w zakresie skutków podatkowych związanych z transakcją sprzedaży sklepu - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.38.2022.2.MŻ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 9 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.38.2022.2.MŻ

Temat interpretacji

w zakresie skutków podatkowych związanych z transakcją sprzedaży sklepu

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 stycznia 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych związanych z transakcją sprzedaży sklepu (...) . Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 lutego 2022 r. (wpływ 1 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni prowadzi przedsiębiorstwo handlowe pod firmą (…) „(…)”. Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność handlową w kilku sklepach usytuowanych w różnych miejscowościach. Wnioskodawczyni jest właścicielem i najemcą nieruchomości, w których prowadzona jest działalność handlowa. Sklepy prowadzone są pod marką (…) oraz (…). Wnioskodawczyni na dzień 31 grudnia 2021 r. zatrudniała kilkudziesięciu pracowników.

31 grudnia 2021 r. Wnioskodawczyni dokonała zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci sklepu położonego w (…) występującego pod szyldem (…) na rzecz spółki (…) Sp. z o.o. z siedzibą w (…) (NIP: …).

Na dzień zbycia sklep ten posiadał w stosunku do całej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni wyodrębnienie finansowe, organizacyjne oraz funkcjonalne.

W szczególności ta wyodrębniona część przedsiębiorstwa posiadała:

1.własnych przypisanych do tego konkretnego sklepu pracowników;

2.wyodrębnienie finansowe - można wyodrębnić i przypisać do tej części przedsiębiorstwa konkretne przychody i koszty uzyskania przychodów;

3.środki trwałe;

4.wyposażenie służące prowadzonej działalności gospodarczej,

5.środki pieniężne w kasie z prowadzonej działalności gospodarczej,

6.prawa i obowiązki wynikające z umów z dostawcami kontrahentami,

7.księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności,

8.tajemnice związane z prowadzeniem działalności, zobowiązania wobec dostawców dotyczące prowadzonej działalności gospodarczej,

9.zezwolenia na sprzedaż alkoholu,

10.zgodę na prowadzenie działalności wydaną przez Sanepid,

11.własny zarząd organizacji pracy - kierownik sklepu,

12.Wnioskodawczyni wynajmowała lokal pod działalność sklepu.

W wyniku sprzedaży 31 grudnia 2021 r. na Nabywcę została przeniesiona własność towarów związanych z prowadzoną działalnością handlową (według Wnioskodawczyni zorganizowana część przedsiębiorstwa). Środki trwałe oraz wyposażenie (…) wynajęła dla (…) sp. z o.o. na podstawie umowy najmu. Pracownicy sklepu (…) w (…) rozwiązali umowy o pracę z Wnioskodawczynią i zawarli nowe umowy z Nabywcą sklepu. Nabywca sklepu wystąpił o nowe zezwolenia na sprzedaż alkoholu.

Wnioskodawczyni na dzień 31 grudnia 2021 r. rozwiązała z wynajmującym umowę najmu lokalu, a Nabywca nawiązał umowę najmu z właścicielem lokalu od 1 stycznia 2022 r.

Uzupełnienie stanu faktycznego

W uzupełnieniu z 1 marca 2022 r. udzieliła Pani następujących odpowiedzi:

1.   Na pytanie Organu - Jakie konkretnie składniki majątkowe (materialne i niematerialne) zostały przez Panią przeniesione na Nabywcę wyniku transakcji sprzedaży sklepu (…) (należy je wymienić)?

Odp. Na Nabywcę zostały przeniesione jedynie towary handlowe.

2.  Na pytanie Organu - Czy zespół składników materialnych i niematerialnych będących przedmiotem zapytania był na moment transakcji sprzedaży wyodrębniony organizacyjnie w ramach Pani działalności na podstawie statutu, regulaminu lub na podstawie innego dokumentu?

Odp. Nie istniało formalne wyodrębnienie na podstawie statutu, regulaminu lub na podstawie innego dokumentu . Natomiast w prowadzonej polityce rachunkowości podmiotu dało się wyodrębnić wyniki finansowe sklepu (…) w (…).

3.  Na pytanie Organu - Czy w ramach transakcji sprzedaży sklepu (…) zostały przeniesione środki w kasie i na rachunku bankowym oraz zobowiązania z nimi związane?

Odp. Nie zostały przeniesione środki w kasie i na rachunku bankowym oraz zobowiązania z nimi związane.

4.  Na pytanie Organu - Czy w ramach transakcji zbycia składników majątkowych zostały przeniesione umowy związane z funkcjonowaniem sprzedanego sklepu (np. prawa wynikające z umów dotyczących jego działalności, np. w zakresie dostarczania mediów itp.)?

Odp. Została przeniesiona cesją umowa ochrony parkingu przed sklepem. Pozostałe umowy zostały rozwiązane przez zbywcę i zawarte przez Nabywcę.

5.  Na pytanie Organu - Czy będący przedmiotem zbycia zespół składników majątku posiadał w chwili jego sprzedaży potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy?

Odp. Składniki będące przedmiotem zbycia nie miały potencjalnej zdolności do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.

6.Na pytanie Organu - Czy nabywca sklepu – (…) sp. z o. o. w oparciu o nabyte składniki majątkowe kontynuuje działalność dotychczas prowadzoną przez Panią bez konieczności angażowania innych/dodatkowych składników?

Odp. Nie. Nabywca ma konieczność angażowania innych dodatkowych składników.

7.Na pytanie Organu -Czy nabywca ma faktyczną możliwość kontynuowania działalności wyłącznie w oparciu o składniki, które nabył w ramach transakcji sprzedaży sklepu?

Odp. Nabywca nie miał faktycznej możliwości kontynuowanie działalności wyłącznie w oparciu o składniki, które nabył w ramach transakcji sprzedaży sklepu.

8.  Na pytanie Organu- Czy po sprzedaży sklepu (…) kontynuuje Pani nadal działalność handlową w pozostałych sklepach z wykorzystaniem składników majątku jakie Pani pozostały?

Odp. Tak. Działalność jest nadal prowadzona.

Pytania

1.  Czy wskazany w opisie stanu faktycznego zespół składników materialnych i niematerialnych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

2.  Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przedstawiona w stanie faktycznym transakcja nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Pani stanowisko w sprawie

Stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 27e ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Przedstawiony w stanie faktycznym zespół składników materialnych i niematerialnych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Transakcja opisana w stanie faktycznym jest zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa i nie stosuje się do niej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:rozumnie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji „przedsiębiorstwa”, zatem dla potrzeb przepisów podatkowych należy stosować definicję zawartą w art. 551 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.), zgodnie z którym:

Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5. koncesje, licencje i zezwolenia;

6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8. tajemnice przedsiębiorstwa;

9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Sformułowanie zawarte w zacytowanym art. 55¹ Kodeksu cywilnego „obejmuje ono w szczególności”, pozwala uznać, że definicja wymienia tylko przykładowe elementy przedsiębiorstwa. W rezultacie przedsiębiorstwo może obejmować także inne, niewymienione w tym przepisie składniki, jak również może składać się z niektórych tylko elementów wyliczenia zawartego w art. 55¹ Kodeksu cywilnego.

Kluczowym dla uznania, że przedmiot transakcji stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55¹ Kodeksu cywilnego (a co za tym idzie, ustawy o VAT) jest więc to, że stanowi on „zespół” składników materialnych i niematerialnych o cechach „zorganizowania” oraz „przeznaczenia doprowadzenia działalności gospodarczej”.

Potwierdza to art. 55² Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym:

Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Przedsiębiorstwo jest nie tylko sumą składników materialnych i niematerialnych, lecz ich zorganizowanym zespołem, tzn. składniki te powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie tylko o zbiorze pewnych elementów. „Czynnikiem konstytuującym przedsiębiorstwo w znaczeniu przedmiotowym jest występowanie elementu organizacji oraz funkcjonalnego powiązania różnorodnych jego składników, umożliwiających traktowanie przedsiębiorstwa jako pewnej całości” - wyrok NSA z 27 marca 2008 r. (sygn. II FSK 1896/11).

Zatem, przedsiębiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym.

Natomiast przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa - w myśl art. 2 pkt 27e ustawy:

Rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu  w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić Nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.  istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2.  zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3.  składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4.  zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2    pkt 27e ustawy.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Zakres powyższego wyłączenia zdefiniował w wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl stwierdził, że:

Celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie - nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu - do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów.

Mając na uwadze powyższe orzeczenie TSUE należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych. Tym samym, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani przedsiębiorstwo handlowe, z tytułu którego jest Pani czynnym podatnikiem podatku VAT. Jest Pani właścicielem i najemcą nieruchomości, w których prowadzona jest działalność handlowa, tj. sklepy pod marką (…) i (…).

31 grudnia 2021 r. dokonała Pani sprzedaży sklepu (…) na rzecz Nabywcy - spółki (…) sp. z o.o. W ramach przedmiotowej transakcji na Nabywcę zostały przeniesione jedynie towary handlowe. Zgodnie ze wskazaniem środki trwałe oraz wyposażenie zostały wynajęte na podstawie umowy najmu na rzecz Nabywcy. W ramach transakcji sprzedaży sklepu (…) nie zostały przeniesione środki w kasie i na rachunku bankowym oraz zobowiązania z nimi związane. W ramach przedmiotowej transakcji nie doszło również do przeniesienia pracowników (pracownicy sklepu rozwiązali umowy o pracę z Panią i zawarli nowe umowy z Nabywcą sklepu). W ramach transakcji została jedynie przeniesiona cesja umowa ochrony parkingu, pozostałe umowy zostały rozwiązane przez Panią, a Nabywca zawarł nowe umowy. Będący przedmiotem zbycia zespół składników materialnych i niematerialnych nie był na moment transakcji sprzedaży wyodrębniony formalnie na podstawie statutu, regulaminu, czy na podstawie innego dokumentu. Ponadto, składniki będące przedmiotem zbycia nie miały potencjalnej zdolności do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Nabywca nie miał faktycznej możliwości kontynuowania działalności w oparciu składniki, które zostały sprzedane w ramach transakcji. Nabywca nie kontynuuje w oparciu o nabyte składniki majątkowe dotychczasowej działalności prowadzoną przez Panią bez konieczności angażowania innych dodatkowych składników. 

Wątpliwości Pani dotyczą kwestii, czy dokonana transakcja sprzedaży składników materialnych i niematerialnych stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy, a tym samym nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u wnoszącego ZCP zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po wniesieniu ZCP powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez nabywcę przedsiębiorstwa.

Analizując, czy określone składniki majątkowe stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa, zawsze należy wziąć pod uwagę profil działalności danego przedsiębiorcy, warunki rynkowe oraz specyfikę danej branży. Nie można zatem wyznaczyć szczegółowego katalogu warunków koniecznych do spełnienia, aby można było mówić o istnieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Prawidłowa klasyfikacja przedmiotu transakcji, tj. zorganizowana część przedsiębiorstwa lub poszczególne składniki majątkowe – ma decydujące znaczenie dla prawidłowego ustalenia skutków podatkowych transakcji.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na sklep (…) w momencie jego sprzedaży nie stanowił zorganizowanej część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ nie odznaczał się odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Jak wynika z wniosku na Nabywcę zostały przeniesione jedynie towary handlowe. O braku wyodrębnienia organizacyjnego świadczy fakt, że zespół składników materialnych  i niematerialnych będący przedmiotem transakcji nie był organizacyjnie wyodrębniony  w ramach Pani działalności. Nie istniało formalne wyodrębnienie na podstawie statutu, regulaminu lub na podstawie innego dokumentu. O braku wyodrębnienia funkcjonalnego świadczy fakt, że w ramach transakcji nie doszło do przeniesienia pracowników (umowy z pracownikami zostały rozwiązane). Na Nabywcę nie przeszły również żadne zobowiązania, środki w kasie i na rachunku, umowy etc. W przedmiotowej transakcji nie doszło do przeniesienia minimum środków, wystarczających do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej. Nie doszło więc do przeniesienia wielu kluczowych składników Pani przedsiębiorstwa, które są niezbędne do prowadzenia przez Nabywcę działalności w zakresie, w jakim prowadziła ją Pani. Ponadto z opisu sprawy wynika, że Nabywca nie kontynuuje działalności w zakresie w jakim była ona prowadzona przez Panią przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji sprzedaży. Nabywca nie ma także faktycznej możliwości kontynuowania działalności wyłącznie w oparciu o nabyte składniki. W celu jej prowadzenia musiał zaangażować dodatkowe składniki np. wystąpić o nowe zezwolenia na sprzedaż alkoholu, zatrudnić pracowników, podpisać nowe umowy (na dostarczenie mediów).

W związku z powyższym, opisana w stanie faktycznym transakcja sprzedaży sklepu (…)  wbrew Pani opinii nie może być traktowana jako zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy. Przedmiotem transakcji jak sama Pani wskazała były bowiem tylko i wyłącznie określone towary handlowe, a więc składniki, które na dzień dokonania transakcji nie tworzyły organizacyjnej i funkcjonalnej całości, za pomocą której można by prowadzić działalność gospodarczą, czy też realizować określone funkcje w ramach takiej działalności.

W związku z tym przedmiotowa sprzedaż sklepu (…) nie stanowiła transakcji wyłączonej z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, i na gruncie ustawy o VAT podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez panią w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).