Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.305.2025.5.ANK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w części pytania nr 5 dotyczącej Nieruchomości nr 1 jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. 2025 r. poz. 163 ze zm., dalej: „Ustawa o PIT”). Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (dalej zwanym „VAT”) na podstawie przepisów ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. 2024 r. poz. 361 ze zm.).

Wnioskodawca zamierza ustanowić Fundację rodzinną (dalej: „Fundacja”) na podstawie ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t. j. Dz.U. 2023 r. poz. 326 ze zm., dalej: „Ustawa o fundacji"). Podstawowymi celami założenia Fundacji będzie akumulacja i ochrona majątku, zarządzanie zgromadzonym mieniem oraz spełnianie świadczeń na rzecz beneficjentów.

Jedynym fundatorem oraz beneficjentem Fundacji na pewno będzie Wnioskodawca. Beneficjentami mogą również zostać osoby pozostające z Wnioskodawcą w stosunku, o którym mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2024 r. poz. 1837), dalej łącznie zwani „Beneficjentami”. Szczegółowe cele Fundacji określone zostaną w statucie. Fundacja zostanie powołana na czas nieokreślony. Fundacja zostanie zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie wynikającym z Ustawy o fundacji.

Działając w roli fundatora, Wnioskodawca planuje nieodpłatnie wnieść do Fundacji następujące mienie:

1.Nieruchomość nr 1

Nieruchomość stanowi nieruchomość gruntową zabudowaną (…). Wnioskodawca (…) aktami poświadczenia dziedziczenia z (…) nabył (…) 1/3 udziału w tej nieruchomości. Pozostałe udziały nabyli (…). Umową częściowego działu spadków i zniesienia współwłasności (…), dokonano zniesienia współwłasności nieruchomości w ten sposób, że Wnioskodawca nabył, (…), pełne prawo własności do Nieruchomości nr 1.

Nieruchomość nr 1 obecnie jest zamieszkała przez Wnioskodawcę. Nieruchomość nr 1 nie była przedmiotem najmu oraz nie była wykorzystywana w działalności gospodarczej Wnioskodawcy od momentu jej nabycia do dnia złożenia niniejszego wniosku.

W stosunku do Nieruchomość nr 1 Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ponosił w stosunku do Nieruchomości nr 1 wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

2.Nieruchomość nr 2

Nieruchomość stanowi nieruchomość gruntową zabudowaną (…). Nieruchomość została nabyta (…) przez Wnioskodawcę (…).

Nieruchomość aktualnie nie jest wykorzystywana, nie była także przedmiotem najmu oraz nie była wykorzystywana w działalności gospodarczej Wnioskodawcy od momentu jej nabycia do dnia złożenia niniejszego wniosku.

W stosunku do Nieruchomość nr 2 Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ponosił w stosunku do Nieruchomości nr 2 wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

3.Nieruchomość nr 3

Nieruchomość stanowi nieruchomość gruntową zabudowaną (…). Wnioskodawca (…) nabył (…) 1/3 udziału w tej nieruchomości. Pozostałe udziały nabyli (…). Umową częściowego działu spadków i zniesienia współwłasności z (…), dokonano zniesienia współwłasności nieruchomości w ten sposób, że Wnioskodawca nabył, (…), pełne prawo własności do Nieruchomości nr 3.

W stosunku do Nieruchomość nr 3 Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ponosił w stosunku do Nieruchomości nr 3 wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Nieruchomość nr 3 jest wynajmowana przez Wnioskodawcę w ramach tzw. najmu prywatnego na rzecz podmiotu powiązanego (spółki z o.o.) z Wnioskodawcą do celów prowadzenia działalności przez ten podmiot.

Nieruchomości nr 1, nr 2 oraz nr 3 w dalszej część i wniosku będą nazwane łącznie „Nieruchomościami”.

Nieruchomości od momentu ich nabycia/otrzymania nieprzerwanie znajdują się w majątku prywatnym Wnioskodawcy. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu Nieruchomości lub wytworzeniu ich części składowych. Wnioskodawca nie dokonywał nakładów w postaci przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji czy modernizacji Nieruchomości, od których przysługiwałoby prawo do odliczenia VAT naliczonego. Nieruchomości nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wnioskodawca nie zaliczył wartości opisywanych Nieruchomości w jakiejkolwiek formie do kosztów uzyskania przychodów.

Wniesienie Nieruchomości do Fundacji zostanie dokonane umową darowizny. Wnioskodawca nie otrzyma w zamian od Fundacji Rodzinnej żadnego świadczenia ekwiwalentnego. W związku z wniesieniem Nieruchomości Fundacja nie przejmie żadnych długów lub ciężarów albo zobowiązań Wnioskodawcy.

Nieruchomości wniesione do Fundacji zostaną wykorzystane w następujący sposób:

-      Nieruchomość nr 1 – będzie nieodpłatnie udostępniona na rzecz Beneficjentów Fundacji;

-      Nieruchomość nr 2 – nie będzie wykorzystywana lub zostanie nieodpłatnie udostępniona dla Beneficjentów Fundacji;

-      Nieruchomość nr 3 – zostanie wynajęta na rzecz podmiotu powiązanego z Wnioskodawcą (spółki z o.o.), do celów prowadzenia działalności przez ten podmiot – analogicznie jak przed wniesieniem nieruchomości do fundacji rodzinnej.

Nieruchomości nr 1 i nr 2 udostępnione Beneficjentom nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności przez, beneficjentów, fundatora lub podmiot powiązany z Fundacją, beneficjentami lub fundatorem.

Pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oznaczone we wniosku nr 5 w części dotyczącej Nieruchomości nr 1

Czy nieodpłatne udostępnienie Nieruchomości nr 1 (jeśli nastąpi) przez Fundację będzie świadczeniem, o którym mowa w art. 24q ust. 1 pkt 1, opodatkowanym stawką 15% podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej zwanym „CIT”)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 5)

Pana stanowisko w sprawie

W opinii Wnioskodawcy, nieodpłatne udostępnienie Nieruchomości nr 1 (jeśli nastąpi) będzie świadczeniem, o którym mowa w art. 24q ust. 1 pkt 1, opodatkowanym stawką 15% CIT.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku fundację rodzinną. Na podstawie art. 6 ust 6 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

Jak wynika z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Natomiast jak stanowi art. 6 ust. 8 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

Zgodnie z art. 24q ust. 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

1)świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2)mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

3)świadczenia w postaci ukrytych zysków

- wynosi 15% podstawy opodatkowania.

Jak wynika z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Fundacja rodzinna jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Zwolnienie to nie ma zastosowania w następujących przypadkach powstania obowiązku podatkowego z tytułu:

-podatku od przychodu ze środka trwałego będącego budynkiem (tzw. podatek od przychodów z budynków),

-świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

-rozwiązania fundacji rodzinnej,

-świadczenia w postaci ukrytych zysków,

-działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.

-najmu, którego przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany.

Jak zostało wcześniej wykazane, nieodpłatne udostępnienie przez Fundację Nieruchomości nr 1 (jeśli wystąpi) na rzecz Beneficjentów stanowi świadczenie, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacjach rodzinnych.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, udostępnienie przez Fundację Nieruchomości nr 1 na rzecz Beneficjentów, będzie opodatkowane na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, 15% stawką CIT.

Stanowisko to potwierdza m.in. interpretacja indywidualna DKIS z 27 listopada 2023 r., nr 0114- KDIP2-1.4010.500.2023.1.KW, w której wskazano: „Zdaniem organu, również w przypadku korzystania przez beneficjenta z takiego składnika majątkowego fundacji rodzinnej (samochodu) samodzielnie w ramach spełniania na jego rzecz świadczeń, określonych w statucie fundacji rodzinnej, będziemy mieli do czynienia z sytuacją postawienia do dyspozycji bezpośrednio świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, w postaci składnika majątkowego fundacji rodzinnej. Na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT fundacja rodzinna będzie zobowiązana do zapłaty z tego tytułu 15% podatku dochodowego od osób prawnych (z uwzględnieniem art. 24q ust. 5 ustawy o CIT).

Oznacza to, że korzystanie z samochodów osobowych przez członków zarządu fundacji do spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów będzie podlegało opodatkowaniu 15% podatkiem od osób prawnych (z uwzględnieniem art. 24q ust. 5 ustawy o CIT)”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Pana we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Pana zapytań). Zatem inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „updop”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że:

Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6-8 ustawy o CIT:

6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

Stosownie do art. 24r ust. 1 ustawy o CIT:

W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.

Stosownie do art. 24q ust. 1 ustawy o CIT:

Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

3) świadczenia w postaci ukrytych zysków

- wynosi 15% podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 24q ust. 1a pkt 2 ustawy CIT:

Przez świadczenia w postaci ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, rozumie się:

2) darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną.

Z kolei na podstawie art. 2 ust. 2 ufr:

Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

Ponadto z art. 2 ust. 3 ufr wynika, że:

Fundacja rodzinna w przypadku beneficjenta będącego osobą fizyczną może w szczególności pokrywać koszty jego utrzymania lub kształcenia, a w przypadku beneficjenta będącego organizacją pozarządową, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2022 r. poz. 1327, 1265 i 1812), prowadzącą działalność pożytku publicznego wspierać działalność pożytku publicznego w rozumieniu art. 3 ust. 1 tej ustawy.

Natomiast z art. 26 ust. 2 pkt 4 ufr wynika, że:

Statut określa beneficjenta lub sposób jego określenia i zakres przysługujących beneficjentowi uprawnień.

Państwa wątpliwości zawarte w części pytania nr 5 dotyczą ustalenia, czy nieodpłatne udostępnienie Nieruchomości nr 1, rzecz Beneficjentów fundacji będzie świadczeniem, o którym mowa w art. 24q ust. 1 pkt 1, opodatkowanym stawką 15% CIT.

Fundacje rodzinne, jak wynika z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, zostały podmiotowo zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych. Jednak z powyższych przepisów wynika, że zwolnienie to nie ma zastosowania w przypadku przekazania lub postawienia do dyspozycji przez fundację rodzinną (bezpośrednio lub pośrednio) na rzecz beneficjenta świadczenia o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej.

Przez świadczenie to rozumie się składniki majątkowe w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

Ponadto, zwolnienie to nie ma zastosowania przypadku przekazania lub postawienia do dyspozycji (bezpośrednio lub pośrednio) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej oraz świadczeń w postaci ukrytych zysków.

Przez ukryte zyski należy rozumieć darowizny lub innego nieodpłatnego lub częściowo odpłatnego świadczenia, innego niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, przekazanego, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz m.in. beneficjenta lub fundatora.

Fundacja rodzinna, w przypadku beneficjenta będącego osobą fizyczną, może w szczególności pokrywać koszty jego utrzymania lub kształcenia, o czym stanowi wskazany przepis art. 2 ust. 3 ww. ustawy o fundacji rodzinnej.

Określenie świadczeń na rzecz danego beneficjenta fundacji rodzinnej jest przy tym indywidualną i dobrowolną decyzją fundatora. To przede wszystkim fundator określa, komu, pod jakimi warunkami oraz jakie świadczenia będą przysługiwać od fundacji rodzinnej. Statut fundacji powinien jasno wskazywać przedmiot świadczenia, sposób realizacji świadczenia oraz określać beneficjenta fundacji, któremu dane świadczenie przypadnie. Co do zasady są to świadczenia pieniężne albo inne świadczenia o charakterze majątkowym, np. prawo korzystania z rzeczy, w tym Nieruchomości nr 1. Mogą to być również świadczenia w postaci pokrywania kosztów leczenia, opieki bądź kosztów kształcenia czy utrzymania w przypadku beneficjenta będącego osobą fizyczną.

Z opisu sprawy wynika, że działając w roli fundatora, Wnioskodawca planuje nieodpłatnie wnieść do Fundacji mienie, m.in. w postaci Nieruchomości nr 1, będzie to nieruchomość gruntowa zabudowana (…), która jest zamieszkiwana (obecnie mieszka w niej Wnioskodawca). Po wniesieniu do Fundacji Nieruchomości nr 1 będą z niej nieodpłatnie korzystali Beneficjenci, tj. osoby pozostające z Wnioskodawcą w stosunku, o którym mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nieruchomość nr 1 udostępniona Beneficjentom nie będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności przez, beneficjentów, fundatora lub podmiot powiązany z Fundacją, beneficjentami lub fundatorem.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy i okoliczności wynikające z opisu zdarzenia przyszłego wskazać należy, że nieodpłatne udostępnienie (zgodnie ze statusem fundacji i listą beneficjentów), na rzecz Beneficjentów fundacji Nieruchomości nr 1, która w dalszym ciągu będzie wykorzystywana w celach mieszkalnych, należy rozpatrywać jako świadczenie na rzecz beneficjenta, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej. Świadczenie to na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, będzie podlegało opodatkowaniu przez Fundację stawką 15%.

Zatem, Pana stanowisko w części pytania nr 5 dotyczącym Nieruchomości nr 1 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w części pytania nr 5 obejmującego Nieruchomość nr 2 oraz w zakresie pytań nr 6 i 7 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

W zakresie podatku od czynności cywilno-prawnych, podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Odnosząc się do przywołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Pan do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.