Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o  wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych podziału spółki przez wyodrębnienie.

Uzupełnili go Państwo pismem z 23 maja 2025 r. - w odpowiedzi na wezwanie (wpływ tego samego dnia).

Treść wniosku jest następująca.

Opis zdarzenia przyszłego

A spółka akcyjna z siedzibą w (…) (dalej „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest spółką działającą w branży informatycznej. Spółka wchodzi w skład grupy kapitałowej, w której pełni funkcję spółki dominującej. Akcje Spółki notowane są na giełdzie papierów wartościowych i dostępne w publicznym obrocie na regulowanym rynku.

Głównym obszarem działalności Spółki jest (…). W ofercie Grupy Kapitałowej Spółki znajdują się również usługi informatyczne świadczone zarówno na rzecz podmiotów krajowych, jak i zagranicznych.

Spółka prowadzi działalność i posiada prawa do lokali (dalej: Lokale) w trzech miastach:

- (…),

- (…),

- (…).

Spółka korzysta z lokali w wyżej wymienionych miejscowościach na podstawie następujących umów:

1) Umowa ze spółką B Sp. z o.o. dotycząca pomieszczeń biurowych w budynku biurowo-usługowym położonym w (…) przy (…). Postanowienia umowne obejmują również:

   a) Wynajmujący jest zobowiązany do świadczenie usług m.in. w zakresie utrzymania i konserwacji budynku, wykonywania niezbędnych prac; zarządzania budynkiem, w tym prowadzenia (…);

   b) Spółka jest zobowiązana do zawarcia i utrzymywania umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej oraz wszystkich wniesionych do budynku towarów, urządzeń lub systemów;

   c) Spółka zwraca koszty rzeczywistych opłat eksploatacyjnych budynku w części przypadającej na najmowaną powierzchnię; 

   d) Spółka jest zobowiązana dostarczyć umówioną gwarancję bankową na zabezpieczenie roszczeń Wynajmującego;

   e) Przedmiotem najmu są także miejsca parkingowe oraz pomieszczenia magazynowe.

2) Umowa najmu lokalu biurowego przy ul. (…) w (…) z S J prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą (…). Postanowienia umowne obejmują również:

   a) Spółka oprócz czynszu jest zobowiązana do zapłaty opłat administracyjnych pokrywających koszty mediów, ochrony, zarządzania budynkiem, utrzymania porządku w częściach wspólnych;

   b) Spółka jest zobowiązana do ubezpieczenia lokali;

   c) Spółka jest zobowiązana do zabezpieczenia roszczeń Wynajmującego w formie umówionej gwarancji bankowej lub kaucji;

   d) Do umowy zostało zawartych kilka aneksów zmieniających zakres powierzchni lokali znajdujących się w budynku oddawanych w najem Spółki.

3) Umowa najmu lokalu przy ul. (…) w (…) zawarta z p. G. N. Postanowienia umowne obejmują również:

a) Spółka jest obowiązana ponosić opłaty za media, utrzymywanie czystości, ochronę budynku;

b) Spółka jest zobowiązana zabezpieczyć roszczenia poprzez zapłatę kaucji;

c) Spółka jest zobowiązana do posiadania ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej;

d) umowa obejmuje również miejsca parkingowe.

Wyżej wymienione Lokale są oddawane przez Spółkę w podnajem osobom trzecim. Podnajemców można podzielić na trzy kategorie:

1) Podmioty powiązane z grupy kapitałowej Spółki;

2) Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą będące kontrahentami Spółki;

3) Pozostałe podmioty.

Z tytułu oddawania nieruchomości w podnajem Spółka pobiera czynsz, w wysokościach i na zasadach określonych w umowach. Umowy z podmiotami powiązanymi, o których mowa w punkcie 1) co do zasady obejmują prawo do korzystania z lokali o określonej powierzchni oraz powierzchni wspólnych oraz miejsc parkingowych w zamian za czynsz i opłaty administracyjne. Zdarzają się także umowy dotyczące samych miejsc parkingowych.

Umowy z podmiotami powiązanymi są zawarte w liczbie:

- dla (…): 7,

- dla (…): 3,

- dla (…): 2.

W zakresie umów określonych w punkcie 2), zasadą jest, że:

a) Podnajemca podnajmuje lokal użytkowy o określonej powierzchni oraz prawo do korzystania z części wspólnych;

b) Opłaty za media takie jak energia cieplna i elektryczna, zużycie wody i kanalizacja oraz wywóz śmieci są wliczone w czynsz.

Tego rodzaju umów, na moment przygotowania niniejszego wniosku, Spółka zawarła w liczbie:

- dla lokali w (…) - 46,

- dla lokali w (…) - 6,

- dla lokali w (…) - 1.

W zakresie umów zawieranych z pozostałymi osobami, Spółka czyni starania by odpłatnie udostępniać niewykorzystywane przestrzenie biurowe oraz miejsca parkingowe osobom trzecim, w szczególności w lokalu w (…). W chwili obecnej aktualne są dwie umowy tego typu, jednak spółka intensyfikuje działania, by w jak największym stopniu zagospodarować niewykorzystywaną powierzchnię.

Zatem na moment przygotowania wniosku Spółka jest stroną 67 umów podnajmu powierzchni w Lokalach.

Spółka wyposażyła Lokale we własnym zakresie. Wśród składników majątkowych związanych z biurami znajdują się przede wszystkim:

 1. Zestawy meblowe znajdujące się w różnych pomieszczeniach, w szczególności sofy, fotele różnego rodzaju (zwykłe i obrotowe), krzesła i stoły konferencyjne.

 2. Podlegające amortyzacji inwestycje w obce środki trwałe w postaci adaptacji Lokali.

 3. Wyposażenie pomieszczeń biurowych takie jak szafy czy regały, przedłużacze, przepusty kablowe oraz mediaporty, ścianki do oddzielania przestrzeni, ścianki akustyczne, kontenery do przechowywania przedmiotów, w tym kontenery pod biurka, szafki na dokumenty oraz przegrody oddzielające biurka jak i same biurka, pojedyncze, 4 lub 6 stanowiskowe.

 4. Wyposażenie sal pozwalające na prowadzenie prezentacji, takie jak (…), tablice interakcyjne, stoliki konferencyjne, stoły konferencyjne czy krzesła.

 5. Wyposażenie kuchni - krzesła, hokery, stoły, siedziska do kuchni, stoliki kawowe oraz pozostałe wyposażenie kuchenne.

 6. Sprzęty elektryczne stanowiące wyposażenie różnych pomieszczeń takie jak monitory, telefony, drukarki, sprzęty sieciowe, głośniki i mikrofony.

 7. Serwery i urządzenia sieciowe.

Ponadto, Spółka jest stroną następujących umów związanych z Lokalami:

 1. Umowy najmu dystrybutorów wody ze spółką C Sp. z o.o. Dystrybutory są wykorzystywane w każdym z Lokali w celu zapewnienia wody pitnej dla pracowników i współpracowników Spółki, a także podnajemców;

 2. Ramowa umowa sprzedaży kawy oraz dzierżawy sprzętu do parzenia kawy ze spółką D Sp. z o.o. Kontrahent zobowiązany jest do zamontowania ekspresów do kawy w lokalach wskazanych przez Spółkę oraz do sprzedaży kawy zgodnie z zamówieniami.

 3. Umowy na usługi sprzątające w każdym z Lokali.

Dodatkowo, Spółka jest w stałych kontaktach handlowych z kontrahentem dostarczającym świeże owoce do biura; nie ma w tym zakresie podpisanej umowy, lecz usługa jest realizowana na podstawie każdorazowych zamówień.

Wyodrębnienie działu wewnętrznego

Spółka, w celu bardziej efektywnego administrowania przestrzeniami biurowymi i zarządzaniu zawieranymi umowami, podjęła uchwałę o utworzenie działu wewnętrznego Administracji Biur (dalej: „Dział AB”).

Dział AB został wyodrębniony w celu :

1) Prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie podnajmu nieruchomości dla podmiotów trzecich, w tym dla podmiotów z grupy;

2) Efektywnego zarządzania przestrzenią biurową oraz zarządzania umowami i zamówieniami w zakresie wyposażenia i funkcjonowania Lokali;

3) Zarządzaniu przepływami finansowymi związanymi z Lokalami: monitorowania należności i zobowiązań, terminów płatności i zaległości od i wobec kontrahentów;

4) Poszukiwania możliwości dalszego najmu niezagospodarowanej powierzchni w związku ze spadającymi potrzebami na powierzchnię po stronie grupy Spółki.

Do składników majątkowych Działu AB przypisane zostały wyżej wymienione:

1) Umowy najmu Lokali;

2) Umowy podnajmu Lokali;

3) Umowy związane z funkcjonowaniem Lokali:

a) najmu dystrybutorów wody;

b) dzierżawy sprzętu do parzenia kawy i ramowa umowa sprzedaży kawy;

c) umowy na sprzątanie Lokali;

4) wyżej wymienione środki trwałe, sprzęty i wyposażenie biur;

5) wyposażenie stanowiska pracy dwóch pracowników przypisanych do Działu AB: komputery wraz z akcesoriami i podstawowym oprogramowaniem komputerowym.

Do Działu AB na stałe zostało przypisanych dwóch pracowników, którzy są zobowiązani do realizacji wyżej wymienionych zadań działu.

Ponadto, Spółka identyfikuje i wyodrębnia wszystkie przychodu i koszty oraz należności i zobowiązania związanie z funkcjonowaniem Działu AB. Faktury wystawiane przez Spółkę, związane z działalnością realizowaną w ramach Działu AB, opisywane są w sposób, który pozwala na ich jednoznaczne przypisywanie do tego działu. Możliwe jest też generowanie raportów prezentujących sytuacją finansową Działu AB oraz przygotowywanie prognoz na następne okresy rozliczeniowe. Sposób prowadzenia księgowości i zarządzania finansami, składniki majątkowe oraz pracownicy tworzą na tyle zorganizowaną i połączoną całość, że Dział AB mógłby samodzielnie wykonywać przypisane mu funkcje, działając jako przedsiębiorstwo zupełnie niezależne od Spółki.

Reorganizacja - podział przez wyodrębnienie

Dział AB jest jednostką wewnętrzną Spółki, która tworzy niezależną od pozostałych działów funkcjonalną całość. W ramach Działu AB świadczone są kompleksowe usługi, które pozwalają Spółce oraz jej podnajemcom na płynne i bezproblemowe korzystanie z przestrzeni biurowej. Składniki materialne i niematerialne związane z funkcjonowaniem Działu AB, w tym substrat ludzki, są na tyle wewnętrznie powiązane, spójne oraz kompletne, że dział ten może pełnić samodzielnie funkcje, do których jest powołany.

Widząc korzyści wynikające z wewnętrznego wyspecjalizowania działu zarządzającego Lokalami Spółka podjęła decyzję o dalszym przeniesieniu tej części swojej działalności do podmiotu zewnętrznego w drodze podziału przez wyodrębnienie, o którym mowa w art. 529 § 1 pkt 5 ustawy Kodeks Spółek Handlowych (dalej: „KSH”). Podział nastąpi poprzez przeniesienie części majątku Spółki w postaci Działu AB na nowo zawiązaną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Nowa Spółka”) za udziały tej Nowej Spółki, które obejmie Spółka jako spółka dzielona (dalej: „Reorganizacja”).

Celem wyodrębnienia jest dalsze wyspecjalizowanie działalności związanej z lokalami i przeniesienie jej do zewnętrznego podmiotu powiązanego. Dzięki temu możliwe będzie:

 1) efektywniejsze zarządzanie przestrzeniami biurowymi dla wszystkich podmiotów z grupy Spółki. Spółka, jako podmiot dominujący w grupie, zgodnie z powszechnymi praktykami rynkowymi wydziela procesy, które mogą być outsorcowane przez odrębny podmiot do wszystkich podmiotów z grupy. Obecna sytuacja, w której Spółka świadczy usługi podnajmu jest z punktu widzenie zarządzania Spółką i całą grupą mniej komfortowa i optymalna, niż sytuacja, która powstanie po wyodrębnieniu Działu AB do Nowej Spółki;

 2) rozwój działalności Działu AB na polu gospodarowania nieoptymalnie wykorzystywaną powierzchnią biurową i poprawa finansowej sytuacji grupy Spółki w tym zakresie. W związku ze zmianami na rynku najmu w ostatnich latach, Spółka mierzy się z problem niezagospodarowanych przestrzeni, aktualnie zbędnych Spółce i grupie Spółki do prowadzenia działalności podstawowej, co naraża Spółkę na straty. W związku z tym Dział AB - a po wyodrębnieniu Nowa Spółka - podejmuje kroki w celu poprawy tej sytuacji.

Przyjęta strategia zarządzania grupą przez Spółkę przewiduje, że w razie wyraźnego usamodzielniania się określonego działu wewnętrznego w Spółce, jest on przenoszony jako zorganizowana część przedsiębiorstwa do nowego podmiotu.

Po wyodrębnieniu Działu AB do Nowej Spółki możliwe będzie niezmienione kontynuowanie działalności tego działu, z tym zastrzeżeniem, że w miejsce Spółki stroną umów najmu Lokali będzie Nowa Spółka, dlatego konieczne będzie zawarcie umowy podnajmu między Spółką a Nową Spółką. Innymi słowy Nowa Spółka będzie mogła przejąć funkcje, które teraz Dział AB spełnia w Spółce.

Po wyodrębnieniu Działu AB Spółka sama nie będzie kontynuować i nie będzie rozwijać już działalności związanej z administrowaniem Lokalami. Ten obszar działalności przejmie Nowa Spółka. Spółka będzie rozwijać pozostałe obszary swojej działalności w dotychczasowym zakresie i jej działanie nie zależy od zachowania Działu AB w swoich strukturach.

Przedmiotem Reorganizacji mają być wszelkie składniki materialne i niematerialne oraz pracownicy przypisani do Działu AB.

W związku z wyodrębnieniem Działu AB, Nowa Spółka przejmie wszystkie prawa i zobowiązania wynikające z wcześniej wymienionych umów zawartych przez Spółkę, dotyczących Działu AB. Nowa Spółka wstąpi w miejsce Spółki w dotychczas realizowane w ramach Działu AB kontrakty stając się stroną umów zawartych obecnie przez Spółkę. Nowa Spółka przejmie zatem prawa i obowiązki z nich wynikające.

Jak wspomniano, przeniesieniu Działu AB towarzyszyć będzie przejęcie przez Nową Spółkę osób obsługujących Dział AB. Przejęcie pracowników nastąpi w trybie art. 231 Kodeksu pracy.

Po wyodrębnieniu, w Spółce jako spółce dzielonej, pozostaną składniki materialne i niematerialne, pracownicy i umowy, pozwalające na kontynuowanie podstawowej, kluczowej działalności Spółki bez żadnych zaburzeń. Jak wskazano, jedyną czynnością jaką Spółka będzie musiała wykonać, będzie zawarcie umowy podnajmu przestrzeni biurowych w Lokalach od Nowej Spółki, co jest naturalną konsekwencją podziału. W pozostałym zakresie Spółka pozostaje zasadniczo takim samym przedsiębiorstwem jakim była przed podziałem, o pełnej samodzielności i niezależności organizacyjnej, funkcjonalnej i finansowej. Przedmiotem działalności Spółki jest dostarczanie rozwiązań informatycznych dla sektora finansowego, które zapewniają wsparcie klientów w kanałach cyfrowych (strony www, bankowość internetowa, bankowość mobilna) oraz social media, umożliwiając obsługę klienta w każdym kanale kontaktu, optymalizację procesów obsługi, przechowywanie kompletnej historii interakcji z klientem ze wszystkich kanałów kontaktu, a także zwiększenie efektywności kosztowej poprzez wykorzystanie algorytmów sztucznej inteligencji.

W ramach tego segmentu Spółka dostarcza systemy bankowości internetowej i mobilnej oferujące najnowsze technologie i najlepsze rozwiązania, wspierające sprzedaż skomplikowanych produktów finansowych i leasingowych, a także świadczy specjalistyczne usługi informatyczne z zakresu budowy, rozwijania i utrzymywania rozwiązań informatycznych dla sektora finansowego, a w szczególności bankowego. Spółka oferuje również nowatorski, w pełni zautomatyzowany kanał sprzedaży i obsługi dedykowany dla doradców, pracowników firm leasingowych, jak również ich klientów.

Zatem, po wyodrębnieniu działu AB do Nowej Spółki, w Spółce pozostanie zespół składników majątkowych i niemajątkowych, w tym zobowiązania, zdolny do kontynuowania dotychczasowej działalności oraz wyróżniający się pełną samodzielnością organizacyjną, funkcjonalną i finansową. W Spółce pozostaną:

a) Składniki materialne, takie jak środki trwałe i wyposażanie;

b) Firma Spółki,

c) Składniki niematerialne, jak oprogramowanie, wartości niematerialne i prawne, umowy handlowe;

d) Personel, w tym personel produkujący rozwiązania informatyczne, personel wspierający, personel sprzedażowy, oraz personel zarządzający;

e) Relacje gospodarcze i handlowe z klientami;

 f) Księgi rachunkowe i wszelkie ewidencje pozwalające na pełną sprawozdawczość finansową.

Planowana Reorganizacja nie wpłynie na status Spółki, jako spółki giełdowej. Spółka wyjaśnia, iż planuje aktualnie przeprowadzić opisaną Reorganizację z uwagi na zmianę przepisów ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu, która to zmiana umożliwiła spółką giełdowym na przeprowadzenie podziału przez wyodrębnienie części swojej działalności do nowej spółki zależnej bez obowiązku wycofania akcji w Spółce z obrotu giełdowego.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z 23 maja 2025 r.:

Na pytanie: W jaki sposób (i na jaki cel) będą wykorzystywane przez Państwa Spółkę lokale, które Spółka będzie podnajmować od Nowej Spółki i ile będzie tych lokali podnajmować?

Udzieli Państwo odpowiedzi: Spółka będzie podnajmować od Nowej Spółki trzy lokale: w (…), (…) i (…). Lokale te będą wykorzystywane przez Spółkę wyłącznie na potrzeby prowadzenia jej podstawowej działalności gospodarczej, tj. świadczenia usług informatycznych i dostarczania rozwiązań technologicznych dla sektora finansowego. Lokale będą służyć jako przestrzeń biurowa dla personelu Spółki. Podnajem obejmować będzie powierzchnie biurowe niezbędne do prowadzenia bieżącej działalności operacyjnej Spółki oraz miejsca parkingowe i pomieszczenia magazynowe. W związku z tym, sposób i cel wykorzystania lokali przez Spółkę nie ulegnie zmianie. Podnajmowane natomiast będą tylko te części Lokali, które są rzeczywiście wykorzystywane przez Spółkę - powierzchnie niewykorzystywane będą przedmiotem dalszego podnajmu realizowanego przez Nową Spółkę.

Na pytanie: Dlaczego Państwa Spółka będzie podnajmować lokale od Nowej Spółki, a nie bezpośrednio od ich właścicieli?

Udzieli Państwo odpowiedzi: Zawarcie przez Spółkę umów bezpośrednio z właścicielami nie jest możliwe, gdyż wymagałoby ich wcześniejszego rozwiązania przez Nową Spółkę, która - w następstwie reorganizacji - wstąpi w te stosunki prawne, a takie rozwiązanie jednostronne, z wyjątkiem przypadków wyraźnie przewidzianych w umowach najmu, jest niedozwolone prawnie. Z kolei właściciele lokali nie są zainteresowani zmniejszeniem powierzchni najmu objętych obowiązującymi umowami zawartymi ze Spółką, stąd też nie jest możliwa operacja rozszczepienia obowiązujących umów najmu na większą liczbę nowych umów najmu, które obejmowałyby mniejszą powierzchnię najmu. Właściciele lokali nie chcą ponosić ryzyka braku możliwości wynajmu powierzchni, z której najmu chciałaby zrezygnować Spółką. Z tych względów niezbędna jest zamierzona przez Spółkę reorganizacja.

Na skutek przeprowadzenia reorganizacji, Nowa Spółka (będąca Spółką Przejmującą) wstąpi w prawa i obowiązki wynikające z istniejących umów najmu zawartych przez Spółkę. Oznacza to, że Nowa Spółka stanie się stroną tych umów bez konieczności ich rozwiązywania i zawiązywania na nowo, a Spółka - chcąc dalej korzystać z przestrzeni biurowej - będzie zobowiązana zawrzeć umowy podnajmu z Nową Spółką. Bezpośrednie zawarcie umów z właścicielami byłoby niezgodne z warunkami przeniesienia Działu AB w drodze podziału przez wyodrębnienie i nie odzwierciedlałoby rzeczywistego przebiegu reorganizacji, w ramach której Nowa Spółka przejmuje całość działalności związanej z zarządzaniem lokalami.

Założeniem i celem ekonomicznym całego przedsięwzięcia jest spowodowanie by odrębny podmiot (Nowa Spółka) kompleksowo zarządzała całym procesem korzystania z nieruchomości przez spółki w Grupie, zapewniając efektywność i elastyczność tego zarządzania. Zawarcie przez Spółkę umowy najmu z właścicielami nieruchomości przeczyłoby temu celowi.

Na pytanie: Czy Spółka Przejmująca będzie musiała angażować dodatkowe środki w celu kontynuacji działalności z wykorzystaniem otrzymanych składników? Czy konieczne będzie angażowanie przez Spółkę Przejmującą innych składników majątku (niebędących przedmiotem przeniesienia) lub konieczne będzie podejmowanie dodatkowych działań faktycznych lub prawnych niezbędnych do prowadzenia działalności w tożsamym zakresie w oparciu o przejęte składniki?

Udzielili Państwo odpowiedzi: Nie, Spółka Przejmująca (Nowa Spółka) nie będzie musiała angażować dodatkowych środków ani innych składników majątkowych w celu kontynuacji działalności w oparciu o przejęte składniki. Dział AB, który zostanie przeniesiony do Nowej Spółki, jest kompletnym, organizacyjnie i funkcjonalnie samodzielnym zespołem składników majątkowych i niemajątkowych, w tym zobowiązań oraz pracowników. Wszystkie umowy, wyposażenie, zobowiązania oraz kompetencje niezbędne do kontynuowania działalności w dotychczasowym zakresie zostaną przeniesione na Nową Spółkę. Na Nową Spółkę przejdzie również personel zobowiązany do obsługi Działu AB. W związku z tym nie będzie konieczności podejmowania dodatkowych działań ani uzupełniania zasobów.

Na pytanie: Czy na podstawie składników majątkowych, które zostaną w Spółce Dzielonej, Spółka będzie w stanie prowadzić ten rodzaj działalności w takim zakresie jak przed podziałem?

Udzieli Państwo odpowiedzi: Tak, Spółka Dzielona będzie w pełni zdolna do kontynuowania swojej podstawowej działalności gospodarczej w dotychczasowym zakresie. Składniki majątkowe, niemajątkowe, personel oraz struktura organizacyjna pozostające w Spółce są w pełni wystarczające do prowadzenia działalności związanej z tworzeniem i wdrażaniem rozwiązań informatycznych dla sektora finansowego. Przenoszony Dział AB dotyczy wyłącznie działalności pomocniczej (zarządzania lokalami) i jego wydzielenie pozostanie bez wpływu na działalność podstawową Spółki.

Po przeprowadzeniu reorganizacji Spółka pozostanie takim samym przedsiębiorstwem, jakim była przed podziałem, o pełnej samodzielności i niezależności organizacyjnej, funkcjonalnej i finansowej, wykonującym działalność gospodarczą w tym samym zakresie.

Wskazać też warto, że w swojej historii, Wnioskodawca dokonywał już podobnych wyodrębnień jednostek organizacyjnych (business unitów), które były zorganizowanymi częściami przedsiębiorstwa, zachowując przy tym swój podstawowy przedmiot działalności gospodarczej i rozwijając się dalej jako samodzielne przedsiębiorstwo. Każde takie wyodrębnienie było poprzedzane interpretacją indywidualną, która potwierdzała status danego business unitu jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa (interpretacje Dyrektora KIS z dnia 14 listopada 2022, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.562.2022.2.MŻ oraz z 5 lutego 2021, sygn. 111-KDIB1-1.4010.522.2020.1.BS; z 8 lutego 2021, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.912.2020.1.MG).

Na pytanie: Czy Dział AB, który ma zostać przeniesiony do Spółki Przejmującej, mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania, które wykonuje obecnie w Spółce Dzielonej?

Udzielili Państwo odpowiedzi: Tak, zdaniem Wnioskodawcy, Dział AB mógłby (i będzie) funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo realizujące zadania, które wykonuje obecnie w strukturze Spółki Dzielonej. Posiada własne składniki materialne i niematerialne (w tym umowy najmu i podnajmu, wyposażenie biur), własnych pracowników oraz niezależne przepływy finansowe i ewidencję księgową. Może prowadzić działalność w sposób samodzielny bez konieczności wsparcia ze strony Spółki Dzielonej.

Na pytanie: Czy planowany podział przez wyodrębnienie zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a głównym lub jednym z głównych jego celów nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania?

Udzielili Państwo odpowiedzi: Tak, planowany podział przez wyodrębnienie ma uzasadnienie ekonomiczne i biznesowe. Celem reorganizacji jest zwiększenie efektywności zarządzania przestrzenią biurową w ramach grupy kapitałowej poprzez przeniesienie tej działalności do wyspecjalizowanego podmiotu (Nowej Spółki).

Pozwoli to na centralizację i profesjonalizację usług związanych z najmem i podnajmem lokali, ograniczenie kosztów, lepsze wykorzystanie zasobów oraz zwiększenie przejrzystości operacyjnej. Spółka zdefiniowała dwa zasadnicze cele reorganizacji:

 1) efektywniejsze zarządzanie przestrzeniami biurowymi dla wszystkich podmiotów z grupy Spółki. Spółka, jako podmiot dominujący w grupie, zgodnie z powszechnymi praktykami rynkowymi wydziela procesy, które mogą być outsorcowane przez odrębny podmiot do wszystkich podmiotów z grupy. Obecna sytuacja, w której Spółka świadczy usługi podnajmu jest z punktu widzenie zarządzania Spółką i całą grupą mniej efektywna, niż sytuacja, która powstanie po wyodrębnieniu Działu AB do Nowej Spółki;

 2) rozwój działalności Działu AB na polu gospodarowania nieoptymalnie wykorzystywaną powierzchnią biurową i poprawa finansowej sytuacji grupy Spółki w tym zakresie. W związku ze zmianami na rynku najmu w ostatnich latach, Spółka mierzy się z problem niezagospodarowanych przestrzeni, aktualnie zbędnych Spółce i grupie Spółki do prowadzenia działalności podstawowej, co naraża Spółkę na straty. W związku z tym Dział AB - a po wyodrębnieniu Nowa Spółka - podejmuje kroki w celu poprawy tej sytuacji.

Jest to zgodne z przyjętą strategią zarządzania grupą przez Spółkę, która przewiduje, że w razie wyraźnego usamodzielniania się określonego działu w Spółce i potrzeby dalszej profesjonalizacji funkcji wykonywanych przez ten dział, jest on przenoszony jako zorganizowana część przedsiębiorstwa do nowego podmiotu.

Głównym celem podziału nie jest ani unikanie, ani uchylanie się od opodatkowania.

Pytania

 1.Czy zarówno przenoszony w ramach Reorganizacji majątek w postaci Działu AB, jak i majątek pozostający w Spółce będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT)?

 2. Czy planowana Reorganizacja doprowadzi do powstania przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy jako spółki dzielonej?

3.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno przenoszony w ramach Reorganizacji majątek w postaci Działu AB, jak i majątek pozostający w Spółce będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT).

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, planowana Reorganizacja nie doprowadzi do powstania przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy jako spółki dzielonej.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 528 § 1 KSH, spółkę kapitałową można podzielić na dwie albo więcej spółek kapitałowych. Natomiast zgodnie z art. 529 § 1 pkt 5 KSH, podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących lub nowo zawiązanych, które obejmuje spółka dzielona (podział przez wyodrębnienie).

Jak stanowi art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m) ustawy o CIT za przychody z zysków kapitałowych uważa się również przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym:

- przychody osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątek lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki,

- przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej,

- przychody spółki dzielonej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT do przychodów zalicza się w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie albo podziale przez wyodrębnienie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa - wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału lub dzień wydzielenia albo dzień wyodrębnienia, przy czym przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z powyższym przepisem, żeby w związku z podziałem przez wyodrębnienie mogła być mowa o powstaniu przychodu podatkowego, warunkiem koniecznym jest to, żeby majątek wydzielany lub majątek pozostający w spółce dzielonej nie stanowił zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”). A contrario, jeżeli zarówno majątek wydzielany jak i pozostający w spółce dzielonej stanowią ZCP, nie powstaje przychód podatkowy.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

      Definicja legalna przedsiębiorstwa została sformułowana w Kodeksie cywilnym. Zgodnie z art. 551 Kodeksu cywilnego, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

 1) oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

 2) własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

 3) prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

 4) wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

 5) koncesje, licencje i zezwolenia;

 6) patenty i inne prawa własności przemysłowej;

 7) majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

 8) tajemnice przedsiębiorstwa;

 9) księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 552 Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

W związku z powyższymi przepisami, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, powinien on spełniać następujące warunki:

- musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

- zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

- składniki przedsiębiorstwa muszą być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych,

- zespół składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

W związku z powyższym, aby dany zespół składników majątkowych mógł być uznany za ZCP nie wystarczy istnienie jakiejkolwiek (dowolnej) masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową z możliwością samodzielnego funkcjonowania - w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

Będący przedmiotem zamierzonej Reorganizacji zespół składników materialnych i niematerialnych w postaci działu Spółki, jakim jest Dział AB wraz z przypisanymi do niego zobowiązaniami oraz pracownikami, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, gdyż:

 a) stanowi on zespół składników materialnych i niematerialnych,

 b) jest wydzielony organizacyjnie w Spółce,

 c) jest wydzielony w Spółce pod względem finansowym,

 d) służy do realizacji określonych zadań gospodarczych (wydzielenie funkcjonalne) i może z powodzeniem stanowić przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Ad a) - Zespół składników materialnych i niematerialnych

Wskazywany przez Spółkę wyodrębniony Dział AB, składa się z elementów materialnych (np. środków trwałych i wyposażenia związanego z funkcjonowaniem Lokali) oraz składników niematerialnych, do których należą umowy związane z funkcjonowaniem Działu AB:

1) Umowy najmu Lokali;

2) Umowy podnajmu Lokali;

3) Umowy związane z funkcjonowaniem Lokali:

- najmu dystrybutorów wody;

- dzierżawy sprzętu do parzenia kawy i ramowa umowa sprzedaży kawy;

- umowy na sprzątanie Lokali;

4) wyżej wymienione środki trwałe (w tym inwestycje w obce środki trwałe), sprzęty i wyposażenie biur;

5) wyposażenie stanowiska pracy dwóch pracowników przypisanych do Działu AB: komputery wraz z akcesoriami i podstawowym oprogramowaniem komputerowym.

Zespół składników majątkowych wzbogacony jest także o kapitał ludzki. W Dziale AB zadania wykonuje przypisany do tego działu zespół dwóch osób, wykonujących funkcje związane z Działem AB. Są to osoby zaangażowane wyłącznie w działalność Działu AB, które nie wykonują zadań na rzecz innych segmentów Spółki.

Z Działem AB związane są przede wszystkim zobowiązania i należności, w szczególności wynikające z dotychczas realizowanych przez ten dział kontraktów. Przedmiotem transakcji nie będzie wyłącznie przeniesienie składników majątku Spółki związanych z Działem AB, ale Nowa Spółka przejmie przede wszystkim zobowiązania i należności związane z tą sferą działalności Spółki. Nowa Spółka przejmie bowiem prawa i zobowiązania wynikające z umów zawartych przez Spółkę, dotyczących Działu AB, w szczególności z umów, na mocy których Spółka najmuje lokale, jak i z umów, na mocy których Spółka zobowiązana jest do świadczenia usług podnajmu - Nowa Spółka wstąpi w miejsce Spółki w dotychczas realizowane przez Dział AB kontrakty stając się stroną umów zawartych obecnie przez Spółkę. Nowa Spółka przejmie zatem prawa i obowiązki z nich wynikające. Zdaniem Wnioskodawcy składniki Działu AB, które mają zostać przeniesione na Nową Spółkę, pozostają ze sobą w spójnych, ścisłych i wzajemnych relacjach, pozwalających uznać Dział AB za zorganizowany i zintegrowany zespół składników, a nie za zbiór niezależnych od siebie elementów.

Ad b) - Wydzielenie organizacyjne

Ocena, czy określony zespół składników majątkowych stanowi ZCP dokonywana jest na dzień wyodrębnienia. Kluczowe jest zatem, aby składniki majątkowe stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa w spółce dzielonej.

Zdaniem organów podatkowych, dany zespół składników majątkowych jest wyodrębniony organizacyjnie, jeśli w strukturze danego przedsiębiorstwa utworzony został na przykład wydział, zakład, czy dział. Takie wnioski płyną m.in. z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 listopada 2020 r., Znak: 0111-KDIB3-1.4012.608.2020.1.KO:

„Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa”.

Ważne jest przypisanie jednostce uprawnień skutkujących samodzielnym prowadzeniem działalności „widocznym z zewnątrz”. Oznacza to, że wyodrębnienie musi wynikać z określonych decyzji statutowych (zarządczych itp.), które formalnie nadają jednostce wewnętrznej uprawnienia uzasadniające jej wydzielenie organizacyjne. Jednocześnie podkreśla się, że ten - wydzielony organizacyjnie „filar” działalności, powołany jest do realizacji ściśle określonych celów w całym przedsiębiorstwie (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 marca 2025 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.723.2024.3.AK).

W ocenie Wnioskodawcy, Dział AB został wydzielony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie - Spółce. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza bowiem, że Dział AB ma określone miejsce w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa. Podstawą wyodrębnienia Działu AB jest uchwała Zarządu Spółki. Uchwała w sposób deklaratywny potwierdziła istniejące dotychczas wyodrębnienie organizacyjne Działu AB w ramach Spółki, przejawiające się m.in. ściśle określonymi zadaniami wykonywanymi w ramach Spółki oraz możliwością odrębnego prezentowania rezultatów finansowych.

O wyodrębnieniu organizacyjnym może świadczyć także struktura zarządzania oraz podległość służbowa i funkcjonalna pracowników danej jednostki wewnętrznej. Na istnienie wyodrębnienia organizacyjnego poszczególnych jednostek biznesowych funkcjonujących w ramach spółki może wskazywać też powołanie dyrektorów lub kierowników dla takich jednostek. Do Działu AB przypisani są konkretni pracownicy, z określonym zakresem obowiązków i mający swoje konkretne miejsce w strukturze zarządzania Spółki jako kierownicy Działu AB.

Warto zauważyć, że wyodrębnienie organizacyjne ZCP nie musi być zawsze równoznaczne z wyodrębnieniem organizacyjno-prawnym. W związku z tym, do uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych za ZCP nie jest konieczne wyodrębnianie części przedsiębiorstwa w formie oddziału zarejestrowanego w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Reasumując, Wnioskodawca uważa, że za wydzieleniem organizacyjnym ZCP w strukturach przedsiębiorstwa Spółki przemawia między innymi:

- fakt podjęcia przez Zarząd Spółki uchwały, na mocy której doszło do wyodrębnienia w strukturach tej spółki Działu AB,

- fakt, iż Dział AB posiada własne wewnętrzne struktury zarządcze i pracowników dedykowanych do pracy tylko w tym dziale,

- przypisanie konkretnie do Działu AB odpowiedniego wyposażenia związanego z Lokalami,

- posiadanie przez Dział AB własnych kontraktów związanych z działalnością tego Działu,

- możliwość określania dla Działu AB odrębnego, własnego budżetu oraz prognoz finansowych.

Ad c) - Wydzielenie finansowe

Konieczność wyodrębnienia finansowego ZCP nie oznacza automatycznie, że ZCP musi być samobilansującym się oddziałem. W orzecznictwie podkreśla się ponadto, że wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej, lecz sytuację, w której - poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych - możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 3 listopada 2020 r., Znak: 0111-KDIB3-1. 4012.608.2020.1.KO, stwierdził:

„Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową”.

Podobne stanowisko można znaleźć w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego: z dnia 24 listopada 2022 r., sygn. akt I FSK 1333/22; z dnia 14 marca 2023 r., sygn. akt I FSK 198/20. Podobny pogląd wyrażony został również w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia z dnia 5 marca 2025 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.720. 2024.4.KW w której wskazano, że „o wyodrębnieniu finansowym ZCP może świadczyć prowadzenie dla podmiotu, z którego zostanie wydzielona ZCP, rachunkowości umożliwiającej ewidencjonowanie procesów gospodarczych oraz prezentowanie sytuacji majątkowej i finansowej związanej z daną ZCP. W ocenie Wnioskodawcy, dla wyodrębnienia finansowego ZCP wystarczy zatem, aby rachunkowość prowadzono w takim układzie, by można było ustalić sytuację majątkową (aktywa i pasywa) oraz zyskowność danej części przedsiębiorstwa (koszty i przychody)”.

W świetle powyższego za wystarczające należy uznać wyodrębnienie finansowe danej części przedsiębiorstwa dla celów rachunkowości zarządczej, jeśli polega ono na odrębnym ewidencjonowaniu przychodów i kosztów związanych z prowadzeniem danej części przedsiębiorstwa. Organy podatkowe prezentują stanowisko, że w kontekście wydzielenia finansowego znaczenie może mieć również sposób wystawiania dokumentów księgowych, pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów do odpowiedniej części przedsiębiorstwa.

Wnioskodawca uważa, że za wydzieleniem finansowym ZCP w strukturach przedsiębiorstwa Spółki przemawia to, że:

- Spółka posiada w ramach systemu księgowego odpowiednią analitykę, w ramach której jest w stanie wyodrębniać przychody i koszty odnoszące się do Działu AB,

- księgi rachunkowe Spółki prowadzone są w sposób pozwalający na wyodrębnienie należności i zobowiązań związanych z działalnością prowadzoną w ramach Działu AB,

- Dział AB może posiadać swój odrębny budżet, i mogą dla niego być sporządzane prognozy finansowe,

Należy więc uznać, że warunek wyodrębnienia finansowego w przypadku Działu AB jest spełniony.

Ad d) - Wydzielenie funkcjonalne

Aby zespół składników materialnych i niematerialnych mógł być uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa musi stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Organy podatkowe zazwyczaj interpretują tę przesłankę jako potencjalną zdolność ZCP do działania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 23 października 2020 r., Znak: 0114- KDIP4-1.4012.394. 2020.1.AM, stwierdził, że:

„(…) wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa”.

Analizując spełnienie przesłanki wydzielenia funkcjonalnego, organy podatkowe zwracają również uwagę na elementy, które mogą wskazywać na to, że dany podmiot ma zdolność samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym:

„Wyodrębnienie funkcjonalne będzie przejawiać się, w tym, że pomimo tego, że Majątek Pozostający i Majątek wydzielany funkcjonują w obrębie jednego przedsiębiorstwa, to prowadzą niezależne i samodzielne działalności gospodarcze wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wskazanego we wniosku. Składniki majątkowe, zarówno materialne jaki i niematerialne, w tym zobowiązania, wchodzące w skład Majątku Pozostającego i Majątku Wydzielanego są na tyle ze sobą powiązane, że mogą prowadzić działalność gospodarczą bez konieczności ich uzupełniania dodatkowymi składnikami majątkowymi, które byłyby niezbędne do prowadzenia takiej działalności. Ponadto, zarówno Majątek Pozostający i jak i Majątek Wydzielany mogą służyć kontynuowaniu prowadzonych przez nie działalności gospodarczych w sposób autonomiczny”. (interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 marca 2025 r., Znak: 0114 KDIP2-1.4010.747.2024.2.JF.

W ocenie Wnioskodawcy, Dział AB posiada zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. W jego przypadku jest bowiem możliwe:

   - przypisanie konkretnie do Działu AB pracowników, składników materialnych i niematerialnych,

   - precyzyjne wskazanie zadań i funkcji realizowanych przez Dział AB,

   - prowadzenie odrębnej analityki księgowej dla Działu AB,

   - określenie celów gospodarczych Działu AB,

   - samodzielne pełnienie funkcji, do których powołany jest Dział AB, dzięki temu, że składniki materialne i niematerialne tworzące Dział AB, w tym substrat ludzki, są wewnętrznie powiązane, spójne oraz kompletne.

W świetle powyższych okoliczności można uznać, że Dział AB posiada zdolność do samodzielnego bytu gospodarczego i tym samym można uznać ten zespół składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Innymi słowy, zespół składników tworzący Dział AB gotowy jest do kontynuowania działalności w swoim dotychczasowym zakresie po przeniesieniu go do Nowej Spółki. W ocenie Wnioskodawcy, zdolność ta jest rzeczywista i pełna, a nie jedynie potencjalna. Elementy przedsiębiorstwa Spółki, które nie będą przedmiotem planowanej Reorganizacji nie wpływają na możliwość kontynuowania działalności gospodarczej przez Dział AB.

Nie można mieć również wątpliwości, że struktura majątkowa i organizacyjna, która pozostaje w Spółce również stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Po wyodrębnieniu Działu AB funkcjonowanie Spółki w zakresie jej podstawowej działalności nie zostanie zaburzone. Jeżeli zatem teraz jest to przedsiębiorstwo niezależne i samodzielnie, to po przeprowadzeniu Reorganizacji, część przedsiębiorstwa pozostała w Spółce będzie nadal takim niezależnym przedsiębiorstwem spełniającym wszystkie cechy ZCP. Większość składników materialnych i niematerialnych, pracowników i współpracowników pozostanie w Spółce. Funkcje wykonywane przez Spółkę ulegną zmianie tylko o tyle, o ile część z nich pozostanie przeniesiona wraz z Działem AB do Nowej Spółki. Księgowość Spółki również nie ulegnie znacznemu przeobrażeniu: nadal będą rozpoznawane przychody i koszty, należności i zobowiązania i Spółka będzie wypełniać wszystkie zobowiązania wynikające z przepisów prawa bilansowego, w tym będzie posiadać pełną zdolność bilansową i sporządzać sprawozdanie finansowe.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, po wyodrębnieniu działu AB do Nowej Spółki, w Spółce pozostanie zespół składników majątkowych i niemajątkowych, w tym zobowiązania, zdolny do kontynuowania dotychczasowej działalności podstawowej oraz wyróżniający się pełną samodzielnością organizacyjną, funkcjonalną i finansową. W Spółce pozostaną:

 a) Składniki materialne, takie jak środki trwałe i wyposażanie;

 b) Firma Spółki,

 c) Składniki niematerialne, jak oprogramowanie, wartości niematerialne i prawne, umowy handlowe;

 d) Personel, w tym personel produkujący rozwiązania informatyczne, personel wspierający, personel sprzedażowy, oraz personel zarządzający;

 e) Relacje gospodarcze i handlowe z klientami;

  f) Księgi rachunkowe i wszelkie ewidencje pozwalające na pełną sprawozdawczość finansową. Dodatkowo Spółka będzie działać jako niezależne przedsiębiorstwo. Zatem Spółka posiada wszystkie cechy ZCP.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy zarówno Dział AB, jak i majątek Spółki pozostający w niej po Reorganizacji stanowić będą ZCP.

Ad 2)

Jak już wskazywano, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce dzielonej nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wówczas spółka dzielona (tu: Wnioskodawca) powinna rozpoznać przychód do opodatkowania w wysokości wartości rynkowej majątku (określonej na dzień poprzedzający dzień wyodrębnienia) przekazanego na rzecz spółki przejmującej/nowo zawiązanej (art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT).

Ponadto, art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o CIT stanowi, że do przychodów nie zalicza się w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli przy podziale przez wyodrębnienie majątek przejmowany na skutek podziału oraz majątek pozostający w spółce, stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa - wartości rynkowej składników majątku przeniesionych na spółkę przejmującą/nowo zawiązaną ustalonej na dzień poprzedzający dzień wyodrębnienia.

Jeżeli zatem wyodrębniony majątek oraz majątek pozostający w spółce stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, spółka dzielona nie uzyska przychodu podlegającego opodatkowaniu, a podział będzie dla tej spółki neutralny podatkowo na gruncie ustawy o CIT.

Powyższe wyłączenie z przychodu (art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o CIT) nie ma jednak zastosowania w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów podziału jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania (art. 12 ust. 13 ustawy o CIT).

Zgodnie z art. 12 ust. 14 ustawy o CIT, jeżeli podział spółki nie został przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym celem lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Dodatkowo, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT w przypadku podziału za przychód do opodatkowania należy uznać wartość emisyjną udziałów (akcji) spółki przejmującej/nowo zawiązanej przydzielonych wspólnikowi spółki dzielonej, ustaloną na dzień poprzedzający dzień podziału, gdy zarówno majątek pozostający w spółce dzielonej, jak i majątek z niej wydzielany nie stanowią ZCP.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, jeśli stanowisko Wnioskodawcy do pytania Nr 1 jest prawidłowe, a więc jeżeli zarówno Dział AB, jak i majątek pozostający w Spółce stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, a Reorganizacja nie jest podejmowana w celu osiągnięcia korzyści podatkowej, to na skutek planowanej Reorganizacji nie dojdzie do powstania przychodu po stronie Wnioskodawcy zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 oraz art. 12 ust. 4 pkt 3h Ustawy o CIT.

Art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT nie znajdzie tutaj zastosowania, ponieważ w wyniku Reorganizacji nie są emitowane żadne udziały/akcje, które byłyby przyznawane wspólnikom spółki dzielonej. Udziały w Nowej Spółce obejmie bezpośrednio Spółka, a nie jej wspólnicy.

W ocenie Wnioskodawcy, nie ma powodów, by w omawianych okolicznościach przypuszczać, że Reorganizacja będzie podjęta w celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania. Wnioskodawca w swoich planach w żaden sposób nie jest motywowany korzyściami podatkowymi tylko wskazanymi w opisie zdarzenia przyszłego oraz odpowiedzi na pierwsze pytanie względami biznesowymi.

Podobne stanowisko można znaleźć w interpretacjach Dyrektora KIS:

- z 17 stycznia 2025 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.637.2024.3.MR1,

- z 29 listopada 2024 r, Znak: 0114-KDIP2-2.4010.514.2024.1.KW,

- z 22 listopada 2024 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.506.2024.2.KW,

- z 22 marca 2024 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.133.2024.1.JF.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Podział spółek handlowych regulowany jest przez ustawę z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 18 ze zm., dalej: „KSH”).

Stosownie do postanowień art. 528 § 1 KSH,

spółkę kapitałową i spółkę komandytowo-akcyjną można podzielić na dwie albo więcej spółek kapitałowych lub spółek komandytowo-akcyjnych. Nie jest dopuszczalny podział spółki akcyjnej i spółki komandytowo-akcyjnej, jeżeli kapitał zakładowy nie został pokryty w całości.

Natomiast, zgodnie z art. 529 § 1 pkt 5 KSH,

podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących lub nowo zawiązanych, które obejmuje spółka dzielona (podział przez wyodrębnienie).

Stosownie do art. 529 § 2 KSH,

do podziału przez wydzielenie oraz podziału przez wyodrębnienie stosuje się przepisy o podziale spółek dotyczące odpowiednio spółki przejmującej lub spółki nowo zawiązanej. W przypadku podziału przez wyodrębnienie nie stosuje się przepisów art. 534 § 1 pkt 2, 3-5 i 8, art. 536 § 1, art. 537, art. 538 i art. 541 § 5.

Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych spółki dzielonej przy podziale lub podziale przez wydzielenie lub podziale przez wyodrębnienie regulują przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o CIT,

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Jednocześnie, jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z treścią art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m ustawy o CIT,

za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym:

   - przychody osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątek lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki,

   - przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej,

   - przychody spółki dzielonej.

W myśl art. 7b ust. 1a ustawy o CIT,

za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziału podmiotów.

Powołane przepisy nie stanowią jednak podstawy powstania zobowiązania podatkowego, a jedynie wskazówkę, do jakiego koszyka przychodów wskazane powyżej przychody powinny być zaklasyfikowane. Samo powstanie ewentualnego przychodu reguluje art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT,

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału wartość emisyjna udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej przydzielonych wspólnikowi spółki dzielonej, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa, przy czym przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT,

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie albo podziale przez wyodrębnienie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa - wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału lub dzień wydzielenia albo dzień wyodrębnienia, przy czym przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Na postawie art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o CIT,

do przychodów nie zalicza się w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie albo podziale przez wyodrębnienie majątek przejmowany na skutek podziału oraz majątek pozostający w spółce, stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa - wartości rynkowej składników majątku przeniesionych na spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane ustalonej na dzień poprzedzający dzień podziału lub dzień wydzielenia albo dzień wyodrębnienia.

Zgodnie z art. 12 ust. 13 ustawy o CIT,

przepisów ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

W świetle art. 12 ust. 14 ustawy o CIT,

jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Stosownie do art. 12 ust. 15 ustawy o CIT,

Przepisy ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b mają zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami, o których mowa w:

 1) art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek lub podmiotów mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, albo

 2) art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo

 3) art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Artykuł 12 ust. 16 ustawy o CIT stanowi, że

przepisy ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d stosuje się odpowiednio do podmiotów wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy.

Ad 1

Państwa wątpliwości w zakresie pytania Nr 1 budzi kwestia ustalenia, czy zarówno przenoszony w ramach Reorganizacji majątek w postaci Działu AB, jak i majątek pozostający w Spółce będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z kolei zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT,

ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i  finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

- stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),

- jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,

- jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,

- mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że jednym z podstawowych elementów istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Aby zatem określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa (zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT), musi odznaczać się pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

Odnosząc się do powyższych wątpliwości w zakresie pytania Nr 1, wskazać należy, że jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Z opisu sprawy wynika, że obszarem działalności Spółki Dzielonej (Wnioskodawcy) jest budowanie i dostarczanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych dla branży finansowej. W ofercie Grupy Kapitałowej Spółki znajdują się również usługi informatyczne świadczone zarówno na rzecz podmiotów krajowych, jak i zagranicznych.

Spółka prowadzi działalność i posiada prawa do lokali (Lokale) w trzech miastach.

Spółka podjęła uchwałę o utworzenie działu wewnętrznego Administracji Biur (Dział AB).

Dział AB został wyodrębniony w celu:

1) Prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie podnajmu nieruchomości dla podmiotów trzecich, w tym dla podmiotów z grupy;

2) Efektywnego zarządzania przestrzenią biurową oraz zarządzania umowami i zamówieniami w zakresie wyposażenia i funkcjonowania Lokali;

3) Zarządzaniu przepływami finansowymi związanymi z Lokalami: monitorowania należności i zobowiązań, terminów płatności i zaległości od i wobec kontrahentów;

4) Poszukiwania możliwości dalszego najmu niezagospodarowanej powierzchni w związku ze spadającymi potrzebami na powierzchnię po stronie grupy Spółki.

Do składników majątkowych Działu AB przypisane zostały wyżej wymienione:

1) Umowy najmu Lokali;

2) Umowy podnajmu Lokali;

3) Umowy związane z funkcjonowaniem Lokali:

a) najmu dystrybutorów wody;

b) dzierżawy sprzętu do parzenia kawy i ramowa umowa sprzedaży kawy;

c) umowy na sprzątanie Lokali;

4) środki trwałe, sprzęty i wyposażenie biur;

5) wyposażenie stanowiska pracy dwóch pracowników przypisanych do Działu AB: komputery wraz z akcesoriami i podstawowym oprogramowaniem komputerowym.

Do Działu AB na stałe zostało przypisanych dwóch pracowników, którzy są zobowiązani do realizacji wyżej wymienionych zadań działu.

Ponadto, Spółka identyfikuje i wyodrębnia wszystkie przychody i koszty oraz należności i zobowiązania związanie z funkcjonowaniem Działu AB. Faktury wystawiane przez Spółkę, związane z działalnością realizowaną w ramach Działu AB, opisywane są w sposób, który pozwala na ich jednoznaczne przypisywanie do tego działu. Możliwe jest też generowanie raportów prezentujących sytuacją finansową Działu AB oraz przygotowywanie prognoz na następne okresy rozliczeniowe. Sposób prowadzenia księgowości i zarządzania finansami, składniki majątkowe oraz pracownicy tworzą na tyle zorganizowaną i połączoną całość, że Dział AB mógłby samodzielnie wykonywać przypisane mu funkcje, działając jako przedsiębiorstwo zupełnie niezależne od Spółki.

Dział AB jest jednostką wewnętrzną Spółki, która tworzy niezależną od pozostałych działów funkcjonalną całość. W ramach Działu AB świadczone są kompleksowe usługi, które pozwalają Spółce oraz jej podnajemcom na płynne i bezproblemowe korzystanie z przestrzeni biurowej. Składniki materialne i niematerialne związane z funkcjonowaniem Działu AB, w tym substrat ludzki, są na tyle wewnętrznie powiązane, spójne oraz kompletne, że dział ten może pełnić samodzielnie funkcje, do których jest powołany.

Widząc korzyści wynikające z wewnętrznego wyspecjalizowania działu zarządzającego Lokalami Spółka podjęła decyzję o dalszym przeniesieniu tej części swojej działalności do podmiotu zewnętrznego w drodze podziału przez wyodrębnienie, o którym mowa w art. 529 § 1 pkt 5 ustawy Kodeks Spółek Handlowych (KSH). Podział nastąpi poprzez przeniesienie części majątku Spółki w postaci Działu AB na nowo zawiązaną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (Nowa Spółka) za udziały tej Nowej Spółki, które obejmie Spółka jako spółka dzielona (Reorganizacja).

Po wyodrębnieniu Działu AB do Nowej Spółki możliwe będzie niezmienione kontynuowanie działalności tego działu, z tym zastrzeżeniem, że w miejsce Spółki stroną umów najmu Lokali będzie Nowa Spółka, dlatego konieczne będzie zawarcie umowy podnajmu między Spółką a Nową Spółką. Innymi słowy Nowa Spółka będzie mogła przejąć funkcje, które teraz Dział AB spełnia w Spółce.

Po wyodrębnieniu Działu AB Spółka sama nie będzie kontynuować i nie będzie rozwijać już działalności związanej z administrowaniem Lokalami. Ten obszar działalności przejmie Nowa Spółka. Spółka będzie rozwijać pozostałe obszary swojej działalności w dotychczasowym zakresie i jej działanie nie zależy od zachowania Działu AB w swoich strukturach.

Przedmiotem Reorganizacji mają być wszelkie składniki materialne i niematerialne oraz pracownicy przypisani do Działu AB.

W związku z wyodrębnieniem Działu AB, Nowa Spółka przejmie wszystkie prawa i zobowiązania wynikające z wcześniej wymienionych umów zawartych przez Spółkę, dotyczących Działu AB. Nowa Spółka wstąpi w miejsce Spółki w dotychczas realizowane w ramach Działu AB kontrakty stając się stroną umów zawartych obecnie przez Spółkę. Nowa Spółka przejmie zatem prawa i obowiązki z nich wynikające.

Przeniesieniu Działu AB towarzyszyć będzie przejęcie przez Nową Spółkę osób obsługujących Dział AB. Przejęcie pracowników nastąpi w trybie art. 231 Kodeksu pracy.

Po wyodrębnieniu, w Spółce jako spółce dzielonej, pozostaną składniki materialne i niematerialne, pracownicy i umowy, pozwalające na kontynuowanie podstawowej, kluczowej działalności Spółki bez żadnych zaburzeń. Jak wskazano, jedyną czynnością jaką Spółka będzie musiała wykonać, będzie zawarcie umowy podnajmu przestrzeni biurowych w Lokalach od Nowej Spółki, co jest naturalną konsekwencją podziału. W pozostałym zakresie Spółka pozostaje zasadniczo takim samym przedsiębiorstwem jakim była przed podziałem, o pełnej samodzielności i niezależności organizacyjnej, funkcjonalnej i finansowej.

Zatem, po wyodrębnieniu działu AB do Nowej Spółki, w Spółce pozostanie zespół składników majątkowych i niemajątkowych, w tym zobowiązania, zdolny do kontynuowania dotychczasowej działalności oraz wyróżniający się pełną samodzielnością organizacyjną, funkcjonalną i finansową. W Spółce pozostaną:

a) Składniki materialne, takie jak środki trwałe i wyposażanie;

b) Firma Spółki,

c) Składniki niematerialne, jak oprogramowanie, wartości niematerialne i prawne, umowy handlowe;

d) Personel, w tym personel produkujący rozwiązania informatyczne, personel wspierający, personel sprzedażowy, oraz personel zarządzający;

e) Relacje gospodarcze i handlowe z klientami;

 f) Księgi rachunkowe i wszelkie ewidencje pozwalające na pełną sprawozdawczość finansową.

Wobec powyższego, przedstawione przez Państwa okoliczności sprawy wskazują, że opisane zespoły składników materialnych i niematerialnych w postaci Działu AB oraz majątek pozostający w Spółce Dzielonej cechują się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym.

Jak bowiem Państwo wskazali Spółka podjęła uchwałę o utworzenie działu wewnętrznego Administracji Biur (Dział AB). Dział AB jest jednostką wewnętrzną Spółki, która tworzy niezależną od pozostałych działów funkcjonalną całość. Przedmiotem Reorganizacji mają być wszelkie składniki materialne i niematerialne oraz pracownicy przypisani do Działu AB. Spółka identyfikuje i wyodrębnia wszystkie przychody i koszty oraz należności i zobowiązania związanie z funkcjonowaniem Działu AB. Dział AB mógłby (i będzie) funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo realizujące zadania, które wykonuje obecnie w strukturze Spółki Dzielonej. Spółka Przejmująca (Nowa Spółka) nie będzie musiała angażować dodatkowych środków ani innych składników majątkowych w celu kontynuacji działalności w oparciu o przejęte składniki. Spółka Dzielona będzie w pełni zdolna do kontynuowania swojej podstawowej działalności gospodarczej w dotychczasowym zakresie.

Zatem, z opisu sprawy i uzupełnienia wniosku wynika, że wyodrębniony ze Spółki Dzielonej zespół składników materialnych i niematerialnych tworzący Dział AB i przenoszony do Nowej Spółki (Spółki Przejmującej) oraz zespół składników materialnych i niematerialnych pozostający w Spółce Dzielonej będą stanowiły zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy CIT, gdyż będą wyodrębnione na płaszczyźnie organizacyjnej, funkcjonalnej i finansowej i będą funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwa w oparciu o składniki będące przedmiotem podziału przez wyodrębnienie.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1 jest prawidłowe.

Ad 2

Przedmiotem Państwa wątpliwości, objętej zakresem pytania Nr 2 jest kwestia ustalenia, czy planowana Reorganizacji doprowadzi do powstania przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy jako spółki dzielonej.

Biorąc pod uwagę literalną treść cytowanego wyżej art. 12 ust. 1 pkt 9  oraz art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o CIT, należy stwierdzić, że ww. przepisy  ustawy o CIT odnoszą się do trzech sytuacji, tj. podziału spółki oraz podziału przez wydzielenie lub przez wyodrębnienie. W pierwszym przypadku ww. przepisów ustawodawca wskazuje, że przychód występuje w sytuacji, gdy majątek przejmowany nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, natomiast w dwóch pozostałych przypadkach zawartych w tych przepisach prawodawca uznał, że przychód wystąpi w sytuacjach, gdy majątek przejmowany lub majątek pozostający w spółce nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem, żeby skorzystać z wyłączenia z przychodów, obydwie części majątku muszą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W konsekwencji, wystąpienie przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT, uzależnione jest od posiadania przez obydwie części przedsiębiorstwa podlegającego podziałowi przez wydzielenie atrybutu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 4a pkt 4 ww. ustawy.

Wobec powyższego, skoro jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska do pytania Nr 1, wyodrębniony ze spółki dzielonej, zespół składników materialnych i niematerialnych w postaci działu AB, jak i pozostający w spółce dzielonej zespół składników materialnych i niematerialnych na dzień podziału przez wyodrębnienie będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, to w konsekwencji podział Spółki poprzez wyodrębnienie Działu AB ze Spółki i przeniesienie go w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym, tj. do Nowej Spółki (Spółki Przejmującej), w trybie art. 529 § 1 pkt 5 KSH, przy jednoczesnym pozostawieniu w Spółce zespołu składników materialnych i niematerialnych, nie będzie skutkować po stronie Spółki Dzielonej powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 3h ustawy o CIT.

Zatem, planowana Reorganizacja nie doprowadzi do powstania przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy jako spółki dzielonej.

Ponadto, zgodzić się należy z Państwa stwierdzeniem zawartym we własnym stanowisku, że w sprawie nie znajdzie zastosowania art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT. W wyniku planowanego podziału przed wyodrębnieniem nie są wydawane udziały udziałowcom spółki dzielonej i dlatego też art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT nie znajduje zastosowania.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ta interpretacja stanowi ocenę Państwa stanowiska wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i Nr 2. W zakresie podatku od towarów i usług pytania oznaczonego we wniosku Nr 3 oraz podatku od czynności cywilnoprawnych, pytania oznaczonego we wniosku Nr 4, wydane zostały/zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto podkreślić należy, że ustalenia czy przeprowadzony podział Spółki Dzielonej przez wyodrębnienie zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego głównym bądź jednym z głównych celów nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, nie może podlegać ocenie organu, w trybie i na zasadach przewidzianych dla instytucji interpretacji indywidualnej. Tym samym stwierdzenie w opisie sprawy, że  podział przez wyodrębnienie zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a głównym lub jednym z głównych jego celów nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, nie może podlegać ocenie organu, w trybie i na zasadach przewidzianych dla instytucji interpretacji indywidualnej. Informacja ta została przyjęta jako niepodlegający ocenie element zdarzenia przyszłego.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz wyroku sądu administracyjnego stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem Państwa wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności, będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.