Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie przepisu art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2... - Interpretacja - IS.II/2-4430/211/05

Shutterstock

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.08.2005, sygn. IS.II/2-4430/211/05, Izba Skarbowa w Rzeszowie

Temat interpretacji

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie przepisu art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), uchyla z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Leżajsku z dn. 14.06.2005r. znak: US.PPE/443-14/05, w sprawie interpretacji prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług.

Wnioskiem z dn. 09.06.2005 r. Starostwo Powiatowe zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Leżajsku o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Strona przystąpiła do remontu "domków rekreacyjno - wypoczynkowych". Zgodnie z wyjaśnieniami, obiekty te po zakończeniu remontu mają zachować swoje dotychczasowe przeznaczenie. Starostwo Powiatowe stoi na stanowisku, że dla przedmiotowych usług winna być zastosowana 7% stawka podatku od towarów i usług.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku, działając na podstawie przepisu art. 14a § 1 i § 4 Ordynacji podatkowej, postanowieniem z dnia 14.06.2005 r. znak: US.PPE/443-14/05, uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe stwierdzając, iż domki rekreacyjno - wypoczynkowe ujęte są w klasie PKOB 1212 - "budynki zakwaterowania turystycznego, pozostałe" i w związku z tym wykonywanie na tych obiektach usług remontowo - budowlanych podlega opodatkowaniu według stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Rozstrzygnięcie to nie zostało przez Stronę zaskarżone.

Oceniając prawidłowość wymienionego orzeczenia, Dyrektor tut. Izby Skarbowej stwierdza, iż rozstrzygniecie wymaga eliminacji z obrotu prawnego.
Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swo-jej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemne wnioski podatników ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w któ-rych nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administra-cyjnym. Składający wniosek, zgodnie z normą wynikającą ze zdania drugiego art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej, obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Strona w podaniu z dnia 9.06.br. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczącym stawki podatku dla usług remontowych wykonywanych w domkach wypoczynkowych, nie przedstawiła w sposób wyczerpujący pełnego stanu faktycznego. Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług w analizowanej sprawie konieczna jest precyzyjna identyfikacja obiektu - zgodnie z zasadami klasyfikacji statystycznych, a także zdefiniowanie czynności podejmowanych w odniesieniu do tego obiektu. Istotnym jest zaklasyfikowanie budynku do właściwego grupowania PKOB, gdyż stawka podatku od towarów i usług jest odnoszona do rodzaju tego budynku. W Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dn. 30.12.1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316), domki wypoczynkowe wymienione są w klasie 1110 "budynki mieszkalne jednorodzinne", a także w klasie 1212 "budynki zakwaterowania turystycznego, pozostałe". Jednostka w zapytaniu nie wskazała stosownej klasyfikacji PKOB obiektów, w których mają być wykonane usługi remontowe. Okoliczność ta obligowała organ I instancji do podjęcia stosownych działań, jednakże Naczelnik nie wezwał Strony do usunięcia braków wniosku. Uchybienie to stanowi o naruszeniu przepisów w stopniu obligującym organ II instancji do uchylenia z urzędu rozstrzygnięcia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Leżajsku z dnia 14.06.2005 r. Stąd też Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie orzekł jak w sentencji.

W myśl regulacji art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej, uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następny po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi. Na podstawie przepisów art. 221 i art. 223 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Stronie służy prawo złożenia odwołania od niniejszego rozstrzygnięcia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Odwołanie powinno odpowiadać wymogom przepisu art. 222 powołanej ustawy.

Izba Skarbowa w Rzeszowie