
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący ustalenia, kiedy po raz pierwszy będą Państwo zobowiązani do przesyłania plików JPK_CIT. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. Limited (dalej: „A.”, „Centrala A.”) jest spółką z siedzibą w Irlandii. A. należy do międzynarodowej grupy kapitałowej B. (dalej: „Grupa B.”) działającej głównie w sektorze ubezpieczeń. A. została wyznaczona w strukturze Grupy B. jako tzw. centrum usług wspólnych i jej działalność polega na świadczeniu szeroko rozumianych usług wsparcia / back office, takich jak usługi administracyjne (np. usługi wsparcia administracyjnego w procesie zakupów), czy usługi księgowe na rzecz innych podmiotów z Grupy B.
A. działa poprzez Centralę A. oraz oddziały utworzone w innych jurysdykcjach niż siedziba A.
W październiku 2020 r. A. utworzył w Polsce oddział - A. Oddział w Polsce (dalej: „Polski Oddział”), przy pomocy którego A. prowadzi działalność usługową. Polski Oddział został zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym jako oddział przedsiębiorcy zagranicznego. Oddział nie stanowi odrębnego podmiotu od zagranicznego przedsiębiorcy i może wykonywać działalność wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności zagranicznego przedsiębiorcy. Oddział stanowi integralną część struktur zagranicznego przedsiębiorcy (jest wyłącznie wyodrębniony organizacyjnie i finansowo w strukturach) i prowadzi część jego działalności na terytorium Polski we wskazanym zakresie.
Polski Oddział zatrudnia pracowników, najmuje powierzchnię biurową w Warszawie oraz posiada infrastrukturę (komputery, telefony, sprzęt biurowy) niezbędną do wykonywania czynności zleconych przez Centralę A.
Polski Oddział zarejestrowany jest w Polsce pod numerem NIP: (…). Posługując się tym numerem, Polski Odział rozlicza się z tytułu zobowiązań płatnika jako pracodawcy, a także jest to numer, pod którym Polski Oddział zarejestrowany jest jako podatnik VAT.
A., w zakresie działalności Polskiego Oddziału, obowiązany jest do stosowania ustawy o rachunkowości (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.), zgodnie z przepisami której prowadzi księgi rachunkowe dla Polskiego Oddziału i przygotowuje jego sprawozdanie finansowe. Księgi Polskiego Oddziału prowadzone są elektronicznie.
W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na terytorium Polski, A. podlega także regulacjom ustawy o CIT, przy czym, zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, A. podlega obowiązkowi podatkowemu w Polsce wyłącznie od dochodów, które osiąga na terytorium Polski.
W związku z powyższym na A. spoczywają także obowiązki dokumentacyjne i raportowe wynikające z ustawy o CIT (przy spełnieniu przesłanek wskazanych w ustawie), m.in. dotyczące transakcji z podmiotami powiązanymi, w zakresie publikacji informacji o realizacji strategii podatkowej, czy też przekazywania ksiąg rachunkowych w postaci elektronicznej właściwemu organowi podatkowemu.
Rokiem podatkowym przyjętym przez A. dla rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce jest rok kalendarzowy.
Przychody podlegające opodatkowaniu osiągnięte w Polsce w 2024 r. nie przekraczają 50 mln euro.
W celu wypełniania obowiązków wynikających z faktu, że A. jest podatnikiem na gruncie ustawy o CIT, A. posługuje się nadanym mu numer NIP: (…), odrębnym od NIP Polskiego Oddziału.
Jednocześnie, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na to, że A. jest członkiem grupy VAT utworzonej zgodnie z prawem obowiązującym w Irlandii, zachodzi odrębność pomiędzy A. i Polskim Oddziałem ( A. jako członek grupy VAT i Polski Oddział traktowani są jako odrębni podatnicy na gruncie ustawy o VAT (Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm., dalej: „Ustawa o VAT”), na bazie której w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną na terytorium Polski podatnikiem VAT jest Polski Oddział (a nie A.). Oddział Polski zarejestrowany jest dla potrzeb VAT w Polsce pod numerem NIP odrębnym niż ten, jaki nadano A., którym to A. posługuje się przy wypełnianiu obowiązków wynikających z ustawy o CIT.
Odrębność A. i Polskiego Oddziału na gruncie ustawy o VAT została potwierdzona w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).
Pytanie
Czy pierwszym rokiem podatkowym, za który A. będzie w obowiązku przekazania do właściwego organu podatkowego ksiąg rachunkowych w postaci elektronicznej, jest rok podatkowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2026 r.?
Państwa stanowisko w sprawie
Pierwszym rokiem podatkowym, za który A. będzie w obowiązku przekazania do właściwego organu podatkowego ksiąg rachunkowych w postaci elektronicznej jest rok podatkowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2026 r.
UZASADNIENIE
Z dniem 1 stycznia 2025 r. wprowadzono do art. 9 ustawy o CIT ust. 1c, zgodnie z którym podatnicy prowadzący księgi rachunkowe są obowiązani prowadzić te księgi przy użyciu programów komputerowych oraz w wyznaczonym terminie przesyłać je właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej.
Ustawa wprowadzająca ww. przepis uzależniła moment podlegania temu obowiązkowi od kategorii podatnika. I tak, w świetle art. 66 ust. 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z dnia 29 października 2021 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105, z późn. zm.; dalej: „Ustawa zmieniająca”):
„Księgi, o których mowa w art. 9 ust. 1c i 1e ustawy zmienianej w art. 2, są prowadzone przy użyciu programów komputerowych i przesyłane po raz pierwszy za rok podatkowy, a w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi - za rok obrotowy, rozpoczynający się po dniu:
1) 31 grudnia 2024 r. - w przypadku:
a) podatkowych grup kapitałowych,
b) podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, u których wartość przychodu uzyskanego w poprzednim odpowiednio roku podatkowym albo roku obrotowym przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedniego odpowiednio roku podatkowego albo roku obrotowego;
2) 31 grudnia 2025 r. - w przypadku podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, obowiązanych do przesyłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 14, zgodnie z art. 109 ust. 3b tej ustawy;
3) 31 grudnia 2026 r. - w przypadku pozostałych podatników i spółek niebędących osobami prawnymi”.
W pierwszej kolejności obowiązek przekazywania ksiąg rachunkowych w postaci elektronicznej obejmie podatkowe grupy kapitałowe oraz podatników, których wartość przychodu przekroczy w poprzedzającym roku podatkowym równowartość 50 mln euro - te podmioty będą zobowiązane do sporządzania ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej już dla roku podatkowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2024 r.
Zdaniem A. powyższe nie ma zastosowania do spółki z uwagi na fakt, że A. nie wchodzi w skład podatkowej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy o CIT oraz w 2024 r. (ani latach wcześniejszych) nie został przekroczony limit 50 mln euro, który należy odnieść wyłącznie do przychodu generowanego przez Polski Oddział, z pominięciem przychodów generowanych przez Centralę oraz inne oddziały A. Podatnikiem na gruncie ustawy o CIT jest co prawda przedsiębiorca zagraniczny (A.), niemniej jednak wszelkie obowiązki nakładane na A. przez ustawę o CIT należy rozpatrywać poprzez pryzmat art. 3 ust. 2 oraz ust. 3 ustawy o CIT:
- art. 3 ust. 2: Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- 4 art. 3 ust. 3 pkt 1: Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.
Przez zagraniczny zakład należy natomiast rozumieć, w myśl definicji zawartej w art. 4a pkt 11 ustawy o CIT:
a)stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,
b)plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,
c)osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje
‒ chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej, co nie ma zastosowania w odniesieniu do umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu zawartej między rządem RP a Irlandii z 1995 r.
W świetle powyższego właściwym jest uznanie, iż próg 50 mln euro, o którym mowa w art. 66 ust. 2 pkt 1 lit. b Ustawy zmieniającej należy odnieść do przychodów przypisanych Polskiemu Oddziałowi jako zakładowi zagranicznemu, a nie generowanych przez A. jako przedsiębiorcę, zarówno przypisanych Centrali A., jak i jej oddziałom.
Analogiczne stanowisko w zakresie interpretacji przychodów w kontekście limitu 50 mln euro, o którym mowa w art. 66 ust. 2 pkt 1 lit. b Ustawy zmieniającej, można znaleźć w interpretacjach indywidualnych: np. 0114-KDIP2-2.4010.454.2024.2.AP, czy 0114-KDIP2-2.4010.684.2024.1.PK.
Z uwagi na to, że przychody Polskiego Oddziału w 2024 r. (ani latach wcześniejszych) nie przekroczyły limitu 50 mln euro, na A. nie ciąży obowiązek przekazania właściwemu organowi podatkowemu ksiąg rachunkowych Polskiego Oddziału za rok 2025.
W drugiej kolejności należy rozważyć, czy A. należy zaliczyć do kategorii podatników, dla których obowiązek przekazania ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej powstaje za rok podatkowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2025 r. Do tej kategorii podatników zalicza się podatników i spółki niebędące osobami prawnymi, obowiązanych do przesyłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT zgodnie z art. 109 ust. 3b tej ustawy.
Art. 109 ust 3 ustawy o VAT wskazuje, iż podatnicy, z wyjątkiem wskazanych w tym przepisie podatników wykonujących czynności zwolnione od podatku lub u których sprzedaż jest zwolniona od podatku są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej. Art. 109 ust. 3b doprecyzowuje natomiast, iż ewidencja ta winna być przekazywana do urzędu przez podatników wskazanych w art. 99 ust. 1 (tj. podatników w rozumieniu art. 15 ust. 1 tejże ustawy) za pomocą środków komunikacji elektronicznej łącznie z deklaracją i w terminie do złożenia tej deklaracji.
Przez podatnika należy rozumieć, zgodnie z definicją zawartą w art. 15 ust 1 ustawy o VAT, osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jednocześnie podatnicy w rozumieniu art. 15 ust. 1, przed dokonaniem pierwszej czynności opodatkowanej są obowiązani są obowiązani złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3 (art. 96 ust. 1 tejże ustawy).
W świetle powyższego należy wskazać, że zgodnie z wyrokiem WSA w (…) wydanym w sprawie rejestracji Polskiego Oddziału dla potrzeb VAT w Polsce, z tytułu wykonywanych przez Polski Oddział czynności podatnikiem VAT jest Polski Oddział, a nie A. Wynika to z faktu, iż A. jest członkiem irlandzkiej grupy VAT, przez co czynności wykonywane przez Polski Oddział na zlecenie Centrali, nie są czynnościami wewnątrz przedsiębiorstwa, a na rzecz irlandzkiej grupy podatkowej będącego podatnikiem, której jedynie częścią jest Centrala. W konsekwencji WSA wskazał organowi podatkowemu, którego decyzja w sprawie odmowy zarejestrowania jako podatnika VAT Polskiego Oddziału została zaskarżona, konieczność uwzględnienia wykładni zaprezentowanej przez sąd i dokonania rejestracji Polskiego Oddziału jako podatnika podatku od towarów i usług oraz podatnika VAT UE, co zostało uczynione.
W rezultacie na gruncie ustawy o VAT A. nie jest podatnikiem VAT, chociaż jest podatnikiem na gruncie ustawy o CIT.
Tym samym właściwym jest wniosek, że skoro A. będący podatnikiem CIT nie jest podatnikiem VAT i nie jest zobowiązany w związku z tym do przesyłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, nie kwalifikuje się do kategorii podatników wskazanych w art. 66 ust. 2 pkt 2 Ustawy zmieniającej.
Resumując, skoro do A. nie ma zastosowania art. 66 ust 2 pkt 1 i pkt 2, A. winien przesyłać księgi w określonej strukturze elektronicznej począwszy za rok rozpoczynający się po 31 grudnia 2026 r., tj. za 2027.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm.; dalej : ustawa o CIT):
Podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.
W myśl art. 9 ust. 1c ustawy o CIT:
Podatnicy prowadzący księgi rachunkowe są obowiązani prowadzić te księgi przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego te księgi po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej.
Na podstawie art. 9 ust. 1d ustawy o CIT:
Z obowiązku, o którym mowa w ust. 1c, są zwolnieni podatnicy:
1) zwolnieni od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z wyjątkiem fundacji rodzinnych;
2) o których mowa w art. 27a;
3) prowadzący uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT:
Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT:
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.
Z brzmienia wyżej wskazanych przepisów jednoznacznie wynika, że podatnicy zagraniczni uzyskujący dochody w Polsce, mają obowiązki podatkowe w zakresie tych dochodów.
Aby właściwie określić podstawę opodatkowania, oddział jest zobowiązany - zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o CIT - do prowadzenia ewidencji rachunkowej w sposób zapewniający ustalenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania oraz poprawne skalkulowanie podatku.
Z wniosku wynika, że prowadzą Państwo („Centrala”) działalność w Polsce poprzez oddział. Oddział Spółki nie stanowi odrębnego podmiotu od zagranicznego przedsiębiorcy i może wykonywać działalność wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności zagranicznego przedsiębiorcy. Jako oddział nie osiągnęli Państwo w roku 2024 wartość przychodu przekraczającego 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedniego odpowiednio roku podatkowego albo roku obrotowego.
Polski Oddział zarejestrowany jest w Polsce pod numerem NIP innym niż NIP Centrali. Posługując się tym numerem, Polski Odział rozlicza się z tytułu zobowiązań płatnika jako pracodawcy, a także jest to numer, pod którym Polski Oddział zarejestrowany jest jako podatnik VAT. Na gruncie ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług(t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm., dalej: ustawa o VAT), z uwagi na to, że Centrala jest członkiem grupy VAT utworzonej zgodnie z prawem obowiązującym w Irlandii, zachodzi odrębność pomiędzy Centralą i Polskim Oddziałem (Centrala jako członek grupy VAT i Polski Oddział traktowani są jako odrębni podatnicy na gruncie ustawy o VAT; Odrębność Centrali i Polskiego Oddziału na gruncie ustawy o VAT została potwierdzona w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Rokiem podatkowym przyjętym przez Oddział w Polsce jest rok kalendarzowy.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, kiedy po raz pierwszy będą mieli Państwo obowiązek przekazania plików JPK_KR_PD (dalej: JPK_CIT).
Zasada ograniczonego obowiązku podatkowego stanowi, że Polska, na terytorium której znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła. Podmioty podlegające ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce zobowiązane są do wykazania jedynie tych dochodów, których źródło położone jest na terytorium Polski i nie są w Polsce opodatkowane z tytułu dochodów, których źródło jest położone za granicą.
Tak więc, jeżeli podatnicy nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, to podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przedsiębiorcy zagraniczni, posiadający na terytorium Polski oddział, należą więc do grupy podatników o ograniczonym obowiązku podatkowym i zobligowani są do złożenia rocznej deklaracji podatkowej. W deklaracji należy wykazać wyłącznie przychody i koszty związane z działalnością oddziału.
W odniesieniu do dochodów uzyskiwanych w Polsce należy jednak stosować wszystkie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wypełniać wszelkie obowiązki nią nałożone.
Jednym z takich obowiązków jest prowadzenie ewidencji rachunkowej w taki sposób, aby możliwe było ustalenie dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.
Obowiązek prowadzenia elektronicznych ksiąg rachunkowych i ich przekazywania do właściwego naczelnika urzędu skarbowego nie dotyczy wszystkich podatników już od 1 stycznia 2025 r. Ustawodawca przewidział bowiem przepisy przejściowe.
Tak więc zgodnie z art. 66 ust. 2 ustawy z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105, dalej: ustawa zmieniająca):
Księgi, o których mowa w art. 9 ust. 1c i 1e ustawy zmienianej w art. 2, są prowadzone przy użyciu programów komputerowych i przesyłane po raz pierwszy za rok podatkowy, a w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi - za rok obrotowy, rozpoczynający się po dniu:
1)31 grudnia 2024 r. - w przypadku:
a)podatkowych grup kapitałowych,
b)podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, u których wartość przychodu uzyskanego w poprzednim odpowiednio roku podatkowym albo roku obrotowym przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedniego odpowiednio roku podatkowego albo roku obrotowego;
2)31 grudnia 2025 r. - w przypadku podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, obowiązanych do przesyłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 14, zgodnie z art. 109 ust. 3b tej ustawy;
3)31 grudnia 2026 r. - w przypadku pozostałych podatników i spółek niebędących osobami prawnymi.
W pierwszej kolejności obowiązek ten obejmie więc podatkowe grupy kapitałowe oraz podatników i spółki niebędące osobami prawnymi, u których wartość przychodu przekroczy równowartość 50 mln euro - te podmioty będą zobowiązane do sporządzania ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej już dla roku podatkowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2024 r.
W Państwa ocenie oddział przedsiębiorcy zagranicznego będzie zobowiązany do prowadzenia i przesyłania (bez wezwania) ksiąg rachunkowych w formie ustrukturyzowanej, jeżeli wartość przychodu uzyskanego w poprzednim roku podatkowym przez Oddział Spółki przekroczy równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedniego odpowiednio roku podatkowego.
W przypadku, kiedy na terenie Polski prowadzony jest oddział przedsiębiorcy zagranicznego, korzystający z podstawowych zasad opodatkowania podatkiem CIT wg stawki 19%, w celu stwierdzenia, że przekroczony został wskazany limit 50 mln euro wartości przychodów, uwzględniać należy jedynie przychody oddziału uzyskane na terytorium Polski, bez uwzględniania zagranicznego przychodu nierezydenta.
Zgodnie bowiem z przywołaną wcześniej zasadą ograniczonego obowiązku podatkowego (art. 3 ust. 2 ustawy o CIT) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Tym samym w zeznaniach podatkowych CIT-8 dotyczących polskich oddziałów spółek zagranicznych wykazuje się jedynie przychody/koszty oraz inne dane dotyczące jedynie oddziałów. I jedynie dla dochodu osiągniętego przez oddział powstaje w Polsce obowiązek podatkowy, dla którego podatnik ma obowiązek prowadzenia stosownej ewidencji księgowej. Limitu przychodów dla celów JPK_CIT nie stosuje się zatem do przychodów generowanych przez podatnika będącego nierezydentem (czyli jako całej Spółki), ale tylko do tych, które zostały wygenerowane przez podatnika w wyniku działalności jego oddziału położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Jako że przychody Państwa Oddziału w 2024 r. nie przekroczyły równowartości 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym poprzedniego odpowiednio roku podatkowego, to nie będą Państwo zobowiązani do przesyłania plików JPK_CIT po raz pierwszy za rok podatkowy od 1 stycznia do 31 grudnia 2025 r.
Drugą grupą, która będzie zobowiązana do przesyłania plików JPK_CIT będą podatnicy i spółki niebędący osobami prawnymi, obowiązanych do przesyłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT.
Zgodnie z informacjami zawartymi we wniosku zgodnie z wyrokiem WSA (…) Oddział i Centrala są odrębnymi podatnikami VAT: w Polsce podatnikiem VAT jest Oddział, a Centrala jest członkiem irlandzkiej grupy VAT. W rezultacie na gruncie ustawy o VAT Centrala nie jest podatnikiem VAT, ale jest podatnikiem na gruncie ustawy o CIT.
Tym samym, skoro Centrala, będąca podatnikiem CIT, nie jest podatnikiem VAT, to nie jest zobowiązana w związku z tym do przesyłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, nie kwalifikuje się do kategorii podatników wskazanych w art. 66 ust. 2 pkt 2 Ustawy zmieniającej.
Podsumowując, pierwszym rokiem podatkowym, za który będą Państwo zobowiązani do przesyłania plików JPK_CIT jest rok podatkowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2026 r., czyli trwający od 1 stycznia do 31 grudnia 2027 r.
Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. Wydana interpretacja dotyczy więc tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa zapytania. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Wskazać należy, że powołane we wniosku interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
