Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Fundacja”) została powołana na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego (…) r. w formie aktu notarialnego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326, dalej jako: „UFR” lub „Ustawa o fundacji rodzinnej”).

Fundatorami Fundacji są dwie osoby fizyczne pozostające ze sobą w związku małżeńskim, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, będące polskimi rezydentami podatkowymi, podlegające w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów (dalej jako: „Fundatorzy”).

Beneficjentami Fundacji są poza Fundatorami członkowie ich najbliższej rodziny (dalej jako: „Beneficjenci”).

Wnioskodawca działa na podstawie przepisów UFR.

Celem statutowym Fundacji jest gromadzenie mienia, zarządzanie mieniem Fundacji w interesie beneficjentów, inwestowanie, rozporządzenie majątkiem Fundacji, spełnianie świadczeń na rzecz beneficjentów, polegających w szczególności na pokrywaniu kosztów wychowania i nauki, spełnianiu potrzeb materialnych, zapewnieniu utrzymania, udzielaniu pomocy materialnej w najszerszym znaczeniu.

Fundator wniósł do Fundacji na pokrycie jej funduszu założycielskiego m.in. nieruchomości gruntowe, w tym grunty zabudowane (…) (dalej jako: „Y”).

Nieruchomości posiadane przez Fundację stanowią jedynie część Y. Właścicielami pozostałych nieruchomości wchodzących w skład Y, w tym zabudowań, są inne podmioty (dalej łącznie: „Pozostali Właściciele Y”). Pozostali Właściciele Y są podmiotami niepowiązanymi z Wnioskodawcą w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Nieruchomości posiadane przez Fundację zwane będą dalej łącznie: „Fragment Y”.

Obecnie Fundacja prowadzi prace remontowo-budowlane, zmierzające do odbudowy (…) Fragmentu Y, którego jest właścicielem. Celem prowadzonych prac remontowo-budowlanych jest doprowadzenie Fragmentu Y do stanu, który pozwoli Fundacji na oddanie go w odpłatne używanie do innego podmiotu. Fundacja zamierza bowiem w przyszłości czerpać przychody z tytułu oddania (…) Fragmentu Y w odpłatne używanie.

Wnioskodawca finansuje prace remontowo-budowlane z własnego majątku, w który został wyposażony przez swoich Fundatorów.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia prac budowlanych i wykończeniowych. W celu (…) Fragmentu Y Wnioskodawca korzysta z usług profesjonalnych podmiotów, operujących w branży budowlano-wykończeniowej. Z tego tytułu Wnioskodawca ponosi niezbędne wydatki na prace remontowo-budowlane, w tym wynagrodzenie za zakupione usługi remontowo-budowlane oraz koszty materiałów budowlanych, zgodnie z umowami zawartymi z podwykonawcami.

Ponieważ Wnioskodawca jest osobą prawną i podatnikiem zobowiązanym do prowadzenia ksiąg rachunkowych, wydatki na prace remontowo-budowlane są ujmowane w kosztach, zgodnie z przepisami rachunkowymi i podatkowymi. Zgodnie z przepisami rachunkowymi i podatkowymi, wydatki na prace remontowo-budowlane są przede wszystkim kapitalizowane w wartości początkowej środka trwałego jakim jest Fragment Y, o ile danego wydatku - w świetle przepisów rachunkowych i podatkowych - nie należy ująć w kosztach na bieżąco.

Od momentu oddania Fragmentu Y w odpłatne używanie Fundacja będzie ujmować w kosztach odpisy amortyzacyjne, zgodnie z przepisami rachunkowymi i podatkowymi. Po tej dacie wszelkie ewentualne nakłady na utrzymanie Fragmentu Y w stanie niepogorszonym, ponoszone przez Fundację, będą ujmowane w jej kosztach na bieżąco, zgodnie z przepisami rachunkowymi i podatkowymi.

Fundacja zamierza prowadzić prace remontowo-budowlane w porozumieniu z Pozostałymi Właścicielami Y tak, aby to cały Y mógł zostać oddany wspólnie przez Fundację i Pozostałych Właścicieli Y do odpłatnego używania.

Nie można jednak wykluczyć, że z uwagi na nieprzewidziane okoliczności biznesowe, Fundacja przeprowadzi prace remontowo-budowlane Fragmentu Y bez porozumienia z Pozostałymi Właścicielami Y lub odda Fragment Y w odpłatne używaniu we własnym zakresie, bowiem Fragment Y może funkcjonować w obrocie gospodarczym niezależnie od pozostałych części składowych Y, pozostających własnością Pozostałych Właścicieli Y.

Planowane jest, że Podmiot, na rzecz którego Fragment Y zostanie wynajęty, będzie podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT z Fundatorami, Beneficjentami lub Fundacją, przy założeniu że wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5% (dalej jako: „Podmiot powiązany”).

Wnioskodawca zamierza udostępnić Fragment Y do korzystania Podmiotowi powiązanemu za rynkowym wynagrodzeniem, na podstawie umowy najmu, o której mowa w art. 659 i nast. Kodeksu cywilnego, co jest standardem w obrocie gospodarczym.

Wnioskodawca zamierza oddać Fragment Y w najem długoterminowy, na okres przekraczający co najmniej rok. Wnioskodawca nie zamierza oddawać Fragmentu Y w tzw. najem krótkoterminowy.

Podmiot powiązany będzie wykorzystywał najmowany Fragment Y do prowadzenia działalności gospodarczej wykraczającej poza działalność, o której mowa w art. 5 UFR.

Pytania

 1) Czy przychody, które będą uzyskiwane przez Fundację z najmu Fragmentu Y do Podmiotu powiązanego, nie będą zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT i dochód (przychód) Fundacji z tego tytułu będzie opodatkowany zgodnie z art. 7, art. 18 i art. 19 ustawy o CIT?

 2) Czy przy kalkulacji podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 18 ustawy o CIT, Fundacja będzie uprawniona do pomniejszenia przychodów z najmu Fragmentu Y do Podmiotu powiązanego o koszty ich uzyskania w rozumieniu art. 15 ustawy o CIT, w tym poprzez ujęcie w kosztach uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjne od wartości początkowej środka trwałego w postaci Fragmentu Y, zgodnie z art. 7 w zw. z art. 15 i art. 18 ustawy o CIT?

 3) Czy do dochodu (przychodu) Fundacji z najmu Fragmentu Y do Podmiotu powiązanego zastosowanie znajdzie stawka podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT?

 4) Czy podatek dochodowy od osób prawnych zapłacony przez Fundację od dochodu (przychodu) z najmu Fragmentu Y do Podmiotu powiązanego, obliczony zgodnie z art. 19 ustawy o CIT, będzie pomniejszał podatek dochodowy od osób prawnych od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez Fundację bezpośrednio lub pośrednio (1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 UFR, (2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, (3) świadczenia w postaci ukrytych zysków, do wysokości kwoty tego ostatniego podatku?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

   - przychody, które będą uzyskiwane przez Fundację z najmu Fragmentu Y do Podmiotu powiązanego, nie będą zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT i dochód (przychód) Fundacji z tego tytułu będzie opodatkowany zgodnie z art. 7, art. 18 i art. 19 ustawy o CIT;

   - przy kalkulacji podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 18 ustawy o CIT, Fundacja będzie uprawniona do pomniejszenia przychodów z najmu Fragmentu Y do Podmiotu powiązanego o koszty ich uzyskania w rozumieniu art. 15 ustawy o CIT, w tym poprzez ujęcie w kosztach uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środka trwałego w postaci Fragmentu Y, zgodnie z art. 7 w zw. z art. 15 i art. 18 ustawy o CIT;

   - do dochodu (przychodu) Fundacji z najmu Fragmentu Y do Podmiotu powiązanego zastosowanie znajdzie stawka podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT;

   - podatek dochodowy od osób prawnych zapłacony przez Fundację od dochodu (przychodu) z najmu Fragmentu Y do Podmiotu powiązanego, obliczony zgodnie z art. 19 ustawy o CIT, będzie pomniejszał podatek dochodowy od osób prawnych od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez Fundację bezpośrednio lub pośrednio (1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 UFR, (2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, (3) świadczenia w postaci ukrytych zysków, do wysokości kwoty tego ostatniego podatku.

Uzasadnienie do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

Jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, że planuje wynajem Fragmentu Y do Podmiotu powiązanego, który będzie podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z Fundacją, Beneficjentami lub Fundatorami, przy założeniu że wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

Zgodnie z art. 6 ust. 8 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

W takim przypadku, do przychodów uzyskiwanych przez Fundację z tytułu najmu Fragmentu Y do Podmiotu powiązanego, stosownie do przywołanego przepisu art. 6 ust. 8 ustawy o CIT, nie znajdzie zastosowania zwolnienie z podatku CIT przewidziane w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Skoro zwolnienie przewidziane w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania, to przychody uzyskiwane przez Fundację z tytułu najmu Fragmentu Y do Podmiotu powiązanego będą opodatkowane CIT na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 zdanie 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów.

Dochodem ze źródła przychodów, z pewnymi zastrzeżeniami, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ustawy o CIT).

Przychody z najmu nieruchomości nie zostały wymienione w zamkniętym katalogu przychodów z zysków kapitałowych, wymienionym w art. 7b ustawy o CIT. Zatem przychody uzyskiwane przez Fundację z tytułu najmu Fragmentu Y do Podmiotu powiązanego będą kwalifikowane do innych źródeł przychodów niż zyski kapitałowe.

Podstawę opodatkowania, z pewnymi zastrzeżeniami, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7, po odliczeniach przewidzianych w art. 18 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o CIT, podatek, z pewnymi zastrzeżeniami, wynosi:

 1) 19% podstawy opodatkowania;

 2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Mając na uwadze całość powyższych rozważań, zdaniem Wnioskodawcy, przychody, które będą uzyskiwane przez Fundację z najmu Fragmentu Y do Podmiotu powiązanego, nie będą zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT i dochód (przychód) Fundacji z tego tytułu będzie opodatkowany zgodnie z art. 7, art. 18 i art. 19 ustawy o CIT.

Uzasadnienie do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Podstawę opodatkowania, z pewnymi zastrzeżeniami, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po dokonaniu stosownych odliczeń (art. 18 ust. 1 ustawy o CIT).

Dochodem ze źródła przychodów, z pewnymi zastrzeżeniami, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (art. 7 ust. 2 zdanie 1 ustawy o CIT).

Natomiast, zgodnie z art. 15 ust. 1 zdanie 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Jak wskazano w art. 15 ust. 6 ustawy o CIT, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Zgodnie z art. 16a ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością, o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

W opisie zdarzenia przyszłego wskazano, że Fundacja, jako osoba prawna i podatnik, zobowiązana jest do prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z przepisami rachunkowymi i podatkowymi i ujmuje wydatki na prace remontowo-budowlane w kosztach, zgodnie z tymi przepisami.

W zgodzie z przepisami rachunkowymi i podatkowymi wydatki na prace remontowo-budowlane kapitalizuje w wartości początkowej środka trwałego jakim jest Fragment Y, o ile danego wydatku - w świetle przepisów rachunkowych i podatkowych - nie należy ująć w kosztach na bieżąco.

Mając na uwadze całość powyższych rozważań, zdaniem Wnioskodawcy, przy kalkulacji podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 18 ustawy o CIT, Fundacja będzie uprawniona do pomniejszenia przychodów z najmu Fragmentu Y do Podmiotu powiązanego o koszty ich uzyskania w rozumieniu art. 15 ustawy o CIT, w tym poprzez ujęcie w kosztach uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjne od wartości początkowej środka trwałego w postaci Fragmentu Y, zgodnie z art. 7 w zw. z art. 15 i art. 18 ustawy o CIT.

Uzasadnienie do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

Jak wynika z art. 24q ust. 8 ustawy o CIT, w przypadku określonym w art. 6 ust. 8 podatek, o którym mowa w ust. 1, może być pomniejszony o kwotę zapłaconego przez fundację rodzinną podatku obliczonego zgodnie z art. 19 w wysokości nie większej niż kwota należnego podatku, o którym mowa w ust. 1.

Zatem, na gruncie przywołanej regulacji, wolą ustawodawcy było określenie stawki podatku dochodowego do przychodów z najmu/dzierżawy składników majątku fundacji rodzinnej, które są równocześnie wyłączone ze zwolnienia z podatku CIT na mocy art. 6 ust. 8 ustawy o CIT, na zasadach określonych w art. 19 tej ustawy.

Jak wynika z art. 19 ust. 1 ustawy o CIT, podatek, (z zastrzeżeniami), wynosi:

 1) 19% podstawy opodatkowania;

 2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczy y wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Równocześnie, jak wynika z art. 19 ust. 1b ustawy o CIT, przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych oraz fundacji rodzinnych.

Na gruncie przywołanych przepisów, właściwą stawką dla dochodów z najmu dzierżawy składników mienia fundacji rodzinnej do podmiotów powiązanych powinna być wyłącznie stawka 19%, bowiem stawka 9% nie można znaleźć zastosowania do fundacji rodzinnej z mocy prawa.

Co prawda, zgodnie z art. 24s ust. 1 ustawy o CIT [winno być art. 24r ust. 1 ustawy o CIT - przyp. organu], w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Jednak, a contrario, jeżeli działalność fundacji rodzinnej nie wykracza poza dozwoloną działalność gospodarczą, to stawka podatku 25% nie znajdzie zastosowania.

Działalność, o której mowa w art. 6 ust. 8 ustawy o CIT, mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej fundacji rodzinnej. Zatem do przychodów Fundacji z wynajmu Fragmentu Y do Podmiotu powiązanego zastosowania nie może znaleźć stawka CIT 25%.

Podsumowując, nie powinno budzić wątpliwości, że przychody które będą uzyskiwane przez Fundację z wynajmu (lub oddania w odpłatne użytkowanie) Fragmentu Y do Podmiotu powiązanego będą podlegały opodatkowaniu według 19% stawki CIT, co potwierdza wykładnia systemowa art. 24q ust. 1 ustawy o CIT, który wprost referuje do stawki określonej w art. 19 ustawy o CIT, w związku z art. 19 ust. 1b ustawy o CIT, który wyłączenie możliwości stosowania stawki obniżonej (9%) dla fundacji rodzinnych oraz art. 24s ust. 1 ustawy o CIT [winno być art. 24r ust. 1 ustawy o CIT - przyp. organu], który przewiduje stawkę CIT 25% tylko w przypadku działalności wykraczającej poza dozwoloną działalność gospodarczą fundacji rodzinnej, a taką niedozwoloną działalnością nie jest wynajem (lub oddanie w odpłatne użytkowanie) Fragmentu Y do Podmiotu powiązanego przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze całość powyższych rozważań, zdaniem Wnioskodawcy, do dochodu (przychodu) Fundacji z najmu Fragmentu Y do Podmiotu powiązanego zastosowanie znajdzie stawka podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Uzasadnienie do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4.

Zgodnie z art. 24q ust. 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

3) świadczenia w postaci ukrytych zysków

  - wynosi 15% podstawy opodatkowania.

Równocześnie zgodnie z art. 24q ust. 8 ustawy o CIT, w przypadku określonym w art. 6 ust. 8 podatek, o którym mowa w ust. 1, może być pomniejszony o kwotę zapłaconego przez fundację rodzinną podatku obliczonego zgodnie z art. 19 w wysokości nie większej niż kwota należnego podatku, o którym mowa w ust. 1.

Przywołane powyżej regulacje statuują zasadę, że podatek należny na podstawie art. 6 ust. 8 ustawy o CIT, tj. podatek od dochodu fundacji z dzierżawy/najmu majątku do podmiotu powiązanego w rozumieniu regulacji o cenach transferowych (przy założeniu progu powiązań na poziomie od 5%), pomniejsza podatek fundacji rodzinnej, należny od:

- świadczeń realizowanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjentów fundacji

- od mienia wydawanego w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej oraz

- od ukrytych zysków.

Zatem podatek CIT, który zostanie zapłacony przez Fundację, zgodnie z art. 19 ustawy o CIT, od dochodu (przychodu) z najmu Fragmentu Y do Podmiotu powiązanego, będzie mógł zostać odliczony od podatku CIT, który będzie płacony przez Fundację na podstawie art. 24q ust. 1 ustawy o CIT, w związku z wypłatą świadczeń do Beneficjentów.

Mając na uwadze całość powyższych rozważań, zdaniem Wnioskodawcy, podatek dochodowy od osób prawnych zapłacony przez Fundację od dochodu (przychodu) z najmu Fragmentu Y do Podmiotu powiązanego, obliczony zgodnie z art. 19 ustawy o CIT, będzie pomniejszał podatek dochodowy od osób prawnych od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez Fundację bezpośrednio lub pośrednio:

1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 UFR,

2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

3) świadczenia w postaci ukrytych zysków, do wysokości kwoty tego ostatniego podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2  ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

W myśl art. 6 ust. 8 ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów, jednym z dozwolonych zakresów działalności gospodarczej fundacji rodzinnej jest wymieniony w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufr najem, dzierżawa oraz udostępnianie mienia do korzystania na innej podstawie.

Ustawodawca dokonał jednak ograniczenia w korzystaniu ze zwolnienia w tym zakresie. W stosunku do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%, co wynika z art. 6 ust. 8 ustawy o CIT.

W opisie zdarzenia przyszłego wskazali Państwo, że Najemcą na rzecz którego zostanie odpłatnie wynajęty Fragment Y, będzie podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT z Fundatorami, Beneficjentami lub Fundacją, przy założeniu że wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

Zatem wyłączenie, o którym mowa w art. 6 ust. 8 ustawy o CIT, znajdzie zastosowanie w Państwa sprawie. Co oznacza, że przychody, które będą uzyskiwane przez Fundację z najmu Fragmentu Y do Podmiotu powiązanego, nie będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

W opisanych okolicznościach, należy zgodzić się z Państwem, że najmu Fragmentu na rzecz podmiotu powiązanego nie można uznać za działalność wykraczającą poza dozwoloną działalność fundacji, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr. W konsekwencji nie znajdzie zastosowania stawka podatku w wysokości 25%. W związku z wyłączeniem na mocy art. 6 ust. 8 ustawy o CIT określonego w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT zwolnienia podmiotowego fundacji rodzinnej, właściwą stawką w podatku dochodowym od osób prawnych w związku ze świadczeniem odpłatnego wynajmu Fragmentu Y do Podmiotu powiązanego będzie 19% stawka podatku. Dochód z tego tytułu zakwalifikowany jako dochód z innych źródeł będzie więc podlegał opodatkowaniu na zasadach ogólnych 19% stawką podatku CIT - zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Jak wynika z art. 19 ustawy o CIT:

Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:

                 1) 19% podstawy opodatkowania;

                 2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Stosownie do treści art. 19 ust. 1b ustawy o CIT:

Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych oraz fundacji rodzinnych.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 1 i 3 jest prawidłowe.

 Odnosząc się do Państwa wątpliwości sformułowanych w pytaniu nr 3 w pierwszej kolejności należy wskazać, że w myśl art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o CIT:

                 1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

                 2. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Z kolei w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o CIT:

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z kolei stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz to, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym. W tym celu każdorazowo wymagana jest ocena istnienia związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodów lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o CIT:

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Zgodnie z art. 16a ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością.

Stosownie do art. 16g ust. 13 ustawy o CIT:

Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10 000 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10 000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Z kolei na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. a tiret drugie ustawy o CIT:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych nieodpłatnie, jeżeli dochód z tego tytułu jest zwolniony od podatku dochodowego.

Z uwagi na treść powołanego art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. a ustawy o CIT należy uznać, że odpisy amortyzacyjnych od nieruchomości wniesionych na pokrycie funduszu założycielskiego Fundacji rodzinnej nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Biorąc powyższe pod uwagę, skoro w drodze wyjątku od ogólnej zasady na mocy art. 6 ust. 8 ustawy o CIT osiągane przychody Fundacji Rodzinnej z tytułu wynajmu Fragmentu do Podmiotu powiązanego będą podlegały opodatkowaniu po stronie Fundacji to będzie ona także uprawniona do rozpoznania jako kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w celu uzyskania przychodu z tego wynajmu. Tym samym Fundacja będzie mogła rozpoznać jako koszty uzyskania przychodów koszty prac remontowo-budowlanych (w tym poprzez odpisy amortyzacyjne) oraz ewentualne nakłady na utrzymanie Fragmentu w stanie niepogorszonym.

Fundacja Rodzinna będzie uprawniona do ujęcia w kosztach uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środka trwałego w postaci Fragmentu Y, wyłącznie w części, w której Fundacja poniosła koszty prac remontowo-budowlanych. Natomiast w pozostałej części odpisy amortyzacyjne z uwagi na treść art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. a tiret drugie ustawy o CIT nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Należy zaznaczyć, że przy kalkulacji podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 18 ustawy o CIT, Fundacja będzie uprawniona do pomniejszenia przychodów z najmu Fragmentu Y do podmiotu powiązanego o koszty ich uzyskania w rozumieniu art. 15 ustawy o CIT z tym, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. a tiret drugie ustawy o CIT nie ma możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości początkowej środka trwałego w postaci Fragmentu Y, która obejmuje wartość samego Y na moment wniesienia do Fundacji na pokrycie funduszu założycielskiego. Kosztem podatkowym będą odpisy amortyzacyjne tylko w tej części, w której odpowiadają poniesionym kosztom prac remontowo-budowlanych.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2, z powyższym zastrzeżeniem uznano za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii możliwości pomniejszenia przez Fundację Rodzinną podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu świadczeń określonych w art. 2 ust. 2 ufr, mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej oraz świadczenia w postaci ukrytych zysków o podatek zapłacony od dochodu z wynajmu Fragmentu Y do Podmiotu powiązanego obliczonego zgodnie z art. 19 tej ustawy, przywołać należy regulujące je przepisy ustawy o CIT.

Stosownie do art. 24q ust. 1 ustawy o CIT:

Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

3) świadczenia w postaci ukrytych zysków

      - wynosi 15% podstawy opodatkowania

Zgodnie z art. 24q ust. 8 i 9 ustawy o CIT:

 8. W przypadku określonym w art. 6 ust. 8 podatek, o którym mowa w ust. 1, może być pomniejszony o kwotę zapłaconego przez fundację rodzinną podatku obliczonego zgodnie z art. 19 w wysokości nie większej niż kwota należnego podatku, o którym mowa w ust. 1.

 9. Pomniejszenia, o którym mowa w ust. 8, dokonuje się, jeżeli zobowiązanie z tytułu podatku obliczonego zgodnie z art. 19 nie uległo przedawnieniu.

Jak wskazano wcześniej w sytuacji świadczenia najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie podmiotom powiązanym do prowadzenia działalności, fundacja rodzinna będzie zobowiązana do opodatkowania dochodu z tego tytułu na zasadach ogólnych według stawki 19%.

Przywołany wyżej art. 24q ust. 8 ustawy o CIT wskazuje, że w takim przypadku fundacji rodzinnej będzie przysługiwało pomniejszenie podatku, o którym mowa w art. 24q ust. 1 ustawy o CIT o kwotę zapłaconego przez fundację rodzinną podatku zgodnie z art. 19 ustawy o CIT.

Zatem podatek z tytułu wynajmu Fragmentu Y do podmiotu powiązanego, płacony w związku z zastosowaniem wyłączenia ze zwolnienia na podstawie art. 6 ust. 8 ustawy o CIT, będzie pomniejszał podatek, o którym mowa w art. 24q ust. 1 ustawy o CIT tj. podatek od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez Fundację Rodzinną bezpośrednio lub pośrednio  świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, mienia w związku z rozwiązaniem Fundacji Rodzinnej,  świadczenia w postaci ukrytych zysków.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

     - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.