
Temat interpretacji
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16.11.2006 roku o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) uchyla z urzędu postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 05.03.2007r. znak: I USI/415/9/07 w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.
Pismem z dnia 23.11.2006 r. Pan B. wystąpił do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z wnioskiem o wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik prowadząc pozarolniczą działalność gospodarczą we własnym domu, przeznaczył na biuro stosowne pomieszczenie. Na potrzeby prowadzonej działalności założył podatkową księgę przychodów i rozchodów, dokonując w niej wpisów po stronie kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. tzw. metodą memoriałową. W związku z tym faktem, na podstawie dowodów wewnętrznych Pan B. zalicza do kosztów uzyskania przychodów część wydatków na czynsz i energię elektryczną. Na potrzeby działalności gospodarczej Podatnik zakupił telefon komórkowy, który wykorzystuje tylko w tej działalności. Faktury VAT za usługi telekomunikacyjne wystawiane są na firmę Podatnika. Na tle przedstawionego stanu faktycznego Podatnik formułuje pytania:
- Kiedy ma zaliczać do kosztów uzyskania przychodów tzw. koszty ogólne, których poniesienie trudno jest powiązać z uzyskaniem konkretnego przychodu? Czy moment poniesienia takiego kosztu to data otrzymania przez podatnika dokumentu potwierdzającego zobowiązanie podatnika do dokonania wydatku?
- Kiedy zarachować do kosztów uzyskania przychodów fakturę za usługi telekomunikacyjne, czy abonament i rozmowy telefoniczne zarachować do kosztów miesiąca, którego dotyczą, czy do kosztów miesiąca związanego z datą otrzymania faktury?
- Do kosztów uzyskania którego miesiąca zaliczyć należność za czynsz? Czy będzie to miesiąc, którego czynsz dotyczy, czy miesiąc dokonania zapłaty?
- Do kosztów uzyskania którego miesiąca zaliczyć koszty związane z energią elektryczną? Czy będzie to miesiąc: którego energia dotyczy, wystawienia faktury, czy dokonania zapłaty?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad 1) Koszty, których celem poniesienia nie jest uzyskanie konkretnego przychodu, lecz sprawnego funkcjonowania firmy (np. usługi telekomunikacyjne, czynsz, energia elektryczna) powinny być uznawane za koszt uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia. Za moment poniesienia ww. kosztów należy przyjąć datę otrzymania dokumentu potwierdzającego zobowiązanie podatnika do dokonania wydatku;
Ad 2) Fakturę za usługi telekomunikacyjne należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dacie jej otrzymania;
Ad 3) Czynsz przypadający na pomieszczenie biurowe należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dacie faktycznej zapłaty;
Ad 4) Energię elektryczną zużytą na potrzeby działalności gospodarczej należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dacie faktycznej zapłaty.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanowieniem z dnia 05.03.2007r. znak: I USI/415/9/07 uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia organ I instancji stwierdził, że przy przyjęciu memoriałowej zasady potrącania kosztów, jeżeli podatnik zna rodzaj, kwotę kosztu i dysponuje odpowiednimi dowodami potwierdzającymi rodzaj i kwotę kosztu, dokonuje zarachowania go w tym miesiącu danego roku podatkowego, którego ten koszt dotyczy. Natomiast wydatki, których nie można bezpośrednio powiązać z konkretnym przychodem uzyskanym przez podatnika, gdyż są związane z całokształtem działalności podatnika podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich faktycznego poniesienia.
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, po dokonaniu analizy wniosku Podatnika z dnia 23.11.2006 r. oraz treści postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 05.03.2007r. znak: I USI/415/9/07, stwierdził co następuje:
Zgodnie z treścią art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16.11.2006 roku o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), w sprawach zmiany lub uchylenia pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach, wydanych przed dniem 1.07. 2007 tj. przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 16.11.2006r. stosuje się przepisy ustawy Ordynacja podatkowa w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.07.2007r. z tym, że wygasają one z mocy prawa w razie zmiany przepisów, które były przedmiotem interpretacji.
W myśl art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej (w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.07.2007r.), stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Interpretacja, o której mowa wyżej zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa (art. 14a § 3 ww. ustawy).
Udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do zapisu art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej (w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.07.2007r.) następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie. Zgodnie z art. 217 § 1 Ordynacji podatkowej postanowienie zawiera między innymi rozstrzygnięcie, przy czym postanowienie, na które służy zażalenie lub skarga do sądu administracyjnego winno zawierać również uzasadnienie faktyczne i prawne (art. 217 § 2 ww. ustawy).
Mając na uwadze powyższy stan prawny stwierdzić należy, że postanowienie wydane w trybie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej (w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.07.2007r.) winno zawierać ocenę stanowiska wnioskodawcy zawartą w sentencji tego postanowienia oraz uzasadnienie faktyczne i prawne (stanowiące integralną część postanowienia), które powinno być wyjaśnieniem rozstrzygnięcia. Nie może przy tym zachodzić rozbieżność pomiędzy ww. elementami postanowienia. Prowadziłoby to bowiem do powstania wątpliwości co do jego treści i stosowania.
Odnosząc powyższy stan prawny na grunt analizowanej sprawy należy stwierdzić, że postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 05.03.2007r. znak: I USI/415/9/07 zawierające interpretację co do sposobu i zakresu stosowania prawa podatkowego zostało wydane z naruszeniem ww. uregulowań, gdyż zawiera rozbieżności pomiędzy rozstrzygnięciem (sentencją), a uzasadnieniem. W rozstrzygnięciu postanowienia organ I instancji uznał bowiem, że stanowisko Pana B. przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe, zaś w uzasadnieniu częściowo potwierdzono stanowisko Wnioskodawcy.
Z ustalonego stanu faktycznego wynika, że Podatnik wniósł o udzielenie pisemnej interpretacji między innymi w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów tzw. kosztów ogólnych (...), których poniesienie trudno jest powiązać z uzyskaniem konkretnego przychodu (pytanie nr 1), w tym czynszu (pytanie nr 3) oraz opłaty za wykorzystanie energii elektrycznej (pytanie nr 4).
Wnioskodawca przedstawił również własne stanowisko w ww. zakresie i stwierdził,że: Ad 1) Koszty, których celem poniesienia nie jest uzyskanie konkretnego przychodu, lecz sprawnego funkcjonowania firmy (np. usługi telekomunikacyjne, czynsz, energia elektryczna) powinny być uznawane za koszt uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia. (...), Ad 3) Czynsz przypadający na pomieszczenie biurowe należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dacie faktycznej zapłaty, zaś Ad 4) Energię elektryczną zużytą na potrzeby działalności gospodarczej należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dacie faktycznej zapłaty.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie jak wykazano wyżej w sentencji wydanego postanowienia uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe, natomiast w uzasadnieniu postanowienia stwierdził, że wydatki, których nie można bezpośrednio powiązać z konkretnym przychodem uzyskanym przez podatnika, gdyż są związane z całokształtem działalności podatnika podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich faktycznego poniesienia.
Jak z powyższego wynika tak sformułowana sentencja jest sprzeczna z treścią uzasadnienia analizowanego postanowienia. Zachodzi tu bowiem rozbieżność pomiędzy jego rozstrzygnięciem a uzasadnieniem, skoro w sentencji weryfikowanego postanowienia organ I instancji neguje stanowisko Podatnika w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z całokształtem działalności Podatnika których poniesienie trudno jest powiązać z uzyskaniem konkretnego przychodu (z chwilą ich faktycznego poniesienia), zaś w uzasadnieniu stanowisko to potwierdza.
Wystąpienie powyższych rozbieżności skutkuje uchyleniem przedmiotowego postanowienia w trybie art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej (w brzmieniu obowiązującym do 01.07.2007r.), nakładającego na organ odwoławczy obowiązek uchylenia z urzędu postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 tej ustawy, m. in. wówczas, gdy rażąco naruszono prawo.
