
Temat interpretacji
Prawo do rozliczenia podatku VAT przez jednostkę macierzystą po likwidacji jej gospodarstwa pomocniczego.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2010 r. (data wpływu 27 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 września 2010 r. (data wpływu 30 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rozliczenia podatku VAT przez jednostkę macierzystą po likwidacji jej gospodarstwa pomocniczego jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rozliczenia podatku VAT przez jednostkę macierzystą po likwidacji jej gospodarstwa pomocniczego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 września 2010 r. (data wpływu 30 września 2010 r.) o informacje doprecyzowujące przedstawiony stan faktyczny.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Zarządzeniem () z dniem 31 grudnia 2010 r. likwiduje się Gospodarstwo Pomocnicze. Po likwidacji Gospodarstwo Pomocnicze wejdzie w strukturę organizacyjną Wnioskodawcy. Gospodarstwo Pomocnicze rozliczało podatek VAT procentową strukturą sprzedaży. Rozliczenie podatku VAT za poprzedni rok następowało w deklaracji VAT-7 za m-c styczeń oraz wszelkie nadpłaty i niedopłaty rozliczane były również w następnych miesiącach.
Ze złożonego w dniu 30 września 2010 r. uzupełnienia do wniosku wynika, iż:
- Zainteresowany jest jednostką budżetową.
- Gospodarstwo Pomocnicze ma następującą formę organizacyjną jest gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej jaką jest Wnioskodawca.
- Powodem likwidacji Gospodarstwa Pomocniczego są zmiany w systemie jednostek sektora finansów publicznych, wynikające z wejścia w życie z dniem 1 stycznia 2010 r. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1241 ze zm.) oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1240 ze zm.), powodujące konieczność likwidacji gospodarstw pomocniczych do dnia 31 grudnia 2010 r. zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy Przepisy wprowadzające.
- Po likwidacji Gospodarstwo Pomocnicze wejdzie w strukturę organizacyjną Zainteresowanego jako komórka organizacyjna Oddziału.
- Pozostałe po likwidacji składniki majątkowe, należności i zobowiązania zlikwidowanego Gospodarstwa, wymienione w protokołach zdawczo-odbiorczych sporządzonych na dzień likwidacji oraz zadania realizowane dotychczas przez Gospodarstwo na rzecz Wnioskodawcy, przyjmuje z dniem następnym Zainteresowany.
- Wnioskodawca stanie się następcą prawnym zlikwidowanego Gospodarstwa Pomocniczego.
- Gospodarstwo Pomocnicze Zainteresowanego z dniem 31 grudnia 2010 r. zostanie zlikwidowane, a podatek VAT za m-c grudzień 2010 r. należy rozliczyć do dnia 25 stycznia 2011 r. Ponadto Gospodarstwo Pomocnicze rozliczało podatek VAT procentową strukturą sprzedaży i ww. rozliczenie podatku VAT za poprzedni rok następowało w deklaracji VAT-7 za m-c styczeń.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy rozliczenie podatku VAT za m-c grudzień 2010 r. oraz wg struktury sprzedaży za rok 2010 powinien dokonać Wnioskodawca jako następca prawny Gospodarstwa Pomocniczego...
Zdaniem Wnioskodawcy, przejmując Gospodarstwo Pomocnicze po likwidacji ma on prawo do rozliczenia podatku VAT za rok 2010 w deklaracji za m-c styczeń 2011 r.
W ocenie Zainteresowanego, Wnioskodawca jako następca prawny likwidowanego Gospodarstwa Pomocniczego i przejmujący wszelkie należności i zobowiązania zlikwidowanego Gospodarstwa Pomocniczego ma prawo do rozliczenia podatku VAT za m-c grudzień w deklaracji za m-c grudzień składanej do dnia 25 stycznia 2011 r. oraz rozliczyć procentową strukturą sprzedaży podatek VAT za rok 2010 w deklaracji za m-c styczeń 2011 r. składanej do dnia 25 lutego 2011 r.
Podstawa prawna rozliczenia podatku VAT: Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Na wstępie należy wskazać, że następstwo prawne, polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa, jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.
Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w rozdziale 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.
W myśl art. 93 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:
- osób prawnych,
- osobowych spółek handlowych,
- osobowych i kapitałowych spółek handlowych
wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.
Na mocy art. 93 § 2 ww. ustawy, przepis art. 93 § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:
- innej osoby prawnej (osób prawnych),
- osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).
Na podstawie art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:
- przekształcenia innej osoby prawnej,
- przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej
wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.
Natomiast w świetle art. 93a § 2 cyt. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:
- osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
- innej spółki niemającej osobowości prawnej,
- spółki kapitałowej;
- spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.
Zgodnie z art. 93b wskazanej ustawy, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.
Z kolei stosownie do treści art. 93c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.
W oparciu o § 2 tego artykułu, przepis § 1 stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego (art. 93d Ordynacji podatkowej).
Art. 93e ww. ustawy stanowi, iż przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.
W myśl art. 94 cyt. ustawy, przepisy art. 93 § 1, art. 93d i art. 93e, z zastrzeżeniem art. 95, stosuje się również do nabywców przedsiębiorstw państwowych oraz do spółek, które na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych nabyły lub przejęły te przedsiębiorstwa.
Z opisu sprawy wynika, iż Zarządzeniem () z dniem 31 grudnia 2010 r. likwiduje się Gospodarstwo Pomocnicze. Po likwidacji Gospodarstwo Pomocnicze wejdzie w strukturę organizacyjną Wnioskodawcy. Gospodarstwo Pomocnicze rozliczało podatek VAT procentową strukturą sprzedaży. Rozliczenie podatku VAT za poprzedni rok następowało w deklaracji VAT-7 za m-c styczeń oraz wszelkie nadpłaty i niedopłaty rozliczane były również w następnych miesiącach. Powodem likwidacji Gospodarstwa Pomocniczego są zmiany w systemie jednostek sektora finansów publicznych, wynikające z wejścia w życie z dniem 1 stycznia 2010 r. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, powodujące konieczność likwidacji gospodarstw pomocniczych do dnia 31 grudnia 2010 r. zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy Przepisy wprowadzające. Po likwidacji Gospodarstwo Pomocnicze wejdzie w strukturę organizacyjną Zainteresowanego jako komórka organizacyjna Oddziału. Pozostałe po likwidacji składniki majątkowe, należności i zobowiązania zlikwidowanego Gospodarstwa, wymienione w protokołach zdawczo-odbiorczych sporządzonych na dzień likwidacji oraz zadania realizowane dotychczas przez Gospodarstwo na rzecz Wnioskodawcy, przyjmuje z dniem następnym Zainteresowany. Ponadto, Wnioskodawca jest jednostką budżetową, natomiast Gospodarstwo Pomocnicze jest gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej. Zatem obydwa podmioty są jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej.
W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy cyt. art. 93-93e oraz art. 94 ustawy Ordynacja podatkowa, bowiem w katalogu podmiotów wymienionych w tych przepisach brak jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej.
Tym samym Wnioskodawca nie wstępuje z mocy ww. przepisów Ordynacji podatkowej we wszelkie, przewidziane przepisami prawa podatkowego, prawa i obowiązki przejmowanego Gospodarstwa Pomocniczego.
Mając na uwadze przytoczone przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż Zainteresowany nie może dokonać rozliczenia podatku VAT za m-c grudzień 2010 r. oraz wg struktury sprzedaży za rok 2010, gdyż nie stanie się on następcą prawnym Gospodarstwa Pomocniczego po jego likwidacji. W konsekwencji Wnioskodawca jednostka, w której strukturę organizacyjną wejdzie ww. Gospodarstwo, nie ma również prawa przejąć rozliczenia podatku VAT z Urzędem Skarbowym.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
