,7900 ha, sklasyfikowana w rejestrze gruntów jako R III b   i R IV – grunty orne, znajdująca się w miejscowości M., gmina S. Właścicielem ww. działki był G. W. na podstawie umowy sprzedaży. Dla działki tej nie obowiązuje miejscowy plan ogólny zagospodarowania przestrzennego.

Kupujący ww. grunty jest rolnikiem indywidualnym, posiadającym i prowadzącym gospodarstwo rolne.

W związku z nabyciem ww. nieruchomości nastąpiło powiększenie gospodarstwa rolnego położonego na terenie gminy S., a jego powierzchnia jest większa niż 11 ha i nie większa niż 300 ha. Ponadto Wnioskodawca informuje, że podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników, posiada staż w rolnictwie, średnie wykształcenie rolnicze oraz gospodarstwo rolne, w skład którego weszła działka nr (…) oraz (…) będzie przez niego prowadzone przez okres co najmniej 5 lat (nie będzie zbyte ani oddane innym podmiotom).

Podatek od czynności cywilnoprawnych od działki nr (…) nie został pobrany na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych. Natomiast od zakupu działki nr (…) podatek został pobrany w wysokości 2% na podstawie   art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy. Wnioskodawca nadmienia, iż sprzedający prowadzą gospodarstwo rolne.

Pytanie

Czy podatek od czynności cywilnoprawnej pobrany w przypadku działki nr (…) przez notariusza jest należny?

Stanowisko Wnioskodawcy

Przywołując treść art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych uważa Pan, iż pobrany przez notariusza podatek od działki nr (…) jest nienależny. Pana zdaniem, spełnił Pan wszystkie warunki uprawniające go do zwolnienia:

1.  Nabyte przez Pana grunty stanowią gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów   o podatku rolnym.

2.  Posiadane gospodarstwo rolne – po nabyciu opisanych gruntów – będzie Pan prowadził przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

3.  Zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9). Oświadcza Pan również, że nie wykorzystał przysługującego mu limitu pomocy de minimis.

4.  W wyniku zawarcia umowy sprzedaży zostało powiększone gospodarstwo rolne, a jego powierzchnia jest większa niż 11 ha i nie większa niż 300 ha.

Przedmiotem umowy były dwie działki. Nabyty grunt spełnił przesłanki gospodarstwa rolnego w myśl art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym. Wskazany artykuł mówi, iż „za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o powierzchni łącznej przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej (…)”.

W Pana opinii niezasadne jest rozdzielanie zakupionych gruntów (…) i (…) i rozpatrywanie oddzielnie na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Powyższe działki wchodziły w skład gospodarstwa rolnego prowadzonego przez sprzedających.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepis art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 111, ze zm.) stanowi, że:

Podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Jak stanowi art. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie sprzedaży – na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Podstawę opodatkowania stanowi – przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. 

Podstawę opodatkowania określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Stawki podatku wynoszą od umowy sprzedaży:

a)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,

b)innych praw majątkowych – 1%.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. 

W myśl art. 9 pkt 2 powołanej ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne   w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod  warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa   w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str.9).

Z treści ww. przepisu wynika, że w przypadku spełnienia określonych warunków, umowa sprzedaży własności gruntów korzysta ze zwolnienia. Zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie. W przypadku niedotrzymania (niespełnienia) któregokolwiek ze wskazanych w art. 9 pkt 2 ww. ustawy warunków zwolnienie od podatku nie może zostać zastosowane.

Jednym z warunków opisanych w ww. przepisie jest to, by przedmiotem każdej umowy sprzedaży były  grunty stanowiące gospodarstwo rolne.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 2020 r.   poz. 333):

Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów   i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy:

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Zgodnie z powyższymi przepisami, ustawa o podatku rolnym pod pojęciem gospodarstwa rolnego klasyfikuje grunty o powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że (...) czerwca 2022 r. został sporządzony akt notarialny dokumentujący umowę zakupu dwóch nieruchomości: działki numer (…) o powierzchni 1,5000 ha oraz działki numer (…) o powierzchni 0,7900 ha sklasyfikowanych w rejestrze gruntów jako R III b i R IV – grunty orne. Właścicielami działki nr (…) byli na prawach wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej Państwo G. i G. W., natomiast właścicielem działki nr (…) był Pan G. W. na podstawie umowy sprzedaży.

Pan jako kupujący ww. grunty jest rolnikiem indywidualnym, posiadającym i prowadzącym gospodarstwo rolne. W związku z nabyciem ww. nieruchomości nastąpiło powiększenie Pana gospodarstwa rolnego, a jego powierzchnia jest większa niż 11 ha i nie większa niż 300 ha. Gospodarstwo rolne, w skład którego weszła działka nr (…) oraz działka nr (…) będzie przez Pana prowadzone przez okres co najmniej 5 lat (nie będzie zbyte ani oddane innym podmiotom).

Podatek od czynności cywilnoprawnych od działki nr (…) nie został pobrany na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Natomiast od zakupu działki nr (…) podatek został pobrany w wysokości 2% na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a)   ww. ustawy.

W Pana ocenie istnieje możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych również do umowy sprzedaży działki nr (…).

Z takim stanowiskiem nie można się zgodzić.

Brzmienie omawianych przepisów wskazuje, że ocena spełnienia warunków wskazanych   w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z definicją gospodarstwa rolnego zawartą w przepisach o podatku rolnym dokonywana jest na moment zawarcia danej czynności cywilnoprawnej, zaś grunty będące przedmiotem sprzedaży muszą spełniać warunki określone w przepisach o podatku rolnym.

Z opisanego we wniosku zdarzenia wynika, że przedmiotem sprzedaży były dwie odrębne działki: nr (…) oraz nr (…), których to właścicielami byli odpowiednio: na prawach wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej Państwo G. i G. W. (działka nr (…)) oraz Pan G. W. na podstawie umowy sprzedaży (działka nr (…)). Oznacza to, że w akcie notarialnym z (...) czerwca 2022 r. w istocie zawarte zostały dwie umowy sprzedaży; każda z nich dotyczyła odrębnej działki. Jedna działka (nr (…)) została zbyta (sprzedana) na Pana rzecz przez Państwo G. i G. W. – jedna umowa sprzedaży. Druga działka (nr (…)) została zbyta (sprzedana) na Pana rzecz przez Pana G. W. – druga umowa sprzedaży.

Zatem na moment sprzedaży działka nr (…) nie stanowiła gospodarstwa rolnego w myśl przytoczonych już przepisów o podatku rolnym.

Fakt, że przed sprzedażą ww. działki te wchodziły w skład gospodarstwa rolnego nie może być podstawą do zastosowania zwolnienia, ponieważ skutki podatkowe zawartych umów sprzedaży oceniane są na moment zawarcia umów. W przedstawiony stanie faktycznym każda z działek była przedmiotem odrębnej umowy sprzedaży.  W momencie sprzedaży działka nr (…) nie spełniała definicji gospodarstwa rolnego w myśl przepisów ustawy o podatku rolnym, tj. jej powierzchnia nie przekraczała 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego.

Tym samym w zakresie nabycia działki nr (…) nie została spełniona przesłanka do zwolnienia określonego w art. 9 pkt. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. To oznacza, że notariusz zasadnie pobrał podatek od czynności cywilnoprawnych w związku z nabyciem jej przez Pana.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-    Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja jest zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Pan do interpretacji.

-    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-    Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej   (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.