Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.

Uzupełnili go Państwo pismem z 11 czerwca 2025 r. (wpływ: 16 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Dążąc do sensownego podziału nieruchomości po byłej siedzibie (…) w (…) przygotowany został projekt (...) pomiędzy Towarzystwem (…) w (…) a Skarbem Państwa.

Towarzystwo jest właścicielem zabudowanych nieruchomości w obrębie (…) w (…) oznaczonych jako działki ewid. nr 12 i 14. Na działce 12 znajduje się (…). Na działce 14 znajduje się (…). Budynki zlokalizowane na tych działkach wymagają gruntownego remontu i modernizacji.

Skarb Państwa jest właścicielem zabudowanych nieruchomości w obrębie (…) w (…) oznaczonych jako działki ewid. nr 6 i 11. Na działce 11 znajduje się (…). Budynek zlokalizowany na tej działce wymaga gruntownego remontu i modernizacji, natomiast (…) przeznaczona jest do rozbiórki. Na działce 6 znajduje się (…). Pozostała - większa część tego budynku znajduje się na działce 13, której właścicielem jest Towarzystwo. Do roku (…) budynek ten pełnił funkcję (…). Łączna powierzchnia zabudowy przedmiotowego budynku wynosi około (…) z czego (…) to powierzchnia zabudowy na działce 6. Przedmiotowy budynek został na przestrzeni kilku ostatnich lat wyremontowany i zmodernizowany. W piwnicy budynku znajduje się (…). Na parterze znajdują się (…). Na I piętrze znajduje się (…). Na II piętrze znajdują się (…). Na poddaszu znajdują się (…).

Wydatki na remont i modernizację tego budynku, w tym na część, która znajduje się na działce 6 zostały poniesione w latach poprzednich.

Przedmiotem transakcji jest zamiana zabudowanych nieruchomości pomiędzy Towarzystwo a Skarbem Państwa wraz z ustanowieniem służebności po działkach Towarzystwa. Celem tych działań jest prawne wyodrębnienie własności działek i budynków (…), jako że dzisiejsza granica przebiega (…).

Na rysunku, który został dołączony do niniejszego wniosku (…).

Na okoliczność zamiany dokonano wyceny zamienianych nieruchomości oraz wyceniono ustanowienie prawa służebności gruntowej.

Zgodnie z operatem szacunkowym z (…) sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego – (…) działki ewid. w obrębie (…) w (…) nr 6 i 11 (własność Skarbu Państwa) zostały wycenione na kwotę (…), przy czym grunt wyceniono na (…). Na wycenę substancji budynku składa się (…) znajdujący się na działce 6 - kwota (…) zł oraz (…) znajdującego się na działce 11 - kwota (…). Z racji tego, że na działce 11 znajduje się także (…), przeznaczona do rozbiórki, wycenę tego fragmentu budynku pomniejszono o koszty rozbiórki w kwocie (…).

Zgodnie z ww. operatem działki ewid. w obrębie (…) w (…) nr 12 i 14 (własność Towarzystwa) zostały wycenione na kwotę (…), przy czym grunt wyceniono na (…) a substancję budynku na kwotę (…) ((…) - (…) na działce 14; (…) - (…) na działce 12; (…) - (…) na działce 12).

Warunkiem przedmiotowej zamiany nieruchomości jest ustanowienie na rzecz działek Skarbu Państwa (po zamianie) służebności gruntowej po działkach ewid. w obrębie (…) w (…) nr 2 i 13. Zgodnie z operatem szacunkowym z (…) sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego – (…) wartość jednorazowego ustanowienia służebności gruntowej po tych działkach została określona na kwotę (…).

Reasumując, w wyniku zamiany nieruchomości i ustanowienia odpłatnej służebności nieruchomości - po stronie Towarzystwa pojawi się dochód w łącznej kwocie (…). Dochód ten w kwocie (…) zostanie przeznaczony na nabycie (w wyniku zamiany) działek Skarbu Państwa nr 6 i 11, a pozostała kwota, tj. (…) zostanie wydatkowana na cele statutowe.

Załącznik mapowy obrazujący sytuację prawną nieruchomości położonej przy ul. (…) w (…):

[grafika]

Linią (…) między punktami A-B zaznaczono przyszłą granicę nieruchomości po dokonaniu stosownej zamiany pomiędzy Skarbem Państwa, a Towarzystwem.

Działka 9 obręb (…) (kolor (…)) - pozyskana w drodze umowy darowizny - własność Gminy Miasto (…). Działka niezbędna do zakończenia inwestycji związanej z budową (…).

Nieruchomość składająca się z działek ewidencyjnych nr: 4, 6, 9, 10 i 11 obręb (…), objęta księgą wieczystą nr (…), stanowiąca obecnie własność Skarbu Państwa.

Nieruchomość składająca się z działek ewidencyjnych nr: 12, 13, 14, 15 obręb (…), objętych księgą wieczystą nr (…) oraz z działek ewidencyjnych nr: 2, 3, 1 obręb (…) objętych księgą wieczystą nr (…), stanowiąca własność Towarzystwa.

Uzupełnienie wniosku

W odpowiedzi na wezwanie wskazali Państwo, iż obecnie przedmiotem wniosku nie jest zdarzenie przyszłe, lecz zaistniały stan faktyczny z uwagi na to, że transakcja wymiany działek i ustanowienia służebności miały miejsce po wysłaniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Towarzystwo od (…) posiada status organizacji pożytku publicznego, o której mowa w art. 20 ustawy z dnia 24 marca 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1491 ze zm.).

Zgodnie z § (…) Statutu Towarzystwa celem Towarzystwa jest (…). Towarzystwo w szczególności podejmuje działania na rzecz:

(…)

Zgodnie z § (…) Statutu Towarzystwo realizuje powyższe zadania statutowe jako działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności następującymi środkami:

(…)

Wyżej wymienione cele są zgodne z zakresem zadań publicznych wymienionych w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Towarzystwo prowadzi działalność gospodarczą w następującym zakresie:

(…)

Przedmiotem zamiany były następujące nieruchomości: działki ewid. w obrębie (…) w (…) nr 6 i 11, oraz 12 i 14.

Towarzystwo było właścicielem zabudowanych nieruchomości w obrębie (…) w (…) oznaczonych jako działki ewid. nr 12 i 14.

Skarb Państwa był właścicielem zabudowanych nieruchomości w obrębie (…) w (…) oznaczonych jako działki ewid. nr 6 i 11.

W wyniku zamiany Towarzystwo nabyło od Skarbu Państwa działki 6 i 11, zaś Skarb Państwa nabył od Towarzystwa działki 12 i 14.

Aktem notarialnym z (…) Skarb Państwa reprezentowany przez Starostę (…) darował Gminie Miasto (…) nieruchomość stanowiącą działkę ewidencyjną nr 3 położoną w obrębie (…) o powierzchni (…) wraz z częścią znajdującego się na niej budynku nr (…) przy ulicy (…), objętą księgą wieczystą nr (…), „z przeznaczeniem na (…)”.

Nieruchomość stanowiąca działkę ewid. nr 3 obręb (…) decyzją Burmistrza Miasta (…) znak: (…) z (…) podzieliła się na działki ewid. nr 4, 5 i 6 w obrębie (…), a następnie decyzją Burmistrza Miasta (…) znak: (…) z (…) działka ewidencyjna nr 5 obręb (…) podzieliła się na działki ewid. nr: 9, 10 i 11 w obrębie (…).

Starosta (…), działając w imieniu Skarbu Państwa w oparciu o obowiązujące przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1145 ze zm.) pismem z (…) skierowanym do Burmistrza Miasta (…) złożył oświadczenie o odwołaniu darowizny nieruchomości oznaczonej jako działki ewid. nr 4, 6, 10, 11 położone w obrębie nr (…), dokonanej na rzecz Gminy Miasta (…) z uwagi na niewykorzystanie nieruchomości na cel, na który została darowana.

Odwołanie darowizny w zakresie działki ewid. nr 9 o pow. (…) nie miało miejsca z uwagi na to, iż cel darowizny jest realizowany. Działka ewid. nr 9 stanowi własność Gminy Miasto (…).

Powyższe informacje mają charakter historyczny. Przedmiotowe działki oprócz działki 9 wróciły do zasobu Skarbu Państwa.

Żadna darowizna nie była dokonana na rzecz Towarzystwa.

W związku z ustanowieniem służebności na rzecz Skarbu Państwa Towarzystwo otrzymało jednorazową opłatę zgodnie z operatem szacunkowym z (…) sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego – (…). Ustanowienie służebności po działkach Towarzystwa na rzecz Skarbu Państwa było warunkiem zamiany przedmiotowych nieruchomości.

W wyniku zamiany nieruchomości i ustanowienia odpłatnej służebności nieruchomości - po stronie Towarzystwa jest przysporzenie w łącznej kwocie (…) (wycena działek Towarzystwa 12 i 14 - kwota (…) oraz ustanowienie służebności - kwota (…)). Za kwotę (…) nastąpiło nabycie (w wyniku zamiany) działek Skarbu Państwa nr 6 i 11, a pozostała kwota, tj. (…) zostanie wydatkowana na cele statutowe.

Nieruchomości pozyskane od Skarbu Państwa w wyniku zamiany były we władaniu Towarzystwa.

Działka ewid. nr 11 w obrębie (…) w (…) jest częściowo zabudowana (…). Stan budynku na tej działce jest zły i wymaga on pilnego remontu. Dodatkowo na przedmiotowej działce zlokalizowana jest przybudówka, która jest przeznaczona do rozbiórki.

Na działce ewid. nr 11 oraz we fragmencie budynku na niej zlokalizowanego, ze względu na stan techniczny, nie jest prowadzona żadna działalność, w tym działalność gospodarcza.

W przyszłości na tej działce nie jest również planowane prowadzenie działalności gospodarczej. Przedmiotowa nieruchomość będzie wykorzystywana w ramach działalności statutowej.

Z kolei działka ewid. nr 6 w obrębie (…) w (…) jest częściowo zabudowana budynkiem (…), który (…). Przedmiotem zamiany jest zarówno działka jak i substancja budynku, która została wyceniona na kwotę (…). Wycena przedmiotowego budynku nie obejmowała nakładów, które Towarzystwo poniosło w przeciągu kilku ostatnich lat na jego remont. Remont tego budynku został już przeprowadzony i sfinansowany z innych źródeł a środki uzyskane z zamiany nie będą przeznaczone na finansowanie żadnych prac w nabywanej części budynku.

Obecnie, po remoncie, na fragmencie nabywanego przez Towarzystwo budynku na działce 6 o powierzchni zabudowy (…) zlokalizowane są następujące pomieszczenia:

(…)

Łącznie powierzchnia użytkowa wszystkich (…) kondygnacji tego fragmentu budynku wynosi około (…), z czego około (…) jest wynajmowana podmiotom zewnętrznym a (…) jest wykorzystywane w ramach działalności statutowej.

Działka ewid. nr 6 nie jest i nie będzie wykorzystywana w działalności gospodarczej.

Budynek zlokalizowany na działce 11 po remoncie będzie służył wyłącznie działalności statutowej Towarzystwa i nie będzie przedmiotem najmu/dzierżawy na rzecz osób trzecich.

Budynek zlokalizowany na działce 6 był na moment zamiany nieruchomości wynajmowany podmiotom trzecim wymienionym w odpowiedzi na pytanie nr 9. Obecnie najem jest kontynuowany i w takim samym zakresie Towarzystwo planuje go wynajmować w przyszłości.

Zarówno przed zamianą, jak i obecnie udostępnianie pomieszczeń osobom trzecim jest odpłatne.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym wydatkowanie przez Towarzystwo środków w wysokości (…) (uzyskanych w wyniku zamiany i ustanowienia służebności) na nabycie od Skarbu Państwa zabudowanych działek ewid. w obrębie (…) w (…) nr 6 i 11 będzie podlegało zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm.)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Towarzystwa dochody wynikające z zamiany nieruchomości przeznaczone na nabycie działek ewid. w (…) obręb (…) nr 6 i 11 będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 6c.

Towarzystwo jest osobą prawną, stowarzyszeniem - organizacją pożytku publicznego wpisaną do rejestru stowarzyszeń Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem (…). Celem Towarzystwa jest (…). Szczegółowe cele Towarzystwa określa statut. Towarzystwo realizuje zadania statutowe jako działalność pożytku publicznego (...) następującymi środkami:

(…)

Do zrealizowania celów statutowych niezbędne jest posiadanie (…) stąd też wystąpiła konieczność uregulowania spraw majątkowych i dokonanie zamiany nieruchomości. W wyniku zamiany ma dojść (winno być: doszło) do nabycia na własność przez Towarzystwo (…) zabudowanych działek. Działka ewid. nr 11 w obrębie (…) w (…) jest częściowo zabudowana (…). Stan budynku na tej działce jest zły i wymaga on pilnego remontu. Dodatkowo na przedmiotowej działce zlokalizowana jest (…). Na tej działce ze względu na stan techniczny nie jest prowadzona żadna działalność, w tym działalność gospodarcza. W przyszłości na tej działce nie jest również planowane prowadzenie działalności gospodarczej. Z kolei działka ewid. nr 6 w obrębie (…) w (…) jest częściowo zabudowana (…). Przedmiotem zamiany jest zarówno działka jak i substancja budynku, która została wyceniona na kwotę (…). Wycena przedmiotowego budynku nie obejmuje nakładów, które Towarzystwo poniosło w przeciągu kilku ostatnich lat na remont tego budynku stąd też środki uzyskane z zamiany nie będą przeznaczono na remont tego budynku gdyż taki remont został już przeprowadzony i sfinansowany z innych źródeł. Obecnie, po remoncie, na fragmencie budynku zlokalizowanym na działce 6 o powierzchni zabudowy (…) zlokalizowane są następujące pomieszczenia:

(…)

Łącznie powierzchnia użytkowa wszystkich (…) kondygnacji tego fragmentu budynku wynosi około (…), z czego około (…) jest wynajmowana podmiotom zewnętrznym.

W przedmiotowym budynku, którego część znajduje się na nabywanej działce 6 mieści się siedziba Towarzystwa, (…), (…), (…), natomiast część pomieszczeń w budynku wynajmowana jest podmiotom zewnętrznym.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm.) stanowi, iż wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

W przedmiotowej transakcji dochody uzyskane w wyniku zamiany zostaną przeznaczone na nabycie gruntów, jak i budynków, przy czym w obecnym stanie faktycznym w budynku zlokalizowanym na działce 6 zostały już poczynione nakłady na jego remont. Dochody uzyskane z zamiany ww. nieruchomości i ustanowienia służebności zostaną przeznaczone na nabycie dwóch działek i fragmentów budynków wg ich stanu sprzed remontu.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 6c jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji. W tym nie jest przedmiotem interpretacji ocena poprawności ustalenia dochodu z zamiany nieruchomości. Powyższe przyjęto jako element opisu sprawy niepodlegający ocenie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1491 ze zm., dalej: „ustawa OPPiW”):

Ustawa reguluje zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi oraz współpracy, o której mowa w art. 4d.

Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy:

Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Natomiast zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2 ustawy OPPiW:

Organizacjami pozarządowymi są:

1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy OPPiW:

Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie:

1) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;

1a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

1aa) tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej;

1b) udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;

2) działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

3) działalności charytatywnej;

4) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

5) działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;

5a) działalności na rzecz integracji cudzoziemców;

6) ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2024 r. poz. 799);

7) działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;

8) promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;

9) działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

10) działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;

11) działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

12) działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;

13) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

14) nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;

15) działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;

16) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

17) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;

18) ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

19) turystyki i krajoznawstwa;

20) porządku i bezpieczeństwa publicznego;

21) obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

22) upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;

22a) udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;

23) ratownictwa i ochrony ludności;

24) pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;

25) upowszechniania i ochrony praw konsumentów;

26) działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

27) promocji i organizacji wolontariatu;

28) pomocy Polonii i Polakom za granicą;

29) działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;

29a) działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz.U. z 2023 r. poz. 2112);

30) promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;

31) działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;

32) przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;

32a) rewitalizacji;

33) działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a;

34) działalności na rzecz podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych, o których mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej (Dz.U. z 2024 r. poz. 113).

Organizacja pożytku publicznego nie działa dla osiągnięcia zysku. Nawet w wyjątkowej sytuacji, gdy prowadzi ona dodatkową działalność gospodarczą, dochody z tej działalności muszą być przeznaczane na realizację celów statutowych. Naruszenie tego wymogu, skutkować będzie utratą statusu organizacji pożytku publicznego.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy OPPiW:

Organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych

- w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej;

Należy jednak zastrzec, że omawiane zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, nie dotyczy, zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, tj.:

1)posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

2)przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej,

3)zadania realizowane przez organizację pożytku publicznego (wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie) muszą w sposób jasny i precyzyjny wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Nieistotne jest przy tym źródło tego dochodu, tj. czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych z wyjątkiem ograniczenia wynikającego z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin – wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie czy wydatkowanie przez Towarzystwo środków (uzyskanych w wyniku zamiany i ustanowienia służebności) na nabycie od Skarbu Państwa zabudowanych działek ewid. w obrębie (…) w (…) nr 6 i 11 będzie podlegało zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.

W celu określenia skutków podatkowych umowy zamiany należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm. dalej: „kc”) i następnie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 603 kc:

Przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

W myśl art. 604 kc:

Do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży.

Charakterystyczne dla umowy zamiany jest to, że podstawowe obowiązki obu stron i treść ich świadczeń są identyczne, różny jest jedynie przedmiot świadczeń każdej z nich. Przedmiotem zamiany, podobnie jak sprzedaży, mogą być rzeczy i ich zbiory, a także inne prawa majątkowe, z wyjątkiem pieniędzy. O ile w przypadku umowy sprzedaży kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedającemu określoną cenę w zamian za nabywany towar, o tyle w przypadku zamiany, formą zapłaty jest uzyskanie innej rzeczy w zamian za wydaną.

Ze względu na wzajemny charakter umowy zamiany wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna. Nie jest jednak wykluczone zawarcie umowy zamiany przewidującej dopłatę pieniężną do świadczenia przez jedną ze stron, wynikającą z różnicy wartości rzeczy będących przedmiotem zamiany. Dopłata taka nie zmienia charakteru umowy – umowa nadal pozostanie umową zamiany. Zmianę charakteru tak zawartej umowy można rozważać jedynie wówczas, gdy dopłata taka ma de facto, ze względu na swoją wartość, charakter ceny. Wówczas umowę taką należy kwalifikować jako umowę sprzedaży (zob. Kodeks cywilny tom II Komentarz do artykułów 450-1088, pod. red. K. Pietrzykowskiego, 4 wydanie, Wydawnictwo C. H. Beck, s. 322).

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji umowy zamiany, dlatego też należy w tym względzie kierować się ww. przepisami Kodeksu cywilnego i rozpoznać skutki tej operacji na takich zasadach, jakie obowiązują wobec transakcji odpłatnego zbycia.

Oznacza to, że opisana w przedmiotowym wniosku transakcja zamiany stanowi dla Państwa Towarzystwa formę odpłatnego zbycia jednych nieruchomości oraz nabycia innych. Dlatego też, w przedstawionym opisie sprawy, przekazane przez Towarzystwo nieruchomości należy uznać za zbywane.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o CIT:

Przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.

Użycie przez ustawodawcę w cytowanym przepisie określenie „odpłatne zbycie” oznacza, że w zakresie obrotu rzeczami i prawami majątkowymi ustawodawca przewidział inne niż sprzedaż legalne formy odpłatnego przeniesienia własności, w tym między innymi zamianę.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że w wyniku opisywanej we wniosku transakcji, po Państwa stronie – zbywcy nieruchomości – powstanie przychód podatkowy. Przychód ten, pomniejszony o koszty jego uzyskania, stanowi dochód podatkowy.

W tym miejscu należy ponownie zaznaczyć, że z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT wprost wynika, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę - tj. cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy OPPiW (art. 17 ust. 1 pkt 6c bezpośrednio odsyła do wymienionej ustawy), przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Zgodnie z przywołanym art. 3 ust. 1 ustawy OPPiW, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Sfera zadań publicznych, o której mowa powyżej obejmuje zadania w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 ustawy OPPiW. Tylko dochód przeznaczony na cele statutowe pokrywające się z zadaniami w zakresie wymienionym w tym przepisie może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Z wniosku jednoznacznie wynika, że dochód uzyskany z zamiany nieruchomości zostanie wydatkowany m.in. na nabycie działki nr 6 zabudowanej budynkiem, który częściowo jest wykorzystywany na cele statutowe Państwa Towarzystwa, a częściowo jest wynajmowany na rzecz osób trzecich i w takim samym zakresie Towarzystwo planuje go wynajmować w przyszłości.

Z powyższego wynika, że w omawianej sprawie nie będzie spełniony warunek związany z wydatkowaniem dochodów na działalność statutową, w części w jakiej dochód uzyskany z zamiany nieruchomości zostanie wydatkowany na nabycie działki nr 6 zabudowanej budynkiem w zakresie przeznaczonym pod wynajem.

W tym miejscu należy zauważyć, że stosownie do art. 48 kc:

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Powyższe oznacza, że budynek jest częścią składową gruntu, na którym został wybudowany i nie można odrębnie traktować nabycia gruntu i wybudowanego na nim budynku.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach. Z kolei, na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, który ma niejako charakter dopełniający (precyzujący), zwolnienie o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Posłużenie się w przepisie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT określeniem o bezpośrednim związku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z realizacją celów preferowanych przez ustawodawcę ma charakter dodatkowego podkreślenia, że tylko takie środki trwałe i wartości mogą być nabyte z dochodu zwolnionego od opodatkowania, które służą wprost tym celom. Co więcej, choć przepis ten nie mówi wprost o bezpośredniości realizacji celu statutowego w przypadku wydatków niezwiązanych z nabyciem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, jest to jednak warunek nieodzowny przy zwolnieniu dochodu od podatku. Przyjęcie odmiennego poglądu prowadziłoby w konsekwencji do całkowitego zwolnienia od opodatkowania wszelkich dochodów osiąganych przez jednostki realizujące cele statutowe określone w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT. Nie ma bowiem żadnych przeszkód, aby wykazać, że wszystkie wydatki danej jednostki są pośrednio ponoszone dla realizacji celów statutowych. Takie stanowisko pozostawałoby jednak w oczywistej sprzeczności z istotą ulg podatkowych.

Przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) i w związku z tym winny być interpretowane w sposób ścisły, a jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

W związku z powyższym, w przypadku nabycia nieruchomości, z przeznaczeniem do wykorzystania przez podatnika zarówno w działalności statutowej, jak i w działalności gospodarczej – za taką należy uznać oddanie składnika majątku w najem, zwolnieniu od podatku podlega dochód (jego część), który został przeznaczony i wydatkowany na inwestycję w tej części, w jakiej dany składnik majątku jest wykorzystywany bezpośrednio w działalności statutowej podatnika. O możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, decyduje przeznaczenie konkretnego dochodu, a nie dochodu uzyskanego dzięki nowo nabytemu składnikowi majątku.

W konsekwencji dochód uzyskany w wyniku zamiany i ustanowienia służebności gruntowej, wydatkowany na nabycie od Skarbu Państwa działki nr 6 zabudowanej budynkiem w części przeznaczonej pod wynajem/dzierżawę nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT. Natomiast dochód wydatkowany na nabycie zabudowanej działki 11, która jak wynika z opisu sprawy będzie wykorzystywana wyłącznie dla celów statutowych oraz działki 6 zabudowanej budynkiem w części wykorzystywanej na działalność statutową, korzysta z przedmiotowego zwolnienia.

W związku z powyższym, Państwa stanowisko, zgodnie z którym dochód uzyskany z zamiany nieruchomości oraz ustanowenia służebności w zakresie w jakim został przeznaczony na nabycie działki nr 6 zabudowanej budynkiem w części przeznaczonej pod wynajem/dzierżawę korzysta ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT – jest nieprawidłowe, w pozostałym zakresie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawili Państwo we wniosku i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.