-37497202.jpg)
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) Spółka z o.o. została wpisana do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców dnia (…) 2005 r. W momencie powstania jedynym wspólnikiem Spółki było Województwo (…) (dalej również: „Województwo”), które następnie (od (…) r.) stało się jej większościowym wspólnikiem.
Od (…) roku Województwo ponownie jest jedynym wspólnikiem Wnioskodawcy, posiadając (…)% udział w kapitale Spółki. Fundusz jest spółką celową powołaną do realizacji zadań publicznych samorządu wojewódzkiego (wspieranie rozwoju przedsiębiorczości w województwie (…)), a nie komercyjną.
W związku z powyższym, wypracowany przez Spółkę zysk nie podlega podziałowi między wspólników, lecz przeznaczany jest wyłącznie na realizację jej celów.
Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT od (…) r.
Zarząd Województwa (…) (dalej również: „Instytucja Zarządzająca”) przyjął Program Operacyjny (…) (zwany dalej: „Program”) współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (…). Program został zatwierdzony przez Komisję Europejską decyzją (…).
W ramach ww. Programu, Wnioskodawca dnia (…) 2012 r. zawarł umowę (dalej również: „Umowa”) z Wojewódzkim Urzędem Pracy (…) (zwany dalej: „Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia”) o dofinansowaniu Projektu (…) (dalej również: „Projekt”) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (…).
Projekt był skierowany do osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, które:
-w okresie 12 miesięcy przed przystąpieniem do projektu tj. podpisania deklaracji uczestnictwa w projekcie – nie posiadały zarejestrowanej działalności gospodarczej,
-zamieszkują na obszarze województwa (…).
Celem projektu było (…).
Umowa określa warunki przyznania Beneficjentowi dofinansowania na realizację tego Projektu, na które składa się płatność ze środków europejskich oraz dotacja celowa z budżetu krajowego.
Zgodnie z Umową, dofinansowanie przekazywane jest w formie:
a)bezpośredniego wkładu finansowego w instrumenty inżynierii finansowej (tj. środki w ramach Umowy przeznaczone na utworzenie instrumentu inżynierii finansowej – funduszu pożyczkowego),
b)pomocy bezzwrotnej na finansowanie kosztów szkoleń oraz doradztwa.
Ww. środki stanowią kapitał zarządzanego funduszu pożyczkowego, który zgodnie z Umową może być przeznaczony wyłącznie na udzielenie pożyczek oraz na pokrycie kosztów zarządzania funduszem pożyczkowym. Wszelkie przychody osiągnięte dzięki gospodarowaniu środkami funduszu pożyczkowego w okresie realizacji Projektu oraz w okresie monitorowania Projektu (tj. okres pięciu lat od momentu zakończenia okresu realizacji projektu) powiększają kapitał funduszu pożyczkowego.
Spółka wykorzystuje ww. środki do realizacji swoich podstawowych zadań umownych.
Do zadań Beneficjenta należą m.in.:
1)założenie i prowadzenie (...),
2)udzielanie pożyczek (...),
3)przekazanie (...),
4)zawieranie umów (...),
5)prowadzenie wyodrębnionej ewidencji (...),
6)zwrot kwoty dotacji celowej niewydatkowanej z końcem roku budżetowego,
7)rozliczenie 100% otrzymanego dofinansowania w końcowym wniosku o płatność,
8)zwrot przychodów wygenerowanych na etapie realizacji Projektu, innych niż wskazane w Umowie,
9)podejmowanie wszelkich niezbędnych działań zmierzających do odzyskania należności, (...),
10)zwrot niewykorzystanej kwoty (...),
Po zakończeniu realizacji Projektu, w okresie monitorowania Projektu, do obowiązków Wnioskodawcy należy m.in.:
1)udzielanie pożyczek zgodnie z Umową,
2)monitorowanie spłat udzielonych pożyczek,
3)przeznaczenie (...),
4)przekazywanie (...) sprawozdań (...),
5)podejmowanie działań windykacyjnych w sytuacji zaprzestania przez pożyczkobiorcę spłaty pożyczki.
Beneficjent ma prawo do pozostawienia na rachunku bankowym niewydatkowanej kwoty dofinansowania płatności z końcem roku budżetowego, z możliwością jej wykorzystania w kolejnym roku budżetowym.
Beneficjent zobowiązuje się spełniać następujące warunki:
1)z wolnych środków funduszu pożyczkowego dokonywać lokat i inwestycji kapitałowych w instrumenty finansowe wskazane w Umowie,
2)w okresie realizacji Projektu wszelkie przychody, osiągnięte bezpośrednio dzięki gospodarowaniu środkami funduszu pożyczkowego, przeznaczać na powiększenie kapitału funduszu pożyczkowego, a jeśli odpowiednie przepisy tego wymagają po potrąceniu należnego podatku; dotyczy to w szczególności:
a)przychodów z oprocentowania środków na rachunkach bankowych, na których są przechowywane środki funduszu pożyczkowego,
b)przychodów z inwestycji środków funduszu pożyczkowego,
c)oprocentowania z pożyczek udzielonych przez fundusz pożyczkowy.
Zadaniem Instytucji Wdrażającej (Pośredniczącej II stopnia) jest przekazywanie dofinansowania w formie zaliczki oraz w transzach, zgodnie z harmonogramem płatności, na wyodrębnione rachunki bankowe Beneficjenta przeznaczone dla realizacji Projektu.
Transze dofinansowania wypłacane są pod warunkiem:
1)realizacji zlecenia płatności przez Bank (...) – w przypadku płatności ze środków europejskich,
2)dostępności środków na finansowanie na rachunku bankowym Instytucji Wdrażającej (Instytucji Pośredniczącej II stopnia) – w przypadku dotacji celowej z budżetu krajowego.
Instytucja Wdrażająca (Instytucja Pośrednicząca II stopnia) może zawiesić uruchamianie transz dofinansowania w przypadku stwierdzenia:
a)nieprawidłowej realizacji Projektu,
b)utrudniania kontroli realizacji Projektu,
c)dokumentowania realizacji Projektu niezgodnie z postanowieniami Umowy, oraz
d)na wniosek instytucji kontrolnych.
Okres realizacji Projektu strony ustaliły w następujący sposób:
1.rozpoczęcie realizacji Projektu: (…) 2012 r.,
2.zakończenie realizacji Projektu (…) 2015 r.
Natomiast okres monitorowania trwa pięć lat od momentu zakończenia okresu realizacji Projektu.
W związku z upływem okresu monitorowania strony Wojewódzki Urząd Pracy (…) oraz Wnioskodawca wspólnie uzgodnili, iż istniejący w ramach Umowy fundusz pożyczkowy kończy swoją działalność inwestycyjną z upływem ostatniego dnia okresu monitorowania i nastąpi jego stopniowe zamykanie. Zastrzeżono jednak, iż do dnia (…) 2021 r. możliwa jest wypłata transz w ramach umów zawartych w okresie monitorowania.
W związku z powyższym od (…) 2021 r. Spółka zaczęła dokonywać zwrotu całej kwoty wypłaconego jej bezpośredniego wkładu finansowego wraz z przychodami wygenerowanymi na tych środkach. Zgodnie z planowanym harmonogramem, Wnioskodawca winien dokonał całkowitego zwrotu ww. środków do dnia (…) 2025 r.
Pytanie
Czy dodatkowe środki wygenerowane na powierzonym Spółce kapitale, które w całości powiększają kapitał funduszu pożyczkowego, a w ostateczności zostaną zwrócone stanowią przychody Wnioskodawcy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, wszelkie korzyści odnoszące się do powierzonego w ramach Programu kapitału, nie stanowią przychodów Spółki w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT.
Jak wskazuje art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Przytoczony przepis nie określa ścisłej definicji legalnej pojęcia „przychód”, można jednak wskazać, iż przychodem na gruncie ustawy o CIT jest wszelkie trwałe, bezzwrotne i definitywne przysporzenia majątkowe w postaci środków pieniężnych, dóbr majątkowych oraz świadczeń w naturze, niezależnie od tytułu prawnego ich uzyskania przez podatnika. W przypadku podatników prowadzących działalność gospodarczą, przychodem są również kwoty należne, nawet gdy nie zostały faktycznie otrzymane, pod warunkiem, że kwoty te spełniają warunki wymienione powyżej (trwały, bezzwrotny i definitywny charakter).
Do przychodów podatkowych można więc zaliczyć jedynie środki, które są danemu podatnikowi należne, tj. w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. Definitywny charakter przychodu objawia się zaś w ten sposób, że faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, lub pomniejsza jego pasywa.
Przenosząc powyższe na płaszczyznę analizowanej sprawy, Instytucja Wdrażająca (Pośrednicząca II stopnia) powierzyła Spółce dofinansowanie, które stanowią kapitał zarządzanego funduszu pożyczkowego, który Wnioskodawca wykorzystuje do realizacji Projektu, wykonując swoje zadania zgodnie z Umową.
Powierzone Spółce środki, generują dodatkowe fundusze, które, zdaniem Wnioskodawcy, nie stanowią jego przychodów w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT, gdyż nie stanowią one trwałego, bezzwrotnego i definitywnego przysporzenia majątkowego w postaci środków pieniężnych, dóbr majątkowych czy świadczeń w naturze ani kwot należnych spełniających warunki wymienione powyżej (trwałych, bezzwrotnych i definitywny charakter).
W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, iż jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Spółka jest zobowiązana do oddzielenia powierzonych w ramach Projektu środków od pozostałych zasobów Spółki oraz prowadzenia dla nich odrębnej ewidencji księgowej.
Oprócz powyższego, w czasie realizacji Projektu, Wnioskodawca może wykorzystywać ww. środki wyłącznie zasilając nimi kapitał funduszu pożyczkowego, a następnie jako część tego kapitału wykorzystać je wyłącznie na udzielenie pożyczek oraz na pokrycie kosztów zarządzania funduszem pożyczkowym.
Natomiast, po zakończeniu realizacji Projektu oraz okresu monitorowania, Spółka jest zobowiązania do zwrotu opisach we wniosku środków na wskazany rachunek bankowy. Trudno jest więc mówić, aby wygenerowane środki miały dla Wnioskodawcy trwały, bezzwrotny i definitywny charakter.
Podsumowując powyższe, ze względu na fakt, iż:
1)opisane środki pozostają wyodrębnione od majątku Spółki,
2)wnioskodawca nie może swobodnie ich rozdysponować,
3)podatnik jest zobowiązany do zwrotu opisanych środków po zakończeniu realizacji Projektu oraz okresu monitorowania
środki wygenerowane na powierzonym kapitale nie stanowią przychodów Spółki.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 278 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”):
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Stosownie do treści art. 12 ust. 3 ustawy o CIT:
Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
W piśmiennictwie oraz judykaturze przychód podatkowy identyfikowany jest z trwałym przysporzeniem majątkowym zwiększającym wartość aktywów (zob. P. Małecki, M. Mazurkiewicz, CIT. Podatki i rachunkowość - Komentarz do art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, LEX 2014). Z kolei w wyroku z 12 lutego 2013 r., sygn. akt II FSK 1248/11 Naczelny Sąd Administracyjny wyraził pogląd, zgodnie z którym z istoty podatku dochodowego wynika, że jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem jest ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa. Przychodem jest zatem takie przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, które definitywnie powiększa aktywa osoby prawnej.
Otrzymane świadczenie może być więc uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi. Zasadne jest więc twierdzenie, że w przypadku, gdy w efekcie danego zdarzenia stan majątkowy podatnika nie ulegnie zmianie, nie dojdzie do osiągnięcia przez niego przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jedynie w przypadku uzyskania przez podatnika przysporzenia majątkowego o charakterze definitywnym, w sposób stały i obiektywny zwiększającego aktywa podatnika (bądź też zmniejszającego jego pasywa), powstanie przychód podlegający opodatkowaniu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy dodatkowe środki wygenerowane na powierzonym Spółce kapitale, które w całości powiększają kapitał funduszu pożyczkowego, a w ostateczności zostaną zwrócone stanowią przychody Wnioskodawcy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT.
Jak wynika z opisu sprawy, jesteście Państwo spółką celową powołaną do realizacji zadań publicznych samorządu wojewódzkiego, a nie komercyjną. Od marca 2018 roku jedynym wspólnikiem Spółki jest Województwo. Wypracowany przez Spółkę zysk przeznaczany jest wyłącznie na realizację jej celów.
(…) zawarliście Państwo umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy (…) o dofinansowaniu Projektu (…) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (…). Celem projektu było (…).
Umowa określa warunki przyznania Wnioskodawcy dofinansowania na realizację tego Projektu, na które składa się płatność ze środków europejskich oraz dotacja celowa z budżetu krajowego. Ww. środki stanowią kapitał zarządzanego funduszu pożyczkowego, który zgodnie z Umową może być przeznaczony wyłącznie na udzielenie pożyczek oraz na pokrycie kosztów zarządzania funduszem pożyczkowym. Wszelkie przychody osiągnięte dzięki gospodarowaniu środkami funduszu pożyczkowego w okresie realizacji Projektu oraz w okresie monitorowania Projektu (tj. okres pięciu lat od momentu zakończenia okresu realizacji projektu) powiększają kapitał funduszu pożyczkowego.
Wnioskodawca ma prawo do pozostawienia na rachunku bankowym niewydatkowanej kwoty dofinansowania płatności z końcem roku budżetowego, z możliwością jej wykorzystania w kolejnym roku budżetowym.
Zadaniem Instytucji Wdrażającej (Pośredniczącej II stopnia) jest przekazywanie dofinansowania w formie zaliczki oraz w transzach, zgodnie z harmonogramem płatności, na wyodrębnione rachunki bankowe Wnioskodawcy przeznaczone dla realizacji Projektu.
Okres monitorowania trwa pięć lat od momentu zakończenia okresu realizacji Projektu.
W związku z upływem okresu monitorowania strony Wojewódzki Urząd Pracy (…) oraz Wnioskodawca wspólnie uzgodnili, iż istniejący w ramach Umowy fundusz pożyczkowy kończy swoją działalność inwestycyjną z upływem ostatniego dnia okresu monitorowania i nastąpi jego stopniowe zamykanie. Zastrzeżono jednak, iż do dnia 30 września 2021 r. możliwa jest wypłata transz w ramach umów zawartych w okresie monitorowania.
W związku z powyższym od stycznia 2021 r. Spółka zaczęła dokonywać zwrotu całej kwoty wypłaconego jej bezpośredniego wkładu finansowego wraz z przychodami wygenerowanymi na tych środkach. Zgodnie z planowanym harmonogramem, Wnioskodawca winien dokonać całkowitego zwrotu ww. środków do dnia 31 grudnia 2025 r.
Przekazany Państwu w ramach realizacji postanowień Umowy bezpośredni wkład finansowy ze środków Programu stanowi źródło dodatkowych środków pieniężnych, które w całości powiększają kapitał funduszu pożyczkowego i które zostaną ostatecznie zwrócone.
Przedstawiony przez Państwa opis stanu faktycznego uzasadnia zatem twierdzenie, że uzyskane środki w postaci dofinansowania, nie stanowią przychodów Spółki w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT.
Wszelkie przychody osiągnięte dzięki gospodarowaniu środkami funduszu pożyczkowego, w okresie realizacji Projektu oraz w okresie trwałości Projektu, powiększają kapitał funduszu pożyczkowego.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że skoro są Państwo zobowiązani do zwrotu całej kwoty wypłaconego wkładu finansowego wraz z przychodami wygenerowanymi na tych środkach, to dodatkowe środki wygenerowane na powierzonym Spółce kapitale, które w całości powiększają kapitał funduszu pożyczkowego, a w ostateczności zostaną zwrócone nie stanowią Państwa definitywnego przysporzenia majątkowego i nie stanowią one przychodów w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o CIT.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
