Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.357.2025.1.PK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 3 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.357.2025.1.PK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący opodatkowania wypłaty zysku wypracowanego w trakcie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca A. sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) prowadzi działalność gospodarczą od dnia 11 grudnia 2017 r., posiada siedzibę działalności pod adresem ul. (…) w (…). Spółka zarejestrowana jest w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem KRS (…), numerem NIP (…) oraz numerem REGON (…). Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy są roboty związane z budową (...).

Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.2025.278 t. j.) (dalej: ustawa o CIT).

Rokiem obrotowym Spółki jest rok kalendarzowy, a przedmiot niniejszego Wniosku odnosi się do 2024 roku. Za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. Spółka rozliczała się na zasadach ogólnych zgodnie z przepisami art. 19 ustawy o CIT. Spółka, korzystając z przepisów art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, od dnia 1 lipca 2024 r. wybrała opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, tzw. Estoński CIT (dalej: Estoński CIT) przed upływem przyjętego przez Spółkę roku podatkowego.

Na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem (na dzień 30 czerwca 2024 r.) zamknęła księgi rachunkowe oraz sporządziła sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r., w którym wykazała stratę netto.

Zmieniając formę opodatkowania na Estoński CIT, Spółka od 1 lipca 2024 r. podlega opodatkowaniu na zasadach przewidzianych w Rozdziale 6b ustawy o CIT. Wnioskodawca na moment wyboru formy opodatkowania Estońskim CIT spełnił wszystkie warunki opodatkowania zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT oraz nie istnieją w odniesieniu do niego żadne wyłączenia, o których mowa w art. 28k ustawy o CIT. Również na moment składania niniejszego Wniosku, Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki opodatkowania, które zostały wskazane poniżej.

Spółka jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, mającym siedzibę lub zarząd na terytorium RP, podlegającym obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Forma prowadzonej przez Spółkę działalności to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Wspólnikami Spółki są wyłącznie osoby fizyczne.

Spółka nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Przychody o charakterze pasywnym w Spółce stanowią mniej niż 50% przychodów ogółem.

Spółka spełnia warunek wymaganej liczby osób zatrudnionych na umowę o pracę (co najmniej 3 osoby) lub poziomu miesięcznych wydatków z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na postawie innej umowy niż umowa o pracę (co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz co najmniej 3 osób).

Spółka nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości. Spółka złożyła zawiadomienie do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (ZAW-RD) w dniu 1 lipca 2024 r., wskazując okres opodatkowania ryczałtem od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2027 r.

Po zmianie formy opodatkowania na Estoński CIT w trakcie 2024 roku, Spółka sporządziła sprawozdanie finansowe zgodnie z ustawą o rachunkowości za rok obrotowy, to jest za okres od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., w którym wykazała zysk netto. Osiągnięty przez Spółkę zysk, który został wypracowany po wejściu w Estoński CIT, nie został przeznaczony na pokrycie straty sprzed zmiany formy opodatkowania. Tym samym, w okresie jednego roku obrotowego Spółka wygenerowała zysk netto, jednakże z uwagi na fakt, że w trakcie tego roku obrotowego miała dwa lata podatkowe, to patrząc przez pryzmat lat podatkowych, Spółka wygenerowała stratę za okres od 01.01.2024-30.06.2024 i zysk za okres 01.07.2024-31.12.2024.

Wnioskodawca planuje w przyszłości podjąć uchwałę o podziale zysku, zgodnie z art. 193 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, celem wypłaty wspólnikom dywidendy za rok 2024. Spółka nie planuje podejmować uchwały o przeznaczeniu zysku na pokrycie straty sprzed wejścia w system Estońskiego CIT.

Pytanie

Czy w przypadku, gdy na mocy uchwały dojdzie do podziału zysku wypracowanego przez Spółkę w okresie od 1 lipca 2024 r. do 31.12.2024 r., przy stosowaniu przez Spółkę w tym okresie formy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, opodatkowaniu ryczałtem będzie podlegał dochód odpowiadający wysokości zysku netto wyłącznie w części przeznaczonej do wypłaty wspólnikom zgodnie z przepisami art. 28m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

W okresie formy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, opodatkowaniu ryczałtem będzie podlegał dochód odpowiadający wysokości zysku netto jedynie w części przeznaczonej do wypłaty wspólnikom zgodnie z przepisami art. 28m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o CIT:

„Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania”.

Zgodnie z art. 28f ustawy o CIT:

 „1. Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

2. Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem”.

Zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy o CIT:

„Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:

1)wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:

a)do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub,

b)na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);

2)wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);

3)wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);

4)nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;

5)sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;

6)wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych)”.

Tak więc w art. 28m ust. 1 ustawy o CIT, ustawodawca zawarł zamknięty katalog dochodów, które podlegają opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek. Do dochodów tych zalicza się:

1)dochód z tytułu podzielonego zysku,

2)dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat,

3)dochód z tytułu ukrytych zysków,

4)dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą,

5)dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku,

6)dochód z tytułu zysku netto,

7)dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych.

W myśl art. 28d ustawy o CIT:

„1. Podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, zwanym dalej w niniejszym rozdziale ryczałtem, jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania sprawozdań finansowych na podstawie przepisów o rachunkowości w sposób zapewniający prawidłowe określenie:

1)wysokości zysku (straty) netto, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku oraz

2)w kapitale własnym:

a)kwoty zysków niepodzielonych i kwoty zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach opodatkowania ryczałtem, oraz

b)kwoty niepokrytych strat poniesionych w latach opodatkowania ryczałtem.

2. Podatnik i jego następca prawny są obowiązani wykazywać wyodrębnienie w kapitale własnym zysków lub strat, o których mowa w ust. 1 pkt 2, w sprawozdaniu finansowym sporządzanym zgodnie z przepisami o rachunkowości do roku wypłaty tych zysków lub pokrycia tych strat”.

Zauważyć należy, że opodatkowaniu Estońskim CIT podlega wyłącznie zysk wypracowany w okresie, w którym Spółka stosuje opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, w części przeznaczonej do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom lub na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym opodatkowanie ryczałtem. Poniesiona przez Spółkę strata jest z okresu sprzed stosowania Estońskiego CIT, jednakże w obrębie jednego roku obrotowego, a zatem Spółka podjąć może jedynie uchwałę dotyczącą podziału zysku za rok obrotowy 2024.

Przepis art. 192 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 z późn. zm.), dalej jako: KSH, wskazuje, że kwota przeznaczona do podziału między wspólników nie może przekraczać zysku za ostatni rok obrotowy, powiększonego o niepodzielone zyski z lat ubiegłych oraz o kwoty przeniesione z utworzonych z zysku kapitałów zapasowego i rezerwowych, które mogą być przeznaczone do podziału. Kwotę tę należy pomniejszyć o niepokryte straty, udziały własne oraz o kwoty, które zgodnie z ustawą lub umową spółki powinny być przekazane z zysku za ostatni rok obrotowy na kapitały zapasowy lub rezerwowe. Przepisy ustawy o KSH w odniesieniu do wypłaty dywidendy odnoszą się do zysku powstałego w okresie roku obrotowego na gruncie ustawy o rachunkowości.

Zgodnie z art. 28n ust. 1 ustawy o CIT:

„Podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi:

1)suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto;

2)suma dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą ustalona w miesiącu, w którym wykonano świadczenie lub dokonano wypłaty lub wydatku;

3)dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku osiągnięty w miesiącu, w którym nastąpiło łączenie, podział, przekształcenie podmiotów lub wniesienie wkładu niepieniężnego;

4)dochód z tytułu zysku netto osiągnięty w roku podatkowym, w którym zakończył opodatkowanie ryczałtem;

5)dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych osiągnięty w roku podatkowym”.

Zdaniem Wnioskodawcy, brzmienie powołanego art. 28n ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT nie pozostawia wątpliwości, że podstawę opodatkowania ryczałtem z tytułu podzielonego zysku podatnik ma obowiązek ustalić w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale zysku. Czynnością generującą obowiązek po stronie Spółki w ramach Estońskiego CIT będzie podjęcie uchwały o podziale zysku i przeznaczeniu do wypłaty odpowiednich kwot jako dywidendy na rzecz wspólników.

Zgodnie z art. 28o ust. 1 ustawy o CIT:

„Ryczałt wynosi:

1)10% podstawy opodatkowania w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2)20% podstawy opodatkowania w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1”.

Zgodnie z art. 28t ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

„Podatnik jest obowiązany do zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat do końca 3. miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto”.

Zgodnie z art. 7aa ust. 1 ustawy o CIT:

„Podatnik, który wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, jest obowiązany na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania tym ryczałtem:

1) sporządzić informację o przychodach, kosztach, dochodzie z przekształcenia oraz podatku należnym w związku z wyborem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

2) wyodrębnić w kapitale własnym spółki na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek:

a)kwotę zysków niepodzielonych i kwotę zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek oraz

b)kwotę niepokrytych strat poniesionych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stwierdza, że w przypadku wypłaty dywidendy z zysku osiągniętego już po wejściu w trakcie roku podatkowego w Estoński CIT, opodatkowaniu podlega tylko ta część zysku, która została przeznaczona do wypłaty, niezależnie od straty z okresu przed wejścia w Estoński CIT w ramach jednego roku obrotowego.

Na podstawie wskazanych wyżej przepisów ustawy o CIT, Wnioskodawca wywodzi z nich, że zarówno wypłata przez Spółkę będącą podatnikiem Estońskiego CIT, zysków wypracowanych w okresie poprzedzającym wybór tej formy opodatkowania nie podlega opodatkowaniu ryczałtem, tak samo poniesiona strata przez tę Spółkę w okresie poprzedzającym wybór formy opodatkowania Estońskim CIT nie podlega kompensacie z zyskiem poniesionym w tym samym roku obrotowym.

Tym samym, Spółka twierdzi, że podatek w formie ryczałtu od dochodów spółek (Estoński CIT) jest należny wyłącznie od zysku netto wypracowanego w okresie objętym Estońskim CIT, w części przeznaczonej do wypłaty wspólnikom jako dywidenda. Obowiązek podatkowy powstaje w momencie podjęcia uchwały o podziale zysku i przeznaczeniu go do wypłaty. Nie ma obowiązku opodatkowania kwoty odpowiadającej stracie z pierwszego półrocza, ani nie ma możliwości pokrycia tej straty z zyskiem z drugiej połowy roku obrotowego opodatkowanej Estońskim CIT.

Przepisy prawa podatkowego nie pozwalają na bieżące pokrycie straty powstałej przy stosowaniu zasad ogólnych, zyskiem wypracowanym na Estońskim CIT w trakcie roku obrotowego. Możliwość rozliczenia straty dotyczy tylko szczególnych przypadków uregulowanych przepisami ustawy o CIT, które nie mają zastosowania w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Bowiem w opisanym przez Spółkę stanie, strata powstała przy stosowaniu zasad ogólnych w tym samym roku obrotowym, co osiągnięty zysk przy stosowaniu zasad Estońskiego CIT (nie w latach poprzednich).

Wnioskodawca stoi zatem na stanowisku, że jeżeli dojdzie do podziału zysku z drugiej połowy 2024 roku, to opodatkowaniu Estońskim CIT będzie podlegać wyłącznie ta część zysku, która została wypracowana po wejściu w Estoński CIT i na mocy uchwały zostanie przeznaczona do wypłaty wspólnikom. Nie ma obowiązku, ani możliwości, rozliczania straty z pierwszego półrocza w ramach zysku z drugiej polowy roku opodatkowanej Estońskim CIT w trakcie roku obrotowego.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, Spółka wywodzi, że gdy na mocy uchwały dojdzie do podziału zysku wypracowanego przez Spółkę w okresie od 1.07.2024 r. do 31.12.2024 r. przy stosowaniu przez Spółkę w tym okresie formy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, podstawą opodatkowania będzie wyłącznie zysk netto wypracowany przez Spółkę w okresie Estońskiego CIT, przeznaczony w części do wypłaty wspólnikom.

Strata sprzed Estońskiego CIT nie może być pokryta z zysku wypracowanego po wejściu przez Spółkę w ten system w tym samym roku obrotowym. Tym samym strata z pierwszego półrocza roku obrotowego nie wpływa na wysokość podstawy opodatkowania Estońskim CIT przy wypłacie dywidendy z zysku za drugie półrocze roku obrotowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 28f ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm.; dalej: ustawa o CIT):

1) Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

2) Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.

Art. 28j ust. 5 ustawy o CIT:

Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 28n ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto.

Z kolei zgodnie z art. 28t ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Podatnik jest obowiązany do zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat – do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto.

Pamiętać należy, że zgodnie z art. 28d ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, zwanym dalej w niniejszym rozdziale ,,ryczałtem'', jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania sprawozdań finansowych na podstawie przepisów o rachunkowości w sposób zapewniający prawidłowe określenie:

1) wysokości zysku (straty) netto, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku oraz

2) w kapitale własnym:

a) kwoty zysków niepodzielonych i kwoty zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach opodatkowania ryczałtem, oraz

b) kwoty niepokrytych strat poniesionych w latach opodatkowania ryczałtem.

Zgodnie z art. 28c pkt 3 ustawy o CIT:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o wyniku finansowym netto - oznacza to wynik finansowy netto ustalany na podstawie przepisów o rachunkowości.

Literalne brzmienie ww. art. 28t ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT wskazuje, że podstawę opodatkowania stanowi dochód z tytułu podzielonego zysku ustalonego w roku, w którym podjęto uchwałę o podziale zysku.

Analiza powołanych przepisów, a w szczególności literalnego brzmienia art. 28n ust. 1 pkt 1, nie pozostawia wątpliwości, że podstawę opodatkowania ryczałtem z tytułu podzielonego zysku podatnik ma obowiązek ustalić w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale zysku, na podstawie której zysk przeznaczono do wypłaty udziałowcom.

Zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy o CIT:

Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:

1) wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:

a) do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub

b) na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);

2) wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);

3) wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);

4) nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) – w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;

5) sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) – w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;

6) wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).

Stosownie do art. 28m ust. 2 ustawy o CIT:

Przepis ust. 1 pkt 1 stosuje się odpowiednio do wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy (podzielonego zysku).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Spółka zmieniła formę opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek (dalej też: eCIT) w trakcie trwania roku podatkowego.

Za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. Spółka rozliczała się na zasadach ogólnych zgodnie z przepisami art. 19 ustawy o CIT, natomiast od 1 lipca 2024 r. wybrała opodatkowanie eCIT.

Na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem (na 30 czerwca 2024 r.) zamknęła księgi rachunkowe oraz sporządziła sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r., w którym wykazała stratę netto.

Po zmianie formy opodatkowania na eCIT w trakcie 2024 roku, Spółka sporządziła sprawozdanie finansowe zgodnie z ustawą o rachunkowości za rok obrotowy, to jest za okres od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., w którym wykazała zysk netto. Osiągnięty przez Spółkę zysk, który został wypracowany po zmianie formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek, tzn. Spółka wygenerowała:

  • stratę za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r.
  • zysk za okres 1 lipca 2024 do 31 grudnia 2024 r.

Planują Państwo podjąć uchwałę o podziale zysku celem wypłaty wspólnikom dywidendy za rok 2024. Spółka nie planuje podejmować uchwały o przeznaczeniu zysku na pokrycie straty sprzed wejścia w system Estońskiego CIT. Rokiem obrotowym Spółki jest rok kalendarzowy.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie, czy w przypadku wypłaty zysku wypracowanego przez Spółkę w okresie od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., czyli w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, wypłata ta będzie podlegała opodatkowaniu zgodnie z przepisami art. 28m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Państwa zdaniem, w przypadku wypłaty dywidendy z zysku osiągniętego już po wejściu w trakcie roku podatkowego w Estoński CIT, opodatkowaniu podlega tylko ta część zysku, która została przeznaczona do wypłaty, niezależnie od straty z okresu przed wejścia w Estoński CIT w ramach jednego roku obrotowego.

Podkreślenia wymaga fakt, że w trakcie roku kalendarzowego 2024 mieli Państwo dwa okresy opodatkowania w związku ze zmianą formy opodatkowania w trakcie trwania roku podatkowego. Te lata podatkowe obejmują okresy:

I.  od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r. opodatkowany na zasadach ogólnych oraz

II. od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek.

W świetle powyżej cytowanych przepisów i przedstawionego zdarzenia przyszłego, należy zgodzić się z Państwem, że opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek podlegać będzie wyłącznie wypłata zysku z okresu opodatkowania eCIT.

Wspomniany wyżej art. 28m ust. 1 ustawy o CIT zawiera zamknięty katalog dochodów, które podlegają opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek. Do tych dochodów ustawa o CIT zalicza m.in. dochód odpowiadający wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku).

Podsumowując, wypłata wypracowanego zysku w okresie od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., to znaczy w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, będzie podlegało opodatkowaniu w części przeznaczonej do wypłaty wspólnikom zgodnie z przepisami art. 28m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.