Brak opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej sprzedaży prowadzonej na odległość - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4019.2.2022.2.PK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4019.2.2022.2.PK

Temat interpretacji

Brak opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej sprzedaży prowadzonej na odległość

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od sprzedaży detalicznej w zakresie braku opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej sprzedaży prowadzonej na odległość jest prawidłowe

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 24 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia przychodu wpłynął 24 lutego 2022 r.

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (Spółka) jest spółką kapitałową posiadającą siedzibę w Polsce, będącą czynnym podatnikiem VAT w rozumieniu ustawy o VAT.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka prowadzi między innymi sprzedaż towarów (takich jak obuwie, wyroby skórzane i akcesoria) za pośrednictwem prowadzonego przez siebie Serwisu Internetowego. Serwis Internetowy stanowi platformę umożliwiającą dokonanie rezerwacji lub składanie zamówień oraz świadczenie innych usług, stanowiącą zespół połączonych ze sobą stron internetowych oraz aplikacji mobilnej.

Zawieranie umów sprzedaży za pośrednictwem Serwisu Internetowego regulowane jest postanowieniami ustalonego przez Spółkę Regulaminu Serwisu Internetowego (dalej: „Regulamin”).

Wykorzystując Serwis Internetowy, klienci będący osobami fizycznymi występującymi jako konsumenci w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy o PSD, mogą dokonać zakupu od Spółki między innymi w opisanych poniżej modelach (scenariuszach).

Zgodnie z Regulaminem, klient, który dokonał rejestracji w Serwisie Internetowym, składa zamówienie na towar/-y dostępne na platformie. Zamówienie jest traktowane jako oświadczenie woli klienta wyrażające bezpośrednią wolę zawarcia umowy sprzedaży na odległość. Regulamin przewiduje, że umowa Sprzedaży zostaje zawarta z chwilą potwierdzenia przez Spółkę oferty (zamówienia). W trakcie składania zamówienia za pośrednictwem Serwisu Internetowego (bądź innych form porozumiewania się na odległość), klient wybiera sposób płatności oraz dostawy. W przypadku wybranych wariantów sprzedaży, które zostały opisane poniżej możliwe jest, że sprzedaż będzie ewidencjonowana na kasie fiskalnej sklepu stacjonarnego.

A. Dostawa tego samego dnia (tzw. „same day delivery”}

Jedną z opcji dostawy jest usługa, w ramach której realizacja zamówienia następuje do 3 godzin od momentu jego złożenia. Tym samym, Klient ma możliwość otrzymania zamówienia w tym samym dniu w przypadku złożenia go w godzinach 09:00-18:00, od poniedziałku do soboty, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.

Usługa „dotyczy wybranych miast i obejmuje wybrane Sklepy stacjonarne. Klient zostaje poinformowany o dostępności tej metody wysyłki na etapie składania zamówienia, pod warunkiem dostępności w dedykowanym sklepie stacjonarnym wybranego przez Klienta produktu.

Wybranie usługi wiąże się z koniecznością dokonania płatności już na etapie składania zamówienia, w formie jednej z następujących szybkich metod płatności (szybki przelew, płatność kartą płatniczą, BLIK), za pośrednictwem operatora płatności online (np. PayU), z wykorzystaniem kredytu konsumenckiego udzielanego przez internet (w systemie PayPo) lub przy pomocy płatności kartą podarunkową. Klient nie ma możliwości skorzystania z płatności za pobraniem (płatności u kuriera), natomiast Spółka nie wyklucza umożliwienia w przyszłości opłacenia zamówienia „z wykorzystaniem innych form płatności online.

Zamówienie, w całości uregulowane przez klienta, kompletowane i realizowane jest przez wybrany sklep stacjonarny. Stąd też, ewidencjonowanie zakupu w postaci paragonu fiskalnego następuje na poziomie tego sklepu na jednej z kas rejestrujących, przy czym, transakcje dotyczące sprzedaży w związku z usługą są identyfikowalne, a co za tym idzie, łatwe do wyłączenia z łącznego obrotu zaewidencjonowanego przez dany sklep stacjonarny.

Sam paragon, jest w formie papierowej dołączany do zamówionego przez klienta towaru, aczkolwiek w przyszłości możliwa jest zmiana tego podejścia, w wyniku której paragon nie będzie wysyłany do klienta. W zamian, klient drogą elektroniczną będzie otrzymywał fakturę zawierającą referencję do wystawionego paragonu.

Gotowe zamówienie jest odbierane ze Sklepu stacjonarnego przez kuriera i dostarczane na wskazany przez Klienta adres.

Klient, może w terminie 14 dni odstąpić od umowy sprzedaży bez podawania przyczyny i bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów niż przewidziane przez przepisy prawa. Zwrot zamówienia w wyniku skorzystania z prawa odstąpienia od umowy zawieranej na odległość możliwy jest w dowolnym sklepie stacjonarnym, lub za pośrednictwem wskazanego kuriera.

B. Zamówienie towaru w Serwisie Internetowym realizowane z magazynu sklepu stacjonarnego

Stosownie do Regulaminu, dokonując zamówienia za pośrednictwem Serwisu Internetowego (bądź innych form porozumiewania się na odległość), oprócz opcji ww. dostawy, możliwe jest również zrealizowanie zamówienia z dostawą bezpośrednio do klienta lub do paczkomatu/punktu odbioru firmy kurierskiej.

Co do zasady, zamówienia składane za pośrednictwem Serwisu Internetowego (bądź innych form porozumiewania się na odległość) realizowane są z magazynu centralnego Spółki. Niemniej jednak, aby zapewnić możliwie najkrótszy czas realizacji zamówienia, w przypadku gdy system obsługujący zamówienia zidentyfikuje brak towaru w magazynie centralnym, weryfikuje on dostępność towaru w magazynach poszczególnych sklepów stacjonarnych. W przypadku potwierdzenia dostępności towaru w magazynie sklepu stacjonarnego, zamówienie to jest dalej realizowane z tego sklepu.

Należy przy tym podkreślić, że realizacja zamówienia z magazynu sklepu stacjonarnego może wystąpić w przypadku:

1. opłacenia zamówienia na etapie jego składania, z wykorzystaniem wybranej szybkiej formy płatności (szybki przelew, płatność kartą płatniczą, BLIK) za pośrednictwem

    operatora płatności online (np. PayU), z wykorzystaniem kredytu konsumenckiego udzielanego przez internet (w systemie PayPo) bądź z użyciem karty podarunkowej albo

2. płatności przy odbiorze gotówką w przypadku dostawy przesyłki przez kuriera bezpośrednio do klienta (płatność za pobraniem).

Jak wskazano powyżej, decyzja o realizacji zamówienia z magazynu sklepu stacjonarnego podejmowana jest automatycznie, bez udziału klienta, w oparciu o kryteria dostępności towaru. Z punktu widzenia Klienta, realizacja zamówienia z magazynu sklepu stacjonarnego, a nie z magazynu centralnego nie skutkuje odmiennym doświadczeniem zakupów - w obu przypadkach, proces zamówienia jest analogiczny.

Niemniej, należy zauważyć, że sprzedaż internetowa na rzecz Klientów realizowana z magazynu sklepu stacjonarnego, w przeciwieństwie do sprzedaży z magazynu centralnego, jest ewidencjonowana przez Spółkę z wykorzystaniem kasy rejestrującej.

Powyższy proces fiskalizacji, jest przede wszystkim spowodowany koniecznością kontroli stanu magazynowego sklepu stacjonarnego. Dodatkowo, ze względu na treść umów wynajmu powierzchni sklepowych, Spółka jest obowiązana ewidencjonować sprzedaż towarów z magazynu danego sklepu stacjonarnego na kasie rejestrującej tego sklepu, a następnie raportować wielkość tej sprzedaży do wynajmującego (najczęściej będącego właścicielem galerii handlowej). Wymóg ten dotyczy również sprzedaży internetowej realizowanej z magazynu danego sklepu stacjonarnego.

Aby zapewnić spójne doświadczenia Klienta dokonującego zamówień za pośrednictwem Serwisu Internetowego, wystawiony paragon nie jest wysyłany Klientowi. W zamian, Spółka wystawia fakturę elektroniczną z referencją do wystawionego paragonu, która to faktura jest wysyłana do Klienta w analogiczny sposób jak w przypadku zamówień realizowanych z magazynu centralnego (w postaci pliku nieedytowalnego, zapewniając autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność faktury elektronicznej). Wystawiony paragon jest natomiast pozostawiany z danymi identyfikującymi wystawioną fakturę, w dokumentacji Spółki. Ponadto wystawione paragony oraz pozostałe dokumenty i informacje związane ze sprzedażą fiskalną (tj. raporty okresowe) są przechowywane w pamięci kasy rejestrującej, będącej kasą z elektronicznym zapisem kopii.

Tak samo jak w przypadku zamówień realizowanych z magazynu centralnego, Klient może w terminie 14 dni odstąpić od umowy sprzedaży bez podawania przyczyny i bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów niż przewidziane przez przepisy prawa. Zwrot zamówienia w wyniku skorzystania z prawa odstąpienia od umowy zawieranej na odległość możliwy jest w dowolnym sklepie stacjonarnym, lub za pośrednictwem wskazanego kuriera.

C. Zamówienie z odbiorem w sklepie

Jednocześnie, Spółka planuje wprowadzić możliwość wyboru zamówienia zrealizowanego za pośrednictwem Serwisu Internetowego (bądź innych form porozumiewania się na odległość) z odbiorem własnym w wybranym sklepie stacjonarnym.

W przypadku wyboru odbioru własnego w sklepie jako sposobu dostawy zamówienia, klient będzie mógł zdecydować się na opłacenie zamówienia:

1) na etapie jego składania z wykorzystaniem szybkich form płatności, karty płatniczej, kredytu konsumenckiego udzielanego przez internet (w systemie PayPo) lub karty

    podarunkowej albo

2) przy jego odbiorze w sklepie stacjonarnym gotówką, kartą płatniczą, kartą podarunkową lub z wykorzystaniem kredytu konsumenckiego udzielanego przez internet (w systemie

    PayPo).

Planowane jest, aby zgodnie z zapisami regulaminu, niezależnie od wybranej formy płatności, umowa sprzedaży była zawierana z chwilą potwierdzenia przez Spółkę oferty (zamówienia).

Co do zasady, towary będące przedmiotem zawartej umowy sprzedaży będą wysyłane są do wybranego sklepu z magazynu centralnego Spółki. Jedynie w przypadku, gdy wybrany przez klienta towar będzie niedostępny w magazynie centralnym, a będzie on dostępny w magazynie któregoś ze sklepów stacjonarnych Spółki, zamówienie będzie realizowane przez dany sklep stacjonarny. W takim wypadku, dany sklep będzie ewidencjonować sprzedaż na jednej z kas rejestrujących. Jednocześnie, sklep wskazany przez klienta jako miejsce odbioru zamówienia, może być inny niż sklep w którym zafiskalizowano daną sprzedaż.

Podobnie jak przy dostawie realizowanej bezpośrednio do odbiorcy/paczkomatu/punktu odbioru firmy kurierskiej planowane jest, aby paragon nie był wysyłany Klientowi. W zamian, Spółka planuje wystawiać fakturę elektroniczną z referencją do wystawionego paragonu, która to faktura będzie wysyłana do Klienta w analogiczny sposób jak w przypadku zamówień realizowanych z magazynu centralnego (w postaci pliku nieedytowalnego, zapewniając autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność faktury elektronicznej). Wystawiony paragon będzie pozostawiany z danymi identyfikującymi wystawioną fakturę, w dokumentacji Spółki i nie będzie przesyłany do klienta. Ponadto wystawione paragony oraz pozostałe dokumenty i informacje związane ze sprzedażą fiskalną (tj. raporty okresowe) będą przechowywane w pamięci kasy rejestrującej, będącej kasą z elektronicznym zapisem kopii. Niezależnie, w przyszłości możliwa jest również zmiana tego podejścia, w wyniku której, paragon będzie wydawany klientowi, który drogą elektroniczną będzie również otrzymywał fakturę zawierającą referencję do wystawionego paragonu.

Ponadto planowane jest, aby klient, mógł w terminie 14 dni odstąpić od umowy sprzedaży bez podawania przyczyny i bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów niż przewidziane przez przepisy prawa. Zwrot zamówienia w wyniku skorzystania z prawa odstąpienia od umowy zawieranej na odległość będzie możliwy w dowolnym sklepie stacjonarnym, lub za pośrednictwem wskazanego kuriera.

W związku z powyższym, Spółka powzięła wątpliwości dotyczące kwestii opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej przychodów ze sprzedaży realizowanej w wymienionych powyżej wariantach.

Pytania

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że przychody uzyskiwane przez Spółkę ze:

1) sprzedaży w ramach usługi (pkt A. opisu stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego);

2) sprzedaży internetowej (bądź z wykorzystaniem innych form porozumiewania się na odległość) realizowanej z magazynu sklepu stacjonarnego (pkt B. opisu stanu faktycznego

    / zdarzenia przyszłego) bez względu na formę płatności i sposób dostawy;

3) sprzedaży internetowej (bądź z wykorzystaniem innych form porozumiewania się na odległość) z odbiorem w wybranym sklepie stacjonarnym (pkt C. opisu stanu faktycznego /

    zdarzenia przyszłego) bez względu na formę płatności i moment zapłaty

        - nie stanowią dla Spółki przychodu ze sprzedaży detalicznej w rozumieniu art. 5 w zw. z art. 3 pkt 5 ustawy o PSD, podlegającego opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży

          detalicznej?

Państwa stanowisko w sprawie

Przychody uzyskiwane przez Spółkę ze:

1) sprzedaży w ramach usługi (pkt A. opisu stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego);

2) sprzedaży internetowej (bądź z wykorzystaniem innych form porozumiewania się na odległość) realizowanej z magazynu sklepu stacjonarnego (pkt B. opisu stanu faktycznego

    / zdarzenia przyszłego) bez względu na formę płatności i sposób dostawy;

3) sprzedaży internetowej (bądź z wykorzystaniem innych form porozumiewania się na odległość) z odbiorem w wybranym sklepie stacjonarnym (pkt C. opisu stanu faktycznego /

    zdarzenia przyszłego bez względu na formę płatności i moment zapłaty

         - nie stanowią dla Spółki przychodu ze sprzedaży detalicznej w rozumieniu art. 5 w zw. z art. 3 pkt 5 ustawy o PSD, podlegającego opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży

           detalicznej.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Na mocy art. 5 ustawy o PSD, przedmiotem opodatkowania jest przychód ze sprzedaży detalicznej.

Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o PSD przychodem ze sprzedaży detalicznej są kwoty otrzymane przez podatnika z tytułu sprzedaży, o której mowa w ust. 1 (tj. ze sprzedaży detalicznej) w tym zaliczki, raty przedpłaty i zadatki, także w przypadku, gdy kwoty te podatnik otrzymał przed wydaniem towaru.

Natomiast stosownie do art. 6 ust. 3 ustawy o PSD, przychód ze sprzedaży detalicznej określa się na podstawie wielkości sprzedaży zaewidencjonowanej przy użyciu kas rejestrujących oraz sprzedaży niezaewidencjonowanej zgodnie ze zwolnieniem określonym w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 i art. 145a ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.; dalej: „ustawa o VAT”).

Zgodnie z art. 3 pkt 5 ustawy o PSD za sprzedaż detaliczną uznaje się dokonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej:

a) w lokalu przedsiębiorstwa

b) poza lokalem przedsiębiorstwa

W celu wyjaśnienia znaczenia pojęć „umowa zawarta w lokalu przedsiębiorstwa” oraz „umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa”, w art. 3 pkt 5 ustawy o PSD zawarto odwołanie do przepisów ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 287 z późn. zm., dalej: „UPK”).

W tym miejscu należy zaznaczyć, że mimo, iż UPK nie jest ustawą podatkową, to z uwagi na fakt, iż ustawa o PSD (ustawa podatkowa) wprost odwołuje się w swej treści do definicji z UPK, do potrzeby odkodowania normy prawnopodatkowej wynikającej z ustawy o PSD potrzebna jest interpretacja przepisów UPK.

Za analogicznym stanowiskiem, tj. iż w toku interpretacji przepisów prawa podatkowego nie należy pomijać przepisów poza podatkowych, gdy ich wykładnia jest niezbędna dla określenia praw i obowiązków podatnika, opowiadają się sądy administracyjne. Przykładowo można w tym zakresie wskazać wyrok WSA z dnia 10 sierpnia 2021r., sygn. I SA/Gd 874/21, stosownie do którego: „Konieczność analizy przepisów ustawy o rachunkowości w zakresie, w jakim jest to konieczne do wykładni art. 9 ust. 1 u. p. d.p., nie może stanowić o niemożności wydania interpretacji ze względu na to tylko, że przepisy ustawy o rachunkowości nie są przepisami prawa podatkowego w rozumieniu art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej. (...) mimo tego, że odpowiedź (...) musiałaby w pewnym zakresie zawierać także wykładnię przepisów ustawy o rachunkowości, w istocie urzeczywistniałaby gwarancyjny cel instytucji prawnej indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego, jako że w przypadku wszczęcia wobec skarżącej spółki postępowania podatkowego czy kontrolnego kwestia, o którą skarżąca spółka pyta i tak musiałaby być przedmiotem oceny organów podatkowych.”

Mając na względzie powyższe, należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 2 UPK, umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa oznacza umowę z konsumentem zawartą:

a) przy jednoczesnej fizycznej obecności stron w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy

b) w wyniku przyjęcia oferty złożonej przez konsumenta w okolicznościach, o których mowa w lit. a

c) w lokalu przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy lub za pomocą środków porozumiewania się na odległość bezpośrednio po tym, jak nawiązano indywidualny i osobisty

    kontakt z konsumentem w miejscu, które nie jest lokalem przedsiębiorstwa danego przedsiębiorcy, przy jednoczesnej fizycznej obecności stron

d) podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, której celem lub skutkiem jest promocja oraz zawieranie umów z konsumentami

Jednocześnie, zgodnie z art. 2 pkt 3 UPK, przez lokal przedsiębiorstwa rozumie się:

a) miejsce prowadzenia działalności będące nieruchomością albo częścią nieruchomości, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność na stałe,

b) miejsce prowadzenia działalności będące rzeczą ruchomą, w którym przedsiębiorca prowadzi działalność zwyczajowo albo na stałe.

Ponadto, stosownie do art. 2 pkt 1 UPK, określenie umowa zawarta na odległość oznacza umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.

Podsumowując powyższe, należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej podlega przede wszystkim sprzedaż na rzecz konsumentów dokonywana w oparciu o umowy zawarte w lokalu przedsiębiorstwa. Umowy sprzedaży zawarte poza lokalem przedsiębiorstwa są natomiast opodatkowane podatkiem od sprzedaży detalicznej tylko i wyłącznie w wyjątkowych przypadkach, enumeratywnie wymienionych w UPK, których cechą wspólną wszystkich jest jednoczesna fizyczna obecność stron nie później niż na moment zawarcia umowy sprzedaży.

Powyższe było również w przeszłości potwierdzane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 20 września 2019 r., sygn.: 0111-KDIB3-3.4019.1.2019.1.PK, zgodnie z którą „opodatkowaniu podlegają sprzedaże dokonane na podstawie umów zawartych w lokalu oraz poza nim przy czym konieczna jest fizyczna obecność stron przynajmniej na etapie złożenia oferty, która inicjuje zawarcie umowy. Warto zauważyć, że lokalem przedsiębiorstwa jest też miejsce prowadzenia działalności gospodarczej przez pełnomocnika lub zastępcę pośredniego przedsiębiorcy, przy czym bez znaczenia jest tytuł prawny (własność, wynajem, dzierżawa) na podstawie którego sprzedawca korzysta z lokalu oraz to czy w ogóle korzysta z danego lokalu na podstawie prawnej. Natomiast nie podlega opodatkowaniu sprzedaż na odległość (m.in. przez Internet, telefon)”.

Dodatkowo, należy zaznaczyć, że zamiar wyłączenia przez ustawodawcę z zakresu opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej prowadzonej przez przedsiębiorców za pośrednictwem sieci Internet, znajduje potwierdzenie w uzasadnieniu do Rządowego projektu ustawy o PSD (druk sejmowy nr 615 z 2016 r.). W uzasadnieniu tym wskazano bowiem wprost, że: „Opodatkowaniu będzie podlegać sprzedaż „stacjonarna” w lokalu przedsiębiorstwa. (...) Sprzedaż na odległość (m.in. przez Internet) nie będzie objęta podatkiem”.

Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowego stanu faktycznego, należy zauważyć, że we wszystkich przypadkach opisanych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego mamy do czynienia ze sprzedażą na odległość - zarówno złożenie oferty jak i zawarcie umowy sprzedaży następują bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, za pośrednictwem Internetu lub innych form porozumiewania się na odległość.

Składając stosowne zamówienie, Klient składa oświadczenie woli zawarcia zakupu towaru. W momencie akceptacji oferty (zamówienia) przez Spółkę, dochodzi do złożenia zgodnych oświadczeń woli stron i zostaje zawarta umowa sprzedaży. Jako że oświadczenie woli Klienta składane jest Spółce za pośrednictwem systemów teleinformatycznych i w tychże systemach następuje jego akceptacja przez Spółkę, to umowa sprzedaży towaru nie jest zawarta w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o PSD.

Ponadto, z uwagi na fakt, że wspomniana umowa jest zawierana przy pomocy środków komunikacji elektronicznej, umowa ta nie jest umową zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa przy jednoczesnej fizycznej obecności stron umowy.

Tym samym, mając na względzie art. 3 pkt 5 ustawy o PSD w związku z art. 2 pkt 2 oraz pkt 3 UPK, przychody ze sprzedaży z wykorzystaniem usługi, jak i w przypadku sprzedaży za pośrednictwem Serwisu Internetowego lub innych środków komunikacji na odległość z odbiorem własnym w sklepie stacjonarnym nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej.

Bez wpływu na powyższe konkluzje pozostaje wybór przez Klienta sposobu płatności czy sposobu / miejsca odbioru. Zarówno obowiązek zapłaty jak i obowiązek wydania towaru, nawet jeżeli realizowane są w lokalu Spółki, wynikają z już zawartej uprzednio umowy sprzedaży. Tym samym, sposób dokonania płatności ani forma odbioru towaru w żadnym przypadku nie może wpływać na miejsce zawarcia danej umowy.

Z tych samych względów, na kwalifikację sprzedaży jako sprzedaż detaliczna, z której przychody podlegają opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej, nie będzie miał również wpływu sposób ewidencjonowania tej sprzedaży. Odwołanie do przychodu zaewidencjonowanego przy użyciu kas rejestrujących zawarte w art. 6 ust. 3 ustawy o PSD nie kształtuje nowej definicji przedmiotu opodatkowania, który określa art. 5 w zw. z art. 3 pkt 5 ustawy o PSD. Jego celem jest wyłącznie określenie źródła danych pozwalających na określenie podstawy opodatkowania.

Za analogicznym stanowiskiem opowiadają się organy podatkowe, tak np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej prawa podatkowego z dnia 2 grudnia 2019r., sygn.: 0111-KDIB3-3.4019.7.2019.1.PK, stosownie do której: „Opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej nie podlega przychód ze sprzedaży innej niż sprzedaż detaliczna pomimo tego, że jest ewidencjonowany na tej samej kasie rejestrującej co sprzedaż detaliczna”.

Podsumowując, zdaniem Spółki, wyżej przedstawione okoliczności pozwalają uznać, że przychody uzyskiwane przez Spółkę ze:

1) sprzedaży w ramach usługi „ (pkt A. opisu stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego);

2) sprzedaży internetowej (bądź z wykorzystaniem innych form porozumiewania się na odległość) realizowanej z magazynu sklepu stacjonarnego (pkt B. opisu stanu faktycznego

    / zdarzenia przyszłego):

a)w przypadku gdy płatność jest dokonywana przez Internet na etapie składania zamówienia, a towary są wysyłane bezpośrednio do Klienta lub do paczkomatu/punktu odbioru firmy kurierskiej;

b)w przypadku gdy płatność jest dokonywana za pobraniem, a towary są wysyłane bezpośrednio do Klienta lub do paczkomatu / punktu odbioru firmy kurierskiej;

3) sprzedaży internetowej (bądź z wykorzystaniem innych form porozumiewania się na odległość) z odbiorem w wybranym sklepie stacjonarnym (pkt C. opisu stanu faktycznego 

    /zdarzenia przyszłego):

a)w przypadku gdy płatność jest dokonywana przez internet na etapie składania zamówienia, a towary pochodzą z magazynu sklepu stacjonarnego niż sklep stacjonarny, który stanowi punkt odbioru zamówienia;

b)w przypadku gdy płatność jest dokonywana przez internet na etapie składania zamówienia, a towary pochodzą z magazynu tego samego sklepu stacjonarnego w którym następuje odbiór towaru,

c)w przypadku gdy płatność dokonywana jest w sklepie stacjonarnym przy odbiorze, a towary pochodzą z magazynu innego sklepu stacjonarnego niż punkt odbioru oraz

d)w przypadku gdy płatność dokonywana jest w sklepie stacjonarnym przy odbiorze, a towary pochodzą z magazynu tego samego sklepu stacjonarnego w którym następuje odbiór towaru;

- nie stanowią dla Spółki przychodu ze sprzedaży detalicznej w rozumieniu art. 5 w zw. z art. 3 pkt 5 ustawy o PSD, podlegającego opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Wnioskodawcy i wskazanych przepisów do interpretacji. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Koncowo nadmieniam, że jednolity tekst ustawy podatku od sprzedaży detalicznej jest ogłoszony w Dzieniku Ustaw z dnia 23 marca 2022 r., poz. 761.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.