
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
- stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 kwietnia 2025 r., wpłynął Państwa wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
F. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką kapitałową, posiadającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów w Polsce.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji oraz sprzedaży materaców, łóżek tapicerowanych i kontynentalnych, a także artykułów sypialnianych typu szafki nocne na rynku polskim oraz na rynkach zagranicznych. Spółka wchodzi w skład niemieckiej grupy kapitałowej. Wnioskodawca prowadzi działalność za pośrednictwem zakładu produkcyjnego zlokalizowanego w (…).
Wnioskodawca, na podstawie art. 13, art. 14 i art. 15 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 469 z późn. zm. - dalej: „ustawa o WNI”), w związku z § 4, § 7 i § 8 ust. 9 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2022 r., poz. 2861 z późn. zm. - dalej: „Rozporządzenie”) i § 1 Rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 29 sierpnia 2018 r. w sprawie powierzenia zarządzającemu Specjalną Strefą Ekonomiczną wydawania decyzji o wsparciu oraz wykonywania kontroli realizacji decyzji o wsparciu (Dz.U. z 2018 r., poz. 1701), a także na podstawie § 1 pkt 8) Rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 29 sierpnia 2018 r. w sprawie ustalenia obszarów i przypisania ich zarządzającym (Dz.U. z 2018 r., poz. 1698) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.), uzyskał decyzję o wsparciu nr (…) z dnia 16 lutego 2024 r. na realizację nowej inwestycji (dalej: „Inwestycja”), wydaną przez Specjalną Strefę Ekonomiczną Sp. z o.o. działającą w imieniu Ministra Rozwoju i Technologii (dalej: „Decyzja o wsparciu”).
Decyzja o wsparciu obejmuje prowadzenie przez Spółkę działalności gospodarczej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie następujących wyrobów wytworzonych lub usług określonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”) Głównego Urzędu Statystycznego:
- Sekcja C, dział 31, klasa 31.03 - Materace,
- Klasa 31.09 - Pozostałe meble.
Decyzja o wsparciu została wydana na czas określony - 14 lat licząc od dnia jej wydania.
Celem Inwestycji, dla której została wydana Decyzja o wsparciu, jest zwiększenie zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu Spółki. W ramach Inwestycji Spółka realizuje działania polegające na rozbudowie zakładu produkcyjnego Spółki w T. o powierzchnię produkcyjno-magazynową i biurową oraz zakupie dodatkowych maszyn, a także, systemu PPOŻ - systemu tryskaczy, w celu zwiększenia bezpieczeństwa. W związku z uzyskaniem Decyzji o wsparciu, Spółka rozpoczęła realizację Inwestycji w zakładzie produkcyjnym w T.
Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie Decyzji o wsparciu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT oraz przepisach ustawy o WNI wraz z przepisami wykonawczymi do tej ustawy, tj. przede wszystkim Rozporządzeniem.
Spółka, zgodnie z przepisami tych aktów prawnych, korzysta z limitu zwolnienia podatkowego kalkulowanego jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą (jak wskazano w § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia).
W związku z Inwestycją Wnioskodawca zobowiązał się do poniesienia po dniu wydania Decyzji o wsparciu kosztów kwalifikowalnych Inwestycji w rozumieniu:
- § 4 oraz § 8 ust. 1 pkt 1 lit. a - d Rozporządzenia o łącznej wartości co najmniej 16 378 000,00 zł w terminie do dnia 30 czerwca 2025 r.,
- § 4 oraz § 8 ust. 1 pkt 1 lit. e Rozporządzenia o łącznej wartości co najmniej 1 126 710,00 zł w terminie do dnia 30 czerwca 2030 r.
Zgodnie z treścią Decyzji o wsparciu, termin zakończenia realizacji Inwestycji, po upływie którego koszty Inwestycji nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane, z wyjątkiem kosztów określonych w § 8 ust. 1 pkt 1 lit. e) Rozporządzenia, określony został na dzień 30 czerwca 2025 r.
Maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych Inwestycji, o których mowa w § 8 ust. 9 Rozporządzenia wyniesie 17 504 710,00 zł.
Zgodnie z Decyzją o wsparciu, Inwestycja prowadzona jest w obrębie (…), w miejscowości T., na terenie działek o nr (…) o powierzchni 0,2089 ha, (…) o powierzchni 4,2120 ha i (…) o powierzchni 0,5706 ha (dalej: „teren realizacji inwestycji”).
Wnioskodawca realizuje Inwestycję opisaną w Decyzji o wsparciu w zakładzie produkcyjnym w T. i na terenie określonym w Decyzji o wsparciu prowadzi działalność gospodarczą obejmującą przede wszystkim działalność produkcyjną, handlową i usługową mieszczącą się w grupowaniach PKWiU wskazanych w treści Decyzji o wsparciu.
W ramach działalności prowadzonej na podstawie Decyzji o wsparciu na terenie zakładu produkcyjnego w T., Wnioskodawca produkuje m.in. łóżka kontynentalne i tapicerowane, szafki nocne, materace oraz stelaże.
Wyroby wytwarzane przez Wnioskodawcę w ramach działalności objętej Decyzją o wsparciu, tj. łóżka kontynentalne i tapicerowane, składają się m.in. z nóżek, drewnianej podstawy łóżka (skrzyni pod materac), łączącej materac i ramę na konstrukcji drewnianej, materaca, a także nakładki. W ramach procesu produkcyjnego łóżek Wnioskodawca we własnym zakresie wytwarza większość elementów (komponentów), z których powstaje finalny produkt gotowy, jakim jest łóżko. Jeżeli chodzi o poszczególne elementy łóżka w procesie produkcyjnym, to Wnioskodawca we własnym zakresie wytwarza:
- materace do łóżek - w tym zakresie, w procesie produkcji materaca Spółka sama docina bloki pianki materaca przy użyciu należącej do Wnioskodawcy maszyny do cięcia pianek, niemniej jednak, z uwagi na ograniczone zdolności produkcyjne maszyny Spółki, zdarzają się również sytuacje, że częściowo Wnioskodawca wykorzystuje zakupione, docięte na wymiar pianki materaca od zewnętrznych dostawców, natomiast same materace są produkowane wyłącznie przez Wnioskodawcę oraz w zakładzie produkcyjnym należącym do Wnioskodawcy,
- pokrowce na materace - Wnioskodawca szyje (wytwarza) pokrowce na materace samodzielnie, we własnym zakresie,
- drewniane podstawy łóżek (skrzynie pod materace), łączące materac i ramę na konstrukcji drewnianej - w tym zakresie Spółka posiada możliwość samodzielnej produkcji podstawy łóżka i produkuje takie podstawy sama, niemniej jednak, z uwagi na ograniczone możliwości produkcyjne, kupuje również gotowe podstawy drewniane łóżek od dostawców zewnętrznych,
- pozostałe elementy łóżek.
Elementy (komponenty) łóżek, których Spółka nie jest w stanie wyprodukować samodzielnie, we własnym zakresie, to m.in. nóżki łóżka, sprężyny materaców, czy też tkaniny. W związku z tym, Wnioskodawca kupuje takie gotowe komponenty od zewnętrznych dostawców.
Jeżeli chodzi o wskazane wyżej elementy w procesie produkcyjnym łóżka, których Wnioskodawca nie wytwarza samodzielnie, to ograniczenie takie wynika albo z braku możliwości, bądź też opłacalności wyprodukowania danego komponentu (np. w przypadku nóżek łóżka, sprężyn materaców lub tkanin), albo też jest spowodowane ograniczonymi możliwościami produkcyjnymi Wnioskodawcy (np. w przypadku podstawy drewnianej łóżka). W przypadku podstawy drewnianej łóżka oznacza to, iż Spółka jest w stanie samodzielnie, we własnym zakresie wytworzyć oraz wytwarza dany komponent, jednak z uwagi na to, że posiadane przez nią maszyny mają ograniczone możliwości produkcyjne, zdarzają się sytuacje, w których z uwagi na dużą ilość zleceń w danym okresie Spółka nie może wyprodukować wymaganej ilości komponentów łóżek własnymi mocami produkcyjnymi i, tym samym, zapewnić dostaw zamówionych łóżek w uzgodnionych terminach. W tym zakresie Wnioskodawca kupuje więc gotowe komponenty łóżek od dostawców zewnętrznych.
Z kolei w przypadku pianki materaca Wnioskodawca nie wytwarza tego komponentu samodzielnie od podstaw. Niemniej jednak, jak wskazano wyżej, w procesie produkcji łóżek Spółka albo samodzielnie docina bloki pianki przy wykorzystaniu własnej maszyny do cięcia pianek, albo też - z uwagi na ograniczone możliwości produkcyjne tej maszyny - w celu zapewnienia dostawy wymaganej ilości zamówionych przez klientów łóżek, Spółka kupuje gotowe, docięte na wymiar pianki od dostawców zewnętrznych.
W przypadku gotowych komponentów, takich jak podstawy drewniane łóżek, pianki materaca, nóżki łóżek, sprężyny materaców, a także tkaniny, Wnioskodawca kupuje takie elementy od zewnętrznych dostawców, tj. podmiotów niepowiązanych ze Spółką, prowadzących działalność poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu.
Gotowe komponenty zakupione od dostawców zewnętrznych co do zasady nie podlegają dalszej obróbce. Komponenty te są montowane przez Wnioskodawcę w wyrobie gotowym zgodnie ze standardowym procesem produkcyjnym łóżek, podobnie jak ma to miejsce w przypadku innych surowców kupowanych od niezależnych dostawców. Jeżeli chodzi o podstawy drewniane łóżek (skrzynie na materac), w przypadku gdy są one kupowane przez Spółkę jako gotowe komponenty od zewnętrznych dostawców, w kolejnym etapie prac w ramach procesu produkcyjnego łóżek podstawy te są jeszcze obijane oraz wykańczane materiałem przez pracowników tapicerni Wnioskodawcy.
Wnioskodawca dokonuje montażu poszczególnych komponentów stanowiących elementy konstrukcyjne łóżka we własnym zakresie i w ten sposób powstaje finalny produkt gotowy w postaci łóżek kontynentalnych i tapicerowanych. Elementy produktów zakupionych od dostawców zewnętrznych po dokonaniu przez Spółkę montażu końcowego stanowią nieodzowny element wyrobu gotowego, jakim jest łóżko kontynentalne lub tapicerowane. Wnioskodawca wskazuje, że nie zleca oraz nie zakupuje od podmiotów zewnętrznych usług montażu części lub komponentów łóżek.
Kluczowy element procesu produkcyjnego, tj. zbiór czynności i procesów technologicznych zaimplementowanych na potrzeby wytworzenia produktu gotowego, leży po stronie Wnioskodawcy. Spółka bowiem od samego początku do końca realizuje proces produkcji, wykorzystując do tego części oraz komponenty własne oraz obce (zakupione od dostawców zewnętrznych).
Spółka wskazuje, iż w sposób samodzielny, z wykorzystaniem kompetencji oraz know-how pracowników Spółki projektuje pod własną marką produkty finalne w postaci gotowych łóżek kontynentalnych i tapicerowanych, w tym tworzy projekty komponentów, określa ich kształt i właściwości. Niemniej jednak, w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca produkuje również wyroby pod obcymi markami, a w takim przypadku produkty mogą być zaprojektowane zarówno przez Wnioskodawcę, jak też przez odbiorców produktów Spółki, według przekazanych Spółce, oczekiwanych parametrów.
Wnioskodawca każdorazowo i w pełnym zakresie organizuje, realizuje, nadzoruje, a także w całości odpowiada za proces produkcyjny łóżek, jak również ponosi pełną odpowiedzialność za wytworzony produkt końcowy. Wnioskodawca sprawuje pełną kontrolę nad całym procesem produkcyjnym wytwarzanych łóżek i na żadnym etapie produkcji nie przenosi kontroli oraz odpowiedzialności za ten proces oraz za finalne produkty gotowe na żaden inny podmiot. Wszelkie procesy decyzyjne oraz wiążące polecenia w odniesieniu do produkcji wyrobów wytwarzanych przez Spółkę są dokonywane przez Wnioskodawcę oraz zapadają na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu. Tym samym, kluczowe decyzje dla działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę na podstawie Decyzji o wsparciu są podejmowane na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu.
Zakup gotowych komponentów do produkcji łóżek od podmiotów zewnętrznych stanowi jedynie jedną z faz produkcji wyrobów wytwarzanych przez Wnioskodawcę na terenie wskazanym w Decyzji o wsparciu, przy czym produkcja i sprzedaż wyrobów wytworzonych przy wykorzystaniu komponentów pozyskanych od zewnętrznych dostawców mieści się w zakresie PKWiU określonym w Decyzji o wsparciu. Komponenty kupowane przez Wnioskodawcę od zewnętrznych dostawców są istotne z punktu widzenia całego procesu produkcyjnego oraz są integralnym elementem procesu wytworzenia produktów Spółki. Niemniej jednak produkty nabywane od podmiotów zewnętrznych, poza terenem realizacji inwestycji, mają jedynie charakter pomocniczy, akcesoryjny oraz subsydiarny względem produkcji prowadzonej przez Wnioskodawcę na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu.
Podstawowe czynności w ramach procesu produkcyjnego wyrobów Wnioskodawcy wykonywane są na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu oraz przez pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę. Zasadnicza, decydująca część procesu produkcyjnego wytwarzanych przez Spółkę produktów, czyli m.in. łóżek kontynentalnych i tapicerowanych, materaców, szafek nocnych oraz stelaży, jest realizowana przez Wnioskodawcę, poprzez czynności wykonywane przez pracowników Wnioskodawcy.
Podstawowe czynności w ramach procesu produkcyjnego, wykonywane na terenie realizacji inwestycji, mają ścisły, funkcjonalny oraz nierozerwalny związek z czynnościami wykonanymi przez podmioty zewnętrzne, w ramach procesu produkcyjnego nabywanych przez Spółkę komponentów poza terenem realizacji inwestycji. Niemniej jednak - jak wskazano wyżej - czynności wykonywane przez podmioty zewnętrzne związane z dostawą do Spółki elementów gotowych do produkcji łóżek, takich jak np. nóżki łóżek, podstawy drewniane łóżek, pianki materaca, sprężyny materaców, czy też tkaniny mają wyłącznie charakter pomocniczy (akcesoryjny) wobec zasadniczych, kluczowych i decydujących czynności produkcyjnych wykonywanych przez Wnioskodawcę na terenie realizacji inwestycji.
Kalkulując procentowy udział kosztów komponentów kupowanych przez Wnioskodawcę od zewnętrznych dostawców w finalnym produkcie, rozumianym jako gotowe łóżko kontynentalne lub tapicerowane, sprzedawane bez elementów dodatkowych, które mogą być dokupione przez klienta opcjonalnie, wartość zakupu komponentów od dostawców zewnętrznych szacunkowo wynosi około 18% do łącznego kosztu wytworzenia oraz około 25% do wartości zużycia surowców. Udział ten z oczywistych względów może ulegać pewnym wahaniom +/-, niemniej jednak standardowo powinien oscylować wokół wskazanych wyżej wartości oraz proporcji w stosunku do łącznego kosztu wytworzenia produktu gotowego.
W przypadku produktów Spółki, takich jak szafki nocne, Wnioskodawca również wytwarza je we własnym zakresie, tj. zakupuje materiały do produkcji szafek (deski itp.), następnie we własnym zakresie docina je na określoną długość oraz kształt, a także samodzielnie montuje, skręca szafki z przygotowanych przez siebie elementów w zakładzie produkcyjnym w T. Następnie, pracownicy Wnioskodawcy obijają szafki materiałem w tapicerni. Szafki nocne, a także pozostałe produkty wytwarzane przez Spółkę w ramach działalności objętej Decyzją o wsparciu, takie jak skrzynie pościelowe itp., stanowią odrębne produkty, które mogą, lecz nie muszą być sprzedawane w komplecie wraz z łóżkiem. Są to produkty, które mogą być zakupione przez klientów dodatkowo, niezależnie od łóżek produkowanych przez Wnioskodawcę.
W odniesieniu do procesu produkcyjnego łóżek Spółka wskazuje, że w ramach prowadzonej działalności produkuje również pokrowce na materace. Pokrowce takie są natomiast wytwarzane przez pracowników Wnioskodawcy w zakładach produkcyjnych (szwalniach) Spółki, które są zlokalizowane poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu. W ramach tego etapu procesu produkcyjnego szwalnie położone poza terenem realizacji inwestycji zajmują się jedynie szyciem pokrowców i nie wykonują żadnych innych prac na rzecz Spółki.
Pokrowce na materace, które są szyte poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu, są następnie nakładane przez pracowników Wnioskodawcy na materace w ramach procesu produkcyjnego prowadzącego do wytworzenia gotowego produktu finalnego, tj. łóżka kontynentalnego lub tapicerowanego, który odbywa się w zakładzie produkcyjnym zlokalizowanym na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu.
Koszty zakupu komponentów do produkcji łóżek od zewnętrznych dostawców, jakie ponosi Wnioskodawca, są przez Wnioskodawcę faktycznie ponoszone z jego zasobów finansowych, mają charakter definitywny, nie są Wnioskodawcy zwracane w jakiejkolwiek formie, a także są należycie udokumentowane.
Pytania
1. Czy wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na zakup gotowych komponentów stanowiących element procesu produkcyjnego wyrobów gotowych wytworzonych przez Spółkę, nabywanych od dostawców zewnętrznych, prowadzących działalność poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu, stanowią i będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w ramach realizacji inwestycji określonej w Decyzji o wsparciu, które uwzględnia się przy wyliczeniu dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT?
2. Czy zakup przez Wnioskodawcę niektórych komponentów od dostawców zewnętrznych, prowadzących działalność poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu oraz wykorzystywanie tych komponentów w procesie wytworzenia produktów Spółki lub wykonywanie przez Spółkę jednego z etapów procesu produkcyjnego (szycie pokrowców na materace) w zakładach produkcyjnych Spółki zlokalizowanych poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu nie ma i nie będzie miał wpływu na możliwość oraz zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT w odniesieniu do dochodów ze sprzedaży wyrobów gotowych wyprodukowanych przez Spółkę na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu?
3. Czy uzyskane przez Wnioskodawcę dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie realizacji inwestycji w zakresie grupowań PKWiU określonych w Decyzji o wsparciu korzystają i będą korzystać w pełnym zakresie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34a i ust. 4 ustawy o CIT, niezależnie od tego, że w procesie wytwarzania produktów w ramach działalności prowadzonej na podstawie Decyzji o wsparciu Wnioskodawca wykorzystuje również gotowe komponenty (takie jak np. nóżki łóżek, drewniane podstawy łóżek, pianki materaca, sprężyny materaców, czy też tkaniny) zakupione od dostawców zewnętrznych, prowadzących działalność poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu?
4. Czy uzyskane przez Wnioskodawcę dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie realizacji inwestycji w zakresie grupowań PKWiU określonych w Decyzji o wsparciu korzystają i będą korzystać w pełnym zakresie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34a i ust. 4 ustawy o CIT, niezależnie od tego, że w procesie wytwarzania produktów w ramach działalności prowadzonej na podstawie Decyzji o wsparciu Wnioskodawca wykonuje jeden z etapów procesu produkcyjnego (szycie pokrowców na materace) w zakładach produkcyjnych Spółki zlokalizowanych poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu?
Państwa stanowisko w sprawie
1. Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na zakup gotowych komponentów stanowiących element procesu produkcyjnego wyrobów gotowych wytworzonych przez Spółkę, nabywanych od dostawców zewnętrznych, prowadzących działalność poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu, stanowią i będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w ramach realizacji Inwestycji określonej w Decyzji o wsparciu, które uwzględnia się przy wyliczeniu dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.
2. Zdaniem Wnioskodawcy, zakup przez Wnioskodawcę niektórych komponentów od dostawców zewnętrznych, prowadzących działalność poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu oraz wykorzystywanie tych komponentów w procesie wytworzenia produktów Spółki, lub wykonywanie przez Spółkę jednego z etapów procesu produkcyjnego (szycie pokrowców na materace) w zakładach produkcyjnych Spółki zlokalizowanych poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu nie ma i nie będzie miał wpływu na możliwość oraz zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT w odniesieniu do dochodów ze sprzedaży wyrobów gotowych wyprodukowanych przez Spółkę na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu.
3. Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskane przez Spółkę dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie realizacji inwestycji w zakresie grupowań PKWiU określonych w Decyzji o wsparciu korzystają i będą korzystać w pełnym zakresie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34a i ust. 4 ustawy o CIT, niezależnie od tego, że w procesie wytwarzania produktów w ramach działalności prowadzonej na podstawie Decyzji o wsparciu Wnioskodawca wykorzystuje również gotowe komponenty (takie jak np. nóżki łóżek, drewniane podstawy łóżek, pianki materaca, sprężyny materaców, czy też tkaniny) zakupione od dostawców zewnętrznych, prowadzących działalność poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu.
4. Zdaniem Wnioskodawcy, dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie realizacji inwestycji w zakresie grupowań PKWiU określonych w Decyzji o wsparciu korzystają i będą korzystać w pełnym zakresie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34a i ust. 4 ustawy o CIT, niezależnie od tego, że w procesie wytwarzania produktów w ramach działalności prowadzonej na podstawie Decyzji o wsparciu Wnioskodawca wykonuje jeden z etapów procesu produkcyjnego (szycie pokrowców na materace) w zakładach produkcyjnych Spółki zlokalizowanych poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy przyporządkowane do pytań.
Uwagi wstępne
Wsparcie na realizację nowych inwestycji, z którego korzysta Wnioskodawca, jest udzielane przedsiębiorcom w drodze decyzji o wsparciu na zasadach określonych w ustawie o WNI. Wsparcie to jest przyznawane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, w odniesieniu do dochodów osiągniętych w związku z realizacją nowej inwestycji, na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI pod pojęciem nowej inwestycji należy rozumieć:
a) inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub
b) nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.
Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy o WNI, wsparcie na realizację nowej inwestycji jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 4 ustawy o WNI zwolnienie od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.
Jak wynika z art. 13 ust. 1 ustawy o WNI, wsparcie, o którym mowa wyżej, udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji o wsparciu.
Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o WNI, przedmiotem decyzji o wsparciu jest nowa inwestycja przedsiębiorcy, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona przepisami wydanymi na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o WNI, tj. stosownymi rozporządzeniami Rady Ministrów.
Elementy decyzji o wsparciu zostały wyszczególnione w art. 15 ust. 1 ustawy o WNI, w którym wskazano, że decyzja ta musi zawierać okres jej obowiązywania, przedmiot działalności gospodarczej objętej wsparciem, a także warunki, które muszą zostać spełnione przez przedsiębiorcę. Warunki te odnoszą się m.in. do:
- obowiązku tworzenia przez przedsiębiorcę określonej liczby nowych miejsc pracy w związku z realizacją nowej inwestycji, przez określony czas,
- obowiązku poniesienia przez przedsiębiorcę w określonym terminie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji,
- terminu zakończenia realizacji nowej inwestycji, po upływie którego koszty nowej inwestycji poniesione przez przedsiębiorcę nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane, z wyłączeniem dwuletnich kosztów pracy, kosztów związanych z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli oraz leasingu finansowego, które mogą być kwalifikowane po terminie zakończenia inwestycji;
- maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych, jakie mogą być uwzględnione przy określeniu maksymalnej wysokości pomocy publicznej,
- kryteriów ilościowych i kryteriów jakościowych, do których spełnienia zobowiązał się przedsiębiorca,
- terenu, na którym nowa inwestycja zostanie zrealizowana z uwzględnieniem danych ewidencyjnych nieruchomości.
Uzasadnienie do pytania nr 1:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Tym samym, aby dany wydatek mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodu, w odniesieniu do dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, koszt taki powinien pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami uzyskiwanymi z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie realizacji inwestycji określonym w decyzji o wsparciu.
Art. 16 ust. 1 ustawy o CIT zawiera katalog kosztów, które podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów. Aby dany wydatek mógł więc zostać zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodów, jednym z podstawowych warunków jest, aby koszt taki nie mieścił się w katalogu zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Z ugruntowanego wśród organów podatkowych, jak też w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz w doktrynie stanowiska wynika, że aby dane wydatki mogły zostać zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów, niezbędne jest spełnienie przez nie następujących warunków:
- wydatki takie muszą zostać faktycznie poniesione przez podatnika z jego zasobów majątkowych,
- muszą mieć definitywny charakter,
- nie mogą zostać zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie,
- muszą pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
- nie mogą mieścić się w katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,
- muszą zostać należycie udokumentowane.
Koszty zakupu komponentów do produkcji łóżek od zewnętrznych dostawców, jakie ponosi Wnioskodawca, są przez Wnioskodawcę faktycznie ponoszone z jego zasobów finansowych, mają charakter definitywny, nie są Wnioskodawcy zwracane w jakiejkolwiek formie, a także są należycie udokumentowane. Jeżeli chodzi o związek ponoszonych kosztów zakupu komponentów do produkcji łóżek od dostawców zewnętrznych z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, należy wskazać, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji oraz sprzedaży materaców, łóżek tapicerowanych i kontynentalnych, a także artykułów sypialnianych typu szafki nocne. Komponenty nabywane przez Wnioskodawcę od dostawców zewnętrznych, takie jak np. nóżki łóżek, drewniane podstawy łóżek, pianki materaca, sprężyny materaców, czy też tkaniny są przez Wnioskodawcę wykorzystywane w procesie produkcyjnym łóżek kontynentalnych oraz tapicerowanych, a więc jednych z podstawowych produktów wytwarzanych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę, w tym działalności prowadzonej na terenie realizacji inwestycji określony w Decyzji o wsparciu.
Koszty ponoszone przez Wnioskodawcę na zakup komponentów do produkcji łóżek od dostawców zewnętrznych pozostają zatem niewątpliwie w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, w tym działalnością, którą Spółka prowadzi na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu.
Koszty nabycia gotowych komponentów służących do produkcji łóżek, takich jak np. nóżki łóżek, drewniane podstawy łóżek, pianki materaca, sprężyny materaców, czy też tkaniny, które są ponoszone przez Wnioskodawcę, niewątpliwie pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami uzyskiwanymi przez Wnioskodawcę z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu w zakresie produkcji i sprzedaży łóżek kontynentalnych i tapicerowanych, bowiem przyczyniają się do generowania przychodów ze sprzedaży wyrobów gotowych Wnioskodawcy, umożliwiając wyprodukowanie łóżek, które są przedmiotem sprzedaży przez Wnioskodawcę.
Okoliczności tej nie zmienia fakt, że ww. komponenty są przez Wnioskodawcę kupowane od dostawców zewnętrznych, prowadzących działalność poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu. Proces produkcyjny łóżek kontynentalnych oraz tapicerowanych (przy wykorzystaniu zakupionych komponentów od dostawców zewnętrznych), a następnie także sprzedaż gotowych produktów Wnioskodawcy, tj. wyprodukowanych łóżek na rzecz klientów odbywa się bowiem na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w ramach działalności prowadzonej na podstawie decyzji o wsparciu, czy też działalności strefowej wydatków ponoszonych na zakup towarów (komponentów) lub usług od podmiotów zewnętrznych, prowadzących działalność poza terenem realizacji inwestycji (lub poza obszarem strefy) potwierdzają m.in. następujące interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS):
- z dnia 1 grudnia 2022 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.672.2022.1.AN,
- z dnia 1 marca 2022 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.721.2021.1.BM,
- z dnia 20 grudnia 2021 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.544.2021.1.IZ,
- z dnia 8 września 2021 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.272.2021.1.BM,
- z dnia 12 października 2020 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.386.2020.1.PC,
- z dnia 27 marca 2020 r., znak: IBPB-1-3/4510-544/16-11/APO,
- z dnia 21 stycznia 2020 r., znak: IBPB-1-3/4510.658/16-7/MO.
Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS 1 marca 2022 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.721.2021.1.BM wskazano, że:
„W tym miejscu należy wskazać na kryteria pozwalające na zwolnienie dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu przy udziale towarów i usług zakupionych od podmiotów zewnętrznych, gdy spełnione są następujące warunki:
1. usługi świadczone przez podmioty zewnętrzne stanowią jedynie jedną z faz produkcji wyrobów wytwarzanych na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu, przy czym produkcja i sprzedaż wyrobów pozyskiwanych od zewnętrznych kooperantów mieści się w zakresie PKWiU określonym w decyzji o wsparciu;
2. usługi te nadają towarom produkowanym przez inwestora jedynie nowej jakości dodanej;
3. istnieje ścisły, funkcjonalny i nierozerwalny związek pomiędzy czynnościami podstawowymi wykonanymi na terenie określonym w decyzji o wsparciu, a czynnościami wykonanymi poza tym terenem, przy czym te ostatnie muszą mieć charakter pomocniczy (akcesoryjny) wobec tych wykonanych na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu;
4. kluczowe dla danej działalności gospodarczej decyzje podejmowane są na terenie geograficznym wskazanym w decyzji o wsparciu.
Uwzględniając powyższe, dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym wydatki z tytułu zakupu surowca tj. profili aluminiowych i usług malowania profili przez podwykonawców prowadzących działalność gospodarczą poza terenem wskazanym w decyzji o wsparciu, stanowiące niezbędny element procesu produkcyjnego wyrobów gotowych, realizowanego przez Wnioskodawcę mogą stanowić koszty uzyskania przychodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych a dochód związany z późniejszą sprzedażą tych wyrobów z wykorzystaniem zakupionych surowców oraz usług malowania od podwykonawców będzie korzystał w całości ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p.
Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie miał prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów podlegających uwzględnieniu przy określeniu dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki związane z zakupem profili aluminiowych, a także koszty usług malowania tych profili przez kooperantów Wnioskodawcy, należy uznać za prawidłowe”.
Wnioskodawca wskazuje, że również w realiach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem rozpoznawanej sprawy spełnione są wskazane wyżej warunki, bowiem:
- komponenty do produkcji łóżek nabywane przez Wnioskodawcę od podmiotów zewnętrznych są wykorzystywane w procesie produkcji łóżek, stanowią jedynie jedną z faz procesu produkcyjnego wyrobów gotowych wytwarzanych przez Wnioskodawcę na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu, przy czym produkcja i sprzedaż wyrobów gotowych przez Wnioskodawcę przy wykorzystaniu komponentów nabywanych od zewnętrznych dostawców mieści się w zakresie PKWiU określonym w Decyzji o wsparciu,
- komponenty do produkcji łóżek nabywane przez Wnioskodawcę od podmiotów zewnętrznych nadają towarom produkowanym przez Wnioskodawcę jedynie nową jakość dodaną,
- czynności polegające na wytworzeniu komponentów do produkcji łóżek nabywanych przez Wnioskodawcę od podmiotów zewnętrznych są istotnym i integralnym elementem procesu produkcji wyrobów gotowych wytwarzanych przez Wnioskodawcę, natomiast mają one jedynie charakter pomocniczy (akcesoryjny) wobec zasadniczych i podstawowych czynności, które są wykonywane przez Wnioskodawcę na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu,
- istnieje ścisły, funkcjonalny i nierozerwalny związek pomiędzy czynnościami podstawowymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę na terenie określonym w Decyzji o wsparciu, a czynnościami wykonanymi poza terenem realizacji inwestycji,
- Wnioskodawca realizuje na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu w zasadzie całość procesu produkcyjnego wyrobów gotowych, wykorzystując w tym celu jedynie częściowo komponenty nabywane od dostawców zewnętrznych,
- zasadnicze i kluczowe decyzje dla działalności gospodarczej, prowadzonej przez Wnioskodawcę na podstawie Decyzji o wsparciu, podejmowane są na terenie geograficznym, tj. terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu.
Wnioski:
Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na zakup komponentów do produkcji łóżek, stanowiących element procesu produkcyjnego wyrobów gotowych wytworzonych przez Spółkę, które są nabywane od dostawców zewnętrznych prowadzących działalność poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu, stanowią i będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w ramach realizacji Inwestycji określonej w Decyzji o wsparciu, bowiem:
- zostały one oraz zostaną faktycznie poniesione przez Wnioskodawcę z jego zasobów finansowych,
- koszty te mają charakter definitywny, nie są i nie będą zwracane Wnioskodawcy w jakiejkolwiek formie, a także są należycie udokumentowane,
- koszty ponoszone przez na zakup komponentów do produkcji łóżek są związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy prowadzoną na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu, ponieważ komponenty, takie jak np. nóżki łóżek, drewniane podstawy łóżek, pianki materaca, sprężyny materaców, tkaniny są przez Wnioskodawcę wykorzystywane w procesie produkcyjnym łóżek kontynentalnych oraz tapicerowanych, a więc jednych z podstawowych produktów wytwarzanych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę,
- koszty nabycia gotowych komponentów służących do produkcji łóżek, takich jak np. nóżki łóżek, drewniane podstawy łóżek, pianki materaca, sprężyny materaców, czy też tkaniny, które są ponoszone przez Wnioskodawcę, niewątpliwie pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami uzyskiwanymi przez Wnioskodawcę z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu w zakresie produkcji i sprzedaży łóżek kontynentalnych i tapicerowanych, bowiem przyczyniają się do generowania przychodów ze sprzedaży wyrobów gotowych Wnioskodawcy, umożliwiając wyprodukowanie łóżek, które są przedmiotem sprzedaży przez Wnioskodawcę,
- wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na nabycie komponentów do produkcji łóżek od dostawców zewnętrznych nie zostały zawarte w katalogu kosztów wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów wskazanym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, tj. w stosunku do tych kosztów nie zachodzi żadna z przesłanek negatywnych określonych w tym przepisie,
- w realiach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem rozpoznawanej sprawy spełnione zostały wszystkie warunki uznania wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę za koszty uzyskania przychodów w ramach działalności prowadzonej na podstawie Decyzji o wsparciu oraz na terenie realizacji inwestycji określonej w tej decyzji, które wynikają z ugruntowanej linii interpretacyjnej Dyrektora KIS.
W konsekwencji, wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na zakup komponentów do produkcji łóżek od dostawców zewnętrznych stanowią i będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w ramach realizacji Inwestycji określonej w Decyzji o wsparciu, niezależnie od faktu nabywania takich komponentów od dostawców zewnętrznych, prowadzących działalność poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu.
Uzasadnienie do pytań nr 2, 3 i 4:
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Jak wynika z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o CIT, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:
- przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,
- kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 7 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o CIT, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21 ustawy o CIT, jeżeli przychody te zostały uwzględnione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 4-6d ustawy o CIT, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o WNI, i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Stosownie do art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, zwolnienie podatkowe, o którym mowa w ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu. Limit wskazanego wyżej zwolnienia podatkowego oblicza się zgodnie z § 5 Rozporządzenia, który stanowi, że maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:
1) kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, których wysokość nie może być wyższa niż maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych, o której mowa w § 8 ust. 9, albo
2) tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników - z zastrzeżeniem § 6 ust. 4. Jak wynika natomiast z art. 17 ust. 6a ustawy o CIT, w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza terenem określonym w decyzji o wsparciu, działalność prowadzoną na terenie określonym w decyzji o wsparciu wydziela się organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o przychody i koszty uzyskania przychodów jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność określoną w decyzji o wsparciu.
Zdaniem Wnioskodawcy zarówno:
- wykorzystywanie przez Wnioskodawcę niektórych komponentów zakupionych od dostawców zewnętrznych, prowadzących działalność poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu, w procesie wytworzenia produktów gotowych Wnioskodawcy, tj. łóżek kontynentalnych i tapicerowanych,
a także
- wykonywanie przez Wnioskodawcę jednego z etapów procesu produkcyjnego (takich jak szycie pokrowców na materace) w zakładach produkcyjnych Spółki zlokalizowanych poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu,
- pozostaje bez wpływu na możliwość oraz zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT w odniesieniu do dochodów ze sprzedaży wyrobów gotowych wyprodukowanych przez Spółkę na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu.
Zwolnienie, o którym mowa wyżej, przysługuje i będzie przysługiwać Wnioskodawcy w pełnym zakresie, niezależnie od tego, że w procesie wytwarzania produktów w ramach działalności prowadzonej na podstawie Decyzji o wsparciu Wnioskodawca:
- wykorzystuje również gotowe komponenty (takie jak np. nóżki łóżek, drewniane podstawy łóżek, pianki materaca, sprężyny materaców, czy tkaniny) zakupione od dostawców zewnętrznych, prowadzących działalność poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu,
- wykonuje jeden z etapów procesu produkcyjnego (szycie pokrowców na materace) w zakładach Spółki zlokalizowanych poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu.
Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, że przedsiębiorca może skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, jeżeli spełnione zostaną kumulatywnie następujące przesłanki:
- dochody przedsiębiorcy pochodzą z działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie określonym w decyzji o wsparciu oraz
- dochody przedsiębiorcy uzyskiwane są z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu.
W przypadku Spółki, w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego leżącego u podstaw rozpoznawanej sprawy oba ww. warunki są spełnione, ponieważ dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę pochodzą z prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie określonym w Decyzji o wsparciu, a także na terenie realizacji inwestycji określonym w tej decyzji. Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę na podstawie Decyzji o wsparciu polega na produkcji i sprzedaży materaców, łóżek tapicerowanych i kontynentalnych, a także artykułów sypialnianych typu szafki nocne. Działalność ta jest więc zbieżna z przedmiotem działalności wynikającym z udzielonej Wnioskodawcy Decyzji o wsparciu, który stanowi działalność produkcyjną, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych, tj. materaców oraz pozostałych mebli. Tym samym, przedmiot działalności Wnioskodawcy jest objęty zakresem określonym w Decyzji o wsparciu. Ponadto, Spółka prowadzi zasadniczą i podstawą działalność na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu. Powyższej okoliczności nie zmienia fakt, że Spółka prowadząc działalność produkcyjną w kluczowym zakresie na terenie realizacji inwestycji, dokonuje jednocześnie zakupu niektórych komponentów do produkcji łóżek od dostawców zewnętrznych oraz wykonuje jeden z etapów produkcji (tj. szycie pokrowców na materace) w zakładach produkcyjnych Wnioskodawcy zlokalizowanych poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu. Nabywane komponenty oraz czynności polegające na szyciu materaców stanowią bowiem jedynie pewien pomocniczy element (fazę) procesu produkcyjnego wyrobów gotowych Wnioskodawcy i nie są przejawem prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej poza terenem realizacji inwestycji. Analizując procesy produkcyjne w obecnych realiach życia gospodarczego można zaobserwować ich wysoką specjalizację, co powoduje, że niezbędne staje się korzystanie z towarów i usług dostarczanych przez inne podmioty. Trudno sobie wyobrazić jakąkolwiek działalność gospodarczą, w której podmiot prowadzący działalność gospodarczą nie korzysta z zakupu towarów i usług od podmiotów zewnętrznych. Nie ulega bowiem wątpliwości, iż w zakresie usług, każdy podmiot korzysta z dostarczanych: wody, prądu i innych mediów, których samodzielnie nie jest producentem. Poza tym podmioty prowadzące działalność kupują również usługi: transportowe, ochrony mienia, obsługi rachunkowej czy prawnej, które są świadczone przez podmioty zewnętrzne, prowadzące działalność poza terenem realizacji inwestycji. Warunek prowadzenia działalności na terenie realizacji inwestycji określonej w decyzji o wsparciu nie oznacza więc, że podmiot korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT musi bezwzględnie, samodzielnie wytworzyć, czy też nabyć na terenie realizacji inwestycji wszystkie komponenty, czy półprodukty (surowce) niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie realizacji inwestycji określonej w decyzji o wsparciu. Podatnik korzystający ze zwolnienia może nabywać towary i usługi od zewnętrznych podmiotów, zlokalizowanych poza terenem realizacji inwestycji. Znając realia obrotu gospodarczego, należy stwierdzić, że nabywanie towarów i usług od podmiotów trzecich jest bowiem nieodzownym elementem każdego procesu produkcyjnego. W kontekście możliwości skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT istotne jest natomiast to, aby na terenie realizacji inwestycji powstawał, a więc został wytworzony finalny produkt gotowy, będący przedmiotem sprzedaży generującej dochód objęty zwolnieniem od opodatkowania na podstawie decyzji o wsparciu. Dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży wyrobów gotowych mieszczących się w grupowaniach statystycznych działalności określonej w Decyzji o wsparciu stanowią więc dochody zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, gdyż:
- pochodzą z działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie określonym w Decyzji o wsparciu oraz
- są uzyskiwane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie wskazanym w Decyzji o wsparciu.
Odnosząc się do kwestii nabywania przez Wnioskodawcę komponentów do produkcji łóżek od podmiotów zewnętrznych, prowadzących działalność poza terenem realizacji inwestycji, a także realizacji przez Wnioskodawcę niektórych etapów procesu produkcji (tj. szycia pokrowców na materace) w zakładach produkcyjnych Wnioskodawcy zlokalizowanych poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu, należy wskazać, że przepisy ustawy o CIT, jak też ustawy o WNI nie zawierają definicji pojęcia „działalności pomocniczej”. W tym zakresie należy się więc posłużyć definicją, która została zawarta w Rozporządzeniu Rady (EWG) nr 696/93 z dnia 15 marca 1993 r. w sprawie jednostek statystycznych do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie (Rozporządzenie Rady (EWG) nr 696/93 z dnia 15 marca 1993 r. w sprawie jednostek statystycznych do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie Dz. U.UE. L 93.76.1 - dalej: „Rozporządzenie EWG”).
Zgodnie z treścią pkt C.6. Sekcji II Załącznika do Rozporządzenia EWG:
„Działalność pomocnicza w ramach danej jednostki prowadzona jest w celu umożliwienia lub ułatwienia produkcji określonych towarów i usług przez daną jednostkę na rzecz stron trzecich. Produkty działalności pomocniczej nie są jako takie dostarczane stronom trzecim”.
Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno działalność dostawców zewnętrznych w zakresie wytworzenia gotowych komponentów do produkcji łóżek, takich jak np. nóżki łóżek, drewniane podstawy łóżek, pianki materaca, sprężyny materaców, czy też tkaniny kupowanych przez Wnioskodawcę, jak też działalność polegająca na szyciu pokrowców na materace w zakładach Wnioskodawcy zlokalizowanych poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu mają charakter działalności wyłącznie pomocniczej, akcesoryjnej w stosunku do podstawowej, zasadniczej działalności Wnioskodawcy prowadzonej na podstawie Decyzji o wsparciu i na terenie realizacji inwestycji określonym w tej decyzji. W szczególności działalność taka nie stanowi częściowego przeniesienia działalności gospodarczej objętej Decyzją o wsparciu poza teren realizacji inwestycji.
Opierając się na ugruntowanej linii interpretacyjnej, prezentowanej zarówno w interpretacjach indywidualnych Dyrektora KIS, jak też w orzecznictwie sądów administracyjnych, można wskazać, że za stanowiskiem Wnioskodawcy przemawiają m.in. następujące okoliczności:
- podstawowe czynności w ramach procesu produkcyjnego wyrobów Wnioskodawcy wykonywane są na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu oraz przez pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę,
- zasadnicza, decydująca część procesu produkcyjnego wytwarzanych przez Spółkę produktów, czyli m.in. łóżek kontynentalnych i tapicerowanych, materaców, szafek nocnych oraz stelaży, jest realizowana przez Wnioskodawcę,
- Wnioskodawca dokonuje montażu poszczególnych komponentów stanowiących elementy konstrukcyjne łóżka we własnym zakresie, a tym samym samodzielnie wytwarza finalny produkt gotowy w postaci łóżek kontynentalnych i tapicerowanych,
- komponenty zakupione od dostawców zewnętrznych po dokonaniu przez Spółkę montażu końcowego stanowią nieodzowny element wyrobu gotowego, jakim jest łóżko kontynentalne lub tapicerowane,
- Wnioskodawca nie zleca oraz nie zakupuje od podmiotów zewnętrznych usług montażu części lub komponentów łóżek,
- element decydujący procesu produkcyjnego, tj. zbiór czynności i procesów technologicznych zaimplementowanych na potrzeby wytworzenia produktu gotowego, leżą po stronie Wnioskodawcy, tym samym to Wnioskodawca od początku do końca realizuje proces produkcji, wykorzystując do tego części oraz komponenty własne oraz obce (zakupione od dostawców zewnętrznych),
- Spółka w sposób samodzielny, z wykorzystaniem kompetencji oraz know-how pracowników Spółki projektuje pod własną marką produkty finalne w postaci gotowych łóżek kontynentalnych i tapicerowanych, a także samodzielnie dokonuje ich montażu,
- Wnioskodawca każdorazowo i w pełnym zakresie organizuje, realizuje, nadzoruje proces produkcyjny wytwarzanych wyrobów gotowych,
- Wnioskodawca sprawuje pełną kontrolę nad całym procesem produkcyjnym wytwarzanych łóżek i na żadnym etapie produkcji nie przenosi kontroli oraz odpowiedzialności za ten proces oraz za finalne produkty gotowe na żaden inny podmiot,
- wszelkie procesy decyzyjne oraz wiążące polecenia w odniesieniu do produkcji wyrobów wytwarzanych przez Spółkę są dokonywane przez Wnioskodawcę oraz zapadają na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu,
- kluczowe decyzje dla działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę na podstawie Decyzji o wsparciu są podejmowane na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu,
- Wnioskodawca w całości odpowiada za proces produkcyjny wytwarzanych wyrobów gotowych, jak również ponosi pełną odpowiedzialność wobec swoich klientów za wytworzony produkt końcowy, w szczególności to Wnioskodawca udziela gwarancji na wytworzony przez siebie oraz sprzedany klientowi gotowy produkt,
- komponenty kupowane przez Wnioskodawcę od zewnętrznych dostawców, takie jak np. nóżki łóżek, drewniane podstawy łóżek, pianki materaca, sprężyny materaców oraz tkaniny, a także czynności wykonywane w zakładach produkcyjnych Spółki zlokalizowanych poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu (tj. szycie pokrowców na materace) są istotne z punktu widzenia całego procesu produkcyjnego oraz stanowią integralny elementem procesu wytworzenia produktów Spółki, niemniej jednak produkty nabywane od podmiotów zewnętrznych, a także czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w jego zakładach produkcyjnych zlokalizowanych poza terenem realizacji inwestycji, mają jedynie charakter pomocniczy, akcesoryjny oraz subsydiarny względem produkcji prowadzonej przez Wnioskodawcę na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu,
- zakup gotowych komponentów do produkcji łóżek od podmiotów zewnętrznych stanowi jedynie jedną z faz produkcji wyrobów wytwarzanych przez Wnioskodawcę na terenie wskazanym w Decyzji o wsparciu, przy czym produkcja i sprzedaż wyrobów pozyskiwanych od zewnętrznych dostawców mieści się w zakresie PKWiU określonym w Decyzji o wsparciu,
- zarówno działalność dostawców zewnętrznych w zakresie wytworzenia gotowych komponentów kupowanych przez Wnioskodawcę, jak też działalność wykonywana w zakładach Wnioskodawcy zlokalizowanych poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu (tj. szycie pokrowców na materace) stanowi wyłącznie działalność o charakterze pomocniczym, akcesoryjnym w stosunku do zasadniczego procesu produkcyjnego wyrobów gotowych produkowanych przez Wnioskodawcę,
- Wnioskodawca produkuje, a następnie także sprzedaje wyprodukowane wyroby gotowe w swoim zakładzie produkcyjnym zlokalizowanym na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu i z tego tytułu wystawia faktury,
- wytwarzane przez Wnioskodawcę produkty, czyli m.in. łóżka kontynentalne i tapicerowane, materace, szafki nocne, a także stelaże pozostają własnością Wnioskodawcy przez cały okres i na wszystkich etapach procesu produkcyjnego,
- dostawcy zewnętrzni nie świadczą na rzecz Spółki żadnych usług na będących jej własnością produktach, czy też komponentach służących do produkcji wyrobów gotowych Spółki,
- Spółka kupuje od dostawców zewnętrznych wyłącznie gotowe komponenty, które są następnie przez nią wykorzystywane w procesie produkcji łóżek,
- wydatki na zakup komponentów od podmiotów zewnętrznych pozostają w ścisłym i nierozerwalnym związku przyczynowo skutkowym z przychodami z tytułu sprzedaży wyrobów gotowych, które podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych,
- czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w zakładach zlokalizowanych poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu nie stanowią samodzielnej, odrębnej działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę, lecz mają charakter subsydiarny w stosunku do działalności głównej polegającej na produkcji wyrobów gotowych i służą jej prawidłowej realizacji.
Stanowisko Wnioskodawcy we wskazanym zakresie znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych wydawanych przez Dyrektora KIS, przykładowo:
- w interpretacji indywidualnej z dnia 2 lipca 2024 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.304.2024.1.DW,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 18 kwietnia 2024 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.95.2024.1.DW,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 1 grudnia 2022 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.672.2022.1.AN,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 16 maja 2022 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.94.2022.1.BM,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 1 marca 2022 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.721.2021.1.BM,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 20 grudnia 2021 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.544.2021.1.IZ,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 9 listopada 2021 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.552.2021.1.BM,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 8 września 2021 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.272.2021.1.BM,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 27 kwietnia 2021 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.338.2017.9.SK,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 22 kwietnia 2021 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.337.2017.9.ANK
- w interpretacji indywidualnej z dnia 7 stycznia 2021 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.252.2017.12.JKT,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 20 października 2020 r. znak: 0111-KDIB1-3.4010.386.2020.1.PC,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 7 kwietnia 2020 r., znak: 0461-ITPB3.4510.48.2017.10.S/MJ,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 27 marca 2020 r., znak: IBPB-1-3/4510-544/16-11/APO,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 21 stycznia 2020 r., znak: IBPB-1-3/4510.658/16-7/MO,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 2 grudnia 2019 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.440.2019.1.JKT,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 23 października 2019 r., znak: 0111-KDIB1-1.4010.351.2019.1.AB,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 4 września 2019 r., znak: IBPB-1-3/4510-731/15-2/MO,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 5 sierpnia 2019 r., znak: IBPB-1-3/4510-730/15-2/MO,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 28 czerwca 2019 r., znak: IBPB-1-3/4510-99/16-2/MO,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 30 kwietnia 2019 r., znak: 0111-KDIB1-1.4010.74.2019.3.BSA,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 12 kwietnia 2019 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.59.2019.1.MO,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 1 lutego 2019 r., znak: 0111-KDIB1-1.4010.507.2018.1.BK,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 16 stycznia 2019 r., znak: 0111-KDIB1-1.4010.485.2018.1.SG,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 26 września 2018 r., znak: S-ILPB3/4510-1-254/15/18-S/KS,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 15 października 2018 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.426.2018.1.IZ,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 17 września 2018 r., znak: 0111-KDIB1-1.4010.288.2018.2.SG,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 22 sierpnia 2018 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.317.2018.1.JKT,
- w interpretacji indywidualnej z dnia 1 sierpnia 2018 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.255.2018.2.PC.
Wnioski:
- Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, uzyskane przez Spółkę dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie realizacji inwestycji w zakresie grupowań PKWiU określonych w Decyzji o wsparciu korzystają i będą korzystać w pełnym zakresie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34a i ust. 4 ustawy o CIT.
- Zwolnienie, o którym mowa wyżej, przysługuje i będzie przysługiwać Wnioskodawcy w pełnym zakresie, niezależnie od tego, że w procesie wytwarzania produktów w ramach działalności prowadzonej na podstawie Decyzji o wsparciu Wnioskodawca:
- wykorzystuje również gotowe komponenty (takie jak np. nóżki łóżek, drewniane podstawy łóżek, pianki materaca, sprężyny materaców, czy też tkaniny) zakupione od dostawców zewnętrznych, prowadzących działalność poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu,
- wykonuje niektóre etapy procesu produkcyjnego (takie jak szycie pokrowców na materace) w zakładach produkcyjnych Spółki zlokalizowanych poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu.
- Fakt zakupu przez Wnioskodawcę niektórych komponentów od dostawców zewnętrznych, prowadzących działalność poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu oraz wykorzystywanie tych komponentów w procesie wytworzenia produktów Spółki, a także wykonywania przez Spółkę niektórych etapów procesu produkcyjnego (takich jak szycie pokrowców na materace) w zakładach produkcyjnych Spółki zlokalizowanych poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu nie wywiera i nie będzie wywierał wpływu na możliwość oraz zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT w odniesieniu do dochodów ze sprzedaży wyrobów gotowych wyprodukowanych przez Spółkę na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu.
- Zarówno działalność dostawców zewnętrznych w zakresie wytworzenia gotowych komponentów do produkcji łóżek, takich jak np. nóżki łóżek, drewniane podstawy łóżek, pianki materaca, sprężyny materaców, czy też tkaniny, kupowanych przez Wnioskodawcę, jak też działalność polegająca na szyciu pokrowców na materace w zakładach Wnioskodawcy zlokalizowanych poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu mają charakter działalności wyłącznie pomocniczej, akcesoryjnej w stosunku do podstawowej, zasadniczej działalności Wnioskodawcy prowadzonej na podstawie Decyzji o wsparciu i na terenie realizacji inwestycji określonym w tej decyzji.
- Prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy we wskazanym zakresie została poparta szeroko przedstawioną wyżej argumentacją, która znajduje również pełne oparcie w ugruntowanej linii interpretacyjnej, prezentowanej w interpretacjach indywidualnych Dyrektora KIS, jak też w orzecznictwie sądów administracyjnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 469, dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o WNI,
wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 4 ustawy o WNI,
zwolnienie, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.
Wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję w drodze decyzji, zwaną dalej „decyzją o wsparciu” (art. 13 ust. 1 ustawy o WNI).
W myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI,
przedmiotem decyzji o wsparciu, jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.
Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:
dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
W myśl art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ww. ustawy:
przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:
przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,
kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21, jeżeli przychody te zostały uwzględnione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Art. 16 ust. 1 ustawy o CIT zawiera katalog kosztów, które podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów. Aby dany wydatek mógł więc zostać zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodów, jednym z podstawowych warunków jest, aby koszt taki nie mieścił się w katalogu zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
- musi zostać poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- musi być definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- musi pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- musi zostać poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
- musi zostać właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
W myśl z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT,
wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2024 r. poz. 459 oraz z 2025 r. poz. 39), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Stosownie do art. 17 ust. 4 ustawy o CIT,
zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o CIT,
podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.
Odrębnymi przepisami, do których odsyła przytoczony wyżej art. 9 ust. 1 ustawy o CIT, są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.). W związku z powyższym, konieczne jest prowadzenie ksiąg rachunkowych w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością z nowej inwestycji określoną w decyzji o wsparciu oraz pozostałą działalnością podatnika.
Norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 34a i art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, stanowi formę ulgi podatkowej, która jest wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tym samym, powinna być interpretowana w sposób precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej. Z powołanych powyżej przepisów wynika, że ulgą może zostać objęty wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej w ramach inwestycji objętej decyzją o wsparciu.
Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, że ww. regulacje prawne ustanawiają podstawowe warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu działalności gospodarczej, zgodnie z decyzją o wsparciu nowych inwestycji, jaką jest niezapłacony przez przedsiębiorcę podatek dochodowy.
Zasadniczym elementem stosowania tej ulgi jest więc łączne wystąpienie dwóch warunków:
- prowadzenie działalności gospodarczej na terenie określonym w decyzji o wsparciu nowych inwestycji,
- uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej osiągniętego z realizacji nowej inwestycji określonej w ww. decyzji.
Biorąc powyższe pod uwagę, dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, że wolny od podatku CIT jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w decyzji, prowadzonej na terenie określonym w decyzji o wsparciu nowych inwestycji. W związku z powyższym, przedsiębiorca zobowiązany jest do ustalenia tego, jaka część dochodu nie wynika z działalności na terenie określonym w decyzji o wsparciu nowych inwestycji i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. W przypadku, gdy podatnicy uzyskują jednocześnie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu i przychody, z których dochód jest wolny od podatku, zobowiązani są do prowadzenia ewidencji przychodów i kosztów, tak aby możliwe było prawidłowe ustalenie dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym i dochodu wolnego od podatku. Ze zwolnienia nie korzystają również dochody związane z działalnością na terenie określonym w decyzji o wsparciu bowiem ustawodawca w przepisie ustanawiającym zwolnienie świadomie użył określenia „dochody z działalności” a nie sformułowania „dochody związane z działalnością”.
Z powołanych powyżej przepisów wynika, że ulgą może zostać objęty wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej przez Państwo w ramach inwestycji objętej decyzją o wsparciu prowadzonej na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu.
Zgodnie z art. 13 ust. 8 ustawy o WNI,
rozliczenie pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której inwestycja jest realizowana i w oparciu o tę inwestycję prowadzona jest działalność gospodarcza.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz przepisy ustawy o wspieraniu nowych inwestycji nie definiują pojęcia działalności pomocniczej. W związku z tym, należy posłużyć się definicją zawartą w Rozporządzeniu Rady (EWG) nr 696/93 z dnia 15 marca 1993 r. w sprawie jednostek statystycznych do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie (Dz. U.UE. L 93.76.1, dalej: „Rozporządzenie EWG”).
Zgodnie z treścią Rozporządzenia EWG (Sekcja II lit. C pkt 6):
działalność pomocnicza w ramach danej jednostki prowadzona jest w celu umożliwienia lub ułatwienia produkcji określonych towarów i usług przez daną jednostkę na rzecz stron trzecich. Produkty działalności pomocniczej nie są jako takie dostarczane stronom trzecim.
Dodatkowo, zgodnie z lit B pkt 1 i 2 Sekcji IV Rozporządzenia EWG,
1. Za działalność pomocniczą uznaje się taką działalność, która spełnia wszystkie następujące warunki:
a) służy tylko jednostce, do której się odnosi; innymi słowy wytworzone towary lub usługi nie mogą być sprzedawane w obrocie;
b) porównywalna działalność na podobną skalę realizowana jest w podobnych jednostkach produkcyjnych;
c) wytwarza usługi lub wyjątkowo dobra nietrwałe, które nie wchodzą w skład produktu końcowego jednostki (np. drobne narzędzia lub rusztowania);
d) wpływa na koszty bieżące samej jednostki, tzn. nie powoduje tworzenia środków trwałych brutto.
2. Rozróżnienie między działalnością pomocniczą i działalnością główną lub drugorzędną może być opisane za pomocą następujących przykładów:
- produkcja drobnych narzędzi na potrzeby jednostki jest działalnością pomocniczą (zgodnie ze wszystkimi kryteriami),
- transport na potrzeby własne jest zwykle działalnością pomocniczą (zgodnie ze wszystkimi kryteriami),
- sprzedaż własnych produktów jest działalnością pomocniczą, ponieważ regułą jest, że nie można produkować bez sprzedaży. Jednakże jeżeli w obrębie przedsiębiorstwa produkcyjnego można wydzielić punkt sprzedaży detalicznej (sprzedaż bezpośrednia użytkownikowi końcowemu), który tworzy np. jednostkę lokalną, to taki punkt sprzedaży może być - wyjątkowo i w celach niektórych analiz - uznany za jednostkę rodzaju działalności. Taka jednostka obserwacji będzie podwójnie sklasyfikowana, tzn. raz w zależności od rodzaju działalności (działalność główna lub drugorzędna), którą prowadzi w przedsiębiorstwie, i oprócz tego w zależności od swego własnego rodzaju działalności (sprzedaż detaliczna).
Zgodnie natomiast z pkt 10 Załącznika do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz.U. z 2007 r., Nr 251, poz. 1885 z późn. zm., dalej: „Rozporządzenie PKD”), działalność jest działalnością pomocniczą, jeżeli spełnia wszystkie następujące warunki:
- służy wyłącznie jednostce,
- nakłady na działalność pomocniczą stanowią koszt jednostki,
- efekt końcowy (zazwyczaj usługi, rzadziej wyroby) nie stanowi części produktu finalnego jednostki i nie generuje nakładów brutto na środki trwałe.
Tym samym, za działalność pomocniczą uznaje się działalność, która spełnia kumulatywnie wszystkie powyższe warunki.
W konsekwencji, dokonując oceny, czy w świetle treści art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, dany dochód może zostać objęty zwolnieniem podatkowym, w każdym przypadku niezbędne jest między innymi ustalenie, czy dochody zwolnione są uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu oraz, czy prowadzona działalność wskazana jest w treści wydanej dla Spółki decyzji o wsparciu.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że sam fakt wykorzystywania w procesie produkcji usług podmiotów zewnętrznych zlokalizowanych poza terenem wskazanym w decyzji o wsparciu nie może być utożsamiany z częściowym prowadzeniem działalności przez Spółkę poza tym terenem.
Podstawowym warunkiem przyznania pomocy publicznej, jaką jest zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym, jest fakt prowadzenia danej działalności gospodarczej na terenie określonym w decyzji w zakresie wskazanym w decyzji o wsparciu. Aby opisany proces produkcyjny mógł być zaliczony do działalności realizowanej w ramach decyzji o wsparciu przez podatnika musi być wykonywany, co do zasady, przez tego podatnika, a nie przez inny podmiot. Zasadnicza część wytworzenia produktu musi być wykonana przez tego podatnika.
W tym miejscu należy wskazać na kryteria pozwalające na zwolnienie dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu przy udziale usług zakupionych od podmiotów zewnętrznych:
1. usługi świadczone przez podmioty zewnętrzne stanowią jedynie jedną z faz produkcji wyrobów wytwarzanych w ramach nowej inwestycji na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu, przy czym produkcja i sprzedaż wyrobów pozyskiwanych od zewnętrznych kooperantów mieści się w zakresie PKWiU określonym w decyzji o wsparciu;
2. usługi te nadają towarom produkowanym przez inwestora jedynie nowej jakości dodanej;
3. istnieje ścisły, funkcjonalny i nierozerwalny związek pomiędzy czynnościami podstawowymi wykonanymi na terenie określonym w decyzji o wsparciu w ramach nowej inwestycji, a czynnościami wykonanymi poza tym terenem, przy czym te ostatnie muszą mieć charakter pomocniczy (akcesoryjny) wobec tych wykonanych na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu;
4. kluczowe dla danej działalności gospodarczej decyzje podejmowane są na terenie geograficznym wskazanym w decyzji o wsparciu.
Odnosząc powyższe wyjaśnienia do przedstawionego we wniosku opisu zgodzić się z Państwem należy, że wydatki poniesione na zakup gotowych komponentów stanowiących element procesu produkcyjnego wyrobów gotowych wytwarzanych przez Spółkę, nabywanych od dostawców zewnętrznych, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów które uwzględnia się przy wyliczeniu dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. Tym samym, w przypadku gdy w procesie produkcyjnym będą wykorzystywane gotowe elementy nabywane od dostawców zewnętrznych ale zasadniczy proces produkcji będzie wykonywany przez Spółkę na terenie wskazanym w Decyzji o wsparciu, uzyskane dochody będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania. Należy jednak zaznaczyć, że wyjątkiem będzie sytuacja, gdy wszystkie elementy wyrobu gotowego będą nabywane od podmiotów zewnętrznych, w takiej sytuacji uzyskany dochód nie będzie w całości korzystał ze zwolnienia podatkowego.
Z wniosku wynika również, że w ramach prowadzonej działalności Spółka produkuje również pokrowce na materace. Pokrowce takie są natomiast wytwarzane przez pracowników Wnioskodawcy w zakładach produkcyjnych (szwalniach) Spółki, które są zlokalizowane poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu. W ramach tego etapu procesu produkcyjnego szwalnie położone poza terenem realizacji inwestycji zajmują się jedynie szyciem pokrowców i nie wykonują żadnych innych prac na rzecz Spółki.
Analizując powyższe przepisy, nie można uznać, że fakt wykonywania jednego z procesów produkcyjnych przez Spółkę w zakładach produkcyjnych zlokalizowanych poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu nie ma wpływu na wysokość dochodu podlegającego zwolnieniu z opodatkowania.
Jak już wyżej wskazano, aby dochody ze sprzedaży produktów podlegały zwolnieniu z opodatkowania produkty muszą być wytwarzane przez Spółkę na terenie wskazanym w Decyzji o wsparciu.
Wykonując jeden z procesów produkcyjnych poza terenem wskazanym w Decyzji o wsparciu Spółka nie spełnia tego warunku, zatem nie można uznać, że cały dochód ze sprzedaży wyrobów gotowych podlega zwolnieniu. Dochód przypadający na etap szycia pokrowców na materace należy zatem wyłączyć z dochodu podlegającego zwolnieniu.
Etapu tego nie można również uznać za działalność pomocniczą, w rozumieniu powyżej powołanych przepisów. Nie spełnia on bowiem kryteriów wskazanych powyżej, w szczególności tego, aby efekt końcowy (zazwyczaj usługi, rzadziej wyroby) nie stanowił części produktu finalnego jednostki.
W rezultacie, wykonywanie jednego z etapów procesu produkcyjnego (takiego jak szycie pokrowców na materace) w zakładach produkcyjnych Spółki zlokalizowanych poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu, mimo, iż jest związane z działalnością gospodarczą prowadzoną w zakresie określonym w Decyzji o wsparciu, to etap ten (wbrew temu co twierdzi Spółka) wykonywany jest nie na terenem wskazanym w Decyzji o wsparciu.
Dochody z działalności Spółki w zakresie takim jak szycie pokrowców na materace, która jest prowadzona poza terenem wskazanym w Decyzji o wsparciu, nie podlegają więc zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.
Stanowisko Spółki w zakresie ustalenia, czy:
- wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na zakup gotowych komponentów stanowiących element procesu produkcyjnego wyrobów gotowych wytworzonych przez Spółkę, nabywanych od dostawców zewnętrznych, prowadzących działalność poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu, stanowią i będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w ramach realizacji inwestycji określonej w Decyzji o wsparciu, które uwzględnia się przy wyliczeniu dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT - jest prawidłowe,
- zakup przez Wnioskodawcę niektórych komponentów od dostawców zewnętrznych, prowadzących działalność poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu oraz wykorzystywanie tych komponentów w procesie wytworzenia produktów Spółki lub wykonywanie przez Spółkę jednego z etapów procesu produkcyjnego (szycie pokrowców na materace) w zakładach produkcyjnych Spółki zlokalizowanych poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu nie ma i nie będzie miał wpływu na możliwość oraz zakres korzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT w odniesieniu do dochodów ze sprzedaży wyrobów gotowych wyprodukowanych przez Spółkę na terenie realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu, w części dotyczącej:
- etapu szycia pokrowców na materace - jest nieprawidłowe,
- w pozostałej części - jest prawidłowe,
- uzyskane przez Wnioskodawcę dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie realizacji inwestycji w zakresie grupowań PKWiU określonych w Decyzji o wsparciu korzystają i będą korzystać w pełnym zakresie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34a i ust. 4 ustawy o CIT, niezależnie od tego, że w procesie wytwarzania produktów w ramach działalności prowadzonej na podstawie Decyzji o wsparciu Wnioskodawca wykorzystuje również gotowe komponenty (takie jak np. nóżki łóżek, drewniane podstawy łóżek, pianki materaca, sprężyny materaców, czy też tkaniny) zakupione od dostawców zewnętrznych, prowadzących działalność poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu - jest prawidłowe,
- uzyskane przez Wnioskodawcę dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie realizacji inwestycji w zakresie grupowań PKWiU określonych w Decyzji o wsparciu korzystają i będą korzystać w pełnym zakresie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34a i ust. 4 ustawy o CIT, niezależnie od tego, że w procesie wytwarzania produktów w ramach działalności prowadzonej na podstawie Decyzji o wsparciu Wnioskodawca wykonuje jeden z etapów procesu produkcyjnego (szycie pokrowców na materace) w zakładach produkcyjnych Spółki zlokalizowanych poza terenem realizacji inwestycji określonym w Decyzji o wsparciu - jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Odnosząc się do powołanych przez Państwa we wniosku interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
