Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.256.2025.1.AW

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

(…) Spółka z o.o. (dalej również: „Wnioskodawca”, „Spółka”, „Wykonawca” lub „Pośrednik Finansowy”) została wpisana do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców dnia (…) stycznia 2005 r., a jej jedynym Wspólnikiem jest Województwo (…) (dalej również: „Województwo”), które posiada 100% udział w kapitale Spółki. Fundusz jest spółką celową powołaną do realizacji zadań publicznych samorządu wojewódzkiego (wspieranie rozwoju przedsiębiorczości w województwie (…)), a nie komercyjną. W związku z powyższym, wypracowany przez Spółkę zysk nie podlega podziałowi między wspólników, lecz przeznaczany jest wyłącznie na realizację jej celów.

Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

W związku z decyzją Komisji Europejskiej z dnia (…) grudnia 2014 r. Zarząd Województwa (…) (dalej również: „Instytucja Zarządzająca”) uchwałą nr (…) z dnia (…) lutego 2017 r. przyjął Regionalny Program Operacyjny Województwa (…) (zwany dalej: „Program”) do wsparcia Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach celu (…) (Program był kilku krotnie zmieniany).

W ramach ww. Programu Bank Gospodarstwa Krajowego (dalej również: „Menadżer Funduszu” lub „Menadżer”) dnia (…) marca 2017 r. zawarł umowę z Instytucją Zarządzającą o finansowaniu Projektu (…) (dalej również: „Projekt”) współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach (…) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) poprzez udostępnienie (…) podmiotom środków finansowych w postaci (…).

W ramach (…) promowane będą inwestycje przedsiębiorstw z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oparte o projekty przedsiębiorstw (…) do momentu ich wdrożenia do własnej działalności gospodarczej lub sprzedaży/odpłatnego udostępnienia. Wsparciem objęte zostaną również inwestycje mikroprzedsiębiorstw ukierunkowane na (…).

Wsparcie w ramach Projektu udzielane jest w postaci Instrumentów Finansowych. Instrumenty Finansowe to forma wsparcia (pożyczki) udzielana Mikroprzedsiębiorstwom w rozumieniu załącznika (…) do rozporządzenia Komisji (UE) nr (…) z dnia (…) czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. U. UE. L. z 2014 r. Nr 187, str. 1 ze zm.) zgodnie z art. 2 pkt 11 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. U. UE. L. z 2013 r. Nr 347, str. 320 ze zm., dalej również: „Rozporządzenie Ogólne”).

Celem Projektu są inwestycje Mikroprzedsiębiorców związane z:

1.wzmocnieniem podstawowej działalności gospodarczej,

2.zwiększeniem zdolności produkcyjnych/usługowych przedsiębiorstwa lub

3.przechodzeniem na nowe rynki produktowe.

Wnioskodawca dnia (…) sierpnia 2019 r. zawarł z Menadżerem Funduszu umowę (dalej również: „Umowa”), na mocy której Menadżer powierzył Spółce za wynagrodzeniem zadanie wdrożenia i zarządzania Instrumentem Finansowym, z którego udzielane będą pożyczki Ostatecznym Odbiorcom (MŚP, o których mowa w załączniku nr 2 lub 3 do Umowy, które zawarły z Pośrednikiem Finansowym Umowę Inwestycyjną, tj. umowę zawartą między Pośrednikiem Finansowym a Ostatecznym Odbiorcą w celu finansowania Inwestycji z Instrumentu Finansowego) zarejestrowanych i prowadzących działalność gospodarczą na terenie województwa (…), na zasadach i warunkach określonych w Umowie.

W ramach Umowy Wnioskodawca ustanowił we własnym imieniu Instrument Finansowy, który nie posiada osobowości prawnej, jako oddzielny blok finansowy, zachowujący finansową i księgową rozdzielność pomiędzy środkami Wkładu Funduszu Funduszy wniesionymi do tych Instrumentów Finansowych, a innymi aktywami Pośrednika Finansowego.

Natomiast zadaniem Menadżera jest wniesienie Wkładu Funduszu Funduszy do Instrumentu Finansowego, tj. środki finansowe Funduszu Funduszy, o którym mowa w art. 2 pkt 27 Rozporządzenia Ogólnego, utworzonego i zarządzanego przez Menedżera na podstawie umowy o finansowaniu w celu realizacji Projektu, w tym wkładu finansowego na rzecz instrumentów finansowych wniesionego do Funduszu Funduszy przez Instytucję Zarządzającą w ramach Programu oraz z budżetu państwa.

Wkład Funduszu Funduszy wnoszony jest transzami, wypłacanymi na wniosek Spółki do Menadżera Funduszu o wypłatę części Wkładu Funduszu Funduszy.

Oprócz powyższego Menadżer ma prawo skorzystania z Prawa Opcji (prawo Menadżera na zasadach i warunkach określonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na wybór Pośredników Finansowych w celu wdrożenia i zarządzania Instrumentem Finansowym w ramach Programu). W ramach realizacji Prawa Opcji, Menadżer ma prawo do kilkukrotnego wniesienia do Instrumentu Finansowego dodatkowego Wkładu Funduszu Funduszy do wysokości wskazanej w Umowie.

Spółka wykorzystuje ww. Wkład Funduszu Funduszy do realizacji swoich podstawowych zadań umownych.

Do zadań Pośrednika Finansowego należą m.in.:

1.wniesienie Wkładu Pośrednika Finansowego, tj. wkładu prywatnego lub publicznego na zasadach inwestowania prywatnego, który Spółka zobowiązana jest wnieść do Instrumentu Finansowego, a następnie przekazać na rzecz Ostatecznych Odbiorców razem w Wkładem Funduszu Funduszy w formie pożyczek, z zastrzeżeniem, iż jeżeli Menedżer skorzysta z Prawa Opcji, Pośrednik Finansowy zobowiązany jest do wniesienia dodatkowego wkładu, proporcjonalnego do wartości wniesionej przez Menedżera,

2.ustanowienie we własnym imieniu Instrumentu Finansowego,

3.wybór Ostatecznych Odbiorców spośród podmiotów, które spełniają warunki z uwzględnieniem potencjalnej trwałości ekonomicznej inwestycji, które mają być finansowane, a przede wszystkim ich wykonalności finansowej,

4.zawieranie Umów Inwestycyjnych, uwzględniając w ich treści wszystkie wymogi określone w Umowie,

5.wypłata Ostatecznym Odbiorcom pożyczki z Wkładem Funduszu Funduszy oraz odpowiadającym mu Wkładem Pośrednika Finansowego w Okresie Budowy Portfela (okres rozpoczynający się od dnia wypłaty przez Menadżera pierwszej transzy Wkładu Funduszu Funduszy do Instrumentu Finansowego i trwa 24 miesiące, w którym Pośrednik Finansowy wypłaca na rzecz Ostatecznych Odbiorców Wkład Funduszu Funduszy na podstawie zawartych w tym okresie Umów Inwestycyjnych, z zastrzeżeniem wskazanym w Umowie), na podstawie zawartych Umów Inwestycyjnych,

6.zapewnienie, aby Umowy Inwestycyjne zawierane z Ostatecznymi Odbiorcami, obejmowały postanowienia w zakresie wskazanym w Umowie, w tym:

a.zobowiązania Ostatecznego Odbiorcy do realizowania Umowy Inwestycyjnej z należytą starannością z uwzględnieniem profesjonalnego charakteru jego działalności oraz nieangażowania się w działania sprzeczne z zasadami Unii Europejskiej, regulacjami unijnymi i krajowymi;

b.zobowiązania Ostatecznego Odbiorcy do prowadzenia odpowiedniej dokumentacji i ewidencji księgowej związanej z pożyczką;

c.zobowiązania Ostatecznego Odbiorcy do przestrzegania zasad dotyczących unikania nakładania się finansowania przyznanego z EFSI (Europejskie Fundusze Strukturalne i Inwestycyjne, o których mowa w Rozporządzeniu Ogólnym, z innych funduszy, programów, środków i instrumentów Unii Europejskiej), a także innych źródeł pomocy krajowej i zagranicznej;

d.zobowiązania Ostatecznego Odbiorcy do poddania się wszelkiego rodzaju kontroli i stosowania się do wydanych na ich podstawie zaleceń pokontrolnym (w tym odpowiedniego udokumentowania sposobu ich wdrożenia), Komisji Europejskiej, Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, Instytucji Zarządzającej, Menedżera, Pośrednika Finansowego lub innych uprawnionych podmiotów w czasie i miejscu określonym w Umowie,

7.zobowiązania Ostatecznego Odbiorcy do zwrotu w całości kwoty wypłaconej z tytuły pożyczki zgodnie z Umową Inwestycyjną wraz z odsetkami oraz innymi zobowiązaniami wobec Pośrednika Finansowego wynikającymi z Umowy Inwestycyjnej,

8.otwarcia i prowadzenia rachunków bankowych, wskazanych poniżej.

W celu realizacji Umowy Wnioskodawca otworzy i będzie prowadził w instytucji finansowej zlokalizowanej na terenie Unii Europejskiej następujące rachunki bankowe:

1)rachunek bankowy z Wkładem Funduszu Funduszy (wyodrębnione konto ewidencyjno-księgowe, na którym zgromadzone są środki Wkładu Funduszu Funduszy przed jego przekazaniem Ostatecznym Odbiorcom lub środki zwrócone przez Ostatecznych Odbiorców w wyniku niewykorzystania części lub całości Wkładu Funduszu Funduszy zgodnie z Umową Inwestycyjną, a także Przychody Funduszu Funduszy, tj. wszelkie przychody przypisane do Wkładu Funduszu Funduszy wniesionego do Instrumentu Finansowego wygenerowane przez Pośrednika Finansowego przez wypłatą tego wkładu w ramach pożyczek),

2)rachunek bankowy Wypłat Jednostkowych Pożyczek (wyodrębnione konto ewidencyjno-księgowe, z którego wypłacane są na rzecz Ostatecznych Odbiorców pożyczki zawierające Wkład Funduszu Funduszy oraz Wkład Pośrednika Finansowego),

3)rachunek bankowy Zwrotów Jednostkowych Pożyczek (wyodrębnione konto ewidencyjno-księgowe, na które Ostateczni Odbiorcy dokonują spłat pożyczek wraz z odsetkami lub innymi płatnościami),

4)rachunki bankowe dla Zasobów Zwróconych (wyodrębnione konta ewidencyjno-księgowe, na których gromadzone są Zasoby Zwrócone, tj. środki zwrócone przez Ostatecznych Odbiorców w związku z udzielonymi pożyczkami, odpowiadające udziałowi środków z Funduszu Funduszy w portfelu pożyczek oraz odpowiadający mu udział we wszelkich przychodach wygenerowanych przez pożyczki zgodnie z zasadą pari passu, w tym zwroty kapitału, odsetki i wszelkie inne przychody wygenerowane przez pożyczki, a także wszelkie inne przychody wygenerowane na tych środkach na poziomie Pośrednika Finansowego.

W przypadku naliczania odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach wymienionych w pkt 2 i 3 powyżej, odsetki te stanowią w całości odpowiednio Przychody Funduszu Funduszy lub Zasoby Zwrócone, należne Funduszowi Funduszy oraz podlegające zwrotowi na zasadach określonych w załączniku do Umowy.

Za realizację Umowy, Spółka będzie otrzymywać wynagrodzenie w formie Opłaty za Zarządzanie, która jest powiązana z wynikami we wdrażaniu Instrumentu Finansowego i podzielona jest na dwie składowe:

1)wynagrodzenie za wyniki w udzielaniu jednostkowych pożyczek,

2)wynagrodzenie za wyniki w zwrocie przez Ostatecznych Odbiorców środków finansowych z Inwestycji,

obliczane w proporcji, która została wskazana w Umowie, z zastrzeżeniem, iż łączna wartość Opłaty za zarządzanie nie może przekroczyć kwoty wskazanej w Umowie.

Oprócz powyższego, środki udostępnione Spółce w ramach realizacji postanowień Umowy a następnie przeznaczone na wsparcie Ostatecznych Odbiorców stanowią źródło dodatkowych środków pieniężnych, którymi są odsetki od rachunków bankowych, odsetki od lokat, odsetki od pożyczek, prowizje oraz wszelkie inne korzyści odnoszące się do udostępnionego kapitału w ramach udzielonych pożyczek z Instrumentu Finansowego.

Wygenerowane ww. środki są wyodrębnione od pozostałych środków Spółki, w tym Opłaty za Zarządzanie, a Pośrednik Finansowy jest zobowiązany do ich zwrotu Menedżerowi wraz z Przychodami Funduszu Funduszy, Zasobami Zwróconymi oraz niewypłaconym Wkładem Funduszu Funduszy.

Okres realizacji Umowy strony ustaliły jako okres od dnia zawarcia Umowy do dnia 31 grudnia 2031 r., z zastrzeżeniem tych postanowień, które ze względu na swój cel obowiązują także po zakończeniu obowiązywania Umowy, w szczególności dot. monitoringu i sprawozdawczości niezbędnych do prawidłowej realizacji Umowy, archiwizacji oraz przechowywania dokumentów związanych z realizacją Projektu oraz ochrony danych osobowych oraz danych objętych tajemnicą bankową.

Pytania

1.Czy fundusze, jakie wygenerują zaangażowane środki w ramach Projektu, w szczególności odsetki od rachunków bankowych, odsetki od lokat, odsetki od pożyczek, prowizje i inne przychody osiągnięte z inwestycji realizowanych przez Spółkę stanowią przychody Wnioskodawcy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT?

2.W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy za nieprawidłowe w zakresie pytania nr 1, czy przychody, jakie wygenerują zaangażowane środki w ramach Projektu, w szczególności odsetki od rachunków bankowych, odsetki od lokat, odsetki od pożyczek, prowizje i inne przychody osiągnięte z inwestycji realizowanych przez Spółkę są/będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, dodatkowe fundusze jakie wygenerują zaangażowane środki w ramach Projektu, w szczególności odsetki od rachunków bankowych, odsetki od lokat, odsetki od pożyczek, prowizje i inne przychody osiągnięte z inwestycji realizowanych przez Spółkę, nie stanowią przychodów Spółki w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT.

Jak wskazuje art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Przytoczony przepis nie określa ścisłej definicji legalnej pojęcia „przychód”, można jednak wskazać, iż przychodem na gruncie ustawy o CIT jest wszelkie trwałe, bezzwrotne i definitywne przysporzenia majątkowe w postaci środków pieniężnych, dóbr majątkowych oraz świadczeń w naturze, niezależnie od tytułu prawnego ich uzyskania przez podatnika. W przypadku podatników prowadzących działalność gospodarczą, przychodem są również kwoty należne, nawet gdy nie zostały faktycznie otrzymane, pod warunkiem, że kwoty te spełniają warunki wymienione powyżej (trwały, bezzwrotny i definitywny charakter).

Do przychodów podatkowych można więc zaliczyć jedynie środki, które są danemu podatnikowi należne, tj. w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. Definitywny charakter przychodu objawia się zaś w ten sposób, że faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, lub pomniejsza jego pasywa.

Przenosząc powyższe na płaszczyznę analizowanej sprawy, Wnioskodawca zawarł z Menadżerem Umowę, na mocy której Menadżer powierzył Spółce za wynagrodzeniem zadanie wdrożenia i zarządzania Instrumentem Finansowym, z którego udzielane są pożyczki Ostatecznym Odbiorcom.

Celem umożliwienia Wnioskodawcy realizacji powierzonych zadań Menadżer Funduszu wniósł Instrumentu Finansowego Wkładu Funduszu Funduszy.

Powierzone Spółce środki, generują dodatkowe fundusze, które, zdaniem Wnioskodawcy, nie stanowią jego przychodów w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, gdyż nie stanowią one trwałego, bezzwrotnego i definitywnego przysporzenia majątkowego w postaci środków pieniężnych, dóbr majątkowych czy świadczeń w naturze ani kwot należnych spełniających warunki wymienione powyżej (trwałych, bezzwrotnych i definitywny charakter).

W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, iż jak wskazano w opisie stanu faktycznego [winno być: stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego – przyp. organu], Spółka jest zobowiązana do oddzielenia powierzonych w ramach Projektu środków od pozostałych zasobów Spółki oraz prowadzenia dla nich odrębnej ewidencji księgowej.

Natomiast, po zakończeniu realizacji Projektu, Spółka jest zobowiązania do zwrotu opisach we wniosku środków na wskazany rachunek bankowy. Trudno jest więc mówić, aby wygenerowane środki miały dla Wnioskodawcy trwały, bezzwrotny i definitywny charakter.

Podsumowując powyższe, ze względu na fakt, iż:

1)opisane środki pozostają wyodrębnione od majątku Spółki,

2)podatnik jest zobowiązany do zwrotu opisanych środków po zakończeniu realizacji Projektu oraz okresu monitorowania

środki wygenerowane na powierzonym kapitale nie stanowią przychodów Spółki.

Powyższe należy jednakże oddzielić od Opłaty za Zarządzanie, która stanowi zapłatę Spółki za realizację powierzonych jej zadań, a tym samym stanowi przychód Wnioskodawcy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT.

Ad 2.

W przypadku uznania przez Organ stanowiska Spółki za nieprawidłowe w zakresie pytania nr 1, zdaniem Wnioskodawcy przychody, które zostaną osiągnięte z tytułu zaangażowania opisanych we wniosku środków w szczególności odsetki, opłaty gwarancyjne, dywidendy i inne przychody osiągnięte z inwestycji realizowanych przez Spółkę są/będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o CIT podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Z powyższego wynika, iż podatnik posiadający siedzibę na terytorium kraju ma nieograniczony obowiązek podatkowy.

W ustawie przewidziano jednakże wyłączenia oraz zwolnienia z obowiązku podatkowego, w tym m.in. w myśl art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT zwalnia się od opodatkowania przychody podmiotu wdrażającego instrument finansowy, o którym mowa w rozdziale 10 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 lub w rozdziale 10 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027, w szczególności odsetki, opłaty gwarancyjne, dywidendy i inne przychody osiągnięte z inwestycji realizowanych przez ten podmiot - w części zwiększającej wkład finansowy z programów służących realizacji umowy partnerstwa.

Brzmienie przytoczonego przepisu wskazuje, iż ustawodawca wprowadził dwie przesłanki jego zastosowania:

1)podmiotową – określającą podmiot wdrażający instrument finansowy oraz

2)przedmiotową – określającą rodzaj przychodów oraz warunkującą ich zwolnienie w części zwiększającej wkład finansowy z programu operacyjnego.

Powyższe wskazuje, iż zwolnienie dotyczy jedynie tej części przychodu, która zwiększa wkład finansowy z regionalnych programów operacyjnych. Oprócz powyższego Spółka musi być podmiotem wdrażającym instrument finansowy, o którym mowa w rozdziale 10 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 818 ze zm., dalej również: „Ustawa Wdrożeniowa”).

Na wstępie należy wskazać, iż w rozdziale 10 Ustawy Wdrożeniowej, nie został zdefiniowany instrument finansowy. Zgodnie z art. 28 ust. 1 Ustawy Wdrożeniowej „Instytucja zarządzająca może zapewnić wkład finansowy ze środków programu operacyjnego na rzecz instrumentów finansowych na zasadach określonych w części drugiej w tytule IV rozporządzenia ogólnego”. Natomiast definicja tego pojęcia została zawarta w art. 2 pkt 7 Ustawy Wdrożeniowej, zgodnie z którym instrumentem finansowym jest instrument finansowy, o którym mowa w części drugiej w tytule IV Rozporządzenia Ogólnego.

W tytule IV Rozporządzenia również nie ma samej definicji „instrumentu finansowego” jest zaś opis jego wykorzystania. Definicja tego pojęcia została zawarta jednak w art. 2 pkt 11 Rozporządzenia Ogólnego.

Zgodnie zaś z Umową, Instrument Finansowy to utworzony przez Pośrednika Finansowego instrument finansowy, pożyczka dla Mikroprzesiębiorstw, o którym mowa w art. 2 pkt 11 Rozporządzenia Ogólnego.

Zarówno więc Umowa (bezpośrednio), jak i Ustawa Wdrożeniowa (pośrednio) odnoszą się do definicji legalnej „instrumentu finansowego” z art. 2 pkt 11 Rozporządzenia Ogólnego. Powyższe oznacza, iż definicje te są zgodne, a w konsekwencji do Instrumentu Finansowego znajduje zastosowane rozdział 10 Ustawy Wdrożeniowej.

Przechodząc zaś do „podmiotu wdrażającego” instrument finansowy, zgodnie z utrwaloną linią interpretacyjną (np. interpretacja indywidualna z dnia 21 stycznia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.610.2021.1.AK) odniesienie do rozdziału 10 ustawy wdrożeniowej tyczy się jedynie instrumentu finansowego, nie zaś samego podmiotu wdrażającego. Nie jest więc istotne, czy Spółka jest sama w sobie „podmiotem wdrażającym” w rozumieniu przepisów Rozdziału 10 Ustawy Wdrożeniowej.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego „wdrażać” oznacza „wprowadzać coś nowego do użytku”. Zgodnie z Umową Menedżer powierzył wiele istotnych zadań w związku z wykorzystaniem środków finansowych Spółce. Tym samym Wnioskodawca jest zobowiązany do m.in. ustanowienia i zarządzania Instrumentem Finansowym, z którego udzielane są pożyczki dla Ostatecznych Odbiorców w ramach Instrumentu Finansowego, dokonuje wyboru Ostatecznych Odbiorców, wypłacania Ostatecznym Odbiorcom pożyczki z Wkładem Funduszu Powierniczego w Okresie Budowy Portfela.

Należy również zauważyć, iż zgodnie z art. 10 ust. 1 Ustawy Wdrożeniowej Instytucja zarządzająca może powierzyć instytucji pośredniczącej, w drodze porozumienia albo umowy, zadania związane z realizacją krajowego programu albo regionalnego programu, z zastrzeżeniem ust. 6, w tym:

1.wydawanie decyzji o zwrocie środków przeznaczonych na realizację programów, projektów lub zadań oraz decyzji o zapłacie odsetek, o których mowa odpowiednio w art. 207 ust. 9 i art. 189 ust. 3b ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

2.wydawanie decyzji o umorzeniu w całości albo w części oraz o odroczeniu albo rozłożeniu na raty spłaty należności wynikających z obowiązku zwrotu środków przeznaczonych na realizację programów, projektów lub zadań, o których mowa w art. 61 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

3.rozpatrywanie odwołań od decyzji, o których mowa w pkt 1 i 2, wydawanych w pierwszej instancji przez instytucję wdrażającą.

Natomiast w myśl art. 10 ust. 2 Ustawy Wdrożeniowej Za zgodą instytucji zarządzającej instytucja pośrednicząca może powierzyć instytucji wdrażającej, w drodze porozumienia albo umowy, zadania związane z realizacją krajowego programu albo regionalnego programu, w tym:

1.wydawanie decyzji o zwrocie środków przeznaczonych na realizację programów, projektów lub zadań oraz decyzji o zapłacie odsetek, o których mowa odpowiednio w art. 207 ust. 9 i art. 189 ust. 3b ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

2.wydawanie decyzji o umorzeniu w całości albo w części oraz o odroczeniu albo rozłożeniu na raty spłaty należności wynikających z obowiązku zwrotu środków przeznaczonych na realizację programów, projektów lub zadań, o których mowa w art. 61 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Dodatkowo zgodnie z art. 10 ust. 5 Ustawy Wdrożeniowej Instytucja zarządzająca lub, za jej zgodą, instytucja pośrednicząca lub instytucja wdrażająca może zlecać usługi związane z realizacją swoich zadań innym podmiotom, z wyłączeniem usług polegających na prowadzeniu kontroli systemowych.

Mając powyższe na uwadze, tj. możliwość przesuwania obowiązków na dalsze podmioty, jak i uznając zasadę racjonalności ustawodawcy należy przyjąć, że zwolnienie wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 53a Ustawy o CIT obejmuje podmioty dokonujące faktycznego wdrożenia instrumentów finansowych, a zatem Wnioskodawcę. W przeciwnym wypadku zwolnienie podatkowe nie realizowałoby zakładanego celu, gdyż z jednej strony poza zakresem zwolnienia znalazłyby się podmioty powołane/dedykowane tylko do celów wdrożenia tego typu instrumentów, a z drugiej strony zwolnienie obejmowałoby podmioty niedokonujące faktycznego wdrożenia i w efekcie nieosiągające przychodów, o których mowa w treści art. 17 ust. 1 pkt 53a Ustawy o CIT.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż Spółka jest podmiotem wdrażającym instrument finansowy, o którym mowa w rozdziale 10 Ustawy Wdrażającej, tym samym pierwsza przesłanka została przez Spółkę spełniona.

Przechodząc do przesłanki przedmiotowej, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego [winno być: stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego – przyp. organu] wszelkie przychody osiągnięte z tytułu zaangażowania powierzonych środków finansowych są wyodrębnione od pozostałych środków Spółki, w tym Opłaty za Zarządzanie i przekazywane do Menedżera, w celu ich dalszego wykorzystywania w ramach Projektu, tym samym będą zwiększać wkład finansowy.

Dodatkowo jak wskazywał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 31 sierpnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.263.2021.1.AK „Należy zaznaczyć, że z uwagi na mające zastosowanie do działalności Funduszu normy prawa unijnego oraz prawa krajowego (tj. art. 44 i 45 Rozporządzenia Ogólnego oraz art. 29 Ustawy Wdrożeniowej), wszystkie zwroty z inwestycji dokonanych w ramach instrumentu finansowego X, będą zawsze miały status przypisanych do wkładu publicznego i muszą być ponownie wykorzystane na realizację celów określonych w Ustawie Wdrożeniowej oraz Rozporządzeniu Ogólnym. Oznacza to, że Środki z inwestycji uzyskiwane przez Fundusz, ze względu na odgórnie ustalone zasady, zostaną przeznaczone w kolejnym obrocie na wsparcie realizacji określonych celów publicznych przez co będą zwiększać wkład finansowy z programu operacyjnego. Spełniona jest zatem przesłanka przedmiotowa, umożliwiająca zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 53a Ustawy o CIT do Środków z inwestycji uzyskiwanych przez Fundusz”.

Zaprezentowany przez Dyrektora KIS sposób wykładni należy przyjąć z pełną aprobatą i w tym miejscu należy zaznaczyć, iż ustawodawca, oprócz ww. dwóch przesłanek, nie wskazał, żadnych dodatkowych kryteriów odnośnie do możliwości zastosowania omawianego zwolnienia.

Rozdział 10 ustawy wdrożeniowej, w art. 29 ust. 1, wskazuje, że: Środki finansowe, po wykonaniu zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie projektu lub decyzji o dofinansowaniu projektu, przypisane do wkładu finansowego z programu operacyjnego, oraz odsetki i inne przychody, a także zyski powstałe na skutek obrotu tymi środkami podlegają zwrotowi na rachunek wskazany przez właściwą instytucję, a następnie są ponownie wykorzystywane (…).

Powyższy przepis wraz z art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT jednoznacznie wskazują, że konstrukcja przewidzianego zwolnienia stanowi dodatkową zachętę do kontynuowania inwestycji, co dodatkowo maksymalizuje cele założone przez ustawodawcę polegające na premiowaniu ponownego wykorzystania środków z inwestycji na cele publiczne.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż omawiane przychody będą zwiększać wkład finansowy z programu operacyjnego, a więc przesłanka przedmiotowa zostanie spełniona.

Podsumowując odnosząc się do wykładni systemowej i celowościowej należy zauważyć, iż wprowadzając zwolnienie, Ustawodawca miał na celu wyeliminowanie ryzyka uszczuplenia środków przeznaczonych na cele publiczne oraz zachęcanie podmiotów do wielokrotnego obrotu tymi środkami, tj. na maksymalne wykorzystanie środków na realizację projektów.

Potwierdzeniem powyższego jest pismo Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, podpisane przez Dyrektora Departamentu Koordynacji Wdrażania Funduszy UE, stanowiące odpowiedź na pismo Ministerstwa Finansów (Departament Podatków Dochodowych) z dnia 26 stycznia 2018 r. (sygn. DD6.8223.5.2018), w którym wskazano, że: „Celem wprowadzenia w art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT zwolnienia od podatku dochodowego przychodów podmiotów wdrażających instrumenty finansowe była ochrona przed opodatkowaniem i – w konsekwencji – uszczupleniem publicznych środków programów operacyjnych Polityki Spójności przeznaczonych na wdrażanie instrumentów finansowych. (…) Nałożenie na te środki podatku dochodowego powodowałoby uszczuplenie środków, które w kolejnym obrocie muszą być przeznaczone na wsparcie realizacji określonych celów publicznych. Zwolnienie podatkowe wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT pozwala zatem maksymalizować korzyści wynikające z użycia i wielokrotnego obrotu zwrotnych form finansowania projektów o istotnym znaczeniu dla gospodarki, ale przede wszystkim pozwala na wypełnienie obowiązków spoczywających na instytucjach zarządzających oraz państwie członkowskim, wynikających z prawa unijnego. (...) w opinii Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, wszystkie dochody przypisane do wkładu publicznego w ramach instrumentów finansowych realizowanych w programach operacyjnych, niezależnie od sposobu ich wypracowania, korzystają ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT.” (pismo to zostało przytoczone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0111-KDIB1-2.4010.650.2021.1.AK z dnia 3 lutego 2022 r.).

Powyższe należy jednakże oddzielić od Opłaty za Zarządzanie, która stanowi wynagrodzenie Spółki za realizację Umowy, a tym samym nie będzie zwiększać wkładu finansowego Projektu, tj. nie będzie ona korzystać ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 53a ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”):

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W piśmiennictwie oraz judykaturze, przychód podatkowy identyfikowany jest z trwałym przysporzeniem majątkowym zwiększającym wartość aktywów (zob. P. Małecki, M. Mazurkiewicz, CIT. Podatki i rachunkowość - Komentarz do art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, LEX 2014). Z kolei w wyroku z 12 lutego 2013 r., sygn. akt II FSK 1248/11 Naczelny Sąd Administracyjny wyraził pogląd, zgodnie z którym z istoty podatku dochodowego wynika, że jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem jest ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa. Przychodem jest zatem takie przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, które definitywnie powiększa aktywa osoby prawnej.

Otrzymane świadczenie może być więc uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi. Zasadne jest więc twierdzenie, że w przypadku, gdy w efekcie danego zdarzenia stan majątkowy podatnika nie ulegnie zmianie, nie dojdzie do osiągnięcia przez niego przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jedynie w przypadku uzyskania przez podatnika przysporzenia majątkowego o charakterze definitywnym, w sposób stały i obiektywny zwiększającego aktywa podatnika (bądź też zmniejszającego jego pasywa), powstanie przychód podlegający opodatkowaniu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, należy uznać, że Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy fundusze, jakie wygenerują zaangażowane środki w ramach Projektu, w szczególności odsetki od rachunków bankowych, odsetki od lokat, odsetki od pożyczek, prowizje i inne przychody osiągnięte z inwestycji realizowanych przez Spółkę stanowią przychody Wnioskodawcy w rozumieniu art. 12 ust. 1 updop, jest prawidłowe.

Jak wynika z opisu sprawy, Menadżer zawarł umowę z Instytucją Zarządzającą o finansowaniu Projektu poprzez udostępnienie podmiotom środków finansowych w postaci pożyczek i wejść kapitałowych. Wsparcie w ramach Projektu udzielane jest w postaci Instrumentów Finansowych w formie pożyczki udzielanej Mikroprzedsiębiorstwom. Na mocy zawartej z Państwem umowy, Menadżer powierzył Państwu za wynagrodzeniem zadanie wdrożenia i zarządzania Instrumentem Finansowym, z którego udzielane będą pożyczki Ostatecznym Odbiorcom prowadzącym działalność gospodarczą na terenie województwa na zasadach i warunkach określonych w Umowie. W ramach Umowy ustanowili Państwo we własnym imieniu Instrument Finansowy, który nie posiada osobowości prawnej. Natomiast zadaniem Menadżera jest wniesienie Wkładu Funduszu Funduszy do Instrumentu Finansowego, tj. środki finansowe Funduszu Funduszy, o którym mowa w art. 2 pkt 27 Rozporządzenia Ogólnego, utworzonego i zarządzanego przez Menedżera na podstawie umowy o finansowaniu w celu realizacji Projektu. Wkład Funduszu Funduszy wnoszony jest transzami, wypłacanymi na wniosek Spółki do Menadżera Funduszu o wypłatę części Wkładu Funduszu Funduszy. Ww. Wkład Funduszu Funduszy wykorzystują Państwo do realizacji swoich podstawowych zadań umownych. Środki udostępnione Spółce w ramach realizacji postanowień Umowy a następnie przeznaczone na wsparcie Ostatecznych Odbiorców stanowią źródło dodatkowych środków pieniężnych, którymi są odsetki od rachunków bankowych, odsetki od lokat, odsetki od pożyczek, prowizje oraz wszelkie inne korzyści odnoszące się do udostępnionego kapitału w ramach udzielonych pożyczek z Instrumentu Finansowego. Wygenerowane ww. środki są wyodrębnione od pozostałych środków Spółki, w tym Opłaty za Zarządzanie, a Pośrednik Finansowy jest zobowiązany do ich zwrotu Menedżerowi wraz z Przychodami Funduszu Funduszy, Zasobami Zwróconymi oraz niewypłaconym Wkładem Funduszu Funduszy.

W świetle powyższego opisu trudno uznać przychody jakie wygenerują zaangażowane środki w ramach Projektu, w postaci odsetek od rachunków bankowych, odsetek od lokat, odsetek od pożyczek, prowizji i innych przychodów osiągniętych z inwestycji realizowanych przez Spółkę w ramach zawartej umowy z Menadżerem Funduszu, za Państwa przychody. Wygenerowane ww. środki są wyodrębnione od pozostałych środków Spółki, a Pośrednik Finansowy jest zobowiązany do ich zwrotu Menedżerowi wraz z Przychodami Funduszu Funduszy, Zasobami Zwróconymi oraz niewypłaconym Wkładem Funduszu Funduszy. Powyższy mechanizm wskazuje, że Państwo w istocie nie uzyskują przychodów, a pełnią jedynie funkcję pośrednika w przekazywaniu tych środków finansowych.

Dodatkowo, są Państwo spółką celową, powołaną do realizacji zadań publicznych samorządu wojewódzkiego, wspierania rozwoju przedsiębiorczości w województwie. W związku z realizacją tego celu będą Państwo realizować zadania w ramach Projektu za co otrzymają Państwo wynagrodzenie w formie opłaty za zarządzanie.

Zatem, skoro przychody jakie wygenerują zaangażowane przez Państwa środki w ramach Projektu, w szczególności odsetki od rachunków bankowych, odsetki od lokat, odsetki od pożyczek, prowizje i inne przychody osiągnięte z inwestycji realizowanych przez Spółkę, nie stanowią Państwa definitywnego przysporzenia majątkowego, nie stanowią one przychodów w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania 1 uznano za prawidłowe.

W konsekwencji powyższego, ponieważ pytanie 2 zostało zadane warunkowo, tj. na okoliczność gdy Państwa stanowisko w zakresie pytania 1 zostałoby ocenione jako nieprawidłowe, ocena w zakresie pytania 2 jest bezzasadna.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.