Interpretacja indywidualna - stanowisko w części za prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części za prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części za prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy otrzymane przez Fundację darowizny i inne przychody przeznaczane na wsparcie działań innych organizacji pozarządowych (tj. głównie fundacji oraz stowarzyszeń), które realizują cele statutowe zbieżne z celami statutowymi Fundacji, stanowią dochody wydatkowane na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT podlegają zwolnieniu od podatku CIT na postawie tego przepisu - jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 28 maja 2025 r. (data wpływu 28 maja 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest fundacją działającą na podstawie ustawy z dn. 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach. Fundacja w dniu 14 marca 2025 r. uzyskała wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Fundacja nie jest organizacją pożytku publicznego w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 571).

Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych w Polsce.

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.

Jak wynika z § 5 statutu Fundacji, celem Fundacji jest działalność dobroczynna polegająca na niesieniu pomocy potrzebującym, w szczególności:

1.Wspieranie organizacji pozarządowych, fundacji, stowarzyszeń oraz inicjatyw społecznych, które prowadzą działalność dobroczynną, w szczególności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka, na rzecz dzieci i młodzieży, osób starszych i samotnych, przeciwdziałania ubóstwu, uzależnieniom i patologiom społecznym, dbania o zdrowie psychiczne i fizyczne, obejmująca działania przynoszące pozytywne zmiany w życiu konkretnych osób i społeczności, w zgodzie z wartościami chrześcijańskimi.

2.Rozwój organizacji społecznych wymienionych w punkcie 1 oraz ich zdolności do skutecznego działania oraz znaczącego wzrostu skali działania prowadzonych przez nich organizacji, poprzez:

a.zapewnianie comiesięcznego wsparcia finansowego dla liderów, umożliwiającego rezygnację z pracy zawodowej i pełną koncentrację ich czasu na prowadzeniu działalności statutowej ich organizacji,

b.budowanie kompetencji liderów w zakresie zarządzania i realizacji celów statutowych,

3.Wspieranie działań na rzecz rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych realizujących cele dobroczynne, w szczególności poprzez:

a.wzmacnianie potencjału lokalnych organizacji i inicjatyw,

b.budowanie sieci współpracy między podmiotami działającymi na rzecz dobra wspólnego,

4.Promowanie i rozwój wolontariatu, który realizuje cele dobroczynne, w tym poprzez:

a.wspieranie organizacji i inicjatyw angażujących wolontariuszy,

b.organizowanie kampanii informacyjnych i szkoleń promujących zaangażowanie społeczne,

5.Udzielanie wsparcia finansowego, rzeczowego i organizacyjnego projektom realizowanym w ramach działalności dobroczynnej, na rzecz poszczególnych osób oraz społeczności, w szczególności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka, na rzecz dzieci i młodzieży, osób starszych i samotnych, przeciwdziałania ubóstwu, uzależnieniom i patologiom społecznym, dbania o zdrowie psychiczne i fizyczne, w tym projektom przyczyniającym się do zmiany życia poszczególnych osób i społeczności w duchu wartości chrześcijańskich, otwartym na każdego potrzebującego człowieka, niezależnie od jego wyznania, przekonań czy sytuacji społecznej.

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

1.Wsparcie finansowe i rzeczowe:

a.udzielanie dotacji, darowizn w postaci comiesięcznego wsparcia dla lidera danej organizacji oraz innych form pomocy finansowej podmiotom, których działalność jest zgodna z celami Fundacji,

b.przekazywanie środków materialnych i rzeczowych na realizację projektów społecznych,

2.Doradztwo i wsparcie merytoryczne:

a.udzielanie konsultacji i doradztwa strategicznego w zakresie zarządzania, planowania i realizacji projektów społecznych,

b.wspieranie liderów w budowaniu ich kompetencji przywódczych i zarządczych,

3.Działalność edukacyjną i szkoleniową:

a.organizowanie warsztatów, szkoleń, konferencji, seminariów oraz innych form podnoszenia kompetencji liderów i członków organizacji pozarządowych,

b.tworzenie i publikowanie materiałów edukacyjnych, podręczników, raportów oraz innych treści wspierających rozwój organizacji społecznych,

4.Budowanie sieci współpracy:

a.inicjowanie i wspieranie współpracy między organizacjami pozarządowymi, instytucjami publicznymi oraz przedsiębiorstwami,

b.organizowanie spotkań, forów i wydarzeń mających na celu wymianę doświadczeń i dobrych praktyk,

5.Promowanie dobrych praktyk:

a.dokumentowanie i upowszechnianie przykładów skutecznych działań społecznych realizowanych przez wspierane podmioty,

b.inspirowanie innych organizacji i osób do podejmowania działań na rzecz dobra wspólnego,

6.Pozyskiwanie i zarządzanie środkami finansowymi:

a.organizowanie zbiórek publicznych i innych inicjatyw mających na celu pozyskanie środków na działalność Fundacji,

b.nawiązywanie współpracy z darczyńcami indywidualnymi, instytucjami i przedsiębiorstwami,

7.Współpracę z podmiotami publicznymi i prywatnymi:

a.podejmowanie wspólnych inicjatyw z instytucjami publicznymi, przedsiębiorstwami, innymi fundacjami oraz organizacjami pozarządowymi,

8.Monitorowanie i ewaluację:

a.prowadzenie działań badawczych i ewaluacyjnych, mających na celu ocenę skuteczności realizowanych projektów,

b.wyciąganie wniosków i rekomendowanie działań na przyszłość,

9.Rozwijanie potencjału wspieranych podmiotów:

a.tworzenie i wdrażanie programów rozwojowych dla organizacji pozarządowych i ich liderów,

b.wspieranie innowacyjnych rozwiązań w działalności społecznej,

10.Działalność promocyjną i informacyjną:

a.organizowanie kampanii informacyjnych na rzecz promowania idei działań społecznych,

b.publikowanie materiałów mających na celu szerzenie wiedzy o działalności Fundacji i wspieranych inicjatywach.

Jak wynika z doświadczeń założycieli Fundacji, wiele organizacji pozarządowych realizujących cele społecznie użyteczne w Polsce ma w obecnej rzeczywistości społecznej ograniczone możliwości uzyskania ustrukturyzowanej, długofalowej i profesjonalnej pomocy. Jednocześnie takie organizacje, szczególnie te mniejsze, często doświadczają różnych barier w rozwoju.

Przykładowo wielu liderów organizacji pozarządowych nie jest w stanie zrezygnować z własnej pracy zawodowej i poświęcić całego swojego czasu na prace dla realizacji celów statutowych swoich organizacji. Organizacje te nie mają bowiem zapewnione stałego finansowania i nie mogą zobowiązać się do zatrudnienia liderów na podstawie długoterminowych umów o pracę ani umów cywilnoprawnych, co umożliwiłoby tym osobom pracę w pełnym wymiarze na rzecz niesienia pomocy potrzebującym zgodnie ze statutem swoich organizacji.

Jedną z idei stojących za powstaniem Fundacji było zatem nie tylko bezpośrednie niesienie pomocy osobom potrzebującym ale udzielenie wsparcia organizacjom pozarządowym (fundacjom, stowarzyszeniom), tak aby mogły one umożliwić swoim liderom szukającym możliwości rozwoju i gotowym do rezygnacji z pracy zawodowej pełne zaangażowanie w rozwój prowadzonych przez nich projektów dobroczynnych. Wsparcie udzielone przez Fundację ma obejmować środki finansowe i know-how, które pozwolą na wielokrotne pomnażanie dobra w ramach prowadzonej działalności tych organizacji.

Pomoc Fundacji ma zatem polegać m. in. na długoterminowym (2-3 lata), comiesięcznym wsparciu finansowym organizacji pozarządowych, które umożliwi pełne zaangażowanie liderów tych organizacji w rozwój danej organizacji (co praktycznie sprowadza się do możliwości ich rezygnacji z pracy zawodowej) i zwielokrotnienie skali działania tych organizacji w niesienie pomocy osobom potrzebującym zgodnie ze statutem danej organizacji. Ponadto pomoc Fundacji będzie obejmować dedykowane wsparcie doradcze, które będą wspierać wysiłki liderów.

Fundacja będzie udzielać wspomnianego wyżej wsparcia finansowego w formie darowizn dokonywanych na rzecz innych organizacji pozarządowych (fundacji oraz stowarzyszeń), które realizują cele statutowe zbieżne z celami statutowymi Fundacji. Umowy darowizn będą zawierały szczegółowe zapisy na temat przeznaczenia środków darowanych przez Fundację danej organizacji.

Efektem działania Wnioskodawcy ma być zwielokrotnienie skali działalności oraz skuteczności społecznego oddziaływania organizacji pozarządowych wspieranych przez Fundację.

Fundacja będzie pozyskiwała środki na swoją działalność, w tym na opisane wyżej wsparcie dla innych organizacji pozarządowych (fundacji oraz stowarzyszeń), z następujących źródeł:

a.darowizn, spadków, zapisów,

b.dotacji i subwencji od osób prawnych,

c.zbiórek publicznych,

d.majątku Fundacji,

e.odsetek i lokat bankowych.

Zgodnie z postanowieniami statutu Fundacji, całość przychodów uzyskiwanych przez Fundację może być przeznaczana wyłącznie na działalność statutową.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

1. Podmioty (fundacje i stowarzyszenia), którym Fundacja zamierza udzielać wsparcia finansowego będą realizowały cele dobroczynne.

2. Jak wspomniano w treści wniosku o interpretację (zdanie pierwsze w opisie zdarzenia przyszłego) Wnioskodawca jest fundacją działającą na podstawie ustawy z dn. 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach.

Fundacja nie jest zatem żadnym z podmiotów wskazanych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.

Pytanie

Czy otrzymane przez Fundację darowizny i inne przychody, przeznaczone na wsparcie innych organizacji pozarządowych (tj. głównie fundacji oraz stowarzyszeń), które realizują cele statutowe zbieżne z celami statutowymi Fundacji, stanowią dochody wydatkowane na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i podlegają zwolnieniu od podatku CIT na podstawie tego przepisu?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, darowizny i inne przychody otrzymane przez Fundację, przeznaczone na wsparcie innych organizacji pozarządowych (tj. głównie fundacji oraz stowarzyszeń), które realizują cele statutowe zbieżne z celami statutowymi Fundacji, stanowią dochody wydatkowane na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i podlegają zwolnieniu od podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, powyższe zwolnienie, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Dodatkowo ustawa o CIT przewiduje określony katalog przypadków, kiedy wskazane wyżej zwolnienie nie będzie miało zastosowania.

Po pierwsze, zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2)dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Po drugie, jak wskazał ustawodawca w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, zwolnienie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie ma zastosowania w:

1)przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2)przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3)samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

W świetle przedstawionych wyżej przepisów należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

  • podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach zgodnych z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT (tj. jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednemu z celów wymienionych w tym przepisie);
  • podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT;
  • przeznaczone przez podatnika na cele statutowe dochody nie są dochodami wymienionymi w art. 17 ust. 1b ustawy o CIT oraz podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.

Wnioskodawca przedstawia poniżej analizę spełnienia poszczególnych warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

a. Zgodność celów statutowych Fundacji z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT

Dokonując analizy treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy należy wskazać, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęć odnoszących się do rodzajów działalności statutowej w zakresie przewidzianym w tym przepisie. Jak wynika z utrwalonej linii orzeczniczej sądów administracyjnych oraz linii interpretacyjnej organów podatkowych uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku wykładnią gramatyczną (językową).

Jednym z celów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest dobroczynność.

Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1997 - słowo "dobroczynność" oznacza: 1. «przynoszący korzyść lub ulgę» 2. «niosący pomoc potrzebującym» (http://sjp.pwn.pl/), inne: "udzielanie pomocy tym którzy jej potrzebują, zwłaszcza finansowej". Tym samym poprzez pojęcie "dobroczynność" należy rozumieć niesienie pomocy potrzebującym.

Z kolei Wielki Słownik Języka Polskiego pod red. W. Doroszewskiego wskazuje, że "dobroczynność" to m.in. «działalność o charakterze społecznym polegająca na niesieniu pomocy materialnej ubogim; filantropia». Natomiast przez "filantropię" należy rozumieć udzielanie pomocy materialnej ubogim ludziom; dobroczynność (Popularny słownik języka polskiego, red. naukowy prof. dr hab. Bogusław Dunaj, Wydawnictwo Wilga, rok wydania 2000).

Jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, celem statutowym Fundacji jest działalność dobroczynna polegająca na niesieniu pomocy potrzebującym m. in. przez wspieranie organizacji pozarządowych, fundacji, stowarzyszeń oraz inicjatyw społecznych, które prowadzą działalność dobroczynną, w szczególności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka, na rzecz dzieci i młodzieży, osób starszych i samotnych, przeciwdziałania ubóstwu, uzależnieniom i patologiom społecznym, dbania o zdrowie psychiczne i fizyczne, obejmująca działania przynoszące pozytywne zmiany w życiu konkretnych osób i społeczności, w zgodzie z wartościami chrześcijańskimi.

Celem statutowym Fundacji jest także udzielanie wsparcia finansowego, rzeczowego i organizacyjnego projektom realizowanym w ramach działalności dobroczynnej, na rzecz poszczególnych osób oraz społeczności, w szczególności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka, na rzecz dzieci i młodzieży, osób starszych i samotnych, przeciwdziałania ubóstwu, uzależnieniom i patologiom społecznym, dbania o zdrowie psychiczne i fizyczne, w tym projektom przyczyniającym się do zmiany życia poszczególnych osób i społeczności w duchu wartości chrześcijańskich, otwartym na każdego potrzebującego człowieka, niezależnie od jego wyznania, przekonań czy sytuacji społecznej.

Opisane wyżej działania łączy cecha wspólna, tj. mają one nieść pomoc określonym osobom oraz grupom osób znajdujących się w trudnej sytuacji, tzn. mają charakter dobroczynny, przy czym statut Fundacji przewiduje zarówno bezpośrednie niesienie pomocy przez Fundację osobom potrzebującym, jak również pośrednio, tj. przez udzielanie pomocy organizacjom pozarządowym, które następnie będą wspierały potrzebujących.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, działalność statutowa Fundacji wpisuje się w cel statutowy wskazany w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jakim jest przede wszystkim dobroczynność, tj. niesienie pomocy potrzebującym.

b. zastosowanie zwolnienia także do przychodów wydatkowanych przez Fundację na rzecz innych organizacji pozarządowych

Jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, Fundacja swoje cele statutowe w zakresie dobroczynności może realizować zarówno bezpośrednio na rzecz osób potrzebujących, jak również pośrednio, tj. udzielając wsparcia innym organizacjom pozarządowym, które z kolei niosą pomoc potrzebującym.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, że aby Wnioskodawca mógł zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, konieczne jest spełnienie następujących warunków:

  • Po pierwsze, należy ustalić, czy w statucie Wnioskodawcy jest zapis mówiący, że celem statutowym Fundacji jest wspieranie działalności innych podmiotów realizujących cele statutowe, zbieżne z celami Wnioskodawcy, które jednocześnie są zgodne z celami wymienionymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
  • Po drugie należy zbadać, czy cele statutowe organizacji, którą zamierza wspierać finansowo Fundacja, są zbieżne z celami statutowymi Fundacji i jednoznaczne z celami wymienionymi w przedmiotowym art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Jak wynika z § 5 pkt 1 statutu Fundacji, celem Fundacji jest działalność dobroczynna polegająca na niesieniu pomocy potrzebującym, w szczególności przez wspieranie organizacji pozarządowych, fundacji, stowarzyszeń oraz inicjatyw społecznych, które prowadzą działalność dobroczynną, w szczególności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka, na rzecz dzieci i młodzieży, osób starszych i samotnych, przeciwdziałania ubóstwu, uzależnieniom i patologiom społecznym, dbania o zdrowie psychiczne i fizyczne, obejmująca działania przynoszące pozytywne zmiany w życiu konkretnych osób i społeczności, w zgodzie z wartościami chrześcijańskimi.

W konsekwencji, statut Fundacji wprost przewiduje, że jej celem statutowym jest wspieranie działalności innych podmiotów, pod warunkiem jednak, że prowadzą one określoną działalność dobroczynną.

Przed udzieleniem pomocy określonej organizacji, Zarząd Fundacji będzie weryfikował, czy cele statutowe tej organizacji są zbieżne z celami statutowymi Fundacji, którymi są niesienie pomocy potrzebującym, tj. działalność dobroczynna wymieniona wprost w art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Skoro więc z celów statutowych Fundacji wprost wynika, że może ona wspierać działalność innych organizacji pozarządowych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji, to przeznaczając i wydatkując kwoty na udzielenie wsparcia organizacjom dobroczynnym w Polsce, dochód Fundacji w części wydatkowanej w taki sposób będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydana w podobnym stanie faktycznym w dniu 16 maja 2024 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.151.2024.1.MR1).

Jak wskazał organ podatkowy we wspomnianej interpretacji, „skoro więc z celów statutowych Fundacji wprost wynika, że może ona wspierać działalność innych osób prawnych oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji, to przeznaczając i wydatkując kwoty na udzielenie wsparcia lokalnym organizacjom dobroczynnym w Polsce i społecznościom przyjmującym uchodźców w Polsce poprzez wspieranie ich finansowania, budowy ich zasobów i organizowanie wsparcia technicznego, dochód Fundacji w części wydatkowanej w taki sposób będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4”. 

c. Wydatkowanie dochodów na wspomniane cele

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, zastosowanie zwolnienia jest uzależnione od tego, czy podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Wnioskodawca zamierza przeznaczyć i wydatkować otrzymane dochody na wymienione wyżej cele, tj. także ten warunek zostanie spełniony.

d. brak spełnienia negatywnych przesłanek wykluczających możliwość zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT

Na koniec Wnioskodawca zauważa, że nie spełnia negatywnych przesłanek, które wykluczałyby możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Po pierwsze, Fundacja nie osiąga i nie zamierza osiągać dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, które nie mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Po drugie, Wnioskodawca jest fundacją działającą na podstawie ustawy z dn. 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, a zatem nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, darowizny i inne przychody otrzymane przez Fundację, przeznaczone na wsparcie innych organizacji pozarządowych (tj. głównie fundacji oraz stowarzyszeń), które realizują cele statutowe zbieżne z celami statutowymi Fundacji, stanowią dochody wydatkowane na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i podlegają zwolnieniu od podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 11 stycznia 2023 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r. poz. 166, ze zm.):

Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy:

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach:

W oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie, fundacje nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), jako podmiot, który zwolniony jest od podatku. W konsekwencji Wnioskodawca podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT wynika, że

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele;

Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o CIT

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel,
  • podatnik nie może być podmiotem ustawowo wyłączonym z możliwości skorzystania ze zwolnienia.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie, określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi, czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.

Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Statut powinien określać zasady, formy i zakres działalności podatnika realizującego cele, dla których został on ustanowiony. Oznacza to, że przez pojęcie „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez podatnika np. placówki oświatowej czy kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.

Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników - czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zgodnie z § 5 statutu Fundacji, celem Fundacji jest działalność dobroczynna polegająca na niesieniu pomocy potrzebującym, w szczególności:

1.Wspieranie organizacji pozarządowych, fundacji, stowarzyszeń oraz inicjatyw społecznych, które prowadzą działalność dobroczynną, w szczególności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka, na rzecz dzieci i młodzieży, osób starszych i samotnych, przeciwdziałania ubóstwu, uzależnieniom i patologiom społecznym, dbania o zdrowie psychiczne i fizyczne, obejmująca działania przynoszące pozytywne zmiany w życiu konkretnych osób i społeczności, w zgodzie z wartościami chrześcijańskimi.

2.Rozwój organizacji społecznych wymienionych w punkcie 1 oraz ich zdolności do skutecznego działania oraz znaczącego wzrostu skali działania prowadzonych przez nich organizacji, poprzez:

a.zapewnianie comiesięcznego wsparcia finansowego dla liderów, umożliwiającego rezygnację z pracy zawodowej i pełną koncentrację ich czasu na prowadzeniu działalności statutowej ich organizacji,

b.budowanie kompetencji liderów w zakresie zarządzania i realizacji celów statutowych,

3.Wspieranie działań na rzecz rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych realizujących cele dobroczynne, w szczególności poprzez:

a.wzmacnianie potencjału lokalnych organizacji i inicjatyw,

b.budowanie sieci współpracy między podmiotami działającymi na rzecz dobra wspólnego,

4.Promowanie i rozwój wolontariatu, który realizuje cele dobroczynne, w tym poprzez:

a.wspieranie organizacji i inicjatyw angażujących wolontariuszy,

b.organizowanie kampanii informacyjnych i szkoleń promujących zaangażowanie społeczne,

5.Udzielanie wsparcia finansowego, rzeczowego i organizacyjnego projektom realizowanym w ramach działalności dobroczynnej, na rzecz poszczególnych osób oraz społeczności, w szczególności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka, na rzecz dzieci i młodzieży, osób starszych i samotnych, przeciwdziałania ubóstwu, uzależnieniom i patologiom społecznym, dbania o zdrowie psychiczne i fizyczne, w tym projektom przyczyniającym się do zmiany życia poszczególnych osób i społeczności w duchu wartości chrześcijańskich, otwartym na każdego potrzebującego człowieka, niezależnie od jego wyznania, przekonań czy sytuacji społecznej.

Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

1.Wsparcie finansowe i rzeczowe:

a.udzielanie dotacji, darowizn w postaci comiesięcznego wsparcia dla lidera danej organizacji oraz innych form pomocy finansowej podmiotom, których działalność jest zgodna z celami Fundacji,

b.przekazywanie środków materialnych i rzeczowych na realizację projektów społecznych,

2.Doradztwo i wsparcie merytoryczne:

a.udzielanie konsultacji i doradztwa strategicznego w zakresie zarządzania, planowania i realizacji projektów społecznych,

b.wspieranie liderów w budowaniu ich kompetencji przywódczych i zarządczych,

3.Działalność edukacyjną i szkoleniową:

a.organizowanie warsztatów, szkoleń, konferencji, seminariów oraz innych form podnoszenia kompetencji liderów i członków organizacji pozarządowych,

b.tworzenie i publikowanie materiałów edukacyjnych, podręczników, raportów oraz innych treści wspierających rozwój organizacji społecznych,

4.Budowanie sieci współpracy:

a.inicjowanie i wspieranie współpracy między organizacjami pozarządowymi, instytucjami publicznymi oraz przedsiębiorstwami,

b.organizowanie spotkań, forów i wydarzeń mających na celu wymianę doświadczeń i dobrych praktyk,

5.Promowanie dobrych praktyk:

a.dokumentowanie i upowszechnianie przykładów skutecznych działań społecznych realizowanych przez wspierane podmioty,

b.inspirowanie innych organizacji i osób do podejmowania działań na rzecz dobra wspólnego,

6.Pozyskiwanie i zarządzanie środkami finansowymi:

a.organizowanie zbiórek publicznych i innych inicjatyw mających na celu pozyskanie środków na działalność Fundacji,

b.nawiązywanie współpracy z darczyńcami indywidualnymi, instytucjami i przedsiębiorstwami,

7.Współpracę z podmiotami publicznymi i prywatnymi:

a.podejmowanie wspólnych inicjatyw z instytucjami publicznymi, przedsiębiorstwami, innymi fundacjami oraz organizacjami pozarządowymi,

8.Monitorowanie i ewaluację:

a.prowadzenie działań badawczych i ewaluacyjnych, mających na celu ocenę skuteczności realizowanych projektów,

b.wyciąganie wniosków i rekomendowanie działań na przyszłość,

9.Rozwijanie potencjału wspieranych podmiotów:

a.tworzenie i wdrażanie programów rozwojowych dla organizacji pozarządowych i ich liderów,

b.wspieranie innowacyjnych rozwiązań w działalności społecznej,

10.Działalność promocyjną i informacyjną:

a.organizowanie kampanii informacyjnych na rzecz promowania idei działań społecznych,

b.publikowanie materiałów mających na celu szerzenie wiedzy o działalności Fundacji i wspieranych inicjatywach.

Jedną z idei stojących za powstaniem Fundacji było zatem nie tylko bezpośrednie niesienie pomocy osobom potrzebującym ale udzielenie wsparcia organizacjom pozarządowym (fundacjom, stowarzyszeniom), tak aby mogły one umożliwić swoim liderom szukającym możliwości rozwoju i gotowym do rezygnacji z pracy zawodowej pełne zaangażowanie w rozwój prowadzonych przez nich projektów dobroczynnych. Wsparcie udzielone przez Fundację ma obejmować środki finansowe i know-how, które pozwolą na wielokrotne pomnażanie dobra w ramach prowadzonej działalności tych organizacji.

Pomoc Fundacji ma zatem polegać m. in. na długoterminowym (2-3 lata), comiesięcznym wsparciu finansowym organizacji pozarządowych, które umożliwi pełne zaangażowanie liderów tych organizacji w rozwój danej organizacji (co praktycznie sprowadza się do możliwości ich rezygnacji z pracy zawodowej) i zwielokrotnienie skali działania tych organizacji w niesienie pomocy osobom potrzebującym zgodnie ze statutem danej organizacji. Ponadto pomoc Fundacji będzie obejmować dedykowane wsparcie doradcze, które będą wspierać wysiłki liderów.

Fundacja będzie udzielać wspomnianego wyżej wsparcia finansowego w formie darowizn dokonywanych na rzecz innych organizacji pozarządowych (fundacji oraz stowarzyszeń), które realizują cele statutowe zbieżne z celami statutowymi Fundacji. Umowy darowizn będą zawierały szczegółowe zapisy na temat przeznaczenia środków darowanych przez Fundację danej organizacji.

Fundacja będzie pozyskiwała środki na swoją działalność, w tym na opisane wyżej wsparcie dla innych organizacji pozarządowych (fundacji oraz stowarzyszeń), z następujących źródeł:

c.darowizn, spadków, zapisów,

d.dotacji i subwencji od osób prawnych,

e.zbiórek publicznych,

f.majątku Fundacji,

g.odsetek i lokat bankowych.

Zgodnie z postanowieniami statutu Fundacji, całość przychodów uzyskiwanych przez Fundację może być przeznaczana wyłącznie na działalność statutową.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że podmioty (fundacje i stowarzyszenia), którym Fundacja zamierza udzielać wsparcia finansowego będą realizowały cele dobroczynne.

Wątpliwości Fundacji dotyczą ustalenia czy otrzymane przez Fundację darowizny i inne przychody, przeznaczone na wsparcie innych organizacji pozarządowych (tj. głównie fundacji oraz stowarzyszeń), które realizują cele statutowe zbieżne z celami statutowymi Fundacji, stanowią dochody wydatkowane na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i podlegają zwolnieniu od podatku CIT na podstawie tego przepisu

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że aby Wnioskodawca mógł zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT musi, między innymi, spełnić następujące warunki: po pierwsze, konieczne jest ustalenie, czy w statucie Wnioskodawcy jest zapis mówiący wprost, że celem statutowym Fundacji jest wspieranie działalności innych podmiotów realizujących cele statutowe, zbieżne z celami Wnioskodawcy, które jednocześnie są zgodne z celami wymienionymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Po drugie zbadać, czy cele statutowe Podmiotu, którego zamierza wspierać finansowo Fundacja są tożsame z celami statutowymi Fundacji i jednoznaczne z celami wymienionymi w przedmiotowym art. 17 ust. 1 pkt 4.

Wskazać należy, że cele określone w statucie jednostki powinny być wskazane w sposób ścisły i niebudzący wątpliwości, aby organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy są zgodne z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Statut Fundacji powinien więc określać zasady, formy i zakres działalności realizującej cele, dla których została ona ustanowiona. Organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu. Innymi słowy, precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy.

Zdaniem tutejszego organu z celów statutowych Fundacji zawartych w § 5 Statutu wynika wprost możliwość wspierania organizacji pozarządowych, fundacji, stowarzyszeń oraz inicjatyw społecznych, które prowadzą działalność dobroczynną, w szczególności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka, na rzecz dzieci i młodzieży, osób starszych i samotnych, przeciwdziałania ubóstwu, uzależnieniom i patologiom społecznym, dbania o zdrowie psychiczne i fizyczne, obejmująca działania przynoszące pozytywne zmiany w życiu konkretnych osób i społeczności, w zgodzie z wartościami chrześcijańskimi oraz udzielanie wsparcia finansowego, rzeczowego i organizacyjnego projektom realizowanym w ramach działalności dobroczynnej, na rzecz poszczególnych osób oraz społeczności, w szczególności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka, na rzecz dzieci i młodzieży, osób starszych i samotnych, przeciwdziałania ubóstwu, uzależnieniom i patologiom społecznym, dbania o zdrowie psychiczne i fizyczne, w tym projektom przyczyniającym się do zmiany życia poszczególnych osób i społeczności w duchu wartości chrześcijańskich, otwartym na każdego potrzebującego człowieka, niezależnie od jego wyznania, przekonań czy sytuacji społecznej- w części gdy cele statutowe tych projektów realizowanych w ramach działalności dobroczynnej są tożsame z Państwa celami statutowymi. Fundacja będzie udzielać wspomnianego wyżej wsparcia finansowego w formie darowizn dokonywanych na rzecz innych organizacji pozarządowych (fundacji oraz stowarzyszeń), które realizują cele statutowe zbieżne z celami statutowymi Fundacji. Umowy darowizn będą zawierały szczegółowe zapisy na temat przeznaczenia środków darowanych przez Fundację danej organizacji.

Skoro więc z celów statutowych Fundacji wprost wynika, że może ona wspierać działalność organizacji pozarządowych, fundacji, stowarzyszeń oraz inicjatyw społecznych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji, to przeznaczając i wydatkując kwoty na udzielenie wsparcia organizacjom dobroczynnym poprzez wsparcie finansowe, rzeczowe i organizacyjne projektów realizowanych w ramach działalności dobroczynnej w części gdy cele statutowe tych projektów realizowanych w ramach działalności dobroczynnej są tożsame z Państwa celami statutowymi, dochód Fundacji w części wydatkowanej w taki sposób będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4.

Podkreślić należy, że działalność statutowa Fundacji wpisuje się w cel statutowy wskazany w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jakim jest dobroczynność.

Dokonując analizy treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy należy wskazać, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęć odnoszących się do rodzajów działalności statutowej w zakresie przewidzianym w tym przepisie. Uzasadnione jest zatem, posługiwanie się w tym przypadku wykładnią gramatyczną.

Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1997 - słowo „dobroczynność” oznacza: 1. «przynoszący korzyść lub ulgę» 2. «niosący pomoc potrzebującym» (http://sjp.pwn.pl/), inne: „udzielanie pomocy tym którzy jej potrzebują, zwłaszcza finansowej”. Tym samym poprzez pojęcie „dobroczynność” należy rozumieć niesienie pomocy potrzebującym.

Z kolei Wielki Słownik Języka Polskiego pod red. W. Doroszewskiego wskazuje, że „dobroczynność” to m.in. «działalność o charakterze społecznym polegająca na niesieniu pomocy materialnej ubogim; filantropia». Natomiast przez „filantropię" należy rozumieć udzielanie pomocy materialnej ubogim ludziom; dobroczynność (Popularny słownik języka polskiego, red. naukowy prof. dr hab. Bogusław Dunaj, Wydawnictwo Wilga, rok wydania 2000).

Po analizie przytoczonych definicji należy stwierdzić, iż kwoty wydatkowane na organizowanie wsparcia finansowego i rzeczowego (w każdej formie, np. przekazywanie środków materialnych i rzeczowych na realizację projektów społecznych) dla osób potrzebujących, można zakwalifikować jako wydatki na działalność dobroczynną.

W związku z powyższym cele Fundacji w zakresie:

  • wspierania organizacji pozarządowych, fundacji, stowarzyszeń oraz inicjatyw społecznych, które prowadzą działalność dobroczynną, w szczególności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka, na rzecz dzieci i młodzieży, osób starszych i samotnych, przeciwdziałania ubóstwu, uzależnieniom i patologiom społecznym, dbania o zdrowie psychiczne i fizyczne, obejmująca działania przynoszące pozytywne zmiany w życiu konkretnych osób i społeczności, w zgodzie z wartościami chrześcijańskimi oraz
  • wsparcia finansowego, rzeczowego i organizacyjnego projektom realizowanym w ramach działalności dobroczynnej, na rzecz poszczególnych osób oraz społeczności, w szczególności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka, na rzecz dzieci i młodzieży, osób starszych i samotnych, przeciwdziałania ubóstwu, uzależnieniom i patologiom społecznym, dbania o zdrowie psychiczne i fizyczne, w tym projektom przyczyniającym się do zmiany życia poszczególnych osób i społeczności w duchu wartości chrześcijańskich, otwartym na każdego potrzebującego człowieka, niezależnie od jego wyznania, przekonań czy sytuacji społecznej

- przekazywane na rzecz innych organizacji pozarządowych (fundacji oraz stowarzyszeń), które realizują cele statutowe zbieżne z celami statutowymi Fundacji są także zbieżna z celami wskazanymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Zatem Fundacja jest uprawniona do zastosowania zwolnienia z ww. przepisu w stosunku do dochodów przeznaczonych i wydatkowanych na działalność związaną z organizowaniem bezpośredniej pomocy dla osób potrzebujących tylko w określonym wyżej zakresie.

Zatem, Państwa stanowisko w tej części należało uznać za prawidłowe.

Natomiast, zdaniem tutejszego organu uzyskiwane dochody Fundacji, które byłyby przeznaczane w formie darowizn na:

  • rozwój organizacji społecznych wymienionych w punkcie 1 (§ 5 Statutu) oraz ich zdolności do skutecznego działania oraz znaczącego wzrostu skali działania prowadzonych przez nich organizacji, poprzez:
  • zapewnianie comiesięcznego wsparcia finansowego dla liderów, umożliwiającego rezygnację z pracy zawodowej i pełną koncentrację ich czasu na prowadzeniu działalności statutowej ich organizacji,
  • budowanie kompetencji liderów w zakresie zarządzania i realizacji celów statutowych,
  • wspieranie działań na rzecz rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych realizujących cele dobroczynne, w szczególności poprzez:
  • wzmacnianie potencjału lokalnych organizacji i inicjatyw,
  • budowanie sieci współpracy między podmiotami działającymi na rzecz dobra wspólnego,
  • promowanie i rozwój wolontariatu, który realizuje cele dobroczynne, w tym poprzez:
  • wspieranie organizacji i inicjatyw angażujących wolontariuszy,
  • organizowanie kampanii informacyjnych i szkoleń promujących zaangażowanie społeczne,
  • udzielanie wsparcia finansowego, rzeczowego i organizacyjnego projektom realizowanym w ramach działalności dobroczynnej, na rzecz poszczególnych osób oraz społeczności, w szczególności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka, na rzecz dzieci i młodzieży, osób starszych i samotnych, przeciwdziałania ubóstwu, uzależnieniom i patologiom społecznym, dbania o zdrowie psychiczne i fizyczne, w tym projektom przyczyniającym się do zmiany życia poszczególnych osób i społeczności w duchu wartości chrześcijańskich, otwartym na każdego potrzebującego człowieka, niezależnie od jego wyznania, przekonań czy sytuacji społecznej - kiedy projekty te realizowane są przez podmioty nieprowadzące działalności statutowej,

nie będą wydatkami na działalność dobroczynną a tym samym nie zostaną spełnione przesłanki zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Należy jeszcze raz podkreślić, że aby zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT miało zastosowanie m.in.:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Zaznaczyć przy tym należy, że w przypadku, kiedy dochód przeznaczony jest na realizację innych celów niż cele statutowe zgodne z ww. przepisem, dochody te nie będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania. Zatem, dochód, który nie został wydatkowany na działalność zwolnioną podlega opodatkowaniu. Powyższe ma zastosowanie także w przypadku, kiedy dany podmiot będzie ponosił wydatki, a tym samym wspierał działalność innych podmiotów realizujących cele statutowe, które są zbieżne z celami Wnioskodawcy ale które to nie są zgodne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Ponadto, czym innym jest wspieranie działań (projektów) organizacji prowadzących działalność dobroczynną, a czym innym wspieranie działalności takiej organizacji. Dochody przeznaczone i wydatkowane np. na wynagrodzenia pracowników organizacji prowadzących działalność statutową są przeznaczone i wydatkowane na jej działalność, a nie na realizację jej celów statutowych. Takie wydatki nie spełniają założeń art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zdaniem organu, przekazywanie i wydatkowanie dochodu Fundacji na zapewnianie comiesięcznego wsparcia finansowego dla liderów, umożliwiającego rezygnację z pracy zawodowej i pełną koncentrację ich czasu na prowadzeniu działalności statutowej ich organizacji oraz budowanie ich kompetencji, nie może zostać uznane jako wspieranie działań innych podmiotów realizujących cele statutowe, zbieżne z celami Wnioskodawcy, które jednocześnie są zgodne z celami wymienionymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zatem Państwa stanowisko w tej części należało uznać za nieprawidłowe.

Podsumowując, dochody Fundacji, które będą przeznaczane na:

  • wsparcie działań innych organizacji pozarządowych (tj. głównie fundacji oraz stowarzyszeń), które realizują cele statutowe zbieżne z celami statutowymi Fundacji, tj.:
  • wspieranie organizacji pozarządowych, fundacji, stowarzyszeń oraz inicjatyw społecznych, które prowadzą działalność dobroczynną, w szczególności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka, na rzecz dzieci i młodzieży, osób starszych i samotnych, przeciwdziałania ubóstwu, uzależnieniom i patologiom społecznym, dbania o zdrowie psychiczne i fizyczne, obejmująca działania przynoszące pozytywne zmiany w życiu konkretnych osób i społeczności, w zgodzie z wartościami chrześcijańskimi
  • udzielania wsparcia finansowego, rzeczowego i organizacyjnego projektom realizowanym w ramach działalności dobroczynnej, na rzecz poszczególnych osób oraz społeczności, w szczególności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka, na rzecz dzieci i młodzieży, osób starszych i samotnych, przeciwdziałania ubóstwu, uzależnieniom i patologiom społecznym, dbania o zdrowie psychiczne i fizyczne, w tym projektom przyczyniającym się do zmiany życia poszczególnych osób i społeczności w duchu wartości chrześcijańskich, otwartym na każdego potrzebującego człowieka, niezależnie od jego wyznania, przekonań czy sytuacji społecznej,

stanowią dochody wydatkowane na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i podlegają zwolnieniu od podatku CIT na podstawie tego przepisu - jest prawidłowe.

  • rozwój organizacji społecznych wymienionych w punkcie 1 (§ 5 Statutu) oraz ich zdolności do skutecznego działania oraz znaczącego wzrostu skali działania prowadzonych przez nich organizacji, poprzez:
  • zapewnianie comiesięcznego wsparcia finansowego dla liderów, umożliwiającego rezygnację z pracy zawodowej i pełną koncentrację ich czasu na prowadzeniu działalności statutowej ich organizacji,
  • budowanie kompetencji liderów w zakresie zarządzania i realizacji celów statutowych,
  • wspieranie działań na rzecz rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych realizujących cele dobroczynne, w szczególności poprzez:
  • wzmacnianie potencjału lokalnych organizacji i inicjatyw,
  • budowanie sieci współpracy między podmiotami działającymi na rzecz dobra wspólnego,
  • promowanie i rozwój wolontariatu, który realizuje cele dobroczynne, w tym poprzez:
  • wspieranie organizacji i inicjatyw angażujących wolontariuszy,
  • organizowanie kampanii informacyjnych i szkoleń promujących zaangażowanie społeczne,
  • udzielanie wsparcia finansowego, rzeczowego i organizacyjnego projektom realizowanym w ramach działalności dobroczynnej, na rzecz poszczególnych osób oraz społeczności, w szczególności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka, na rzecz dzieci i młodzieży, osób starszych i samotnych, przeciwdziałania ubóstwu, uzależnieniom i patologiom społecznym, dbania o zdrowie psychiczne i fizyczne, w tym projektom przyczyniającym się do zmiany życia poszczególnych osób i społeczności w duchu wartości chrześcijańskich, otwartym na każdego potrzebującego człowieka, niezależnie od jego wyznania, przekonań czy sytuacji społecznej - kiedy projekty te realizowane są przez podmioty nieprowadzące działalności statutowej,

będą wydatkami na działalność dobroczynną a tym samym zostaną spełnione przesłanki zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT - jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.