
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia nieruchomości aportem do spółki. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca - (…) Sp. z o.o. (dalej: Spółka) została zawiązana w (…) r. na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz na podstawie art. 7a ust. 1 ustawy o Krajowym Zasobie Nieruchomości. Spółka powstała w celu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych osób, których dochody nie pozwalają na zakup mieszkania na wolnym rynku. Spółka jest spółką non-profit, co oznacza, że osiągane dochody przeznaczone są wyłącznie na działalność statutową.
Podstawowym celem działalności Spółki jest budowa domów mieszkalnych wielorodzinnych i ich eksploatacja na zasadach najmu zgodnie z przepisami ustawy o społecznej inicjatywie mieszkaniowej.
Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Od początku działalności, Spółka kilkukrotnie podwyższała kapitał zakładowy ustanawiając nowe udziały, które obejmowane były przez wspólników wnoszących do Spółki aporty. Przedmiotami aportów były nieruchomości gruntowe, każdy wspólnik wniósł samodzielnie określoną nieruchomość. Wspólnicy posiadali status czynnych podatników podatku od towarów i usług, a wnoszone przez nich aportem nieruchomości, w zależności od ich rodzaju, były opodatkowane podatkiem od towarów i usług lub z niego zwolnione, zgodnie z uregulowaniami wynikajacymi z ustawy o podatku od towarów i usług.
Rozliczenia podatku od towarów i usług dokonywali udziałowcy Spółki wnoszący aporty.
Z uwagi na otrzymywane aporty i związane z tym podwyższanie kapitału zakładowego, notariusz pobierał od Spółki podatek od czynności cywilnoprawnych.
Nie jest wykluczone, że również w przyszłości dojdzie do wniesienia do Spółki aportem nieruchomości i aport ten będzie opodatkowany lub zwolniony z podatku od towarów i usług. Wniesienie aportu będzie wiązać się z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki. Wnoszącym aport może być udziałowiec Spółki lub podmiot przystępujący do Spółki w charakterze wspólnika w związku z dokonywaniem aportu.
Spółka składa ten wniosek w celu potwierdzenia skutków w podatku od czynności cywilnoprawnych dokonanych podwyższeń kapitału zakładowego w warunkach opisanych wyżej, jak i dla potwierdzenia skutków w podatku od czynności cywilnoprawnych analogicznych podwyższeń kapitału zakładowego, do których może dojść w przyszłości. Spółka podkreśla, że transakcje te mają taki sam charakter, tj. obejmują wniesienie aportu opodatkowanego lub zwolnionego z podatku od towarów i usług.
Pytanie
Czy zmiana umowy Spółki, skutkująca podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki, powiązana z transakcją wniesienia do Spółki aportem nieruchomości celem pokrycia przez wspólnika udziałów, w sytuacji, gdy czynność wniesienia aportu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub z niego zwolniona), nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, zmiana umowy Spółki związana z podwyższeniem jej kapitału zakładowego, powiązana z transakcją wniesienia do Spółki aportem nieruchomości celem pokrycia przez wspólnika udziałów Spółki, w sytuacji, gdy czynność wniesienia aportu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub z niego zwolniona), nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Uzasadnienie stanowiska
W Państwa ocenie, zmiana umowy Spółki związana z wniesieniem aportu objętego opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług (tj. gdy z tytułu tej czynności jedna ze stron podlega opodatkowaniu podatkiem od towatrów i usług lub jest z tego podatku zwolniona) podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych w związku z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i zgodnie z zasadą stand still.
Tym samym, zmiana umowy Spółki związana z wniesieniem do Spółki aportu opodatkowanego lub zwolnionego z podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, co oznacza, że na Spółce nie ciążył obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych.
Przepis art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi podlega umowa spółki.
Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podatkowi podlegają zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4 (nieznajdującym zastosowania w tej sprawie).
Jednocześnie zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w przypadku umowy spółki kapitałowej za zmianę umowy uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.
Stosownie do art. 1a pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską.
Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) cyt. ustawy, podstawę opodatkowania stanowi przy umowie spółki: przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej albo podwyższeniu kapitału zakładowego wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.
Stawka podatku od czynności cywilnoprawnych od umowy spółki wynosi 0,5%, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
W omawianej ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziane zostały sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy, z uwagi na spełnienie określonych przesłanek jest jednak wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:
a) w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
b) jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem: umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach, umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
Zgodnie z art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych: użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i ustaw lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.
Jak wynika z przywołanego wyżej art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkiem od czynności cywilnoprawnych czynności cywilnoprawne w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług lub gdy przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona z podatku od towarów i usług z tytułu jej dokonania (z wyjątkami określonymi w tym przepisie). Co istotne, zgodnie z treścią tej regulacji, nie podlegają wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy spółki i ich zmiany, nawet w sytuacji, gdy czynność jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona z podatku od towarów i usług z tytułu jej dokonania.
Podsumowując powyższe, wykładnia literalna art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) w związku z art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wskazuje, że podwyższenie kapitału zakładowego na skutek wniesienia aportu stanowi zmianę umowy spółki kapitałowej i podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, niezależnie od tego, czy aport wywiera skutki w podatku od towarów i usług.
Należy jednak podkreślić, że w analizowanej sytuacji zastosowanie znajduje tzw. zasada stand still. Klauzula stand still została ujęta w:
- art. 7 ust. 2 Dyrektywy 2008/7/WE (dalej Dyrektywa): Jeżeli w jakimkolwiek momencie po dniu 1 stycznia 2006 r. państwo członkowskie przestanie naliczać podatek kapitałowy, nie może go ono ponownie wprowadzić oraz
- art. 8 ust 2 ww. Dyrektywy: Stosowana przed państwo członkowskie stawka podatku kapitałowego nie może przekraczać stawki stosowanej przez to państwo członkowskie w dniu 1 stycznia 2006 r. W przypadku, gdy po tej dacie państwo członkowskie zmniejszy stosowaną stawkę, nie może ono ponownie wprowadzić wyższej stawki.
Dyrektywa reguluje zasady opodatkowania m.in. operacji gospodarczych, takich jak podwyższenie kapitału spółki kapitałowej poprzez wniesienie wkładów. Zawarta w niej klauzula stand still (zwana także zasadą kontynuacji lub stałości) oznacza możliwość poruszania się przez państwo członkowskie, przy ustanawianiu obciążeń podatkowych lub ustalaniu ich wysokości, jedynie w ramach status quo istniejącego w dacie wskazanej normą prawa wspólnotowego.
Klauzula ta oznacza, iż w wyniku wejścia w życie nowych przepisów sytuacja prawna podatnika nie może ulec zmianie. Od ww. zasady wprowadzono wyjątek, zgodnie z którym państwo członkowskie może nakładać podatek kapitałowy na transakcje, które według prawa krajowego danego państwa podlegały na dzień 1 stycznia 2006 r. opodatkowaniu. Odstępstwo to realizuje art. 7 ust. 1 Dyrektywy tylko państwo członkowskie, które 1 stycznia 2006 r. naliczało podatek od wkładów kapitałowych do spółek kapitałowych, może go w dalszym ciągu naliczać. Jednocześnie, ust. 2 powyższego przepisu podkreśla, że państwo członkowskie, które przestało naliczać podatek kapitałowy po 1 stycznia 2006 r., nie może nałożyć go ponownie.
Tym samym, państwa członkowskie zostały objęte zakazem ponownego wprowadzenia podatku kapitałowego po dniu 1 stycznia 2006 r., w przypadku jego uprzedniego zniesienia.
W polskim porządku prawnym odpowiednikiem podatku kapitałowego jest podatek od czynności cywilnoprawnych.
Do końca 2006 r. przepis art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidywał, że nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego.
Z powyższego wynika, że do końca 2006 r. przepis art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie zawierał zastrzeżenia, że wyłączeniu od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają wskazane w nim czynności cywilnoprawne, ale inne niż umowa spółki lub jej zmiana.
Oznacza to, że w stanie prawnym obowiązującym do końca 2006 r., umowa spółki kapitałowej i jej zmiana dokonywana w związku z wniesieniem do niej wkładów niepieniężnych, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności była opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub była z niego zwolniona - nie była objęta podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Na podstawie nowelizacji ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, które weszły w życie 1 stycznia 2007 r. oraz 22 kwietnia 2010 r., ustawodawca rozszerzył zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych o czynności umowy spółki i jej zmiany związane z wnoszeniem wkładów niepieniężnych.
Taka zmiana regulacji oznaczała ponowne nałożenie na podatników obowiązków podatkowych wynikających z przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, związanych z czynnościami zawierania umowy spółki i jej zmiany, w związku z wniesieniem aportu.
Naczelny Sąd Administracyjny (dalej również NSA) w uchwale 7 sędziów z 19 listopada 2012 r., sygn. akt II FPS 1/12, analizując zagadnienie opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zmian umów spółek kapitałowych związanych z wnoszeniem do nich wkładów niepieniężnych, podkreślił:
- w stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r. w przypadku wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego (aportu) dochodziło do wyłączenia opodatkowania w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399 ze zm.).
Powyższa uchwała NSA przyczyniła się do ukształtowania linii orzeczniczej korzystnej dla podatników.
W wyroku z 3 czerwca 2014 r. o sygn. akt II FSK 1667/12 oraz z 30 czerwca 2015 r. o, sygn. akt II FSK 1402/13, NSA podkreślił:
- art. 7 ust. 2 dyrektywy 69/335/EWG stoi na przeszkodzie opodatkowaniu przez Polskę czynności prawnych dotyczących wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego (w innej postaci, niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część), zarówno przy zawarciu umowy spółki, jak i jej zmianie, ponieważ w stanie prawnym obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r. czynności te podlegały wyłączeniu z opodatkowania na podstawie art. 2 pkt 4 u.p.c.c., a ze względu na wyrażoną
- w art. 7 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 1 dyrektywy 69/335/EWG zasadą stand-still (kontynuacji), polegającą na tym, że państwa członkowskie, które zniosły podatek kapitałowy, nie mogły go już ponownie nałożyć, w późniejszym okresie nie można już było opodatkowania tych czynności wprowadzić ponownie.
Oba te orzeczenia nawiązywały do wyżej omawianej uchwały NSA z 19 listopada 2012 r. o sygn. akt II FPS 1/12. Zgodnie z zasadą stand still istnieje bowiem zakaz opodatkowania przez państwo członkowskie czynności gromadzenia kapitału w spółkach kapitałowych, która była objęta podatkiem kapitałowym 1 lipca 1984 r., a następnie kiedykolwiek czynność ta została zwolniona (wyłączona) od tego podatku. Jak wyjaśniono wyżej, na gruncie prawa polskiego odpowiednikiem podatku kapitałowego jest podatek od czynności cywilnoprawnych. Dlatego przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podlegają pełnej harmonizacji z zasadami opodatkowania dotyczącymi spółek kapitałowych wskazanych w Dyrektywie.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 kwietnia 2019 r. o sygn. akt: II FSK 1005/17, wskazał, że Rzeczpospolita Polska, dokonując 1 stycznia 2007 r. oraz 22 kwietnia 2010 r. nowelizacji art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, objęła ponownie umowy spółki i ich zmiany w odniesieniu do wkładów niepieniężnych zakresem przedmiotowym podatku od czynności cywilnoprawnych, naruszając klauzulę ciągłości (stand still).
Tym samym, biorąc pod uwagę termin wejścia w życie nowelizacji ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, można wnioskować, że pobieranie podatku od czynności cywilnoprawnych od zmiany umowy spółki kapitałowej dokonanej w związku z wniesieniem aportu, która to czynność jest opodatkowana lub zwolniona z podatku od towarów i usług, jest sprzeczne z prawem unijnym i narusza klauzulę stand still. Nowelizacja ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych spowodowała, że na podatników ponownie został nałożony obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych od zmiany umowy spółki kapitałowej wynikającej z wniesienia aportu, w sytuacji, gdy z tytułu dokonania tej czynności przynajmniej jedna ze stron jest opodatkowana lub zwolniona z podatku od towarów i usług.
Zgodnie z powyższymi rozważaniami, skoro aporty nieruchomości do Spółki były opodatkowane lub zwolnione z podatku od towarów i usług, związane z nimi zmiany umowy Spółki polegające na podwyższaniu kapitału zakładowego powinny być zgodnie z klauzulą stand still wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Zmiana umowy Spółki powiązana z transakcją wniesienia do Spółki aportem nieruchomości na pokrycie udziałów Spółki, w sytuacji, gdy wniesienie aportu objęte jest opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług (jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług lub z niego zwolnione), nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Powyższe znajduje potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach podatkowych wydawanych przez Dyrektora KIS. W interpretacji z 24 kwietnia 2025 r., znak 0111-KDIB2-3.4014.104.2025.1.ASZ, organ ten podkreślił: „jeżeli zmiana umowy spółki kapitałowej związana jest z wniesieniem aportu objętego opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług (czyli z tytułu danej czynności jedna ze stron podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona) - to ma miejsce wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
A zatem, skoro transakcje wniesienia aportów do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego - będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki 23% lub będą z niego zwolnione - powyższe czynności będą - w świetle zasady stand still - wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zatem, na Spółce, której kapitał został podwyższony poprzez wniesienie wkładów niepieniężnych nie będzie ciążył obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym notariusz, jako płatnik podatku od czynności cywilnoprawnych, stosujący bezpośrednio zasadny prawne Prawa Unii Europejskiej, nie będzie pobierał podatku przy podpisaniu aktu notarialnego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych od wnoszonych aportów.”
Dyrektor KIS w tym samym tonie wypowiedział się m.in. w indywidualnej interpretacji podatkowej:
- z 10 czerwca 2025 r., znak 0111-KDIB2-3.4014.224.2025.1.JKU,
- z 5 czerwca 2025 r., znak 0111-KDIB2-3.4014.164.2025.1.JKU,
- z 2 czerwca 2025 r., znak 0111-KDIB2-2.4014.97.2025.1.PB,
- z 20 marca 2025 r., znak 0111-KDIB2-2.4014.356.2024.4.KK.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) :
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
Aktualny publikator dla ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych to Dz. U. z 2024 r. poz. 295 ze zm., a w nim znajduje się aktualne brzmienie poniższych artykułów.
Na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) i b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:
a) w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, z wyjątkiem umów sprzedaży, których przedmiotem jest lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość, opodatkowanych zgodnie z art. 7a,
b) jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
- umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
Zgodnie z art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, 1598 i 1852) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W związku z Państwa wskazaniem w części A.1. oraz części E. wniosku, że oczekują Państwo interpretacji jedynie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, przyjąłem Państwa stwierdzenia dotyczące podatku od towarów i usług zamieszczone w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jako element niepodlegający ocenie. Jeżeli rzeczywista sytuacja będzie się różnić od opisanej przez Państwa we wniosku, interpretacja nie będzie miała zastosowania i nie będzie pełniła dla Państwa funkcji ochronnej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa.
Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.); dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
