obowiązek podatkowy z tytułu płatności za opłaty parkingowe rejestrowane: (a) na automatycznych kasach parkingowych, (b) za pośrednictwem aplikacji na... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.15.2022.4.AZ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 19 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.15.2022.4.AZ

Temat interpretacji

obowiązek podatkowy z tytułu płatności za opłaty parkingowe rejestrowane: (a) na automatycznych kasach parkingowych, (b) za pośrednictwem aplikacji na telefon, (c) na kasie fiskalnej oraz zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej w zakresie opłat parkingowych rejestrowanych na automatycznych kasach parkingowych i za pośrednictwem aplikacji na telefon.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie:

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 stycznia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych udostępniania miejsc parkingowych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Sp. z o.o. z/s w ….. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Spółka jest również polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych.

W dniu 2 listopada 2021 r. Spółka zawarła z Klientem umowę na świadczenie usług ochrony na czas nieoznaczony z terminem rozpoczęcia świadczenia usług od dnia 31 grudnia 2021 r.

Dodatkowo, w tym samym dniu Spółka zawarła również z Klientem:

(a) umowę dzierżawy parkingów, na podstawie której oddano Spółce do używania i pobierania pożytków 4 parkingi naziemne (Parkingi A, B, C, F) o łącznej powierzchni ok. 9.407

     m2, oraz

(b) umowę dzierżawy miejsc postojowych, na podstawie której oddano Spółce do używania i pobierania pożytków nieruchomość o łącznej powierzchni około 3.238,90 m2,

     obejmującej około 137 miejsc postojowych.

W ramach umów dzierżawy Spółka zobowiązana jest do zapłaty Klientowi czynszu dzierżawnego w ustalonej kwocie, o ile równowartość wpływów brutto z tytułu opłat za korzystanie z miejsc parkingowych (dalej: „opłaty parkingowe”) objętych przedmiotem dzierżawy nie przekroczy kwoty czynszu.

Wpływy z tytułu opłat będą rejestrowane w różny sposób i na różnych urządzeniach, tj.

1)  na automatycznych kasach parkingowych (obrót niefiskalizowany),

2)  za pośrednictwem dedykowanej aplikacji na telefon,

3)  na kasie fiskalnej obsługiwanej przez recepcję budynku.

Po uiszczeniu opłaty na automatycznej kasie parkingowej zostanie wydrukowany bilet. Na życzenie klientów, których opłata za parking była rejestrowana na kasie fiskalnej, będzie wystawiana faktura do paragonu ze wskazanym NIP.

Opłaty parkingowe będą zatem uiszczane gotówką (kasa fiskalna, kasa automatyczna) lub przez zapłatę w formie elektronicznej (przelew, płatność kartą debetową lub kredytową). W przypadku płatności za pośrednictwem aplikacji opłata za parking zostanie uiszczona przelewem przez platformę PayU. Zbiorcze zestawienie transakcji generowanych przez aplikację będzie wysyłane do Spółki. Niezależnie od wybranej formy płatności uiszczenie opłaty następują przed wjazdem na parking.

Dane dotyczące wpływów z tytułu opłat będą dostępne z systemu parkingowego i dostarczane do Spółki przez Klienta, który jest właścicielem zarówno samego systemu ewidencjonowania opłat parkingowych, jak i kas automatycznych (niefiskalnych). Spółka będzie miała dostęp do ewidencji bez ograniczeń. Dodatkowo będzie otrzymywała zestawienie opłat parkingowych.

Płatności przez terminale płatnicze (SIX Payment Services) czy płatności internetowe (PayU) będą realizowane na podstawie umów zawartych z dostawcami tych usług przez Spółkę. Wpływy z tych płatności będą przelewane wprost na rachunek prowadzony dla Spółki. Natomiast wpłaty gotówkowe będą wpłacane raz w miesiącu na rachunek bankowy prowadzony dla Spółki.

Automatyczne kasy parkingowe oraz aplikacja stanowią własność Klienta. Spółce zostanie zapewniony dostęp do ewidencji wpłat z tych źródeł.

W uzupełnieniu do wniosku podali Państwo następujące informacje.

Dokumentem uprawniającym do wjazdu na parking jest bilet parkingowy, który jest pobierany wraz z wjazdem na parking. Przed wyjazdem z parkingu klient uiszcza jednorazową opłatę parkingową w recepcji (płatność gotówką lub kartą debetową/kredytową), która jest rejestrowana na kasie fiskalnej.

Następnie wydawany jest paragon fiskalny i skanowany bilet. Wyjazd z parkingu następuje na podstawie zeskanowanego biletu parkingowego.

Klient może podać NIP do paragonu. Do kwoty 450 zł paragon z NIP jest traktowany przez Wnioskodawcę jako faktura uproszczona i Wnioskodawca nie będzie wystawiał dodatkowej faktury VAT. Drukarka fiskalna nie jest podłączona do kas automatycznych ani aplikacji na telefon.

Na prośbę o krótkie opisanie, jak działa stosowana przez Państwa aplikacja na telefon, wyjaśnili Państwo, że:

Aplikacja nie została jeszcze wprowadzona. Wnioskodawca planuje, aby przez aplikację klient parkingu mógł opłacić jednorazowy bilet parkingowy. Zawsze formą zapłaty będzie przelew przez Pay-u. Jeśli klient od razu nie zapłaci przez Pay-u, bilet jednorazowy nie zostanie uznany za opłacony. Aplikacja będzie archiwizować wszystkie transakcje w okresie 6 lat licząc od zakończenia roku, w którym miała miejsce transakcja.

Jeśli klient parkingu, opłacając bilet jednorazowy, będzie oczekiwał faktury VAT, aplikacja umożliwi mu wprowadzenie NIP. Dla klienta po wprowadzeniu przez niego NIP do aplikacji wygeneruje się bilet parkingowy za usługę parkingową zawierający następujące elementy:

- datę wystawienia,

- kolejny numer, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę,

- numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku VAT,

- numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku, pod którym otrzymał on towary lub usługi,

- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,

- datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi,

- kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, (rabatów nie będzie)

- kwotę należności ogółem.

Do kwoty 450 zł paragon z NIP jest traktowany przez Wnioskodawcę jako faktura uproszczona i Wnioskodawca nie będzie wystawiał dodatkowej faktury VAT. Drukarka fiskalna nie jest podłączona do kas automatycznych ani aplikacji na telefon.

Wnioskodawca wskazuje, że z udostępnionych mu ewidencji i zestawień transakcji dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczy, zarówno w przypadku płatności na automatycznych kasach parkingowych, jak i płatności przez aplikację.

Spółka przed dniem 1 stycznia 2022 r. nie rozpoczęła ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej czynności wymienionych w poz. 40 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 2442).

Spółka pragnie z tego zwolnienia skorzystać dopiero z dniem 1 stycznia 2022 r.

Ponadto zmodyfikowali Państwo (uszczegółowili stan faktyczny/zdarzenie przyszłe) wskazując że:

„Płatności za opłaty parkingowe są/będą następować w różny sposób, tj.

(a) na automatycznych kasach parkingowych,

(b) za pośrednictwem aplikacji na telefon,

(c) na kasie fiskalnej.

Płatności za opłaty parkingowe:

(a) na automatycznych kasach parkingowych są/będą w formie pieniężnej lub w formie bezgotówkowej (karta płatnicza),

(b) za pośrednictwem aplikacji na telefon są/będą jedynie w formie bezgotówkowej (płatność przelewem przez Pay-U),

(c) na kasie fiskalnej płatności są/będą w formie pieniężnej lub bezgotówkowej (karta płatnicza).

Wpłaty gotówkowe mają być ostatecznie wpłacane na rachunek bankowy Spółki.

Klient może podać NIP do paragonu. Do kwoty 450 zł paragon z NIP jest traktowany przez Wnioskodawcę jako faktura uproszczona i Wnioskodawca nie będzie wystawiał dodatkowej faktury VAT. Drukarka fiskalna nie jest podłączona do kas automatycznych ani aplikacji na telefon”.

Pytania

1) Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca powinien przyjąć, że obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu płatności za opłaty

    parkingowe rejestrowane: (a) na automatycznych kasach parkingowych, (b) za pośrednictwem aplikacji na telefon, (c) na kasie fiskalnej, powstanie z momentem uiszczenia

    opłaty parkingowej (zapłaty za parking)? (pytanie zmodyfikowane w piśmie z 14 marca 2022 r.)

2) Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie miał prawo do nieewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób niebędących podatnikami VAT

    (B2C) przy pomocy kas rejestrujących w zakresie opłat parkingowych rejestrowanych: (a) na automatycznych kasach parkingowych, (b) za pośrednictwem aplikacji na telefon?

    (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Państwa stanowisko w sprawie

1) Zdaniem Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu płatności za opłaty parkingowe rejestrowane: (a) na automatycznych kasach

    parkingowych, (b) za pośrednictwem aplikacji na telefon, (c) na kasie fiskalnej, powstanie z momentem uiszczenia opłaty parkingowej (zapłaty za parking) (stanowisko

    zmodyfikowane w piśmie z 14 marca 2022 r.)

2) Zdaniem Wnioskodawcy będzie mógł on skorzystać z prawa nieewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób niebędących podatnikami VAT (B2C) przy pomocy kas

    rejestrujących w zakresie opłat parkingowych rejestrowanych: (a) na automatycznych kasach parkingowych, (b) za pośrednictwem aplikacji na telefon (stanowisko oznaczone

    we wniosku nr 3).

Uzasadnienie

Ad. 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług tekst (dalej: „ustawa o VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zwanym dalej „VAT”) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju oraz eksport towarów. W myśl przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT „Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f”.

W podanym stanie faktycznym/opisie zdarzenia przyszłego wskazano, że opłaty parkingowe będą uiszczane gotówką (kasa automatyczna, kasa fiskalna) przez zapłatę kartą płatniczą (kasa automatyczna, kasa fiskalna) lub przez aplikację (płatność przelewem przez Pay-U). Płatność za usługę następuje przed wyjazdem z parkingu.

Według art. 19a ust. 8 ustawy o VAT „Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty (...)”. Momentem powstania obowiązku jest zatem zapłata (wpłata środków).

Zaznaczyć przy tym należy, że w podanym stanie faktycznym/opisie zdarzenia przyszłego nie znajdzie zastosowania wyjątek, o którym mowa w art. 19a ust. 8 pkt 2 ustawy o VAT, ponieważ samo pobieranie opłat parkingowych nie jest świadczeniem usług, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b ustawy o VAT (usługi ochrony oraz najem, dzierżawa). W tym zakresie zostały podpisane odrębne umowy o świadczenie usług ochrony, w których przewidziano inne zasady wynagradzania.

W sytuacji zapłaty całości lub części należności kartą płatniczą, aplikacją przez platformę   Pay-U, obowiązek podatkowy powstaje natomiast w dniu wpływu środków na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Dopiero wówczas można uznać, że otrzymano zapłatę, co powoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT. Wpłaty gotówkowe mają być ostatecznie wpłacane na rachunek bankowy Spółki. Czynność wpłaty należy potraktować jednak jako czynność techniczną. Nie ulega wątpliwości, że środki pieniężne stanowią własność Wnioskodawcy już przed chwilą wpłaty na rachunek bankowy.

Momentem powstania obowiązku podatkowego z tytułu wpłat za opłaty parkingowe nie będzie zaś chwila przekazania zestawienia wydzierżawiającemu zgodnie z postanowieniami umów dzierżawy. Obowiązek z tytułu czynszu dzierżawnego powstaje niezależnie od obowiązku podatkowego z tytułu wpłat za opłaty parkingowe.

Podsumowując, obowiązek podatkowy w VAT z tytułu płatności za opłaty parkingowe rejestrowanych: (a) na automatycznych kasach parkingowych, (b) za pośrednictwem aplikacji na telefon, (c) na kasie fiskalnej, powstanie z momentem uiszczenia opłaty parkingowej (zapłaty za parking).

Ad. 2 (stanowisko oznaczone we wniosku nr 3) Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2519 ze zm., dalej: „Rozporządzenie”).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym czynności wymienione w Załączniku do rozporządzenia. Według natomiast § 4 ust. 1 Rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 Rozporządzenie, nie stosuje się do sprzedaży pewnych towarów i usług. Niemniej usługi w zakresie pobierania opłat za parking nie zostały wymienione w § 4 Rozporządzenia.

W poz. 39 i poz. 40 Załącznika uregulowano, iż zwolnieniu od ewidencjonowania podlega:

„Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo- kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła”,

„Usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w: 1) bilonie lub banknotach, lub 2) innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła”.

Tożsame zwolnienie przewiduje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2442) w pkt 37 i pkt 40 załącznika do tego rozporządzenia.

Zarówno w przypadku płatności na automatycznych kasach parkingowych, jak i płatności przez aplikację, będzie prowadzona ewidencja i możliwe będzie przyporządkowanie płatności do konkretnej transakcji. Na przeszkodzie nie stoi okoliczność, że ewidencja będzie prowadzona w systemie nienależącym do Spółki, ale do jej Klienta. Jak wskazano w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółka będzie miała zapewniony całkowity dostęp do ewidencji.

Należy wskazać, że w interpretacji indywidualnej z dnia 29 marca 2017 r., nr 1462- IPPP2.4512.73.2017.1.JO, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z który „również w przypadku wprowadzenia nowych możliwości uregulowania należności, tj. bezpośrednim przelewem środków na rachunek Spółki, za pośrednictwem systemu płatniczego Pay U, za pobraniem przez kuriera lub operatora pocztowego, a także poprzez ściągnięcie środków z karty debetowej lub kredytowej Klientów i przekazania ich na rachunek bankowy Wnioskodawcy nadal będzie miała prawo do nieewidencjonowania sprzedaży towarów na rzecz Klientów w Polsce przy pomocy kas rejestrujących”. Podobnie w interpretacji z dnia 1 lutego 2018 r. nr 0115-KDIT1-1.4012.867.2017.1.AJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał zapłatę dokonaną: w formie bezpośredniego przelewu środków na rachunek bankowy, w formie płatności kartą kredytową/debetową, za pośrednictwem systemu płatniczego Payll, za umożliwiającą skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w poz. 38 i 39 obowiązującego rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca będzie miał prawo do nierejestrowania sprzedaży na rzecz osób niebędących podatnikami VAT przy pomocy kas rejestrujących w zakresie opłat parkingowych rejestrowanych:

1)  na automatycznych kasach parkingowych,

2)  za pośrednictwem aplikacji na telefon.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:

- momentu powstania obowiązku podatkowego w zakresie wpłat za opłaty parkingowe– jest prawidłowe.

- zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej opłat parkingowych rejestrowanych na automatycznych kasach parkingowych, za pośrednictwem aplikacji

  na telefon – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT,

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy;

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy;

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się:

każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(…).

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie fakt, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów opodatkowaniu podatkiem VAT – co do zasady – podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonywanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Co istotne, ww. świadczenie musi zostać wykonane przez działającego w tym zakresie podatnika podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca pobiera opłaty za korzystanie z miejsc parkingowych.

Wpływy z tytułu opłat będą rejestrowane w różny sposób i na różnych urządzeniach, tj.

(a) na automatycznych kasach parkingowych,

(b) za pośrednictwem aplikacji na telefon,

(c) na kasie fiskalnej.

Płatności za opłaty parkingowe:

(a) na automatycznych kasach parkingowych są/będą w formie pieniężnej lub w formie bezgotówkowej (karta płatnicza),

(b) za pośrednictwem aplikacji na telefon są/będą jedynie w formie bezgotówkowej (płatność przelewem przez Pay-U),

(c) na kasie fiskalnej płatności są/będą w formie pieniężnej lub bezgotówkowej (karta płatnicza).

Wpłaty gotówkowe mają być ostatecznie wpłacane na rachunek bankowy Spółki.

Klient może podać NIP do paragonu. Do kwoty 450 zł paragon z NIP jest traktowany przez Wnioskodawcę jako faktura uproszczona i Wnioskodawca nie będzie wystawiał dodatkowej faktury VAT. Drukarka fiskalna nie jest podłączona do kas automatycznych ani aplikacji na telefon.

Dokumentem uprawniającym do wjazdu na parking jest bilet parkingowy, który jest pobierany wraz z wjazdem na parking. Przed wyjazdem z parkingu klient uiszcza jednorazową opłatę parkingową w recepcji (płatność gotówką lub kartą debetową/kredytową), która jest rejestrowana na kasie fiskalnej. Następnie wydawany jest paragon fiskalny i skanowany bilet. Wyjazd z parkingu następuje na podstawie zeskanowanego biletu parkingowego.

Przez aplikację klient parkingu będzie mógł opłacić jednorazowy bilet parkingowy. Zawsze formą zapłaty będzie przelew przez Pay-u. Jeśli klient od razu nie zapłaci przez Pay-u, bilet jednorazowy nie zostanie uznany za opłacony. Aplikacja będzie archiwizować wszystkie transakcje w okresie 6 lat licząc od zakończenia roku, w którym miała miejsce transakcja.

Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu płatności za opłaty parkingowe rejestrowane: (a) na automatycznych kasach parkingowych, (b) za pośrednictwem aplikacji na telefon, (c) na kasie fiskalnej, powstanie z momentem uiszczenia opłaty parkingowej (zapłaty za parking).

Dla ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego w powyższym przypadku, istotne jest określenie momentu wykonania przez Wnioskodawcę usługi. Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy;

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Należy wskazać, że dla celów powstania obowiązku podatkowego wykonanie usługi następuje z chwilą jej faktycznego dokonania, z wyjątkiem przypadków, w których przepisy ustawy określają wprost ten moment.

Obowiązek podatkowy rodzi również otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem usługi.

Stosownie do art. 19a ust. 8 ww. ustawy;

Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:

1) dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;

2) dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powyższy przepis art. 19a ust. 1 formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Jednakże, w sytuacji, gdy przed wykonaniem usługi podatnik otrzyma całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że moment powstania obowiązku podatkowego wymaga od wykonawcy danej usługi prawidłowego określenia momentu jej wykonania. Ustawa nie definiuje tego momentu, ani w żaden sposób nie precyzuje jakimi kryteriami należy posługiwać się dla jego określenia. Wskazać jednak należy, że o faktycznym wykonaniu usługi decyduje jej charakter.

Należy zauważyć, że w rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z następującymi sytuacjami tj.

1. rejestrowanie opłat na automatycznej kasie parkingowej – w tym przypadku po uiszczeniu opłaty na automatycznej kasie parkingowej zostanie wydrukowany bilet,

2. rejestrowanie opłat przy użyciu kasy rejestrującej – gdzie dokumentem uprawniającym do wjazdu na parking jest bilet parkingowy, który jest pobierany wraz z wjazdem na

    parking, a przed wyjazdem z parkingu klient uiszcza jednorazową opłatę parkingową w recepcji (płatność gotówką lub kartą debetową/kredytową), która jest rejestrowana na

    kasie fiskalnej.

3. pobieranie opłat za pomocą aplikacji na telefon – Wnioskodawca planuje, aby przez aplikację klient parkingu mógł opłacić jednorazowy bilet parkingowy. Zawsze formą zapłaty

    będzie przelew przez Pay-u. Jeśli klient od razu nie zapłaci przez Pay-u, bilet jednorazowy nie zostanie uznany za opłacony.

W konsekwencji, występują dwa przypadki:

a)  opłata jest pobierana przy wyjeździe z parkingu

b)  opłata jest pobierana przy wjeździe na parking

W sytuacji gdy klient uiszcza opłatę parkingową po skorzystaniu z usługi, czyli przy wyjeździe z parkingu – to zapłata dokonywana jest z momentem wykonania usługi. Dopiero w chwili wyjazdu z parkingu znana jest wartość wyświadczonej usługi. W konsekwencji obowiązek podatkowy dla usługi parkingowej gdzie opłata jest pobierana przy wyjeździe z parkingu, będzie powstawał zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy z chwilą wykonania usługi, co jest równoznaczne z momentem uiszczenia opłaty.

Natomiast przy dokonywaniu opłaty przy wjeździe na parking, mamy do czynienia z sytuacją gdzie po uiszczeniu opłaty klient nabiera uprawnienie do skorzystania z określonej usługi, na podstawie już zapłaconego biletu.  Nie ma znaczenia, czy klient posiada fizycznie wydrukowany bilet (z automatu), czy też pewnego rodzaju bilet elektroniczny.

Bilet jest dokumentem potwierdzającym uprawnienie do skorzystania z danej usługi. Bilet jest znakiem legitymacyjnym potwierdzającym, że okaziciel posiada uprawnienie do skorzystania z usługi oferowanej przez przedsiębiorcę. Bilet (wydrukowany, elektroniczny) jest dokumentem stwierdzającym istnienie określonego stosunku prawnego. Udostępnienie parkingu za opłatą stanowi umowę wzajemną, gdzie dwie strony zobowiązują się do wzajemnego świadczenia. W opisanej sytuacji jedna ze stron zobowiązuje się do spełnienia pewnej usługi (udostępnienie parkingu), a druga strona do uiszczenia zapłaty za tę usługę.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy trzeba stwierdzić, że dokonanie opłaty przy wjeździe na parking jest nabyciem usługi (tj. prawa do skorzystania z usługi parkingowej). Nabywca usługi już w momencie zapłaty nabywa pewne prawa, zatem w tym momencie wszelkie korzyści wynikające z dokonania zapłaty przechodzą na nabywcę.

Tym samym obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług przy dokonywaniu opłaty przy wjeździe na parking powstaje w momencie zapłaty za bilet i wydania tego biletu (tj. sprzedaży praw) na zasadach ogólnych wynikających z art. 19a ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż w tym momencie następuje sprzedaż usługi, a nabywca nabywa określone prawo, z którego może skorzystać lub nie.

Podsumowując, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu płatności za opłaty parkingowe rejestrowane: (a) na automatycznych kasach parkingowych, (b) za pośrednictwem aplikacji na telefon, (c) na kasie fiskalnej, powstanie na zasadach ogólnych wynikających z art. 19a ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług z chwilą wykonania usługi, co w przedstawionych okolicznościach jest równoznaczne z momentem uiszczenia opłaty parkingowej (zapłaty za parking).

Podsumowując, stanowisko Państwa, w myśl którego obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu płatności za opłaty parkingowe rejestrowane: (a) na automatycznych kasach parkingowych, (b) za pośrednictwem aplikacji na telefon, (c) na kasie fiskalnej, powstanie z momentem uiszczenia opłaty parkingowej (zapłaty za parking), jest prawidłowe.

Trzeba jednak podkreślić, że w każdym z opisanych przypadków czynnością generującą obowiązek podatkowy co do zasady nie jest uiszczenie opłaty lecz wykonanie usługi. Fakt, że w rozpatrywanej sprawie wykonanie usługi nastąpi równocześnie z uiszczeniem przez nabywcę usługi opłaty za możliwość korzystania z parkingu lub za skorzystanie z parkingu, nie może mieć wpływu na rozpoznanie rzeczywistego zdarzenia konstytuującego obowiązek podatkowy. Jak wykazano powyżej obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu płatności za opłaty parkingowe, powstanie na zasadach ogólnych wynikających z art. 19a ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. z chwilą wykonania usługi. Zatem zdarzeniem konstytuującym powstanie obowiązku podatkowego jest wykonanie usługi. Nie znajdzie w tym przypadku zastosowania przepis art. 19a ust. 8 ustawy o VAT zgodnie, z którym jeżeli przed wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, bowiem uiszczone opłaty nie stanowią zaliczki na poczet przyszłej usługi lecz są zapłatą za wykonaną usługę (przy opłatach uiszczanych przy wyjeździe z parkingu) lub zapłatą za prawo do skorzystania z usługi parkingowej (przy opłatach uiszczanych przy wjeździe na parking). (Z treści wniosku nie wynika bowiem, że opłata parkingowa będzie mogła być uiszczana „z góry” przez klientów, jako opłata rezerwacyjna). W konsekwencji, momentu powstania obowiązku podatkowego nie można upatrywać z chwilą otrzymania zapłaty, tj. w dniu wpływu środków na Państwa rachunek bankowy, lecz z chwilą uiszczenia opłaty przez korzystającego z usługi parkingowej.

Z opisu sprawy wynika, że dane dotyczące wpływów z tytułu opłat będą dostępne z systemu parkingowego i dostarczane do Spółki przez Klienta, który jest właścicielem zarówno samego systemu ewidencjonowania opłat parkingowych, jak i kas automatycznych (niefiskalnych). Spółka będzie miała dostęp do ewidencji bez ograniczeń. Dodatkowo Spółka będzie otrzymywała zestawienie opłat parkingowych. Ponadto wpływy z płatności przez terminale płatnicze będą przelewane wprost na rachunek prowadzony dla Spółki. Natomiast wpłaty gotówkowe będą wpłacane raz w miesiącu na rachunek bankowy prowadzony dla Spółki. Wskazali Państwo również, że z udostępnionych ewidencji i zestawień transakcji dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczy, zarówno w przypadku płatności na automatycznych kasach parkingowych, jak i płatności przez aplikację.

Zakres posiadanych i udostępnionych danych, pozwala twierdzić, że Spółka będzie miała możliwość określenia dnia, w którym została wykonana usługa (powstał obowiązek podatkowy), a to jest wystarczające dla ustalenia okresu rozliczeniowego, w którym usługa parkingowa ma być rozliczona.

Wnioskodawca ma również wątpliwości czy będzie miał prawo do nieewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób niebędących podatnikami VAT przy pomocy kas rejestrujących w zakresie opłat parkingowych rejestrowanych: (a) na automatycznych kasach parkingowych, (b) za pośrednictwem aplikacji na telefon.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy, zgodnie z którym;

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 2442), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia;

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku do ww. rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano:

 w poz. 37

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

w poz. 40:

Świadczenie usług przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w: 1) bilonie lub banknotach, lub 2) innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczą przedmiotu działalności.

Jednakże z przepisu § 6 ust. 2 rozporządzenia wynika;

W przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2022 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 39 lub 40 załącznika do niniejszego rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w § 2, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych nie stosuje się.

Jednocześnie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3 - zgodnie z § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień - nie stosuje się, w określonych w nim przypadkach.

Aby zatem Podatnikowi przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

- świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za

  pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej

  kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

- przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, do których nie stosuje się zwolnień.

Niewystąpienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w przypadku płatności za pośrednictwem aplikacji na telefon opłata za parking zostanie uiszczona przelewem przez platformę PayU. Wpływy z płatności internetowych (PayU) będą przelewane wprost na rachunek prowadzony dla Spółki. Zbiorcze zestawienie transakcji generowanych przez aplikację będzie wysyłane do Spółki. Dane dotyczące wpływów z tytułu opłat będą dostępne z systemu parkingowego i dostarczane do Spółki przez Klienta. Spółka będzie miała dostęp do ewidencji bez ograniczeń. Dodatkowo będzie otrzymywała zestawienie opłat parkingowych. Spółce zostanie zapewniony dostęp do ewidencji wpłat z tych źródeł.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w przypadku płatności za parking za pośrednictwem aplikacji na telefon, gdy opłata zostanie uiszczona przelewem przez platformę PayU wprost na rachunek prowadzony dla Spółki, a z udostępnionych Spółce ewidencji i zestawień transakcji dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności będzie dotyczyła – Spółka  będzie miała prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług parkingowych sprzedawanych za pośrednictwem aplikacji na telefon, na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, jednak nie dłużej niż do końca 2023 r.

Podali Państwo, że Spółka przed dniem 1 stycznia 2022 r. nie rozpoczęła ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej czynności wymienionych w poz. 40 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 2442).

Spółka pragnie z tego zwolnienia skorzystać dopiero z dniem 1 stycznia 2022 r.

Ponieważ nie rozpoczęli Państwo ewidencjonowania usług świadczonych przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność, przed dniem 1 stycznia 2022 r., to mogą Państwo skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży usług parkingowych rejestrowanych na automatycznych kasach parkingowych do 31 grudnia 2023 r. na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 40 załącznika do rozporządzenia.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Zainteresowanego. Inne kwestie podniesione w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)  z zastosowaniem art. 119a;

2)  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP:

  /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).