Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia czy:

  • dochód uzyskany z odszkodowania za wywłaszczenie z nieruchomości gruntowych, który to spółdzielnia przeznaczy na utrzymanie zasobów mieszkaniowych – fundusz remontowy nieruchomości może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym w trybie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
  • dochód uzyskany z odszkodowania za wywłaszczenie z nieruchomości gruntowych, który to spółdzielnia przeznaczy na budowę miejsc parkingowych oraz wiaty śmietnikowej może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym w trybie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Treść wniosku jest następująca :

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Spółdzielnia Mieszkaniowa A. na podstawie umowy nieodpłatnego przekazania z dnia 31.10.1997 r. (akt notarialny Rep. A nr (…)) nabyła budynek stanowiący odrębną nieruchomość wraz z infrastrukturą techniczną i prawem użytkowania wieczystego gruntu objętego KW nr (…).

W KW na oznaczonej nieruchomości : (…) znajdowały się działki nr 1, nr 2, nr 3, nr 4, nr 5, nr 6 o łącznej pow. 0,6444 ha.

W 1999 roku na podstawie decyzji (…) Prezydenta Miasta (…) nastąpił podział następujących działek:

nr 2 – na nr 2/1 oraz nr 2/2

nr 1 – na nr 1/1 oraz nr 1/2

nr 3 – na nr 3/1 oraz nr 3/2

Aktem notarialnym nr rep. (…) działki nr 2/1; nr 3/1; nr 1/1 zostały przeniesione na rzecz członków spółdzielni mieszkaniowej w prawa użytkowania wieczystego i własność budynków (garaże murowane).

W 2002 roku na podstawie decyzji nr (…) Prezydenta Miasta (…) nastąpiło połączenie/ podział następujących działek:

nr 6 na nr 6/1 oraz nr 6/2 połączono działki nr 4 nr 5; nr 3/2 i utworzono działkę nr 3/3

Aktem notarialnym nr rep. (…) działka nr 6/2 została przeniesiona na rzecz członków spółdzielni mieszkaniowej prawo użytkowania wieczystego i własność budynków (garaże murowane).

W 2008 roku Spółdzielnia Mieszkaniowa „(…)” z KW nr (…) odłączyła działki: nr 6/1; nr 3/5, nr 3/6 i utworzyła KW nr (…).

W 2016 roku na podstawie decyzji (…) Prezydenta Miasta (…) nastąpił podział działki: nr 6/1 – na nr 6/3 oraz nr 6/4

Aktem notarialny nr rep. (…) nastąpiła darowizna na rzecz Gminy (…) działki nr 6/3.

Stan na 2024 rok KW nr (…): mienie spółdzielni

działka nr 3/5 – pow. 0,0653 ha

działka nr 3/6 – pow. 0,0040 ha

działka nr 6/4 – pow. 0,1085 ha

Spółdzielnia Mieszkaniowa „A.” użytkownik wieczysty działek nr 3/4, 3/6, (KW (…)), które stanowiły mienie spółdzielni i zostały nabyte na podstawie umowy przekazania w 1997 roku (nie była opodatkowana VAT).

W planie zagospodarowania przestrzennego działki mają oznaczenie Z20.3MW tereny do zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej.

Zgodnie z odpisem KW działka nr 6/4 jest oznaczona: DR – drogi, także działka nr 3/6 jest oznaczona: DR – drogi.

Decyzją administracyjną (…) z dnia 2024.02.02 działki przejęła Gmina Miasta (…) (Obwieszczenie Starosty (…) o wydaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pod nazwą: „(…)”, zostały wywłaszczone w trybie specustawy w związku z realizacją inwestycji drogowej.

Na działkach znajdują się miejsca postojowe oraz wiata śmietnikowa, które użytkowane są bezpłatnie przez mieszkańców dwóch nieruchomości budynkowych działek sąsiadujących będących własnością spółdzielni. W 2019 roku przeprowadzono remont nawierzchni terenu z wygospodarowaniem miejsc postojowych dla samochodów osobowych i 1-go miejsca dla osoby niepełnosprawnej przy ul. (…), który wykonano w technologii kostki betonowej o grubości 8,00 cm, oraz z użyciem płyt ażurowych betonowych o grubości 10,00 cm na wcześniej wykonanych warstwach konstrukcyjnych podbudowy. Oznakowano miejsce dla samochodu osoby niepełnosprawnej – oznakowanie poziome i pionowe. Powierzchnia terenu na którym był wykonany remont wynosi ok 180,0 m2. Wiata śmietnika przy ul. (…) wykonana jest w technologii tradycyjnej z użyciem cegły ceramicznej z nadbudową stalową (częściowo ściany i dach). Wiata śmietnika jest zadaszona, zamykana na bramę, oraz trwale związana z gruntem, posiada 4-ry ściany. Wiata została wybudowana w m-cu grudniu 1988 r. i oddana do użytkowania mieszkańcom. Przedmiotowa działka nie była wydana do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu.

W trybie zawiadomienia (zawiadomienie z dn. 20.03.2025 r., (…)) Starostwo Powiatowe w (…) ustaliło odszkodowanie za wywłaszczenie działek nr 6/4 oraz 3/6 w łącznej wysokości 311.060,00 zł, w tym wartość rynkowa prawa użytkowania wieczystego działek gruntu w wynosi 145.494,00 zł oraz wartość składnika budowlanego wynosi 165.566,00 zł. Decyzją nr (…) Starosty (…) odszkodowanie zostanie powiększone o 5 % wartości nieruchomości tj. 15.553,00 zł.

Uzupełnienie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Działki wywłaszczone stanowiły mienie spółdzielni.

Działka 3/6 – działka niezabudowana, pas zieleni

Działka 6/4 – działka zabudowana, budowla parking oraz wiata śmietnikowa.

Te wywłaszczone działki są odrębnymi nieruchomościami, nie są one prawnie związane z budynkami mieszkalnym, Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Wobec czego należy skorzystać z reguł wykładni językowej.

Tym samym pojęcie „gospodarka” - w kontekście omawianego przypadku – oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług.

Natomiast „zasób” to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Zaś „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak, więc przymiotnik „mieszkaniowy”, określa rzeczy związane z mieszkaniem.

Jak wynika z przedstawionej powyżej definicji zasobów mieszkaniowych, zasoby mieszkaniowe to nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia oraz urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Tym samym z wykładni językowej wynika, że przez pojęcie „zasób mieszkaniowy” należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne, natomiast „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” obejmuje całość mechanizmów związanych ze zgromadzonymi pomieszczeniami mieszkalnymi. Jej istota sprowadza się do działań służących prawidłowej eksploatacji tych zasobów i utrzymaniu substancji mieszkaniowej w stanie niepogorszonym.

W interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 5.03.2008 r., DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82, wskazano, że za zasoby mieszkaniowe należy rozumieć urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki mieszkalne jak np.:

·budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,

·inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np.: latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci

Przyjmując powyższą definicję „zasobu mieszkaniowego” opartą o definicję literalną (słownikową) oraz wskazany przez Ministerstwo Finansów zakres budynków i budowli mieszących się w tym pojęciu – to działki 3/6 (pas zieleni) oraz 6/4 (parking i wiata śmietnikowa) mieszczą się w definicji „zasobu mieszkaniowego” – gdyż ich istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań.

Na dzień przejęcia działek przez Gminę służyły budynkom mieszkalnym dwóch Nieruchomości, na których są posadowione 3 budynki: (…), (…), (…). W tych budynkach znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne tj. lokale mieszkalne prywatne (własnościowe) oraz lokale w najmie na cele mieszkalne. W przeszłości (do 2007 roku) w jednym z budynków znajdowało się biuro spółdzielni, biuro spółdzielni zajmowało jeden z lokali.

Przedmiotowe działki były wykorzystywane jako utwardzony parking oraz jako pas zieleni przy drodze, będącej w bezpośrednim sąsiedztwie budynku mieszkalnego

Tym samym przedmiotowe działki były wykorzystywane wyłącznie w celu gospodarowania zasobami mieszkaniowymi lub (do 2007 roku) budynku (pomieszczenia) administracji spółdzielni mieszkaniowej (co zostało uznane przez Ministerstwo Finansów w przywołanej interpretacji ogólnej także za zasób mieszkaniowy).

Remont budynków mieszkalnych lub innych mieszczących się w definicji zasobów mieszkalnych, zgodnie z przywołaną definicją Ministerstwa Finansów zawartą w interpretacji ogólnej.

W zasobach mieszkaniowych znajdują się lokale na prawach spółdzielczych lokatorskich i własnościowych, wyodrębnionej własności oraz w najmie lokale mieszkalne i lokale użytkowe.

Wykorzystanie odszkodowanie przeznaczone na fundusz remontowy:

  • na dwóch nieruchomościach (Nieruchomość III i Nieruchomość IV) będzie związane wyłącznie z lokalami mieszkalnymi (na prawach spółdzielczych lokatorskich i własnościowych, wyodrębnionej własności oraz w najmie lokali mieszkalnych),
  • na dwóch pozostałych nieruchomościach również z lokalami użytkowymi (Nieruchomość I i Nieruchomość II).

W spółdzielni znajdują się 4 nieruchomości,

1)Nieruchomość I:

·(…) (lokale mieszkalne),

·(...) (lokale mieszkalne i w najmie na cele mieszkalne),

·(...) (lokale mieszkalne i użytkowe),

·(...) (lokale mieszkalne),

·(...) (lokale mieszkalne i użytkowe),

·(...) (lokale mieszkalne),

·(...) (lokale mieszkalne).

2)Nieruchomość II :

budynek przy (...) (lokale mieszkalne i użytkowe),

(...) (lokale mieszkalne),

(...) (lokale mieszkalne),

(...) (lokale mieszkalne).

3)Nieruchomość III:

(...) (lokale mieszkalne i w najmie na cele mieszkalne),

(...) (lokale mieszkalne i w najmie na cele mieszkalne).

4)Nieruchomość IV:

(...) (lokale mieszkalne).

Miejsca parkingowe oraz wiata śmietnikowa będę wykorzystywane przez mieszkańców Nieruchomości III i IV, które związane są z lokalami mieszkalnymi (teren ogólnodostępny). W tych budynkach są zlokalizowane wyłącznie lokale mieszkalne, a z parkingu będą korzystać mieszkańcy tych bloków.

Pytania

1.Czy dochód uzyskany z odszkodowania za wywłaszczenie z nieruchomości gruntowych, który to spółdzielnia przeznaczy na utrzymanie zasobów mieszkaniowych – fundusz remontowy nieruchomości może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym w trybie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

2.Czy dochód uzyskany z odszkodowania za wywłaszczenie z nieruchomości gruntowych, który to spółdzielnia przeznaczy na budowę miejsc parkingowych oraz wiaty śmietnikowej może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym w trybie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

3.Czy przekazanie w zamian za odszkodowanie działek pod budowę drogi korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 lub art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o podatku od towarów i usług?

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytania nr 1 oraz 2 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast w zakresie pytania nr 3 w zakresie podatku od towaru i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko na pytanie nr 1:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż dochód spółdzielni uzyskany w związku z otrzymanym odszkodowaniem za wywłaszczenie z nieruchomości gruntowych jest zwolniony z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.

Źródłem odszkodowania uzyskanego za wywłaszczenie z nieruchomości gruntowych jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi – parking oraz wiata śmietnikowa służy zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych mieszkańców osiedla, a otrzymany z tego tytułu dochód spółdzielnia przeznaczy na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, tj. na fundusz remontowy, w związku powyższym zdaniem Wnioskodawcy spełnione są równocześnie dwa warunki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.

Stanowisko na pytanie nr 2:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż dochód spółdzielni uzyskany w związku z otrzymanym odszkodowaniem za wywłaszczenie z nieruchomości gruntowych jest zwolniony z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.

Źródłem odszkodowania uzyskanego za wywłaszczenie z nieruchomości gruntowych jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi – parking oraz wiata śmietnikowa służy zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych mieszkańców osiedla, a otrzymany z tego tytułu dochód spółdzielnia przeznaczy na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, tj. wybudowanie niezbędnego dla mieszkańców parkingu oraz wiaty śmietnikowej, w związku powyższym zdaniem Wnioskodawcy spełnione są równocześnie dwa warunki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska na pytanie nr 1:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zatem, z powyższej regulacji wynika, że aby dochód podmiotów, o których w nim mowa korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  • dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
  • dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Wobec powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

  • gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
  • innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Wobec czego należy skorzystać z reguł wykładni językowej.

Tym samym pojęcie „gospodarka” - w kontekście omawianego przypadku – oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług.

Natomiast „zasób” to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Zaś „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak, więc przymiotnik „mieszkaniowy”, określa rzeczy związane z mieszkaniem.

Jak wynika z przedstawionej powyżej definicji zasobów mieszkaniowych, zasoby mieszkaniowe to nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia oraz urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Tym samym z wykładni językowej wynika, że przez pojęcie „zasób mieszkaniowy” należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne, natomiast „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” obejmuje całość mechanizmów związanych ze zgromadzonymi pomieszczeniami mieszkalnymi. Jej istota sprowadza się do działań służących prawidłowej eksploatacji tych zasobów i utrzymaniu substancji mieszkaniowej w stanie niepogorszonym.

W interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 5.03.2008 r., DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82, wskazano, że za zasoby mieszkaniowe należy rozumieć urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki mieszkalne jak np.:

  • budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
  • inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np.: latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

Przyjmując powyższą definicję „zasobu mieszkaniowego” opartą o definicję literalną(słownikową) oraz wskazany przez Ministerstwo Finansów zakres budynków i budowli mieszących się w tym pojęciu – to działki 3/6 (pas zieleni) oraz 6/4 (parking i wiata śmietnikowa) mieszczą się w definicji „zasobu mieszkaniowego” – gdyż ich istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań.

Wobec powyższego gospodarka zasobami mieszkaniowymi obejmuje zarządzanie i dysponowanie zgromadzonym zbiorem rzeczy, służącym celom mieszkaniowym lub związanych z zamieszkiwaniem a wyliczone w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r. obiekty znajdujące się w pojęciu "zasobów mieszkaniowych" służą zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych i utrzymaniu zasobów mieszkaniowych.

Wszelkie środki finansowe otrzymane i wydatkowane przez spółdzielnię, a związane z tymi obiektami i urządzeniami zdaniem Wnioskodawcy mieszczą się w pojęciu gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o CIT. Dochód powstały z tego tytułu w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony będzie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Wnioskodawca wskazuje, że pomimo iż źródłem przychodu nie są opłaty eksploatacyjne, lecz odszkodowanie za wywłaszczenie, decydujące znaczenie ma cel przeznaczenia tych środków, który w pełni wpisuje się w zakres ustawowego zwolnienia. Nadto, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT dochody podlegające zwolnieniu powinny być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Wnioskodawca wskazuje zatem, że środków z tytułu odszkodowania nie uzyskał z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi – działki, które wywłaszczano były wykorzystywane w sposób bezpośrednio związany z zasobami mieszkaniowymi Spółdzielni, a za korzystanie z działek Spółdzielnia nie pobierała opłat. Nieruchomości gruntowe, z których spółdzielnia została wywłaszczona stanowią część infrastruktury osiedlowej warunkując właściwe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych.

W wyrok NSA z 17.07.2024 r., II FSK 650/22, LEX nr 3831073, w kontekście zwolnienia z CIT w oparciu o komentowany przepis, sąd wskazał, że „Nie ma podstaw aby pojęcie "dochodów uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi" zawężać jedynie do otrzymywanych przez spółdzielnię od jej członków opłat, czynszów i wpłat na fundusz remontowy. Świadectwa efektywności energetycznej potwierdzają uzyskanie efektu poprawy efektywności energetycznej w zasobach mieszkaniowych spółdzielni. Prawo majątkowe zostaje zatem wygenerowane z wykorzystaniem już istniejącego majątku spółdzielni stanowiącego zasoby mieszkaniowe”.

Wnioskodawca uważa, że analogiczna sytuacja występuje w nin. przypadku – to jest odszkodowanie zostało „wygenerowane” na istniejącym majątku Spółdzielni, co przemawia za zasadnością zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.

W piśmie z dnia 24.01.2025 r., wydanym przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB1-1.4010.728.2024.1.SH, stanowiącym indywidualna interpretację podatkową dotyczącą skutków podatkowych odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości gruntowych w użytkowaniu wieczystym, organ wskazał, że „odszkodowanie za wywłaszczenie z nieruchomości gruntowych znajdujących się w zasobach mieszkaniowych spółdzielni i związanej z lokalami mieszkalnymi, stanowi przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, bowiem odszkodowanie za wywłaszczenie z nieruchomości gruntowych dotyczyło części infrastruktury osiedlowej (droga, chodnik, zjazdy, parking) warunkującej właściwe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, (…).Przychód ten więc ma wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki, który stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części w jakiej został przeznaczony i wydatkowany na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.”

W związku z powyższym działki, na których były posadowione parking oraz wiata śmietnikowa, stanowią "zasoby mieszkaniowe’’, które służą zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych mieszkańców. Wnioskodawca dochód uzyskany z odszkodowania za wywłaszczenie przeznaczy na fundusz remontowy - utrzymanie zasobów mieszkaniowych, w związku z powyższym spełni dwa warunki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia tego odszkodowania z podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy CIT.

Uzasadnienie stanowisko na pytanie nr 2:

Analogicznie jak w przypadku uzasadnienia stanowiska na pytanie nr 1, Wnioskodawca wskazuje, że w przypadku dochodu uzyskanego z odszkodowania za wywłaszczenie przeznaczonego na budowę nowego parkingu i wiaty śmietnikowej zostaną spełnione dwa warunki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia tego odszkodowania z podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy CIT.

Spełnienie pierwszego warunku zostało szczegółowo omówione w uzasadnieniu stanowiska na pytanie nr 1.

Natomiast spełnienie drugiego warunku wynika z faktu, że wybudowany nowy parking oraz wiata śmietnikowa będą stanowiły zasób mieszkaniowy Wnioskodawcy, który będzie służył zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych i utrzymaniu innych zasobów mieszkaniowych (lokali mieszkalnych). W dzisiejszych czasach oraz w poprzednich latach, nieodzownym elementem bloku mieszkalnego było posiadanie wspólnego parkingu samochodowego (tj. przeznaczonego dla mieszkańców bloku) oraz wiaty śmietnikowej. Tym samym wybudowanie nowego parkingu oraz wiaty śmietnikowej (ze środków pochodzących z wywłaszczenia działki, na których był dotychczas zlokalizowany parking oraz wiata śmietnikowa) będzie stanowiło utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie wskazać należy, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. Zatem inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm.; dalej: „updop”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 updop wynika z kolei, że:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Taka konstrukcja przepisu art. 7 ust. 2 updop, powoduje, że kluczowe znaczenie dla ustalenia zasad opodatkowania podatkiem dochodowym mają: po pierwsze – przychód, a po drugie – koszty jego uzyskania.

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 1 updop:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Z kolei na podstawie art. 12 ust. 3 updop:

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto Spółdzielni Mieszkaniowej, bez względu na źródło ich pochodzenia, co do zasady stanowią przychód w rozumieniu ustawy podatkowej.

Ustalony w powyższy sposób dochód (art. 7 ust. 2 updop) może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 updop. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku, czyli innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop:

Wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, społecznych inicjatyw mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego, samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz.U. z 2023 r. poz. 790, 1114, 1463 i 1693), uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Z powyższej regulacji wynika, że aby dochód podmiotów, o których w nim mowa korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  • dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
  • dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie.

Wobec powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:

  • gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
  • innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Powołana ustawa nie zawiera definicji „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Należy się zatem odwołać do reguł wykładni językowej.

Wskazać należy, że pojęcie „gospodarka” – w kontekście omawianego przypadku – oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Z definicji zawartej w Słowniku języka polskiego (Wydawnictwo PWN), wynika również, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. „zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast, pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak, więc przymiotnik „mieszkaniowy”, określa rzeczy związane z mieszkaniem.

Jak wynika z przedstawionej powyżej definicji zasobów mieszkaniowych, zasoby mieszkaniowe to nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia oraz urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Tym samym, z wykładni językowej wynika, że przez pojęcie „zasób mieszkaniowy” należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne, natomiast „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” obejmuje całość mechanizmów związanych ze zgromadzonymi pomieszczeniami mieszkalnymi.

Jej istota sprowadza się do działań służących prawidłowej eksploatacji tych zasobów i utrzymaniu substancji mieszkaniowej w stanie niepogorszonym.

W konsekwencji przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, należy rozumieć:

1.znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.:

·dźwigi osobowe i towarowe,

·aparaty do wymiany ciepła,

·kotłownie i hydrofornie wbudowane,

·klatki schodowe,

·strychy, piwnice, komórki,

·balkony, loggie,

·garaże,

2.pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:

·budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, np.: spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych,

·kotłownie i hydrofornie wolno stojące,

·osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

3.urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np.:

·zbiorniki – doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,

·rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,

·sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,

·budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,

·budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,

·inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu art. 12 updop. Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów; nie będzie bowiem spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 updop.

Z opisu sprawy wynika, że Spółdzielnia Mieszkaniowa „A.” była użytkownikiem wieczystym działek nr 6/4, 3/6, które stanowiły mienie spółdzielni i zostały nabyte na podstawie umowy przekazania w 1997 roku.

Decyzją administracyjną (…) z dnia 2024.02.02 działki przejęła Gmina Miasta (…), które zostały wywłaszczone w trybie specustawy w związku z realizacją inwestycji drogowej. Na działkach znajdują się miejsca postojowe oraz wiata śmietnikowa, które użytkowane są bezpłatnie przez mieszkańców dwóch nieruchomości, (na których znajdują się 3 budynki), działek sąsiadujących będących własnością spółdzielni.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że Działka 3/6 to działka niezabudowana na której znajduje się pas zieleni. Natomiast Działka 6/4 to działka zabudowana na której znajdują się parking oraz wiata śmietnikowa. Ww. działki mieszczą się w definicji „zasobu mieszkaniowego” – gdyż ich istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań.

Wskazali Państwo również, że na dzień przejęcia działek przez Gminę służyły budynkom mieszkalnym dwóch Nieruchomości, na których są posadowione 3 budynki. W tych budynkach znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne tj. lokale mieszkalne prywatne (własnościowe) oraz lokale w najmie na cele mieszkalne. Przedmiotowe działki były wykorzystywane jako utwardzony parking oraz jako pas zieleni przy drodze, będącej w bezpośrednim sąsiedztwie budynku mieszkalnego.

W zasobach mieszkaniowych znajdują się lokale na prawach spółdzielczych lokatorskich i własnościowych, wyodrębnionej własności oraz w najmie lokale mieszkalne i lokale użytkowe.

Odszkodowanie przeznaczone zostanie m.in. na fundusz remontowy:

  • na dwóch nieruchomościach (Nieruchomość III i Nieruchomość IV) będzie związane wyłącznie z lokalami mieszkalnymi (na prawach spółdzielczych lokatorskich i własnościowych, wyodrębnionej własności oraz w najmie lokali mieszkalnych),
  • na dwóch pozostałych nieruchomościach również z lokalami użytkowymi (Nieruchomość I i Nieruchomość II).

Natomiast jak Państwo wskazali w uzupełnieniu miejsca parkingowe oraz wiata śmietnikowa, na które również zamierzają Państwo przeznaczyć odszkodowanie będę wykorzystywane przez mieszkańców Nieruchomości III i IV, które związane są z lokalami mieszkalnymi (teren ogólnodostępny). W tych budynkach są zlokalizowane wyłącznie lokale mieszkalne, a z parkingu będą korzystać mieszkańcy tych bloków

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenie czy dochód uzyskany z odszkodowania za wywłaszczenie z nieruchomości gruntowych, który to spółdzielnia przeznaczy na utrzymanie zasobów mieszkaniowych:

  • fundusz remontowy nieruchomości
  • budowę miejsc parkingowych oraz wiaty śmietnikowej

może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym w trybie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania i przedstawiony opis stanu faktycznego/zdarzenie przyszłego, stwierdzić należy, że odszkodowanie za wywłaszczenie nieruchomości gruntowych, które zostało otrzymane przez Spółdzielnię Mieszkaniową stanowi przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychód ten ma więc wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki, który stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części w jakiej został przeznaczony i wydatkowany na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Wskazali Państwo, że wybudowane za odszkodowanie miejsca parkingowe oraz wiata śmietnikowa będą związane wyłącznie z lokalami mieszkalnymi. Zatem przeznaczenie dochodu z odszkodowania na ich budowę związane jest z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Spółdzielni. W tym też zakresie stanowisko Spółdzielni jest prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do przeznaczenia otrzymanego odszkodowania na fundusz remontowy nieruchomości zauważyć należy, że we wniosku wskazali Państwo, że odszkodowanie przeznaczone zostanie także na fundusz remontowy:

  • na dwóch nieruchomościach (Nieruchomość III i Nieruchomość IV) będzie związane wyłącznie z lokalami mieszkalnymi (na prawach spółdzielczych lokatorskich i własnościowych, wyodrębnionej własności oraz w najmie lokali mieszkalnych),
  • na dwóch pozostałych nieruchomościach również z lokalami użytkowymi (Nieruchomość I i Nieruchomość II).

Zatem przeznaczenie otrzymanego odszkodowania na fundusz remontowy w części jakiej dotyczy on lokali użytkowych nie zostanie wydatkowany na prowadzenie działalności w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi i przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Jeszcze raz wskazać należy, że pod pojęciem „utrzymanie zasobów mieszkaniowych” rozumie się ogół działań mających na celu utrzymanie istniejącej substancji mieszkaniowej, co przejawia się w ponoszeniu kosztów (wydatków) mających związek z utrzymaniem istniejących zasobów mieszkaniowych. Sfinansowanie zatem z odszkodowania kosztów (wydatków) związanych z funduszem remontowym dotyczącym lokali użytkowych nie jest równoznaczne z przeznaczeniem dochodu uzyskanego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi na cele związane z ich utrzymaniem. Natomiast w zakresie przeznaczenia odszkodowania na fundusz remontowy związany z lokalami mieszkalnymi dochód uzyskany z odszkodowania za wywłaszczenie gruntów bez wątpienia może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy dochód uzyskany z odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości gruntowych, który to spółdzielnia przeznaczy na utrzymanie zasobów mieszkaniowych może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym w trybie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części przeznaczonej na:

  • fundusz remontowy nieruchomości w części związanej z lokalami mieszkalnymi – jest prawidłowe
  • fundusz remontowy nieruchomości w części związanej z lokalami użytkowymi – jest nieprawidłowe
  • budowę miejsc parkingowych oraz wiaty śmietnikowej – jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

·Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie wskazać należy, że wydana interpretacja odnosi się ściśle do przedmiotu pytania. Inne kwestie wynikające z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji Podatkowej – rozpatrzone.

W odniesieniu do powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej, oraz wyroków sądów administracyjnych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych i tylko do nich się odnoszą.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.