
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący ustalenia, czy będą Państwo zwolnienie z obowiązku przesyłania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego ksiąg rachunkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. od dnia (…) jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej. Statutowym celem działania naszego Szpitala jest ochrona zdrowia – zapewnienie świadczeń zdrowotnych oraz promocja zdrowia.
Szpital korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278), dalej „updop” jako jednostka przeznaczająca dochód na cele statutowe w zakresie ochrony zdrowia.
Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, przewiduje zwolnienie o charakterze warunkowym dla podatników, których celem statutowym jest określona w ustawie działalność, m.in. w zakresie ochrony zdrowia, pomocy społecznej i kształcenia studentów. Zwolnienie obejmuje dochody w części przeznaczonej na cele statutowe.
Dochód przeznaczony na wydatki, które nie stanowią realizacji celu statutowego, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, co nasz Szpital rozlicza w ramach deklaracji rocznej, dochowując obowiązku rozliczenia się z podatku dochodowego od dochodu w części nieprzeznaczonej na cele statutowe.
Szpital dokonuje wydatków środków na cele niestatutowe, tj. m.in. na zapłatę składek na PFRON, kar, kosztów sadowych, odsetek budżetowych. Wydatki te, zgodnie z art. 16 updop, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
A. prowadzi księgi rachunkowe przy użyciu programu komputerowego.
Pytanie
Czy A. będzie zwolnione z obowiązku przesyłania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego ksiąg rachunkowych po zakończeniu roku podatkowego (JPK_KR_PD), w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1 updop, albo deklaracji, o której mowa w art. 28 r ust. 1 updop, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej?
Obowiązek przekazywania ma nastąpić zgodnie z terminami określonymi w przepisach określonych na podstawie art. 66 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.).
Państwa stanowisko w sprawie
A. stoi na stanowisku, iż będzie zwolnione z obowiązku, przesyłania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego ksiąg rachunkowych po zakończeniu roku podatkowego (JPK_KR_PD), ustanowionego art. 9 ust. 1c updop. Zwolnienie wynika z treści przepisu art. 9 ust. 1d pkt 2) updop, który odwołuje się do art. 27a updop, w którym to mówi się o zwolnieniu podatników osiągających wyłącznie dochody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, a takim podatnikiem jest właśnie A.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1c ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278; dalej: ustawa o CIT):
Podatnicy prowadzący księgi rachunkowe są obowiązani prowadzić te księgi przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego te księgi po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej.
Przepisy te weszły w życie 1 stycznia 2025 r. Regulują obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych oraz ich przesyłanie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w stosownej strukturze logicznej i określonym terminie (dalej: „przesyłanie JPK_CIT”).
Ponadto w art. 66 ust. 2 ustawy z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105; dalej: „ustawa zmieniająca”) wskazano terminy, kiedy poszczególni podatnicy po raz pierwszy zobowiązani będą do przesyłania JPK_CIT:
Księgi, o których mowa w art. 9 ust. 1c i 1e ustawy zmienianej w art. 2, są prowadzone przy użyciu programów komputerowych i przesyłane po raz pierwszy za rok podatkowy, a w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi - za rok obrotowy, rozpoczynający się po dniu:
1) 31 grudnia 2024 r. – w przypadku:
a) podatkowych grup kapitałowych,
b) podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, u których wartość przychodu uzyskanego w poprzednim odpowiednio roku podatkowym albo roku obrotowym przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedniego odpowiednio roku podatkowego albo roku obrotowego;
2) 31 grudnia 2025 r. – w przypadku podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, obowiązanych do przesyłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 14, zgodnie z art. 109 ust. 3b tej ustawy;
3) 31 grudnia 2026 r. – w przypadku pozostałych podatników i spółek niebędących osobami prawnymi.
Z wniosku wynika, że statutowym celem działania wnioskodawcy (dalej też: Szpital) jest ochrona zdrowia – zapewnienie świadczeń zdrowotnych oraz promocja zdrowia. Tym samym Szpital korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Dochód przeznaczony na wydatki, które nie stanowią realizacji celu statutowego, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, co Szpital rozlicza w ramach deklaracji rocznej. A. prowadzi księgi rachunkowe przy użyciu programu komputerowego.
Szpital dokonuje wydatków środków na cele niestatutowe, tj. m.in. na zapłatę składek na PFRON, kar, kosztów sadowych, odsetek budżetowych. Wydatki te, zgodnie z art. 16 ustawy o CIT, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
A. korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, który stanowi, że wolne od podatku są:
dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele;
Zwolnienie, o którym mowa powyżej obejmuje tylko tę część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie i na te cele faktycznie zostanie wydatkowana.
Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:
·podatnik prowadzi działalność statutową w zakresach wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej);
·podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT;
·podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Przez działalność statutową podatnika należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jego statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.
Zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.
Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z omawianego przepisu, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy A. będzie zwolnione z obowiązku przesyłania plików JPK_CIT bez wezwania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego ksiąg rachunkowych po zakończeniu roku podatkowego.
Stoją Państwo na stanowisku, że Szpital będzie zwolniony z tego obowiązku, a zwolnienie wynika z treści przepisu art. 9 ust. 1d pkt 2) ustawy o CIT, który odwołuje się do art. 27a ustawy o CIT, w którym to mówi się o zwolnieniu podatników osiągających wyłącznie dochody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, a takim podatnikiem jest właśnie A.
Art. 9 ust. 1d pkt 2 ustawy o CIT stanowi, że:
Z obowiązku, o którym mowa w ust. 1c, są zwolnieni podatnicy: o których mowa w art. 27a;
Z kolei art. 27a ustawy o CIT mówi:
Zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, może być składane w postaci papierowej przez podatników, którzy osiągają wyłącznie dochody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 oraz nie są obowiązani do sporządzenia deklaracji lub informacji, o których mowa w art. 35 ust. 10, art. 38 ust. 1a i 1b, art. 39 ust. 1-4, art. 42 ust. 1a-4, art. 42a ust. 1 i art. 42e ust. 5 i 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tak więc wyżej wymienione przepisy regulują uprawnienia podmiotów do składania zeznania w postaci papierowej podatników, którzy osiągają wyłącznie dochody wolne od podatku na postawie art. 17 ust. 1. Natomiast z Państwa wniosku wynika, że nie wszystkie dochody osiągane przez Szpital mogą korzystać ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, który to zwalnia dochody podatników, których cele statutowe to m.in. ochrona zdrowia, jedynie w części przeznaczonej na te cele – dokonują Państwo również wydatków na cele niestatutowe, tj. m.in. na zapłatę składek na PFRON, kar, kosztów sądowych, odsetek budżetowych. Szpital rozlicza je w ramach deklaracji rocznej, dochowując obowiązku rozliczenia się z podatku dochodowego od dochodu w części nieprzeznaczonej na cele statutowe.
Z tego wynika więc, że nie obejmuje Państwa zwolnienie wskazane w art. 9 ust. 1d pkt 2 ustawy o CIT. Tym samym obowiązek przesyłania plików JPK_CIT obejmie Państwa zgodnie z harmonogramem wskazanym w art. 66 ust. 2 ustawy zmieniającej.
Podsumowując, A. nie będzie zwolnione z obowiązku przesyłania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego ksiąg rachunkowych po zakończeniu roku podatkowego w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT, albo deklaracji, o której mowa w art. 28 r ust. 1 ustawy o CIT, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej.
Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. Wydana interpretacja dotyczy więc tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa zapytania. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
