Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych dotyczących transgraniczn... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4017.11.2021.2.BD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19 października 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4017.11.2021.2.BD

Temat interpretacji

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych dotyczących transgranicznego połączenia spółek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 czerwca 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP tego samego dnia), uzupełnionym 12 października 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

- w wyniku połączenia Spółka Przejmująca, za pośrednictwem Oddziału, wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej wynikające z przepisów prawa podatkowego związane z działalnością prowadzoną w Polsce za pośrednictwem Oddziału tej Spółki,

- dniem, w którym Spółka Przejmująca, za pośrednictwem Oddziału wstąpi we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej (dniem sukcesji) będzie dzień, w którym Połączenie dojdzie do skutku zgodnie z odpowiednimi przepisami prawnymi regulującymi moment łączenia się spółek - tj. Data Połączenia

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2021 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych dotyczących transgranicznego połączenia spółek.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 21 września 2021 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4017.11.2021.1.BD wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 12 października 2021 r.

We wniosku złożonym przez:

Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

(…) S.C.A.;

Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

(…) S.A.

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – (…) S.C.A. (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka Przejmowana”) jest francuską societe en commandite par actions (spółką komandytowo-akcyjną) posiadającą osobowość prawną, z siedzibą we Francji. Spółka Przejmowana prowadzi działalność w Polsce poprzez swój oddział (…) S.K.A. Oddział w Polsce (dalej: „Oddział A”). Wnioskodawca podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406, z późn. zm. - dalej: „Ustawa o CIT”).

(…) S.A. (dalej: „Spółka Przejmująca”) jest francuską societe anonyme (spółką akcyjną), posiadającą osobowość prawną, z siedzibą we Francji. Spółka Przejmująca jest podmiotem dominującym Grupy (…). Spółka Przejmująca prowadzi działalność w Polsce poprzez swój oddział (…) S.A. Oddział w Polsce (dalej: „Oddział B”). Spółka Przejmująca podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego na podstawie art. 3 ust. 2 Ustawy o CIT.

Spółka Przejmowana i Spółka Przejmująca (dalej: „Zainteresowani”) należą do Grupy (…), która specjalizuje się w globalnej bankowości i usługach finansowych i jest jednym z wiodących banków na świecie. Zarówno Spółka Przejmująca, jak i Spółka Przejmowana prowadzą, poprzez swoje Oddziały w Polsce, działalność podlegającą zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2021 r., poz. 685 z późn. zm. - dalej: „Ustawa o VAT”) opodatkowaniu podatkiem VAT i są zarejestrowane na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnicy VAT czynni.

Spółka Przejmowana i Spółka Przejmująca zamierzają przeprowadzić reorganizację wewnątrzgrupową, która zrealizowana zostanie w terminie określonym w przyszłości (dalej: „Data Połączenia”). Reorganizacja zostanie przeprowadzona w drodze uproszczonego połączenia Spółki Przejmowanej z jej spółką dominującą, Spółką Przejmującą, zgodnie art. L. 236-11 i n. francuskiego kodeksu handlowego (dalej: „Połączenie”).

Skutkiem Połączenia będzie:

(i)rozwiązanie bez likwidacji Spółki Przejmowanej (która zostanie przejęta przez Spółkę Przejmującą); oraz

(ii)automatyczne i pełne przeniesienie na Spółkę Przejmującą wszelkich aktywów i pasywów Spółki Przejmowanej wg ich stanu w Dacie Połączenia. W konsekwencji również wszystkie aktywa oraz zobowiązania Oddziału Spółki Przejmowanej zostaną przeniesione do Oddziału B w Dacie Połączenia.

Jednocześnie wszelkie prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej, w tym prawa i obowiązki związane z działalnością prowadzoną w Polsce za pośrednictwem Oddziału A zostaną przeniesione na Spółkę Przejmującą, w szczególności aktywa Oddziału A zostaną efektywnie przeniesione na Oddział B. Wszelkie umowy zawarte przez Oddział A (w tym wszelkie prawa, zobowiązania i obowiązki wynikające z tych umów i z nimi związane) z klientami (obsługiwanymi przez Oddział A) lub osobami trzecimi/dostawcami (obsługującymi Spółkę Przejmowaną) będą podlegać sukcesji na Oddział B.

Po Połączeniu, Spółka Przejmująca, za pośrednictwem Oddziału B będzie kontynuować dotychczasową działalność Spółki Przejmowanej, prowadzoną aktualnie za pośrednictwem Oddziału A.

Z danych zawartych w uzupełnieniu wniosku wynika również, że w skutek połączenia dojdzie do automatycznego i pełnego przeniesienia na Spółkę Przejmująca wszelkich aktywów i pasywów Spółki Przejmowanej według ich stanu w Dacie Połączenia. Spółka Przejmująca będzie miała zatem faktyczną możliwość prowadzenia samodzielnie działalności gospodarczej w niezmienionym zakresie w oparciu o nabyte składniki majątku przedsiębiorstwa Spółki Przejmowanej, bez angażowania dodatkowych składników majątkowych.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania:

1.Czy w wyniku Połączenia, Spółka Przejmująca, za pośrednictwem Oddziału B - jako sukcesor Spółki Przejmowanej - wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej wynikające z przepisów prawa podatkowego związane z działalnością prowadzoną w Polsce za pośrednictwem Oddziału A?

2.Czy dniem, w którym Spółka Przejmująca, za pośrednictwem Oddziału B - jako sukcesor Spółki Przejmowanej - wstąpi we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej (dniem sukcesji) będzie dzień, w którym Połączenie dojdzie do skutku zgodnie z odpowiednimi przepisami prawnymi regulującymi moment łączenia się spółek - tj. Data Połączenia?

Zdaniem Zainteresowanych:

1.Zdaniem Zainteresowanych, w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, w wyniku Połączenia, Spółka Przejmująca, za pośrednictwem Oddziału B - jako sukcesor Spółki Przejmowanej - wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej wynikające z przepisów prawa podatkowego związane z działalnością prowadzoną w Polsce za pośrednictwem Oddziału A.

2.Zdaniem Zainteresowanych, w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, dniem, w którym Spółka Przejmująca, za pośrednictwem Oddziału B - jako sukcesor Spółki Przejmowanej - wstąpi we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej (dniem sukcesji) będzie dzień, w którym Połączenie dojdzie do skutku zgodnie z odpowiednimi przepisami prawnymi regulującymi moment łączenia się spółek - tj. Data Połączenia.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm. - dalej: „Ordynacja Podatkowa”), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszelkie, przewidziane w przepisach prawa podatkowego, prawa i obowiązki każdej z łączących się osób. Stosownie do 93 ust. 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej.

Ponadto, w myśl art. 93d Ordynacji podatkowej, przepis art. 93 tej ustawy ma zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.       

Natomiast, art. 93e Ordynacji podatkowej doprecyzowuje, że art. 93 tej ustawy stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.

Powyższe przepisy formułują sukcesję generalną na gruncie prawa podatkowego, tj. skutek w postaci wstąpienia przez dany podmiot w ogół praw i obowiązków innego podmiotu przewidzianych w przepisach prawa podatkowego. Należy zwrócić uwagę, że zakres zastosowania art. 93 Ordynacji podatkowej nie został ograniczony do polskich osób prawnych. W tym kontekście, należy uznać, że ma on zastosowanie również do zagranicznych osób prawnych w zakresie prowadzonej przez te osoby działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zasadniczo, brzmienie art. 93 Ordynacji podatkowej nie nasuwa wątpliwości interpretacyjnych. Pewnej wykładni może wymagać jedynie sformułowanie: „łączenia się przez przejęcie”.

Sformułowanie: „łączenie się przez przejęcie” nie zostało zdefiniowane na gruncie Ordynacji podatkowej, stąd - mając na względzie dyrektywy wykładni - należy temu terminowi przypisać znaczenie, jakie posiada w języku potocznym. Za słownikiem języka polskiego, „łączyć się”, to tyle co: być połączonym w jedną całość, z kolei „przejąć”, „przejmować” znaczy: wziąć to, co wcześniej należało do kogoś innego (źródło: www.sjp.pwn.pl).

W tym kontekście, sformułowanie: „łączenie się przez przejęcie” oddaje istotę Połączenia, jako że w jego ramach dojdzie m.in. do przeniesienia na Spółkę Przejmującą składników majątkowych należących dotychczas do Spółki Przejmowanej, w tym składników majątkowych należących do Oddziału A na Oddział B.

W świetle definicji zawartych w art. 3 pkt 5 i 7 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1252 z późn. zm. - dalej: „ustawa o zasadach uczestnictwa”), osobą zagraniczną jest osoba prawna z siedzibą za granicą, natomiast przedsiębiorcą zagranicznym jest osoba zagraniczna wykonująca działalność gospodarczą za granicą.

Tym samym, Spółkę Przejmującą i Spółkę Przejmowaną można uznać za przedsiębiorców zagranicznych w rozumieniu tej ustawy, jako że są osobami prawnymi z siedzibą za granicą, gdzie wykonują działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o zasadach uczestnictwa, dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorcy zagraniczni z państw członkowskich mogą tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Z kolei przepis art. 4 ust. 1 w związku z art. 14 ust. 1 ustawy o zasadach uczestnictwa stanowi, że osoby zagraniczne z państw członkowskich Unii Europejskiej tworzący oddziały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą podejmować i wykonywać działalność gospodarczą na takich samych zasadach, jak obywatele polscy. Charakter prawny oddziału określa art. 3 pkt 4 ustawy o zasadach uczestnictwa, który stanowi, że oddział to wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności.

Podsumowując, oddział stanowi część działalności przedsiębiorcy (w tym przedsiębiorcy zagranicznego), która - choć wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie - nie jest jednak odrębnym od tego przedsiębiorcy (jednostki macierzystej) podmiotem.

Dodatkowo, mając na względzie specyfikę prowadzenia działalności przez przedsiębiorców zagranicznych w Polsce, należy uznać, że oddział przedsiębiorcy zagranicznego jest formą jego obecności poza krajem siedziby jednostki macierzystej.

W rezultacie, choć podmiotem wszelkich praw i obowiązków, w tym tych wynikających z przepisów prawa podatkowego, będzie każdorazowo przedsiębiorca zagraniczny (tu: „Spółka Przejmująca” i „Spółka Przejmowana”), to - w zakresie, w jakim przedsiębiorca ten prowadzi działalność w Polsce - prawa i obowiązki będą przypisywane jego oddziałowi w Polsce (tu: „Oddział B” i „Oddział A”).

W świetle powyższego, zdaniem Zainteresowanych, w przypadku Połączenia wystąpi skutek w postaci sukcesji generalnej na gruncie prawa podatkowego, tj. na podstawie art. 93 ust. 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Spółka Przejmująca, za pośrednictwem Oddziału B - jako sukcesor Spółki Przejmowanej - wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej związane z działalnością prowadzoną w Polsce za pośrednictwem Oddziału A.

Ad. 2

W ocenie Zainteresowanych, sukcesja, o której mowa w art. 93 Ordynacji podatkowej, nastąpi z dniem połączenia spółek Przejmującej i Przejmowanej, który wynika z przepisów regulujących łączenie się spółek (tj. w Dacie Połączenia).

Sam art. 92 ust. 2 Ordynacji podatkowej nie określa dnia wstąpienia w prawa podmiotów przejmowanych. Niemniej, sukcesja podatkowa jest pochodną sukcesji prawnej i rozpoczyna się z dniem formalnie uznanym za dzień połączenia spółek.

Na takie rozumienie wskazuje brzmienie przepisów Ordynacji podatkowej dotyczących sukcesji, np. art. 93 ust. 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym „osoba prawna zawiązana (...) wstępuje w prawa”, i analogicznie w art. 494 ust. 1 k.s.h. Ponadto zgodnie z art. 93c ust. 1 Ordynacji podatkowej: „osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują z dniem podziału lub z dniem wydzielenia” i analogicznie w art. 531 ust. 1 k.s.h.

Celem takiej regulacji było zastosowanie jednolitego podejścia w odniesieniu do sukcesji prawnej i podatkowej, i jednoczesne przeniesienie wszystkich praw i obowiązków, w tym wynikających z regulacji podatkowych.

Tym samym, zgodnie z obowiązującymi przepisami, przejęcie stanie się skuteczne w momencie określonym na podstawie prawa jurysdykcji właściwej dla Spółki Przejmującej, jako spółki przejmującej. Jako, że we wskazanym powyżej momencie dojdzie do sukcesji praw i obowiązków o charakterze prawnym, w ocenie Stron, analogicznie należy potraktować sukcesję praw i obowiązków podatkowych przejmowanych podmiotów.

W związku z powyższym, zdaniem Stron, także sukcesja praw i obowiązków podatkowych na gruncie Ordynacji nastąpi w dniu, w którym zgodnie z regulacjami francuskimi połączenie spółek stanie się skuteczne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawców w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Przepisy regulujące prawną instytucję łączenia spółek zawiera ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 1526 ze zm., dalej: „KSH”), przy czym połączeniom transgranicznym poświęcony jest Rozdział 2 i 21 tej ustawy.

I tak, zgodnie z art. 516¹ KSH, połączenie transgraniczne spółek kapitałowych podlega przepisom rozdziału 2, jeżeli przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej.

W myśl art. 516² KSH, w połączeniu transgranicznym nie może uczestniczyć:

1)zagraniczna spółdzielnia, choćby spełniała kryteria spółki zagranicznej, o której mowa w art. 491 § 11;

2)spółka, której celem jest zbiorowe inwestowanie kapitału pozyskanego w drodze emisji publicznej, działająca na zasadzie dywersyfikacji ryzyka oraz której jednostki uczestnictwa są na żądanie ich posiadaczy odkupywane lub umarzane bezpośrednio lub pośrednio z aktywów tej spółki.

Z kolei, z treści art. 491 § 1 ww. ustawy wynika, że Spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną.

Zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 KSH, połączenie może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca przyznaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).

Według dalszych regulacji Kodeksu spółek handlowych, Spółka przejmowana albo spółki łączące się przez zawiązanie nowej spółki zostają rozwiązane, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru. Połączenie następuje z dniem wpisania połączenia do rejestru właściwego według siedziby, odpowiednio spółki przejmującej albo spółki nowo zawiązanej (dzień połączenia). Wpis ten wywołuje skutek wykreślenia spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, z uwzględnieniem art. 507 (art. 493 § 1 i § 2 KSH).

Z kolei, art. 494 § 1 i § 2 KSH, jako główny skutek połączenia spółek, co dotyczy również łączenia przez przejęcie, wskazuje zasadę sukcesji generalnej, ustanawiając spółkę przejmującą następcą prawnym spółki przejmowanej. W myśl tych przepisów, Spółka przejmująca albo spółka nowo zawiązana wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa  i obowiązki spółki przejmowanej albo spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki (art. 494 § 1 KSH). Na spółkę przejmującą albo spółkę nowo zawiązaną przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej (art. 494 § 2 KSH).

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

W myśl art. 93 § 1 pkt 1 powołanej ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się osób prawnych, wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Stosownie do treści art. 93 § 2 pkt 1 ww. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej (osób prawnych).

Ponadto, na podstawie art. 93d Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.

Jednocześnie, w myśl art. 93e ww. ustawy, przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.

W tym miejscu zauważyć należy, że następstwo prawne polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa, jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego. Przedmiotem następstwa podatkowego są prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego, przy czym, zgodnie z art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, chodzi tu o prawa i obowiązki wynikające z wszelkich aktów normatywnych prawa podatkowego. W szczególności wstępuje się w prawa i obowiązki poprzednika, jako podatnika, płatnika i inkasenta.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką komandytowo-akcyjną z siedzibą we Francji, która prowadzi działalność gospodarczą w Polsce za pośrednictwem Oddziału A. Spółka Przejmowana podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Z kolei, Spółka Przejmująca jest spółką akcyjną posiadającą osobowość prawną z siedzibą we Francji, która także prowadzi działalność gospodarczą w Polsce za pośrednictwem Oddziału B i podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Zarówno Spółka Przejmująca, jak i Spółka Przejmowana prowadzą, poprzez swoje Oddziały, działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT i są zarejestrowane na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnicy VAT czynni.

Planowane jest przeprowadzenie reorganizacji wewnątrzgrupowej zrealizowanej w Dacie Połączenia, które będzie miało miejsce w terminie określonym w przyszłości. Reorganizacja zostanie przeprowadzona w drodze uproszczonego połączenia Spółki Przejmowanej z jej Spółką dominującą zgodnie z przepisami francuskiego kodeksu handlowego.

Na skutek Połączenia dojdzie do rozwiązania bez likwidacji Spółki Przejmowanej oraz przeniesienia na Spółkę Przejmującą wszelkich aktywów i pasywów Spółki Przejmowanej według ich stanu w Dacie Połączenia. Jednocześnie wszelkie prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej, w tym związane z działalnością prowadzoną w Polsce za pośrednictwem Oddziału A zostaną przeniesione na Spółkę Przejmującą, w szczególności aktywa, czy umowy zawarte przez Oddział A będą podlegać sukcesji na Oddział B.

Po połączeniu, Spółka Przejmująca będzie kontynuować za pośrednictwem Oddziału B dotychczasową działalność Spółki Przejmowanej, prowadzoną aktualnie za pośrednictwem Oddziału A.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest ustalenie, czy oraz w jakim momencie (dniu) w wyniku Połączenia, Spółka Przejmująca, za pośrednictwem Oddziału, wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej wynikające z przepisów prawa podatkowego związane z działalnością prowadzoną w Polsce za pośrednictwem  Oddziału tej Spółki.

W tym miejscu należy wskazać, że jak stanowi art. 1 Dyrektywy 2005/56/WE z dnia 26 października 2005 r. w sprawie transgranicznego łączenia się spółek kapitałowych (Dz. Urz. UE L 310 z 2005 r.) niniejszą dyrektywę stosuje się do łączenia się spółek kapitałowych, utworzonych zgodnie z prawem Państwa Członkowskiego i mających siedzibę statutową, zarząd główny lub główny zakład na terenie Wspólnoty, pod warunkiem że przynajmniej dwie z nich podlegają prawu różnych Państw Członkowskich (zwanych dalej „połączeniami transgranicznymi”).

Jak już wyżej wskazano przepisy tej Dyrektywy znalazły odzwierciedlenie w regulacjach zawartych w Kodeksie spółek handlowych, a dotyczących połączenia transgranicznego spółek kapitałowych - art. 516¹ KSH i następne oraz przepisy art. 491 i następne KSH. W konsekwencji, przepisy te mają zastosowanie do połączeń spółek kapitałowych, w tym również połączeń transgranicznych. W związku z tym w rozumieniu wskazanych wyżej regulacji KSH „łączenie się przez przejęcie” oznacza również czynność dokonywaną w ramach połączenia transgranicznego.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2021 r., poz. 994 ze zm.), dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorcy zagraniczni z państw członkowskich mogą tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przedsiębiorcy zagraniczni inni niż określeni w ust. 1 mogą, dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na zasadzie wzajemności, o ile ratyfikowane umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej, tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 14 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 15 powołanej ustawy, przedsiębiorca zagraniczny w ramach oddziału może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie, w jakim prowadzi tę działalność za granicą.

Jak wynika z powyższego, oddział stanowi część działalności przedsiębiorcy (w tym przedsiębiorcy zagranicznego), która – mimo wyodrębnienia – nie stanowi odrębnego od tego przedsiębiorcy (jednostki macierzystej) podmiotu. Tak więc oddział przedsiębiorcy zagranicznego jest formą prowadzenia działalności gospodarczej poza krajem siedziby jednostki macierzystej oraz jest podmiotem wszelkich praw i obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.

W rozpatrywanej sprawie, z uwagi na okoliczność, że na terytorium Polski zostały utworzone oddziały ww. zagranicznych przedsiębiorców, wskutek transgranicznego połączenia spółek dojdzie do połączenia działających na terytorium kraju oddziałów będących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT, przy czym Spółka Przejmująca, a tym samym - Oddział B przejmie Oddział A.

W związku z dokonaniem planowanego przez zagraniczną Spółkę Przejmującą przejęcia zagranicznej Spółki Przejmowanej dojdzie równocześnie do przejęcia przez Oddział B Oddziału A i tym samym ustanie zarówno byt cywilnoprawny jak i prawno-podatkowy przejmowanego Oddziału. Jednocześnie, zgodnie z powołanym art. 93 ustawy Ordynacja podatkowa, prawa te i obowiązki, związane z działalnością Oddziału Spółki Przejmowanej, przejdą z chwilą rejestracji połączenia na Spółkę Przejmującą, tj. Oddział B (Spółki Przejmującej). Z dniem połączenia, Oddział  B Spółki Przejmującej wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki Oddziału A Spółki Przejmowanej (poprzednika prawnego) i stanie się jego następcą prawnym dla celów podatkowych. Przy czym należy mieć na względzie, że w przedsięwzięciu tym będą uczestniczyły dwa podmioty zagraniczne, z siedzibą na terytorium Francji, a zatem z momentem kiedy w myśl regulacji prawa francuskiego przejęcie stanie się skuteczne, z taką samą datą dojdzie do skutecznego przejęcia przez Oddział B Oddziału A.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące ustalenia, czy:

- w wyniku połączenia Spółka Przejmująca, za pośrednictwem Oddziału, wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej wynikające z przepisów prawa podatkowego związane z działalnością prowadzoną w Polsce za pośrednictwemOddziału tej Spółki,

- dniem, w którym Spółka Przejmująca, za pośrednictwem Oddziału wstąpi we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Spółki Przejmowanej (dniem sukcesji) będzie dzień, w którym Połączenie dojdzie do skutku zgodnie z odpowiednimi przepisami prawnymi regulującymi moment łączenia się spółek - tj. Data Połączenia

- jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne. 

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie pytań sformułowanych w uzupełnieniu wniosku zostało/zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.