
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT.
Uzupełnili go państwo - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 sierpnia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca dalej też jako: „Podatnik” jest osobą prawną …, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podatnik VAT UE.
Przedmiotem przeważającym działalności gospodarczej Wnioskodawcy wg. KRS jest …
Działalność Wnioskodawcy opiera się głównie na kompleksowej obsłudze zleceń na rzecz głównych wykonawców kontraktowych armii Stanów Zjednoczonych Ameryki, jak również dla wojsk NATO oraz bezpośredniego świadczenia usług na rzecz Skarbu Państwa tj. Wojska Polskiego. Obszar świadczenia usług Wnioskodawcy to całe terytorium Unii Europejskiej, jak również Rzeczypospolitej Polskiej.
Wnioskodawca w okresie … roku zrealizował projekt pt. … , na rzecz zleceniodawcy bezpośredniego:
Projekt został zrealizowany w ramach programu… , którego celem jest …
Wnioskodawca wskazuje, że program ten nie jest prowadzony przez NATO, lecz przez (…) a jego realizacją zajmują się wyznaczeni kontraktorzy rządowi, tacy jak:
1) (...)
2) (...)
3) (...)
Choć działania w ramach projektu odbywały się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej – w bazie NATO … – i towarzyszyły im szkolenia wojskowe z udziałem sił NATO, świadczone przez Wnioskodawcę usługi były przeznaczone wyłącznie na potrzeby kontyngentu wojskowego Stanów Zjednoczonych.
W ramach programu…, Wnioskodawca pełnił rolę podwykonawcy (subcontractor) na rzecz …, realizując zadania mające na celu…. Projekt obejmował … , którego końcowym odbiorcą był kontyngent wojskowy USA obecny w Polsce.
Świadczenia te były finansowane w całości ze środków rządu Stanów Zjednoczonych w ramach kontraktu realizowanego przez … i nie były częścią budżetów ani programów operacyjnych NATO jako organizacji.
Zakres wykonanych przez Wnioskodawcę usług obejmował: (…)
1.(…)
2.(…)
3.(…)
4.Usługi dodatkowe, tym: (…)
W uzupełnieniu wniosku, na pytania organu udzielili Państwo następujących odpowiedzi:
1)Czy Wnioskodawca posiada status wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej?
Odpowiedź: Tak.
2)Czy wszystkie usługi będące przedmiotem złożonego przez Państwa wniosku i zadanego w nim pytania są świadczone przez Państwa w charakterze podwykonawcy oraz wyłącznie na rzecz sił zbrojnych USA, znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej?
Odpowiedź: Tak.
3)Jaki jest status … o której mowa we wniosku na rzecz którego świadczycie Państwo wskazane we wniosku usługi czy to „wykonawca kontraktowy” w rozumieniu art. 2 lit. e umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, czy to „wykonawca kontraktowy USA” w rozumieniu art. 2 lit. f tej umowy?
Odpowiedź: Jest to wykonawca kontraktowy w rozumieniu art. 2 lit. e umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej.
Pytanie
Czy dochody uzyskane przez Wnioskodawcę w ramach świadczenia usług opisanych w niniejszym stanie faktycznym, a osiągnięte na terenie Rzeczypospolitej Polskiej w bazie NATO… , realizowanych na rzecz armii Stanów Zjednoczonych, podlegają pod zwolnienie z CIT na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, dochody Podatnika osiągnięte w ramach świadczenia przedmiotowych usług, mogą korzystać ze zwolnienia w podatku CIT tj. na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej z dnia 15 sierpnia 2020 r. Dz.U.2020.2153 dalej jako: „Umowa”.
Uzasadnienie:
Zdaniem Wnioskodawcy, dochody (przychody) z tytułu świadczenia ww. usług są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT.
Minister Finansów zaniechał poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów (przychodów) osiąganych przez „wykonawcę kontraktowego” w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154, dalej: „Umowa”) mającego miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym (...) w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz (Dz. U. z 2020 r. poz. 2395).
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT, wolne od podatku są: dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154) mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym (...) w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.
Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej z dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153, „Umowa”), wprowadziła szereg preferencji, w tym zwolnień z podatków dochodowych dla sił zbrojnych USA oraz podmiotów zagranicznych zaangażowanych w obsługę infrastrukturalną i logistyczną amerykańskiej armii stacjonującej w Polsce.
Na mocy art. 34 ust. 2 ww. Umowy, do polskiego porządku prawnego wprowadzono zwolnienie z podatku dochodowego dla dochodów (przychodów) wykonawców kontraktowych USA osiąganych z tytułu realizacji umów, w tym również umów na podwykonawstwo, których przedmiotem jest dostawa towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych USA lub budowa infrastruktury dla sił zbrojnych USA. Podwykonawcy kontraktowi USA są również zwolnieni z wszelkich podatków dochodowych lub podatków od zysku, które miałyby zostać naliczone przez administrację rządową lub samorządową Rzeczypospolitej Polskiej od części ich dochodu uzyskanego z umowy lub umowy o podwykonawstwo z siłami zbrojnymi USA.
Według art. 2 lit. e Umowy, pojęcie „wykonawca kontraktowy” oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
Na gruncie przedmiotowej Umowy, definicja wykonawcy kontraktowego nie precyzowała, czy dotyczy to polskich czy również zagranicznych podmiotów świadczących usługi na rzecz sił zbrojnych USA. Wykładnię literalna niniejszego przepisu (art. 2 lit. e Umowy) należałoby więc przeprowadzić w sposób rozszerzający tj. obejmujący zarówno podmioty polskie (uwzględniając osoby prawne) jak i zagraniczne. W związku z tym, w celu zrównania statusu podatkowego polskich podmiotów w porównaniu z podmiotami zagranicznymi będącymi wykonawcami kontraktowymi osiągającymi dochody (przychody) z tytułu umów zawieranych z siłami zbrojnymi USA wprowadzono odrębne zwolnienie z podatku dochodowego. Głównym celem tego instrumentu było zwiększenie konkurencyjności polskich podmiotów dostarczających towary i usługi lub budujących infrastrukturę na rzecz sił zbrojnych USA z podmiotami zagranicznymi. Zwolnieniu podlegają dochody (przychody) uzyskane w wyniku zawarcia umowy bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA stacjonującymi na terytorium RP, jak również w wyniku zawarcia umowy między wybranym przez siły zbrojne USA wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami.
Wynika to z art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154) mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.
Z uwagi na to, że Spółka działa jako pośredni wykonawca zamówień na usługi wykonywane na rzecz armii amerykańskiej, zawarte z Wnioskodawcą zlecenia firmy pt…. , jako pochodzące od zleceniodawcy bezpośredniego, a realizowane w ramach programu… , winno zostać zakwalifikowane jako umowa o podwykonawstwo zawarta na rzecz sił zbrojnych USA, bowiem skutkiem jej zawarcia jest dostarczenie usług przeznaczonych do wyłącznego użytku służbowego tych sił lub też do zaopatrzenia ich wojskowej – usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej.
Co więcej, w ocenie podatnika, przy zastosowaniu zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, nie ma również znaczenia okoliczność, że realizacja projektu odbywała się w bazie NATO … (oraz że działaniom tym towarzyszyły szkolenia wojskowe z udziałem sił NATO), zważywszy że świadczone przez Wnioskodawcę usługi były przeznaczone wyłącznie na potrzeby kontyngentu wojskowego Stanów Zjednoczonych, który był ich beneficjentem. Jednocześnie podkreślić należy, że zgodnie z art. 34 ust. 2 Umowy wprowadzono zwolnienie z podatku dochodowego dla dochodów (przychodów) wykonawców kontraktowych USA osiąganych z tytułu realizacji umów, w tym również umów na podwykonawstwo, których przedmiotem jest dostawa towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych USA lub budowa infrastruktury dla sił zbrojnych USA. Podwykonawcy kontraktowi USA są również zwolnieni z wszelkich podatków dochodowych lub podatków od zysku, które miałyby zostać naliczone przez administrację rządową lub samorządową Rzeczypospolitej Polskiej od części ich dochodu uzyskanego z umowy lub umowy o podwykonawstwo z siłami zbrojnymi USA.
Zarówno definicja wykonawcy kontraktowego ujęta w przedmiotowej Umowie, jak i art. 34 ust. 2 Umowy, który dotyczy zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, nie dyskwalifikują możliwości zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, nawet jeżeli usługa wykonywana byłaby na terytorium bazy NATO. Wykładnia przepisu art. 34 ust. 2 Umowy prowadzi do wniosku, że kluczowe w tym kontekście jest to, na czyją rzecz przedmiotowe usługi są świadczone. Zarówno definicja wykonawcy kontraktowego zawarta w przedmiotowej Umowie, jak i w art. 34 ust. 2 Umowy nie negują zatem możliwości zastosowania przedmiotowego zwolnienia z podatku CIT w odniesieniu do świadczenia usług objętych stanem faktycznym opisanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie postawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem inne kwestie wynikające z opisu sprawy i Państwa własnego stanowiska w sprawie, nie objęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105, dalej: „Ustawa nowelizująca”) został znowelizowany m.in. katalog zwolnień przedmiotowych.
Artykułem 2 pkt 38 lit. a tiret pierwsze ustawy nowelizującej do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm. (dalej: „ustawa o CIT”) dodano art. 17 ust. 1 pkt 23a, zgodnie z którym:
Wolne od podatku są: dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. poz. 2153 i 2154) mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.
Zgodnie z uzasadnieniem do Ustawy nowelizującej: „Z uwagi na to, iż wykonawcy kontraktowi będący nierezydentami w sposób bezterminowy korzystają ze zwolnienia od opodatkowania dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym Stanów Zjednoczonych lub budowy infrastruktury dla tych sił na mocy wyżej wskazanej polsko-amerykańskiej umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, wskazane jest włączenie dochodów (przychodów) wykonawców kontraktowych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych do katalogu zwolnień przedmiotowych w ustawie PIT. Analogiczne zwolnienie od podatku dla dochodów osiąganych przez wykonawców kontraktowych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych wprowadzone zostanie w ustawie CIT i w ustawie o ryczałcie”.
Zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT, jest kierowane do ściśle określonego grona podatników oraz obejmują określone dochody w związku z realizacją określonych zleceń na rzecz sił zbrojnych USA, przez co ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów innych podatników.
Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) – toteż muszą być interpretowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.
(…)
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy dochody uzyskane przez Wnioskodawcę w ramach świadczenia usług opisanych we wniosku, a osiągnięte na terenie Rzeczypospolitej Polskiej w bazie NATO …, realizowanych na rzecz armii Stanów Zjednoczonych, podlegają pod zwolnienie z CIT na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT bądź art. 34 ust. 2 Umowy.
Jak wynika z powołanego wyżej art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT, wolne od podatku są: dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.
Art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT w sposób bezpośredni odwołuje się do regulacji zawartych w umowie zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 dalej: „Umowa EDCA”) wraz z ustawą o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. z dnia 17 września 2020 r. (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1827; dalej: „umowa EDCA”).
W myśl art. 2 lit. e EDCA „wykonawcą kontraktowym” jest:
osoba fizyczna, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osoba prawna albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
Stosownie do art. 2 lit. f EDCA „wykonawca kontraktowy USA”:
oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
Ww. definicje różnią się, bowiem w definicji „wykonawcy kontraktowego USA” nie mieszczą się podmioty dokonujące dostaw towarów lub świadczenia usług na podstawie umowy o podwykonawstwo, nawet jeśli w wyniku jej realizacji ostatecznym beneficjentem towarów lub usług będą siły zbrojne USA.
Wyrażenie „siły zbrojne USA” – zgodnie z art. 2 lit. a EDCA – oznacza:
podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 33 ust. 1 Umowy EDCA:
Siły zbrojne USA mogą zawierać i wykonywać umowy na nabywanie towarów i usług, łącznie z robotami budowlanymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Siły zbrojne USA mogą zaopatrywać się z dowolnie wybranych źródeł. Takie zaopatrywanie będzie odbywać się zgodnie z prawami i przepisami USA.
Zgodnie z art. 33 ust. 4 Umowy EDCA:
Siły zbrojne USA korzystają z usług polskich osób fizycznych i prawnych jako dostawców towarów i usług w zakresie dopuszczalnym zgodnie z prawami i przepisami USA.
W myśl natomiast art. 34 ust. 2 ww. Umowy EDCA:
Wykonawcy kontraktowi USA są zwolnieni z wszelkich podatków od osób prawnych oraz podatku akcyzowego, które miałyby zostać naliczone wyłącznie z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA.
Wykonawcy kontraktowi są również zwolnieni z wszelkich podatków dochodowych lub podatku od zysków, które miałyby zostać naliczone przez administrację rządową lub samorządową Rzeczypospolitej Polskiej od części ich dochodu uzyskanego z umowy lub umowy o podwykonawstwo z siłami zbrojnymi USA.
Na podstawie ww. przepisów status „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu Umowy EDCA przysługuje zatem:
‒osobie fizycznej lub osobie prawnej, która ma miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także
‒osiąga dochody z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych, na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.
Zwolnieniu mogą podlegać zatem dochody (przychody) uzyskane w wyniku zawarcia umowy bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA stacjonującymi na terytorium RP, jak również w wyniku zawarcia umowy między wybranym przez siły zbrojne USA wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a także między podwykonawcą, a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami.
(…) Wnioskodawca zrealizował projekt, którego ostatecznym beneficjentem były siły zbrojne USA. Zarówno Wnioskodawca jak i zleceniodawca bezpośredni spełniają definicję „wykonawcy kontraktowego” o którym mowa w art. 2 lit. e Umowy EDCA.
W związku z powyższym stwierdzić należy, że w opisanych we wniosku okolicznościach, jeżeli świadczone przez Państwa usługi realizowane są na rzecz osoby prawnej mającej status głównego wykonawcy kontraktowego oraz realizowane są one na rzecz sił zbrojnych USA stacjonujących na terenie Polski, to Państwo również status posiadają status „wykonawcy kontraktowego” w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy EDCA.
Zatem uzyskiwane przez Państwa dochody, w ramach świadczenia wskazanych we wniosku usług na rzecz sił zbrojnych USA, podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT (art. 34 ust. 2 Umowy EDCA), wyłącznie w zakresie w jakim usługi te świadczone są na rzecz sił zbrojnych USA, w rozumieniu art. 2 lit. a Umowy EDCA, tj. w zakresie obejmującym członków sił zbrojnych, personel cywilny oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Dla oceny powyższego zwolnienia nie ma znaczenia lokalizacja wykonawcy kontraktowego oraz, że działania w ramach projektu odbywały się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, tj. w bazie NATO … i towarzyszyły im szkolenia wojskowe z udziałem sił NATO, skoro świadczone przez Wnioskodawcę usługi były przeznaczone wyłącznie na potrzeby kontyngentu wojskowego Stanów Zjednoczonych stacjonującego na terenie Polski.
Reasumując, stanowisko Państwa zgodnie z którym, dochody Podatnika osiągnięte w ramach świadczenia usług opisanych we wniosku, mogą korzystać ze zwolnienia na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT – jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
