Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X (dalej: „X” albo „Wnioskodawca”) jest stowarzyszeniem działającym na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1488 ze zm., dalej: „Ustawa o sporcie”) oraz ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261, dalej jako: „Prawo stowarzyszeń”), zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT w Polsce. X w ramach prowadzonej działalności statutowej wykonuje m.in. działania mające na celu (…).

Zgodnie z art. 7 Statutu, (…).

X w ramach prowadzonej działalności statutowej, jest (…).

Poza wskazanym źródłem finansowania działalności X, można wyszczególnić inne źródła takie jak wpłaty z (…).

X w związku z wydatkowaniem dochodów na cele statutowe w zakresie (…) korzysta m.in. ze zwolnienia przedmiotowego wobec tych dochodów od ich opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych określonego przepisami art. 17 ust. 1 pkt 4 i nast. ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”).

X planuje (…). Z powyższego powodu (…) r. X nabył nieruchomość (…) (dalej: „Nieruchomości”), która obejmuje: (…).

Zbywca Nieruchomości prowadził w niej działalność polegającą na wynajmie (…).

Od dnia zawarcia umowy sprzedaży Nieruchomości, zbywca przeniósł na Wnioskodawcę prawo własności Nieruchomości (…), jak również inne prawa i obowiązki w zamian za zapłatę uzgodnionej ceny przez Wnioskodawcę (dalej: „Transakcja”). Z chwilą zawarcia umowy sprzedaży, na podstawie art. 678 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 z późn. zm., dalej: „Kodeks cywilny” lub „k.c.”), Wnioskodawca wstąpił w miejsce zbywcy we wszelkie prawa i obowiązki wynajmującego wynikające z umów najmu zawartych w stosunku do Nieruchomości.

Z uwagi na powyższe, obok dotychczas prowadzonej działalności określonej statutem, z dniem zawarcia umowy sprzedaży X rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie (…).

Dotychczas X wynajmował ok. (…)% całkowitej przestrzeni (…) w Nieruchomościach. W Budynku była również (i pozostaje) zarejestrowana siedziba X. Z uwagi na rozmiar (…) oraz potrzeby związane z rozwojem działalności statutowej, X planuje utrzymać przeznaczenie dotychczas zajmowanej przestrzeni (…) oraz powiększyć zakres wykorzystywanej powierzchni w Nieruchomości o część, która na dzień Transakcji pozostawała niewynajęta (ok. (…)% całkowitej przestrzeni (…). W tym celu X podjął uchwałę o przeznaczeniu (…) na potrzeby statutowe X.

Nie można jednak wykluczyć, że decyzja X w zakresie przeznaczenia poszczególnych części Nieruchomości na cele statutowe na cele działalności gospodarczej w zakresie (…) ulegnie zmianie.

W zakresie pozostałej powierzchni (…) w Nieruchomościach X planuje utrzymać całość lub większość dotychczas zawartych umów najmu, których stroną był zbywca, zaś dochody uzyskane z tego tytułu, tj. dodatnią nadwyżkę między przychodami z działalności w zakresie najmu, a kosztami związanymi z tą działalnością, X planuje przeznaczać na działalność statutową w zakresie (…).

Do przychodów X z działalności gospodarczej w zakresie najmu należą lub należeć będą w szczególności:

-    świadczenia zbywcy związane z rozliczeniem najmu za miesiąc, w którym X nabył Nieruchomości (czynsze najmu oraz inne powiązane opłaty, które zgodnie z umową sprzedaży rozliczyć miał z najemcami zbywca, a następnie część z nich została rozliczona pomiędzy zbywcą, a X),

-    czynsze najmu otrzymywane od najemców (…),

-    koszty eksploatacji, którymi X obciąża lub będzie obciążać najemców, w szczególności (…),

-    opłaty z tytułu innych usług związanych z wynajmem i zarządzaniem nieruchomością,

-    przychody ze sprzedaży środków trwałych,

-    odsetki (…),

-    odsetki (…).

Do kosztów uzyskania przychodów X dotyczących działalności gospodarczej należą lub należeć będą w szczególności:

-   koszty zużycia mediów, w tym w szczególności (…),

-   koszty opłat z tytułu wieczystego użytkowania gruntu,

-   podatek od nieruchomości,

-   koszty (…),

-   odpisy amortyzacyjne (…),

-   koszty usług (…),

-   koszty usług (…),

-   koszty (…),

-   koszty usług (…),

-   koszty  (…).

Rozpoznając wydatki z działalności gospodarczej w kosztach podatkowych, X dokonuje ich rozróżnienia na:

wydatki, które dotyczą całości Nieruchomości (zarówno części wynajmowanej jak i przeznaczonej na działalność statutową X), oraz

wydatki, które dotyczą części Nieruchomości zajmowanych przez najemców.

Odpowiednio, wydatki dotyczące całości Nieruchomości są odnoszone w koszty uzyskania przychodów z zastosowaniem współczynnika alokacji określonego w oparciu o stosunek powierzchni Budynku zajmowanej przez X dla potrzeb prowadzenia działalności statutowej do całkowitej powierzchni Budynku. Tym samym, wartość wydatków związanych z własnością i eksploatacją Nieruchomości w części dotyczącej potrzeb statutowych X jest odnoszona do dochodu, który podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, zaś pozostała część wydatków związanych z własnością i eksploatacją Nieruchomości (dotycząca części przeznaczonej na prowadzenia działalności gospodarczej (…)) jest odnoszona do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych.

Z kolei wydatki dotyczące wyłącznie działalności gospodarczej w zakresie najmu Nieruchomości (części Nieruchomości zajmowanych przez najemców) są lub będą odnoszone do kosztów bez zastosowania współczynnika alokacji. Oznacza to, że kategoria wydatków, która może być przyporządkowana ściśle do działalności gospodarczej w zakresie (…) (i nie pozostaje w związku z działalnością statutową X), pomniejszać będzie dochód X podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych.

Dla potrzeb zupełności stanu faktycznego i opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca wskazuje, że:

-     X nie prowadzi i nie uzyskuje dochodów z działalności polegającej na (…),

-     X nie uzyskuje i nie planuje uzyskiwać dochodów z umów, o których mowa w art. 17a- 17k ustawy o CIT (zawarte umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze nie spełniają przesłanek umów objętych ww. przepisami ustawy o CIT),

-     z tytuły własności Nieruchomości jest podatnikiem podatku od przychodów z budynków, o którym mowa w przepisach art. 24b ustawy o CIT, jednak przedstawione pytania nie dotyczą skutków podatkowych w tym podatku.

Pytania

1)Czy X będzie uprawniony do zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT dochodów podchodzących z działalności gospodarczej w zakresie najmu Nieruchomości i określonych w sposób przedstawiony w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, pod warunkiem wydatkowania wskazanych dochodów na cele statutowe w zakresie kultury fizycznej i sportu?

2)Pod warunkiem udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1, czy X będzie uprawniony do stosowania zwolnienia określonego art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w trakcie trwającego roku podatkowego do bieżących dochodów podchodzących z działalności gospodarczej w zakresie najmu Nieruchomości przy kalkulacji i zapłacie zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

W ocenie Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT dochodów podchodzących z działalności gospodarczej w zakresie najmu Nieruchomości i określonych w sposób przedstawiony w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, pod warunkiem wydatkowania wskazanych dochodów na cele statutowe w zakresie kultury fizycznej i sportu.

Ad 2.

Pod warunkiem udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1, w ocenie Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do stosowania zwolnienia określonego art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w trakcie trwającego roku podatkowego do bieżących dochodów podchodzących z działalności gospodarczej w zakresie najmu Nieruchomości przy kalkulacji i zapłacie zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób prawnych. Odpowiednio, podstawą zaliczki miesięcznej powinna być podstawa opodatkowania określona narastająco, po pomniejszeniu bieżącego dochodu z działalności gospodarczej w zakresie najmu Nieruchomości w części przeznaczonej na finansowanie działalności statutowej podczas trwającego roku podatkowego.

Uzasadnienie własnego stanowiska Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Ad 1.

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy o CIT, X jako osoba prawna podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT).

W świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele. Cytowany przepis stanowi, że dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. działalność oświatowa, kulturalna, czy w zakresie kultury fizycznej i sportu mogą skorzystać ze zwolnienia uzyskiwanych dochodów, w części przeznaczonej na finansowanie realizacji tych celów statutowych. Niemniej, zakres stosowania zwolnienia określonego art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest ograniczony przepisami szczególnymi art. 17 ust. 1a – 1c oraz ust. 1e – 1f ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zwolnienie dochodu określone art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT ma zastosowanie pod warunkiem, że:

-dochód jest przeznaczony na cele statutowe objęte dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, oraz

-dochód jest faktycznie wydatkowany na wskazane cele statutowe (niezależnie od terminu).

Z kolei przepisy art. 17 ust. 1c ustawy o CIT określają katalog negatywnych przesłanek podmiotowych, stanowiąc, że zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów uzyskiwanych przez:

-przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki;

-przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

-samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Przepisy art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy o CIT określają negatywne przesłanki przedmiotowe dotyczące takich rodzajów działalności, z których dochód – choćby spełniał pozostałe warunki – nie może podlegać zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Do takich dochodów należą:

-dochody uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

-dochody uzyskane z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k ustawy o CIT.

Dodatkowo, przepis art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT zrównuje z ww. dochodami – które nie mogą korzystać ze zwolnienia – dochody, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowane na inne cele niż wymienione w przepisach art. 17 ust. 1 ustawy o CIT (w szczególności art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT).

Niemniej, ww. przepisy art. 17 ust. 1a pkt 1 i pkt 1a ustawy o CIT zasługują na szczególną uwagę w kontekście pytań Wnioskodawcy, ponieważ – wnioskując z przeciwieństwa – co do zasady, dochody z wszelkich innych rodzajów działalności gospodarczej mogą podlegać zwolnieniu przedmiotowemu, jeśli zostaną wydatkowane zgodnie z dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz art. 17 ust. 1b ustawy o CIT.

Dla kompletności rozważań należy wskazać również przepisy art. 17 ust. 1e i ust. 1f ustawy o CIT, zgodnie z którymi podatnicy uzyskujący dochody objęte zwolnieniem na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, mogą takie dochody lokować poprzez nabycie:

-obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r., oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,

-papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;

-jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych,

o ile finalnie dochody w ten sposób ulokowane także zostaną wydatkowane (niezależnie od terminu) na cele określone art. 17 ust. 1, w tym w rozważanym przypadku – cele określone art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Przenosząc treść wskazanych powyżej przepisów ustawy o CIT na grunt opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, X uzyskuje (i będzie uzyskiwać) dochody z działalności statutowej w szczególności w zakresie (…), oraz z działalności gospodarczej w zakresie (…).

Dochody, czyli nadwyżki przychodów ponad kosztami uzyskania przychodów, które będą realizowane z działalności gospodarczej w zakresie (…), X planuje przeznaczać na finansowanie działalności statutowej w zakresie (…).

Dochody z działalności gospodarczej w zakresie (…) nie będą pochodzić ze źródeł określonych art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy o CIT. W szczególności:

·X nie prowadzi i nie uzyskuje dochodów z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami,

·X nie prowadzi i nie uzyskuje dochodów z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k ustawy o CIT (zawarte umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze nie spełniają przesłanek umów objętych ww. przepisami ustawy o CIT).

W zakresie, w jakim – stosowanie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT, X wykorzystuje dochody uprzednio zwolnione na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT na finansowanie innych celów niż objęte dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, X opodatkowuje takie dochody, zgodnie z przepisem art. 25 ust. 4 ustawy o CIT. Niemniej, przedmiotem zapytania nie jest przypadek objęty art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT, a sytuacja, w której w toku prowadzonej działalności, X korzystać będzie z dochodów wygenerowanych z działalności gospodarczej na potrzeby realizacji celów statutowych w zakresie kultury fizycznej i sportu.

Powyższe oznacza, że negatywne przesłanki przedmiotowe zastosowania zwolnienia ustanowionego art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie znajdują zastosowania do dochodów X pochodzących z zarządzania i najmu Nieruchomości. Analogicznie, zastosowania nie znajdują również negatywne przesłanki o charakterze podmiotowym, ponieważ X nie jest żadnym z podmiotów określonych w przepisach art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.

Skupiając się zaś na przesłankach pozytywnych stosowania zwolnienia ujętego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, dochody X wydatkowane na cele statutowe, które wpisują się w zakres działalności oświatowej, kulturalnej, czy w zakresie kultury fizycznej i sportu, mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania CIT. Dotychczas źródłem finansowania celów statutowych były dochody generowane z działalności statutowej, ale w związku z (…), X rozpoczął i zamierza prowadzić także działalność gospodarczą w zakresie (…).

Zatem jeśli z działalności gospodarczej w zakresie zarządzania i najmu Nieruchomości wygenerowany zostanie dochód rozumiany jako nadwyżka przychodów ponad kosztami uzyskania przychodów dotyczącymi zarządzania i utrzymania Nieruchomości (z uwzględnieniem współczynnika alokacji opisanego w stanie faktycznym/opisie zdarzenia przyszłego), to takie dochody X mogą podlegać zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jeśli:

-zostaną przeznaczone na potrzeby realizacji celów statutowych wpisujących się dyspozycję art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,

-zostaną faktycznie wydatkowane na realizację ww. celów, stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, niezależnie od terminu faktycznego wydatkowania.

Z kolei w zakresie, w jakim dochody z zarządzania i najmu Nieruchomości zostaną przeznaczone na inne cele, niż zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

-podlegać powinny opodatkowaniu na zasadach ogólnych, albo

-podlegać powinny opodatkowaniu na zasadach ogólnych z uwzględnieniem przepisów art. 17 ust. 1a pkt 2 oraz art. 25 ust. 4 ustawy o CIT, gdy dotyczyć to będzie wydatkowania dochodów uprzednio przeznaczonych na finansowanie realizacji celów statutowych, a faktycznie wydatkowanych na inne cele.

Ad 2.

Przepisy art. 17 nie określają samodzielnie, czy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT powinno być stosowane dopiero poprzez zadeklarowanie dochodów jako zwolnionych w zeznaniu rocznym, czy też zwolnienie to może być stosowane w odniesieniu do uzyskiwanych dochodów w toku trwającego roku podatkowego. Zakres przesłanek zwolnienia sformułowanych przez przepisy art. 17 ust. 1 oraz ust. 1a-1f ustawy o CIT w kontekście art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT odnosi się do:

przeznaczenia dochodów na realizację celów statutowych podatnika, gdy cele te są objęte dyspozycja art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, oraz

przeznaczenia dochodów na realizację ww. celów w przyszłości albo

faktycznego wydatkowania dochodów na realizacje ww. celów.

W kontekście obowiązku wpłaty zaliczek miesięcznych, w myśl art. 25 ust. 1 ustawy o CIT, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące. Jednak przepisy art. 25 ustawy o CIT w odniesieniu do stosowania zwolnień określonych art. 17 ust. 1 ustawy o CIT wprost odnoszą się do innych przypadków, tj.:

-przepis art. 25 ust. 3 ustawy o CIT wyłącza całkowicie obowiązek kalkulowania i zapłaty zaliczek na podatek wobec podatników zwolnionych podmiotowo, albo których dochody są w całości wolne od podatku z innych przyczyn – z wyłączeniem jednak podatników, do których referują przepisy art. 17 ust. 1 ustawy o CIT,

-przepis art. 25 ust. 3a ustawy o CIT wyłącza obowiązek kalkulowania i zapłaty zaliczek na podatek wobec podatników uzyskujących dochody zwolnione, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a ustawy o CIT,

-przepis art. 25 ust. 4 ustawy o CIT określa sposób opodatkowania w ciągu roku dochodów, które zostały uprzednio zadeklarowane jako zwolnione na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, ale zostały wydatkowane w sposób uzasadniający ich opodatkowanie na zasadach ogólnych,

-przepis art. 25 ust. 4a ustawy o CIT określa obowiązek odpowiedniego stosowania art. 25 ust. 4 ustawy o CIT do przypadków likwidacji podatników w okresie uprawniającym do skorzystania ze zwolnienia.

Brzmienie referowanych przepisów uzasadnia konkluzję, że w opisanej sytuacji X, może on jako podatnik dokonywać przeznaczania dochodów w ciągu roku podatkowego, sukcesywnie do ich uzyskiwania, ponieważ czynność podlegająca na zadeklarowaniu dochodów w zeznaniu rocznym – jako dochodów zwolnionych z podatku – ma charakter deklaratoryjny. Oznacza to, że czynność w postaci zadeklarowania dochodu jako zwolnionego nie jest zdarzeniem, z którego wywodzone jest uprawnienie do zwolnienia, a jedynie stanowi potwierdzenie zastosowania takiego zwolnienia przez podatnika. Odpowiednio, dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT kluczowe znaczenie ma faktyczne:

- spełnienie materialnych przesłanek pozytywnych zwolnienia, w tym w zakresie:

-faktycznej realizacji celów wskazanych ww. przepisie ustawy o CIT, którym odpowiadać powinny cele statutowe działalności podatnika,

-faktycznego przeznaczenia albo faktycznego wydatkowania dochodów na cele wskazane ww. przepisie ustawy o CIT (art. 17 ust. 1b ustawy o CIT);

- niewystąpienie przesłanek negatywnych, w tym w zakresie:

-o formy prawnej podatnika (art. 17 ust. 1c ustawy o CIT),

-o pochodzenia dochodu z rodzajów działalności wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

Konkludując, w analizowanej sytuacji X, zwolnienie jego dochodów z działalności statutowej oraz z działalności gospodarczej w zakresie zarządzania i najmu Nieruchomościami następować będzie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Zwolnienie to nie zostało ograniczone w czasie w odniesieniu do momentu przeznaczenia dochodów na realizację celów statutowych albo w odniesieniu do momentu faktycznego wydatkowania dochodów na cele statutowe wpisujące się w działalności objęte dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Wobec braku przepisów szczególnych, w ocenie Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do stosowania zwolnienia określonego art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT do dochodów podchodzących z działalności gospodarczej w zakresie najmu Nieruchomości i określonych w sposób przedstawiony w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przy kalkulacji zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób prawnych.

Na marginesie Wnioskodawca pragnie podkreślić, że kalkulując co miesiąc zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych (CIT), X będzie zobowiązany stosować przepisy art. 24b ustawy o CIT o podatku od przychodów z budynków. Ten podatek nie jest przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, jednak w sytuacji przeznaczenia całości dochodu z działalności gospodarczej na poczet realizacji celów statutowych objętych dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i zwolnienia tego dochodu już na etapie kalkulacji zaliczek miesięcznych, stosowanie do art. 24b ust. 11 – ust. 14 ustawy o CIT, Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty w danym miesiącu podatku, o którym mowa w art. 24b ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

2. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy. Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej lub z działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Z powyższych regulacji wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego dochodu na ściśle określone, preferowane przez ustawodawcę cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.

Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe (wyraźnie sprecyzowane w statucie danej osoby prawnej) ponieważ z podatkowego punktu widzenia chodzi o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych. W tym zakresie nie może mieć zastosowania wykładnia rozszerzająca ustawowy zakres zwolnienia podatkowego. Zatem, wydatkowanie dochodu na cele inne niż statutowe wyłącza możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych wcześniej),

podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

-podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Podkreślić należy, że przywołany wcześniej art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT tylko do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele statutowe, określone w tym przepisie, ale i wydatkuje na te cele. Istotne jest to, że samo tylko przeznaczenie dochodu na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie dochodu na inny cel niż wskazany przez ustawodawcę spowoduje, że podatnik straci prawo do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Charakterystyczne jest, że art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w istocie tylko określa cele społecznie użyteczne, które muszą być określone także w statucie, które uzasadniać mogą zwolnienie od podatku, o ile podatnik osiągnie dochód. Nie określa on żadnych innych warunków tego zwolnienia. Czyni to natomiast w powołanym wyżej przepisie art. 17 ust. 1a, który stanowi, że samo tylko przeznaczenie dochodu na cel społecznie użyteczny, preferowany przez ustawodawcę nie jest wystarczające do zwolnienia, dochód musi być także wydatkowany na ten cel.

Z kolei w art. 17 ust. 1b ustawy o CIT ustawodawca wprowadził ułatwienie dla podatników w korzystaniu ze zwolnienia, bowiem postanowił, że wydatkowanie dochodu może nastąpić – po uprzednim jego przeznaczeniu - w czasie znacznie późniejszym od momentu jego osiągnięcia i przeznaczenia. Jednakże wprowadził przy tym warunek rozwiązujący - pozbawiający podatnika zwolnienia w przypadku jego wydatkowania na inny niż preferowany cel ustawowy.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy wskazać należy, że ustawodawca powiązał prawo do zwolnienia podatkowego z rzeczywistym wydatkowaniem dochodu na cele zasługujące na taki rodzaj preferencji. Umożliwiając korzystanie ze zwolnienia podatkowego w czasie, uczynił z wydatkowania dochodu na inne cele warunek rozwiązujący, a więc pozbawiający podatnika prawa do zwolnienia podatkowego. Oznacza to ustawowy obowiązek uiszczenia podatku od dochodu wydatkowanego na cel niestatutowy.

Ustawodawca dopuścił rozdzielenie w czasie „przeznaczenia” dochodu, którego przejawem jest jedynie zadeklarowanie zamiaru od „wydatkowania” tego dochodu. Zatem dla skorzystania ze zwolnienia podatkowego lub jego utraty ma zasadnicze znaczenie ocena czy zarówno „przeznaczenie” jak i „wydatkowanie” nastąpiło na cele określone w przepisach.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że są podmiotem realizującym cele statutowe, które są zbieżne z celami preferowanymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Jak wynika z wniosku planują Państwo rozwinąć swoją strukturę oraz działalność na rzecz realizacji celów statutowych. Z tego powodu nabyli Państwo Nieruchomości (…). Od momentu nabycia Nieruchomości zgodnie z przepisami prawa cywilnego wstąpili Państwo w miejsce zbywcy nabywając wszelkie prawa i obowiązki wynajmującego wynikające z umów najmu zawartych w stosunku do Nieruchomości. W wyniku nabycia Nieruchomości i wszystkich związanych nią praw rozpoczęli Państwo prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie (...) Zamierzają Państwo utrzymać całość lub większość dotychczas zawartych umów najmu, których stroną był zbywca, zaś dochody uzyskane z tego tytułu, tj. dodatnią nadwyżkę między przychodami z działalności w zakresie (…), a kosztami związanymi z tą działalnością, będą Państwo przeznaczać na działalność statutową zgodną z celami preferowanymi przez ustawodawcę.

W związku z przedstawionym opisem sprawy oraz przywołanymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że dochód osiągnięty z działalności gospodarczej w zakresie najmu Nieruchomości, który zostanie przeznaczony na cele statutowe, będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wskazano wyżej zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, czy z działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że realizują Państwo cele statutowe zgodne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Skoro, Państwa cele statutowe są zbieżne z celami wymienionymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i dochód uzyskany przez Państwa z najmu Nieruchomości zostanie faktycznie wydatkowany na cele statutowe, to będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Reasumując, dochód uzyskany przez Państwa z najmu Nieruchomości będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, o ile rzeczywiście zostanie przeznaczony oraz wydatkowany na wskazane cele statutowe Stowarzyszenia.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 2 dotyczą uprawnienia do stosowania zwolnienia określonego art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w trakcie trwającego roku podatkowego do bieżących dochodów podchodzących z działalności gospodarczej w zakresie najmu Nieruchomości przy kalkulacji i zapłacie zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób prawnych.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy o CIT:

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Jednocześnie zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy o CIT:

Przepis ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3a, nie ma zastosowania do podatników, których dochody w całości są wolne od podatku, z wyjątkiem podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1, przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie.

Stosownie do art. 25 ust. 4 ustawy o CIT:

Jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.

W myśl art. 25 ust. 5 ustawy o CIT:

Podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego na piśmie oświadczenie, że:

1) zaprzestał działalności albo

2) jest podatnikiem, o którym mowa w ust. 4 i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f

- jest zwolniony od obowiązków wynikających z ust. 1 od dnia złożenia tego oświadczenia. W przypadku zmiany stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie podatnik, bez wezwania, jest obowiązany stosować przepisy ust. 1-4.

Z powyższych regulacji wynika, że podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, korzystający ze zwolnienia przedmiotowego, są w konsekwencji co do zasady zwolnieni z obowiązku uiszczania zaliczek pod warunkiem złożenia odpowiedniego oświadczenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z przywołanym wcześniej art. 25 ust. 5 ustawy o CIT. Dopiero faktyczne wydatkowanie dochodu na cele inne niż wskazane w tym przepisie, wbrew wcześniejszej deklaracji, rodzi obowiązek zapłaty podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku. Obowiązek zapłaty podatku dotyczy nie tylko osiągniętych w roku podatkowym dochodów wydatkowanych na inne cele niż preferowane przez ustawodawcę, ale również dochodów uzyskanych w latach poprzedzających rok podatkowy.

Zauważyć należy, że przywołany przepis art. 25 ust. 3 ustawy o CIT zwalniający z obowiązku wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych ma zastosowanie do podatników, których dochody są w całości wolne od podatku. Natomiast w sytuacji, gdy dochody podatników są w części wolne od podatku, a w części opodatkowane – zastosowanie znajduje regulacja z art. 25 ust. 1 tej ustawy.

O ile podatnik osiągał dochód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych to tak osiągnięty dochód (wartość) w części przeznaczonej na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 jest wolny od podatku bez względu na to czy pozostawał lub nie pozostawał w dyspozycji podatnika w chwili jego uzyskania pod warunkiem, że zostanie wydatkowany na te cele, w bliżej nieokreślonej perspektywie czasowej. Zatem dochód osiągnięty (w danym roku podatkowym) w części przeznaczonej na opisane cele korzysta ze zwolnienia podatkowego w roku jego osiągnięcia, a nie wydatkowania. O tym, czy dany dochód zostanie przeznaczony na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT decyduje sam podatnik. To na podatniku ciąży obowiązek wykazania, że osiągnięty dochód w całości lub w części przeznaczył na cele skutkujące przedmiotowym zwolnieniem podatkowym.

Wyjaśnić należy, że podatek dochodowy od osób prawnych pobierany jest zaliczkowo, co oznacza, że w trakcie roku podatkowego podatnik w każdym miesiącu obowiązany jest do zapłaty zaliczek na podatek. Ostateczne rozliczenie podatku następuje po zakończeniu roku podatkowego przy jednoczesnym zaliczeniu uiszczonych zaliczek na poczet zobowiązania podatkowego.

Jak wskazuje się w orzecznictwie, zaliczkowy system płatności podatku powoduje, że zaliczki stają się zobowiązaniem podatkowym odrębnym od zobowiązania z tytułu samego podatku. Obowiązek uiszczenia przez podatnika zaliczek, z uwzględnieniem określonych terminów płatności oraz ich wysokości, nie musi bowiem rodzić obowiązku zapłaty podatku po zakończeniu okresu podatkowego. Powstanie tego rodzaju zobowiązania podatkowego nie oznacza, że po zakończeniu okresu podatkowego wystąpi zawsze konieczność zapłaty podatku. Zaliczka jest bowiem zobowiązaniem podatkowym odrębnym od zobowiązania z tytułu podatku. Niemniej, samodzielność prawna nie oznacza braku związków normatywnych zobowiązania podatkowego z tytułu zaliczek na podatek od zobowiązania obejmującego podatek. Zobowiązanie podatkowe z tytułu zaliczek jest bowiem jedną z postaci zobowiązania podatkowego. Różni się ono jednak tym, że po zakończeniu roku podatkowego zobowiązanie z tytułu zaliczek przestaje istnieć, gdyż zaliczka jest pobierana na poczet podatku. Wynika to z tymczasowego charakteru zaliczek, w rezultacie którego z końcem roku podatkowego zanika prawo do ustalania zaliczek (zob. orzeczenie NSA z 7 grudnia 2009 r., II FPS 5/09).

Zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT ma charakter warunkowy. Aby z niego skorzystać podatnik musi zadeklarować, iż osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę. Deklarację o przeznaczeniu dochodu może przy tym złożyć zarówno po zakończeniu roku podatkowego w odniesieniu do dochodu osiągniętego w tym czasie, jak i czasie trwania roku podatkowego co do dochodów uzyskanych w jego trakcie. Powyższe wynika z treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT oraz art. 25 ust. 5 tej ustawy.

Regulacja art. 17 ust. 1 pkt 4 odwołuje się bowiem do pojęcia dochodu, który zdefiniowano w art. 7 ust. 2 ustawy o CIT jako nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Wysokość dochodu podatnik może więc określić najwcześniej po zakończeniu roku podatkowego. Ponadto dla uzyskania zwolnienia nie jest konieczne bezpośrednie następstwo czasowe pomiędzy przeznaczeniem dochodu a jego wydatkowaniem w okresie jednego roku podatkowego. Przeciwnie, w art. 17 ust. 1b ustawy o CIT wskazano, iż dla zastosowania zwolnienia dochód może być wydatkowany na cel, na jaki został przeznaczony bez względu na termin. Może on zatem być wydatkowany w innym roku podatkowym, niż został osiągnięty i zadeklarowany.

Prawidłowość powyższego rozumowania potwierdza również wymóg wykazywania w deklaracjach podatników, którzy uprzednio zadeklarowali przeznaczenie dochodów na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy o CIT, sumy dochodów, w tym także z lat poprzedzających rok podatkowy, przeznaczonych, a niewydatkowanych na te cele do końca okresu, za jaki składana jest deklaracja.

Wobec braku ustawowych wymogów co do formy oświadczenia o woli skorzystania ze zwolnienia w odniesieniu do dochodu osiągniętego w roku podatkowym, który ma być wydatkowany po jego zakończeniu, uznać należy iż dla jego skuteczności wystarczy wskazanie dochodu podlegającego zwolnieniu w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu za rok podatkowy i informacji do tego zeznania. Podatnik może także zadeklarować wolę skorzystania ze zwolnienia w trakcie roku podatkowego w odniesieniu do dochodów osiąganych w tym roku.

Wobec powyższego stanowisko zgodnie, z którym będziecie Państwo uprawnieni do stosowania zwolnienia określonego art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w trakcie trwającego roku podatkowego do bieżących dochodów podchodzących z działalności gospodarczej w zakresie najmu Nieruchomości przy kalkulacji i zapłacie zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób prawnych i w związku z tym podstawą zaliczki miesięcznej powinna być podstawa opodatkowania określona narastająco, po pomniejszeniu bieżącego dochodu z działalności gospodarczej w zakresie najmu Nieruchomości w części przeznaczonej na finansowanie działalności statutowej podczas trwającego roku podatkowego, należało uznać na prawidłowe.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-    Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.