
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 maja 2025 roku wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych. Uzupełnili go Państwo pismem z 16 czerwca 2025 r. (wpływ tego samego dnia).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie organizacji wydarzeń artystycznych, eventów i imprez masowych, w ramach której wykorzystuje specjalistyczny sprzęt techniczny. Sprzęt ten jest wielokrotnie transportowany, montowany i demontowany, a także eksploatowany w trudnych warunkach środowiskowych – w tym na zewnątrz oraz w zapyleniu i kurzu. Z uwagi na konieczność zapewnienia ciągłości działania i wysokiej sprawności urządzeń w trakcie wydarzeń (brak możliwości łatwego zastąpienia pojedynczych jednostek), ich zużycie techniczne postępuje szybciej niż w typowych warunkach użytkowania. Jednocześnie wymagana jest wysoka sprawność, gdyż musi on działać - bez pojedynczego urządzenia może być problem z przeprowadzeniem całego, kosztownego wydarzenia.
Sprzęt ten obejmuje:
- oświetlenie sceniczne,
- ekrany sceniczne LED,
- konsolety do sterowania oświetleniem, miksery wizji,
- projektory,
- wyciągarki łańcuchowe,
- maszyny do mgły.
Nowoczesne urządzenia oświetlenia scenicznego, takie jak reflektory ruchome (tzw. moving head), oprawy LED RGB, czy urządzenia DMX, posiadają wbudowane układy elektroniczne pozwalające na cyfrowe sterowanie. Zawierają one mikroprocesorowe układy sterujące, które umożliwiają programowanie efektów świetlnych, synchronizację z dźwiękiem lub wideo, a także komunikację z konsoletą sterującą. Ich funkcjonalność opiera się na przetwarzaniu danych wejściowych i wydawaniu odpowiednich komend dla źródła światła i mechanizmów ruchu. Tym samym urządzenia te spełniają kryterium zawierania układów mikroprocesorowych.
Ekrany LED wykorzystywane na scenach do prezentacji obrazu wideo lub grafiki składają się z modułów diodowych, które są sterowane cyfrowo. Zawierają kontrolery LED oraz dedykowane jednostki przetwarzające, które odpowiadają za renderowanie obrazu, synchronizację z sygnałem źródłowym i zarządzanie jasnością oraz kolorystyką wyświetlanych treści. Kontrolery te działają na bazie układów mikroprocesorowych lub układów typu FPGA (Field Programmable Gate Array), a niekiedy stanowią wbudowane systemy komputerowe. Funkcjonalność ta świadczy o spełnianiu kryterium urządzenia zawierającego mikroprocesor lub system komputerowy.
Urządzenia tego typu stanowią zaawansowane panele sterujące, umożliwiające programowanie, sekwencjonowanie i zarządzanie systemami oświetleniowymi oraz wizyjnymi. Zawierają one zintegrowane układy komputerowe lub mikroprocesorowe, umożliwiające im działanie w trybie autonomicznym. Często wykorzystują specjalistyczne oprogramowanie (działające na systemach operacyjnych klasy embedded Windows, Linux lub autorskich), a także wyposażone są w ekrany dotykowe, interfejsy sieciowe oraz możliwość zdalnego sterowania. Tym samym są to urządzenia zawierające system komputerowy w rozumieniu przepisów podatkowych.
Projektory wykorzystywane do wyświetlania obrazu w zastosowaniach scenicznych i multimedialnych, niezależnie od technologii wyświetlania (DLP, LCD, LED), posiadają wbudowane układy elektroniczne oraz mikroprocesory odpowiedzialne za dekodowanie sygnału wideo, korekcję obrazu, regulację parametrów wyświetlania (takich jak jasność, kontrast, nasycenie), a także obsługę interfejsów komunikacyjnych (HDMI, USB, LAN, Wi-Fi). Wiele modeli pozwala również na samodzielne odtwarzanie plików multimedialnych z pamięci USB, co świadczy o obecności systemu komputerowego zdolnego do przetwarzania danych. Zatem projektory również spełniają kryteria urządzeń zawierających układy mikroprocesorowe.
W uzupełnieniu wniosku z 17 czerwca 2025 r. wskazali Państwo odpowiedzi na pytania:
1. Do jakiej Grupy KŚT klasyfikują Państwo wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej specjalistyczny sprzęt techniczny, tj.:
- oświetlenie sceniczne,
- ekrany sceniczne LED,
- konsolety do sterowania oświetleniem i miksery wizji,
- projektory,
- wyciągarki łańcuchowe,
- maszyny do mgły?
ODP: Stosujemy następujące klasyfikacje KŚT:
- oświetlenie sceniczne KŚT 809,
- ekrany sceniczne LED KŚT 622,
- konsolety do sterowania oświetleniem i miksery wizji KŚT 665,
- projektory KŚT 662,
- wyciągarki łańcuchowe KŚT 665,
- maszyny do mgły KŚT 665.
2. Czy wszystkie wymienione we wniosku sprzęty techniczne, które wykorzystywane są w ramach Państwa działalności gospodarczej (tj. oświetlenie sceniczne, ekrany sceniczne LED, konsolety do sterowania oświetleniem i miksery wizji, projektory, wyciągarki łańcuchowe, maszyny do mgły), są urządzeniami poddanymi szybkiemu postępowi technicznemu, w których są zastosowane układy mikroprocesorowe lub systemy komputerowe oraz spełniają założone funkcje dzięki wykorzystaniu w nich najnowszych zdobyczy techniki? Jeżeli nie, to które są takimi urządzeniami?
ODP: Wszystkie ww. sprzęty wykorzystywane są w ramach działalności gospodarczej.
Szybkiemu postępowi technicznemu podlegają oświetlenia sceniczne, ekrany sceniczne LED, konsolety do sterowania oświetleniem i miksery wizji oraz projektory (w których stosowane są układy mikroprocesorowe lub systemy komputerowe).
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 16 czerwca 2025 r.)
1. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, polegającym na wykorzystywaniu w działalności polegającej na organizacji przedstawień artystycznych, eventów i imprez specjalistycznego sprzętu technicznego, takiego jak:
- oświetlenie sceniczne (KŚT 809),
- ekrany sceniczne LED (KŚT 622),
- konsolety do sterowania oświetleniem i miksery wizji (KŚT 665),
- projektory (KŚT 662),
które są intensywnie eksploatowane, wielokrotnie transportowane, montowane i demontowane, a także narażone na trudne warunki środowiskowe, co prowadzi do ich przyspieszonego zużycia technicznego, prawidłowe jest zastosowanie współczynników podwyższających podstawowe stawki amortyzacyjne 2.0?
2. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, polegającym na wykorzystywaniu w działalności polegającej na organizacji przedstawień artystycznych, eventów i imprez specjalistycznego sprzętu technicznego, takiego jak: wyciągarki łańcuchowe i maszyny do mgły prawidłowe jest zastosowanie współczynników podwyższających podstawowe stawki amortyzacyjne – 1.4?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 16 czerwca 2025 r.)
Ad. 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do środków trwałych wykorzystywanych w działalności polegającej na organizacji eventów, przedstawień artystycznych i imprez masowych, uzasadnione jest zastosowanie współczynników podwyższających podstawowe stawki amortyzacyjne, zgodnie z art. 16i ust. 2 pkt 2 oraz pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to jest dla maszyn i urządzeń takich jak:
- oświetlenie sceniczne (KŚT 809),
- ekrany sceniczne LED (KŚT 622),
- projektory (KŚT 662),
- konsolety do sterowania oświetleniem i miksery wizji (KŚT 665),
które są zaliczone do grupy 4–6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych, poddane szybkiemu postępowi technicznemu prawidłowe jest zastosowanie współczynnika podwyższającego w wysokości 2.0.
Krótkie uzasadnienie:
Zgodnie z objaśnieniami do Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych, przez maszyny i urządzenia grupy 4-6 i 8 KŚT, poddane szybkiemu postępowi technicznemu rozumie się maszyny, urządzenia i aparaturę, w których zastosowane są układy mikroprocesorowe lub systemy komputerowe, spełniające założone funkcje dzięki wykorzystaniu w nich najnowszych zdobyczy techniki, a także pozostałą aparaturę naukowo-badawczą i doświadczalno-produkcyjną. Wszystkie powyższe środki trwałe spełniają powyższe kryteria – zawierają układy elektroniczne lub mikroprocesorowe, umożliwiają interakcję z użytkownikiem w czasie rzeczywistym, co czyni je podatnymi na szybkie starzenie się technologiczne. Są to urządzenia zaawansowane technologicznie, ściśle powiązane z branżą multimedialną i widowiskową, a ich funkcjonalność oparta jest na systemach sterowania komputerowego. Z tego względu, zgodnie z art. 16i ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca uznaje za prawidłowe zastosowanie współczynnika podwyższającego w wysokości 2.0 dla wskazanych środków trwałych.
Ad. 2.
Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do środków trwałych wykorzystywanych w działalności polegającej na organizacji eventów, przedstawień artystycznych i imprez masowych, uzasadnione jest zastosowanie współczynników podwyższających podstawowe stawki amortyzacyjne, zgodnie z art. 16i ust. 2 pkt 2 oraz pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to jest dla maszyn i urządzeń takich jak:
- wyciągarki łańcuchowe,
- maszyny do mgły
używane bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych oraz wymagające szczególnej sprawności technicznej uzasadnione jest zastosowanie współczynnika 1.4.
Krótkie uzasadnienie:
Wyciągarki łańcuchowe oraz maszyny do mgły (KŚT 665), mimo że nie kwalifikują się jako urządzenia poddane szybkiemu postępowi technicznemu, są:
- intensywnie eksploatowane,
- narażone na trudne warunki pracy (wilgoć, kurz, zmienne warunki atmosferyczne),
- kluczowe dla sprawnej realizacji wydarzeń (np. montaż elementów scenografii, efektów specjalnych),
co kwalifikuje je jako maszyny używane bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych oraz wymagające szczególnej sprawności technicznej. Zgodnie z art. 16i ust. 2 pkt 2, uzasadnione jest zastosowanie współczynnika nie wyższego niż 1.4, co znajduje odzwierciedlenie w przyjętej przez Wnioskodawcę wysokości współczynnika amortyzacyjnego dla tych pozycji. Przy czym ustawodawca nie określił przesłanek, jakie powinny być spełnione, aby uznać, że są używane bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych. W związku z tym zapis ten należy interpretować zgodnie z jego wykładnią językową, a w naszym przypadku nie ma wątpliwości, że takie użycie występuje. Taki wniosek wypływa m.in. z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 sierpnia 2022 r., Znak: 0112-KDIL2-2.4011.541.2022.1.WS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o CIT,
kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.
Na podstawie art. 16a ust. 1 ustawy o CIT,
amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
3) inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
W myśl art. 16h ust. 2 ustawy o CIT,
podatnicy, z zastrzeżeniem art. 16l i 16ł, dokonują wyboru jednej z metod amortyzacji określonych w art. 16i-16k dla poszczególnych środków trwałych przed rozpoczęciem ich amortyzacji; wybraną metodę stosuje się do pełnego zamortyzowania danego środka trwałego.
Stosownie do treści art. 16i ust. 1 ustawy o CIT,
odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 16j-16ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1.
Z powyższych przepisów wynika, że amortyzacja podatkowa stanowi formę rozłożonego w czasie obniżenia kosztów podatkowych wartością używanych w prowadzonej działalności gospodarczej przedmiotów, które zużywają się w okresie dłuższym niż 1 rok (środków trwałych). Okres amortyzacji jest zwykle zbliżony do standardowego okresu użytkowania danego rodzaju środków trwałych, co znajduje odzwierciedlenie w wysokości stawek amortyzacyjnych wskazanych w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych, stanowiących Załącznik nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Aby dany składnik majątku mógł zostać zaliczony do środków trwałych, musi stanowić własność lub współwłasność podatnika.
Wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych stanowi Załącznik nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stawki amortyzacyjne przyporządkowane są do środków trwałych oznaczonych symbolami. Ich rozwinięcie znajduje się w Klasyfikacji Środków Trwałych, którą określa Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie klasyfikacji środków trwałych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1864), będące rozporządzeniem wykonawczym do ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1799 ze zm.).
Zgodnie z definicją przedstawioną w ww. rozporządzeniu, Klasyfikacja Środków Trwałych (dalej: „KŚT”) jest usystematyzowanym wykazem środków trwałych (obiektów) służących do celów ewidencyjnych, ustalania stawek odpisów amortyzacyjnych oraz badań statystycznych. W KŚT za podstawową jednostkę ewidencji przyjmuje się pojedynczy element majątku trwałego, spełniający określone funkcje w procesie wytwarzania wyrobów i świadczenia usług.
Należy jednak zauważyć, że zarówno przepisy ww. ustawy o statystyce publicznej, jak i wydanego w celu jej wykonania rozporządzenia, nie są przepisami prawa podatkowego, a w konsekwencji, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, nie mogą być przedmiotem niniejszej interpretacji.
Obowiązek odpowiedniej klasyfikacji środka trwałego spoczywa na podmiocie gospodarczym. Wynika to z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS 2023 poz. 50). W przypadku trudności w ustaleniu właściwej klasyfikacji, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do odpowiedniego Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.
Klasyfikacji środków trwałych dokonuje się na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (Dz.U. 2016, poz. 1864). Zgodnie z częścią I Uwagi Wstępne Objaśnień do ww. rozporządzenia Klasyfikacja Środków Trwałych (KŚT) jest usystematyzowanym zbiorem obiektów majątku trwałego służącym m.in. do celów ewidencyjnych, ustalania stawek odpisów amortyzacyjnych oraz badań statystycznych. W Klasyfikacji Środków Trwałych za podstawową jednostkę ewidencji przyjmuje się pojedynczy element majątku trwałego spełniający określone funkcje w procesie wytwarzania wyrobów i świadczenia usług.
Przedmiotem zawartej przez Państwa w złożonym wniosku wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, polegającym na wykorzystywaniu w działalności polegającej na organizacji przedstawień artystycznych, eventów i imprez specjalistycznego sprzętu technicznego, takiego jak:
- oświetlenie sceniczne (KŚT 809),
- ekrany sceniczne LED (KŚT 622),
- konsolety do sterowania oświetleniem i miksery wizji (KŚT 665),
- projektory (KŚT 662),
które są intensywnie eksploatowane, wielokrotnie transportowane, montowane i demontowane, a także narażone na trudne warunki środowiskowe, co prowadzi do ich przyspieszonego zużycia technicznego, prawidłowe jest zastosowanie współczynników podwyższających podstawowe stawki amortyzacyjne 2.0.
Na mocy art. 16i ust. 2 ustawy o CIT,
podatnicy mogą podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki podwyższać:
1) dla budynków i budowli używanych w warunkach:
a) pogorszonych - przy zastosowaniu współczynników nie wyższych niż 1,2,
b) złych - przy zastosowaniu współczynników nie wyższych niż 1,4;
2) dla maszyn, urządzeń i środków transportu, z wyjątkiem morskiego taboru pływającego, używanych bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych albo wymagających szczególnej sprawności technicznej, przy zastosowaniu w tym okresie współczynników nie wyższych niż 1,4;
3) dla maszyn i urządzeń zaliczonych do grupy 4-6 i 8 Klasyfikacji, poddanych szybkiemu postępowi technicznemu, przy zastosowaniu współczynników nie wyższych niż 2,0.
Zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 1 ustawy o CIT, przez maszyny i urządzenia grupy 4-6 i 8 klasyfikacji, poddanych szybkiemu postępowi technicznemu, o których mowa w art. 16i ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT, rozumie się maszyny, urządzenia i aparaturę, w których zastosowane są układy mikroprocesorowe lub systemy komputerowe, spełniające założone funkcje dzięki wykorzystaniu w nich najnowszych zdobyczy techniki, a także pozostałą aparaturę naukowo-badawczą i doświadczalno-produkcyjną.
Zatem, przyśpieszonej amortyzacji podlegać mogą następujące środki trwałe:
- maszyny i urządzenia należące do jednej z następujących grup KŚT: 4-6 lub 8 będące jednocześnie aparaturą naukowo-badawczą i doświadczalno-produkcyjną, lub
- maszyny i urządzenia należące do jednej z następujących grup KŚT: 4-6 lub 8 posiadające układy mikroprocesorowe lub systemy komputerowe, wykorzystujące najnowsze zdobycze techniki podczas spełniania założonych dla nich funkcji.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystujecie Państwo specjalistyczny sprzęt techniczny, który sklasyfikowany jest następująco:
- oświetlenie sceniczne KŚT 809,
- ekrany sceniczne LED KŚT 622,
- konsolety do sterowania oświetleniem i miksery wizji KŚT 665,
- projektory KŚT 662.
Nowoczesne urządzenia oświetlenia scenicznego, takie jak reflektory ruchome (tzw. moving head), oprawy LED RGB, czy urządzenia DMX, posiadają wbudowane układy elektroniczne pozwalające na cyfrowe sterowanie.
Ekrany LED wykorzystywane na scenach do prezentacji obrazu wideo lub grafiki składają się z modułów diodowych, które są sterowane cyfrowo. Zawierają kontrolery LED, które działają na bazie układów mikroprocesorowych lub układów typu FPGA (Field Programmable Gate Array), a niekiedy stanowią wbudowane systemy komputerowe.
Urządzenia tego typu stanowią zaawansowane panele sterujące, umożliwiające programowanie, sekwencjonowanie i zarządzanie systemami oświetleniowymi oraz wizyjnymi. Zawierają one zintegrowane układy komputerowe lub mikroprocesorowe, umożliwiające im działanie w trybie autonomicznym.
Projektory wykorzystywane do wyświetlania obrazu w zastosowaniach scenicznych i multimedialnych, niezależnie od technologii wyświetlania (DLP, LCD, LED), posiadają wbudowane układy elektroniczne oraz mikroprocesory odpowiedzialne za dekodowanie sygnału wideo, korekcję obrazu, regulację parametrów wyświetlania (takich jak jasność, kontrast, nasycenie), a także obsługę interfejsów komunikacyjnych (HDMI, USB, LAN, Wi-Fi).
Dodatkowo szybkiemu postępowi technicznemu podlegają oświetlenia sceniczne, ekrany sceniczne LED, konsolety do sterowania oświetleniem i miksery wizji oraz projektory (w których stosowane są układy mikroprocesorowe lub systemy komputerowe).
Mając na uwadze, że powyższe środki trwałe sklasyfikowane przez Państwa jako maszyny i urządzenia, w których zastosowane są układy mikroprocesorowe lub systemy komputerowe (grupa 4-6 lub 8 KŚT) oraz jest to sprzęt, który spełnia założone funkcje dzięki wykorzystaniu w nim najnowszych zdobyczy techniki, stwierdzić należy, że na podstawie art. 16i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, możecie Państwo amortyzować środki trwały, tj. oświetlenia sceniczne, ekrany sceniczne LED, konsolety do sterowania oświetleniem i miksery wizji oraz projektory, według stawki podwyższonej o współczynnik wynoszący 2,0.
Zgodzić się zatem należy z Państwa stanowiskiem, że w odniesieniu do środków trwałych wykorzystywanych w działalności polegającej na organizacji eventów, przedstawień artystycznych i imprez masowych, uzasadnione jest zastosowanie współczynników podwyższających podstawowe stawki amortyzacyjne, zgodnie z art. 16i ust. 2 pkt 2 oraz pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to jest dla maszyn i urządzeń takich jak:
- oświetlenie sceniczne (KŚT 809),
- ekrany sceniczne LED (KŚT 622),
- projektory (KŚT 662),- konsolety do sterowania oświetleniem i miksery wizji (KŚT 665),
które są zaliczone do grupy 4–6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych, poddane szybkiemu postępowi technicznemu prawidłowe jest zastosowanie współczynnika podwyższającego w wysokości 2.0.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Następną kwestią do rozstrzygnięcia jest ustalenie, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, polegającym na wykorzystywaniu w działalności polegającej na organizacji przedstawień artystycznych, eventów i imprez specjalistycznego sprzętu technicznego, takiego jak: wyciągarki łańcuchowe i maszyny do mgły prawidłowe jest zastosowanie współczynników podwyższających podstawowe stawki amortyzacyjne – 1.4, w przypadku wyciągarki łańcuchowe KŚT 665 oraz maszyny do mgły KŚT 665, o których mowa we wniosku.
Zgodnie z art. 16i ust. 3 ustawy o CIT,
w razie wystąpienia bądź ustania warunków uzasadniających podwyższenie stawek, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, stawki te ulegają podwyższeniu lub obniżeniu od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające te zmiany.
Z art. 16i ust. 7 ustawy o CIT wynika, że:
wyjaśnienia dotyczące warunków używania budynków i budowli, określenia szczególnej sprawności technicznej maszyn, urządzeń i środków transportu oraz maszyn i urządzeń poddanych szybkiemu postępowi technicznemu, o których mowa w ust. 2, zawarte są w objaśnieniach do Wykazu stawek amortyzacyjnych.
Jak wynika z objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy o CIT, przez maszyny, urządzenia i środki transportu wymagające szczególnej sprawności technicznej, o których mowa w art. 16i ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, rozumie się te obiekty, które używane są w pracy na trzy zmiany, mimo że nie działają ze swej istoty w ruchu ciągłym, używane w warunkach terenowych, w warunkach leśnych, pod ziemią lub innych wskazujących na bardziej intensywne zużycie.
Ponadto, ustawa o CIT nie definiuje, ani nie określa przesłanek, jakie powinny być spełnione aby uznać, że np. urządzenia są „używane bardziej intensywnie w warunkach wskazujących na bardziej intensywne zużycie”.
Z opisu sprawy wynika, że specjalistyczny sprzęt wykorzystywany w Państwa spółce jest wielokrotnie transportowany, montowany i demontowany, a także eksploatowany w trudnych warunkach środowiskowych – w tym na zewnątrz oraz w zapyleniu i kurzu. Z uwagi na konieczność zapewnienia ciągłości działania i wysokiej sprawności urządzeń w trakcie wydarzeń (brak możliwości łatwego zastąpienia pojedynczych jednostek), ich zużycie techniczne postępuje szybciej niż w typowych warunkach użytkowania. Jednocześnie wymagana jest wysoka sprawność, gdyż musi on działać - bez pojedynczego urządzenia może być problem z przeprowadzeniem całego, kosztownego wydarzenia.
Mając na uwadze, że zarówno wyciągarki łańcuchowe jak i maszyny do mgły mogą być wykorzystywane w różnych warunkach pogodowych, często transportowane i montowane oraz musi być zapewniona ich sprawność w okresie użytkowania to należy uznać, że są one używane bardziej intensywnie w warunkach wskazujących na bardziej intensywne zużycie. Wobec powyższego, stwierdzić należy, że mają Państwo prawo podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki podwyższyć w stosunku do wyciągarek łańcuchowych jak i maszyn do mgły, ze względu na okoliczność, że urządzenia te są eksploatowane bardzo intensywnie i wymagają szczególnej sprawności technicznej, przy zastosowaniu w tym okresie współczynników nie wyższych niż 1,4.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 wskazujące, że w odniesieniu do środków trwałych wykorzystywanych w działalności polegającej na organizacji eventów, przedstawień artystycznych i imprez masowych, uzasadnione jest zastosowanie współczynników podwyższających podstawowe stawki amortyzacyjne, zgodnie z art. 16i ust. 2 pkt 2 oraz pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to jest dla maszyn i urządzeń takich jak:
- wyciągarki łańcuchowe,
- maszyny do mgły
używane bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych oraz wymagające szczególnej sprawności technicznej uzasadnione jest zastosowanie współczynnika 1.4, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, iż została ona wydana w indywidualnej sprawie podmiotu, który o jej wydanie wystąpił, zatem nie jest ona wiążąca dla organu wydającego przedmiotową interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
