Czy Wnioskodawca może skorygować podatek pobrany od wcześniej wypłaconych wynagrodzeń? - Interpretacja - ILPB1/415-37/10-6/AMN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.03.2010, sygn. ILPB1/415-37/10-6/AMN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca może skorygować podatek pobrany od wcześniej wypłaconych wynagrodzeń?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko XXX przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2010 r. (data wpływu 8 stycznia 2010 r.), uzupełnionym w dniach 17 i 29 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie korekt nadpłaconego podatku w części dotyczącej:

  • możliwości dokonania korekt informacji PIT-11 jest prawidłowe,
  • możliwości dokonania korekt deklaracji PIT-4 jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie korekt nadpłaconego podatku.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 i art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 11 marca 2010 r. znak ILPB3/423-45/10-2/DS, ILPP1/443-20/10-2/AI, ILPB1/415-37/10-2/AMN na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wniosek uzupełniono w dniu 17 i 29 marca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca realizuje od 1 stycznia 2009 r. projekt badawczy Future (...)" (zwany dalej Future), współfinansowany ze środków Komisji Europejskiej, pomoc bezzwrotna w ramach VII Programu Ramowego, na podstawie Grant Agreement z dnia 17 grudnia 2008 r. oraz accession form z dnia 19 grudnia 2009 r., gdzie Wnioskodawca jest określony jako beneficjent projektu.

VII Program Ramowy został ustanowiony Rozporządzeniem (WE) nr x Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r.

Do zadań Wnioskodawcy w projekcie należy opracowywanie raportów zawierających analizy odnośnie problemów rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw MŚP, nowoczesnych metod zarządzania, wytycznych do oceny procesów zarządzania w MŚP, wytycznych do programów edukacyjnych, a także spotkania, dyskusje i zbieranie opinii od menedżerów lub właścicieli MŚP odnośnie wyników projektu Future.

Za prace badawcze w realizowanym przez Wnioskodawcę projekcie spółka nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia, wszelkie nakłady i wydatki ponoszone na rzecz projektu finansowane są w całości z dotacji otrzymanej w ramach przedmiotowej pomocy i zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia zwolnienia z podatku dochodowego osób fizycznych zatrudnionych u Wnioskodawcy do realizacji projektu, a opłacanych z grantu Komisji Europejskiej.

Minister Finansów stwierdził w piśmie z dnia 24 lutego 2009 r. (DD3/0680/IMD/09/BMI 9-1731), że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli pochodzę od międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy. w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej, również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do ich rozdzielania. Jednak, zdaniem Ministra Finansów, zwolnienie z opodatkowania uzależnione jest od spełnienia dodatkowych warunków takich jak:

  • ustalenie podmiotu, któremu ma służyć pomoc zagraniczna, tj. beneficjenta,
  • zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych,
  • bezpośrednia realizacja przez podatnika celu programu finansowanego ze środków pomocy zagranicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, wymienione przez Ministra Finansów trzy kryteria są spełnione przez pracowników, wykonujących prace na rzecz projektu Future:

  • Wnioskodawca jest beneficjentem środków na podstawie Grant Agreement z 17 grudnia 2008 r. oraz accession form z 19 grudnia 2009 r.,: XXX, reprezentowana w tym celu przez XXX, prezesa i/lub ZZZ, członka zarządu, lub ich legalnych reprezentantów, znajdująca się przy ul. AAA działająca jako swój legalny reprezentant, niniejszym zgadza się zostać beneficjentem (beneficjent nr 2) w umowie grantu nr XXX (dotyczący projektu Futura (...)).
  • środki pochodzą z Komisji Europejskiej i są bezzwrotne (są one przekazywane na zasadzie zaliczek lub płatności na pokrycie rzeczywiście poniesionych kosztów kwalifikowanych, w tym pensji pracowników realizujących prace w projekcie, co wynika z Rozporządzenia (WE) nr x Parlamentu Europejskiego i Rady z 18 grudnia 2006 r. oraz umowy o Grant Agreement).
  • pracownicy Wnioskodawcy, którzy wykonują prace bezpośrednio związane z projektem, są zatrudnieni na zasadzie umowy o pracę i delegowani do realizacji prac w projekcie na część etatu, co jest udokumentowane w zarządzeniach wewnętrznych Zainteresowanego, kartach czasu pracy (dokładne wyszczególnienie, kiedy pracują na rzecz projektu) oraz raportach miesięcznych z realizacji projektu;

Wnioskodawca zaznaczył, że zwolnieniu z podatku podlegałaby tylko ta część wynagrodzenia pracownika, która jest opłacana ze środków bezzwrotnej pomocy Komisji Europejskiej w ramach projektu Future.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

dotyczące Ordynacji podatkowej w zakresie korekt nadpłaconego podatku.

Czy Wnioskodawca może skorygować naliczony i odprowadzony do urzędu skarbowego podatek dochodowy pobrany od wcześniej wypłaconych pracownikom biorącym bezpośredni udział w projekcie wynagrodzeń, co w konsekwencji spowoduje konieczność skorygowania formularzy PIT-4 dla tych pracowników za rok 2009 i 2010 oraz PIT-11 za rok 2009...

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody pracowników biorących bezpośredni udział w projekcie są zwolnione od podatku. Wynagrodzenia zostały wypłacone po potrąceniu i odprowadzeniu podatku do urzędu skarbowego. w związku z tym podatki podlegają korekcie, co w konsekwencji spowoduje konieczność skorygowania formularzy PIT-4 dla tych pracowników za rok 2009 i 2010 oraz PIT-11 za 2009 rok.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego dotyczącego ustawy ordynacja podatkowa w zakresie korekt nadpłaconego podatku w części dotyczącej możliwości dokonania korekt informacji PIT-11 uznaje się za prawidłowe, natomiast w części dotyczącej możliwości dokonania korekt deklaracji PIT-4 uznaje się za nieprawidłowe.

Zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach, rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Zgodnie z treścią art. 81 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

W myśl art. 81 § 2 ww. ustawy skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Z treści ww. art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej wynika, że korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym - poprawnym już - wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji, z wynikającym z przepisu prawa obowiązkiem dołączenia pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty.

Dodatkowo wskazać należy na treść art. 8 ww. ustawy, który stanowi, iż płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z powyższego wynika, że ustawodawca ukształtował rolę płatnika, jako pośrednika pomiędzy podatnikiem i organem podatkowym. Czynności podejmowane przez płatnika, polegające na obliczeniu, pobraniu i wpłaceniu należności mają charakter czynności materialno-technicznych. Obowiązek podatkowy ciąży ostatecznie na podatniku. Płatnik natomiast, przekazuje organowi podatkowemu pieniądze podatnika. z chwilą pobrania podatku i przekazania jego równowartości na rachunek właściwego urzędu skarbowego obowiązek płatnika wygasa.

W przedmiotowej sprawie dochody osób fizycznych zatrudnionych przez Wnioskodawcę do realizacji projektu w części opłacanej z grantu Komisji Europejskiej, bezpośrednio realizujących cel programu - które w chwili dokonywania ich wypłaty przez Beneficjenta VII. Programu Ramowego były finansowane ze środków unijnych, a nie środków własnych Wnioskodawcy - są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tym samym ww. dochody nie stanowią dla tych pracowników przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. z informacji zawartych we wniosku wynika, iż wynagrodzenia zostały wypłacone po potrąceniu i odprowadzeniu podatku do urzędu skarbowego.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż skoro Wnioskodawca sporządził pracownikom informacje o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek PIT-11 za 2009 r., w których wykazał przychód zwolniony z opodatkowania, to winien dokonać odpowiedniej korekty tej informacji i przesłać ją ponownie podatnikowi oraz naczelnikowi urzędu skarbowego, mimo upływu terminu do złożenia zeznania podatkowego za ten rok. Informacja PIT-11 powinna bowiem zawierać prawidłowe dane o osiągniętych przez podatnika dochodach podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym i pobranych zaliczkach na podatek. w korekcie informacji PIT-11 należy wykazać osiągnięty dochód pracownika wraz z kwotą potrąconego podatku.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w tej części należy uznać za prawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do konieczności korygowania formularzy PIT-4 za lata 2009 i 2010 tut. Organ wskazuje, że obowiązek składania deklaracji na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy od łącznej kwoty dokonanych wypłat PIT-4, wynikał z treści art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 roku. Jednakże na podstawie art. 1 pkt 46 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. u. Nr 217, poz. 1588 ze zm.) obowiązek ten z dniem 1 stycznia 2007 r. wygasł.

A zatem na Wnioskodawcy w 2009 i 2010 roku nie ciążył i nie ciąży obowiązek składania deklaracji PIT-4. Tak więc Wnioskodawca nie będąc zobligowanym do ich wystawiania, tym bardziej nie ma podstaw prawnych do ich korygowania.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tej części należy uznać za nieprawidłowe.

W związku z powyższym należy uznać, że w świetle przedstawionego wyżej stanu faktycznego Wnioskodawca w związku z wypłatą wynagrodzeń zwolnionych z opodatkowania, od których pobrał zaliczki na podatek dochodowy, może dokonać korekty sporządzonych dla pracowników informacji PIT-11 za 2009 r., natomiast nie może dokonać korekty deklaracji PIT-4 za rok 2009 i 2010.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Rozstrzygnięcie przedstawionego we wniosku pytania dotyczącego:

  • podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 31 marca 2010 r. nr ILPB1/415-37/10-5/AMN,
  • podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia podatkowego, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 31 marca 2010 r. nr ILPB3/423-45/10-4/DS,
  • podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 26 marca 2010 r. nr ILPP1/443-20/10-4/AI.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje

ILPB1/415-37/10-5/AMN, interpretacja indywidualna
ILPB3/423-45/10-4/DS, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-20/10-4/AI, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu