Zastosowania przepisów ustawy Ordynacji podatkowej do należności z tytułu składek zus określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych (art. 3... - Interpretacja - PK4/AP/8012/294/LJO/08/511

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 20.01.2010, sygn. PK4/AP/8012/294/LJO/08/511, Minister Finansów

Temat interpretacji

Zastosowania przepisów ustawy Ordynacji podatkowej do należności z tytułu składek zus określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych (art. 31 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych odsyła do przepisów ustawy Ordynacji podatkowej).

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) Minister Finansów zmienia interpretację indywidualną z dnia 20 marca 2008 r. Nr ILPB2/415-416/07-2/ES wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w imieniu Ministra Finansów dla Pana Zbigniewa N. w ten sposób, iż stwierdza, że interpretacja indywidualna z dnia 20 marca 2008 r. Nr ILPB2/415-416/07-2/ES:

  1. jest nieprawidłowa, gdyż została wydana bez podstawy prawnej,
  2. nie wywołuje skutków prawnych.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2007 r. Pan Zbigniew N. złożył do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu wniosek z dnia 17 grudnia 2007 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania przepisów ustawy Ordynacja podatkowa do należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne ponoszonych na podstawie ustawy z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887 z późn. zm.).

W związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym postawiono następujące pytania:

  1. Czy przepisy art. 70 § 2 pkt 1 i § 3-5 Ordynacji podatkowej wymienione w art. 118 § 2 Ordynacji podatkowej mają zastosowanie do należności z tytułu składek w oparciu o ustawę dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 1998 r., Nr 137, poz. 887 ze zm.)...
  2. Czy decyzja organu I instancji wydana przez Oddział ZUS na podstawie art. 116 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) orzekająca o odpowiedzialności za zobowiązania z tytułu nieopłaconych składek na ubezpieczenia społeczne przerywa bieg przedawnienia zobowiązania z tytułu składek ZUS, czy też przerwanie biegu terminu przedawnienia ma miejsce tylko w sytuacjach, które zostały enumeratywnie wymienione w art. 70 § 1 pkt 1 i § 3-5 (ogłoszenie upadłości i zastosowanie środka egzekucyjnego)... Czy wygaśnięcie zobowiązania podatkowego z tytułu składek ZUS jest poza tymi przypadkami uzasadnione jedynie od samego upływu czasu i czy jakikolwiek upływ ma na tą sytuację doręczenie decyzji...
  3. Czy termin pięcioletni przedawnienia zobowiązań z tytułu nieopłaconych składek na ubezpieczenia społeczne przenoszonych decyzją Oddziału ZUS na podstawie art. 116 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) dotyczy również decyzji wydawanych w II instancji...
  4. Czy decyzja organu I instancji wydana przez Oddział ZUS na podstawie art. 116 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) orzekająca o odpowiedzialności za zobowiązania z tytułu nieopłaconych składek na ubezpieczenia społeczne w przedmiocie orzeczenia o odpowiedzialności za zobowiązania z tytułu nieopłaconych składek jest decyzją deklaratoryjną, co oznacza, że nie tworzy nowego stanu prawnego... Czy w tym przypadku ma zastosowanie rozumowanie potwierdzone uchwałą składu 7 sędziów NSA z 6 października 2003 r. (sygn. akt FPS 8/03)...

W interpretacji indywidualnej z dnia 20 marca 2008 r. Nr ILPB2/415-416/07-2/ES Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał przedstawione we wniosku stanowisko Pana Zbigniewa N. za prawidłowe.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Minister Finansów zważa, co następuje:

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Powyższy przepis nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić taką interpretację w dowolnym czasie.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu błędnie uznał, że przepis art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stanowi podstawę do wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie składek na ubezpieczenie społeczne ponoszonych na podstawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z art. 14b § 1 minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W trybie powołanego przepisu, właściwy organ podatkowy wyraża stanowisko jedynie w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, w rozumieniu art. 3 pkt 2 ww. ustawy, w odniesieniu do przedstawionego przez przedsiębiorcę stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego w jego indywidualnej sprawie.

W myśl art. 3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Z kolei ustawy podatkowe, w rozumieniu art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, to ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich. Oznacza to, że aby daną ustawę uznać za ustawę podatkową, w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w ustawie takiej powinny być uregulowane wszystkie istotne elementy stosunku daninowego.

Mając na uwadze zakres uregulowań ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, należy stwierdzić, że powołana ustawa nie spełnia kryteriów ustawy podatkowej, w rozumieniu art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Ponadto należy podkreślić, że z treści art. 31 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika, że do należności z tytułu składek stosuje się odpowiednio: art. 12, art. 26, art. 29 § 1 i 2, art. 33, art. 33a, art. 33b, art. 51 § 1, art. 55, art. 59 § 1 pkt 1, 3, 4, 8 i 9, art. 60 § 1, art. 61 § 1, art. 62 § 1, 3-5, art. 72 § 1 pkt 1 i 4 i § 2, art. 73 § 1 pkt 1 i 5, art. 77b § 1 i 2, art. 91, art. 93, art. 93a-93c, art. 93e, art. 94, art. 97 § 1, art. 98 § 1 i 2 pkt 1, 2, 5 i 7, art. 100, art. 101, art. 105 § 1 i 2, art. 106 § 1 i 2, art. 107 § 1, 1a, i 2 pkt 2 i 4, art. 108 § 1 i 4, art. 110 § 1, § 2 pkt 2, § 3, art. 111 § 1-4 i 5 pkt 1, art. 112, art. 113, art. 114, art. 115, art. 116, art. 116a, art. 117, art. 118 § 1 i 2 oraz art. 119 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Odpowiednie stosowanie przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa, może polegać na zastosowaniu tych przepisów wprost lub zastosowaniu z odpowiednimi modyfikacjami. Ocena, które rozwiązanie jest możliwe w odniesieniu do składek na ubezpieczenie społeczne wymaga dokonania wykładni systemowej i funkcjonalnej ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Z kolei przedmiotem interperatacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa mogą być przepisy Ordynacji podatkowej, stosowane wprost. Na mocy powołanego przepisu nie mogą być interpretowane przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z przewidzianym w art. 31 tej ustawy odesłaniem do odpowiedniego stosowania do należności z tytułu składek wymienionych w nim przepisów Ordynacji podatkowej.

Zaznaczenia także wymaga, iż powołany przepis art. 31 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nie odsyła do odpowiedniego stosowania przepisów działu II ORGANY PODATKOWE I ICH WŁAŚCIWOŚĆ rozdziału 1a Interpretacja przepisów prawa podatkowego.

Oznacza to, że na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa nie można wydać interpretacji indywidualnej dotyczącej stosowania przepisów ustawy Ordynacja podatkowa do składek na ubezpieczenie społeczne.

Interpretacja przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, w zakresie odpowiedniego stosowania przepisów ustawy Ordynacja podatkowa na mocy art. 31 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych powinna być wydana przez właściwy organ, w trybie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem (w brzmieniu obowiązującym w dniu złożenia wniosku), przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej, w jego indywidualnej sprawie. W związku z tym, wniosek o wydanie interpretacji powinien być przekazany do organu właściwego dla wydania interpretacji przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Mając na uwadze powyższe, interpretacja indywidualna z dnia 20 marca 2008 r. Nr ILPB2/415-416/07-2/ES jest nieprawidłowa, gdyż została wydana bez podstawy prawnej, a w związku z tym nie wywołuje skutków prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Minister Finansów