
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełnili go Państwo, w odpowiedzi na wezwanie pismem z 24 lipca 2025 r. (wpływ 29 lipca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu i należnego podatku dochodowego od osób prawnych CIT-8 za rok 2024 Spółdzielnia wykazała przychody ogółem, na które składają się przychody ze sprzedaży nieruchomości rolnych i z tytułu pozarolniczej działalności, tj. ze sprzedaży sprzętu rolniczego jak też przychody z tytułu oprocentowania lokaty bankowej. Przychody te, w dalszej części zeznania (CIT-8/O) Spółdzielnia wykazała w całości jako wolne od podatku (po części z tyt. sprzedaży nieruchomości rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego - art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, a pozostałą część z tytułu dochodów z działalności pozarolniczej - art. 17 ust. 1 pkt 15 ustawy).
W ciągu roku 2024 Spółdzielnia odprowadziła zaliczkę na podatek (od sprzedanego sprzętu rolniczego czy też od otrzymanego oprocentowania od lokat bankowych) - od dochodów opodatkowanych.
Spółdzielnia uważa, iż postąpiła słusznie w zeznaniu CIT-8 za rok 2024, jednak z uwagi na to, że wg Spółdzielni zarówno dochody ze sprzedaży sprzętu rolniczego jak też przychody z pozostałej działalności pozarolniczej - są dochodami wolnymi od podatku (zgodnie z artykułami ustawy wymienionymi wyżej), co w konsekwencji w zeznaniu daje nadpłatę podatku dochodowego od osób prawnych.
Spółdzielnia nadmienia, że dwukrotnie informowała się w Krajowej Informacji Skarbowej telefonicznie w tej sprawie i rozumowanie Spółdzielni jest słuszne, jednak Urząd Skarbowy w (…) jest innego zdania.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:
a) Spółdzielnia prowadzi samodzielnie działalność gospodarczą w zakresie wyłącznie produkcji rolnej.
b) W ramach wyżej wymienionej działalności Spółdzielnia uzyskuje przychody z tyt. sprzedaży (…). Ponadto w roku ubiegłym uzyskała przychody z działalności pozaoperacyjnej dotyczące: sprzedaży nieruchomości rolnych, środków trwałych, sprzedaży zbędnego złomu oraz z tytułu uzyskanego oprocentowanie od lokaty bankowej.
c) Rok podatkowy zgodny jest z rokiem kalendarzowym.
d) Spółdzielnia prowadzi gospodarstwo rolne.
e) Sprzedaży podlegały dwie nieruchomości rolne.
f) W ewidencji gruntów sprzedawane nieruchomości to: działki - grunty orne, łąki trwałe, grunty zadrzewione i zakrzewione.
g) Powierzchnia łączna sprzedawanych nieruchomości to (…) ha.
h) Nieruchomości wyżej wymienione Spółdzielnia posiadała - od 1990 roku od Skarbu Państwa a część od 2014 roku od Gminy.
i) Sprzedaż nastąpiła - marzec 2024 r. i sierpień 2024 r.
j) Na tych nieruchomościach gospodarstwo rolne było prowadzone od momentu ich nabycia.
k) Przychody z działalności pozarolniczej obejmują: sprzedaż nieruchomości rolnych, sprzedaż sprzętu rolniczego, z tytułu oprocentowanie lokaty i z tytułu sprzedaży złomu.
l) Spółdzielnia ponosi wynagrodzenia za prace członków Spółdzielni zajmującej się produkcją rolną.
m) Dochody z działalności rolniczej Spółdzielnia przeznacza na wyżej wymienionej wynagrodzenia.
n) Dochody uzyskane z działalności pozarolniczej przeznaczone są na cele o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na fundusz zasobowy Spółdzielni i dla członków Spółdzielni na oprocentowanie udziałów.
o) Nie było prowadzone przez Urząd Skarbowy postępowanie podatkowe ani kontrola podatkowa a jedynie uwagi pracownicy Urzędu po złożeniu deklaracji CIT8.
Ponadto wskazali Państwo, że wniosek ma dotyczyć nadpłaty podatku dochodowego od osób prawnych za 2024 rok w związku z wpłaconymi zaliczkami na podatek CIT8 w ciągu 2024 roku, ponieważ zwolnienie od podatku dochodowego jest dla Państwa oczywiste.
Pytanie
Czy powstanie nadpłata podatku dochodowego od osób prawnych za 2024 rok w związku z wpłaconymi zaliczkami na podatek CIT-8 w ciągu 2024 r.?
(pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 24 lipca 2025 r.)
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, odprowadzone w ciągu roku zaliczki na podatek od sprzedanego sprzętu rolniczego jak też od oprocentowanej lokaty bankowej stanową w CIT-8 nadpłatę tego podatku z uwagi na to, że całość dochodów z tytułu działalności pozarolniczej jest wolna od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy i art. 17 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie wskazać należy, iż jak wynika z wniosku i jego uzupełnienia, Spółdzielnia prowadzi gospodarstwo rolne - powyższą okoliczność przyjęto jako niepodlegający ocenie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej element opisu stanu faktycznego.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o CIT ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278, dalej: „ustawa o CIT”):
1) Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
2) Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Natomiast, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.
W zakresie możliwości zastosowania ww. zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w powiązaniu z definicją gospodarstwa rolnego wynikającą z ww. ustawy o podatku rolnym, istotne jest to, że poza odpowiednią kwalifikacją gruntów jako użytki rolne, warunkiem wchodzenia w skład gospodarstwa rolnego, upływu odpowiednio liczonych pięciu lat, przekroczenia łącznej powierzchni 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego, nieruchomości lub ich części nie powinny być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
Podsumowując, aby dochód ze sprzedaży nieruchomości rolnych podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, muszą być spełnione określone w tym przepisie warunki, m.in. sprzedawane grunty muszą wchodzić w skład gospodarstwa rolnego oraz sprzedaż musi nastąpić po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości (gruntu). Warunki te muszą być spełnione łącznie.
Z uzupełnienia wniosku wynika, że spełnione zostały ww. warunki do skorzystania przez Państwa ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT dochodu ze sprzedaży. Spółdzielnia bowiem prowadzi gospodarstwo rolne, sprzedaży podlegały dwie nieruchomości rolne, sklasyfikowane w ewidencji gruntów jako działki - grunty orne, łąki trwałe, grunty zadrzewione i zakrzewione. Spółdzielnia posiadała wyżej wymienione nieruchomości od 1990 roku od Skarbu Państwa, a część od 2014 roku od Gminy, sprzedaż nieruchomości nastąpiła w marcu 2024 r. oraz w sierpniu 2024 r. Łączna powierzchnia sprzedawanych Nieruchomości (gruntów rolnych) wynosiła (…) ha. Na ww. nieruchomościach gospodarstwo rolne było prowadzone od momentu ich nabycia.
Zatem uprawnieni byli Państwo do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT dla dochodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości, o których mowa we wniosku.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 15 ustawy o CIT:
Dochody z działalności pozarolniczej i z działów specjalnych produkcji rolnej przeznaczone na wynagrodzenia za pracę członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i innych spółdzielni zajmujących się produkcją rolną, a także ich domowników - jeżeli wynagrodzenia te są związane z wymienioną działalnością.
W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo gospodarstwo rolne, w 2024 r. wykazali Państwo przychody ogółem, na które składają się przychody ze sprzedaży nieruchomości rolnych i z tytułu pozarolniczej działalności, tj. ze sprzedaży sprzętu rolniczego jak i przychody z tytułu oprocentowanej lokaty bankowej. W ciągu roku 2024 Spółdzielnia odprowadziła zaliczkę na podatek (od sprzedanego sprzętu rolniczego czy też od otrzymanego oprocentowania od lokat bankowych) - od dochodów opodatkowanych.
Państwa wątpliwość dotyczy ustalenia, czy powstanie nadpłata podatku dochodowego od osób prawnych za 2024 rok w związku z wpłaconymi zaliczkami na podatek CIT-8 w ciągu 2024 r.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości aby ustalić, czy powstała nadpłata w podatku CIT za 2024 r. w pierwszej kolejności należy ocenić, czy dochody, które uzyskali Państwo w 2024 r. podlegają zwolnieniu z tego podatku. Zatem należy odnieś się do powołanego powyżej art. 17 ust. 1 pkt 15 ustawy o CIT, z którego wynika, że zwolnieniu podlegają m.in. dochody z działalności przeznaczone na wynagrodzenia za pracę członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i innych spółdzielni zajmujących się produkcją rolną, a także ich domowników - jeżeli wynagrodzenia te są związane z wymienioną działalnością. Zatem, o ile w istocie jak wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku całość przychodów, które Państwo uzyskali z działalności pozarolniczej, tj. ze sprzedaży sprzętu rolniczego oraz przychody z tytułu oprocentowanej lokaty bankowej, przeznaczyli Państwo na ww. cele, to dochód ten, będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 15 ustawy o CIT.
Ponadto dochód, który Państwo uzyskali w 2024 r. ze sprzedaży nieruchomości rolnych korzysta ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Dodatkowo z wniosku wynika, że innych dochodów w 2024 r. ponad te wskazane we wniosku nie uzyskaliście Państwo.
We wniosku wskazani Państwo, że wciągu 2024 r. odprowadzili Państwo zaliczkę na podatek (od sprzedanego sprzętu rolniczego i od otrzymanego oprocentowania od lokat bankowych) - od dochodów opodatkowanych.
Wskazać należy, że pojęcie nadpłaty zostało zdefiniowane w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Definicja nadpłaty zawarta w Ordynacji podatkowej wyczerpująco wylicza, w jakich sytuacjach powstaje nadpłata. Wszelkie inne przypadki, które nie są w ww. ustawie wymienione, nie powodują powstania nadpłaty w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z art. 72 § 1 Ordynacji podatkowej:
Za nadpłatę uważa się kwotę:
1) nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;
2) podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
3) zobowiązania zapłaconego przez płatnika lub inkasenta, jeżeli w decyzji, o której mowa w art. 30 § 4, określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
4) zobowiązania zapłaconego przez osobę trzecią lub spadkobiercę, jeżeli w decyzji o ich odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej.
Z przepisu art. 73 § 1 ww. ustawy wynika, że:
Nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem:
1) zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej;
2) pobrania przez płatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej;
3) zapłaty przez płatnika lub inkasenta należności wynikającej z decyzji o jego odpowiedzialności podatkowej, jeżeli należność ta została określona nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
4) wpłacenia przez płatnika lub inkasenta podatku w wysokości większej od wysokości pobranego podatku;
5) zapłaty przez osobę trzecią lub spadkobiercę należności wynikającej z decyzji o odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy, jeżeli należność ta została określona nienależnie lub w wysokości większej od należnej.
6) (uchylony).
W myśl art. 73 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej:
Nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem zeznania rocznego - dla podatników podatku dochodowego.
Jak stanowi natomiast art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej:
Jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).
W myśl art. 79 § 2 Ordynacji podatkowej:
Prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty oraz wniosku o zwrot nadpłaty wygasa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, chyba że ustawy podatkowe przewidują inny tryb zwrotu podatku.
Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że z powołanego powyżej art. 72 § 1 Ordynacji podatkowej wynika wprost, że za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.
Zatem w sytuacji, gdy odprowadzili Państwo zaliczkę na podatek od uzyskanego dochodu ze sprzedanego sprzętu rolniczego i od otrzymanego oprocentowania od lokat bankowych, które to dochody podlegały zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 15 ustawy o CIT, ponadto w 2024 r. uzyskaliście Państwo dochód ze sprzedaży nieruchomości, który podlegał zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, a innych poza tymi dochodami nie uzyskali Państwo w 2024 r., to w zw. z wpłaconymi zaliczkami w ciągu 2024 r. powstała dla Państwa nadpłata podatku CIT za 2024 r., o której mowa w art. 72 § 1 Ordynacji podatkowej.
Zatem, Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
