
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie przyjęcia, że:
- wydatki ponoszone przez Spółkę tytułem darowizn na rzecz Instytucji będącymi podmiotami powiązanymi ze Spółką (w tym planowanej Fundacji) nie będą stanowić dochodu z tytułu ukrytych zysków i nie będą podlegać opodatkowaniu w myśl art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT – jest nieprawidłowe;
- wydatki ponoszone przez Spółkę tytułem darowizn na rzecz Instytucji nie będącymi podmiotami powiązanymi nie będą stanowić dochodu z tytułu ukrytych zysków i nie będą podlegać opodatkowaniu w myśl art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT – jest prawidłowe;
- wydatki ponoszone przez Spółkę tytułem darowizn na rzecz Instytucji będącymi podmiotami powiązanymi (w tym planowanej Fundacji) nie będą stanowić dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą i nie będą podlegać opodatkowaniu w myśl art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT – jest prawidłowe;
- wydatki ponoszone przez Spółkę tytułem darowizn na rzecz Instytucji nie będącymi podmiotami powiązanymi nie będą stanowić dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą i nie będą podlegać opodatkowaniu w myśl art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy wskazane we wniosku koszty darowizn na rzecz Instytucji są opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek jako ukryte zyski lub wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, mającym siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej samochodów osobowych.
Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe oraz sporządza sprawozdania finansowe na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości. Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 2025 r. jest opodatkowany Ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w Rozdziale 6b ustawy o CIT (dalej: „Ryczałt”).
Spółka planuje przekazywać darowizny pieniężne na rzecz różnych instytucji: fundacji, stowarzyszeń (dalej: „Instytucje”). Instytucje nie zawsze będą posiadać status organizacji pożytku publicznego, ale ich działalność będzie obejmować cele określone w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1491 z późn. zm., dalej: ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie), tj. cele w zakresie działalności społecznie użytecznej.
Instytucje mogą być podmiotami powiązanymi z Wnioskodawcą, których fundatorami lub członkami będą osoby fizyczne powiązane z Wnioskodawcą (np. wspólnicy, członkowie zarządu) Przykładowo obecnie Wspólnik i zarazem prezes zarządu Wnioskodawcy planuje utworzenie fundacji jako fundator na podstawie przepisów Ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166, dalej: „Fundacja”). Wspólnik lub osoba powiązana z Wnioskodawcą może pełnić funkcję prezesa Fundacji. Prezes Fundacji nie będzie pobierał wynagrodzenia z tytułu pełnionej w Fundacji funkcji. Fundator nie będzie otrzymywał z Fundacji żadnych świadczeń. Utworzona Fundacja będzie realizować cele społecznie użyteczne określone w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Zgodnie z projektem Statutu Fundacji celami fundacji są:
a) udzielanie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
b) wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej;
c) działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
d) działalność charytatywna;
e) ochrona i promocja zdrowia, w tym działalność lecznicza w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
f) działalność na rzecz osób niepełnosprawnych;
g) działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
h) działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
i) działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
j) nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie;
k) działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynek dzieci i młodzieży;
l) ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego;
m) upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działania wspomagające rozwój demokracji;
n) ratownictwo i ochrona ludności;
o) pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
p) promocja Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
q) działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
r) działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1–32a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U.2024, poz. 1761 ze zm.).
Projekt Statutu Fundacji przewiduje, że cele fundacji będą realizowane m.in. poprzez następujące działania:
a) badanie i monitorowanie sytuacji osób oraz społeczności wymagających wsparcia,
b) pozyskiwanie, transport i dystrybucję środków pomocy,
c) projektowanie, nadzór oraz prowadzenie inwestycji pomocowych, w tym infrastrukturalnych,
d) organizowanie szkoleń i programów edukacyjnych w Polsce i zagranicą,
e) projektowanie, budowanie i wspieranie infrastruktury pomocowej,
f) prowadzenie działalności edukacyjno-kulturalnej,
g) wsparcie społeczne i integrację,
h) współpracę instytucjonalną,
i) organizowanie zbiórek publicznych, kampanii społecznych i akcji charytatywnych, imprez kulturalnych, wystaw i aukcji na rzecz pozyskiwania funduszy.
Planowana Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą jako dodatkową w stosunku do działalności statutowej, jednakże cały dochód z tej działalności będzie przeznaczony na realizację celów statutowych Fundacji.
Wnioskodawca planuje przekazanie darowizn zarówno na rzecz Instytucji, jak i powoływanej fundacji, kierując się następującymi celami strategicznymi Spółki:
- kreowanie pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy oraz budowanie zaufania w relacjach z kontrahentami i klientami;
- utrwalanie pozytywnego wizerunku firmy jako podmiotu odpowiedzialnego społecznie, zaangażowanego w życie lokalnych społeczności oraz otwartego na potrzeby otoczenia;
- umacnianie zaufania w relacjach z obecnymi i potencjalnymi kontrahentami oraz klientami, co sprzyja tworzeniu trwałych, partnerskich więzi biznesowych;
- zwiększenie lojalności obecnych klientów poprzez utożsamianie się z wartościami reprezentowanymi przez Wnioskodawcę, a także wyróżnienie Wnioskodawcy na tle konkurencji, co może przełożyć się na wzrost udziału w rynku;
- pozyskiwanie nowych klientów dzięki budowaniu silnego i wiarygodnego wizerunku firmy wspierającej inicjatywy o charakterze społecznym i charytatywnym.
Działania te są zgodne z wewnętrzną polityką prowadzoną przez Wnioskodawcę, w ramach której Wnioskodawca dobrowolnie podejmuje działania mające na celu uwzględnienie aspektów społecznych, etycznych, środowiskowych oraz pracowniczych w swojej codziennej działalności (tzw. polityka CSR, ang. Corporate Social Responsibility). Celem polityki CSR jest prowadzenie działalności w sposób etyczny i zrównoważony, z troską o dobro wspólne – budując długofalowe relacje z kontrahentami i klientami, dbając o warunki pracy, wspierając lokalne społeczności czy angażując się w ochronę środowiska naturalnego. Wsparcie dla Instytucji oraz nowo powstającej Fundacji poprzez darowizny stanowi integralny element tej polityki, obejmującej m.in. zaangażowanie w inicjatywy społeczne i ekologiczne, pomoc osobom potrzebującym oraz działalność charytatywną. Wnioskodawca posiada politykę CSR w formie pisemnej, która jest udostępniona na stronie internetowej Wnioskodawcy. Dodatkowo, na swojej stronie internetowej Wnioskodawca publikuje informacje i fotorelacje z inicjatyw, które wspiera i akcji charytatywnych.
Przekazywane darowizny będą każdorazowo dokumentowane poprzez umowę darowizny ustalającą ich przeznaczenie.
Pytania
1) Czy wskazane w zdarzeniu przyszłym wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę tytułem darowizn na rzecz Instytucji (w tym planowanej Fundacji) będą podlegać opodatkowaniu Ryczałtem jako ukryte zyski zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT?
2) Czy wskazane w zdarzeniu przyszłym wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę tytułem darowizn na rzecz Instytucji (w tym planowanej Fundacji) będą podlegać opodatkowaniu Ryczałtem jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę tytułem darowizn na rzecz Instytucji (w tym planowanej Fundacji) nie będą podlegać opodatkowaniu Ryczałtem jako ukryte zyski zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę tytułem darowizn na rzecz Instytucji (w tym planowanej Fundacji) nie będą podlegać opodatkowaniu Ryczałtem jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 1
Zakres dochodów objętych opodatkowaniem ryczałtem został określony w art. 28m ust. 1 ustawy o CIT. Zgodnie ze wskazanym przepisem, opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
1) wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
a) do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub,
b) na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);
2) wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);
3) wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);
4) nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;
5) sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;
6) wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).
Z kolei zgodnie z art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, przez ukryte zyski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem, w szczególności:
1) kwotę pożyczki (kredytu) udzielonej przez podatnika udziałowcowi, akcjonariuszowi albo wspólnikowi, w tym za pośrednictwem tworzonych z zysku funduszy, lub podmiotowi powiązanemu z udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem oraz odsetki, prowizje, wynagrodzenia i opłaty od pożyczki (kredytu) udzielonej przez te podmioty podatnikowi;
2) świadczenia wykonane na rzecz:
a) fundacji prywatnej lub rodzinnej, podmiotu równoważnego takiej fundacji lub przedsiębiorstwa prowadzonego przez taką fundację albo taki podmiot, lub na rzecz beneficjentów takiej fundacji lub takiego podmiotu,
b) trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
3) nadwyżkę wartości rynkowej transakcji określoną zgodnie z art. 11c ponad ustaloną cenę tej transakcji;
4) nadwyżkę zwróconej kwoty dopłaty, wniesionej do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami, ponad kwotę wniesionej dopłaty, przy czym jeżeli dopłata została wniesiona w walucie obcej, przeliczenia tej kwoty na złote dokonuje się według średniego kursu waluty obcej ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień odpowiednio zwrócenia dopłaty i faktycznego jej wniesienia;
5) wypłacone z zysku wynagrodzenie z tytułu umorzenia udziału (akcji), ze zmniejszenia wartości udziału (akcji), z wystąpienia wspólnika ze spółki, ze zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce;
6) równowartość zysku przeznaczonego na podwyższenie kapitału zakładowego;
7) darowizny, w tym prezenty i ofiary wszelkiego rodzaju;
8) wydatki na reprezentację;
9) dopłaty wypłacone w przypadku połączenia lub podziału podmiotów;
10) odsetki od udziału kapitałowego, wypłacane na rzecz wspólnika przez spółkę;
11) zysk przeznaczony na uzupełnienie udziału kapitałowego wspólnika spółki;
12) świadczenia pieniężne i niepieniężne wypłacone w przypadku zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce.
Zgodnie z art. 28c pkt 1 ustawy o CIT, podmiotem powiązanym jest podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1 lit. a-c, wynosi, z zastrzeżeniem art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g, co najmniej 5%.
Z definicji ukrytych zysków wynika, że są to świadczenia, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest wspólnik lub inny podmiot powiązany i które są wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, innym niż podzielony zysk.
W związku z powyższym, darowizny, o których mowa w art. 28m ust. 3 pkt 7 ustawy o CIT mogą zostać zakwalifikowane jako ukryte zyski, o ile spełniają łącznie poniższe warunki:
- zostały dokonane w związku z prawem do udziału w zysku,
- mają charakter świadczeń pieniężnych, niepieniężnych, odpłatnych, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych, innych niż podzielony zysk,
- zostały przekazane na rzecz wspólników spółki opodatkowanej Ryczałtem lub na rzecz podmiotów powiązanych, o których mowa w art. 28c pkt 1 ustawy o CIT.
Brak spełnienia przynajmniej jednej z ww. przesłanek skutkuje tym, iż darowizna nie może zostać zakwalifikowana jako ukryty zysk i tym samym podlegać opodatkowaniu Ryczałtem. W analizowanym zdarzeniu przyszłym w przypadku Instytucji niebędących podmiotami powiązanymi trzeci z powyższym warunków nie zostanie spełniony, w konsekwencji bezsprzecznym jest brak powstania dochodu z ukrytych zysków podlegającego opodatkowaniu. Z kolei, w przypadku Instytucji powiązanych z Wnioskodawcą w rozumieniu art. 28c pkt 1 ustawy o CIT, w tym Fundacji należy przeanalizować pozostałe przesłanki, jako że darowizny zostały wymienione w art. 28m ust. 3 pkt 7 ustawy o CIT, jako przykład ukrytych zysków. Nie oznacza to jednak automatycznie, że każda darowizna przekazana na rzecz Fundacji (lub Instytucji, która będzie podmiotem powiązanym) będzie stanowić ukryty zysk i w konsekwencji będzie podlegać opodatkowaniu Ryczałtem.
Jak wskazano powyżej, ustawa o CIT przewiduje dodatkowe warunki, które muszą zostać spełnione łącznie, aby dana darowizna mogła zostać uznana za ukryty zysk. W celu zakwalifikowania darowizny przekazanej na rzecz Instytucji powiązanej z wnioskodawcą, w tym Fundacji jako ukrytego zysku, konieczne jest kumulatywne spełnienie poniższych przesłanek:
1. świadczenie (darowizna) zostało spełnione w związku z prawem do udziału w zysku,
2. świadczenie to było inne niż podzielony zysk,
3. beneficjentem świadczenia jest podmiot powiązany z Wnioskodawcą.
Powyższe przesłanki muszą zostać spełnione łącznie. W konsekwencji, brak realizacji któregokolwiek z wymienionych warunków wyklucza możliwość uznania przedmiotowej darowizny za ukryty zysk w rozumieniu art. 28m ust. 3 pkt 7 ustawy o CIT.
W ramach analizowanego zdarzenia przyszłego spełnione są wyłącznie przesłanki nr 2 i 3, tj. świadczenie jest inne niż podzielony zysk (jest darowizną) i jest przekazywane na rzecz podmiotu powiązanego.
Natomiast nie jest spełniona przesłanka nr 1, tj. darowizna na rzecz Fundacji (lub Instytucji, która będzie podmiotem powiązanym) nie będzie przekazywana (spełniona) w związku z prawem do udziału w zysku.
W ramach analizowanego zdarzenia przyszłego nie dojdzie do jakiegokolwiek przysporzenia w majątku wspólnika Wnioskodawcy ani w majątku samego Wnioskodawcy. Zarówno wspólnik Wnioskodawcy jak i sam Wnioskodawca w żaden sposób nie będą korzystać ze środków (majątku) jakimi będzie dysponować Fundacja (lub Instytucja będąca podmiotem powiązanym).
Dokonując wykładni pojęcia ukrytych zysków należy odwołać się również do wykładni celowościowej analizowanego przepisu.
Celem ustawodawcy przy wprowadzeniu w ramach przepisów o Ryczałcie kategorii tzw. ukrytych zysków było uszczelnienie systemu opodatkowania Ryczałtem. Miało to skutkować opodatkowaniem nie tylko klasycznych form dystrybucji zysku, lecz również takich świadczeń, które – mimo że formalnie nie stanowią wypłaty (podziału) zysku – są z ekonomicznego punktu widzenia analogiczne, lecz realizowane w innej formie. Powyższe miało zapobiegać sytuacjom, w których podatnicy podejmowaliby działania zmierzające do obniżenia zobowiązania podatkowego w ramach Ryczałtu, dokonując świadczeń na rzecz wspólników lub podmiotów powiązanych, które de facto zastępują wypłatę zysku. Tego rodzaju mechanizmy realizowane przez podatników miałyby prowadzić do obejścia opodatkowania dystrybucji zysków i tym samym naruszać cel wprowadzenia ryczałtu.
Powyższe rozumienie znajduje wyraźne potwierdzenie w uzasadnieniu do Rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 643), w którym wskazano, że „Intencją projektodawcy jest opodatkowanie dystrybucji zysku (już w momencie podjęcia uchwały o celu przeznaczeniu tego zysku) i wypłat równoważnych takiej dystrybucji, w tym między innymi świadczeń dokonanych na rzecz udziałowców (akcjonariuszy) lub podmiotów powiązanych bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tymi udziałowcami (akcjonariuszami) (tzw. ukryte zyski).”
Dodatkowe wyjaśnienia w tym zakresie zostały przedstawione w Przewodniku do ryczałtu od dochodów spółek z dnia 23 grudnia 2021 r. (dalej: „Przewodnik”), który stanowi objaśnienia podatkowe w rozumieniu art. 14a § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 z późn. zm.). Zgodnie z Przewodnikiem „Aby świadczenie uznane było za ukryty zysk powinno być związane z wywieraniem wpływu na działanie i decyzje spółki będącej podatnikiem ryczałtu. Innymi słowy, świadczenie powinno bezpośrednio lub pośrednio wynikać z uzgodnień pomiędzy podmiotami powiązanymi, niezależnie od ich formy. (…) Jednakże, dochód z tytułu ukrytego zysku nie obejmuje świadczeń, które nie są wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, czyli świadczeń podjętych (wykonanych) bez jakiegokolwiek wpływu innych podmiotów powiązanych na działanie i decyzje spółki opodatkowanej ryczałtem, w zakresie takiego świadczenia.” (str. 33-34).
Analogiczne stanowisko prezentują również organy podatkowe, min.:
- Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 listopada 2024 r., znak 0114-KDIP2-2.4010.491.2024.2.RK „wydatki na darowizny ponoszone przez Państwa na rzecz wskazanego w opisie sprawy podmiotu powiązanego osobowo ze Spółką (Fundacji) nie stanowią ukrytego zysku, o którym mowa w art. 28m ust. 3 ustawy o CIT. Tym samym przekazane przez Państwa darowizny nie podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.”
- Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 sierpnia 2023 r., znak 0111-KDIB1-1.4010.293.2023.2.RH „dochód z tytułu ukrytego zysku nie obejmuje świadczeń, które nie są wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, czyli świadczeń podjętych (wykonanych) bez jakiegokolwiek wpływu podmiotów powiązanych na działanie i decyzje spółki opodatkowanej ryczałtem, w zakresie ocenianego świadczenia.”
Dodatkowo wskazać należy, iż celem przekazywanych darowizn nie jest wsparcie samej Fundacji jako instytucji, lecz bezpośrednia pomoc jej podopiecznym oraz realizacja celów Fundacji o charakterze społecznie użytecznym. Wspólnik, ani inne osoby fizyczne lub prawne powiązane z Wnioskodawcą nie będą czerpać jakichkolwiek korzyści majątkowych z tytułu darowizn przekazanych na rzecz Fundacji lub Instytucji. Gwarancją tego jest statut Fundacji, której celem jest wyłącznie prowadzenie działalności społecznej (analogicznie również w przypadku Instytucji). Podkreślić należy, że planowane darowizny nie stanowią w żadnym wypadku ukrytej formy wypłaty świadczeń na rzecz podmiotów powiązanych. Jak zostało powyżej wskazane, ani wspólnik ani inne osoby powiązane z Wnioskodawcą nie będą czerpać korzyści z majątku Fundacji lub Instytucji będących podmiotami powiązanymi. Planowane darowizny nie będą służyć zaspokajaniu osobistych potrzeb wspólników Wnioskodawcy lub podmiotów obdarowanych, lecz wpisują się w szerszą politykę na rzecz społecznego rozwoju, która obejmuje także podmioty niepowiązane.
Podsumowując, darowizny, które będą przekazywane na rzecz Instytucji, w tym planowanej Fundacji nie będą stanowić ukrytego zysku, o którym mowa w art. 28m ust. 3 ustawy o CIT. W konsekwencji, darowizny na rzecz Instytucji, w tym planowanej Fundacji nie będą podlegać opodatkowaniu Ryczałtem na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Darowizny na rzecz Fundacji lub Instytucji będących podmiotami powiązanymi nie będą przekazywane (spełnione) w związku z prawem do udziału w zysku.
Końcowo zauważyć należy, że odmienne podejście prowadziłoby w praktyce do zniechęcania podatników rozliczających się w ramach Ryczałtu do zakładania fundacji oraz angażowania się w działalność o charakterze społecznie użytecznym. Należy zauważyć, że w systemie klasycznego opodatkowania CIT ustawodawca wspiera prospołeczne inicjatywy, umożliwiając podatnikom odliczenie darowizn od podstawy opodatkowania. Trudno zatem byłoby znaleźć racjonalne uzasadnienie dla odmowy przyznania podobnych uprawnień podatnikom opodatkowanym Ryczałtem. Równe traktowanie obu grup podatników w tym zakresie jest zgodne zarówno z zasadami sprawiedliwego systemu podatkowego jak i interesem społecznym i zasadami konstytucyjnymi.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 2
Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą).
Ustawa o CIT nie zawiera legalnej definicji wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 28m ust. 1 pkt 3. Kwestia ta nie została również jednoznacznie rozstrzygnięta w treści Przewodnika, w którym w zakresie wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą wskazano, że „Sposób kwalifikacji tego dochodu uzależniony jest od indywidualnego stanu faktycznego, w jakim pozostaje spółka. W ocenie wydatków kwalifikujących się do tego rodzaju dochodów można się posiłkować kwalifikacją wydatków do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1, wynikającą z praktyki podmiotu jak również bogatego orzecznictwa sądowo- administracyjnego. Wprawdzie pojęcie „wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą” nie jest tożsame z pojęciem „wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów”, jednak należy zwrócić uwagę na podobieństwo, jakie może je cechować. Podobieństwa pomiędzy wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą a wydatkami niestanowiącymi kosztów uzyskania przychodu, należy upatrywać przede wszystkim w celu ich poniesienia. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Te same cele powinny realizować wydatki związane z działalnością gospodarczą. Należy bowiem zwrócić uwagę, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter.” (str. 41).
Natomiast mając na uwadze fakt, iż ustawa o CIT posługuje się dwoma odrębnymi pojęciami, tj. kosztami uzyskania przychodów oraz wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą, niezasadne byłoby przypisanie tym pojęciom tożsamego znaczenia. Wprawdzie w Przewodniku wskazano, że ocena wydatku jako niezwiązanego z działalnością gospodarczą może zostać dokonana z uwzględnieniem analizy regulacji dotyczących kosztów uzyskania przychodów oraz dorobkiem orzeczniczym w tym zakresie, to jednak każdorazowo wymaga ona indywidualnej, całościowej oceny konkretnego przypadku. Oznacza to, że samo ujęcie danego wydatku w katalogu zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT – jako wydatku wyłączonego z kosztów uzyskania przychodów – nie przesądza automatycznie, iż wydatek ten należy zakwalifikować jako niezwiązany z działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów o Ryczałcie.
W kontekście kwalifikacji danego wydatku jako niezwiązanego z działalnością gospodarczą kluczowe znaczenie ma bowiem cel, w jakim został on poniesiony. Nie można wykluczyć sytuacji, w których określone wydatki, mimo iż na gruncie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, pozostają w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika.
Stanowisko zgodnie z którym uznanie danego wydatku za niestanowiący kosztu uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie przesądza automatycznie o tym, iż wydatek ten jest niezwiązany z działalnością gospodarczą potwierdzają również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych, m.in. Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 czerwca 2023 r., znak 0111-KDIB2- 1.4010.149.2023.1.KK, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że wpłaty na PFRON nie stanowią wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, podczas gdy jednocześnie wpłaty te są wyłączone z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy o CIT.
W związku z powyższym, ewentualne przekazanie darowizn przez Wnioskodawcę na rzecz Instytucji lub Fundacji mogłoby zostać objęte opodatkowaniem Ryczałtem na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT wyłącznie w sytuacji, w której darowizny te nie byłyby związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.
Natomiast w ramach analizowanego zdarzenia przyszłego nie ulega wątpliwości, iż darowizny na rzecz Fundacji lub Instytucji będą związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.
Spółka przekazując darowizny na rzecz Instytucji (w tym Fundacji) kieruje się następującymi celami:
- kreowanie pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy oraz budowanie zaufania w relacjach z kontrahentami i klientami;
- utrwalanie pozytywnego wizerunku firmy jako podmiotu odpowiedzialnego społecznie, zaangażowanego w życie lokalnych społeczności oraz otwartego na potrzeby otoczenia;
- umacnianie zaufania w relacjach z obecnymi i potencjalnymi kontrahentami oraz klientami, co sprzyja tworzeniu trwałych, partnerskich więzi biznesowych;
- zwiększenie lojalności obecnych klientów poprzez utożsamianie się z wartościami reprezentowanymi przez Wnioskodawcę, a także wyróżnienie Wnioskodawcy na tle konkurencji, co może przełożyć się na wzrost udziału w rynku;
- pozyskiwanie nowych klientów dzięki budowaniu silnego i wiarygodnego wizerunku firmy wspierającej inicjatywy o charakterze społecznym i charytatywnym.
Działania te są zgodne z wewnętrzną polityką CSR prowadzoną przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca posiada politykę CSR w wersji pisemnej, którą udostępnia na swojej stronie internetowej. Wsparcie dla Instytucji, w tym Fundacji poprzez darowizny stanowi integralny element tej polityki, obejmującej m.in. zaangażowanie w inicjatywy społeczne i ekologiczne, pomoc osobom potrzebującym oraz działalność charytatywną. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) ma na celu kształtowanie pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy w oczach społeczeństwa. Budowanie zaufania konsumentów, klientów i kontrahentów przekłada się w dłuższej perspektywie na realizację celów ekonomicznych, w tym wzrost przychodów.
Przekazując darowizny Wnioskodawca dokonuje własnego wkładu w zrównoważony rozwój społeczny. Działania te przyczyniają się do poprawy jakości życia w najbliższym otoczeniu Spółki poprzez wsparcie instytucji działających na rzecz dobra wspólnego.
Angażując się w inicjatywy społeczne, Wnioskodawca buduje zaufanie oraz lojalność wobec firmy, co wpływa na jej postrzeganie jako podmiotu odpowiedzialnego i etycznego. Taka reputacja sprzyja utrzymywaniu dobrych relacji oraz rozwojowi współpracy z lokalną społecznością, klientami i kontrahentami.
Zaangażowanie Wnioskodawcy w działania na rzecz rozwoju społecznego stanowi – obok ceny i jakości oferowanych usług – istotny czynnik wpływający na pozytywną ocenę Wnioskodawcy przez kontrahentów oraz inne podmioty współpracujące.
Wnioskodawca informuje o działaniach podejmowanych w ramach realizacji celów społecznej odpowiedzialności biznesu za pośrednictwem swojej strony internetowej. Umożliwia to zarówno obecnym, jak i potencjalnym klientom czy kontrahentom zapoznanie się z zaangażowaniem Wnioskodawcy w inicjatywy o charakterze społecznym.
Spółka podkreśla przy tym, że przekazywane darowizny – mimo iż nie mają charakteru świadczeń ekwiwalentnych i nie są związane z oczekiwaniem bezpośrednich korzyści majątkowych – pozostają elementem realizowanej strategii społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Strategia ta, obejmująca m.in. przekazywanie darowizn, wykazuje niewątpliwy związek z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy oraz pośredni związek z uzyskiwanymi przychodami.
Tego rodzaju powiązanie uzasadnia stanowisko, zgodnie z którym ponoszone wydatki nie powinny być kwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów o estońskim CIT, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Wnioskodawca identyfikuje szereg korzyści wynikających z realizowanej polityki przekazywania darowizn na rzecz Instytucji lub Fundacji, m.in.:
- budowanie pozytywnego wizerunku – działania w obszarze wsparcia społecznego pozwalają Wnioskodawcy być postrzeganym jako odpowiedzialny i zaangażowany kontrahent, co sprzyja nawiązywaniu relacji z nowymi klientami oraz wzmacnianiu lojalności i zaufania dotychczasowych kontrahentów;
- rozwój sieci kontaktów biznesowych – wspieranie Instytucji lub Fundacji zwiększy
- rozpoznawalność Wnioskodawcy wśród odbiorców jego usług, a także ułatwi nawiązywanie współpracy z instytucjami społecznymi i organizacjami pozarządowymi, co pośrednio wpływa na zwiększenie świadomości rynkowej marki Wnioskodawcy;
- wzrost zaangażowania pracowników – świadomość udziału w działaniach wspierających otoczenie społeczne pozytywnie oddziałuje na morale i motywację pracowników, którzy utożsamiają się z wartościami reprezentowanymi przez Wnioskodawcę.
W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, iż darowizny na rzecz Instytucji lub Fundacji należy uznać za związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.
Tym samym, wydatki w postaci darowizn na rzecz Instytucji lub Fundacji nie będą podlegać opodatkowaniu Ryczałtem, ponieważ nie stanowią wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Prawidłowość prezentowanego stanowiska potwierdzają m.in.:
- Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 listopada 2024 r., znak 0114-KDIP2-2.4010.491.2024.2.RK;
- Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 sierpnia 2024 r., znak 0111-KDIB2-1.4010.213.2024.2.AJ;
- Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 grudnia 2023 r., znak 0111-KDIB2-1.4010.387.2023.2.AR.
Końcowo, podobnie jak w przypadku odpowiedzi na pytanie nr 1 zauważyć należy, że odmienne podejście prowadziłoby w praktyce do zniechęcania podatników rozliczających się w ramach Ryczałtu do zakładania fundacji oraz angażowania się w działalność o charakterze społecznie użytecznym. Należy zauważyć, że w systemie klasycznego opodatkowania CIT ustawodawca wspiera prospołeczne inicjatywy, umożliwiając podatnikom odliczenie darowizn od podstawy opodatkowania. Trudno zatem byłoby znaleźć racjonalne uzasadnienie dla odmowy przyznania podobnych uprawnień podatnikom opodatkowanym Ryczałtem. Równe traktowanie obu grup podatników w tym zakresie jest zgodne zarówno z zasadami sprawiedliwego systemu podatkowego jak i interesem społecznym i zasadami konstytucyjnymi.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie przyjęcia, że:
- wydatki ponoszone przez Spółkę tytułem darowizn na rzecz Instytucji będącymi podmiotami powiązanymi ze Spółką (w tym planowanej Fundacji) nie będą stanowić dochodu z tytułu ukrytych zysków i nie będą podlegać opodatkowaniu w myśl art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT – jest nieprawidłowe;
- wydatki ponoszone przez Spółkę tytułem darowizn na rzecz Instytucji nie będącymi podmiotami powiązanymi nie będą stanowić dochodu z tytułu ukrytych zysków i nie będą podlegać opodatkowaniu w myśl art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT – jest prawidłowe;
- wydatki ponoszone przez Spółkę tytułem darowizn na rzecz Instytucji będącymi podmiotami powiązanymi (w tym planowanej Fundacji) nie będą stanowić dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą i nie będą podlegać opodatkowaniu w myśl art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT – jest prawidłowe;
- wydatki ponoszone przez Spółkę tytułem darowizn na rzecz Instytucji nie będącymi podmiotami powiązanymi nie będą stanowić dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą i nie będą podlegać opodatkowaniu w myśl art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Odpowiedź na pytanie nr 1
Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków).
W myśl art. 28m ust. 3 pkt 7 ustawy o CIT:
Przez ukryte zyski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem, w szczególności darowizny, w tym prezenty i ofiary wszelkiego rodzaju.
Przedmiotem opodatkowania w systemie ryczałtu jest co do zasady efektywna dystrybucja zysku ze spółki do jej udziałowca/akcjonariusza/wspólnika, przy czym przepisy nie ograniczają się wyłącznie do opodatkowania dywidend, ale uwzględniają również inne formy dystrybucji.
Istotą przyjętego modelu jest odroczenie opodatkowania dystrybuowanego zysku do dnia podjęcia uchwały o przeznaczeniu tego zysku i wypłat równoważnych takiej dystrybucji. Intencją ustawodawcy jest uwzględnienie w katalogu dochodów do opodatkowaniem także innych, alternatywnych niż dywidenda, świadczeń dokonanych na rzecz udziałowców /akcjonariuszy albo wspólników lub podmiotów powiązanych bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tymi udziałowcami/akcjonariuszami/wspólnikami, (tzw. ukryte zyski). Wypłata ukrytych zysków oznacza powstanie dla spółki odpowiadającego im dochodu podlegającego opodatkowaniu ryczałtem.
Ukryte zyski stanowić zatem będą dla podatnika wszelkie świadczenia spółki:
- wykonane w związku z prawem do udziału w zysku,
- inne niż podzielony zysk o charakterze pieniężnym, niepieniężnym, odpłatnym, nieodpłatnym lub częściowo odpłatnym (wartość nieodpłatnych i częściowo odpłatnych świadczeń określa się zgodnie z art. 12 ust. 5-6a ustawy CIT),
- wykonane bezpośrednio lub pośrednio na rzecz udziałowca/akcjonariusza/wspólnika lub podmiotu powiązanego,
- wykonane bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem /akcjonariuszem/wspólnikiem.
Stosownie do art. 28c pkt 1 ustawy o CIT:
Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa podmiotach powiązanych - oznacza to podmioty powiązane w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1 lit. a-c, wynosi, z zastrzeżeniem art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g, co najmniej 5%.
W myśl art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:
Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to:
a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
- ten sam inny podmiot lub
- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
c) spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub
ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub
cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub
d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład;
W świetle art. 11a ust. 2 ustawy o CIT:
Przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:
1) posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:
a) udziałów w kapitale lub
b) praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub
c) udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub,
2) faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub
3) pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.
Jak wskazano powyżej, definicję ukrytych zysków zawiera art. 28m ust. 3 ustawy o CIT. Zdanie wstępne ww. przepisu, wskazuje na otwarty (a nie zamknięty) katalog świadczeń mogących prowadzić do powstania dochodu z tytułu ukrytych zysków. Dlatego ocena, czy określone świadczenie spełni warunki do uznania za dochód z tytułu ukrytego zysku powinna zostać dodatkowo przeprowadzona w oparciu o przesłanki wynikające ze zdania wstępnego przepisu art. 28m ust. 3 ustawy CIT. Jak z niego wynika, dochód z tytułu ukrytego zysku nie obejmuje świadczeń, które nie są wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, czyli świadczeń podjętych (wykonanych) bez jakiegokolwiek wpływu podmiotów powiązanych na działanie i decyzje spółki opodatkowanej ryczałtem, w zakresie ocenianego świadczenia.
Przepis art. 28m ust. 3 ustawy o CIT wskazuje, że za ukryty zysk uznaje się każde świadczenie, którego beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest wspólnik lub inny podmiot powiązany i które jest wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, innym niż podzielony zysk. W praktyce może to oznaczać np. świadczenia powstałe w wyniku uzgodnień, których nie zawarłyby podmioty niepowiązane.
Ocena, czy transakcja mogłaby zostać zawarta między podmiotami niepowiązanymi, nie powinna się zatem ograniczać jedynie do oceny ustalonej ceny transakcji (według wartości rynkowej) ale powinna również uwzględnić fakt czy doszłoby w ogóle do zawarcia danej transakcji, gdyby nie uczestniczyły w niej podmioty powiązane (tj. czy doszłoby do takiej transakcji między podmiotami niepowiązanymi).
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czy w świetle art. 28m ust. 3 ustawy o CIT darowizny, które Spółka zamierza przekazać na rzecz Instytucji (w tym planowanej Fundacji), powinny zostać zaliczone w poczet ukrytych zysków i opodatkowane Ryczałtem.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka będzie przekazywać darowizny pieniężne na rzecz Instytucji, które mogą być podmiotami powiązanymi ze Spółką, których fundatorami lub członkami będą osoby fizyczne powiązane ze Spółką. Wspólnik i zarazem Prezes Zarządu Spółki planuje utworzenie fundacji jako fundator. Wspólnik lub osoba powiązana ze Spółką może pełnić funkcję Prezesa Fundacji. Prezes Fundacji nie będzie pobierał wynagrodzenia z tytułu pełnionej w Fundacji funkcji. Fundator nie będzie otrzymywał żadnych świadczeń. Instytucje na rzecz których Spółka będzie przekazywać darowizny pieniężne będą realizować cele w zakresie działalności społecznie użytecznej. Spółka posiada politykę CSR w formie pisemnej, która jest udostępniona na stronie internetowej Spółki. Przekazane darowizny będą każdorazowo dokumentowane przez umowę darowizny ustalając ich przeznaczenie.
Zatem w odniesieniu do przekazania darowizn pieniężnych na rzecz Instytucji będącymi podmiotami powiązanymi ze Spółką powstanie dochód z tytułu ukrytego zysku, bowiem darowizny są wprost wymienione w katalogu ukrytych zysków, co wynika z art. 28m ust. 3 pkt 7 ustawy o CIT.
Z art. 28m ust. 3 ustawy o CIT wynika, że przez ukryte zyski rozumie się także świadczenia na rzecz podmiotów powiązanych, a nie tylko akcjonariusza/udziałowca /wspólnika. Jak wynika z wniosku Spółka planuje przekazywać darowizny pieniężne na rzecz różnych instytucji: fundacji, stowarzyszeń. Instytucje mogą być podmiotami powiązanymi ze Spółką, których fundatorami lub członkami będą osoby fizyczne powiązane z fundacją. Zatem w zakresie instytucji będących podmiotami powiązanymi ze Spółką, spełniona jest przesłanka podmiotowa do uznania danego świadczenia za ukryty zysk.
Przepis art. 28m ust. 3 ustawy o CIT wskazuje, iż za ukryty zysk uznaje się każde świadczenie, którego beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest wspólnik lub inny podmiot powiązany. Świadczenie ma być wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, innym niż podzielony zysk. Dochód z tytułu ukrytego zysku powstaje w wyniku wszelkich świadczeń związanych z funkcjonowaniem podatnika w grupie podmiotów powiązanych, których beneficjentem jest wspólnik lub inny podmiot powiązany (bezpośrednio lub pośrednio) z podatnikiem (spółką) lub z jego wspólnikiem. Aby świadczenie uznane było za ukryty zysk powinno być związane z wywieraniem wpływu na działanie i decyzje spółki będącej podatnikiem ryczałtu. Innymi słowy, świadczenie powinno bezpośrednio lub pośrednio wynikać z uzgodnień pomiędzy podmiotami powiązanymi, niezależnie od ich formy.
To właśnie również taka sytuacja zachodzi w przedmiotowej sprawie - darowizny przekazywane będą przez Spółkę instytucjom, których fundatorami lub członkami będą osoby fizyczne powiązane ze Spółką.
Natomiast w odniesieniu do przekazania darowizn pieniężnych na rzecz Instytucji, które nie będą podmiotami powiązanymi ze Spółką, wskazać należy, że skoro beneficjentami tych świadczeń nie będą wspólnicy ani podmioty powiązane bezpośrednio lub pośrednio ze Spółką lub ze wspólnikami to powyższych wydatków nie należy analizować pod kątem ukrytych zysków. Zatem przekazanie darowizny na rzecz ww. podmiotów nie będzie stanowiło dochodu z tytułu ukrytych zysków.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 w kwestii dotyczącej przyjęcia, że:
- wydatki ponoszone przez Spółkę tytułem darowizn na rzecz Instytucji będącymi podmiotami powiązanymi ze Spółką (w tym planowanej Fundacji) nie będą stanowić dochodu z tytułu ukrytych zysków i nie będą podlegać opodatkowaniu w myśl art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT – jest nieprawidłowe;
- wydatki ponoszone przez Spółkę tytułem darowizn na rzecz Instytucji nie będącymi podmiotami powiązanymi nie będą stanowić dochodu z tytułu ukrytych zysków i nie będą podlegać opodatkowaniu w myśl art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT – jest prawidłowe.
Odpowiedź na pytanie nr 2
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest również kwestia ustalenia, czy wydatki ponoszone przez Spółkę tytułem darowizn na rzecz Instytucji (w tym planowanej Fundacji) będą podlegać opodatkowaniu Ryczałtem jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Wskazać należy na treść art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, zgodnie z którym:
1. Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
3) wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);
W katalogu dochodów do opodatkowania w systemie ryczałtu ustawodawca w art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT wymienił także dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika odpowiada wysokości takich wydatków. Dochody niezwiązane z działalnością gospodarczą mogą częściowo pokrywać się z dochodami stanowiącymi ukryte zyski. W przypadku jednak wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie jest konieczne i wymagane badanie powiązań z podmiotem, na rzecz którego dokonywana jest wypłata lub z którym dokonuje się transakcji.
Z przepisów ustawy o CIT nie wynika wprost jakiego rodzaju wydatki mogą być uznane za dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Ustawodawca nie zdecydował się na sformułowanie w przepisie definicji ani nawet przykładowego katalogu tego rodzaju wydatków. W związku z powyższym, aby ustalić jakie kategorie wydatków oraz kosztów mieszczą się w zakresie wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, należy odwołać się do znaczenia, jakie posiada niniejsze pojęcie w języku powszechnym. W tym aspekcie warto odnotować, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter. Zatem za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą można uznać m.in. takie wydatki i koszty, które nie są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Zauważyć dodatkowo należy, że ryczałt od dochodów spółek będący alternatywną formą opodatkowania dedykowaną podatnikom podatku CIT, nie posługuje się takimi pojęciami jak koszty uzyskania przychodów czy koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek dokonuje wyliczenia oraz zapłaty podatku w oparciu o przepisy Rozdziału 6b ustawy CIT.
Pojęcie „wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą” nie jest tożsame z pojęciem „wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów”, jednak należy zwrócić uwagę na podobieństwo, jakie może je cechować. Podobieństwa pomiędzy wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą a wydatkami niestanowiącymi kosztów uzyskania przychodu, należy upatrywać przede wszystkim w celu ich poniesienia. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Te same cele powinny realizować wydatki związane z działalnością gospodarczą. Należy bowiem zwrócić uwagę, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakteru.
Kwestię kwalifikacji na gruncie przepisów o ryczałcie od dochodów spółek danego wydatku lub kosztu do dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą należy zatem rozpatrywać indywidualnie, w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego i okoliczności sprawy, analizując czy dane wydatki rzeczywiście mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika i służą realizacji podstawowego celu prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest osiąganie zysków.
Z opisu sprawy wynika, że przekazane darowizny są zgodne z wewnętrzną polityką prowadzoną przez Spółkę w ramach której Spółka dobrowolnie podejmuje działania mające na celu uwzględnienie aspektów społecznych, etycznych, środowiskowych oraz pracowniczych w swojej codziennej działalności (tzw. polityka CSR). Celem polityki CSR jest prowadzenie działalności w sposób etyczny i zrównoważony, z troską o dobro wspólne – budując długofalowe relacje z kontrahentami i klientami, dbając o warunki pracy, wspierając lokalne społeczności czy angażując się w ochronę środowiska naturalnego. Wsparcie dla Instytucji oraz nowo powstającej Fundacji poprzez darowizny stanowi integralny element tej polityki, obejmującej m.in. zaangażowanie w inicjatywy społeczne i ekologiczne, pomoc osobom potrzebującym oraz działalność charytatywną. Spółka posiada politykę CSR w formie pisemnej, która jest udostępniona na stronie internetowej Spółki. Spółka publikuje informacje i fotorelacje z inicjatyw, które wspiera i akcji charytatywnych na swojej stronie internetowej. Przekazywane darowizny będą każdorazowo dokumentowane poprzez umowę darowizny ustalającą ich przeznaczenie.
Tym samym należy wskazać, że polityka społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), która obejmuje przekazywanie darowizn jest bez wątpienia związana z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki. Dzięki zaangażowaniu w działalność społeczną, Spółka buduje zaufanie oraz lojalność wobec marki. Podejmowanie działań na rzecz rozwoju społecznego, jest obok ceny oraz jakości usług elementem, który wpływa na pozytywną ocenę działalności Spółki. Spółka o działaniach podejmowanych w ramach realizacji celów społecznej odpowiedzialności biznesu informuje na swojej stronie internetowej.
Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:
1)przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;
2)bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;
3)jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;
4)jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.
Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku.
Zatem, uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu mogą służyć realizacji podstawowego celu prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest osiąganie zysków.
Odnosząc powyższe do omawianej sprawy zauważyć należy, że celem przekazywania przez Państwa darowizny na rzecz Instytucji – oprócz oczywistych korzyści dla beneficjentów – jest budowa pozytywnego wizerunku Państwa Spółki jako firmy społecznie odpowiedzialnej, przyczyniającej się do polepszenia jakości życia lokalnej społeczności i minimalizowanie nierówności społecznych.
Spółka świadomie realizuje działania uwzględniając aspekty: społeczne, etyczne, środowiskowe oraz pracownicze. Do kluczowych interesariuszy należą: klienci, pracownicy oraz społeczeństwo. Spółka prowadzi działania z zakresu CSR aby być postrzegana jako bardziej etyczna i odpowiedzialna, co może przyciągać klientów, inwestorów oraz partnerów biznesowych. CSR staje się więc nie tylko elementem społecznej odpowiedzialności, ale również strategicznym narzędziem rozwoju biznesu i generowania przychodów, co sprawia, że związek między działalnością CSR a działalnością gospodarczą i osiąganymi przychodami jest synergiczny.
Wskazują Państwo, że polityka przekazywania Darowizn identyfikuje dla Spółki następujące korzyści:
- budowanie pozytywnego wizerunku – działania w obszarze wsparcia społecznego pozwalają Spółce być postrzeganym jako odpowiedzialny i zaangażowany kontrahent, co sprzyja nawiązywaniu relacji z nowymi klientami oraz wzmacnianiu lojalności i zaufania dotychczasowych kontrahentów;
- rozwój sieci kontaktów biznesowych – wspieranie Instytucji lub Fundacji zwiększy rozpoznawalność Spółki wśród odbiorców jego usług, a także ułatwi nawiązywanie współpracy z instytucjami społecznymi i organizacjami pozarządowymi, co pośrednio wpływa na zwiększenie świadomości rynkowej marki Spółki;
- wzrost zaangażowania pracowników – świadomość udziału w działaniach wspierających otoczenie społeczne pozytywnie oddziałuje na morale i motywację pracowników, którzy utożsamiają się z wartościami reprezentowanymi przez Spółkę.
Wskazane w opisie sprawy wydatki na darowizny mogą zatem przyczynić się do budowania długoterminowego zaufania społeczności lokalnej, pracowników oraz pozostałych interesariuszy do prowadzonej przez Państwa działalności. Większe zaufanie z kolei jest fundamentem tworzenia stabilnego otoczenia biznesowego, w którym Państwo podejmują i mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się.
Uwzględniając zatem okoliczność, że przekazywane darowizny na rzecz Instytucji nie będących podmiotami powiązanymi ze Spółką, wywierają ww. pozytywny wpływ na prowadzoną przez Państwa działalność gospodarczą i mogą w sposób pośredni przyczynić się do osiągniecia przez Spółkę przychodów, uznać należy, że nie stanowią one wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Ocena darowizn przekazywanych na rzecz Instytucji będących podmiotami powiązanymi ze Spółką, pod kątem wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie ma uzasadnienia, gdyż wydatek ten, Spółka powinna opodatkować jako „ukryty zysk” zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Zatem wypłata darowizn dla tych podmiotów również nie będzie stanowiła wydatku niezwiązanego z działalnością gospodarczą, o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 w kwestii dotyczącej przyjęcia, że:
- wydatki ponoszone przez Spółkę tytułem darowizn na rzecz Instytucji będącymi podmiotami powiązanymi (w tym planowanej Fundacji) nie będą stanowić dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą i nie będą podlegać opodatkowaniu w myśl art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT – jest prawidłowe;
- wydatki ponoszone przez Spółkę tytułem darowizn na rzecz Instytucji nie będącymi podmiotami powiązanymi nie będą stanowić dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą i nie będą podlegać opodatkowaniu w myśl art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT – jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że dotyczą one konkretnych spraw i konkretnych podatników osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
