Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 czerwca 2025 r. za pośrednictwem Poczty Polskiej wpłynął Państwa wniosek z 6 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ulgi na ekspansję.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie Organu – pismem z 22 lipca 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności pod nazwą (…) produkuje i wprowadza na rynek, m.in. (…)

Na dzień (…) Spółka zatrudnia (…) osób, w tym do produkcji (…) osób, dysponuje obsługiwanym przez te osoby zapleczem technicznym i gospodarczym w postaci: (…)

Produkty wprowadzone są na rynek pod własną marką towarową (znak towarowy zapisany w Rejestrze znaków towarowych Unii Europejskiej, Nr …). Uzyskane przychody ze sprzedaży produktów w całości podlegają opodatkowaniu na terytorium RP.

Spółka na potrzeby produkcji (…). Proces produkcyjny zawsze składa się z kilku operacji, nie polega więc wyłącznie na składaniu gotowych elementów.

Przykładowy proces produkcji (…) odbywa się w następujący sposób: (…)

W ofercie Spółki dostępne są również usługi montażu (…)

Z uwagi na to, iż Spółka świadczy kompleksową usługę (…)

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał wiążącą informację stawkową (…)

Wnioskodawca nie prowadzi odrębnej ewidencji, gdzie sprzedaż produktów wyodrębniona jest od sprzedaży usług. Sprzedaż ewidencjonowana jest na podstawie faktur oraz paragonów fiskalnych.

Spółka poniosła w ramach działalności gospodarczej następujące wydatki (koszty) w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Produktów (dalej: „Koszty Zwiększenia Przychodów”):

a)w kategorii kosztów uczestnictwa w targach:

Organizuje miejsca wystawowe, ponosi koszty na zakwaterowanie i wyżywienie pracowników; Spółka poniosła koszty związane z wynajmem stanowisk targowych;

b)w kategorii kosztów działań promocyjno-informacyjnych:

Zakupuje przestrzeń reklamową (banery), dokonuje publikacji prasowych w Internecie i magazynach drukowanych. Ponosi koszty zakupu broszur, ulotek, katalogów informacyjnych;

c)w kategorii kosztów przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż Produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków.

Spółka jest właścicielem zarejestrowanego znaku towarowego w Rejestrze Unii Europejskiej. Zastrzeżenie znaku towarowego dokonane zostało (…) 2019 r.

d)Koszty związane z dokonywaniem publikacji prasowej w Internecie i magazynach drukowanych: reklamy na platformach internetowych takich jak:(...), pozycjonowanie stron, założenie sklepu oraz jego rozbudowa, reklamy na stronie (...), publikacje w pismach branżowych, oklejanie samochodów, druk ulotek oraz katalogów, wynagrodzenie dla firmy przygotowującej grafiki.

Koszty zwiększenia sprzedaży są ponoszone każdego roku i rosną z roku na rok. Koszty, o których mowa we wniosku Spółka poniosła w 2024 roku. Wnioskodawca zakłada, że w okresie kolejno następujących po sobie 2 lat podatkowych licząc od 2024 roku Spółka zwiększy przychody. Spółka jest świadoma, że jeżeli warunek ten nie zostanie spełniony, to konieczne będzie dokonanie korekty odliczonej ulgi.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jest w stanie wyodrębnić koszty poniesione na reklamę danego produktu, wyłączając usługę. Wskazane we wniosku koszty działań promocyjno-informacyjnych obejmują swoim zakresem promocję produktów Spółki. Każda reklama związana jest z danym produktem. Spółka (…) nie inwestuje w reklamy promujące samą markę. Wszystkie opisane we wniosku wydatki są przez Spółkę kwalifikowane jak koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku CIT.

Odpłatne zbycie produktów następuje wyłącznie do podmiotów niepowiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka dostosowuje opakowania produktów do wymagań sprzedawanych produktów - wg zamówień na wymiar.

Spółka posiada główną stronę internetową (…), platformę sprzedażową (…), produkty oferowane są również na platformach, m.in. (…), dodatkowo oferta dostępna jest w social mediach (…). Za pośrednictwem w/w domen sprzedawane są również towary, np. (…) (które zakupione są od innych dostawców, nie podlegają żadnej obróbce przez Wnioskodawcę, nie jest oferowana w stosunku do nich usługa montażu).

Spółka skupiona jest na kliencie detalicznym, nie bierze udziału w przetargach. Odbiorcami produktów są w dużej mierze osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Część klientów składa indywidualne zamówienia produktu pod wymiar w punktach sprzedażowych. Zamówienia te mogą wiązać się z zakupem samego produktu (…), bądź zakupu produktu z usługą montażu. Dodatkowo istnieje możliwość złożenia zamówienia online za pośrednictwem sklepu internetowego.

Spółka nie korzysta i nie będzie korzystać w odniesieniu do dochodów uzyskanych ze sprzedaży Produktów ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a u.p.d.o.p.

Spółka przewiduje, że koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Produktów nie zostaną Spółce zwrócone w jakiejkolwiek formie, ani nie będą odliczane od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Spółka przewiduje wzrost przychodów ze sprzedaży produktów w kolejnych latach, w związku z tym cały czas zwiększany jest budżet na reklamę, jak również otwierane są nowe salony sprzedaży.

W uzupełnieniu wniosku z 22 lipca 2025 r. wskazali Państwo, że:

Zadane we wniosku pytania dotyczą produktów: (…). Przez sformułowanie „oferowane przez Spółkę wyroby” należy rozumieć wyżej wymienione Produkty.

Proces produkcji w przypadku pozostałych nieopisanych szczegółowo produktów wygląda następująco: (…)

W ramach ulgi na ekspansję chcą Państwo odliczyć następujące wydatki, o których mowa we wniosku:

-koszty uczestnictwa w targach w związku z organizacją miejsca wystawowego (koszty związane z wynajmem stoisk targowych);

-koszty działań promocyjno-informacyjnych (koszty wynajmu powierzchni reklamowych);

-dokonywaniem publikacji prasowej w Internecie i magazynach drukowanych: reklamy na platformach internetowych takich jak: (…), pozycjonowanie stron, założenie sklepu oraz jego rozbudowa, reklamy na stronie (…), publikacje w pismach branżowych, oklejanie samochodów, druk ulotek oraz katalogów, wynagrodzenie dla firmy przygotowującej grafiki;

-kosztów przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów (koszty ponoszone na certfikat na (…) oraz comiesięczna kontrola).

Wszystkie koszty, o których mowa we wniosku i które chcą Państwo odliczyć w ramach ulgi na ekspansję Spółka poniosła w 2024 roku. Jedynie zastrzeżenie znaku towarowego miało miejsce w 2019 r. Wnioskodawca zakłada więc, że w okresie kolejno następujących po sobie 2 lat podatkowych licząc od 2024 roku Spółka zwiększy przychody. Spółka jest świadoma, że jeżeli warunek ten nie zostanie spełniony, to konieczne będzie dokonanie korekty odliczonej ulgi.

Na podstawie dokumentów księgowych są Państwo w stanie wyodrębnić przychody ze sprzedaży wytworzonych produktów, również przychody ze sprzedaży usług i towarów, które zakupione są od innych dostawców i nie podlegają żadnej obróbce.

Każdy wydatek w ramach ulgi na ekspansję udokumentowany będzie w formie faktury zakupowej.

Pytania

1)Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym oferowane przez Spółkę wyroby są produktami wytworzonymi przez Spółkę w rozumieniu art. 18eb ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

2)Czy przedstawiony stan faktyczny można uznać za produkcję własnych produktów i tym samym skorzystać z tzw. „ulgi na ekspansję” w myśl art. 18eb ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, opisany wyżej proces wytwarzania (…) można nazwać produkcją i tym samym dochód ze sprzedaży tych produktów powinien kwalifikować się do „Ulgi na ekspansję”.

Zgodnie z definicją procesu produkcji dostępną na stronie Głównego Urzędu Statystycznego: „Produkcja wytworzona obejmuje całkowitą ilość wyprodukowanych w okresie sprawozdawczym wyrobów gotowych, zarówno z surowca własnego, jak i z surowca powierzonego przez inne przedsiębiorstwo lub osobę fizyczną oraz całkowitą ilość półfabrykatów, części i zespołów maszyn i urządzeń, niezależnie od tego, czy zostały one przeznaczone do sprzedaży na zewnątrz przedsiębiorstwa, do przedsiębiorstwa macierzystego, do innych zakładów tego samego przedsiębiorstwa, czy też przeznaczone do dalszego przerobu (montażu) w przedsiębiorstwie. Do produkcji wytworzonej zalicza się więc wyroby wyprodukowane przez przedsiębiorstwo, odpowiadające określonym normom, a przy braku norm - warunkom technicznym lub warunkom umowy zawartej pomiędzy wykonawcą a odbiorcą, niezależnie od tego, czy wyprodukowano je z surowca pierwotnego (tj. surowca przeznaczonego do produkcji zasadniczych wyrobów), czy też surowca wtórnego (tj. surowca uzyskanego jako odpad przy produkcji zasadniczych wyrobów i przeznaczonego do produkcji innych wyrobów). (...)”.

Źródło: https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce- publicznej/363, pojecie.html.

W przypadku Wnioskodawcy warunki techniczne mogą być ustalone z klientem i dostosowane do indywidualnych potrzeb (wymiar …, kolor, wzór). Istnieje również możliwość zakupu gotowych już produktów oferowanych na stronie internetowej.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego Spółka stoi na stanowisku, zgodnie z którym oferowane przez Spółkę wyroby są produktami wytworzonymi przez Spółkę w rozumieniu art. 18eb ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Według Wnioskodawcy przedstawiony stan faktyczny można uznać za produkcję własnych produktów i tym samym skorzystać z tzw. „Ulgi na ekspansję” w myśl art. 18eb ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku z 22 lipca 2025 r. wskazali Państwo, że:

Państwa zdaniem, prowadzona przez Spółkę działalność polegająca na wytwarzaniu i sprzedaży m.in. (…) pod własną marką towarową stanowi działalność produkcyjną w rozumieniu art. 18eb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym przychody uzyskiwane ze sprzedaży tych wyrobów kwalifikują się jako przychody ze sprzedaży produktów w rozumieniu ww. przepisu, uprawniające do skorzystania z tzw. ulgi na ekspansję.

Proces wytwórczy prowadzony przez Państwa jest zorganizowany, wieloetapowy i obejmuje m.in.: (…). Część zamówień realizowana jest pod indywidualne potrzeby klienta, zgodnie z ustaleniami co do wymiaru, koloru czy formy.

W Państwa ocenie, taki sposób działania spełnia definicję produkcji wytwórczej zawartą w słowniku pojęć Głównego Urzędu Statystycznego, zgodnie z którą „produkcja wytworzona obejmuje całkowitą ilość wyprodukowanych w okresie sprawozdawczym wyrobów gotowych (...), niezależnie od tego, czy zostały one przeznaczone do sprzedaży, czy też do dalszego przerobu”. Wyroby te muszą spełniać określone normy, a w ich braku - warunki techniczne lub umowne uzgodnione z odbiorcą. Produkty oferowane przez Państwa, zarówno dostępne w sprzedaży Online, jak i wykonywane na zamówienie, spełniają te kryteria.

Wskazują Państwo, że do produkcji wykorzystywane są zakupione materiały i komponenty (np. …), które następnie podlegają znaczącej obróbce, a produkt końcowy powstaje w ramach procesów realizowanych w zakładzie Spółki. Gotowy produkt stanowi efekt pracy Wnioskodawcy, a nie jedynie zestawienie gotowych elementów.

Wszystkie wyroby są oferowane pod zarejestrowanym znakiem towarowym i sprzedawane przez Państwa w punktach sprzedaży oraz za pośrednictwem sklepu internetowego. Sprzedaż ma charakter detaliczny, skierowany głównie do osób fizycznych, przy czym nie korzystają Państwo z żadnych zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT.

Uznają Państwo, że koszty ponoszone w celu promocji produktów (w tym udział w targach, działania reklamowe, publikacje, certyfikacja, rejestracja znaku towarowego itp.) kwalifikują się jako Koszty Zwiększenia Przychodów, zgodnie z art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT. Jednocześnie Spółka jest w stanie wyodrębnić wydatki odnoszące się wyłącznie do promocji produktów (z wyłączeniem usług), a ich poniesienie ma realny związek z planowanym wzrostem sprzedaży w kolejnych dwóch latach.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że spełnia przesłanki uprawniające do skorzystania z ulgi na ekspansję, o której mowa w art. 18eb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w odniesieniu do wydatków poniesionych w 2024 roku (oraz w latach następnych) na działania promujące sprzedaż własnych produktów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 18eb, który w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT:

Przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

W świetle art. 18eb ust. 3 ww. ustawy:

Przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT:

Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Stosownie do art. 18eb ust. 5 ustawy o CIT:

Przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 18eb ust. 6 tej ustawy:

W przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.

Jak stanowi art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1)uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Zgodnie z art. 18eb ust. 8 ustawy o CIT:

Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

W myśl art. 18eb ust. 9 ustawy o CIT:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Zgodnie z art. 18eb ust. 10 ustawy o CIT:

Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

W pierwszej kolejności wskazać należy, że z tzw. „ulgi na ekspansję”, o której mowa w przepisach art. 18eb ustawy o CIT, mogą skorzystać podatnicy, którzy wytworzyli produkty w ramach swojej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT, przez „produkty” rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika. Wsparciem w ramach ulgi, w świetle art. 18eb ust. 3 ustawy o CIT, wymienionych regulacji objęte zostało odpłatne zbycie produktów wytworzonych przez podatnika, do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Dlatego też, aby ustalić, czy mają w Państwa sprawie zastosowanie przepisy art. 18eb ustawy o CIT, dotyczące ulgi na ekspansję, w pierwszej kolejności należy ocenić, czy Spółka wytwarza rzeczy (produkty) w prowadzonej działalności gospodarczej.

W przepisach dotyczących ulgi na ekspansję, jak i w pozostałych przepisach ustawy o CIT nie zostało zdefiniowane wyrażenie „wytworzyć rzecz”. Szukając definicji ww. wyrażenia należy odnieść się przede wszystkim do jej rozumienia słownikowego, np. w Słowniku PWN słowo „wytworzyć” oznacza „zrobić, wyprodukować coś”, „wytwórca”.

Kolejną definicję słowa wytworzyć możemy znaleźć także w Wielkim słowniku języka polskiego Instytutu Języka Polskiego PAN, gdzie definiuje się „wytworzyć” jako: „spowodować powstanie czegoś”.

Z kolei pojęcie „rzeczy” należy odnieść do definicji zawartej w art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), w świetle którego:

rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Mając na uwadze powyższe definicje, stwierdzić należy, że wyrażenie „wytworzyć rzecz” przez podatnika oznacza wyprodukować różnego rodzaju przedmioty materialne przez tego podatnika.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 dotyczą ustalenia, czy oferowane przez Spółkę wyroby są produktami wytworzonymi przez Spółkę w rozumieniu art. 18eb ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego Spółka na potrzeby produkcji zakupuje (…). Proces produkcyjny zawsze składa się z kilku operacji - nie polega wyłącznie na składaniu gotowych elementów. Działalność Spółki skupiona jest na kliencie detalicznym, z którym uzgadniane są warunki techniczne tak, aby dostosować produkt do indywidualnych oczekiwań klienta. Część klientów składa indywidualne zamówienia produktu pod wymiar. Zamówienia mogą dotyczyć zakupu samego produktu, bądź zakupu produktu z usługą montażu.

Spółka zatrudnia pracowników, w tym znaczną część w procesie produkcji. Dysponuje koniecznym zapleczem technicznym i gospodarczym w postaci: (…)

Produkty Spółki wprowadzane są na rynek pod własną marką towarową (znakiem towarowym zapisanym w Rejestrze znaków towarowych Unii Europejskiej).

Stwierdzić należy, że Państwa wyroby powstają w wyniku pracy pracowników Spółki, przy wykorzystaniu specjalistycznego zaplecza technicznego, które pozwala na dostosowanie ich do indywidualnych zamówień klientów. Tym samym spełniają one przesłanki do uznania za produkty wytworzone przez Spółkę w rozumieniu art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT. Fakt, że produkty powstają z zakupionych komponentów nie wpływa na powyższą kwalifikację.

Należy zatem zgodzić się z Państwem, że wytwarzane przez Spółkę (…) sprzedawane pod własną marką towarową stanowią produkty, o którym mowa w art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Odnosząc się do Państwa kolejnej wątpliwości ponownie zauważyć należy, że ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów bezpośrednio wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych. Ulga umożliwia odliczenie wydatków dwa razy – zarówno jako koszty uzyskania przychodów, jak i w ramach samej ulgi (do kwoty 1 mln zł).

Podatnik będzie mógł zatem odliczyć wskazane poniżej koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia):

-zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub

-osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub

-osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Ustalając czy wskazane koszty stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT należy pamiętać, że katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty. Zatem, tylko wydatki w nim wskazane mogą być odliczone jako koszty kwalifikowane. Jednocześnie ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie.

Jednocześnie należy podkreślać, że na gruncie prawa podatkowego obowiązuje prymat wykładni gramatycznej (językowej). W granicach wykładni obowiązujących przepisów prawa nie mieści się taka ich interpretacja, która prowadzi do wykreowania nowych norm prawnych, niezawartych w przepisach. Każda bowiem wykładnia powinna się sytuować w ramach możliwego sensu językowego danego pojęcia czy wyrażenia (por. np. wyrok NSA z 16 czerwca 2021 r., sygn. akt III FSK 32/21 i z 19 września 2018 r., sygn. akt I GSK 2788/18, CBOSA). Odstąpienie przez interpretatora od sensu literalnego przepisu jest uzasadnione wyłącznie szczególnie ważnymi powodami. Takimi powodami mogą być np. wartości konstytucyjne. Na gruncie prawa podatkowego kierowanie się wykładnią celowościową, to jest z pominięciem woli „historycznego” prawodawcy, w oderwaniu od innych rodzajów wykładni, może prowadzić do wypaczenia rzeczywistych intencji prawodawcy, dowolności w stosowaniu prawa i do związanej z nią utraty poczucia pewności prawnej (R. Mastalski, Wprowadzenie do prawa podatkowego, Warszawa 1995, s. 112 i n.; por. uchwałę NSA z 29 maja 2000 r., FPS 2/00, ONSA 2001/1/2, M. Podat. 2000/7/3, Pr. Gosp. 2000/10/25, Glosa 2000/10/37, POP 2001/5/131, M. Prawn. 2000/10/643).

Ulga zawarta w art. 18eb ustawy o CIT stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. W tym przedmiocie znane jest stanowisko sądownictwa, zgodnie z którym wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania, a więc przy wykładni przepisów dotyczących ulg i zwolnień podatkowych nie jest dopuszczalne posługiwanie się wykładnią rozszerzającą. Tego rodzaju interpretacja kłóciłaby się bowiem z wyrażoną w art. 84 Konstytucji zasadą powszechności opodatkowania (przykładowo: wyrok NSA z 14 maja 2015 r., sygn. akt II FSK 94/14).

Wskazać należy, że odliczeniu w ramach tzw. ulgi na ekspansję nie podlegają wydatki poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów nie wytworzonych przez podatnika, tj. np. towarów zakupionych w celu ich odsprzedaży.

W ramach ulgi na ekspansję chcą Państwo odliczyć następujące wydatki:

1.w kategorii kosztów uczestnictwa w targach – koszty:

-organizacji miejsca wystawowego,

-zakwaterowania i wyżywienia pracowników,

-wynajmu stoisk targowych;

2.w kategorii kosztów działań promocyjno-informacyjnych - koszty:

-wynajmu powierzchni reklamowych,

-zamieszczenia publikacji prasowych w Internecie i magazynach drukowanych,

-reklamy na platformach internetowych takich jak: (…)

-pozycjonowania stron,

-założenia sklepu oraz jego rozbudowy,

-reklamy na stronie (…),

-publikacji w pismach branżowych,

-oklejania samochodów,

-druku ulotek oraz katalogów,

-wynagrodzenia dla firmy przygotowującej grafiki;

3.w kategorii kosztów przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej rejestracji znaków oraz certyfikacji towarów - koszty ponoszone na certyfikat na (…) oraz comiesięczną kontrolę.

Ponadto wskazali Państwo, że nie korzystacie Państwo ze zwolnień podatkowych uregulowanych w art. 17 ust. 1 pkt 34 i pkt 34a ustawy o CIT. Wskazane we wniosku koszty działań promocyjno-informacyjnych obejmują swoim zakresem promocje produktów Spółki. Każda reklama związana jest z danym produktem. Nie inwestują Państwo w reklamy promujące samą markę. Wszystkie opisane we wniosku wydatki są przez Państwa kwalifikowane jako koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku CIT. Każdy wydatek w ramach ulgi na ekspansję udokumentowany będzie fakturą zakupową.

Aby ustalić, czy wskazane przez Państwa koszty kwalifikują się do „ulgi na ekspansję” należy ocenić je pod kątem spełnienia przesłanek art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT.

-Koszty uczestnictwa w targach

Zgodnie z powołanym powyżej art. 18eb ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników.

Posługując się wykładnią językową, należy zauważyć, że zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego (https://sjp.pwn.pl) termin „targi” to wystawa krajowa lub międzynarodowa dająca przegląd eksponatów z różnych dziedzin produkcji.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że kosztami uczestnictwa w targach są wydatki poniesione przez Państwa na organizację miejsca wystawowego, zakwaterowanie i wyżywienie pracowników oraz wynajem stoisk targowych.

-Koszty działań promocyjno-informacyjnych

W art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT ustawodawca, w ramach kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów wymienia koszty poniesione na działania promocyjno-informacyjne, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.

Ustawodawca nie zdefiniował tego typu działań, lecz wskazał jedynie przykładowe rodzaje kosztów, które wchodzą w zakres wskazanego przepisu.

W związku z brakiem definicji ustawowej „działań promocyjno-informacyjnych”, posłużyć się należy definicją zawartą w słowniku języka polskiego. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN, poprzez pojęcie „promocja” należy rozumieć m.in. „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia”. Natomiast, poprzez pojęcie „informacja” rozumieć należy czynności związane z „udzielaniem informacji, wskazówek, podawaniem do wiadomości”. Tym samym, zgodnie z powyższymi definicjami, „działaniami promocyjno-informacyjnymi” będą działania, których zamiarem będzie zwiększenie popularności danego produktu oraz udzielanie w jego zakresie potrzebnych informacji.

Mając na uwadze powyższe do koszów działań promocyjno-informacyjnych mogą Państwo zaliczyć wydatki poniesione na:

-wynajem powierzchni reklamowych,

-dokonywanie publikacji prasowej w Internecie i magazynach drukowanych: reklamy na platformach internetowych takich jak: (…),

-pozycjonowanie stron,

-założenie sklepu internetowego (jak wynika z wniosku posiadają Państwo główną stronę internetową oraz platformę sprzedażową) oraz jego rozbudowę, o ile służy on sprzedaży wytwarzanych przez Państwa produktów,

-reklamy na stronie (…),

-publikacje w pismach branżowych,

-oklejanie samochodów (o ile wydatki te służą promocji Państwa produktów, a nie Państwa marki - we wniosku wyraźnie wskazali Państwo, że Spółka nie inwestuje w reklamy promujące samą markę),

-druk ulotek oraz katalogów, wyłącznie dotyczący Państwa wyrobów,

-wynagrodzenie dla firmy przygotowującej grafiki, o ile grafiki te dotyczą Państwa produktów.

Wydatki te mają bowiem charakter zarówno promocyjny jak i informacyjny, tak więc spełniają warunki umożliwiające zakwalifikowanie ich jako wydatków poniesionych przez Państwa na działania promocyjno-informacyjne, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT.

-Koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów

Z kolei do wydatków sklasyfikowanych w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT, tj. wydatków dotyczących przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów nie mogą Państwo zaliczyć kosztów ponoszonych na certyfikat na (…) oraz comiesięczną kontrolę.

W przypadku powyższych kosztów wskazać należy, że wydatki te są związane z częścią procesu produkcyjnego, a nie ze sprzedażą produktów. Tym samym nie stanowią one wydatków, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT. Nie są one bowiem niezbędne aby móc dane produkty sprzedawać.

Odliczeniu w ramach omawianego przepisu, podlegają jedynie wydatki umożliwiające sprzedaż produktu, a więc wydatki bez których poniesienia nie mogliby Państwo produktów tych sprzedawać. Odliczeniu podlegają zatem jedynie te wydatki poniesione na przygotowanie dokumentacji, które wymagane są przez przepisy prawa, a zatem są niezbędne do wydania certyfikatów koniecznych do wprowadzenia produktów na rynek.

Do wskazanych wydatków dotyczących kosztów przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów nie mogą Państwo również zaliczyć wydatków związanych z zastrzeżeniem znaku towarowego. Jak sami Państwo wskazali zastrzeżenie znaku towarowego miało miejsce w 2019 r.

Wskazać należy, że określona w przepisach art. 18eb ustawy o CIT tzw. „ulga na ekspansję” wprowadzona została ustawą z dnia 29 października 2021 r. (Dz. U. z 2021 r.) i weszła w życie 1 stycznia 2022 r., zatem wskazane koszty nie zostały poniesione w okresie obowiązywania ulgi na ekspansję.

Reasumując, stwierdzić należy, że Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy przedstawiony stan faktyczny można uznać za produkcję własnych produktów i tym samym skorzystać z tzw. „ulgi na ekspansję” w myśl art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT w zakresie dotyczącym:

-kosztów uczestnictwa w targach – jest prawidłowe;

-kosztów działań promocyjno – informacyjnych – jest prawidłowe;

-kosztów przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów – jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności, będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.