
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 maja 2025 r. oraz z 8 lipca 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego (osobą prawną) powstałą w dniu (…) na skutek przekształcenia (…) w (…), na mocy uchwały (…) z dnia (…).
Na podstawie § 18 ust. 2 umowy spółki, rokiem obrotowym wnioskodawcy będzie rok kalendarzowy, z tym, że pierwszy rok obrotowy wnioskodawcy kończy się z upływem dnia 31 grudnia 2024 roku. W 2024 roku wnioskodawca osiągnął przychody w wysokości (...) zł przy zysku (...) zł, zaś podstawa opodatkowania brutto w podatku dochodowym od osób prawnych wyniosła (...) zł (w zaokrągleniu do pełnych złotych). Źródło danych - Dodatkowe informacje i objaśnienia do sprawozdania finansowego za 2024 rok.
W konsekwencji przedstawionych danych finansowych, w ocenie wnioskodawcy jego przychody osiągnięte w 2024 roku nie przekraczają poziomu określonego w przepisie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ponadto, uzupełnili Państwo opis stanu faktycznego w następujący sposób:
W roku podatkowym 2023 wartość przychodu ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług u wnioskodawcy – nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro, przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego w zaokrągleniu do 1000 zł.
W związku z przekształceniem wnioskodawcy ze spółki (…) w spółkę z (…) nie dokonywano zamknięcia ksiąg rachunkowych.
W umowie spółki wskazano, że pierwszy rok obrotowy spółki kończy się z dniem 31 grudnia 2024 r.
Zarówno w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 27 października 2024 roku, jak i w okresie od dnia 28 października do 31 grudnia 2024 roku - wnioskodawca nie przekroczył poziomu przychodów osiągniętych w roku podatkowym w wyrażonej w złotych kwocie odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego.
Pytanie
Czy wnioskodawca, w związku z jego powstaniem w wyniku przekształcenia spółki handlowej w inną spółkę handlową, za rok podatkowy 2024 będzie obowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych w stawce 9% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie wnioskodawcy, z uwagi na przedstawiony stan faktyczny, do jego przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych a osiągniętych w 2024 roku będzie miał zastosowanie przepis art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm.), wobec czego obowiązująca go stawka podatku za 2024 rok wynosić będzie 9%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o CIT,
podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1)19% podstawy opodatkowania;
2)9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Do ustalenia, czy podatnik przekroczył limit przychodu 2 000 000 euro, o której mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o CIT, bierze się pod uwagę wszystkie przychody podatnika w roku podatkowym, bez wyłączania przychodów z zysków kapitałowych.
Ustawodawca zawarł szereg zastrzeżeń do możliwości skorzystania z obniżonej stawki podatku CIT. Zastrzeżenia te zostały ujęte w art. 19 ust. 1a-1e.
Zgodnie z art. 19 ust. 1a ustawy o CIT,
podatnik, który został utworzony:
1)w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
2)w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
3)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
4)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
5)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
- nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
Ponadto, według art. 19 ust. 1b ustawy o CIT,
przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych oraz fundacji rodzinnych.
Stosownie natomiast do art. 19 ust. 1c ustawy o CIT,
przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:
1)spółki dzielonej,
2)podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
a)uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
b)składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
Warunkiem niezbędnym, aby móc skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania, jest m.in. posiadanie statusu małego podatnika.
Zgodnie z art. 19 ust. 1d ustawy o CIT,
podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.
Jak stanowi art. 19 ust. 1e ustawy o CIT,
warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Spółka, w związku z jej powstaniem w wyniku przekształcenia spółki handlowej w inną spółkę handlową, za rok podatkowy 2024 będzie obowiązana do zapłaty podatku CIT od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych w stawce 9% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy ustawy o CIT należy wskazać, że obniżona stawka podatku 9% jest stosowana w odniesieniu do przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych i ma zastosowanie wyłącznie do małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność, z zastrzeżeniem ust. 1a-1e ww. ustawy, u których wszystkie przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 2 000 000 euro.
Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku.
Zatem, jednym z warunków niezbędnych, aby móc skorzystać za rok podatkowy 2024 z preferencyjnej stawki opodatkowania, jest osiągnięcie przez podatnik w tym roku podatkowym przychodów (dochodów) nieprzekraczających kwoty 8 687 000 zł. W 2024 r. pierwszym dniem roboczym roku podatkowego był 2 stycznia i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 2 stycznia 2024 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 2 stycznia 2024 r. Nr 001/A/NBP/2024) wynosił 4,3434 zł x 2 000 000 = 8 686 800 zł, w zaokrągleniu 8 687 000 zł.
Definicja „małego podatnika”, do której odwołują się powyższe przepisy została zawarta w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, zgodnie z którym,
ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Zatem, za małego podatnika w 2024 r. uznaje się podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku o towarów i usług) za 2023 r. nie przekroczyła kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Tym samym, przy spełnieniu warunków wskazanych w art. 19 ust. 1a-1c ustawy o CIT, żeby móc skorzystać z obniżonej stawki podatku 9% za rok podatkowy 2024, podatnik musi spełnić następujące warunki odnoszące się do wielkości osiąganych przychodów tj.:
-osiągnąć w 2024 r. przychody (dochody) nieprzekraczające wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł,
-posiadać w 2024 r. status małego podatnika, tj. osiągnąć w 2023 r. przychody ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w kwocie nieprzekraczającej wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Jak wynika z opisu sprawy, w 2024 r. Spółka osiągnęła przychody w wysokości (...) zł. W roku podatkowym 2023 wartość przychodu ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług u wnioskodawcy – nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro, przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego w zaokrągleniu do 1000 zł.
Tym samym, spełniają Państwo ww. warunki i mogą zastosować obniżoną stawkę podatku 9% za rok podatkowy 2024.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy wnioskodawca, w związku z jego powstaniem w wyniku przekształcenia spółki handlowej w inną spółkę handlową, za rok podatkowy 2024 będzie obowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych w stawce 9% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
