
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony, przekazanego do tut. Urzędu w dniu 04.12.2006r. przy piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tarnowskich Górach z dnia 27.11.2006r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, odnośnie właściwości miejscowej urzędu organu podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Zakład jest jednostką organizacyjną Skarbu Państwa wchodzącą w skład Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe nie posiadającą osobowości prawnej. Wg właściwości terytorialnej z uwagi na miejsce położenia Zakład jest podatnikiem Urzędu Skarbowego w Tarnowskich Górach. Zakład nie składa deklaracji miesięcznych CIT-2 na podatek dochodowy od osób prawnych oraz zeznań rocznych CIT-8 o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty), gdyż podmiotem właściwym do rozliczeń z tytułu podatku dochodowego jest Dyrekcja Lasów Państwowych, dla której właściwym do rozliczeń z tytułu pdop jest tut. Urząd Skarbowy. Natomiast w zakresie podatku VAT Zakład rozlicza się w US w Tarnowskich Górach. Z wniosku wynika, że przychody osiągnięte przez Zakład przekroczyły kwotę 5mln euro, tj.
kwotę przychodu, o której mowa w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a ustawy z dnia 21.06.1996r. o urzędach i izbach skarbowych, w związku z czym właściwym dla Zakładu byłby urząd skarbowy do obsługi określonych kategorii podatników (tzw. duży urząd skarbowy), w tym przypadku Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu.
W ocenie Zakładu, z uwagi na fakt, iż wchodzi on w skład jednostki organizacyjnej Lasy Państwowe i nie deklaruje samodzielnie przychodów, brak jest podstaw do zmiany właściwości terytorialnej urzędu skarbowego. Zdaniem Zakładu, właściwą do rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych jest Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych, a nie poszczególne jednostki organizacyjne wchodzące w jej skład, w tym Zakład.
Biorąc pod uwagę wyżej przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik tut. Urzędu informuje, co następuje:
Zgodnie z art. 17 § 1 i § 2 ustawy z dnia dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika, płatnika, inkasenta lub podmiotu wymienionego w art. 133 § 2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, właściwość miejscową organów podatkowych w sprawach niektórych zobowiązań podatkowych lub poszczególnych kategorii podatników, płatników lub inkasentów w sposób odmienny niż określony w § 1, uwzględniając w szczególności posiadanie miejsca zamieszkania lub siedziby za granicą, miejsce uzyskiwania dochodów oraz miejsce położenia podmiotu opodatkowania.
W myśl § 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005r. w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz.U. z 2005r. Nr 165, poz. 1371 ze zm.) w sprawach podatku dochodowego od osób prawnych właściwy miejscowo jest organ podatkowy według adresu siedziby wynikającej:1)z odpowiedniego rejestru lub2)ze statusu lub umowy, jeżeli adres siedziby nie został ujawniony w odpowiednim rejestrze.
Jednocześnie w art. 5 ust. 9 i 9a ustawy z dnia 21 czerwca 1996r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz.U. z 2004r. Nr 121, poz. 1267 ze zm.) właściwość miejscową naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych określa się według terytorialnego zasięgu działania odpowiednio urzędu skarbowego i izby skarbowej, z uwzględnieniem ust. 9a, a także z uwzględnieniem zadań i terytorialnego zasięgu działania tych organów określonych w programach pilotażowych, o których mowa w ust. 1a i 1b. Wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania określonego urzędu skarbowego, stosownie do art. 5 ust. 9b ww. ustawy, następuje na podstawie ust. 9c i dotyczy w szczególności podatników spełniających odpowiednie kryteria. Jedno z tych kryteriów, o którym mowa w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) tej ustawy, dotyczy osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów i usług o równowartości co najmniej 5mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez NBP na koniec roku podatkowego. W myśl art. 5a ust. 2 ww. ustawy spełnienie wskazanego warunku stwierdza się na podstawie danych wynikających z zatwierdzonego sprawozdania finansowego za ostatni rok podatkowy. W zakresie podatników określonych w art. 5 ust. 9b ustawy o urzędach i izbach skarbowych rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19.11.2003r. w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych (Dz.U. z 2003r. nr 209, poz. 2027) ustalony został w załączniku nr 2 terytorialny zasięg działania Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, a mianowicie część gminy Warszawa miasta na prawach powiatu, obejmująca dzielnice: Bemowo, Ochota, Śródmieście, Ursus, Włochy i Żoliborz.
Zakład
wchodzi w skład Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, zwanego w ustawie z dnia 28.09.1991r. o lasach (Dz.U. z 2005r. Nr 45, poz. 435 ze zm.) Lasami Państwowymi. Stosownie do art. 32 ust. 2 tej ustawy Lasy Państwowe tworzą następujące jednostki organizacyjne:
1) Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych,
2) regionalne dyrekcje Lasów Państwowych,
3) nadleśnictwa,
4) inne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, tzw. zakłady wg rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 06.12.1994r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe (Dz.U. Nr 134, poz. 692).Lasy Państwowe, jak stanowi art. 32 ust. 1 ustawy o lasach, są państwową jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, którą na podstawie art. 33 kieruje Dyrektor Generalny przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych.
Zgodnie z art. 52 wyżej cyt. ustawy Lasy Państwowe sporządzają corocznie raport o stanie lasów oraz
sprawozdanie finansowo-gospodarcze z działalności Lasów Państwowych. Szczegółowe zasady dotyczące sprawozdania Lasów Państwowych określone zostały w ww. rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 06.12.1994r. Z § 14 ust. 1 tegoż rozporządzenia wynika, iż przychodami Lasów Państwowych jest suma przychodów ich jednostek organizacyjnych, natomiast § 18 ust. 1 i ust. 2 stanowią, iż wynikiem finansowym Lasów Państwowych jest suma wyników finansowych wszystkich jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych oraz że na wynik składa się różnica między przychodami i kosztami działalności, skorygowana o straty i zyski nadzwyczajne. Jednocześnie w § 25 tego rozporządzenia mowa jest o tym, iż do jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych stosuje się przepisy w sprawie zasad prowadzenia rachunkowości.
Biorąc powyższe pod uwagę, jednostki organizacyjne wchodzące w skład Lasów Państwowych nie sporządzają samodzielnych sprawozdań finansowych. Łączne sprawozdanie finansowe sporządza Dyrekcja Generalna Lasów
Państwowych z racji sprawowanego kierownictwa nad Lasami Państwowymi. Wobec braku sprawozdań finansowych poszczególnych jednostek należących do Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe nie jest możliwe wyliczenie wartości przychodów netto, o których mowa w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a ustawy o urzędach i izbach skarbowych, warunkującej zaliczenie danego podmiotu do kategorii podatników, dla których właściwym byłby naczelnik wyspecjalizowanego urzędu skarbowego. Ustalenia tej wartości dokonuje się na podstawie sprawozdania finansowego sporządzanego w imieniu Lasów Państwowych przez Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych. Z uwagi na fakt, iż suma przychodów netto jednostek organizacyjnych wchodzących w skład Lasów Państwowych przekracza 5 mln. euro, dla Lasów Państwowych właściwym miejscowo będzie Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie. W tym przypadku o właściwości organu podatkowego przesądza adres siedziby Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, która jak
wspomniano powyżej, kieruje Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe i w jego imieniu sporządza sprawozdanie finansowe. Zatem przedstawione we wniosku stanowisko Strony dotyczące braku podstaw do zmiany właściwości miejscowej organu podatkowego pomimo osiągnięcia przez Zakład kwoty przychodów 5 mln. euro jest prawidłowe.
Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
