
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 20.02.2004 r., które wpłynęło do tut. organu podatkowego w dniu 25.02.2004 r. uzupełnione pismem z dnia 10.03.2004 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ropczycach udziela następującej informacji:
Podatnik w złożonym piśmie składa zapytanie pyta o możliwość przeprowadzenia ze strony urzędu skarbowego postępowania polegającego na przejęciu wymagalnej, nieprzedawnionej wierzytelności względem firmy "S." Sp. z o.o. na poczet przyszłego czy też już należnego podatku dochodowego od osób fizycznych oraz niezapłaconego podatku VAT.
W myśl przepisu art. 64 § 1 ordynacji podatkowej, zobowiązania podatkowe oraz zaległości podatkowe wraz z odsetkami za zwłokę w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa podlegają, na wniosek podatnika, potrąceniu z wzajemnej, bezspornej i wymagalnej wierzytelności podatnika wobec Skarbu Państwa z tytułu:
- prawomocnego wyroku sądowego wydanego na podstawie art. 417 lub 419 ustawy z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.),
- prawomocnej ugody sądowej zawartej w związku z zaistnieniem okoliczności przewidzianych w art. 417 lub 419 kodeksu cywilnego,
- nabycia przez Skarb Państwa nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub wywłaszczenia nieruchomości na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami,
- odszkodowania za niesłuszne skazanie, tymczasowe aresztowanie lub zatrzymanie, uzyskanego na podstawie przepisów kodeksu postępowania karnego,
- odszkodowania uzyskanego na podstawie przepisów o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych za działalność na rzecz bytu Państwa Polskiego,
- odszkodowania orzeczonego w decyzji organu administracji rządowej.
Ponadto art. 64 § 2 ordynacji podatkowej stanowi, że przepis § 1 stosuje się również do wzajemnych, bezspornych i wymagalnych wierzytelności podatnika wobec państwowych jednostek budżetowych z tytułu robót budowlanych, dostaw lub usług wykonanych przez niego w trybie przepisów o zamówieniach publicznych, pod warunkiem że potrącenie dokonywane jest przez tego podatnika i z tej wierzytelności.
Przytoczone przepisy zawierają zamknięty katalog wierzytelności podatników względem Skarbu Państwa, które mogą być, na wniosek podatnika, zaliczone na bieżące zobowiązania podatkowe podatnika lub jego zaległości podatkowe w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa.
W związku z powyższym należy uznać, że wzajemne potracenie bieżących zobowiązań podatnika lub jego zaległości podatkowych w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa z innych wierzytelności podatnika, w świetle ordynacji podatkowej nie jest możliwe. Dlatego też organ podatkowy uznał, że stanowisko zajęte przez podatnika nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących przepisach prawa podatkowego.
