Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 24 czerwca 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) Fundacja Rodzinna (dalej: „Wnioskodawca” lub „Fundacja”) jest fundacją rodzinną w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326 z późn. zm., dalej: „UFR”). Fundacja podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Fundacja została ustanowiona przez Fundatorkę A, która wniosła wkład w postaci środków pieniężnych, (…). A, wraz z B mają status Beneficjentów, a zarazem wchodzą w skład Zarządu Fundacji. Pozostałymi Beneficjentami są zstępni Fundatorki.

Istotą działalności Fundacji rodzinnej jest zarządzanie majątkiem, jego akumulacja, oraz dokonywanie wypłat na rzecz uprawnionych. W ramach swojej działalności, Fundacja dysponując majątkiem wniesionym przez Fundatorów oraz wypracowanym w ramach swojej działalności, będzie dokonywać:

1)wypłat świadczeń, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2)przekazania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

3)świadczenia w postaci ukrytych zysków;

zgodnie ze statutem Fundacji (dalej określane jako „Świadczenia”).

W ramach opisanego powyżej planowanego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca powziął następujące wątpliwości.

Pytania

1.Czy wypłacając Świadczenia, Fundacja nalicza 15% podatek CIT na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przyjmując za podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 24q ust. 2 wartość Świadczenia, które trafia do rąk beneficjenta, tj. sam ww. podatek CIT nie pomniejsza wypłacanego Świadczenia?

2.Czy 15% podatek CIT od wartości wypłacanych przez Fundację Świadczeń nie jest potrącany z wartości wypłacanego Świadczenia, zatem nie występuje w tym przypadku pojęcie brutto ani netto, gdyż beneficjent zawsze otrzymuje Świadczenie w takiej wysokości, w jakiej wynika to ze statutu Fundacji oraz innych zasad ustalania wartości Świadczenia do wypłaty?

3.Czy w związku z powyższym, jeżeli 15% podatek ryczałtowy CIT od wartości wypłacanych Świadczeń nie jest potrącany od wartości wypłacanego Świadczenia, to nie obciąża Beneficjenta ani jego majątku w postaci otrzymywanego Świadczenia, lecz obciąża pozostały majątek Fundacji obliczony bez wartości Świadczenia?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy:

Ad 1. wypłacając Świadczenia Fundacja nalicza 15% podatek CIT na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”) przyjmując za podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 24q ust. 2 wartość Świadczenia, które trafia do rąk Beneficjenta, tj. sam ww. podatek CIT nie pomniejsza wypłacanego Świadczenia.

Ad 2. 15% podatek CIT od wartości wypłacanych przez Fundację Świadczeń nie jest potrącany od wartości wypłacanego Świadczenia, zatem nie występuje w tym przypadku pojęcie brutto ani netto, gdyż beneficjent zawsze otrzymuje Świadczenie w takiej wysokości, w jakiej wynika to ze statutu Fundacji oraz innych zasad ustalania wartości Świadczenia do wypłaty.

Ad 3. jeżeli 15% podatek CIT od wartości wypłacanych Świadczeń nie jest potrącany od wartości wypłacanego Świadczenia, przez co nie obciąża Beneficjenta ani jego majątku w postaci otrzymywanego Świadczenia, lecz obciąża pozostały majątek Fundacji obliczony bez wartości Świadczenia.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do wszystkich pytań jest wspólne, w związku z tym, że pytania dotyczą tego samego przepisu prawa podatkowego oraz są od siebie współzależne.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 oraz ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT, ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych, a także fundacji rodzinnych w organizacji.

Art. 4 ust. 1 UFR stanowi, że Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

Fundacja Rodzinna podlega zwolnieniu podmiotowemu z CIT - zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku fundację rodzinną”. Jednakże, w myśl art. 6 ust. 6 ustawy o CIT „zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

Zgodnie z art. 24q ust. 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

1)świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2)mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

3)świadczenia w postaci ukrytych zysków

- wynosi 15% podstawy opodatkowania.

Stosownie do art. 2 ust. 2 UFR, przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

Zgodnie z art. 24q ust. 2 ustawy o CIT, podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości świadczenia lub mienia, o których mowa w ust. 1”. rzez podstawę opodatkowania, zgodnie z ust. 2 ww. przepisu należy rozumieć przychód odpowiadający wartości przekazywanego świadczenia lub mienia.

Na podstawie powyższego należy stwierdzić, że Świadczenie Fundacji na rzecz Beneficjenta podlega opodatkowaniu podatkiem CIT w wysokości 15% wartości świadczenia, a Fundacja pełni rolę podatnika.

Obciążenie finansowe z tytułu podatku ciąży na fundacji. Z tego względu, wypłacając Świadczenia, Fundacja nie ma prawa pomniejszać wartości tego Świadczenia o podatek CIT, który zawsze obciąża podatnika CIT. W tym przypadku nie występuje zatem pojęcie brutto ani netto, gdyż Beneficjent otrzymuje Świadczenie w wysokości wynikającej ze statutu fundacji oraz innych zasad dot. ustalania jego wartości.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że wypłacając świadczenia na rzecz beneficjentów Fundacja będzie zobowiązana naliczyć i odprowadzić 15% podatek dochodowy na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 updop, przyjmując za podstawę opodatkowania wartość określoną w art. 24q ust. 2 updop. Tym samym podstawą opodatkowania jest wartość świadczenia które trafia do rąk beneficjenta, tj. sam ww. podatek nie pomniejsza wypłacanego świadczenia. Zatem 15% podatek obciążać będzie majątek Fundacji, a nie wartość wypłacanego świadczenia beneficjentowi. Podatkiem dochodowym w wysokości 15% od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio świadczenia jest więc obciążona fundacja rodzinna wypłacająca te świadczenia, a nie beneficjent.

W przepisach ustawy o CIT brak jest normy, która nakazywałaby Fundacji dokonującej wypłaty Świadczeń wystąpić w roli płatnika. Normą taką nie jest art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, odnoszący się jedynie do wypłaty świadczeń, określonych w art. art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 ustawy o CIT. Brak jest również w ustawie o CIT regulacji analogicznej do art. 26aa ustawy o CIT, nakładającą obowiązki płatnika na szczególny typ podatnika, jakim jest spółka nieruchomościowa. W rezultacie brak jest jakiejkolwiek normy, która uzasadniałaby wystąpienie przez Fundację rodzinną w roli płatnika.

Stanowisko Wnioskodawcy jest tożsame z oceną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej stanowisk w zakresie zdarzeń przyszłych zbliżonych do przedmiotowego zdarzenia przyszłego oraz w odniesieniu do tego samego stanu prawnego zawartą w interpretacjach indywidulanych z 25 sierpnia 2023 r. o sygn. 0111-KDIB1-2.4010.261.2023.1.DP oraz 0111-KDIB1-2.4010.242.2023.1.DP.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że:

Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy o CIT:

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT:

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.

Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 ustawy o CIT.

W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, który stanowi, że:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6 ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

Fundacje rodzinne zostały, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, a także świadczeń w postaci ukrytych zysków.

Ponadto powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej. Do takiej fundacji nie znajdą również zastosowania przepisy art. 24r ust. 1–4, będzie się ona więc rozliczać na zasadach ogólnych.

Państwa wątpliwości dotyczą skutków podatkowych wypłaty świadczeń na rzecz Beneficjentów.

Zgodnie zatem jak wynika z art. 24q ust. 1 ustawy o CIT:

Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej

3) świadczenia w postaci ukrytych zysków

‒ wynosi 15% podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ufr:

Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

W art. 24q ust. 2 ustawy o CIT natomiast ustawodawca wyjaśnił, co stanowi podstawę opodatkowania:

Podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości świadczenia lub mienia, o których mowa w ust. 1.

Zatem, podstawę opodatkowania stanowić będzie przychód odpowiadający wartości świadczenia przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio na rzecz beneficjenta lub fundatora.

Zgodnie z art. 24q ust. 6 ustawy o CIT:

Podatek, o którym mowa w ust. 1, podlega wpłacie na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym świadczenie lub mienie, o których mowa w ust. 1, zostały przekazane lub postawione do dyspozycji.

Na postawie art. 24s ustawy o CIT:

1. Fundacja rodzinna jest obowiązana złożyć do urzędu skarbowego deklarację, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (przychodu) osiągniętego w roku podatkowym ‒ w terminie do końca trzeciego miesiąca roku następnego.

2. Deklarację, o której mowa w ust. 1, składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.

Z powołanych przepisów wynika zatem, że co do zasady fundacje rodzinne są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jednakże jak wskazano powyżej są pewne wyjątki.

Zgodnie bowiem z art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio świadczenia, o którym mowa w ustawie o fundacji rodzinnej wynosi 15% podstawy opodatkowania. Przez podstawę opodatkowania, zgodnie z ust. 2 ww. przepisu należy rozumieć wartość przekazywanego świadczenia lub mienia.

Zgodnie z przyjętym modelem opodatkowania w przypadku wypłaty świadczeń na rzecz Beneficjentów fundacja rodzinna występuje w charakterze podatnika. Obciążenie finansowe z tytułu podatku ciąży na fundacji. Podstawą opodatkowania jest wartość świadczenia przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio na rzecz Beneficjenta.

Podatek dochodowy z art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT obciąża zatem majątek fundacji, a nie wartość świadczenia wypłacanego Beneficjentowi. W tym przypadku nie występuje zatem pojęcie brutto ani netto, gdyż Beneficjent otrzymuje świadczenie w wysokości wynikającej ze statutu fundacji oraz innych zasad dot. ustalania jego wartości.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że wypłacając świadczenia na rzecz Beneficjentów Fundacja będzie zobowiązana naliczyć i odprowadzić 15% podatek dochodowy na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przyjmując za podstawę opodatkowania wartość określoną w art. 24q ust. 2 tej ustawy.

Należy zgodzić się z Państwem, że podstawa opodatkowania to wartość świadczenia które trafia do rąk beneficjenta, tj. sam ww. podatek nie pomniejsza wypłacanego świadczenia. Zatem 15% podatek obciążać będzie majątek Fundacji, a nie wartość wypłacanego świadczenia Beneficjentowi. 15% podatkiem dochodowym od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio świadczenia jest więc obciążona fundacja rodzinna wypłacająca te świadczenia, a nie Beneficjent.

Nawiązując do powyższego, należy zgodzić się z Państwem, że 15% podatek CIT od wartości wypłacanych przez Fundację świadczeń nie jest potrącany z wartości wypłacanego świadczenia zatem nie występuje w tym przypadku pojęcie brutto ani netto gdyż Beneficjent zawsze dostaje świadczenie w takiej wysokości w jakiej wynika to ze statutu Fundacji Rodzinnej oraz innych zasad ustalania wartości świadczenia do wypłaty.

Biorąc pod uwagę powyższe, Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1, 2, 3 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej wskazać należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.