
Temat interpretacji
Brak możliwości wystawiania wewnętrznych faktur korygujących za okres, w którym zobowiązanie podatkowe uległo przedawnieniu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2013r. (data wpływu 27 lutego 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawiania wewnętrznych faktur korygujących za okres, w którym zobowiązanie podatkowe uległo przedawnieniu jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 lutego 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawiania wewnętrznych faktur korygujących za okres, w którym zobowiązanie podatkowe uległo przedawnieniu.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółka zaznacza, iż stan faktyczny niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy wydań nieodpłatnych dokonywanych przez Spółkę w okresie od 1 stycznia 2006 do 30 listopada 2006r.
Spółka M. Sp. z o. o. (zwana dalej Spółka, M.) prowadzi w Polsce działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży artykułów medycznych i ortopedycznych. Jako przykład sprzedawanych towarów można wymienić m.in. defibrylatory wszczepialne, defibrylatory zewnętrzne, stymulatory serca, urządzenia do monitorowania w trakcie zabiegów operacyjnych w tym także urządzenia jednorazowe, stenty, cewniki do ablacji serca, cewniki prowadzące, cewniki diagnostyczne, pompy do podawania stałego leków, pompy insulinowe, zastawki mózgowe, narzędzia chirurgiczne do chirurgii czaszkowej, implanty kręgosłupa. Spółka dokonuje głównie zakupów towarów od podmiotu zagranicznego z grupy M. w ramach struktury komisowej, w której pełni rolę komisanta, zaś wspomniany podmiot zagraniczny pełni rolę komitenta. Sporadycznie Spółka nabywa także towary od podmiotów spoza grupy
. W ramach prowadzonej
działalności spółka dokonuje sprzedaży towarów publicznym i prywatnym
instytucjom świadczącym usługi ochrony zdrowia, a także osobom
fizycznym. Spółka w ramach wspomnianej struktury komisowej oprócz
dokonywania odpłatnych dostaw towarów dokonuje nieodpłatnych wydań
towarów na rzecz podmiotów prawnych, jednostek nie posiadających
osobowości prawnej oraz osób fizycznych. Wydania dokonywane przez
Spółkę zostały szczegółowo opisane w już złożonym i rozpatrzonym
wniosku o wydanie interpretacji o sygn. IPPP2/443-1257/11-4/MM z dnia
14 lutego 2012r.
Opisane przez Spółkę wydania w ww. interpretacji indywidualnej są następującego typu:
- Wydania nieodpłatne towarów handlowych
funkcjonujących w codziennej sprzedaży, dostarczone w celu umożliwienia oceny właściwości/działania produktu. Wydania takie dokonywane są przez Spółkę w celu promocyjnym a tym samym mogą służyć uzyskaniu zamówień na towary tego samego rodzaju. Przedmiotowe wydania dokonywane są w różnych okolicznościach, np. w trakcie trwania warsztatów, kongresów, konferencji lub zwyczajowych spotkań z kontrahentami. Spółka przekazuje nieodpłatnie towary placówkom medycznym. Intencją przekazywania nieodpłatnego towarów jest to, aby personel pracujący w placówkach medycznych, które otrzymały te towary, mógł dokonać oceny właściwości i sposobu działania przekazywanych artykułów medycznych i ortopedycznych co pomoże komisjom przetargowym podjąć ewentualnie decyzję o złożeniu zamówienia na zakup towarów tego samego rodzaju i kategorii. Przekazywane towary mogą zostać wykorzystane przez odbiorców zgodnie z ich przeznaczeniem gdyż tylko wtedy potencjalni nabywcy mogą dokonać oceny wszystkich właściwości fizycznych, fizykochemicznych, chemicznych i biologicznych towarów medycznych i ortopedycznych. Intencją Spółki jest przekazanie jak najmniejszej ilości danego towaru, tj. w ilości umożliwiającej potencjalnym użytkownikom sprawdzenie wszystkich właściwości tego towaru, co potencjalnie może doprowadzić do złożenia przez użytkowników zamówień na towary tego samego rodzaju. Przekazywane nieodpłatnie towary mają różną wartość jednostkową, w zależności od rodzaju przekazywanego towaru. Należy mieć przy tym na uwadze że wskaźnik procentowy wartości towarów wydanych w ramach tego rodzaju wydań nieodpłatnych w stosunku do całej wartości towarów wydanych odpłatnie i nieodpłatnie wynosi około 1,7-2% w skali zbadanego przez Spółkę okresu 5-letniego. - Wydania nieodpłatne towarów handlowych w związku z uczestnictwem w przetargach organizowanych zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2007r., nr 233, poz. 1655 ze zm.) (zwane wewnętrznie przez Spółkę Tender Sample). Towary te są towarami funkcjonującymi w codziennej sprzedaży i dostarczane są nieodpłatnie zgodnie z wymogami Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia
, sporządzanych przez zamawiającego. Ilość towarów przekazywanych nieodpłatnie wyszczególniona jest każdorazowo w SIWZ i jest wymogiem określonym przez zamawiającego. Niespełnienie tego wymogu przez wykonawców uniemożliwia start w przetargu i tym samym dokonanie późniejszych odpłatnych dostaw towarów. Wydania nieodpłatne są warunkiem koniecznym do uczestnictwa w przetargu. Intencją wydań nieodpłatnych w ramach wymogów SIWZ przez Spółkę jest umożliwienie sprawdzenia przez potencjalnego zamawiającego cech fizyczno-chemicznych i biologicznych towarów Spółki oraz przekonanie się o przewadze konkurencyjnej towarów Spółki. Przekazywane nieodpłatnie towary mają różną wartość jednostkową w zależności od rodzaju przekazywanego towaru. Należy mieć przy tym na uwadze, że wskaźnik procentowy wartości towarów wydanych w ramach tego rodzaju wydań nieodpłatnych w stosunku do całej wartości towarów wydanych odpłatnie i nieodpłatnie wynosi około 0,5% w skali zbadanego przez Spółkę okresu 5-letniego. - Wydania nieodpłatne towarów handlowych w związku z prowadzeniem badań klinicznych (zwane wewnętrznie przez Spółkę Clinical Sample). Celem przekazania towarów w związku z prowadzeniem badań klinicznych jest potwierdzenie sposobu działania i skuteczności wyrobu medycznego przed uzyskaniem pozwolenia na wprowadzenie go do obrotu lub zebranie danych dotyczących skuteczności i sposobu działania towarów będących już w obrocie. Spółka do badań klinicznych przekazuje taką ilość towarów, która umożliwia przeprowadzenie badania klinicznego. Przekazywane nieodpłatnie towary mają różną wartość jednostkową w zależności od rodzaju przekazywanego towaru. Należy mieć przy tym na uwadze, że wskaźnik procentowy wartości towarów wydanych w ramach tego rodzaju wydań nieodpłatnych w stosunku do całej wartości towarów wydanych odpłatnie i nieodpłatnie wynosi około 0,8-1% w skali zbadanego przez Spółkę okresu 5-letniego.
- Wydania nieodpłatne towarów pokazowych przeznaczonych do demonstracji (zwane wewnętrznie przez Spółkę Demo Product) zgodnie z intencją Spółki w celu demonstracji i promowania sprzedaży. Nie są to produkty handlowe i nie mogą być wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem. Towary tego typu oznaczone są Not for human use
, mogą to być produkty niesterylne lub przeterminowane. Produkty Demo przekazywane są co do zasady pracownikom tj. przedstawicielom handlowym firmy M. w celu prowadzenia prezentacji/demonstracji. Produkty te nie stają się własnością ani pracowników, ani placówek medycznych czy też innych podmiotów medycznych oraz co do zasady powinny powrócić do magazynu w przypadku całkowitego wyeksploatowania się towaru lub odejścia pracownika z firmy. Przekazywane nieodpłatnie towary mają różną wartość jednostkową w zależności od rodzaju przekazywanego towaru. Należy mieć przy tym na uwadze, że wskaźnik procentowy wartości towarów wydanych w ramach tego rodzaju wydań nieodpłatnych w stosunku do całej wartości towarów wydanych odpłatnie i nieodpłatnie wynosi 0,5-0,7% w skali zbadanego przez Spółkę okresu 5-letniego. - Wydania nieodpłatne towarów handlowych w związku z uczestnictwem w przetargach organizowanych zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2007r., nr 233, poz. 1655 ze zm.) (zwane wewnętrznie przez Spółkę Tender Sample). Towary te są towarami funkcjonującymi w codziennej sprzedaży i dostarczane są nieodpłatnie zgodnie z wymogami Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia
Zdaniem Dyrektora
Izby Skarbowej
Natomiast intencją nieodpłatnych wydań towarów o nazwie Tender Sample jest umożliwienie sprawdzenia przez potencjalnego zamawiającego cech fizyczno chemicznych i biologicznych towarów Spółki oraz przekonanie się o przewadze konkurencyjnej towarów Spółki. Tak więc w nieodpłatnym wydaniu przez Spółkę ww. produktów nie można dostrzec cech handlowych, ponieważ produkty te przekazywane są kontrahentom Spółki w celu wypróbowania przez nich tych produktów, co pozwoli tym osobom uzyskać najszerszą wiedzę o tych towarach. Ponadto, co istotne w przedmiotowej sprawie to fakt (jak wskazał Wnioskodawca), że produkty te reprezentują określony rodzaj lub kategorie towarów, które są przedmiotem sprzedaży przez Wnioskodawcę, a także fakt, że niewielkie ilości towarów o nazwie Product Sample oraz Tender Sampie zachowają skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towarów będących przedmiotem sprzedaży przez Wnioskodawcę. Reasumując należy stwierdzić, iż towary o nazwie Product Sample oraz Tender Sample, które są przedmiotem nieodpłatnego przekazania spełniają definicję próbki, o której mowa w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT. Tym samym nieodpłatne wydanie tych towarów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W odniesieniu do Clinical Samples
organ podatkowy stwierdził
Istotnymi elementami konstrukcji tej definicji są:
- prawo do rozporządzania;
- przeniesienie tego prawa;
- możność rozporządzanie towarem jak właściciel po stronie otrzymującego to prawo.
Z ekonomicznego aspektu transakcji ważne jest zatem, czy w wyniku danego zdarzenia gospodarczego (dostawy towarów) dochodzi do przeniesienia na rzecz kontrahenta możliwości (prawa) dysponowania rzeczą w zakresie, jaki charakterystyczny jest dla właściciela. Jeśli możliwość korzystania z przedmiotu transakcji ma charakter trwały w momencie jej zawarcia, to uznać należy, ze nastąpiła dostawa towaru. Warunek ten ujęto w sformułowaniu przeniesienie, które rozumieć należy jako przekazanie uprawnień właścicielskich między dotychczasowym posiadaczem towaru a jego kontrahentem. Pamiętać przy tym należy, że rozporządzanie jak właściciel należy rozumieć w sensie ekonomicznym, czyli faktycznym. W analizowanej sprawie jasno wskazano, że celem przekazania towarów w związku z prowadzeniem badań klinicznych jest potwierdzenie sposobu działania i skuteczności wyrobu medycznego przed uzyskaniem pozwolenia na wprowadzenie go do obrotu lub zebranie danych dotyczących skuteczności i sposobu działania towarów będących już w obrocie. Spółka do badań klinicznych przekazuje taką ilość towarów, która umożliwia przeprowadzenie badania klinicznego.
Zatem podmiot otrzymujący do badań próbkę towaru o nazwie Clinical Sample nie może nią dysponować w dowolny sposób. Może ją jedynie wykorzystać w oznaczonym celu. Cel ten, w którym ma być użyta próbka danego produktu przez placówki medyczne jest przez Spółkę ściśle określony, w związku z powyższym to Spółka dysponując prawem do władania rzeczą (próbką towaru) jak właściciel - zleca powyższym podmiotom wykonanie określonych czynności, tj. przeprowadzania badań klinicznych z użyciem dostarczonych przez Wnioskodawcę próbek towarów. Bez przekazania próbki towaru takie badanie, nie byłoby możliwe. Mając na uwadze powyższe podmiotem faktycznie rozporządzającym daną próbką towaru jak właściciel jest Spółka, a dostarczając daną część produktu placówkom medycznym automatycznie nie przenosi ona ww. prawa na powyższe podmioty. Dana próbka jest niejako udostępniania przez Wnioskodawcę w celu realizowania badań. Dlatego też przekazanie niewielkiej ilości towaru o nazwie Clinical Sample do ww. badań nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT. Podmiot otrzymujący próbkę ma ją np. poddać określonym badaniom, próbom itp. Ma zatem na otrzymanym towarze wykonać określoną usługę, której wykonanie bez przekazania próbki towaru nie byłoby możliwe.
W
ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
We wspomnianym wniosku o Interpretację Spółka opisała również sposób udokumentowania nieodpłatnych wydań tj. poprzez wystawienie faktur wewnętrznych.
W pytaniu numer 3
ww. wniosku Spółka zadała pytanie () w jaki sposób Spółka powinna
dokonać korekty podatku należnego wykazanego w rejestrach i
deklaracjach VAT w celu odzyskania nienależnego podatku VAT.... W
stanowisku do pytania numer 3 Spółka zaprezentowała pogląd, że
Zdaniem Wnioskodawcy należy kolejno
rozważyć, czy w związku z tym, iż faktura wystawiona w systemie
księgowym nie została wysłana kontrahentowi i służy jedynie do
wewnętrznych rozliczeń Spółki to można przyjąć, iż nie weszła do obiegu
prawnego. Biorąc pod uwagę fakt, iż Spółka wygenerowała faktury
dokumentujące nieodpłatne wydania towarów oraz ujęła podatek należny od
wspomnianych nieodpłatnych wydań w rejestrach VAT oraz następnie w
deklaracji VAT należy stwierdzić, iż faktury te zostały wprowadzone do
obiegu prawnego. Potwierdzeniem stanowiska Spółki jest wyrok WSA w
Warszawie z dnia 28 lutego 2008 roku
Przepisy
dotyczące wystawiania wewnętrznych faktur korygujących zostały
uregulowane w przepisach Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25
maja 2005 roku oraz z dnia 28 listopada 2008 roku (odpowiednio Dz. U.
Nr 95, poz. 798 oraz Dz. U. Nr 212. poz. 1337) w sprawie zwrotu podatku
niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania
oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia
od podatku od towarów i usług. Przepisy odpowiednio § 25 oraz § 23 ww.
Rozporządzeń stanowią, iż do wystawiania wewnętrznych faktur
korygujących stosuje się analogicznie przepisy niniejszego
rozporządzenia dotyczące wystawiania faktur korygujących. Oznacza, to
że przepis mówiący, że w przypadku pomyłki w cenie, stawce lub kwocie
podatku należy wystawić fakturę korygującą ma zastosowanie również do
wewnętrznej faktury korygującej. Zdaniem Wnioskodawcy do wewnętrznych
faktur korygujących nie mają natomiast zastosowania przepisy dotyczące
konieczności posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez
nabywcę towaru w przypadku zmniejszenia podstawy opodatkowania, gdyż
faktury wewnętrzne nie są wysyłane do nabywców, a stanowią jedynie
wewnętrzną dokumentację firmy do celów rozliczeń podatku VAT. W związku
z tym nie jest możliwe otrzymanie potwierdzenia odbioru wewnętrznej
faktury korygującej od nabywcy towaru. Dlatego też, Spółka stoi na
stanowisku, iż wystawiona wewnętrzna faktura korygująca powinna być
ujęta w rejestrze VAT i deklaracji VAT za okres jest wystawienia. Na
potwierdzenie rozumowania Spółki warto przytoczyć interpretację
indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia
26 lutego 2008 r.
- wystawienia z datą bieżącą faktur korygujących do wszystkich transakcji nieodpłatnych wydań towarów opodatkowanych nienależnie podatkiem VAT, oraz
- do dokonania w deklaracjach VAT za okresy zgodne z datami wystawienia wspomnianych faktur korygujących korekty podatku uprzednio nienależnie wykazanego od w/w nieodpłatnych wydań towarów.
W odpowiedzi na
powyżej przedstawioną argumentację Spółki Dyrektor Izby Skarbowej w
Warszawie uznał stanowisko Spółki w zakresie zadanego pytania nr 3 za
prawidłowe, konkludując co następuje
- wystawienia z datą bieżącą faktur korygujących do wszystkich transakcji nieodpłatnych wydań towarów opodatkowanych nienależnie podatkiem VAT, oraz
- do dokonania w deklaracjach VAT za okresy zgodne z datami wystawienia wspomnianych faktur korygujących korekty podatku uprzednio nienależnie wykazanego od w/w nieodpłatnych wydań towarów.
Biorąc pod uwagę pozytywną odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, Spółka zamierza wystawić wewnętrzne faktury korygujące w celu pomniejszenia nadpłaconego podatku należnego od nieodpłatnych wydań towarów będących próbkami i tym samym niepodlegających opodatkowaniu VAT
lub transakcji
niepodlegających opodatkowaniu co do zasady, gdyż pozostają poza
zakresem uregulowań ustawy o VAT
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Spółka może wystawić i ująć w rozliczeniu za okres w którym zostaną wystawione korygujące faktury wewnętrzne odnoszące się do faktur wewnętrznych pierwotnych wystawionych i ujętych w ewidencji VAT za okres styczeń 2006 - listopad 2006...
Spółka stoi na stanowisku, iż powinna wystawić faktury wewnętrzne korygujące i ująć je w ewidencji i deklaracji VAT za okres, w którym te faktury korygujące zostaną wystawione. Zdaniem Spółki prawo do wystawienia i ujęcia faktur korygujących wewnętrznych w tym przypadku nie ulega przedawnieniu gdyż czynności udokumentowane fakturami wewnętrznymi nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT.
Spółka dokonała samonaliczenia podatku VAT od nieodpłatnych wydań opisanych w stanie faktycznym poprzez wystawienie faktur wewnętrznych w celu odprowadzenia podatku VAT na rzecz Skarbu Państwa. W myśl otrzymanej Interpretacji Spółka niepotrzebnie wykazała podatek należny od wydań towarów opisanych w stanie faktycznym. Ponadto, w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego w przedmiotowej interpretacji, tj. wydań towarów dokonanych w okresie styczeń 2006r. - marzec 2011r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nakazał Spółce wystawić faktury korygujące i ująć je w ewidencji i deklaracjach VAT w okresach ich wystawienia, co potwierdza zacytowany fragment otrzymanej Interpretacji:
Konsekwencją powyższego stwierdzenia jest fakt, że Wnioskodawca jest zobowiązany do wystawienia faktur korygujących, które wyzerują dokonaną uprzednio sprzedaż udokumentowaną wystawionymi fakturami wewnętrznymi VAT, bowiem doszło do pomyłki, o której mowa w § 14 rozporządzenia. Ponadto należy zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że jest uprawiony do:
- wystawienia z datą bieżącą faktur korygujących do wszystkich transakcji nieodpłatnych wydań towarów opodatkowanych nienależnie podatkiem VAT, oraz
- do dokonania w deklaracjach VAT za okresy zgodne z datami wystawienia wspomnianych faktur korygujących korekty podatku uprzednio nienależnie wykazanego od ww. nieodpłatnych wydań towarów.
Ponadto, Spółka pragnie zauważyć, iż Ordynacja Podatkowa z
dnia 29 sierpnia 1997r. (Dz. U. Nr 137, poz. 925 z póżn. zm.) ,
albo nie objął ich katalogiem czynności podlegających ustawie o VAT
Oznacza to, iż w
momencie braku zdarzenia, z którym ustawa podatkowa wiąże powstanie
zobowiązania podatkowego na gruncie ustawy podatkowej, nie powstaje
zobowiązanie podatkowe, o którym mowa w art. 21 par. 1 Ordynacji. W
konsekwencji zdaniem Spółki nie znajdzie zastosowania art. 70 par. 1
Ordynacji, zgodnie z którym zobowiązanie podatkowe przedawnia się z
upływem 5 lat, licząc od końca roku, w którym upłynął termin zapłaty
podatku. Nie można bowiem mówić zdaniem Spółki w przedstawionym stanie
faktycznym ani o powstaniu zobowiązania podatkowego, a tym samym o
obowiązku zapłaty podatku. Warto także zwrócić uwagę,
iż artykułu 108 ustawy o VAT nie stosuje się do faktur wewnętrznych.
Wyrok NSA z dnia 1 lutego 2012 r. W
wyrokach tych wskazano, że przepis ten jest efektem szczególnej roli
faktury we wspólnym systemie VAT, gdyż dla podatnika otrzymującego
fakturę staje się ona zwykle podstawą do obniżenia podatku należnego,
czyli własnego zobowiązania podatkowego, czy wręcz do żądania zwrotu
podatku. Ponieważ w przypadku wystawienia faktury zawierającej wykazaną
kwotę podatku, nawet jeżeli faktura taka nie ma odzwierciedlenia w
stanie faktycznym, istnieje istotne ryzyko, że adresat takiej faktury
potraktuje wykazany w niej podatek jako podatek naliczony podlegający
odliczeniu, a władze skarbowe nie wykryją tej nieprawidłowości,
zobowiązanie wystawcy faktury do zapłaty podatku bez względu na jego
związek z czynnością opodatkowaną stanowi swego rodzaju ograniczenie
możliwości dokonywania nadużyć prawa do odliczenia podatku (J.
Fornalik, (w:) VI Dyrektywa VAT pod. red. K. Sachsa, CH Beck, Warszawa
2003, s. 519). (...) Dyrektywa unijna 2006/112/WE nie przewiduje
wystawiania faktur wewnętrznych. Faktura wewnętrzna, jak wskazuje jej
nazwa, ma charakter jedynie dokumentu wewnętrznego, którym podatnik ma
udokumentować określone czynności wskazane w art. 106 ust. 7 u. p. t.
u., co stanowić ma jednocześnie ułatwienie dla organów podatkowych
dokonujących kontroli rozliczania przez podatnika tychże czynności.
Jako niewystawiana na zewnątrz, dla odbiorcy udokumentowanej czynności,
faktura ta pełni rolę wewnętrznego dokumentu rozliczeniowego, a zatem
zupełnie inną niż faktura VAT. Jej wadliwe wystawienie nie grozi
nadużyciem prawa, gdyż organ podatkowy, który stwierdza takie
uchybienie, jest zobligowany w takim przypadku do skorygowania podatku
odliczonego z tytułu tak zakwalifikowanej czynności oraz podatku
należnego. Skoro art. 108 ust. 1 u. p.t. u., podobnie
jak art. 203 Dyrektywy 2006/112/WE (poprzednio art. 21 ust. 1 lit. d VI
Dyrektywy) ma charakter sanacyjno prewencyjny, mający zapobiegać
nadużyciom w systemie VAT i jak wynika z powyższego orzeczenia ETS,
należy stosować go z uwzględnieniem analizy, czy zaistniała sytuacja
wytworzona faktem wystawienia faktury, o której mowa w tym przepisie,
niesie za sobą ryzyko jakiegokolwiek obniżenia wpływów z tytułu
podatków, zgodnie z zasadą neutralności podatku VAT to wyeliminowanie
takiego zagrożenia przez samego podatnika lub przez organ podatkowy w
toku postępowania podatkowego, czyni nieuzasadnionym (niecelowym) jego
stosowanie, gdyż naruszałoby to zasadę neutralności VAT i pozostawałoby
w sprzeczności z konstytucyjną zasadą proporcjonalności, która wynika z
art. 31 ust. 3 w zw. z art. 2 Konstytucji RP. Mając
na uwadze powyższe, kwota podatku należnego wykazanego na fakturach
wewnętrznych wystawianych przez Spółkę, nie mieści się w kategorii
podatku do zapłaty zgodnie z art. 108 ustawy o VAT. W związku z
powyższym, wystawione faktury wewnętrzne w przypadkach opisanych w
niniejszym wniosku nie rodzą zobowiązania podatkowego, a tym samym nie
mogą być rozpatrywane w kategorii wygaśnięcia zobowiązania podatkowego
w trybie art. 70 par. 1 Ordynacji. Należy dodatkowo
zaznaczyć, iż wydana Interpretacja indywidualna o sygn.
IPPP2/443-1257/11-4/MM obejmująca okres od stycznia 2006 do marca 2011,
została wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w lutym
2012r., czyli już w momencie, gdy zobowiązanie podatkowe VAT Spółki za
okres styczeń - listopad 2006 roku uległo przedawnieniu, zaś organ
uprawniony do wydania interpretacji indywidualnej przyznał Spółce
rację, iż ma ona prawo do: W związku z
powyższym Spółka wnosi o uznanie za prawidłowe jej stanowiska w
zakresie możliwości wystawienia i ujęcia w rozliczeniu za okres, w
którym zostaną wystawione korygujące faktury wewnętrzne odnoszące się
do faktur wewnętrznych pierwotnych wystawionych i ujętych w ewidencji
VAT za okres styczeń 2006r. - listopad 2006r. W
świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie
oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za
nieprawidłowe. Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z
dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r.
Nr 117, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy, o
których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w
szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę
jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę
podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z
zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust.
16. W myśl art. 106 ust. 7 ustawy o VAT w przypadku
czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2,
wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której
podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego
podatnikiem jest ich usługobiorca, mogą być wystawiane faktury
wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną
fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury
wewnętrzne mogą być również wystawiane dla udokumentowania zwróconych
kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Natomiast stosownie do przepisu § 24 ust. 1 rozporządzenia
Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku
niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania
oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia
od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 68, poz. 360 ze zm.)
przepisy § 5, 9-14, 16, 17 i 21 mogą być odpowiednio stosowane do
faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym że
w przypadku: Zgodnie z §
14 ust. 1 ww. rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również,
gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w
cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji
faktury. Zgodnie zaś z § 14 ust. 3 rozporządzenia,
faktura korygująca wystawiana w przypadku stwierdzenia pomyłek, o
których mowa w ust. 1, powinna zawierać dane określone w ust. 2 pkt 1 i
dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1-6 zawarte w fakturze, której dotyczy
faktura korygująca, a także: Stosownie do przepisu art. 29
ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem
ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest
kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego
podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy
lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i
inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę
(kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez
podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT w
przypadku, gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do
podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy
opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem
terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy,
w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury,
potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub
usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia
otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie
złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia
podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w
którym potwierdzenie to uzyskano. Należy w tym
miejscu zauważyć, iż w przypadku faktur wewnętrznych, jak i faktur
wewnętrznych korygujących wystawca faktury nie przesyła jej do żadnego
innego podmiotu. Nie może zatem otrzymać potwierdzenia odbioru
wewnętrznej faktury korygującej. Tak więc w przypadku
wystawienia korekty do faktury wewnętrznej, wystawionej w trybie art.
106 ust. 7 ustawy o VAT, wystawca korekt faktur wewnętrznych jest
równocześnie ich odbiorcą, a to powoduje, że data wystawienia korekt
faktur wewnętrznych, jest jednocześnie datą potwierdzenia ich
odbioru. W myśl art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia
1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2012r., poz. 749 ze zm.)
zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca
roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Istotą przedawnienia uregulowanego w art. 70 Ordynacji
podatkowej jest to, że na skutek upływu czasu zobowiązanie podatkowe
wygasa z mocy prawa, zobowiązanie podatkowe bowiem przestaje
istnieć. Zgodnie z uchwałą Naczelnego Sądu
Administracyjnego z dnia 29 czerwca 2009r. sygn. akt I FPS 9/08 oraz
linią orzeczniczą sądów, przepis art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej ma
zastosowanie również do rozliczeń, w których obowiązek podatkowy w
podatku od towarów i usług przekształcił się w kwotę zwrotu różnicy
podatku lub nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym, która może być
zadeklarowana przez podatnika do przeniesienia na następny
miesiąc. Przedawnienie zobowiązań podatkowych dotyczy
wszystkich zobowiązań, bez względu na sposób ich powstania.
Przedawnieniu podlegają zarówno zobowiązania powstałe po doręczeniu
decyzji ustalającej, jak i zobowiązania powstające z mocy prawa. W komentowanym przepisie określony jest jeden termin
przedawnienia wynoszący 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w
którym upłynął termin płatności podatku. Termin ten nie może być ani
odroczony (art. 48 Ordynacji podatkowej) przez organ podatkowy, ani też
przedłużony przez Ministra Finansów (art. 50 Ordynacji
podatkowej). W związku z powyższym należy przyjąć
tezę, że jeżeli przedawnia się zobowiązanie podatkowe, to wraz z nim
przedawnieniu ulegają także inne elementy danego stosunku prawno
-podatkowego. W kwestii przedawnienia wypowiedział
się również Trybunał Sprawiedliwości UE w orzeczeniu z dnia 21 stycznia
2010r. w sprawie C-472/08. W orzeczeniu tym TSUE
orzekł, że artykuł 18 ust. 4 szóstej dyrektywy 77/388 w sprawie
harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do
podatków obrotowych należy interpretować w ten sposób, że nie stoi on
na przeszkodzie przepisom państwa członkowskiego, wyznaczającym
trzyletni termin przedawnienia na wystąpienie z wnioskiem o zwrot
nadpłaty VAT nienależnie pobranej przez organy administracji skarbowej
tego państwa. Termin taki sam w sobie nie jest w
stanie praktycznie uniemożliwić lub nadmiernie utrudnić wykonywania
prawa do odliczenia, ponieważ trzyletni termin przedawnienia może w
zasadzie umożliwić każdemu przeciętnie uważnemu podatnikowi skuteczne
dochodzenie uprawnień przysługujących mu w porządku prawnym Unii. Skoro TSUE za zgodny z zasadami uznał 3-letni okres
przedawnienia, to tym bardziej za taki należy uznać termin 5-letni
przewidziany w polskich przepisach podatkowych. Z
przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca
prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży artykułów
medycznych i ortopedycznych. Jako przykład sprzedawanych towarów można
wymienić m.in. defibrylatory wszczepialne, defibrylatory zewnętrzne,
stymulatory serca, urządzenia do monitorowania w trakcie zabiegów
operacyjnych w tym także urządzenia jednorazowe, stenty, cewniki do
ablacji serca, cewniki prowadzące, cewniki diagnostyczne, pompy do
podawania stałego leków, pompy insulinowe, zastawki mózgowe, narzędzia
chirurgiczne do chirurgii czaszkowej, implanty kręgosłupa. W ramach
prowadzonej działalności Spółka dokonuje sprzedaży towarów publicznym i
prywatnym instytucjom świadczącym usługi ochrony zdrowia, a także
osobom fizycznym. Spółka oprócz dokonywania odpłatnych dostaw towarów
dokonuje nieodpłatnych wydań towarów na rzecz podmiotów prawnych,
jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz osób
fizycznych. W lutym 2012r. Wnioskodawca uzyskał
korzystną dla siebie interpretację indywidualną potwierdzającą, że
towary o nazwie Product Sample oraz Tender Sample, które są przedmiotem
nieodpłatnego przekazania spełniają definicje próbki, o której mowa w
art. 7 ust. 7 ustawy o VAT. Tym samym nieodpłatne wydanie tych towarów
nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Również
przekazanie niewielkiej ilości towaru o nazwie Clinical Sample do badań
klinicznych nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT, bowiem
nie dochodzi do dostaw towarów, o której mowa w art. 7 ustawy o VAT.
Nieodpłatne przekazanie towarów o nazwie Demo Produkt swoim pracownikom
do celów demonstracji i reklamy nie jest czynnościom podlegającą
opodatkowaniu podatkiem VAT, bowiem nie nastąpiło przekazanie (wydanie)
towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Nastąpiło jedynie
wewnętrzne przesunięcie tych towarów na rzecz pracowników Spółki do
celów związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem Wnioskodawcy, co nie
jest tożsame z nieodpłatnym przekazaniem towarów w rozumieniu art. 7
ust. 2 ustawy o VAT. Wątpliwość Wnioskodawcy
sprowadza się do kwestii czy jest uprawniony do wystawienia i ujęcia
korygujących faktur wewnętrznych w rozliczeniu za okres, w którym
zostaną wystawione ww. korygujące faktury wewnętrzne odnoszące się do
faktur wewnętrznych pierwotnych wystawionych i ujętych w ewidencji VAT
za okres styczeń 2006r. - listopad 2006r., które dokumentują dostawę
ww. produktów. Biorąc pod uwagę cyt. wyżej przepisy,
jak również przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego
stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do
skorygowania faktur wewnętrznych dokumentujących nieodpłatne
przekazania towarów wystawionych w okresie, w którym zobowiązanie
podatkowe za ten okres uległo przedawnieniu na mocy art. 70 § 1
Ordynacji podatkowej. Zatem w niniejszej sytuacji nie znajdzie
zastosowania przepis art. 29 ust. 4a ustawy o VAT. W
przepisie art. 29 ust. 4a ustawy o VAT ustawodawca zezwolił na bieżące
ujmowanie faktur korygujących. Nie oznacza to jednak, że przepis ten
funkcjonuje w oderwaniu od zasad ogólnych określających prawo do
skorygowania rozliczeń podatkowych określonych cyt. przepisem art. 70
ustawy Ordynacja podatkowa. Prawo złożenia korekty
istnieje w związku z tym dopóty, dopóki zobowiązanie nie uległo
przedawnieniu. Okres przedawnienia wynosi pięć lat, licząc od końca
roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Termin przedawnienia zobowiązania podatkowego zaczyna biec
od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności, czyli
z pierwszym dniem następnego roku, a kończy się z upływem 5 lat. Zatem,
termin początkowy i końcowy przedawnienia podatkowego wyznacza termin
płatności tegoż zobowiązania (z zastrzeżeniem instytucji zawieszenia i
przerwania biegu przedawnienia, które wpływają na końcowy termin
przedawnienia). Przedawnienie oznacza, że po upływie
określonego czasu od momentu powstania zobowiązania podatkowego
zobowiązanie to wygasa, a organ podatkowy, po upływie terminu
przedawnienia, nie może domagać się uregulowania (nie ma możliwości
wyegzekwowania) należnego świadczenia. Należy przy tym zauważyć, że
przedawnienie następuje z mocy prawa. W ustawie
Ordynacja podatkowa wskazano także okoliczności, które zawieszają, bądź
też przerywają bieg terminu przedawnienia. Instytucja
przedawnienia ma to do siebie, że w odniesieniu do okresu, który uległ
przedawnieniu nie mogą być dokonywane żadne czynności ani zwiększające
zobowiązanie podatkowe, ani zmniejszające zobowiązanie podatkowe. Zatem
ani sprzedawca nie może obniżyć podatku należnego w odniesieniu do
okresu, za który zobowiązanie podatkowe uległo przedawnieniu, ani
nabywca nie jest zobowiązany do obniżenia podatku naliczonego w
odniesieniu do okresu, za który zobowiązanie podatkowe uległo
przedawnieniu. Podatnik nie jest tym samym zobowiązany do posiadania
dokumentów za taki okres. Biorąc pod uwagę
obowiązujące przepisy prawa podatkowego zobowiązanie podatkowe za okres
styczeń listopad 2006r. uległo przedawnieniu z dniem 1 stycznia 2012r.
Zatem Wnioskodawca po tej dacie nie ma prawa do wystawienia faktur
korygujących do faktur wewnętrznych objętych okresem przedawnienia, a
zatem Wnioskodawca nie ma obowiązku rozliczenia ww. faktur korygujących
w deklaracji podatkowej, gdyż faktury te zostały wystawione do faktur
pierwotnych za okresy, w stosunku do których w podatku VAT nastąpiło
przedawnienie zobowiązania podatkowego. Odnosząc się
do treści wydanej dla Wnioskodawcy interpretacji indywidualnej z dnia
14 lutego 2012r. sygn. IPPP2/443-1257/11-4/MM w części w jakiej
interpretacja ta stanowi, że Wnioskodawca jest uprawniony do
wystawienia z datą bieżącą faktur korygujących do wszystkich transakcji
nieodpłatnych wydań towarów opodatkowanych nienależnie podatkiem VAT,
oraz do dokonania w deklaracjach VAT za okresy zgodne z datami
wystawienia wspomnianych faktur korygujących korekty podatku uprzednio
nienależnie wykazanego od ww. nieodpłatnych wydań towarów, tut. Organ
podatkowy stwierdza, że stosownie do art. 14e § 1 i 2 Ordynacji
podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z
urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli
stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności
orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego
Trybunału Sprawiedliwości. Zawiadomienie o zmienionej interpretacji
indywidualnej doręcza się podmiotowi, któremu w danej sprawie
interpretacja została wydana. Odnosząc się do
powołanych w uzasadnieniu orzeczeń polskich sądów administracyjnych
tut. Organ zaznacza, że powołane orzeczenia nie mogą wpłynąć na
poprawność wydanego rozstrzygnięcia zawartego w niniejszej
interpretacji, bowiem dotyczą odmiennej problematyki- analiza skutków
podatkowych dotycząca wystawienia faktury z trybie art. 108 ustawy o
VAT. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu
faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia
zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie
przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację
przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę
wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul.
Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu,
który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący
dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia
naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o
postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz.
270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww.
ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu
na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił
odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia
wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie
lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na
adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w
Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. Wniosek
ORD-IN Treść w pliku PDF 2 MB Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
