
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie pytania Nr 1 jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A Sp. z o.o. (zwana dalej również: „Spółką”), jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tj. podatnikiem podatku dochodowego w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „updop”). Rok obrotowy Spółki jest zgodny z rokiem kalendarzowym.
Od 1 września 2022 roku Spółka korzysta z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, tzw. CIT Estoński (dalej zwany także jako: „eCIT”). Pierwszy 4-letni okres opodatkowania eCIT w przypadku Spółki zakończy się 31 grudnia 2025 r. Na moment objęcia Spółki eCIT, oraz aktualnie, Spółka spełniała i spełnia warunki korzystania z eCIT. Nie znajdują zastosowania okoliczności wyłączające opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, wskazane w art. 28k ust. 1 updop.
Spółka prowadzi księgi rachunkowe i sporządza sprawozdania finansowe zgodnie z wymogami określonymi w art. 28d updop.
W okresie 1 września 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. wartość przychodu Spółki ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro, przeliczonej zgodnie z art. 4a pkt 10 updop, wobec czego w roku 2023, Spółka spełniała warunki do uznania jej za małego podatnika i podlegała opodatkowaniu stawką eCIT 10%.
W trakcie 2023 roku (od stycznia do grudnia), na podstawie uchwał zarządu, Spółka wypłacała wspólnikom zaliczki na poczet zysku za ten rok. Suma wypłaconych zaliczek na poczet dywidendy, wyczerpała kwotę zysku wypracowanego przez Spółkę w 2023 r.
W zeznaniu CIT-8E za 2023 r. Spółka wykazała kwotę wypłaconych zaliczek na poczet zysku za 2023 rok oraz należny podatek eCIT według stawki 10%. W CIT-8E za 2023 r. Spółka wykazała także inne dochody podlegające opodatkowaniu eCIT, jak np. dochody z tytułu ukrytych zysków, wydatków niezwiązanych z działalnością, które także opodatkowane zostały stawką 10% eCIT.
W 2023 roku kwota przychodów ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) przekroczyła wyrażoną w złotych kwotę odpowiadającą równowartości 2.000.000 euro, dlatego w roku 2024 Spółka utraciła status małego podatnika.
Spółka zatwierdziła sprawozdanie za 2023 rok w czerwcu 2024 roku. Uchwałą Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników cały zysk netto został przeznaczony do podziału i wypłaty. Faktycznie, cała kwota zysku za 2023 r. wypłacona została wspólnikom Spółki w formie zaliczek na poczet dywidendy, w trakcie 2023 roku.
Spółka wykazała zysk za 2023, przeznaczony do podziału w 2024 r., w deklaracji CIT-8E za 2024 rok. Podatek eCIT należny z tytułu podzielonego zysku wykazała według stawki 20%. W tej samej deklaracji wykazała też podatek należny od zaliczek wypłaconych na poczet zysku roku 2023, wypłaconych w trakcie 2023 roku. Z uwagi na rozbieżności w stawce eCIT zastosowanej do wypłaconych zaliczek na poczet zysku za 2023 r. w 2023 r. (10%) oraz zysku za 2023 r. podzielonego uchwałą podjętą w czerwcu 2024 r. (20%), Spółka zdecydowała się na korektę deklaracji CIT-8E za 2023 r., poprzez skorygowanie kwoty i stawki podatku od zaliczek na poczet zysku roku 2023 r. - z 10% na 20% eCIT. Tym samym, w deklaracji CIT-8E za 2024 r., należny ryczałt po obniżeniu o ryczałt od zaliczki wypłaconej na poczet dywidendy wykazanej w dochodzie z tytułu podzielonego zysku, wyniósł 0.
W związku z korektą deklaracji CIT-8E za 2023 r., w zakresie ryczałtu od wypłaconych zaliczek na poczet zysku, Spółka dokonała dopłaty należnego podatku oraz uiściła od kwoty różnicy odsetki, wyliczone jak dla zaległości podatkowej.
Spółka powzięła jednak wątpliwość, czy dokonane rozliczenia z tytułu:
- zaliczek wypłaconych na poczet zysku roku 2023, które wypłacane były w trakcie 2023 roku
oraz
- zysku za rok 2023 przeznaczonego do podziału na mocy uchwały zgromadzenia wspólników z czerwca 2024 r.
dokonane zostały prawidłowo, a przede wszystkim, czy prawidłowo przyjęta została stawka eCIT do zaliczek na poczet zysku za 2023 r., wypłacanych w trakcie roku 2023, kiedy to spółka posiadała status małego podatnika i wszystkie inne wypłaty podlegające opodatkowaniu eCIT w 2023 roku (m.in. z tytułu ukrytych zysków, czy wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą) opodatkowane były według stawki 10% eCIT.
Pytania
1. Czy od wypłaconych wspólnikom w 2023 r. zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy za 2023 r., wobec tego, że Spółka w 2023 roku posiadała status małego podatnika, należny ryczałt powinien wynosić 10%, czy też do wypłaconych zaliczek powinna mieć zastosowana taka sama stawka jak do zysku za 2023, przeznaczonego do podziału na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników podjętej w 2024 roku, tj. w roku, w którym spółka utraciła status małego podatnika?
2. W przypadku uznania, że do wypłaconych zaliczek powinna mieć zastosowana taka sama stawka ryczałtu, jak do zysku przeznaczonego do podziału na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników - czy Spółka postąpiła prawidłowo dokonując korekty deklaracji CIT-8E za 2023 r. w zakresie ryczałtu z tytułu wypłaconych zaliczek na poczet zysku oraz dokonując dopłaty należnego podatku wraz z odsetkami, czy też różnica w podatku powinna zostać wykazana w deklaracji CIT-8E za 2024 rok?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka wypłacając z zysku bieżącego, tj. roku 2023 udziałowcom zaliczki na poczet dywidendy była zobowiązana do opodatkowania tych zaliczek podatkiem należnym - ryczałtem od dochodów spółki - w wysokości 10%, z uwagi na fakt, iż na moment podjęcia decyzji przez zarząd o wypłacie zaliczek na poczet dywidendy i przez cały rok 2023, Spółka posiadała status małego podatnika.
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uznania, że do wypłaconych zaliczek powinna mieć zastosowana taka sama stawka ryczałtu, jak do zysku przeznaczonego do podziału na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników, Spółka postąpiła prawidłowo dokonując korekty deklaracji CIT-8E za 2023 r. w zakresie ryczałtu z tytułu wypłaconych zaliczek na poczet zysku oraz dokonując dopłaty należnego podatku wraz z odsetkami.
Uzasadnienie
Ad. 1
Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a updop:
Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku).
Stosownie do art. 28m ust. 2 updop:
Przepis ust. 1 pkt 1 stosuje się odpowiednio do wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy (podzielonego zysku).
W objaśnieniach podatkowych z 23 grudnia 2021 r. „Przewodnik do ryczałtu od dochodów spółek”, także wskazano, że dla celów ryczałtu wypłacone zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy, uważa się za dochód z tytułu podzielonego zysku, o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pkt 74 na str. 48 Objaśnień).
Stosownie do art. 28n ust. 1 pkt 1 updop:
Podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto.
W myśl art. 28o ust. 1 updop:
Ryczałt wynosi:
1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
Z kolei zgodnie z art. 28t ust. 1 pkt 1 updop:
Podatnik jest obowiązany do zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat - do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto.
W świetle przywołanych powyżej przepisów, zdaniem Spółki, w związku z wypłatą zaliczek na poczet dywidendy, dochód z tytułu podzielonego zysku w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a updop powstaje w momencie podjęcia uchwały o wypłacie zaliczki na poczet dywidendy.
Zaliczka na poczet dywidendy to część zysku wypracowanego przez spółkę, która jest wypłacana udziałowcom przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego za dany rok obrotowy. Jest to forma wczesnej wypłaty dywidendy, która ma na celu dostarczenie udziałowcom części zysków jeszcze przed finalnym podziałem. Z regulacji k.s.h. wynika, że tylko umowa spółki może upoważnić do wypłaty zaliczek wspólnikom, tylko zarząd może być organem upoważnionym do wypłaty zaliczek, a spółka musi posiadać wystarczające środki na wypłatę zgodnie z art. 195 Kodeksu spółek handlowych (dalej: „k.s.h.”), tj. gdy sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy wykazuje zysk.
Wypłacone zaliczki należy uwzględnić odpowiednio przy wypłacie dywidendy po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego. Przy zatwierdzeniu sprawozdania finansowego, wspólnicy sp. z o.o. nie mogą natomiast pominąć decyzji co do przeznaczenia zysku za dany rok. Jeżeli spółka osiągnęła zysk, należy podjąć również decyzję o podziale lub przeznaczeniu zysku. W świetle przepisów kodeksu spółek handlowych, czy ustawy o rachunkowości, nie wyobrażalna wydaje się sytuacja, w której
zgromadzenie wspólników nie podjęłoby decyzji w przedmiocie przeznaczenia zysków spółki w ogóle, w szczególności w przypadku, gdy choćby częściowo zysk ten został wypłacony w formie zaliczek.
W przypadku, w którym, kwota wypłaconych, na podstawie uchwały zarządu, zaliczek na poczet zysku, odpowiada kwocie dywidendy przeznaczonej do podziału uchwałą zgromadzenia wspólników, decyzja wspólników w tym względzie, właściwie jedynie potwierdza już wcześniej dokonaną wypłatę dywidendy.
Ponadto, w obu przypadkach, mamy do czynienia z podjęciem decyzji w sprawie wypłaty, co prawda przez różne organy spółki, jednak, co do zasady, w formie uchwały. W świetle art. 28t ust. 1 pkt 1 updop, jeżeli:
- stawce właściwej dla podzielonego zysku ma decydować status podatnika w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale zysku,
- dla celów ryczałtu wypłacone zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy, uważa się za dochód z tytułu podzielonego zysku, w przypadku zaliczek na poczet dywidendy, o stawce eCIT, decydować powinien status podatnika w roku podatkowym, w którym zarząd podjął decyzję o ich wypłacie.
Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora KIS w tym przykładowo:
- interpretacji z 19 stycznia 2024 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.635.2023.2.MW,
- interpretacji z 12 października 2023 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.405.2023.2.ASK,
- interpretacji i z 26 września 2024 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.428.2024.2.KM.
W konsekwencji, z uwagi na fakt, że:
- w 2023 roku Spółka posiadała status małego podatnika,
- w trakcie 2023 na podstawie decyzji zarządu, wspólnikom wypłacano zaliczki na poczet zysku przewidywanego za ten rok,
właściwa stawka ryczałtu, którą powinny zostać opodatkowane wypłacane w Spółce zaliczki poczet dywidendy, wynosi 10%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania Nr 1 jest prawidłowe.
Natomiast z uwagi na uzależnienie stanowiska do pytania Nr 2 od oceny stanowiska do pytania Nr 1 - ocena stanowiska do pytania Nr 2 stała się niezasadna.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie Nr 1 przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem Nr 1, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji. W szczególności przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest kwestia sposobu rozliczenia ryczałtu od dochodu z tytułu podzielonego zysku za 2023 r. na podstawie podjętej uchwały o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto za rok 2023.
Zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”):
Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.
Stosownie do art. 28f ust. 2 ustawy o CIT:
Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.
Zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy o CIT:
Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
1) wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
a) do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub
b) na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);
2) wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);
3) wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);
4) nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;
5) sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;
6) wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).
Stosownie do treści art. 4a pkt 10 ustawy o CIT:
Ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania Nr 1 dotyczą kwestii ustalenia, czy od wypłaconych wspólnikom w 2023 r. zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy za 2023, wobec tego, że Spółka w 2023 roku posiadała status małego podatnika, należny ryczałt powinien wynosić 10%, czy też do wypłaconych zaliczek powinna mieć zastosowana taka sama stawka jak do zysku za 2023, przeznaczonego do podziału na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników podjętej w 2024 roku, tj. w roku, w którym spółka utraciła status małego podatnika.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości, ponownie wskazać należy, że z art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT, z którego wynika, że:
Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku).
Zgodnie z art. 28m ust. 2 ustawy o CIT:
Przepis ust. 1 pkt 1 stosuje się odpowiednio do wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy (podzielonego zysku).
Jak wynika z art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku). Uzupełniająco, art. 28m ust. 2 reguluje, iż wskazany art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a stosuje się odpowiednio do zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy (podzielonego zysku).
Sformułowanie art. 28m ust. 2 poprzez „odpowiednie jego stosowanie” pozwala na objęcie jego zakresem różnych stanów faktycznych - zarówno przypadków, gdy wypłata zaliczek na poczet dywidendy następuje na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników sp. z o.o., jak również sytuacji, gdy wypłata zaliczek następuje bez podjęcia takiej uchwały. Należy bowiem zauważyć, iż z ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 18 ze zm.) nie wynika obowiązek dokumentowania uchwałą wypłaty zaliczek na dywidendę przez sp. z o.o. (mimo, iż jest to częstą praktyką).
Jak wynika z opisu stanu faktycznego, od 1 września 2022 roku Spółka korzysta z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek. W okresie 1 września 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. wartość przychodu Spółki ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro, przeliczonej zgodnie z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, wobec czego w roku 2023, Spółka spełniała warunki do uznania jej za małego podatnika i podlegała opodatkowaniu stawką 10%. W trakcie 2023 roku (od stycznia do grudnia), na podstawie uchwał zarządu, Spółka wypłacała wspólnikom zaliczki na poczet zysku za ten rok. Suma wypłaconych zaliczek na poczet dywidendy, wyczerpała kwotę zysku wypracowanego przez Spółkę w 2023 r. W 2023 roku kwota przychodów ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) przekroczyła wyrażoną w złotych kwotę odpowiadającą równowartości 2.000.000 euro, dlatego w roku 2024 Spółka utraciła status małego podatnika. Spółka zatwierdziła sprawozdanie za 2023 rok w czerwcu 2024 roku. Uchwałą Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników cały zysk netto został przeznaczony do podziału i wypłaty. Faktycznie, cała kwota zysku za 2023 r. wypłacona została wspólnikom Spółki w formie zaliczek na poczet dywidendy, w trakcie 2023 roku. Spółka wykazała zysk za 2023, przeznaczony do podziału w 2024 r., w deklaracji CIT-8E za 2024 rok. Podatek należny z tytułu podzielonego zysku wykazała według stawki 20%. W tej samej deklaracji wykazała tez podatek należny od zaliczek wypłaconych na poczet zysku roku 2023, wypłaconych w trakcie 2023 roku. Z uwagi na rozbieżności w stawce ryczałtu zastosowanej do wypłaconych zaliczek na poczet zysku za 2023 r. w 2023 r. (10%) oraz zysku za 2023 r. podzielonego uchwałą podjętą w czerwcu 2024 r. (20%), Spółka zdecydowała się na korektę deklaracji CIT-8E za 2023 r., poprzez skorygowanie kwoty i stawki podatku od zaliczek na poczet zysku roku 2023 r. - z 10% na 20%. Tym samym, w deklaracji CIT-8E za 2024 r., należny ryczałt po obniżeniu o ryczałt od zaliczki wypłaconej na poczet dywidendy wykazanej w dochodzie z tytułu podzielonego zysku, wyniósł 0. W związku z korektą deklaracji CIT-8E za 2023 r., w zakresie ryczałtu od wypłaconych zaliczek na poczet zysku, Spółka dokonała dopłaty należnego podatku oraz uiściła od kwoty różnicy odsetki, wyliczone jak dla zaległości podatkowej.
W tym miejscu wskazać należy na brzmienie art. 28n ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, zgodnie z którym:
Podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto.
W myśl art. 28o ust. 1 ustawy o CIT:
Ryczałt wynosi:
1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
W świetle analizowanej sprawy, wskazać należy, że wypłata zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy za rok obrotowy występuje przed podziałem zysku na podstawie uchwały o podziale wyniku finansowego netto, dlatego w takim przypadku zastosowanie znajduje art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT.
Jak wynika z cytowanego wyżej art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku).
Uzupełniająco art. 28m ust. 2 cytowanej ustawy reguluje, że wskazany art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a stosuje się odpowiednio do zaliczki za poczet przewidywanej dywidendy (podzielonego zysku).
W przypadku wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy zastosowanie znajduje stawka ryczałtu obowiązująca podatnika w roku jej wypłaty.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w trakcie 2023 roku (od stycznia do grudnia), na podstawie uchwał zarządu, Spółka wypłacała wspólnikom zaliczki na poczet zysku za ten rok. Spółka zatwierdziła sprawozdanie za 2023 rok w czerwcu 2024 roku. Uchwałą Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników cały zysk netto został przeznaczony do podziału i wypłaty. Faktycznie, cała kwota zysku za 2023 r. wypłacona została wspólnikom Spółki w formie zaliczek na poczet dywidendy, w trakcie 2023 roku. Ponadto, Spółka w 2023 r. spełniała warunki do uznania jej za małego podatnika.
Zauważyć zatem należy, że skoro dla ustalenia właściwej stawki ryczałtu przy wypłacie zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy, znaczenie ma posiadanie statusu małego lub dużego podatnika w roku podatkowym, w którym występuje przedmiotowa wypłata, to ze względu na posiadanie przez Państwa statusu małego podatnika na moment wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy w 2023 r. za rok 2023 właściwa stawka ryczałtu, którą powinny zostać opodatkowane ww. zaliczki wynosi 10%.
Tym samym należy podzielić Państwa stanowisko, zgodnie z którym, Spółka wypłacając z zysku bieżącego, tj. roku 2023 udziałowcom zaliczki na poczet dywidendy, uprawniona była opodatkować te zaliczki podatkiem należnym - ryczałtem od dochodów spółki - w wysokości 10%, z uwagi na fakt, iż na moment podjęcia decyzji przez zarząd o wypłacie zaliczek na poczet dywidendy i przez cały rok 2023, Spółka posiadała status małego podatnika.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1 jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania Nr 2 dotyczą kwestii ustalenia, czy w przypadku uznania, że do wypłaconych zaliczek powinna mieć zastosowana taka sama stawka ryczałtu, jak do zysku przeznaczonego do podziału na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników – czy Spółka postąpiła prawidłowo dokonując korekty deklaracji CIT-8E za 2023 r. w zakresie ryczałtu z tytułu wypłaconych zaliczek na poczet zysku oraz dokonując dopłaty należnego podatku wraz z odsetkami, czy też różnica w podatku powinna zostać wykazana w deklaracji CIT-8E za 2024 rok.
W świetle powyższego, stwierdzić należy, że skoro organ w zakresie pytania Nr 1 uznał Państwa stanowisko za prawidłowe, wskazując, że ze względu na posiadanie przez Państwa statusu małego podatnika na moment wypłaty zaliczki w 2023 r. na poczet przewidywanej dywidendy za rok 2023, właściwa stawka ryczałtu, którą powinny zostać opodatkowane ww. zaliczki na poczet dywidendy wynosi 10%, to odniesienie się do Państwa wątpliwości w zakresie pytania Nr 2 stało się niezasadne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
