
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) posiada siedzibę na terytorium Polski (w …) i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „CIT”). Spółka operuje w ramach międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej: „Grupa”), która zajmuje się produkcją urządzeń do gotowania na zewnątrz, w tym w szczególności (…). Jednostką dominującą w Grupie jest (…) LLC z siedzibą w Stanach Zjednoczonych.
Spółka została powołana w związku z identyfikowanymi potrzebami na poziomie Grupy, które to związane były z chęcią rozwijania na rynku europejskim działalności operacyjnej w zakresie produkcji, kompletowania, pakowania i sprzedaży (…). W związku z realizacją projektu inwestycyjnego, ukierunkowanego na utworzenie nowego zakładu produkcyjnego w (…), Wnioskodawca uzyskał decyzję o wsparciu o numerze (…) z dnia 30 grudnia 2019 r. (dalej: „Decyzja”, „DOW”), która uprawnia do korzystania z pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT (dalej: „Zwolnienie z CIT”). Należy podkreślić, że Spółka - uwzględniając chęć konsekwentnego rozwijania prowadzonej działalności gospodarczej - nie wyklucza ubiegania się o wydanie kolejnych instrumentów wsparcia w postaci decyzji o wsparciu na realizację określonych projektów inwestycyjnych w przyszłości.
Teren zakładu produkcyjnego Wnioskodawcy - wyznaczający równocześnie teren realizacji inwestycji na podstawie pozyskanej DOW - wyznacza działka położona w (…), zlokalizowana w granicach (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Należy w tym miejscu wskazać, że DOW została wydana na prowadzenie działalności gospodarczej w następującym zakresie (zgodnie z treścią Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług (t. j Dz. U z 2015 r. poz. 1676) oraz według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego):
- 27.52.11.0: Sprzęt gospodarstwa domowego do gotowania i podgrzewacze płytowe, z żeliwa, stali lub miedzi, nieelektryczny;
- 27.51.28.0: Pozostałe piece; kuchenki, płyty kuchenne, pierścienie do gotowania; ruszty do smażenia i pieczenia;
- 27.51.27: Kuchenki mikrofalowe;
- 52.10.19.0: Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów;
- 71.20.1: Usługi w zakresie badań i analiz technicznych.
Należy zauważyć, że Wnioskodawca podejmuje również działalność gospodarczą, która pozostaje nieobjęta wyżej wskazanym zakresem przedmiotowym, a tym samym - treścią pozyskanej DOW. Wśród tego rodzaju działalności wyróżnić należy w szczególności działalność handlową (tj. sprzedaż towarów i materiałów). Podkreśla się, że tego rodzaju działalność podlegała i podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Wymaga wskazania, że Spółka - biorąc pod uwagę pełnione funkcje, angażowane aktywa i ponoszone ryzyka w związku z działalnością prowadzoną w ramach Grupy - pełni rolę producenta kontraktowego. Uwzględniając powyższe, Wnioskodawca dokonuje sprzedaży wyrobów gotowych, usług, a także towarów i materiałów na rzecz podmiotów operujących w ramach Grupy i stanowiących względem niego podmioty powiązane w rozumieniu właściwych przepisów o cenach transferowych. Należy podkreślić, że wynagrodzenie Spółki pozostaje ustalane zgodnie z zasadą ceny rynkowej (w tym właściwymi przepisami o cenach transferowych), a także określane jest i będzie zgodne z przyjętym - na poziomie Grupy - modelem i polityką ustalania cen transferowych.
Niemniej jednak, w wyniku podejmowanych okresowo analiz porównawczych na poziomie Grupy (zgodnie z właściwymi regulacjami z zakresu cen transferowych) identyfikowane są sytuacje, że rzeczywista rentowność (dochodowość) Wnioskodawcy z tytułu realizacji transakcji z podmiotami powiązanymi odbiega od jej zakładanego, rynkowego przedziału. W takich wypadkach, dostosowanie poziomu dochodowości Spółki odbywa się w drodze tzw. korekt rentowności, które to prowadzą i mogą prowadzić zarówno do zwiększenia dochodowości Spółki (korekty in plus, zwiększające przychody podatkowe bądź zmniejszające koszty uzyskania przychodów), jak i do jej zmniejszenia (korekty in minus, zmniejszające przychody podatkowe bądź zwiększające koszty uzyskania przychodów) (dalej: „Korekty rentowności”). W takich wypadkach, Spółka dokonuje Korekt rentowności na podstawie dokumentu księgowego (np. noty księgowej) wystawianego przez podmiot powiązany bądź wystawianego przez samą Spółkę. Korekty rentowności mogą być dokonane zarówno w trakcie danego roku, którego dotyczą, jak i po jego zakończeniu.
Wnioskodawca wskazuje, że Korekty rentowności nie są i nie będą powiązane bezpośrednio z jakąkolwiek konkretną transakcją zakupową lub sprzedażową, dokonywaną przez Wnioskodawcę. W szczególności, Korekty rentowności nie odnoszą się i nie będą się odnosić do jakichkolwiek faktur, ani poszczególnych produktów, usług, towarów lub materiałów, będących przedmiotem transakcji z podmiotami powiązanymi z Grupy, ani też do cen ustalanych pierwotnie przez Spółkę lub wspomniane podmioty. Korekty rentowności odnoszą się i odnosić będą jedynie do ogólnego wyniku Wnioskodawcy w danym okresie (np. w roku podatkowym lub w określonym kwartale roku podatkowego), w tym są i pozostaną dokonywane na podstawie odpowiednich dokumentów księgowych (np. not księgowych). Co więcej, dokonanie płatności Korekt rentowności w danym okresie odnosi się i będzie się odnosić do ogółu zdarzeń mających wpływ na ostateczny poziom rentowności Wnioskodawcy w danym okresie.
Wnioskodawca zakłada - co jest poza zakresem zapytania w ramach niniejszego wniosku - że przedmiotowe Korekty rentowności stanowią korekty cen transferowych, spełniające przesłanki określone treścią przepisu art. 11e ustawy CIT.
Należy zauważyć, że Korekty rentowności - dokonywane w sposób opisany powyżej - dotyczą i dotyczyć będą działalności mogącej korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, a także pozostałej działalności operacyjnej Wnioskodawcy, podlegającej opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Wskazuje się, że na podstawie posiadanych przez Spółkę kalkulacji, Spółka ma możliwość podziału Korekt rentowności na wartości, które należy przypisać do wyniku działalności zwolnionej z opodatkowania na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT oraz do wyniku działalności opodatkowanej na zasadach ogólnych. Tym samym, Wnioskodawca ma możliwość i będzie mieć możliwość właściwego przypisania Korekt rentowności do odpowiedniego źródła.
Końcowo, zwraca się uwagę, że rok podatkowy Spółki nie jest zgodny z rokiem kalendarzowym, tj. trwa od października do września.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, Korekty rentowności - zmniejszające bądź zwiększające przychody lub koszty podatkowe - powinny być rozpoznawane w wyniku z działalności zwolnionej z opodatkowania na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT (tj. wpływać na wartość dochodu zwolnionego z opodatkowania zgodnie z tym przepisem), w części w jakiej odnoszą się do tego rodzaju działalności?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, Korekty rentowności - zmniejszające bądź zwiększające przychody lub koszty podatkowe - powinny być rozpoznawane w wyniku z działalności zwolnionej z opodatkowania na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT (tj. wpływać na wartość dochodu zwolnionego z opodatkowania zgodnie z tym przepisem), w części w jakiej odnoszą się do tego rodzaju działalności.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Instrumenty wsparcia w postaci decyzji o wsparciu - regulowane treścią ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 459, dalej: „ustawa o WNI”), uprawniają podatników do korzystania ze zwolnienia podatkowego na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.
Jak wynika z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT: „Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U z 2023 r. poz. 74, 1688 i 2005) i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami”. Z kolei w myśl art. 17 ust. 4 ustawy CIT: „Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu".
Wyżej przywołane przepisy wskazują, że zwolnieniem podatkowym - dostępnym w związku z pozyskaniem instrumentu wsparcia w postaci decyzji o wsparciu - można objąć dochód uzyskany z tytułu z realizacji nowej inwestycji (tj. osiągnięty przy wykorzystaniu składników majątkowych objętych kosztami kwalifikowanymi dla celów decyzji o wsparciu), wygenerowany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w treści decyzji o wsparciu (tj. konkretne działki) oraz w zakresie nią objętym (tj. konkretne grupowania PKWIU).
Niemniej jednak, należy zauważyć, że przepisy ustawy o CIT oraz przepisy ustawy o WNI nie precyzują, w jaki sposób powinna być definiowana „działalność gospodarcza” w rozumieniu tych przepisów. Na gruncie przepisów podatkowych „działalność gospodarcza” zdefiniowana została w art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, dalej: „OP”). Jak stanowi wspominany przepis: „Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej - rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221, 641, 803, 1414 i 2029), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców”. Zatem, rozumienie działalności gospodarczej - w myśl wyżej powołanej definicji ustawowej - pozostaje bardzo szerokie. Zdaniem Wnioskodawcy, niniejsze powinno stanowić również wyznacznik dla rozumienia pojęcia „działalności gospodarczej” na gruncie innych ustaw podatkowych.
Z takim poglądem zgadzają się sądy administracyjne, w tym Naczelny Sąd Administracyjny, który w wyroku z 24 maja 1991 r. o sygn. SA/Wr 294/91 wskazał, że: „Pojęcie działalności gospodarczej nie sprowadza się tylko do technologicznych i zjawisk ekonomicznych zachodzących w toku „działalności wytwórczej, budowlanej, handlowej i usługowej prowadzonej w celach zarobkowych i na rachunek podmiotu” (...), ale obejmuje także czynności faktyczne i prawne związane np. z uzyskiwaniem czynników produkcji - o ile czynności te lub działania nie są zabronione przez prawo (...)”. Tak szerokie rozumienie działalności gospodarczej - w tym tej prowadzonej na podstawie instrumentów wsparcia w postaci zezwoleń strefowych bądź decyzji o wsparciu - jest podtrzymywane m in. przez organy podatkowe. Przykładem takiego stanowiska jest wykładnia prawa dokonana w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 3 lipca 2014 r o sygn. IBPBI/2/423-297/14/CzP, gdzie organ uznał, że: „Należy zwrócić uwagę, że z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, tak jak z każdą działalnością gospodarczą wiąże się szereg różnorodnych zdarzeń gospodarczych, które mogą generować po stronie przedsiębiorcy przychód” - z uwagi na analogiczną konstrukcję reżimu decyzji o wsparciu do reżimu zezwoleń strefowych, powyższe wnioski winny być stosowane odpowiednio.
Uwzględniając powyższe rozważania, należy podkreślić, że dochodem zwolnionym z opodatkowania jest nie tylko taki dochód, który wynika bezpośrednio z czynności stanowiących podstawową działalność podatnika (działalność produkcyjną lub usługową), ale również każdy inny dochód, będący nieodłącznym elementem prowadzonej przez niego działalności gospodarczej na podstawie decyzji o wsparciu, na terenie w niej określonym i w wyniku nowej inwestycji (tj. wygenerowany z wykorzystaniem składników majątku objętych kosztami kwalifikowanymi dla celów decyzji o wsparciu). Za dochody korzystające ze zwolnienia nie można natomiast uznać takich kategorii dochodów, które związane są z działalnością prowadzoną na podstawie decyzji o wsparciu, lecz związku tego brak bądź związek ten nie jest ścisły.
Na wymóg istnienia bezpośredniego związku danego dochodu z działalnością podlegającą zwolnieniu na podstawie pozyskanych instrumentów wsparcia w postaci zezwoleń strefowych, uwagę zwrócił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 5 maja 2016 r. o sygn. II FSK 763/14 (z uwagi na analogiczną konstrukcję reżimu decyzji o wsparciu do reżimu zezwoleń strefowych, niniejsze wnioski winny być stosowane odpowiednio): „Sformułowanie uzyskane z działalności gospodarczej wskazuje przy tym, że chodzi o dochody będące bezpośrednim następstwem tak postrzeganej działalności, a nie o dochody związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zakres przedmiotowy zwolnienia - jak już zaznaczono - dodatkowo precyzuje art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (do którego treści zresztą odwołuje się art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT). W świetle art. 16 ust. 1 u.s.s e., podstawą do korzystania z pomocy publicznej jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy. Powiązanie obu wymienionych regulacji należy odczytywać w ten sposób, że zwolnienie z opodatkowania przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT, dotyczy tylko tych dochodów, które są wynikiem prowadzenia działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu.”
Zatem, celem uznania danego dochodu za zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, należy zweryfikować, czy stanowi on dochód bezpośrednio wynikający z działalności prowadzonej na terenie objętym decyzją o wsparciu i na jej podstawie - nieodłączne następstwo takiej działalności. W orzecznictwie sądów administracyjnych, na przestrzeni ubiegłych lat, wskazywane były i są przykładowe kategorie tego rodzaju dochodów - przykładowo, w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 maja 2011 r. o sygn. II FSK 125/10, Sąd wskazał co następuje: „Dochodem stanowiącym nieodłączne następstwo wstąpienia w stosunki prawne nastawione na realizację czynności gospodarczych objętych zezwoleniem to np. wypłaty za bezszkodowość w ubezpieczeniu, kary umowne lub należności od pracowników, odsetki od środków wpływających na obligatoryjny rachunek bieżący. (...) Bez nawiązania stosunków pracy (rodzących niekiedy majątkową odpowiedzialność pracowniczą), stosunków ubezpieczenia (rodzących niekiedy profity z tytułu długoterminowego nieuruchamiania ryzyka ubezpieczeniowego), stosunków dostawy (rodzących niekiedy, w przypadku nierzetelności kontrahentów, odpowiedzialność umowną bądź odszkodowawczą), czy wreszcie stosunku rachunku bankowego (rodzącego zobowiązanie banku do gromadzenia środków I wypłaty odsetek) nie można, w danych realiach prawno-organizacyjnych, prowadzić działalności gospodarczej”.
Widać zatem wyraźnie, że pojęcia działalności gospodarczej i jej następstw nie powinny być ograniczane wyłącznie do wybranych czynności, składających się wyłącznie na działalność produkcyjną bądź usługową, lecz odnoszą się one do całokształtu stosunków łączących danego przedsiębiorcę z różnorakimi podmiotami i dochodów, które wynikają z tychże stosunków.
W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, zwolnienie z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, nie powinno obejmować wyłącznie przychodu (dochodu) wynikającego z ceny uzyskanej ze sprzedaży wyrobów i usług wyprodukowanych z działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie objętym decyzją o wsparciu i na terenie wskazanym w jej treści, ale powinno obejmować również przychody (dochody) uzyskane na skutek innych zdarzeń gospodarczych, które są jednak bezpośrednio i ściśle związane z prowadzeniem działalności produkcyjnej na podstawie decyzji o wsparciu, takie jak wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Korekty rentowności (stanowiące, co do zasady, korekty cen transferowych w rozumieniu przepisu art. 11e ustawy o CIT). W przeciwnym razie, mając na uwadze założenie o racjonalności prawodawcy, brzmienie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, w tym również innych regulacji szczegółowych z zakresu pomocy publicznej udzielanej na podstawie decyzji o wsparciu, nie powinno odnosić się do pojęcia dochodu z działalności gospodarczej.
Wskazuje się, że z uwagi na fakt posiadania przez Spółkę stosownych kalkulacji, Wnioskodawca wskazuje, że jest i będzie w stanie jednoznacznie właściwie przypisać odpowiednie wartości Korekty rentowności do działalności zwolnionej z opodatkowania oraz do działalności opodatkowanej, a tym samym odpowiednio przyporządkować daną wartość Korekty rentowności dotyczącej wyłącznie działalności gospodarczej Spółki, wykonywanej na podstawie DOW (działalności mieszczącej się w zakresie przedmiotowym wskazanym w treści DOW oraz prowadzonej na terenie nią objętym). Analogicznie, Spółka może i będzie mogła przyporządkować odpowiednią część wartości Korekty rentowności do wyniku z działalności opodatkowanej na zasadach ogólnych.
Dodatkowo, należy zaznaczyć, że korekty cen transferowych są od lat powszechnie stosowanym mechanizmem w rozliczeniach pomiędzy spółkami w międzynarodowych grupach kapitałowych. W przyjętym modelu cen transferowych podmioty powiązane realizują w trakcie roku obrotowego transakcje według założonych, prognozowanych kryteriów (np. zabudżetowanych lub oszacowanych cen, kosztów, itp. ), a następnie, na koniec roku lub na koniec innego przyjętego okresu rozliczeniowego, weryfikowana jest rentowność osiągnięta przez podmioty powiązane z prowadzonej przez nie działalności przy takich założonych kryteriach/warunkach. W razie rozbieżności faktycznie zrealizowanej rentowności z tą docelową, dokonywana jest tzw. korekta rentowności, mająca na celu korektę wyniku danego podmiotu (korektę na plus lub korektę na minus), tak by osiągnął on właściwy poziom. W efekcie, korekta rentowności może oznaczać, że możliwe jest wystąpienie płatności w obu kierunkach - tj. w niektórych okresach korekta cen transferowych wiąże się z koniecznością dokonania płatności wyrównującej przez jeden podmiot, a w innych okresach to ten podmiot otrzymuje płatność wynikającą z korekty cen transferowych. Może zdarzyć się też tak, że w danym okresie nie będzie konieczne dokonywanie żadnej płatności pomiędzy podmiotami powiązanymi, ponieważ ich rentowność na bieżącej działalności będzie odpowiadała zasadom cen transferowych.
Odnosząc powyższe od przedstawionego stanu faktycznego, należy podkreślić, że celem dokonywanej Korekty rentowności jest zapewnienie Spółce rynkowego poziomu wynagrodzenia za realizowane przez nią funkcje, zgodnie z jej profilem funkcjonalnym (Wnioskodawca pełni rolę producenta kontraktowego w Grupie). Jak wskazano w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) niniejszego Wniosku, na przestrzeni ostatnich lat występowały i zakłada się i w kolejnych latach również będą występować sytuacje, w których to rzeczywisty poziom dochodowości Wnioskodawcy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej (tj. działalności zwolnionej z opodatkowania w związku z pozyskaną DOW oraz działalności opodatkowanej na zasadach ogólnych) w trakcie określonego okresu będzie się różnił od zakładanego, rynkowego poziomu. W związku z powyższym, może wystąpić sytuacja, w której konieczne będzie dokonanie płatności Korekty rentowności w celu odpowiedniego wyrównania dochodowości.
Jak wynika z powyższego, Korekta rentowności stanowi i stanowić będzie zatem narzędzie pozwalające na właściwą alokację zysków i rentowności w Grupie, biorąc pod uwagę funkcje pełnione przez poszczególne spółki z Grupy, jak i ponoszone przez nie ryzyka. Jak wskazano powyżej, tytułem do dokonania płatności Korekty rentowności jest i pozostanie nie tyle ciążące zobowiązanie do zapłaty należności za określone świadczenia, co przede wszystkim konieczność wykazania dochodów podatkowych na odpowiednim poziomie odpowiadającym funkcjom pełnionym przez każdą z tych spółek (tj. na poziomie rynkowym). Płatności Korekt rentowności wynikają i będą wynikać jedynie z samego faktu osiągnięcia (lub nieosiągnięcia) oczekiwanego poziomu rentowności. Płatności te są i będą związane przede wszystkim z profilem funkcjonalnym (zakresem pełnionych funkcji i ponoszonych ryzyk) i polityką cen transferowych, nie jest zaś wynikiem konkretnych działań spółek z Grupy. Dodatkowo, nie wyklucza się sytuacji, w której w określonym roku podatkowym jakiejkolwiek płatności z tytułu Korekt rentowności w ogóle nie wystąpią, gdyż rzeczywiście osiągnięty zysk będzie odpowiadał poziomowi rynkowemu.
Reasumując, jak wynika z opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego):
- w transakcjach kontrolowanych realizowanych przez Spółkę z zagranicznymi i krajowymi podmiotami powiązanymi w trakcie roku podatkowego są ustalane warunki, które ustaliłyby podmioty niepowiązane;
- w sytuacji, gdy znane są faktycznie poniesione koszty lub uzyskane przychody będące podstawą obliczenia ceny transferowej, a zapewnienie ich zgodności z warunkami, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane, wymaga dokonania korekty cen transferowych - Spółka oraz zagraniczne i krajowe podmioty powiązane dokonuje odpowiedniej Korekty rentowności, tj. korekty zwiększającej bądź zmniejszającej przychody lub koszty;
- Korekta rentowności może dotyczyć wyniku na całej działalności Spółki (nie zaś poszczególnych transakcji sprzedaży wyrobów gotowych) - analizowane korekty dotyczą i dotyczyć będą de facto wszystkich transakcji kontrolowanych przeprowadzonych przez Spółkę z podmiotami z nią powiązanymi w ramach Grupy;
- korekta dokonywana jest na bazie dokumentu księgowego (przykładowo, not księgowych).
Podsumowując, Spółka wskazuje, że opisana powyżej we wniosku Korekta rentowności stanowić będzie korektę cen transferowych (w rozumieniu przepisu art. 11e ustawy o CIT), w związku z czym Spółka będzie uprawniona do zwiększenia bądź zmniejszenia swoich przychodów lub kosztów podatkowych w roku podatkowym, którego ta korekta będzie dotyczyć (bądź w określonym okresie roku podatkowego, odpowiednio). Uwzględniając powyższe, konieczne pozostaje rozstrzygnięcie do jakiego źródła dochodu zakwalifikować ww. zwiększenie bądź zmniejszenie przychodów lub kosztów podatkowych mając na uwadze, że Korekty rentowności odnoszą się i będą się odnosić do transakcji, z których dochód jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, w związku z pozyskaną przez Spółkę DOW.
Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinno budzić wątpliwości, że Korekta rentowności, zmniejszająca bądź zwiększająca przychody lub koszty podatkowe - w części, w której odnosi się do działalności zwolnionej z opodatkowania na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT - powinna wpływać na wartość dochodu zwolnionego na podstawie powołanego przepisu. Jak już zasygnalizowano powyżej, zdaniem Spółki, w analizowanej sytuacji, warunkiem uznania dochodu za uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie DOW jest ścisły i bezpośredni związek tego dochodu z działalnością gospodarczą wskazaną w DOW i prowadzoną na terenie w niej określonym - niewątpliwie, taki związek jest identyfikowany między działalnością gospodarczą prowadzoną na podstawie DOW a analizowanymi Korektami rentowności.
Powyższa wykładnia znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, m. in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 lutego 2018 r., sygn. akt II FSK 245/16, w którym Sąd wskazał, że „należy przyjąć, że dochodem z działalności gospodarczej w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. są wszelkie przysporzenia wynikające z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE o ile tytuł ich otrzymania zawiera się w zakresie przedmiotowym działalności określonej w zezwoleniu oraz (...) nie ma uzasadnionych podstaw, aby twierdzić, że przez dochód taki należy rozumieć tylko takie świadczenie, które stanowi bezpośrednio cenę za konkretny towar lub usługę, z kategorycznym wyłączeniem jakichkolwiek innych świadczeń”. Analogiczne stanowisko zostało przedstawione przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 22 marca 2019 r. o sygn. akt II FSK 896/17, a także w kolejnych wyrokach NSA, m. in. w wyroku z 9 stycznia 2020 r., sygn. II FSK 312/18 („przepis art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. nie mówi o dochodach ze sprzedaży towarów i usług, ale o "dochodach uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, który to zwrot jest niewątpliwe szerszy aniżeli zwrot - dochód ze sprzedaży towarów i usług”) oraz w wyroku z 20 sierpnia 2020 r., sygn. II FSK 1319/18 („nie może budzić wątpliwości, że cele, dla których tworzy się SSE, są nadal osiąganie przez Skarżącą, mimo de facto realizacji pomocniczych etapów produkcji poza terenem strefy. Należy także podzielić stanowisko, iż zakwalifikowanie danych czynności do działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE może nastąpić wówczas, gdy pomiędzy tymi czynnościami, a działalnością podstawową istnieje ścisły i nierozerwalny, funkcjonalny związek, a zatem wówczas, gdy stanowią one integralną część działalności strefowej”). Choć powołane orzeczenia dotyczą reżimu zezwoleń strefowych, z uwagi na analogiczną konstrukcję reżimu decyzji o wsparciu, niniejsze wnioski winny być stosowane odpowiednio.
Wnioskodawca wskazuje na ścisły związek Korekt rentowności ze sprzedażą wyrobów gotowych i usług na rzecz zagranicznych i krajowych podmiotów powiązanych. W przypadku braku dokonania wskazanej transakcji sprzedaży wyrobów gotowych bądź usług, stosowanie analizowanych korekt pozostawałoby bezprzedmiotowe. Tym samym, należy wskazać na nierozerwalny związek dokonywanej Korekty rentowności (będącej korektą cen transferowych) z przedmiotową sprzedażą, realizowaną do zagranicznych i krajowych podmiotów powiązanych z Grupy. Podkreślić należy, że Korekty rentowności stanowią i stanowić będą formę wyrównania pomiędzy Wnioskodawcą a zagranicznymi podmiotami powiązanymi z Grupy. Celem Korekt rentowności jest i pozostanie osiągnięcie przez Wnioskodawcę rynkowego poziomu dochodowości w przypadku wystąpienia okoliczności nieprzewidzianych na etapie budżetowania, a mających wpływ na dochodowość Spółki.
Uwzględniając powyższe, zwiększenie bądź zmniejszenie przychodów lub kosztów podatkowych w wyniku dokonania Korekt rentowności (w części dotyczącej działalności prowadzonej na podstawie pozyskanej przez Spółkę DOW), wynika zatem wprost z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności na terenie określonym w DOW, działalności mieszczącej się w zakresie przedmiotowym określonym w treści DOW i wyniku nowej inwestycji (tj. działalności gospodarczej, prowadzonej z wykorzystaniem składników majątku objętych kosztami kwalifikowanymi dla celów DOW). W konsekwencji, rozliczenia związane z Korektami rentowności nie stanowią odrębnego rodzaju działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę - Korekty rentowności nie występują bowiem niezależnie od sprzedaży wyrobów gotowych oraz usług, objętych zakresem działalności prowadzonej na podstawie DOW, stąd - gdyby nie dochodziło do ich sprzedaży, nie byłoby konieczności dokonywania przedmiotowych korekt.
Dokonywane Korekty rentowności, w części, w jakiej odnoszą się do działalności zwolnionej z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, są i będą zatem elementem tego rodzaju działalności gospodarczej. Analizowane korekty stanowią jedynie końcowe formy rozliczenia za sprzedaż wyrobów gotowych bądź usług generujących standardowo dochody zwolnione z opodatkowania, a nie są odrębnymi operacjami gospodarczymi realizującymi indywidualne cele. Z tych względów, uznanie Korekt rentowności za odrębne transakcje wykraczające poza zakres zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, byłoby zdaniem Wnioskodawcy, działaniem sztucznym, nieuzasadnionym ekonomicznie i zupełnie oderwanym od realiów gospodarczych. Powyższe stanowisko doskonale obrazuje przykład: gdyby ustalenie ceny rynkowej (niepodlegającej w trakcie roku żadnym wahaniom) było możliwe od samego początku transakcji, przychody ze sprzedaży wyrobów gotowych bądź usług zostałyby uwzględnione w kalkulacji dochodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, w pełnej wysokości - nie budziłoby to żadnych wątpliwości interpretacyjnych.
Dodatkowo, należy również zwrócić uwagę, że weryfikowanie i korygowanie rentowności pomiędzy podmiotami powiązanymi wynika z przepisów prawa podatkowego i jest nierozerwalnie związane z podstawową działalnością przedsiębiorcy, nie ma więc nawet technicznej czy prawnej możliwości wydzielenia tych czynności do odrębnej działalności, a tym bardziej sklasyfikowania ich dla potrzeb instrumentów wsparcia w postaci zezwolenia strefowego lub decyzji o wsparciu według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) bądź Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Korekty rentowności stanowią wyłącznie wyrównanie wynikające z regulacji cen transferowych i jako takie nie mogą być postrzegane jako odrębna działalność. Korekta rentowności nie stanowi zatem zdarzenia, które może wystąpić niezależnie od transakcji głównej, lecz jest z nią nierozerwalnie związana. Potwierdzają to Objaśnienia podatkowe w zakresie cen transferowych z 31 marca 2021 r. Nr 2: Korekta cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT (art. 23q ustawy o PIT), gdzie stwierdzono, że „KCT11e dokonana w celu zapewnienia zgodności cen transferowych z ALP nie jest w istocie samoistnym zdarzeniem gospodarczym, a częścią transakcji kontrolowanej, grupy transakcji kontrolowanych lub szerzej - rozliczeń między podmiotami powiązanymi. Korekta taka wynika z wcześniejszych transakcji/zdarzeń i stanowi działanie dostosowawcze w świetle ALP, a nie stanowi odrębnej transakcji kontrolowanej”.
Mając na względzie wyżej wskazane argumenty, zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, Korekty rentowności - zmniejszające bądź zwiększające przychody lub koszty podatkowe - powinny być rozpoznawane w wyniku z działalności zwolnionej z opodatkowania na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT (tj. wpływać na wartość dochodu zwolnionego z opodatkowania zgodnie z tym przepisem), w części w jakiej odnoszą się do tego rodzaju działalności. Należy raz jeszcze podkreślić, że z uwagi na fakt posiadania przez Spółkę stosownych kalkulacji, Wnioskodawca wskazuje, że jest i będzie w stanie jednoznacznie właściwe przypisać odpowiednie wartości Korekty rentowności do działalności zwolnionej z opodatkowania oraz do działalności opodatkowanej, a tym samym odpowiednio przyporządkować daną wartość Korekty rentowności dotyczącej wyłącznie działalności gospodarczej Spółki, wykonywanej na podstawie DOW (działalności mieszczącej się w zakresie przedmiotowym wskazanym w treści DOW oraz prowadzonej na terenie nią objętym). Analogicznie, Spółka może i będzie mogła przyporządkować odpowiednią część wartości Korekty rentowności do wyniku z działalności opodatkowanej na zasadach ogólnych.
Dokonana przez Wnioskodawcę kwalifikacja Korekty rentowności znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”), dotyczących analogicznych stanów faktycznych (część interpretacji została wydana w odniesieniu do zapytań o korekty cen transferowych dochodów korzystających ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust 1 pkt 34 ustawy o CIT, jednakże zdaniem Wnioskodawcy stany faktyczne i zdarzenia przyszłe objęte ich treścią powinny być oceniane analogicznie na gruncie reżimu decyzji o wsparciu, ze względu na zbieżność przepisów właściwych w tym zakresie), w tym m. in.:
- w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 8 lutego 2024 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.676.2023.2 KW, gdzie Organ stwierdził, co następuje: „Celem Opłaty Wyrównawczej jest osiągnięcie przez Spółkę rynkowego poziomu dochodowości w przypadku wystąpienia rozbieżności między poziomem dochodowości wynikającym z ceny sprzedaży Wyrobów gotowych przez Spółkę, a zakładanymi kosztami poniesionymi w związku z ich produkcją. Tym samym, zwiększenie lub zmniejszenie przychodu/kosztu wynikające z tej Opłaty Wyrównawczej związane jest z działalnością prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie Zezwoleń/objętą Decyzją o wsparciu. Mając na uwadze powyższe, w przypadku Spółki widoczny jest ścisły i nierozerwalny funkcjonalny związek zastosowania korekty rentowności wobec podmiotu powiązanego z działalnością produkcyjną Spółki korzystającą ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy CIT, co pozwala na stwierdzenie, że korekta ta koryguje dochód osiągnięty w wyniku działalności prowadzonej na terenie SSE objętej zezwoleniem/decyzją o wsparciu. Zatem, dokonywana przez Spółkę Opłata Wyrównawcza (dokonywana poprzez notę księgową) zmniejszająca bądź zwiększająca przychody lub koszty, koryguje przychody oraz koszty z działalności gospodarczej, określonej w posiadanym przez Spółkę zezwoleniu na prowadzenie działalności na terenie SSE/decyzji o wsparciu. Tym samym, wpływa na dochody korzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 i pkt 34a ustawy CIT”;
- Dyrektora KIS z 4 listopada 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.569.2024.1.AN;
- Dyrektora KIS z 28 lutego 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.697.2023.3.DP,
- Dyrektora KIS z 16 stycznia 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.660.2023.2.JG;
- Dyrektora KIS z 4 września 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.438.2023.1.JG;
- Dyrektora KIS z 13 lipca 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.267.2023.2.PC;
- Dyrektora KIS z 14 czerwca 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4010.199.2023.1.RK;
- Dyrektora KIS z 26 maja 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-2 4010.109.2023.3.RK;
- Dyrektora KIS z 1 marca 2023 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.4.2023.1.IZ;
- Dyrektora KIS z 9 września 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.432.2022.1.IM;
- Dyrektora KIS z 6 czerwca 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.144.2022.2.IM;
- Dyrektora KIS z 17 listopada 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.502.2021.2.JKU.
Warto zauważyć, że w wielu przypadkach Dyrektor KIS odstąpił od uzasadnienia, co może świadczyć o ugruntowaniu się stanowiska w tym zakresie.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, Korekty rentowności - zmniejszające bądź zwiększające przychody lub koszty podatkowe - powinny być rozpoznawane w wyniku z działalności zwolnionej z opodatkowania na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT (tj. wpływać na wartość dochodu zwolnionego z opodatkowania zgodnie z tym przepisem), w części w jakiej odnoszą się do tego rodzaju działalności.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie informuję, że interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu sformułowanego przez Państwa we wniosku pytania. Interpretacja nie rozstrzyga, czy opisana we wniosku korekta rentowności stanowi korektę cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa CIT”). Powyższe przyjęto jako element opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, niepodlegający ocenie.
Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz.U. z 2025 r., poz. 469, dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT:
wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2024 r. poz. 459 oraz z 2025 r. poz. 39), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy CIT:
zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy o WNI:
wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy:
wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.
Przedmiotem decyzji o wsparciu - w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI - jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.
Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.
Ponieważ Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Korekty rentowności - zmniejszające bądź zwiększające przychody lub koszty podatkowe - powinny być rozpoznawane w wyniku z działalności zwolnionej z opodatkowania na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT (tj. wpływać na wartość dochodu zwolnionego z opodatkowania zgodnie z tym przepisem), w części w jakiej odnoszą się do tego rodzaju działalności, rozważyć należy, czy korekta ta koryguje dochód korzystający ze zwolnienia o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT.
Odnosząc powyższe wyjaśnienia oraz ww. regulacje podatkowe na grunt analizowanej sprawy należy zauważyć, że z wniosku wynika jednoznacznie, że w wyniku podejmowanych okresowo analiz porównawczych na poziomie Grupy (zgodnie z właściwymi regulacjami z zakresu cen transferowych) identyfikowane są sytuacje, że rzeczywista rentowność (dochodowość) Spółki z tytułu realizacji transakcji z podmiotami powiązanymi odbiega od jej zakładanego, rynkowego przedziału. W takich wypadkach, dostosowanie poziomu dochodowości odbywa się w drodze tzw. korekt rentowności, które to prowadzą i mogą prowadzić zarówno do zwiększenia dochodowości (korekty in plus, zwiększające przychody podatkowe bądź zmniejszające koszty uzyskania przychodów), jak i do jej zmniejszenia (korekty in minus, zmniejszające przychody podatkowe bądź zwiększające koszty uzyskania przychodów, dalej: „Korekty rentowności”). W takich wypadkach, dokonujecie Państwo Korekt rentowności na podstawie dokumentu księgowego (np. noty księgowej) wystawianego przez podmiot powiązany bądź wystawianego przez Państwa. Korekty rentowności dotyczą i dotyczyć będą działalności mogącej korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT, a także pozostałej działalności operacyjnej, podlegającej opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Na podstawie posiadanych przez Państwa kalkulacji, macie Państwo możliwość podziału Korekt rentowności na wartości, które należy przypisać do wyniku działalności zwolnionej z opodatkowania na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT oraz do wyniku działalności opodatkowanej na zasadach ogólnych.
Fakt, że podmiot prowadzący działalność dokonuje korekty cen transferowych usług/sprzedanych towarów strefowych oznacza, że korekta taka ma wpływ na dochód korzystający ze zwolnienia z opodatkowania. Zwolnienia przewidziane treścią art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT, nie mają wprawdzie charakteru podmiotowego, jednak przesłanka zwolnienia winna odnosić się do prowadzonej działalności, nie zaś do rodzajów przychodów osiąganych z działalności gospodarczej. Należy uznać, że wyrównanie rentowności przez Państwa na podstawie dokumentu księgowego (np. noty księgowej) wystawianego przez podmiot powiązany bądź wystawianego przez Państwa, wpływa na dochód związany ze sprzedażą wyrobów gotowych lub usług, objętych zakresem działalności prowadzonej na podstawie decyzji o wsparciu.
Podsumowując, w Państwa przypadku, widoczny jest ścisły i nierozerwalny funkcjonalny związek zastosowania korekty rentowności wobec podmiotu powiązanego, z działalnością Spółki korzystającą ze zwolnienia, co pozwala na stwierdzenie, że korekta ta koryguje dochód osiągnięty w wyniku działalności objętej decyzją o wsparciu.
Zatem, stwierdzić należy, że dokonywana przez Państwa korekta rentowości zmniejszająca bądź zwiększająca przychody lub koszty, w części w jakiej odnosi się do rodzaju działalności, koryguje przychody oraz koszty z działalności gospodarczej, określonej w posiadanej przez Państwa decyzji o wsparciu. Tym samym, wpływa na dochody korzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT.
Reasumując, Państwa stanowisko, z którego wynika, że w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, Korekty rentowności - zmniejszające bądź zwiększające przychody lub koszty podatkowe - powinny być rozpoznawane w wyniku z działalności zwolnionej z opodatkowania na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT (tj. wpływać na wartość dochodu zwolnionego z opodatkowania zgodnie z tym przepisem), w części w jakiej odnoszą się do tego rodzaju działalności, uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
