
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 lipca 2025 r. za pośrednictwem Poczty Polskiej wpłynął Państwa wniosek z 26 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy biorąc pod uwagę § 5 ust. 1 Rozporządzenia Finansów z dnia 16 sierpnia 2024 r. w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka nie będzie zobowiązana w roku obrotowym 2025 uzupełniać ksiąg o tzw. „znaczniki podatkowe” wykazywane według słownika znaczników identyfikujących konta ksiąg, tj. znaczniki od PD1 do PD8_PB_2 wymienione w Załączniku nr 7 do ww. Rozporządzenia.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 29 lipca 2025 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.300.2025.1.BJ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 4 sierpnia 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka działająca pod firmą X Sp. z o. o. [dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”] jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Wnioskodawca jest spółką kapitałową należącą do międzynarodowej grupy kapitałowej [dalej „Grupa Kapitałowa”] świadczącej usługi w obszarze IT. Grupa Kapitałowa, której częścią jest Wnioskodawca, wypracowała szereg rozwiązań w postaci algorytmów i programów służących do rozwoju strategii marketingowych w Internecie oraz oferuje swoje usługi polegające na wykorzystaniu innowacyjnych technologii pozwalających na precyzyjne dobieranie odbiorców reklam w celu zwiększenia ilości sprzedaży produktów. Spółka pełni w Grupie Kapitałowej rolę centrum usług wspólnych. Główną działalnością Spółki jest świadczenie usług wsparcia (…).
Rok podatkowy Wnioskodawcy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym, tj. obejmuje okres od 1 stycznia danego roku kalendarzowego do 31 grudnia danego roku kalendarzowego.
W roku podatkowym 2024, przychody Wnioskodawcy przekroczyły równowartość 50 mln EUR przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedniego roku podatkowego.
Z dniem 1 stycznia 2025 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące obowiązkowego prowadzenia i przesyłania ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej. Zgodnie z art. 66 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z dnia 29 października 2021 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm., dalej jako: „ustawa zmieniająca”):
„ 2. Księgi, o których mowa w art. 9 ust. 1c i 1e ustawy zmienianej w art. 2, są prowadzone przy użyciu programów komputerowych i przesyłane po raz pierwszy za rok podatkowy, a w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi - za rok obrotowy, rozpoczynający się po dniu:
1)31 grudnia 2024 r. - w przypadku:
a)podatkowych grup kapitałowych,
b)podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, u których wartość przychodu uzyskanego w poprzednim odpowiednio roku podatkowym albo roku obrotowym przekroczyła równowartość 50 min euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedniego odpowiednio roku podatkowego albo roku obrotowego;
2)31 grudnia 2025 r. - w przypadku podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, obowiązanych do przesyłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 14, zgodnie z art. 109 ust. 3b tej ustawy;
3)31 grudnia 2026 r. - w przypadku pozostałych podatników i spółek niebędących osobami prawnymi.
3.W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, jeżeli odpowiednio rok podatkowy albo rok obrotowy, za który mają być przesłane księgi określone w art. 9 ust. 1c i 1e ustawy zmienianej w art. 2, zakończy się przed dniem 31 grudnia 2025 r., księgi te są przesyłane w terminie do końca marca 2026 r.”
W związku z powyższym, Spółka będzie zobowiązana przesyłać organom podatkowym ewidencję wskazaną w art. 9 ust. 1c i 1e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”), tj. tzw. „JPK_CIT” (dalej jako: „JPK_CIT”) począwszy za rok rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2024, czyli rok podatkowy 2025.
To, które dane podatnik powinien przedstawić w strukturze JPK_CIT, określa § 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 sierpnia 2024 r. w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - dalej jako „Rozporządzenie JPK_CIT”.
I tak:
„ § 2 ust. 1. Danymi dodatkowymi, o które należy uzupełnić księgi, są:
1)numer identyfikacji podatkowej kontrahenta podatnika, o ile został nadany;
2)numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został nadany do dnia przekazania księgi - w przypadku faktur wystawionych przez podatnika stanowiących dowód księgowy;
3)znaczniki identyfikujące konta ksiąg wykazywane według słownika znaczników identyfikujących konta ksiąg dla:
(…)
g) pozostałych jednostek - określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia;
4)dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie danego środka trwałego lub danej wartości niematerialnej i prawnej z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zwanej dalej „ewidencją”
5)wysokość różnicy pomiędzy wynikiem finansowym ustalonym na podstawie przepisów o rachunkowości a podstawą opodatkowania ustaloną na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.”
Jednocześnie, Rozporządzenie JPK_CIT przewiduje przejściowe zwolnienie w zakresie raportowania niektórych danych, w ramach okresu dostosowawczego dla podatników. Są to, zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia JPK_CIT, następująco:
•numer identyfikacji podatkowej kontrahenta podatnika, o ile został nadany (§ 2 ust. 1 (winno być: § 2 ust. 1 pkt 1) Rozporządzenia JPK_CIT)
•numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został nadany do dnia przekazania księgi - w przypadku faktur wystawionych przez podatnika stanowiących dowód księgowy (§ 2 ust. 2 (winno być: § 2 ust. 1 pkt 2 )Rozporządzenia JPK_CIT)
•dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie danego środka trwałego lub danej wartości niematerialnej i prawnej z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zwanej dalej „ewidencją” (§ 2 ust. 4 (winno być: § 2 ust. 1 pkt 4) Rozporządzenia JPK_CIT) oraz
•wysokość różnicy pomiędzy wynikiem finansowym ustalonym na podstawie przepisów o rachunkowości a podstawą opodatkowania ustaloną na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych (§ 2 ust. 5 (winno być: § 2 ust. 1 pkt 5) Rozporządzenia JPK_CIT) w podziale na:
a)wysokość przychodów zwolnionych z opodatkowania - wykazuje się trwałe różnice pomiędzy zyskiem (stratą) dla celów rachunkowych a dochodem (stratą) dla celów podatkowych,
b)wysokość przychodów niepodlegających opodatkowaniu w bieżącym roku,
c)wysokość przychodów podlegających opodatkowaniu w bieżącym roku, ujętych w księgach lat ubiegłych,
d)wysokość przychodów podlegających opodatkowaniu, niepodlegających ujęciu w księgach,
e)wysokość kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów - wykazuje się trwałe różnice pomiędzy zyskiem (stratą) dla celów rachunkowych a dochodem (stratą) dla celów podatkowych,
f)wysokość kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów w bieżącym roku,
g)wysokość kosztów uznawanych za koszty uzyskania przychodów w bieżącym roku, ujętych w księgach lat ubiegłych,
h)wysokość kosztów uznawanych za koszty uzyskania przychodów, niepodlegających ujęciu w księgach.
W związku z powyższym, Spółka powzięła wątpliwość, czy w 2025 roku ma obowiązek uzupełnić księgi rachunkowe o tak zwane znaczniki podatkowe, tj. znaczniki od PD1 do PD8_PB_2 wyszczególnione w Załączniku nr 7 do ww. Rozporządzenia.
W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 29 lipca 2025 r. wskazali Państwo, że:
Spółka prowadzi księgi rachunkowe na podstawie przepisów Ustawy o rachunkowości, na zasadach ogólnych, sporządzając sprawozdanie finansowe zgodnie z art. 45 ust. 1 Ustawy o rachunkowości oraz nie sporządza sprawozdania finansowego na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b Ustawy o rachunkowości, zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości, Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej oraz związanymi z nimi interpretacjami ogłoszonymi w formie rozporządzeń Komisji Europejskiej, o których mowa w art. 2 ust. 3 ww. ustawy.
Pytanie
Czy biorąc pod uwagę § 5 ust. 1 Rozporządzenia Finansów z dnia 16 sierpnia 2024 r. w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka nie będzie zobowiązana w roku obrotowym 2025 uzupełniać ksiąg o tzw. „znaczniki podatkowe” wykazywane według słownika znaczników identyfikujących konta ksiąg, tj. znaczniki od PD1 do PD8_PB_2 wymienione w Załączniku nr 7 do ww. Rozporządzenia?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę § 5 ust. 1 Rozporządzenia Finansów z dnia 16 sierpnia 2024 r. w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka nie będzie zobowiązana w roku obrotowym 2025 uzupełniać ksiąg o tzw. „znaczniki podatkowe” wykazywane według słownika znaczników identyfikujących konta ksiąg, tj. znaczniki od PD1 do PD8_PB_2 wymienione w Załączniku nr 7 do ww. Rozporządzenia.
Uzasadnienie
W ocenie Wnioskodawcy, w roku podatkowym 2025 nie będzie on zobowiązany do uzupełniania ksiąg rachunkowych o tzw. „znaczniki podatkowe” określone w Załączniku nr 7 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 sierpnia 2024 r. w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „Rozporządzenie JPK_CIT”).
W ocenie Spółki, powyższe wynika zarówno z literalnej treści § 5 ust. 1 tego Rozporządzenia, jak i z systemowej funkcji oraz zakresu danych prezentowanych za pomocą znacznika PD.
Zgodnie z art. 66 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy zmieniającej, obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych i ich przesyłania w formacie JPK_CIT dotyczy podatników, u których przychody w poprzednim roku podatkowym przekroczyły równowartość 50 mln euro, począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2024 r. (czyli od 1 stycznia 2025 r. w przypadku podatników z rokiem podatkowym równym kalendarzowemu).
W myśl § 5 ust. 1 Rozporządzenia JPK_CIT, księgi rachunkowe za pierwszy rok podatkowy objęty obowiązkiem raportowania nie muszą być uzupełniane o dane wskazane m.in. w § 2 ust. 5 (winno być: § 2 ust. 1 pkt 5). W szczególności, zwolnienie to obejmuje dane dotyczące różnice między rachunkowym a podatkowym wynikiem finansowym, które w ramach struktury JPK_CIT zostały przypisane do tzw. „węzła RPD”, tj.:
•wysokość przychodów zwolnionych z opodatkowania - wykazuje się trwałe różnice pomiędzy zyskiem (stratą) dla celów rachunkowych a dochodem (stratą) dla celów podatkowych,
•wysokość przychodów niepodlegających opodatkowaniu w bieżącym roku,
•wysokość przychodów podlegających opodatkowaniu w bieżącym roku, ujętych w księgach lat ubiegłych,
•wysokość przychodów podlegających opodatkowaniu, niepodlegających ujęciu w księgach,
•wysokość kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów - wykazuje się trwałe różnice pomiędzy zyskiem (stratą) dla celów rachunkowych a dochodem (stratą) dla celów podatkowych,
•wysokość kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów w bieżącym roku,
•wysokość kosztów uznawanych za koszty uzyskania przychodów w bieżącym roku, ujętych w księgach lat ubiegłych,
•wysokość kosztów uznawanych za koszty uzyskania przychodów, niepodlegających ujęciu w księgach.
Sam Węzeł RPD w schemie logicznej JPK_CIT, w ocenie Wnioskodawcy, pełni funkcję sprawozdawczą w zakresie szczegółowego rozliczenia podstawy opodatkowania. Mianowicie prezentuje różnice w kwalifikacji zaksięgowanych zdarzeń gospodarczych pomiędzy wynikiem finansowym ustalonym dla celów rachunkowych a dochodem ustalanym dla celów podatkowych.
Przewidziane przez ustawodawcę znaczniki podatkowe od PD1 do PD8_PB_2 są specjalnymi identyfikatorami umożliwiającymi przyporządkowanie poszczególnych kont księgowych do odpowiednich kategorii różnic rachunkowo-podatkowych, zgodnych z węzłem RPD, tj.:
•PD1 - Przychody zwolnione z opodatkowania (trwałe różnice pomiędzy zyskiem/stratą dla celów rachunkowych a dochodem/stratą dla celów podatkowych)
•PD1_1 - Przychody zwolnione z opodatkowania (trwałe różnice pomiędzy zyskiem/stratą dla celów rachunkowych a dochodem/stratą dla celów podatkowych) - Przychody, w stosunku do których nie stosuje się przepisów ustawy
•PD1_2 - Przychody zwolnione z opodatkowania (trwałe różnice pomiędzy zyskiem/stratą dla celów rachunkowych a dochodem/stratą dla celów podatkowych) - Przychody, które nie są zaliczane do przychodów podatkowych
•PD1_3 - Przychody zwolnione z opodatkowania (trwałe różnice pomiędzy zyskiem/stratą dla celów rachunkowych a dochodem/stratą dla celów podatkowych) - Dochody, przychody wolne
•PD2 - Przychody niepodlegające opodatkowaniu w roku bieżącym
•PD4 - Koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów (trwałe różnice pomiędzy zyskiem/stratą dla celów rachunkowych a dochodem/stratą dla celów podatkowych)
•PD4_1 - Koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów (trwałe różnice pomiędzy zyskiem/stratą dla celów rachunkowych a dochodem/stratą dla celów podatkowych) - Koszty związane z przychodami, w stosunku do których przepisów ustawy o podatku dochodowym nie stosuje się
•PD4_2 - Koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów (trwałe różnice pomiędzy zyskiem/stratą dla celów rachunkowych a dochodem/stratą dla celów podatkowych)
•PD4_3 - Koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów (trwałe różnice pomiędzy zyskiem/stratą dla celów rachunkowych a dochodem/stratą dla celów podatkowych)
•PD5 - Koszty nieuznawane za koszty uzyskania przychodów w bieżącym roku
•PD7 - Koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R)
•PD8_1 - Kwalifikowane prawa własności intelektualnej (IP Box) - przychody będące przychodami podatkowymi
•PD8_2 - Kwalifikowane prawa własności intelektualnej (IP Box) - koszty stanowiące koszty uzyskania przychodu
•PD1_PB - Przychody zwolnione z opodatkowania (trwałe różnice pomiędzy zyskiem/stratą dla celów rachunkowych a dochodem/stratą dla celów podatkowych)
•PD1_PB_1 - Przychody zwolnione z opodatkowania (trwałe różnice pomiędzy zyskiem/stratą dla celów rachunkowych a dochodem/stratą dla celów podatkowych)
•PD1_PB_2 - Przychody zwolnione z opodatkowania (trwałe różnice pomiędzy zyskiem/stratą dla celów rachunkowych a dochodem/stratą dla celów podatkowych)
•PD1_PB_3 - Przychody zwolnione z opodatkowania (trwałe różnice pomiędzy zyskiem/stratą dla celów rachunkowych a dochodem/stratą dla celów podatkowych)
•PD2_PB - Przychody niepodlegające opodatkowaniu w roku bieżącym
•PD3_PB - Przychody podlegające opodatkowaniu w roku bieżącym, ujęte w księgach rachunkowych lat ubiegłych
•PD4_PB - Koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów (trwałe różnice pomiędzy zyskiem/stratą dla celów rachunkowych a dochodem/stratą dla celów podatkowych)
•PD4_PB_1 - Koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów (trwałe różnice pomiędzy zyskiem/stratą dla celów rachunkowych a dochodem/stratą dla celów podatkowych)
•PD4_PB_2 - Koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów (trwałe różnice pomiędzy zyskiem/stratą dla celów rachunkowych a dochodem/stratą dla celów podatkowych)
•PD4_PB_3 - Koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów (trwałe różnice pomiędzy zyskiem/stratą dla celów rachunkowych a dochodem/stratą dla celów podatkowych)
•PD5_PB - Koszty nieuznawane za koszty uzyskania przychodów w bieżącym roku
•PD6_PB - Koszty uznawane za koszty uzyskania przychodów w roku bieżącym, ujęte w księgach lat ubiegłych
•PD7_PB - Koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R)
•PD8_PB_1 - kwalifikowane prawa własności intelektualnej (IP Box) - przychody będące przychodami podatkowymi
•PD8_PB_2 - kwalifikowane prawa własności intelektualnej (IP Box) - koszty stanowiące koszty uzyskania przychodu.
Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę to jakie konta księgowe powinny zostać opatrzone danymi znacznikami podatkowymi, zakres merytoryczny węzła RPD zasadniczo pokrywa się funkcjonalnie z tzw. „znacznikami podatkowymi” wymienionymi w Załączniku nr 7 do Rozporządzenia JPK_CIT i przedstawionymi powyżej we Wniosku.
Zarówno znaczniki podatkowe jak i węzeł RPD prezentują bowiem trwałe różnice pomiędzy zyskiem a stratą oraz przejściowe różnice pomiędzy zyskiem a stratą.
Zdaniem Wnioskodawcy, znaczniki podatkowe są więc niejako technicznym rozwiązaniem umożliwiającym automatyczne przygotowanie danych zawartych w węźle RPD.
Na analogiczną konkluzję wskazuje odpowiedź do pytania 38 w sekcji Pytania i odpowiedzi do JPK_CIT, udostępnionej przez Ministerstwo Finansów na stronie podatki gov.pl:
Pytanie: 38. Czy kwoty ujęte w węźle RPD mogą być wpisane ręcznie i wynikać z kalkulacji spoza systemu, czy też muszą uzgadniać się do sumy kwot z kont wynikowych i pozabilansowych z odpowiednimi znacznikami podatkowymi, które zostały ujęte w sekcji ZOiS?
Odpowiedź:
(…)
„Wobec powyższego w przypadku wyodrębnienia kont służących rozliczeniu podatku dochodowego podatnik winien stosować dla nich odpowiedni znacznik PD.
W przypadku stosowania dla celów rozliczenia podatku dochodowego kont pozabilansowych należy stosować odpowiednio znaczniki PD z oznaczeniem POZABILANSOWE.
Mając powyższe na względzie zasadnym jest aby kwoty ujęte w węźle RPD uzgadniały się z wartościami kwot wynikających z kont wynikowych i pozabilansowych oznaczonych odpowiednimi znacznikami podatkowymi, które zostały ujęte w sekcji ZOiS. Kwoty ujęte w węźle RPD są wpisane w sposób manualny.”
Skoro zatem ustawodawca zakłada, że kwoty ujęte w węźle RPD mają uzgadniać się do kwot wynikających z kont oznaczonych tzw. znacznikami podatkowymi, zdaniem Wnioskodawcy, istnieje funkcjonalny i systemowy związek pomiędzy oznaczeniami PD a węzłem RPD.
Znaczniki podatkowe stanowią bowiem techniczne rozwinięcie węzła RPD, umożliwiające bardziej szczegółową klasyfikację danych istotnych z punktu widzenia podatku dochodowego. Obydwa rozwiązania, zarówno oznaczenia PD, jak i węzeł RPD, odnoszą się do różnic trwałych, jak i przejściowych i tworzą w związku z tym spójny i wzajemnie powiązany system ewidencji i raportowania różnicy pomiędzy wynikiem rachunkowym a podatkowym.
Zdaniem Wnioskodawcy, skutkuje to tym, że zgodnie z intencją ustawodawcy, kwoty prezentowane w węźle RPD powinny być odzwierciedleniem danych wynikających z ewidencji rachunkowej prowadzonej z wykorzystaniem znaczników PD, a dopiero ich zgodność będzie zapewniała transparentność, kompletność i jednolitość przekazywanych informacji w ramach struktury JPK_CIT.
A zatem, skoro zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia JPK_CIT w roku 2025 Wnioskodawca nie jest zobowiązany do uzupełniania ksiąg o dane dotyczące różnic rachunkowo-podatkowych, to nie występuje również obowiązek ich przyporządkowywania poprzez znaczniki podatkowe.
Przeciwne podejście prowadziłoby do nieuzasadnionego formalizmu w prowadzeniu ewidencji księgowej, które nie znajdowałoby swojego uzasadnienia w samym celu wprowadzenia nowej regulacji oraz celu odroczenia raportowania węzła RPD. Tym samym oznaczenie kont księgowych znacznikami podatkowymi nie prowadziłoby do realizacji jakiegokolwiek celu innego niż techniczne wskazania na sposób traktowania danego konta dla celów podatkowych.
Wnioskodawca pragnie również wskazać, że znaczniki podatkowe nie mają charakteru ewidencyjnego, lecz pełnią funkcję kontrolno-analityczną, tj. umożliwiają organom podatkowym weryfikację poprawności ustalenia podstawy opodatkowania poprzez odniesienie do źródłowych zapisów księgowych. Skoro w 2025 roku dane te nie podlegają raportowaniu z uwagi na brak konieczności raportowania tzw. węzła RPD, nie istnieje również cel kontrolny, który uzasadniałby stosowanie znaczników. Tym samym, obowiązek ich przypisania powinien powstać dopiero w momencie, w którym całość informacji objętych węzłem RPD stanie się przedmiotem raportowania do organów podatkowych.
W istocie, brak obowiązku raportowania danych w węźle RPD czyni znaczniki podatkowe zbędnymi w tym okresie, ponieważ pełnią one funkcję wyłącznie pomocniczą - służą mapowaniu danych, które są obligatoryjne dopiero od roku 2026, kiedy pełny zakres raportowania w strukturze JPK_CIT staje się obowiązkowy.
W świetle powyższego należy uznać, że:
-znaczniki podatkowe (PD1-PD8_PB_2) są ściśle powiązane funkcjonalnie z zakresem i danych objętych węzłem RPD;
-dane te, zgodnie z § 5 ust. 1 w zw. z § 2 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia JPK_CIT, nie podlegają obowiązkowi raportowania w roku podatkowym 2025;
-Skoro dane, których znaczniki dotyczą, nie są wymagane, to nie zachodzi również obowiązek stosowania samych znaczników podatkowych w roku podlegającym zwolnieniu.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę § 5 ust. 1 w zw. z § 2 ust. 1 pkt 5 Rozporządzenia JPK_CIT, Spółka nie będzie zobowiązana w roku obrotowym 2025 uzupełniać ksiąg o tzw. „znaczniki podatkowe” wykazywane według słownika znaczników identyfikujących konta ksiąg, tj. znaczniki od PD1 do PD8_PB 2 wymienione w Załączniku nr 7 do ww. Rozporządzenia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa pytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Na podstawie art. 9 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm.; dalej: ustawa o CIT)
Podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m ustawy o CIT.
W art. 2 pkt 11 lit. a ustawy z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105; dalej: „ustawa zmieniająca”), zmieniającej ustawę o CIT od 1 stycznia 2025 r. do art. 9 ustawy o CIT dodano ust. 1c-1g oraz ust. 5.
I tak zgodnie z art. 9 ust. 1c ustawy o CIT:
Podatnicy prowadzący księgi rachunkowe są obowiązani prowadzić te księgi przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego te księgi po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z art. 66 ust. 2 pkt 1 ustawy zmieniającej, księgi rachunkowe będą przesyłane po raz pierwszy za rok podatkowy (a w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi – za rok obrotowy) rozpoczynający się po 31 grudnia 2024 r. Jako pierwsze obowiązkiem tym objęte zostaną m. in. podatkowe grupy kapitałowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1g ustawy o CIT:
Przepis ust. 1c stosuje się odpowiednio do spółek tworzących podatkową grupę kapitałową.
Jak wyjaśnia Minister Finansów na stronie podatki.gov.pl w pytaniach i odpowiedziach dotyczących prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych oraz ich przesyłania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego (dalej: „przesyłanie JPK_CIT”) w przypadku podatkowej grupy kapitałowej obowiązek przekazania JPK_KR_PD oraz JPK_ST_KR ciąży na każdej ze spółek tworzących PGK odrębnie, tj. we własnym imieniu i w zakresie prowadzonych przez nie ksiąg rachunkowych oraz ewidencji ŚT i WNiP, w tym również w zakresie węzła RPD struktury JPK_KR_PD (odpowiedź na pytanie nr 41).
Nowelizowany art. 9 ustawy o CIT reguluje obowiązek przesyłania JPK_CIT w stosownej strukturze logicznej i określonym terminie. Podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą zobowiązane są do prowadzenia ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a także ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (księgi podatkowe) przy użyciu programów komputerowych.
Z wniosku wynika m.in., że jesteście Państwo spółką kapitałową należącą do międzynarodowej grupy kapitałowej świadczącej usługi w obszarze IT. Grupa Kapitałowa, której częścią jesteście Państwo, wypracowała szereg rozwiązań w postaci algorytmów i programów służących do rozwoju strategii marketingowych w Internecie oraz oferuje swoje usługi polegające na wykorzystaniu innowacyjnych technologii pozwalających na precyzyjne dobieranie odbiorców reklam w celu zwiększenia ilości sprzedaży produktów. Pełnicie Państwo w Grupie Kapitałowej rolę centrum usług wspólnych. Główną Państwa działalnością jest świadczenie usług wsparcia (…).
Państwa rok podatkowy jest tożsamy z rokiem kalendarzowym, tj. obejmuje okres od 1 stycznia danego roku kalendarzowego do 31 grudnia danego roku kalendarzowego.
W roku podatkowym 2024, Państwa przychody przekroczyły równowartość 50 mln EUR przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedniego roku podatkowego.
Prowadzicie Państwo księgi rachunkowe na podstawie przepisów Ustawy o rachunkowości, na zasadach ogólnych, sporządzając sprawozdanie finansowe zgodnie z art. 45 ust. 1 Ustawy o rachunkowości oraz nie sporządzacie Państwo sprawozdania finansowego na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b Ustawy o rachunkowości, zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości, Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej oraz związanymi z nimi interpretacjami ogłoszonymi w formie rozporządzeń Komisji Europejskiej, o których mowa w art. 2 ust. 3 ww. ustawy.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy biorąc pod uwagę § 5 ust. 1 Rozporządzenia Finansów z dnia 16 sierpnia 2024 r. w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka nie będzie zobowiązana w roku obrotowym 2025 uzupełniać ksiąg o tzw. „znaczniki podatkowe” wykazywane według słownika znaczników identyfikujących konta ksiąg, tj. znaczniki od PD1 do PD8_PB_2 wymienione w Załączniku nr 7 do ww. Rozporządzenia.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z art. 9 ust. 5 ustawy o CIT:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia:
1) zakres dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi podlegające przekazaniu na podstawie ust. 1c i 1e, oraz sposób ich wykazywania w tych księgach,
2) grupy podatników innych niż określeni w ust. 1d lub spółek niebędących osobami prawnymi zwolnionych z obowiązku prowadzenia ksiąg przy użyciu programów komputerowych lub ich przesyłania w całości albo części na podstawie ust. 1c
‒ uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ksiąg.
Rozporządzenie Ministra Finansów z 16 sierpnia 2024 r. w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1314, dalej: Rozporządzenie), określa zakres tych danych oraz sposób ich wykazywania w księgach.
W § 2 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia określono, że danymi dodatkowymi, o które należy uzupełnić księgi, są znaczniki identyfikujące konta ksiąg wykazywane według słownika znaczników identyfikujących konta ksiąg dla:
a)banków – określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia,
b)zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji – określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia,
c)jednostek, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571 oraz z 2024 r. poz. 834), sporządzających sprawozdanie finansowe zgodnie z załącznikiem nr 6 do ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, 295 i 1598 oraz z 2024 r. poz. 619) – określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia,
d)funduszy inwestycyjnych – określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia,
e)domów maklerskich – określonego w załączniku nr 5 do rozporządzenia,
f)spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych – określonego w załączniku nr 6 do rozporządzenia,
g)pozostałych jednostek – określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.
W myśl § 2 ust. 3 Rozporządzenia:
Dodatkowe dane, o których mowa w ust. 1 pkt 3, przyporządkowuje się w oparciu o kryteria klasyfikacyjne przyjęte dla zapisów zdarzeń w księgach, wynikające z przepisów o rachunkowości.
Zgodnie z § 5 tego Rozporządzenia:
1. Księgi za rok podatkowy, który rozpoczyna się po dniu 31 grudnia 2024 r., a przed dniem 1 stycznia 2026 r., a w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi – za rok obrotowy, który rozpoczyna się po dniu 31 grudnia 2024 r., a przed dniem 1 stycznia 2026 r., mogą nie być uzupełniane o dodatkowe dane, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5.
2. W przypadku podatników sporządzających sprawozdania finansowe na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości, Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej oraz związanymi z nimi interpretacjami ogłoszonymi w formie rozporządzeń Komisji Europejskiej, o których mowa w art. 2 ust. 3 tej ustawy, księgi za rok podatkowy, który rozpoczyna się po dniu 31 grudnia 2024 r., a przed dniem 1 stycznia 2026 r., mogą nie być uzupełniane o dodatkowe dane, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości, zauważyć należy, że skoro jak sami Państwo przyznajecie nie sporządzają Państwo sprawozdania finansowego na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości, zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości, Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej oraz związanymi z nimi interpretacjami ogłoszonymi w formie rozporządzeń Komisji Europejskiej, o których mowa w art. 2 ust. 3 tej ustawy, to przesyłane za rok podatkowy, rozpoczynający się 1 stycznia 2025 r., a kończący się 31 grudnia 2025 r. – księgi będziecie Państwo zobowiązani uzupełniać o stosowne tzw. znaczniki podatkowe. W Państwa przypadku obowiązek ten wynika wprost z cyt. § 2 ust. 1 pkt 3 w związku z § 5 ust. 1 Rozporządzenia.
Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
