Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko jest prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcą jest (…) (dalej zwana również jako: „Wnioskodawca” lub „A”). Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Wniosek o interpretację jest wnioskiem dotyczącym przyszłej działalności podatkowej grupy kapitałowej składanym przed jej utworzeniem przez spółkę planującą utworzenie tej grupy. Wnioskodawca od (…) planuje utworzenie podatkowej grupy kapitałowej (dalej jako: „PGK”), w skład której wejdą inne spółki kapitałowe będące polskimi rezydentami podatkowymi, w których Wnioskodawca posiada co najmniej (…)% udział.

Ostateczna decyzja o liczbie spółek tworzących PGK nie została podjęta na moment wystąpienia z wnioskiem. Będą to spółki spełniające kryteria ustawowe umożliwiające utworzenie PGK oraz jej późniejsze funkcjonowanie bez ryzyka utraty statusu PGK jako podatnika. Obecnie trwają prace nad projektem umowy dotyczącej utworzenia PGK. Zawarcie umowy i jej zgłoszenie do naczelnika urzędu skarbowego jest planowane na ostatni kwartał (…) r. i zostanie dokonane w terminie umożliwiającym rozpoczęcie funkcjonowania grupy kapitałowej od (…) r. (czyli nie później niż na 45 dni przed rozpoczęciem roku podatkowego).

Rokiem podatkowym PGK będzie rok kalendarzowy. Wnioskodawca planuje utworzenie PGK na okres 3 lat (2026, 2027 i 2028). Wnioskodawca będzie pełnił w PGK funkcję spółki dominującej w rozumieniu art. 1a ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o CIT, w związku z czym będzie reprezentować PGK w zakresie obowiązków wynikających z ustawy o CIT oraz z przepisów Ordynacji podatkowej oraz obliczać i wpłacać podatek dochodowy i zaliczki na podatek zgodnie z art. 1a ust. 7 ustawy o CIT.

Mając na względzie stabilne funkcjonowanie i bezpieczeństwo podatkowe przyszłej PGK, Wnioskodawca składa wniosek, dążąc do wyjaśnienia wątpliwości, których rozstrzygnięcie może mieć wpływ na prawidłowość rozliczeń podatku CIT w PGK.

Pytania

1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nowo utworzona PGK istniejąca od 1 stycznia 2026 r. w roku rozpoczęcia działalności oraz kolejnych 2 latach podatkowych następujących bezpośrednio po tym roku nie będzie zobowiązana do stosowania art. 24ca ust. 1 ze względu na możliwość zastosowania wyłączenia z art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT, czyli nie będzie podlegała minimalnemu podatkowi dochodowemu w latach 2026 – 2028?

2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nowo utworzona PGK istniejąca od 1 stycznia 2026 r. będzie uprawniona do wyboru w pierwszym roku podatkowym działalności (2026) kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Kwestie dotyczące podatkowej grupy kapitałowej reguluje art. 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 1a ust. 1 ustawy o CIT, podatnikami mogą być grupy co najmniej dwóch spółek prawa handlowego mających osobowość prawną, które pozostają w związkach kapitałowych, zwane podatkowymi grupami kapitałowymi.

W myśl art. 1a ust. 4 ustawy o CIT, umowa podatkowej grupy kapitałowej podlega zgłoszeniu przez spółkę dominującą do właściwego według jej siedziby naczelnika urzędu skarbowego, co najmniej na 45 dni przed rozpoczęciem roku podatkowego przyjętego przez podatkową grupę kapitałową.

Z kolei art. 1a ust. 5 ustawy o CIT, stanowi, że naczelnik urzędu skarbowego dokonuje, w formie decyzji, rejestracji umowy. W tej samej formie naczelnik urzędu skarbowego odmawia zarejestrowania umowy, jeżeli nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a oraz ust. 3 i 4. Do decyzji o rejestracji umowy oraz do decyzji o odmowie rejestracji umowy stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej.

Przepis art. 24ca dotyczy tzw. podatku minimalnego - celem wprowadzenia tego przepisu było ograniczenie stosowania przez podatników mechanizmów optymalizacji mogących skutkować zmniejszeniem zobowiązań podatkowych poprzez zaniżanie dochodu podatkowego.

Zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT, podatek od spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz podatkowych grup kapitałowych, które w roku podatkowym:

1)poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo

2)osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%

-wynosi 10% podstawy opodatkowania (minimalny podatek dochodowy).

Zgodnie z cytowanym art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT, minimalny podatek dochodowy skierowany jest, co do zasady, do podatników będących spółkami oraz podatkowymi grupami kapitałowymi, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, którzy w ramach działalności operacyjnej ponoszą stratę lub wykazują określony niski wskaźnik dochodowości (udział dochodów w przychodach w wysokości nieprzekraczającej 2%).

Stosownie do art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT, przepisu ust. 1 nie stosuje się jednak do podatników w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym.

Jednocześnie w myśl art. 24ca ust. 16 ustawy o CIT, przepisu ust. 14 pkt 1 nie stosuje się do podatników utworzonych sposób określony w art. 19 ust. 1a, tj.:

1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo

2) w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo

3)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo

4) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

5) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14.

Jak wynika z powyższego, podatnik (w tym B), po spełnieniu warunków określonych w art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT, zobowiązany może być do uiszczenia minimalnego podatku dochodowego. Jeżeli jednak zastosowanie znajdzie któreś z wyłączeń przewidzianych w art. 24ca ust. 14 ustawy o CIT, podatnik nie ma obowiązku ustalenia oraz zapłaty takiego podatku.

Wnioskodawca oraz spółki, które wejdą do PGK są podatnikami prowadzącymi działalność, ale nowo utworzona PGK jest nowym, odrębnym podatnikiem. Utworzenie PGK skutkuje rozliczeniem w zakresie CIT przez PGK jako całość, nie zaś przez poszczególnych jej członków. Status podatnika nabywa się po spełnieniu wszystkich warunków przewidzianych w art. 1a ustawy o CIT, tj. zawarciu umowy o utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej, zgłoszeniu do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz rejestracji umowy poprzez wydanie decyzji przez naczelnika urzędu skarbowego.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Umowa zostanie zawarta na trzy kolejne lata, tj. od dnia 1 stycznia 2026 r. do dnia 31 grudnia 2028 r.

W związku z powyższym nowo utworzoną PGK należy uznać za podatnika rozpoczynającego działalność, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT. Rozpoczęcie działalności przez PGK będzie miało miejsce 1 stycznia 2026 r. (po wcześniejszym zgłoszeniu umowy w stosownych terminach i otrzymaniu decyzji o rejestracji PGK od naczelnika urzędu skarbowego).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie znajdą w tym przypadku zastosowania wyłączenia przewidziane w art. 24ca ust. 16 ustawy o CIT.

W ocenie Wnioskodawcy, stworzenie PGK nie stanowi bowiem czynności restrukturyzacyjnych, o których mowa w powyższym przepisie, wobec czego wyłączenie wskazane w art. 24ca ust. 16 ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania.

Status podatnika PGK nabywa z chwilą zarejestrowania przez Naczelnika Urzędu Skarbowego umowy o utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej, tym samym jakiekolwiek działania restrukturyzacyjne wynikające z art. 19 ust. 1a jej nie dotyczą. Potwierdza to przykładowo interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2022 r., sygn.: 0111-KDIB1-2.4010.187.2022.1.AW w ramach której stwierdzono, że: „Podatkowa Grupa Kapitałowa nie spełnia przesłanek wynikających z art. 19 ust. 1a ustawy o CIT. Z chwilą zarejestrowania PGK staje się odrębnym podatnikiem podatku od osób prawnych, tym samym jakiekolwiek działania restrukturyzacyjne wynikające z art. 19 ust. 1a jej nie dotyczą.”

W analizowanym przypadku za rok rozpoczęcia działalności należy uznać zatem 2026, tj. pierwszy rok funkcjonowania B, a lata 2027 i 2028 stanowią „kolejno następujące po sobie dwa lata podatkowe, następujące bezpośrednio po tym roku podatkowym”.

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, że nowo utworzona PGK jest odrębnym, nieistniejącym wcześniej podatnikiem, który korzysta z wyłączenia z obowiązku zapłaty podatku minimalnego na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT w roku utworzenia i rozpoczęcia działalności (2026) i w dwóch kolejnych latach podatkowych (2026 i 2027).

W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, PGK istniejąca od 1 stycznia 2026 r. nie będzie zobowiązana do zapłaty minimalnego podatku dochodowego w rozliczeniu za lata podatkowe 2026-2028. Nie będzie bowiem zobowiązana do stosowania przepisu art. 24ca ust. 1 ze względu na zastosowanie art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT.

Prawidłowość stanowiska zgodnie, z którym nowo utworzona PGK jest podatnikiem rozpoczynającym działalność i w rezultacie jest uprawniona do skorzystania z wyłączenia, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT została także potwierdzona przez Dyrektora KIS w ramach Interpretacji indywidualnej z dnia 20 czerwca 2022 r. sygn.: 0111-KDIB1-2.4010.187.2022.1.AW wydanej na gruncie stanu faktycznego podobnego do zdarzenia przyszłego zaprezentowanego przez Wnioskodawcę.

W przywołanej Interpretacji indywidualnej Dyrektor KIS stwierdził, że: „Podatkowa grupa kapitałowa staje się podatnikiem w momencie jej utworzenia zgodnie z zasadami określonymi w art. 1a ustawy o CIT. Zatem dla celów rozliczeń w podatku dochodowym, jako podatnik, rozpoczyna działalność w roku utworzenia. (...) Uwzględniając powyższe, w roku rozpoczęcia działalności oraz w kolejno następujących po sobie 2 latach podatkowych następujących bezpośrednio po tym roku podatkowa grupa kapitałowa zostanie objęta wyłączeniem z obowiązku opłacania minimalnego podatku dochodowego. Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego zdarzenia przyszłego, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że PGK w roku rozpoczęcia działalności oraz w kolejno następujących po sobie 2 latach podatkowych następujących bezpośrednio po tym roku, będzie korzystała z wyłączenia, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT.”

Powyższe stanowisko potwierdza również interpretacja indywidualna z dnia 14 października 2024 r., wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn.: 0111-KDIB1-3.4010.544.2024 [winno być: 0111-KDIB1-3.4010.544.2024.1.JKU – przyp. organu]: „Zgadzam się z Państwem, że w przedstawionym powyżej stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym PGK nie będzie zobowiązana do stosowania przepisu art. 24ca ust. 1 oraz art. 24ca ust. 12 w zw. z art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT, tj. nie będzie zobowiązana do zapłaty minimalnego podatku dochodowego, w rozliczeniu za lata podatkowe 2023-2025.”

Z uwagi na powyższe PGK będzie posiadać status podatnika rozpoczynającego działalność, w związku z czym będzie uprawniona do skorzystania z wyłączenia, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT i tym samym, w roku rozpoczęcia działalności (2026) oraz w kolejno następujących po sobie 2 latach podatkowych następujących po tym roku (2027 i 2028) nie będzie podlegać regulacjom zawartym w art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy o CIT, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Stosownie do art. 25 ust. 1b ustawy o CIT, podatnicy rozpoczynający działalność, w pierwszym roku podatkowym, oraz mali podatnicy, mogą wpłacać zaliczki kwartalne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie kwartały.

W świetle przytoczonego przepisu, przez kwartał rozumie się kwartał roku kalendarzowego.

Zgodnie z art. 25 ust. 1d ustawy o CIT, w związku z art. 16k ust. 11 przepisu art. 25 ust. 1b, pozwalającego na wpłacanie zaliczek kwartalnych, nie stosuje się do podatników rozpoczynających działalność, którzy zostali utworzeni:

1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników albo

2) w wyniku przekształcenia spółki niebędącej osobą prawną, albo

3)przez osoby fizyczne, które wniosły na poczet kapitału nowo utworzonego podmiotu uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro; wartość tych składników oblicza się stosując odpowiednio art. 14.

W myśl art. 25 ust. 1e ustawy o CIT o wyborze sposobu wpłacania zaliczek według zasad, o których mowa w ust. 1b, podatnicy informują w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, składanym za rok podatkowy, w którym stosowali kwartalny sposób wpłacania zaliczek.

Jak wykazano w części uzasadnienia dotyczącej pytania nr 1, utworzenie PGK konstytuuje nowego podatnika na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych i powinno być utożsamiane rozpoczęciem działalności.

Z uwagi na powyższe, nowo powstała PGK może być uznana za podatnika rozpoczynającego działalność, o którym mowa w art. 25 ust. 1b ustawy o CIT i tym samym, jako nowy podatnik, będzie uprawniona do wyboru wpłacania kwartalnych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych. Powstanie PGK nie będzie stanowić czynności restrukturyzacyjnych, o których mowa w art. 16k ust. 11 ustawy o CIT, w związku z czym PGK nie znajdzie się w katalogu podatników, którym zgodnie z art. 25 ust. 1d ustawy o CIT nie przysługuje uprawnienie do wyboru kwartalnego systemu wpłaty zaliczek.

W świetle powyższego nowo utworzona PGK będzie uprawniona do wyboru, w pierwszym roku podatkowym działalności (2026), kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o CIT.

Potwierdzeniem zaprezentowanego powyżej stanowiska jest przykładowo indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego z dnia 28 listopada 2023 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn.: 0111-KDIB1-2.4010.520.2023.1.END „W świetle powyższego nowo utworzona Podatkowa Grupa Kapitałowa jako nowy podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, będzie uprawniona do wyboru, w pierwszym roku podatkowym działalności, kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o CIT.”

Potwierdzeniem zaprezentowanego powyżej stanowiska jest również indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego z dnia 13 lutego 2023 r. wydana przez Dyrektora KIS sygn.: 0111-KDIB1-2.4010.41.2023.1.AK, w której Dyrektor KIS uznał za prawidłowe następujące stanowisko wnioskodawcy: „Zdaniem Wnioskodawcy PGK jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych w pierwszym roku podatkowym, tj. w kalendarzowym roku 2023, powinna być uznana za podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą w świetle ustawy o CIT, a w konsekwencji będzie uprawniona do wyboru, w pierwszym roku podatkowym, kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o CIT.”

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nowo utworzona PGK istniejąca od 1 stycznia 2026 r., jako nowy podatnik będzie uprawniona do wyboru w pierwszym roku podatkowym działalności (2026) kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Kwestie dotyczące podatkowej grupy kapitałowej reguluje art. 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 1a ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnikami mogą być również grupy co najmniej dwóch spółek prawa handlowego mających osobowość prawną, które pozostają w związkach kapitałowych, zwane dalej „podatkowymi grupami kapitałowymi”.

Wymogi jakie musi spełniać podatkowa grupa kapitałowa, aby posiadać status podatnika na gruncie ustawy o CIT zostały określone w art. 1a ust. 2, 2a, 2b ustawy o CIT.

Stosownie do art. 1a ust. 3a ustawy o CIT:

Spółka dominująca reprezentuje podatkową grupę kapitałową w zakresie obowiązków wynikających z ustawy oraz z przepisów Ordynacji podatkowej.

W myśl art. 1a ust. 4 ustawy o CIT:

Umowa podlega zgłoszeniu przez spółkę dominującą do właściwego według jej siedziby naczelnika urzędu skarbowego, co najmniej na 45 dni przed rozpoczęciem roku podatkowego przyjętego przez podatkową grupę kapitałową. Organ ten jest właściwy w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym podatkowej grupy kapitałowej oraz składania sprawozdań finansowych przez spółki tworzące podatkową grupę kapitałową.

Z kolei art. 1a ust. 5 ustawy o CIT stanowi:

Naczelnik urzędu skarbowego dokonuje, w formie decyzji, rejestracji umowy. W tej samej formie naczelnik urzędu skarbowego odmawia zarejestrowania umowy, jeżeli nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a oraz ust. 3 i 4. Do decyzji o rejestracji umowy oraz do decyzji o odmowie rejestracji umowy stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 1a ust. 7 ustawy o CIT:

Podatek dochodowy oraz zaliczki na ten podatek są obliczane, pobierane i wpłacane przez spółkę dominującą. Spółce tej nie przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego od osób prawnych należnego od podatkowej grupy kapitałowej.

W myśl art. 7a ust. 1 ustawy o CIT:

W podatkowych grupach kapitałowych dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy dochodów wszystkich spółek tworzących grupę uzyskanych z danego źródła przychodów nad sumą ich strat poniesionych z tego źródła przychodów. Jeżeli za rok podatkowy suma strat poniesionych z danego źródła przychodów przez spółki wchodzące w skład podatkowej grupy kapitałowej przekracza sumę dochodów uzyskanych z tego źródła, różnica stanowi stratę podatkowej grupy kapitałowej poniesioną ze źródła przychodów. Dochody i straty spółek oblicza się zgodnie z art. 7 ust. 2 i 3.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca planuje utworzenie podatkowej grupy kapitałowej (B). W jej skład wejdą inne spółki kapitałowe będące polskimi rezydentami podatkowymi, w których Wnioskodawca posiada co najmniej 75% udział. Wnioskodawca planuje utworzenie PGK na okres 3 lat. Wnioskodawca będzie pełnił funkcję spółki dominującej. Rokiem podatkowym PGK będzie rok kalendarzowy.

Państwa wątpliwości budzi kwestia ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nowo utworzona PGK istniejąca od 1 stycznia 2026 r. w roku rozpoczęcia działalności oraz kolejnych 2 latach podatkowych następujących bezpośrednio po tym roku nie będzie zobowiązana do stosowania art. 24ca ust. 1 ze względu na możliwość zastosowania wyłączenia z art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT, czyli nie będzie podlegała minimalnemu podatkowi dochodowemu w latach 2026 – 2028.

Przepis art. 24ca dotyczy tzw. podatku minimalnego - celem wprowadzenia tego przepisu było ograniczenie stosowania przez podatników mechanizmów optymalizacji mogących skutkować zmniejszeniem zobowiązań podatkowych poprzez zaniżanie dochodu podatkowego.

Zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT:

Podatek od spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz podatkowych grup kapitałowych, które w roku podatkowym:

1) poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo

2) osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%

- wynosi 10% podstawy opodatkowania (minimalny podatek dochodowy).

Stosownie do art. 24ca ust. 14 pkt 1 ww. ustawy:

Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników:

1) w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym.

Zgodnie z art. 24ca ust. 16 ustawy o CIT:

Przepisu ust. 14 pkt 1 nie stosuje się do podatników utworzonych w sposób określony w art. 19 ust. 1a.

Wyłączenie zawarte w ust. 16 ww. artykułu nie znajduje zastosowania do podatników którzy zostali utworzeni w wyniku działań restrukturyzacyjnych wskazanych w art. 19 ust. 1a ustawy o CIT.

Stosownie do art. 19 ust. 1a ustawy o CIT:

Podatnik, który został utworzony:

1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo

2) w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo

3) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo

4) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

5) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

„Minimalny podatek dochodowy” od osób prawnych określony w art. 24ca ustawy o CIT skierowany jest do spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT (tj. mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegających obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania), a także podatkowych grup kapitałowych, które za dany rok podatkowym poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%.

Przepis art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT wskazuje, że tzw. podatkiem minimalnym objęte są także B. Jednak art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT stanowi, że ww. zasad opodatkowania nie stosuje się do podatników w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność oraz w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym.

Przepisy art. 24ca ustawy o CIT dokładnie określają dla podatku minimalnego, jakie podmioty nie mogą zostać uznane za podatników rozpoczynających działalność. Następuje to poprzez odesłanie do art. 19 ust. 1a ustawy o CIT i przykładowo są to podatnicy powstali w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału. Przepis ten nie wymienia nowopowstałych podatkowych grup kapitałowych.

Podatkowa grupa kapitałowa nie spełnia przesłanek wynikających z art. 19 ust. 1a ustawy o CIT. Zgodnie z art. 1a ust. 1 tej ustawy podatkowa grupa kapitałowa jest odrębnym podatnikiem podatku od osób prawnych. Status podatnika PGK nabywa z chwilą zarejestrowania przez Naczelnika Urzędu Skarbowego umowy o utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej, tym samym jakiekolwiek działania restrukturyzacyjne wynikające z art. 19 ust. 1a jej nie dotyczą.

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, że nowoutworzona Podatkowa Grupa Kapitałowa jest odrębnym, nieistniejącym wcześniej podatnikiem, który korzysta z wyłączenia z obowiązku zapłaty podatku minimalnego na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT.

Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego stanu faktycznego, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że nowoutworzona PGK będzie posiadać status podatnika rozpoczynającego działalność, w związku z czym będzie uprawniona do skorzystania z wyłączenia, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT i tym samym, w roku rozpoczęcia działalności (2026) oraz w kolejno następujących po sobie 2 latach podatkowych następujących po tym roku (2027 i 2028) nie będzie podlegać regulacjom zawartym w art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwość budzi także kwestia, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nowo utworzona PGK istniejąca od 1 stycznia 2026 r. będzie uprawniona do wyboru w pierwszym roku podatkowym działalności (2026) kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o CIT.

Stosownie do art. 25 ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o CIT:

Podatnicy rozpoczynający działalność, w pierwszym roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1c, oraz mali podatnicy, mogą wpłacać zaliczki kwartalne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie kwartały. Przez kwartał rozumie się kwartał roku kalendarzowego.

Z kolei art. 25 ust. 1c ustawy o CIT stanowi:

Zaliczki kwartalne, o których mowa w ust. 1b, podatnik wpłaca w terminie do 20 dnia każdego miesiąca następującego po kwartale, za który jest wpłacana zaliczka, z zastrzeżeniem ust. 2a. Zaliczkę za ostatni kwartał roku podatkowego podatnik wpłaca w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego. Podatnik nie wpłaca zaliczki za ostatni kwartał, jeżeli przed upływem terminu do jej wpłaty złoży zeznanie i dokona zapłaty podatku na zasadach określonych w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 25 ust. 1d ustawy o CIT:

Do podatników rozpoczynających działalność, którzy zamierzają wpłacać zaliczki kwartalne, o których mowa w ust. 1b, przepisy art. 16k ust. 11 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 16k ust. 11 ustawy o CIT:

Przepisy ust. 7 nie mają zastosowania do podatników rozpoczynających działalność, którzy zostali utworzeni:

1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników albo

2) w wyniku przekształcenia spółki niebędącej osobą prawną, albo

3) przez osoby fizyczne, które wniosły na poczet kapitału nowo utworzonego podmiotu uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro; wartość tych składników oblicza się stosując odpowiednio art. 14.

W myśl art. 25 ust. 1e ustawy o CIT:

O wyborze sposobu wpłacania zaliczek według zasad, o których mowa w ust. 1b, podatnicy informują w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, składanym za rok podatkowy, w którym stosowali kwartalny sposób wpłacania zaliczek.

W świetle powyższego nowoutworzona Podatkowa Grupa Kapitałowa jako nowy podatnik podatku dochodowego od osób prawnych, będzie uprawniona do wyboru, w pierwszym roku podatkowym działalności, kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o CIT.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.