
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
-prawidłowe – w części dotyczącej możliwości odliczenia od podstawy obliczenia podatku, wydatków poniesionych na zakup i montaż magazynu energii w ramach ulgi termomodernizacyjnej;
-nieprawidłowe – w części dotyczącej możliwości złożenia korekty zeznania podatkowego za 2025 r.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 21 maja i 12 czerwca 2025 r. (daty wpływu 21 maja, 11 i 12 czerwca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W 2024 r. dokonała Pani wraz z małżonkiem termomodernizacji domu mieszkalnego, którego jest Pani współwłaścicielem, polegającej na zamianie źródeł energii na odnawialne. Termomodernizacja obejmowała zakup i montaż paneli fotowoltaicznych, magazynu energii oraz pompy ciepła. W rozliczeniu podatku dochodowego za 2024 r. (rozliczenie wspólne ze współmałżonkiem) uwzględniła Pani w ulgach wartość pompy ciepła i paneli fotowoltaicznych wraz z montażem. Nie uwzględniła Pani wydatków na magazyn energii. Na każde z elementów wystawiono osobną fakturę, natomiast wszystkie elementy współpracują ze sobą, przyczyniając się do maksymalnego wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych.
Uzupełnienie wniosku
Potwierdziła Pani, że poniesione wydatki służyły realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Kocioł gazowy (wykorzystujący gaz ziemny) zastąpiony został panelami fotowoltaicznymi, pompą ciepła i magazynem energii, dzięki czemu na potrzeby ogrzewania budynku i podgrzewania wody zaniechano wykorzystywania gazu ziemnego i zastąpiono je w znaczącej części energią ze źródeł odnawialnych.
Nieruchomość jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym – budynek wolno stojący, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, służący w całości zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych (jednej rodziny). Budynek jest już wybudowany (ukończony).
Doprecyzowała Pani, że budynek przy ulicy Pomorskiej 65 42-612, którego dotyczy wniosek, został oddany do użytkowania w 2001 roku. Jest Pani własnością (we wspólnocie majątkowej) od 2017 r.
W roku, w którym poniosła Pani wydatki związane z ulgą, uzyskała Pani dochód opodatkowany według skali podatkowej.
Wskazała Pani kwoty odliczeń w odniesieniu do przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku rozliczone w 2024 w PIT/O:
-podatnik (A. A) – 32 050 PLN;
-małżonek (B. A) – 53 000 PLN.
Wydatek, którego dotyczy wniosek o interpretację, nie został wliczony do powyższych kwot odliczeń.
Potwierdziła Pani, że wysokość poniesionych wydatków na zakup i montaż magazynu energii udokumentowana jest fakturą/fakturami wystawioną/wystawionymi przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Faktura (jedna z trzech wystawionych do realizowanej umowy) została opisana w następujący sposób: „zakup, montaż magazynu energii o mocy 7,1 kWH/3,55 kW”. Faktura stanowi jedną z trzech faktur wystawionych do umowy z dnia 12 kwietnia 2024 r. dotyczącej całego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego obejmującego instalację fotowoltaiczną, pompę ciepła i magazyn energii w miejscu inwestycji A 1, (...).
Faktura dotycząca wydatków, których dotyczy Pani pytanie została wystawiona 30 kwietnia 2024 r. Nabywca na fakturze: „B. A, A. A”
W Pani małżeństwie panuje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej od początku związku małżeńskiego, tj. od 1996 r.
Potwierdziła Pani, że wydatki, o których mowa we wniosku, zostały/zostaną poniesione z Pani majątku/majątku Pani i małżonka (Pani/Państwa wspólnych środków), a opisany budynek stanowi składnik Państwa majątku wspólnego.
Potwierdziła Pani również, że urządzenia stanowią łączną instalację, dzięki wykorzystaniu magazynu energii zwiększane jest wykorzystanie energii ze źródła odnawialnego na potrzeby ogrzewania budynku i podgrzewania wody. Magazyn energii jest osprzętem do ogniw fotowoltaicznych. Magazyn energii służy wyłącznie potrzebom domu jednorodzinnego, którego jest Pani współwłaścicielem. Prace termomodernizacyjne związane z ww. przedsięwzięciem, wpłynęły na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego.
Wskazała Pani, że poniesione wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Wartość faktury: 22 032 PLN, wartość dofinansowania – 11 016 PLN.
Wartość dofinansowania – 11 016 PLN – została zwrócona przelewem na konto.
Wydatki, o których mowa we wniosku:
-nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów;
-nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
-nie zostały uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (chodzi o inne ulgi niż termomodernizacyjna).
Potwierdziła Pani, że na moment dokonywania odliczenia (rozumianego jako data złożenia zeznania lub jego korekty) była/będzie Pani (nadal) właścicielem lub współwłaścicielem opisanego budynku.
Pytanie
Czy zakup i montaż magazynu energii, którego nie uwzględniła Pani w uldze termomodernizacyjnej w rozliczeniu podatku dochodowego za 2024 r., może być – zgodnie z przepisami – potraktowany jako część inwestycji podlegającej uldze termomodernizacyjnej i możliwe jest złożenie korekty zeznania, uwzględniającego ten element?
Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że zapytanie dotyczy możliwości odliczenia od podatku w ramach ulgi po odliczeniu dofinansowania.
Pani stanowisko w sprawie (doprecyzowane pismem z 12 czerwca 2025 r.)
Objaśnienia podatkowe z 30 marca 2023 r. – Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych – nie wymieniają w punkcie 4.3. Rodzaj wydatków, magazynu energii, natomiast w przypadku dokonanej wymiany źródła ciepła na energię odnawialną stanowi istotny element służący jej wykorzystaniu. Został zakupiony jako część termomodernizacji. W przepisach na kolejne lata został dopuszczony do odliczeń, co świadczy, że jest elementem wspierającym skuteczność dokonanej termomodernizacji.
Zgodnie z przytoczonym rozporządzeniem uważa Pani, że ma prawo odliczyć magazyn energii jako część projektu termomodernizacji i dokonać korekty zeznania podatkowego za 2025 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pani przedstawiła we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek dochodowy według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.).
Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy stanowi:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.
Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.
Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682, z późn. zm.).
Art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym – oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.):
Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne – przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Zgodnie z ww. rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2024 r. – odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia, m. in.:
·ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem (ust. 1 pkt 13 wykazu),
·montaż instalacji fotowoltaicznej (ust. 2 pkt 13 wykazu).
Odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie.
Pani wątpliwości dotyczą możliwości uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej poniesionych przez Panią wydatków na zakup i montaż magazynu energii.
Z podanych przez Panią informacji wynika, że w 2024 r. dokonała Pani wraz z małżonkiem termomodernizacji jednorodzinnego domu mieszkalnego, którego jest Pani współwłaścicielem, polegającej na zamianie źródeł energii na odnawialne. Termomodernizacja obejmowała zakup i montaż paneli fotowoltaicznych, magazynu energii oraz pompy ciepła. W rozliczeniu podatku dochodowego za 2024 r. (rozliczenie wspólne ze współmałżonkiem) uwzględniła Pani w uldze wartość pompy ciepła i paneli fotowoltaicznych wraz z montażem. Nie uwzględniła Pani wydatków na magazyn energii. Potwierdziła Pani, że urządzenia stanowią łączną instalację, dzięki wykorzystaniu magazynu energii zwiększane jest wykorzystanie energii ze źródła odnawialnego na potrzeby ogrzewania budynku i podgrzewania wody. Magazyn energii jest osprzętem do ogniw fotowoltaicznych. Magazyn energii służy wyłącznie potrzebom domu jednorodzinnego, którego jest Pani współwłaścicielem. Prace termomodernizacyjne związane z ww. przedsięwzięciem, wpłynęły na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego. Kocioł gazowy (wykorzystujący gaz ziemny) zastąpiony został panelami fotowoltaicznymi, pompą ciepła i magazynem energii, dzięki czemu na potrzeby ogrzewania budynku i podgrzewania wody zaniechano wykorzystywania gazu ziemnego i zastąpiono je w znaczącej części energią ze źródeł odnawialnych. Faktura opisana jako „zakup, montaż magazynu energii o mocy 7,1 kWH/3,55 kW” została wystawiona 30 kwietnia 2024 r. przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Wskazała Pani, że poniesione wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Wartość faktury: 22 032 PLN, wartość dofinansowania: 11 016 PLN.
Mając powyższe na uwadze oraz fakt, że zainstalowany magazyn energii jest osprzętem do ogniw fotowoltaicznych i służy wyłącznie do zasilania w energię elektryczną budynku mieszkalnego, którego jest Pani współwłaścicielem, to wydatki poniesione przez Panią w 2024 r. na zakup i montaż magazynu energii – w kwocie pomniejszonej o wartość dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej – można uznać za wydatki podlegające odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec powyższego Pani stanowisko dotyczące możliwości odliczenia wydatków na zakup i montaż magazynu energii w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Natomiast w odniesieniu do możliwości dokonania korekty zeznania podatkowego nadmienić należy, że zgodnie z art. 81 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):
Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.
Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.
W myśl art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej:
Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.
Korekta deklaracji może dotyczyć każdej jej pozycji, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Korektę deklaracji składa się wówczas, gdy następują zmiany w zakresie danych wykazanych w tych deklaracjach (np. po stronie przychodów, kosztów ich uzyskania, zwolnień, odliczeń).
Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym zostały poniesione, zgodnie z art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc w omawianym przypadku w zeznaniu podatkowym składanym za 2024 rok.
Zatem, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego ma Pani prawo w korygowanym zeznaniu podatkowym złożonym za rok 2024, a nie jak wskazała Pani we własnym stanowisku za rok 2025, dokonać odliczenia wydatku poniesionego na zakup magazynu energii. Z tego względu Pani stanowisko w tej części uznano za nieprawidłowe.
Zaznaczyć również należy, że wysokość poniesionych wydatków termomodernizacyjnych dotyczących odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł, w odniesieniu do wszystkich przedsięwzięć termomodernizacyjnych, które Pani zrealizuje, z uwzględnieniem wszystkich budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których jest Pani właścicielem lub współwłaścicielem. Limit ulgi nie jest zatem związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego podatnika, niezależnie od liczby inwestycji termomodernizacyjnych, zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja ta dotyczy wyłącznie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej z tytułu wydatku poniesionego na zakup i montaż magazynu energii – w kwocie pomniejszonej o wartość dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz możliwości złożenia korekty zeznania podatkowego w tym zakresie, nie rozstrzyga natomiast innych kwestii związanych z opisanym stanem faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.