
Temat interpretacji
Spółka z o. o "X" należy do sieci "Y" Polska Sp. z o. o, a struktura własnościowa Spółki "X" przedstawia się następująco:
- - 25% udziałów posiada "Y" Polska Sp. z o. o,
- 75% udziałów posiadają osoby fizyczne.
Jedynym udziałowcem "Y" Polska Sp. z o. o jest Spółka "Z" mająca siedzibę za granicą. W zarządzie Spółki "X" nie zasiada nierezydent ani pracownik lub członek organu z ramienia udziałowca - Sp. z o. o "Y" Polska.
Ustawą z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizacje jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz. U. Nr 137, poz. 1302) dokonano między innymi nowelizacji ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz. U. Nr 106, poz. 489 ze zm.). Zgodnie z przepisami dodanego ustępu 9c w art. 5 tej ustawy Minister Finansów otrzymał delegację do określenia terytorialnego zasięgu działania urzędów skarbowych właściwych wyłącznie w zakresie niektórych kategorii podatników lub wykonywania niektórych zadań.
Kategorie podatników, które w szczególności powinny być brane pod uwagę przy określaniu urzędów skarbowych właściwych wyłącznie w ich obsłudze określone zostały w art. 5 ust. 9b ustawy o urzędach i izbach skarbowych i są to:
- 1) podatkowe grupy kapitałowe,
2) banki,
3) zakłady ubezpieczeń społecznych,
4) jednostki działające na podstawie przepisów o publicznym obrocie papierami wartościowymi oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych,
5) jednostki działające na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,
6) oddziały lub przedstawicielstwa przedsiębiorstw zagranicznych,
7) osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, które:
- a) w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto w rozumieniu przepisów o rachunkowości,
ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro wg kursu średniego ogłaszanego przez narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego albo
b) jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego, biorą udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwami położonymi za granicą lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale takich przedsiębiorstw, albo
c) są zarządzani bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego lub nierezydent dysponuje co najmniej 5% głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, albo
d) jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego jednocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym w rozumieniu innych ustaw lub w jego kontroli albo posiadają jednocześnie udział w kapitale takich podmiotów.
Minister Finansów wykonując delegację zawartą w art. 5 ust. 9c ww. ustawy o urzędach i izbach skarbowych wydał rozporządzenie z dnia 19 listopada 2003 r. w sprawie terytorialnego zasięgu działania oraz siedzib naczelników urzędów skarbowych, z którego wynika, że urzędy skarbowe wskazane w Zał. Nr 2 do tego rozporządzenia są właściwe w sprawach dotyczących podatników określonych w art. 5 ust. 9b ustawy o urzędach i izbach skarbowych. Urzędy te rozpoczynają działalność z dniem 1 stycznia 2004 r.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów należy uznać, że w przedstawionym przez Jednostkę stanie faktycznym mają zastosowanie przepisy art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. c ww. ustawy o urzędach i izbach skarbowych, z których wynika, że właściwością "dużego" urzędu skarbowego objęte zostaną podmioty zarządzane bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego lub nierezydent dysponuje co najmniej 5% głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu.
Nierezydentem, w myśl przepisów art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 141, poz. 1178) są między innymi osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą oraz osoby prawne mające siedzibę za granicą, a także inne podmioty mające siedzibę za granicą, posiadające zdolność zaciągania zobowiązań i nabywania praw we własnym imieniu.
W piśmie Nr OS-1-WKS/66/AP/2003 z dnia 3 grudnia 2003 r. Minister Finansów wyjaśnił pojęcie zarządzania bezpośredniego i pośredniego. Wskazał, że zostało ono wprowadzone konwencją ramową OECD w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Na gruncie ustawodawstwa polskiego użyte ono zostało w ustawach podatkowych, które nie zawierają jednak ich definicji. Opierając się na wykładni językowej i logicznej, należy przyjąć, iż o zarządzaniu bezpośrednim i pośrednim podmiotem przez inny podmiot można mówić wtedy, kiedy ze względu na związki o charakterze majątkowym, organizacyjnym lub kapitałowym, jeden podmiot ma bezpośredni lub pośredni wpływ na decyzje podejmowane przez ten drugi podmiot.
W przypadku polskich spółek handlowych należałoby przyjąć, że podmiotami zarządzającymi bezpośrednio lub pośrednio tymi spółkami są:
- - podmioty wchodzące w skład organów decyzyjnych (zarządzających) takich spółek,
- podmioty powołujące i odwołujące osoby, o których mowa wyżej,
- wspólnicy spółek, a jeżeli wspólnicy tacy są podmiotami instytucjonalnymi również wspólnicy tych podmiotów.
Z powyższego wynika, że jeżeli nierezydent posiada udział w spółce, która z kolei posiada udział w innej spółce to ten nierezydent zarządza bezpośrednio lub pośrednio również tą inna spółką.
Z przedstawionego wyżej stanu faktycznego wynika, że 25% udziałów w Sp. z o. o "X" posiada inna Spółka (Sp. z o. o "Y" Polska), której jedynym udziałowcem jest spółka mająca siedzibę za granicą (Sp. "Z"). W takiej sytuacji należy przyjąć, że Spółka "X" (wnosząca zapytanie) jest zarządzana pośrednio przez nierezydenta, jeśli udziałowiec Sp. z o. o "Y" Polska, posiadającej 25% udziałów w Spółce "X", jest nierezydentem w świetle przepisów ustawy Prawo dewizowe oraz przepisów umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu.
W świetle powyższego, jeżeli udziałowiec Sp. z o. o "Y" Polska, posiadającej udziały w Sp. z o. o "X" jest nierezydentem to z dniem 1 stycznia 2004 r. właściwość urzędu skarbowego dla Sp. z o. o "X" ulegnie zmianie.
