Skutki podatkowe wydzierżawienia działki rolnej. - Interpretacja - 0111-KDIB2-3.4014.506.2022.2.AD

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.506.2022.2.AD

Temat interpretacji

Skutki podatkowe wydzierżawienia działki rolnej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 grudnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 20 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych planowanej dzierżawy części gruntu stanowiącego Pana gospodarstwo rolne.  Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 lutego 2023 r. (data wpływu za pośrednictwem systemu ePUAP – 3 lutego 2023 r.) oraz – pismem z 6 lutego 2023 r. (data wpływu za pośrednictwem Poczty Polskiej – 9 lutego 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Dnia (...) czerwca 2022 r. kupił Pan razem z żoną gospodarstwo rolne o powierzchni 6.2263 ha położone w miejscowości L.

Przed zakupem ww. nieruchomości rolnej był Pan już właścicielem dwóch innych nieruchomości rolnych:

1)gospodarstwo rolne w miejscowości S. o pow. 9.7217 ha;

2)gospodarstwo rolne w miejscowości S. o pow. 3,2561 ha.

Oba gospodarstwa rolne kupił Pan już 5 lat wcześniej i prowadził je osobiście. Ostatnio zakupione gospodarstwo (w L.) będzie Pan prowadził osobiście co najmniej przez 5 lat.

Przy zakupie gospodarstwa w L. skorzystał Pan z pomocy de minimis w rolnictwie w wysokości (…) zł ((…)euro).

Pytanie

Czy może Pan wydzierżawić jedno z dwóch wcześniej zakupionych gospodarstw nie tracąc pomocy de minimis w rolnictwie?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, wydzierżawiając jedno z dwóch wcześniej zakupionych gospodarstw rolnych nie utraci Pan zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych, w ramach pomocy de minimis w rolnictwie.

Ponieważ nie może Pan prowadzić jednocześnie trzech gospodarstw rolnych w trzech różnych miejscowościach odległych od siebie dziesiątki kilometrów to nie powinno być przeszkód do wydzierżawienia jednego z wcześniej zakupionych gospodarstw. Natomiast ostatnio zakupione gospodarstwo w L., które dało Panu możliwość skorzystania z pomocy de minimis, będzie musiał Pan prowadzić osobiście przez minimum 5 lat bez możliwości jego dzierżawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 170):

Podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Obowiązek podatkowy – przy umowie sprzedaży – ciąży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży – stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Stawki podatku wynoszą – od umowy sprzedaży:

a) nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,

b) innych praw majątkowych – 1%.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 9 pkt 2 powołanej ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne  w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami  i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa  w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania  art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9).

Z treści ww. przepisu wynika, że w przypadku spełnienia określonych warunków, umowa sprzedaży własności gruntów korzysta ze zwolnienia. Zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie.

Ww. przepis nie przewiduje regulacji, która by pozwalała zachować zwolnienie w przypadku uszczuplenia obszaru gospodarstwa rolnego prowadzonego przez nabywcę − powiększonego w wyniku zakupu własności gruntów (działek) stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym − przed upływem ustawowego terminu 5 lat od dnia nabycia nieruchomości,  w związku z którą to czynnością przysługuje zwolnienie w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z opisu zdarzenia wynika, że w czerwcu 2022 r. kupił Pan razem z żoną gospodarstwo rolne. Przy zakupie skorzystał Pan z pomocy de minimis w rolnictwie. Przed zakupem ww. nieruchomości rolnej był Pan już właścicielem dwóch innych nieruchomości rolnych. Oba gospodarstwa rolne kupił Pan już 5 lat wcześniej i prowadził je osobiście. Ostatnio zakupione gospodarstwo będzie Pan prowadził osobiście co najmniej przez 5 lat. Obecnie chce Pan wydzierżawić jedno z dwóch wcześniej zakupionych gospodarstw nie tracąc pomocy de minimis w rolnictwie.

Pana zdaniem, wydzierżawiając jedno z dwóch wcześniej zakupionych gospodarstw rolnych nie utraci Pan zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych, w ramach pomocy de minimis w rolnictwie.

Z takim stanowiskiem nie można się zgodzić.

Zgodnie  z  brzmieniem  obowiązujących  przepisów  ustawy  o  podatku  od  czynności  cywilnoprawnych, chcąc zachować prawo do zwolnienia ma Pan obowiązek  prowadzenia tego gospodarstwa rolnego, powiększonego o dokupione działki rolne (gospodarstwo rolne) przez pięć lat od dnia transakcji, w ramach której skorzystał Pan ze zwolnienia. Warunki zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych zawarte w wyżej cytowanym przepisie muszą bowiem być spełnione łącznie – ma to być powiększenie gospodarstwa rolnego,  a następnie prowadzenie przez nabywcę, przez wymagany ustawowo okres, gospodarstwa rolnego powstałego w wyniku powiększenia. Dla zachowania zwolnienia podatkowego wynikającego z powyższego przepisu nabywca nieruchomości, która weszła w skład gospodarstwa rolnego, powinien prowadzić to całe powiększone gospodarstwo rolne, a więc obejmujące wszystkie działki nabyte tytułem zakupu i objęte zwolnieniem podatkowym, jak również dotychczas wchodzące w skład gospodarstwa rolnego, czyli będące jego częścią w chwili zakupu.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że dla przedmiotowego zwolnienia ma znaczenie fakt oddania nieruchomości (jednej z działek/gospodarstw) w dzierżawę. Nie zostanie bowiem spełniony warunek niezbędny do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z którym gospodarstwo (utworzone/powiększone) musi być prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że „prowadzenie”, odnosi się do czynności wykonywanej przez nabywcę osobiście.

Natomiast w myśl art. 693 § 1 Kodeksu cywilnego:

W praktyce oznacza to prowadzenie gospodarstwa rolnego przez dzierżawcę, nie zaś przez właściciela gospodarstwa rolnego.

Zatem, wydzierżawiając jedno z dwóch wcześniej zakupionych gospodarstw rolnych utraci Pan prawo do stanowiącego pomoc de minimis zwolnienia  z opodatkowania na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zwolnienie zastosowane do zakupu gospodarstwa rolnego nabytego w czerwcu 2022 r. zostanie utracone, ponieważ warunki  konieczne do  zachowania  ww. zwolnienia  w  postaci  prowadzenia  powiększonego gospodarstwa rolnego przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od daty nabycia nieruchomości nie zostaną dotrzymane.

Co do zasady, od zaległości podatkowych naliczane są odsetki za zwłokę. Z uwagi na to, że obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych powstaje z chwilą dokonania czynności, w sytuacji niespełnienia warunków do korzystania z ulgi w podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu nabycia własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest zobowiązany do zapłaty należnego podatku wraz z odsetkami za zwłokę liczonymi od dnia następującego po dniu dokonania czynności. W przypadku, gdy czynność została dokonana z formie aktu notarialnego odsetki za zwłokę należy naliczyć od dnia następnego po dniu zawarcia umowy w formie aktu notarialnego.

Tym samym w wypadku wydzierżawienia przez Pana jednego z dwóch wcześniej zakupionych gospodarstw rolnych po Pana stronie powstanie obowiązek uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z zawarciem umowy sprzedaży z (...) czerwca 2022 r. wraz  z odsetkami.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651,  ze zm., dalej jako: Ordynacja podatkowa). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.