
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowy od osób prawnych, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 lipca2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 lipca 2025 r., o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy zmiana statusu Wnioskodawczyni ze średniego na dużego przedsiębiorcę w trakcie realizacji inwestycji na podstawie zezwolenia ma wpływ na wysokość maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej w ramach maksymalnej kwoty kosztów kwalifikowanych określonej w zezwoleniu a tym samym na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu realizacji inwestycji objętej zezwoleniem.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (NIP (…), dalej: „Spółka”, „Wnioskodawczyni”) powstała w dniu (…) 2023 r., w wyniku połączenia i utworzenia nowej spółki przez (…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością & (…). spółka komandytowa (NIP (…)) i jej ówczesnej komplementariuszki (…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (NIP (…)). Połączenie spółek nastąpiło w trybie art. 492 § 1 punkt 2 kodeksu spółek handlowych w dniu (…) 2017 r.
(…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością & (…). spółka komandytowa (NIP (…)) pozyskała zezwolenie nr (…) z dnia (…) 2017 r., na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „zezwolenie”). Zezwolenie to określa w szczególności warunki swojej ważności a także maksymalną kwotę kosztów kwalifikowanych. Warunki tego zezwolenia zostały spełnione. Na podstawie art. 553 § 2 kodeksu spółek handlowych i odpowiednio art. 93 § 1 ordynacji podatkowej wskazane zezwolenie „przeszło” na Wnioskodawczynię.
Zgodnie z § 4 ust. 1 punkt 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (dalej: „rozporządzenie RM”) maksymalna intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej na obszarze województwa (…) wynosi (…) z zastrzeżeniem w szczególności ust. 2. Ten ust. 2 stanowi, że maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej małym lub średnim przedsiębiorcom, w rozumieniu art. 2 punkt 2 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 1071108 Traktatu (dalej: „rozporządzenie”), podwyższa się o 20 punktów procentowych brutto w przypadku małych przedsiębiorców oraz o 10 punktów procentowych brutto w przypadku średnich przedsiębiorców, w stosunku do maksymalnej intensywności określonej dla poszczególnych obszarów. W dniu pozyskania zezwolenia Wnioskodawczyni jako średni przedsiębiorca w rozumieniu przywołanych tutaj przepisów nabyła prawo do skorzystania z pomocy o intensywności (…).
W dniu (…) 2024 r. udziały w spółce Wnioskodawczyni zostały sprzedane inwestorowi skupiającemu w formie holdingu kilka przedsiębiorstw z branży Wnioskodawczyni, w wyniku czego Wnioskodawczyni przestała być średnim przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów przywołanych w poprzednim akapicie i stała się dużym przedsiębiorcą w rozumieniu tych przepisów.
Pytanie
Czy zmiana statusu Wnioskodawczyni ze średniego na dużego przedsiębiorcę w trakcie realizacji inwestycji na podstawie zezwolenia ma wpływ na wysokość maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej w ramach maksymalnej kwoty kosztów kwalifikowanych określonej w zezwoleniu a tym samym na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu realizacji inwestycji objętej zezwoleniem?
Państwa stanowisko w sprawie
Przepisy nie określają wprost, w jaki sposób należy ustalać wysokość intensywności pomocy publicznej w przypadku zmiany statusu przedsiębiorcy. Przedsiębiorca decydujący się na rozpoczęcie działalności w ramach danej specjalnej strefy ekonomicznej winien jednak mieć możliwość dokładnego określenia wartości przyznanej mu pomocy publicznej przed jej rozpoczęciem, ponieważ stanowi ona istotny element ekonomiczny podejmowanego przedsięwzięcia.
Ten stan rzeczy ujmuje art. 8 kodeksu postępowania administracyjnego, który w § 1 stanowi, że organy administracji publicznej prowadzą postępowanie (tu: w sprawie udzielenia pomocy publicznej) w sposób budzący zaufanie jego uczestników do władzy publicznej, kierując się zasadami proporcjonalności, bezstronności i równego traktowania, a w § 2, że organy administracji publicznej bez uzasadnionej przyczyny nie odstępują od utrwalonej praktyki rozstrzygania spraw w takim samym stanie faktycznym i prawnym.
Także organ wydający zezwolenie winien mieć pewność co do wysokości udzielanej pomocy. Zmiana maksymalnej intensywności pomocy publicznej maksymalnej po wydaniu zezwolenia zmieniałaby wysokość zwolnienia podatkowego a w konsekwencji parametry ekonomiczne przedsięwzięcia, które zostały ustalone między Wnioskodawczynią a zarządem Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w ramach rokowań poprzedzających wydanie zezwolenia.
Wobec powyższego Wnioskodawczyni uważa, że zmiana jej statusu - wielkości jako przedsiębiorca - po wydaniu zezwolenia nie zmienia więżących się z jego posiadaniem praw i obowiązków, w szczególności nie zmienia maksymalnej intensywność pomocy publicznej przyznanej zezwoleniem. Została ona zdaniem Wnioskodawczyni ostatecznie ustalona w chwili wydania zezwolenia w wysokości odpowiadającej statusowi przedsiębiorcy, jaki Wnioskodawczyni miała w dniu wydania zezwolenia.
Stanowisko zgodne z powyższym znalazło dotychczas potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach podatkowych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, na przykład:
- z dnia 26 września 2023 r., sygnatura 0111-KDIB1-3.4010.483.2023.1.JG,
- z dnia 12 lipca 2023 r., sygnatura 0111-KDIB1-3.4010.283.2023.2.PC,
- z dnia 23 marca 2023 r., sygnatura 0113-KDIPT2-3.4011.59.2023.2.KKA,
- z dnia 15 listopada 2022 r., sygnatura 0111-KDIB1-3.4010.637.2022.2.PC,
- z dnia 26 września 2022 r., sygnatura 0111-KDIB1-3.4010.513.2022.1.PC,
- z 27 maja 2022 r., sygnatura 0111-KDIB1-3.4010.199.2022.1.JKU.
We wskazanych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego stanowisko organu wskazuje co do istoty, że istotne okoliczności określające dopuszczalność udzielenia pomocy oraz jej parametry ustalone są na dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do skorzystania z pomocy publicznej. Organ publiczny przyznając to prawo wskazuje także wartość pomocy, do jakiej przedsiębiorca jest uprawniony. W konsekwencji, przysługująca intensywność pomocy odpowiadająca statusowi przedsiębiorstwa powinna być ustalana na dzień wydania decyzji - zezwolenia - przyznającej pomoc i pozostaje stała w ramach projektu objętego zezwoleniem.
Podsumowując, Wnioskodawczyni zajmuje stanowisko, że po wydaniu zezwolenia zmiana statusu przedsiębiorcy w rozumieniu rozporządzenia nie ma wpływu na wysokość maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej w ramach maksymalnej kwoty kosztów kwalifikowanych określonej w zezwoleniu, intensywność tą ustala się na dzień wydania zezwolenia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1604 dalej: „ustawa o SSE”)
dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4.
Stosownie do postanowień art. 16 ust. 1 ww. ustawy, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej „zezwoleniem”.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”):
wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2024 r. poz. 459 oraz z 2025 r. poz. 39), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego Zezwolenia.
Równocześnie, art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, stanowi, że
zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 121),
pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1036, z późn. zm.) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.) stanowi regionalną pomoc inwestycyjną z tytułu:
1)kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 lub
2)tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.
Zgodnie natomiast z § 4 ust. 1 tego rozporządzenia,
maksymalna intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz 6, wynosi:
50% – na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego i podlaskiego;
35% – na obszarach należących do województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, pomorskiego, świętokrzyskiego, zachodniopomorskiego oraz na obszarach należących do podregionów ciechanowsko-płockiego, ostrołęcko-siedleckiego, radomskiego i warszawskiego wschodniego;
25% – na obszarach należących do województw: dolnośląskiego, wielkopolskiego i śląskiego;
20% – na obszarze należącym do podregionu warszawskiego zachodniego;
15% – na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy do dnia 31 grudnia 2017 r.;
10% – na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy od dnia 1 stycznia 2018 r.
Maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej małym lub średnim przedsiębiorcom, w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 651/2014, podwyższa się o 20 punktów procentowych brutto w przypadku małych przedsiębiorców oraz o 10 punktów procentowych brutto w przypadku średnich przedsiębiorców, w stosunku do maksymalnej intensywności określonej dla poszczególnych obszarów. Podwyższenia nie stosuje się w przypadku dużych projektów inwestycyjnych. (§ 4 ust. 2 ww. rozporządzenia).
Status przedsiębiorcy jako „dużego” lub „średniego” jest okolicznością faktyczną mającą znaczenie prawne w zakresie skutków podatkowych funkcjonowania w specjalnej strefie ekonomicznej. O statusie tym decyduje spełnienie przez danego przedsiębiorcę określonych prawem wymogów. O statusie tym decyduje także podatnik, w tym sensie, że jego decyzje gospodarcze, strukturalne, własnościowe itd., stanowią o spełnieniu kryteriów określonych dla danej kategorii przedsiębiorcy. O ile więc dany podatnik z przyczyn obiektywnych uzyskuje inny niż dotychczas status, istotny dla określenia przysługującej mu pomocy z uwagi na prowadzenie działalności gospodarczej w strefie, to tym samym z tą zmianą zmieniają się przysługujące mu uprawnienia (obowiązki) na te, które zgodnie z aktualnym (nabytym) statusem mu przynależą.
Do zmiany takiej dochodzi poprzez fakt zmiany statusu danego przedsiębiorstwa (przedsiębiorcy), bez konieczności wydawania jakiejkolwiek decyzji czy aktu administracyjnego.
Odnosząc się do cytowanych powyżej przepisów wskazać należy, że przysługująca intensywność pomocy na podstawie statusu przedsiębiorstwa powinna być ustalana na dzień wydania zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i powinna być niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji.
Kluczowym elementem określającym dopuszczalność udzielenia pomocy oraz parametry uzyskanej pomocy jest dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do skorzystania z pomocy publicznej. Organ publiczny poprzez przyznanie takiego prawa wskazuje między innymi wartość pomocy, do jakiej jest uprawniony przedsiębiorca.
Zatem, dzień nabycia praw do pomocy i parametry udzielonej pomocy wynikają z zezwolenia. W dniu wydania zezwolenia do dyspozycji przedsiębiorcy stawiana jest określona wartość (maksymalna) pomocy, z której przedsiębiorca może, lecz nie musi skorzystać, w całości lub w części.
W świetle powyższego, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy zmiana statusu Wnioskodawczyni ze średniego na dużego przedsiębiorcę w trakcie realizacji inwestycji na podstawie zezwolenia ma wpływ na wysokość maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej w ramach maksymalnej kwoty kosztów kwalifikowanych określonej w zezwoleniu a tym samym na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu realizacji inwestycji objętej zezwoleniem, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Odnosząc się do powołanych interpretacji, wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą konkretnej indywidualnej sprawy w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
