W zakresie powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy i obniżenia podstawy opodatkowania. - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.318.2022.2.KO

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.318.2022.2.KO

Temat interpretacji

W zakresie powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy i obniżenia podstawy opodatkowania.

Interpretacja indywidualna –

stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:

- nieprawidłowe w części powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy,

- prawidłowe w części obniżenia podstawy opodatkowania.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 maja 2022 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy i obniżenia podstawy opodatkowania.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zaistniałego stanu faktycznego

Spółka zawarła 30 września 2020 r. umowę z N będącą agencją wykonawczą w rozumieniu Ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 poz. 869 ze zm.) powołaną do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa (zwanym dalej N), której przedmiotem jest zobowiązanie wykonawcy (Spółki) do przeprowadzenia za wynagrodzeniem Prac B+R w toku Etapu I, Etapu II, Etapu III i Etapu IV realizacji przedsięwzięcia zmierzających do opracowania z należytą starannością elektrycznego Pojazdu dostawczego … o innowacyjnych funkcjonalnościach i uniwersalnym zastosowaniu poprzez opracowanie Platformy Pojazdu oraz opracowanie Zabudowy Testowej i dwóch dowolnych zabudów z Katalogu Zabudów na Platformie Pojazdu na zasadach określonych w umowie.

Zamierzeniem N było opracowanie pojazdu dostawczego o napędzie elektrycznym …, przy czym realizacja wymaga podjęcia działań o charakterze badawczo-rozwojowym, na które uzyskano dofinansowanie ze środków europejskich o charakterze beneficjenta Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Zawarcie umowy zostało poprzedzone postępowaniem a wykonanie umowy dzieli się na 4 następujące po sobie etapy odpowiadające procesowi badawczo-rozwojowemu:

a)Etap I polegającą na opracowaniu wyniku prac etapu I w tym m.in. koncepcji pojazdu,

b)Etap II polegający na opracowaniu wyniku prac etapu II w tym Dokumentacji Technicznej Pojazdu po Etapie II,

c)Etap III polegający na opracowaniu wyniku etapu III w tym m.in. dokumentacji technicznej pojazdu po etapie III oraz przygotowanie prototypów pojazdów oraz uzyskaniem dopuszczenia do ruchu w celu umożliwienia testów,

d)Etap IV polegająca na przygotowaniu wyników etapu IV w tym m.in. dokumentacji technicznej pojazdu po etapie IV oraz opracowanie tzw. serii testowej pojazdu i uzyskaniu dla niej świadectwa homologacji typu potwierdzającej zakończenie procesu badawczo –rozwojowego.

N zobowiązał się do wypłaty wynagrodzenia za realizację prac B+R w zakresie określonym w umowie, w szczególności do udziału w przychodzie z komercjalizacji wyników prac B+R i przychodzie z komercjalizacji technologii zależnych a także korzystania z praw do dokumentacji B+R w tym:

- dokumentacji technicznej pojazdu powstałej po etapie II , III oraz IV,

- dokumentacji technicznej zabudowy testowej,

- raportu dot. innych możliwości zastosowań pojazdów.

Wykonawca z chwilą udostępnienia N jakiegokolwiek wyniku prac B+R w jakimkolwiek zakresie nie później niż w dniu zakończenia danego etapu w stosunku do wyników prac B+R udziela N w ramach wynagrodzenia za realizacje danego etapu licencji na korzystanie z wyników prac B+R i przedmiotów Background:

1. będącymi utworami w rozumieniu art. 1 Ustawy o prawie autorskim niewyłącznej i nieograniczonej terytorialnie i czasowo licencji na wszelkich znanych w chwili zawarcia umowy polach eksploatacji wymienionych w art 50 Ustawy o prawie autorskim w tym w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworów, w zakresie obrotu oryginałem i egzemplarzami na którym utwory utrwalono oraz rozpowszechniania w inny sposób publicznie poprzez wykonanie, wystawianie, wyświetlanie, odtwarzanie, nadawanie i reemitowanie a także udziela N oraz podmiotom upoważnionym przez N zezwolenia na wykonywanie praw zależnych do ww. utworów.

Licencje te zostają ograniczone w ten sposób że ani N ani żadna osoba upoważniona przez N nie jest uprawniona do korzystania z przedmiotów Background IP w oderwaniu od korzystania z wyników prac B+R N w ramach licencji uprawniony jest do komercjalizacji wyników prac B+R niezależnie od komercjalizacji przez wykonawcę a wszelkie z tego tytułu przychody przysługują wyłącznie N.

2. będącymi utworami w rozumieniu art. 1 Ustawy o prawie autorskim stanowiącymi programy komputerowe bez względu na formę ich wyrażenia niewyłącznej i nieograniczonej terytorialnie i czasowo licencji na korzystanie z utworów na wszelkich znanych w chwili zawarcia umowy polach eksploatacji a w szczególności na polach eksploatacji wymienionych w art. 74 ust.4 Ustawy o Prawie Autorskim.

3. będącymi przedmiotami praw pokrewnych niewyłącznej nieograniczonej terytorialnie i czasowo licencji na korzystanie z przedmiotów praw pokrewnych w rozumieniu art. 94 ust 1 i 2 Ustawy o Prawie Autorskim.

4. w odniesieniu do baz danych licencji niewyłącznej bez ograniczeń terytorialnych i czasowych na korzystanie z baz danych w zakresie prawa do pobierania danych i wtórnego ich wykorzystania w całości lub w istotnej części co do jakości i ilości a także udziela N zezwolenia na udzielanie sublicencji osobom trzecim.

5. będącymi przedmiotami praw własności przemysłowej w tym w szczególności wynalazkami, wzorami użytkowymi, topografami układów scalonych (niezależnie od tego czy zostały zgłoszone do ochrony) pełnej licencji niewyłącznej bez ograniczeń terytorialnych na czas określony tj. do dnia wygaśnięcia ochrony prawnej każdego przedmiotu praw własności przemysłowej a w szczególności w następującym zakresie:

   - korzystania z tych przedmiotów praw własności przemysłowej w sposób zarobkowy lub zawodowy,

   - modyfikowania, rozszerzania, ulepszania tych przedmiotów praw własności przemysłowej,

   - łączenia przedmiotów tych praw własności przemysłowej z innymi elementami twórczymi i nietwórczymi niezależnie od tego czy posiadają zdolność patentową czy rejestracyjną,

   - tworzenia innych praw własności przemysłowej zawierających w sobie przedmioty praw własności przemysłowej stanowiące wynik prac B+R lub przedmiotu Background IP a także udziela N zezwolenia na udzielanie sublicencji przez N osobom trzecim.

6. w odniesieniu do know-how pełnej, niewyłącznej nieograniczonej terytorialnie Iicencji na dowolne korzystanie z know-how a także udziela N zezwolenia na udzielanie sublicencji przez N osobom trzecim.

Umożliwienie wykonawcy dokonywania swobodnej i pełnej komercjalizacji wyników prac B+R a N zobowiązuje się przez okres trwania umowy oraz 24 miesięcy od dnia uzyskania przez wykonawcę wyniku negatywnego albo wyniku pozytywnego końcowego nie udzielać sublicencji na korzystanie z wyników prac B+R i przedmiotów Background IP przedsiębiorcom działającym w sektorze prywatnym i publicznym. Po upływie tego okresu N będzie uprawniony do udzielenia sublicencji.

Wykonawca przekazał do N wykaz przedmiotów Background IP i Foregraund etapu II.

Wykonawca zobowiązał się do komercjalizacji wyników prac B+R na zasadach rynkowych każdego etapu podmiotom zainteresowanym odpłatnej niewyłącznej licencji (w tym w rozumieniu Ustawy o Prawie Autorskim ) do korzystania w wyników prac B+R.

Wykonawca jest zobowiązany do zapłaty na rzecz N 0,5% przychodu z komercjalizacji wyników B+R oraz 0,5% przychodu z komercjalizacji technologii zależnych w okresie 10 lat od zakończenia etapu I lub gdy suma przychodów otrzymanych z komercjalizacji przez N osiągnie 125% wynagrodzenia wykonawcy w ramach umowy.

Wykonawca w ramach wynagrodzenia gwarantuje że osoby uprawnione z tytułu praw osobistych do wyników prac B+R powstałych w ramach danego etapu oraz dla przedmiotów Background IP wykorzystywanych w danym etapie nie będą wykonywać tych praw w stosunku do N a wykonawca do chwili udzielenia na rzecz N licencji na korzystanie z wyników prac B+R zobowiązuje się uzyskać od twórców wyników prac B+R oraz przedmiotów Background IP upoważnienia do wykonywania w imieniu twórców wyników prac B+R i przedmiotów Backround IP przysługujących im praw osobistych a wykonawca gwarantuje iż twórcy nie będą wykonywać przysługujących im praw osobistych wobec N. Wykonawca zobowiązuje się nabyć całość praw do własności intelektualnej od podwykonawców.

Po zakończeniu etapu I N dokonał selekcji etapu biorąc pod uwagę ocenę formalną i odbiór etapu prac sporządzając listę rankingową danego etapu i spółka rozpoczęła realizację etapu II.

N w ramach danego etapu dokonuje oceny prac uczestników zgodnie z kryteriami selekcji z umowy i regulaminem przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia przedkomercyjnego w ramach przedsięwzięcia oraz selekcji uczestników którego wynikiem jest dopuszczenie do kolejnego etapu : do etapu II co najwyżej 4 uczestników, do etapu III i IV co najwyżej 2 uczestników. W wyniku etapu II nastąpiło wyłonięcie uczestników do etapu III.

W skutek selekcji po każdym etapie N uiści wynagrodzenie wykonawcy za realizację prac B+R w danym etapie.

Wykonawca przeprowadza prace B+R zgodnie z wymogami umowy, których celem końcowym jest produkcja pojazdu. Etap I polegał na koncepcji pojazdu zakwalifikowanej przez Spółkę jako prace badawcze a etap II polegał na pracach rozwojowych w szczególności w postaci Dokumentacji Technicznej Pojazdu.

Wykonawca zobowiązany jest do raportowania do N postępu w wykonaniu umowy w odniesieniu do harmonogramu rzeczowo- finansowego będącego załącznikiem umowy informując o wydatkach.

W harmonogramie etapu II zawarto zadania wraz z zakresem prac i czasem realizacji, niezbędnymi zasobami wraz z kwotą kosztów brutto za dane zadanie jak i wskazanie podmiotu odpowiedzialnego (w tym i podwykonawcy):

- opracowanie dokumentacji technicznej konstrukcji podwozia elektrycznego pojazdu dostawczego - wykonane przez podwykonawcę,

- opracowanie dokumentacji technicznej elementów konstrukcji nadwozia - kabiny pojazdu - wykonawca przy udziale podwykonawców,

- opracowanie dokumentacji technicznej zabudów pojazdu – wykonawca,

- opracowanie dokumentacji technicznej zintegrowanego napędu elektrycznego - wykonane przez podwykonawcę,

- opracowanie dokumentacji technicznej systemu HVAC - wykonane przez podwykonawcę,

- opracowanie dokumentacji technicznej systemu Infotainment - wykonawca przy udziale podwykonawców,

- logistyka i relacje z klientami – wykonawca,

- zarządzanie projektem i usługi zewnętrzne-wykonawca.

Spółka poniosła koszty usług podwykonawców za dokumentację techniczną etapu II w łącznej kwocie odpowiadającej 73,1% kosztów poniesionych brutto.

Wykonawca zakończył etap II w ramach którego dostarczył dokumentację techniczną pojazdu zawierającą zgodnie z wymogami umowy:

-projekt modelu pojazdu bazowego wraz z rzutami, przekrojami, modelami 3D,

  - zestawienie podzespołów, części i ilości potrzebnych do wytworzenia pojazdu bazowego m.in. układu napędowego, układu zasilania, energoelektroniki, układów klimatyzacji, wentylacji i ogrzewania, układu rekuperacji energii, systemy i podsystemy pojazdu bazowego, schematy elektryczne i elektroniczne pojazdu bazowego,

  - informacje dot. uzupełniania zasobów energii - ładowania lub tankowania,

  - informacje dotyczące materiałów wykorzystywanych do konstrukcji podwozia i nadwozia,

  - informacje dotyczące osiągów pojazdu bazowego wraz z deklarowanymi parametrami,

  - koncepcję zabudowy testowej- opis rozwiązania,

  - analizę biznesową uwzględniającą w szczególności szacowany koszt pojazdu bazowego, wpływ na rynek, model biznesowy.

Wynagrodzenie należne nie jest uzależnione od kosztów wykonania a jest wynikiem wykonanych prac i należne za pozytywną ocenę i uzyskania określonej liczby punktów za ocenę merytoryczną wyników prac B+R danego etapu oraz dokonania odbioru wyniku tych prac etapu w kwocie odpowiadającej niższej z wskazanych: w wysokości 90% kwoty maksymalnej zawartej w umowie lub 90% z kwoty brutto wskazane przez wykonawcę we wniosku lub 90% kwoty wskazanej w ramach wyniku prac etapu I. Kwota ta dla spółki była taka sama. Po wyniku pozytywnym selekcji etapu II wykonawca otrzymał wynagrodzenie w kwocie odpowiadającej niższej ze wskazanej kwot wyżej wymienionych w 10% jako wypłatę za success fee, która również była taka sama.

Wykonawca zakończył pracę etapu II dostarczając wyniki prac w terminie 26.01.2022 r. do N. Po pozytywnej ocenie nastąpiło ogłoszenie na liście rankingowej 28.02.2022 r., a zgodnie z umową protokół odbioru prac podpisany został z dniem 14.03.2022 r. Potwierdzeniem odbioru prac jest protokół odbioru wyniku prac na którym wskazano, iż prace zostały rozpoczęte 26.01.2021 r. a zakończone 26.01.2022 r. , który zgodnie z zapisami w umowie jest podstawą do wystawienia faktury.

W dniu 14.03.2022 r. Spółka wystawiła dwie faktury z datą sprzedaży 26.01.2022 r.:

1.odpowiadającej 100% wynagrodzenia jako tytuł wynagrodzenie za realizację etapu II Prac B+R w ramach przedsięwzięcia „E-Van ...” nr umowy: …

2.fakturę korektę na minus odpowiadającej 10% wynagrodzenia jako korektę ceny na wynagrodzenie Success Fee po selekcji etapu II w ramach przedsięwzięcia „…” art. 22 par 6 umowy ….

W dniu 15.03.2022 Spółka wystawiła fakturę sprzedaży z data sprzedaży 26.01.2022 r. odpowiadającą 10% wynagrodzenia Success Fee po selekcji etapu II w ramach przedsięwzięcia „…” art. 22 par 6 umowy ….

Spółka etap I rozliczyła jako dochód z innych źródeł przychodów a koszty odniosła w momencie osiągnięcia dochodu jako koszty okresu traktując je jako prace badawcze zakończone.

Spółka etap II rozliczyła jako dochód z innych źródeł rozpoznając przychód podatkowy w miesiącu zakończenia usługi zgodnie z art. 12 pkt 3a Ustawy pdop zarówno dot. 90% wynagrodzenia jak i 10% za success fee korygując podstawę opodatkowania w I/2022 roku.

Obowiązek podatkowy dotyczący podatku od towarów i usług rozliczyła w I/2022 rozpoznając datę obowiązku podatkowego 26.01.2022 r i dokonując korekty JPK a od faktury korygującej sprzedaż w 03/2022 r.

Koszty w trakcie trwania etapu II zostały zawieszone na rozliczeniach międzyokresowych kosztów. Nie możliwe było zakończenie w 01/2022 roku gdyż zgodnie z umowami z podwykonawcami które zawierały wynagrodzenie za osiągnięcie sukcesu ogłoszonego 28.02.2022 a odebranego protokołem 14.03.2022 nastąpiło w 03/2022 r.

Koszty dotyczące etapu II Spółka potraktowała jako koszty uzyskania przychodów związane z kosztami zakończonych prac rozwojowych zgodnie z art. 4a pkt 28 kierując się wymogami art. 4 ust. 3 ustawy z dn. 20.07.2018 Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz zapisami umowy z N odebraniem wyników prac B+R. Dla celów podatkowych rozliczyła koszty zgodnie art. 15 ust. 4a pkt 2 prac rozwojowych zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jednorazowo w miesiącu w którym zostały zakończone czyli w 03/2022 r.

Pytania w zakresie podatku od towarów i usług oznaczone jak we wniosku

5. Kiedy rozpoznać datę obowiązku podatku od towarów i usług z faktur sprzedażowych?

6. Kiedy obniżyć podstawę opodatkowania od faktury sprzedaży korekta in minus?

Państwa stanowisko w sprawie podatku od towarów i usług oznaczone jak we wniosku

5. Spółka rozpoznała datę obowiązku podatku od towarów i usług z faktur sprzedażowych jako datę zakończenia usługi zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT.

6. Spółka obniżyła podstawę opodatkowania od faktury sprzedaży korekta in minus w okresie za okres rozliczeniowy po spełnieniu warunków stwierdzenia zawyżonego VAT w fakturze pierwotnej i spełnienia warunków zg. z art 29a ust 13 ustawy o Vat tj. w marcu 2022.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

- nieprawidłowe w części powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy,

- prawidłowe w części obniżenia podstawy opodatkowania.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z zasadą ogólną, zawartą w art. 19a ust. 1 ustawy,

obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Na podstawie art. 19a ust. 2 ustawy,

w odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka zawarła 30 września 2020 r. umowę z N, której przedmiotem jest zobowiązanie wykonawcy (Spółki) do przeprowadzenia za wynagrodzeniem Prac B+R w toku Etapu I, Etapu II, Etapu III i Etapu IV realizacji przedsięwzięcia zmierzających do opracowania z należytą starannością elektrycznego Pojazdu dostawczego … o innowacyjnych funkcjonalnościach i uniwersalnym zastosowaniu poprzez opracowanie Platformy Pojazdu oraz opracowanie Zabudowy Testowej i dwóch dowolnych zabudów z Katalogu Zabudów na Platformie Pojazdu na zasadach określonych w umowie. Zawarcie umowy zostało poprzedzone postępowaniem a wykonanie umowy dzieli się na 4 następujące po sobie etapy odpowiadające procesowi badawczo-rozwojowemu:

  a) Etap I polegający na opracowaniu wyniku prac etapu I w tym m.in. koncepcji pojazdu,

  b) Etap II polegający na opracowaniu wyniku prac etapu II w tym Dokumentacji Technicznej Pojazdu po Etapie II,

  c) Etap III polegający na opracowaniu wyniku etapu III w tym m.in. dokumentacji technicznej pojazdu po etapie III oraz przygotowanie prototypów pojazdów oraz uzyskaniem dopuszczenia do ruchu w celu umożliwienia testów,

  d) Etap IV polegający na przygotowaniu wyników etapu IV w tym m.in. dokumentacji technicznej pojazdu po etapie IV oraz opracowanie tzw. serii testowej pojazdu i uzyskaniu dla niej świadectwa homologacji typu potwierdzającej zakończenie procesu badawczo –rozwojowego.

Wykonawca zakończył pracę etapu II dostarczając wyniki prac w terminie 26.01.2022 r. do …. Po pozytywnej ocenione nastąpiło ogłoszenie na liście rankingowej 28.02.2022 r., a zgodnie z umową protokół odbioru prac podpisany został z dniem 14.03.2022 r. Potwierdzeniem odbioru prac jest protokół odbioru wyniku prac na którym wskazano, iż prace zostały rozpoczęte 26.01.2021 r. a zakończone 26.01.2022 r. , który zgodnie z zapisami w umowie jest podstawą do wystawienia faktury.

W dniu 14.03.2022 r. Spółka wystawiła dwie faktury z datą sprzedaży 26.01.2022 r.:

   1. odpowiadającej 100% wynagrodzenia jako tytuł wynagrodzenie za realizację etapu II Prac B+R w ramach przedsięwzięcia „...” nr umowy: …

   2. fakturę korektę na minus odpowiadającej 10% wynagrodzenia jako korektę ceny na wynagrodzenie Success Fee po selekcji etapu II w ramach przedsięwzięcia „…” art. 22 par 6 umowy….

W dniu 15.03.2022 Spółka wystawiła fakturę sprzedaży z datą sprzedaży 26.01.2022 r. odpowiadającą 10% wynagrodzenia Success Fee po selekcjie etapu II w ramach przedsięwzięcia „…” art. 22 par 6 umowy ….

Obowiązek podatkowy dotyczący podatku od towarów i usług rozliczyła w I/2022 rozpoznając datę obowiązku podatkowego 26.01.2022 r i dokonując korekty JPK a od faktury korygującej sprzedaż w 03/2022 r.

Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii kiedy należy rozpoznać datę obowiązku podatku od towarów i usług z ww. faktur sprzedażowych.

Należy wskazać, że zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi. Oznacza to, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Natomiast w odniesieniu do usług przyjmowanych częściowo, o których mowa w ust. 2 powołanego artykułu, należy wskazać, że obowiązek podatkowy – w przypadku wykonania usługi częściowej – powstaje właśnie w tej części. Usługę przyjmowaną częściowo (określoną część podzielnej w sensie gospodarczym usługi) uważa się za wykonaną w odniesieniu do tej części usługi, dla której to określono zapłatę.

Ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego wymaga od wykonawcy danej usługi prawidłowego określenia momentu jej wykonania. Ustawa o VAT nie definiuje tego momentu, ani w żaden sposób nie precyzuje, jakimi kryteriami należy posługiwać się dla jego określenia. O faktycznym wykonaniu usługi decyduje jej charakter.

Jak stanowi art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r., poz. 1360 ze zm.),

strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Z zasady tej wynika, że strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez obowiązujące przepisy prawa, w tym także przepisy prawa podatkowego. Podkreślić jednakże należy, że ustalenie zakresu świadczonej usługi i w konsekwencji momentu jej wykonania powinno następować w sposób obiektywny. Oznacza to, że postanowienia umowne w tej kwestii niewątpliwie są istotne, niemniej jednak należy zwrócić uwagę na charakter i specyfikę danego świadczenia, aby zapobiec możliwości manipulowania przez strony umowy momentem wykonania danej usługi, a w konsekwencji nieuzasadnionego przesuwania momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Zatem ewentualne postanowienia umowne o uznaniu usługi za wykonaną pozostają bez znaczenia dla określenia momentu powstania obowiązku w podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego o wykonaniu prac/usług zarówno w całości, jak również w części będzie decydować faktyczne wykonanie prac/usług, nie zaś np. data odbioru ich wykonania przez zamawiającego, tj. data podpisania protokołu częściowego/końcowego przez zamawiającego.

Forma, sposób i rodzaj dokumentu potwierdzającego wykonanie określonych prac/usług oraz części prac/usług (poszczególnych etapów), co do zasady, powinny być określone w umowie łączącej strony.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że w przedstawionej sprawie obowiązek podatkowy dla świadczonych przez Państwa prac (usług), powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, tj. z chwilą wykonania prac (usług). Natomiast w przypadku gdy w ramach usługi wydzielone zostały etapy obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 2 ustawy, tj. z chwilą wykonania części usługi (poszczególnego etapu).

W niniejszej sprawie prace etapu II zostały rozpoczęte 26.01.2021 r., a zakończone 26.01.2022 r. W dniu 26.01.2022 r. prace etapu II zostały dostarczone do N. W dniu 14.03.2022 r. wystawili Państwo fakturę z datą sprzedaży 26.01.2022 r. odpowiadającą 100% wynagrodzenia jako tytuł wynagrodzenie za realizację etapu II Prac B+R w ramach przedsięwzięcia „...” nr umowy: ….

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że zakończeniem prac etapu II jest dzień 26.01.2022 r. Zatem obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług w związku z zakończeniem prac etapu II powstał w dniu 26.01.2022 r. Tak, więc postąpili Państwo prawidłowo rozpoznając w podatku od towarów i usług datę obowiązku podatkowego z tytułu zakończenia prac etapu II w dniu 26.01.2022 r i rozliczając go za miesiąc styczeń 2022 r.

Jednak stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 5 jest nieprawidłowe, gdyż obowiązek podatkowy w niniejszej sprawie powstaje na podstawie art. 19 ust. 2 ustawy, a nie jak Państwo wskazali na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy.

Kolejne wątpliwości Państwa dotyczą kwestii kiedy obniżyć podstawę opodatkowania od faktury sprzedaży korekta in minus.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy,

podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 10 ustawy,

podstawę opodatkowania obniża się o:

1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2) wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;

3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4) wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

W myśl art. 29a ust. 13 ustawy,

w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Należy wskazać, że treść przepisu art. 29a ust. 13 ustawy umożliwia podatnikowi dokonanie obniżenia podstawy opodatkowania już w momencie wystawienia faktury korygującej pod warunkiem, że z posiadanej przez niego dokumentacji wynika, że uzgodnił z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług, określone w fakturze korygującej i faktura korygująca jest zgodna z tą posiadaną dokumentacją. Natomiast w przypadku gdy podatnik nie posiada dokumentacji w okresie, w którym wystawił fakturę korygującą, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za ten okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał. Wprowadzenie warunku uzgodnienia z nabywcą warunków transakcji oznacza, że przy wystawieniu faktury korygującej istotne są faktyczne ustalenia między kontrahentami, a nie tylko samo wystawienie faktury.

Podatnik będzie miał prawo dokonać obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego już w momencie wystawienia faktury korygującej, przy łącznym spełnieniu następujących warunków:

  1) uzgodnienia warunków korekty z nabywcą towaru lub usługobiorcą,

  2) spełnienia uzgodnionych warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług,

  3) posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług (tj. z dokumentacji powinno wynikać, że nabywca wie, że doszło lub wie w jakich sytuacjach będzie dochodzić do zmiany warunków transakcji skutkujących zmniejszeniem wysokości wynagrodzenia), z dokumentacji powinno wynikać również, że warunki te zostały spełnione na moment dokonywania przez podatnika korekty podatku należnego, tj. doszło do zrealizowania przesłanek warunkujących pomniejszenie kwoty podatku należnego,

  4) faktura korygująca jest zgodna z posiadaną dokumentacją w zakresie uzgodnienia z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług oraz w zakresie spełnienia tych uzgodnionych warunków.

Jednocześnie należy podkreślić, że niemożliwe jest wskazanie w ustawie katalogu dokumentów, które potwierdzałyby uzgodnienie nowych warunków transakcji, ponieważ mogłoby to zawęzić rodzaje dokumentów stanowiących takie potwierdzenie.

Należy także zauważyć, iż z przepisu art. 29a ust. 13 ustawy wynika obowiązek spełnienia się uzgodnionych warunków. Spełnienie warunków oznacza ziszczenie się zdarzenia stanowiącego przesłankę do dokonania obniżenia wynagrodzenia możliwe do udokumentowania. Powiązanie korekty wyłącznie z faktem uzgodnienia warunków jest niewystarczające dla precyzji zapisu. Jest to bowiem podyktowane różnorodnością sytuacji, które mogą wystąpić w obrocie gospodarczym.

Ponadto, podatnik zobowiązany jest posiadać dokumentację potwierdzającą uzgodnienie warunków. W przypadku braku dokumentacji na moment wystawienia faktury korygującej, podatnik może skorygować podstawę opodatkowania i podatek należny dopiero w okresie, w którym dokumentację uzyska.

Z opisu sprawy wynika, że Państwo zakończyli pracę etapu II w dniu 26.01.2022 r., którą dostarczyli w tym samym dniu do N. Po pozytywnej ocenione nastąpiło ogłoszenie na liście rankingowej 28.02.2022 r., a zgodnie z umową protokół odbioru prac podpisany został z dniem 14.03.2022 r. W dniu 14.03.2022 r. wystawili Państwo z datą sprzedaży 26.01.2022 r. fakturę korektę na minus odpowiadającej 10% wynagrodzenia jako korektę ceny na wynagrodzenie Success Fee po selekcji etapu II w ramach przedsięwzięcia „…” art. 22 par 6 umowy ....

W związku z powyższym należy stwierdzić, że datą obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego jest miesiąc wystawienia faktury korygującej przez Państwa czyli marzec 2022 r., przy założeniu, że spełnili Państwo w tym miesiącu warunki, o których mowa w art. 29a ust. 13 ustawy.

Zatem stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 6, że Spółka obniżyła podstawę opodatkowania od faktury sprzedaży korekta in minus w okresie za okres rozliczeniowy po spełnieniu warunków stwierdzenia zawyżonego VAT w fakturze pierwotnej i spełnieniu warunków zg. z art 29a ust 13 ustawy o Vat tj. w marcu 2022, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

 - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego….

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).