
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie opodatkowania minimalnym podatkiem dochodowym spółki, której właścicielem jest Gmina Miejska. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka jest podatnikiem w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy o pdop z dn. 15 lutego 1992 r. (ze zm.) Spółka powinna ustalić minimalny podatek CIT.
Właścicielem Spółki jest Gmina Miejska, która posiada 100% akcji Spółki. Zgodnie ze statutem celem zawiązania Spółki jest między innymi wspieranie rozwoju lokalnego i regionalnego ze szczególnym uwzględnieniem sportu, turystyki i rekreacji; administrowanie i zarządzanie obiektami sportowymi i rekreacyjnymi; prowadzenie działalności sportowej jako klub sportowy; promocja aktywnych form wypoczynku.
Zgodnie ze Statutem Spółka nie działa w celu osiągnięcia zysku.
Przedmiotem działalności Spółki jest zaspokajanie potrzeb społeczności lokalnej, w tym zaspokajanie potrzeb mieszkańców w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych – zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym.
Spółka świadczy odpłatne usługi polegające na udostępnianiu posiadanych obiektów sportowych takich jak: kryta pływalnia, baseny odkryte, korty tenisowe, stadion i boiska sportowe.
Dodatkowo w strukturze organizacyjnej Spółki funkcjonuje dział piłki nożnej w skład którego wchodzą: I zespół piłki nożnej, grupy młodzieżowe uczestniczące w rozgrywkach ligowych różnych szczebli oraz X prowadząca treningi piłkarskie dla dzieci wieku od 5 lat do 14 lat.
Pytanie
Czy Spółka, której właścicielem jest Gmina Miejska może stosować zwolnienie podmiotowe i nie naliczać podatku minimalnego (art. 24ca ust. 1; ust. 14)?
Państwa stanowisko w sprawie
Spółka, której 100% akcji posiada Gmina Miejska może stosować zwolnienie, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o pdop i nie naliczać podatku minimalnego na podstawie art. 24ca ust. 1 ustawy o pdop.
Spółka realizuje zadania o charakterze użyteczności publicznej polegające na zarządzaniu obiektami sportowo-rekreacyjnymi takimi jak: kryta pływalnia, baseny odkryte, korty tenisowe, stadion i boiska sportowe. Dodatkowo prowadzi działalność jako klub sportowy oraz prowadzi zajęcia dla dzieci i młodzieży w ramach X.
Charakter funkcjonowania spółki uprawnia ją do korzystania ze zwolnienia oraz spełnia ona warunki, które definiują ją jako spółkę prowadzącą gospodarkę komunalną.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Podatek od spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz podatkowych grup kapitałowych, które w roku podatkowym:
1)poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo
2)osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%
– wynosi 10% podstawy opodatkowania (minimalny podatek dochodowy).
Zgodnie z cytowanym art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT, minimalny podatek dochodowy w wysokości 10% podstawy opodatkowania skierowany jest, co do zasady, do podatników będących spółkami oraz podatkowymi grupami kapitałowymi, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, którzy w ramach działalności operacyjnej ponoszą stratę lub wykazują określony niski wskaźnik dochodowości (udział dochodów w przychodach w wysokości nieprzekraczającej 1% (1% lub niższej).
Odwołanie w art. 24ca ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT do dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o CIT dotyczy określenia wskaźnika dochodowości. Chodzi bowiem o uwzględnienie w opodatkowaniu minimalnym podatkiem dochodowym nie tylko podatników, którzy ponieśli w roku podatkowym stratę, o której mowa w art. 24ca ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, ale również tych, którzy uzyskali nie większy niż 1% udział dochodów w przychodach innych niż z zysków kapitałowych (działalność operacyjna).
W myśl art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o CIT:
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników będących spółkami prowadzącymi gospodarkę komunalną, o których mowa w rozdziale 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 679).
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii stosowania wyłączenia od minimalnego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości wskazać należy, że z literalnego brzmienia art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o CIT wynika, że podatkowi minimalnemu nie podlegają podatnicy będący spółkami prowadzącymi gospodarkę komunalną, o których mowa w rozdziale 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 679 ze zm.).
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej:
Jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek.
Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Jak wynika z uzasadniania do Rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Druk nr 2544) wynika, że „Proponowane zwolnienia skierowane są do podatników, którzy ze względu na charakter funkcjonowania, czy strukturę właścicielską nie działają (z uwagi na brak ku temu przesłanek i uzasadnienia) z zamiarem unikania opodatkowania (np. mali podatnicy – ze względu na zakres prowadzonej działalności i prostą strukturę powiązań powodującą nieopłacalność i niecelowość takich działań; spółki komunalne – ze względu na strukturę własnościową z udziałem jednostek samorządu terytorialnego, a także cele jakim służą, tj. usługi komunalne w szerokim rozumieniu, w tym fakt, że znaczna część działalności takich podmiotów ma charakter regulowany, czy podmioty świadczące usługi ochrony zdrowia – o zbliżonej do spółek komunalnych charakterystyce, bowiem działające dla dobra ogółu społeczeństwa, w dużej mierze poprzez świadczenia o regulowanym charakterze). Zaproponowane wyłączenia wynikają zatem z specyfiki poszczególnych branż i są zgodne z celem przepisów o minimalnym podatku dochodowym”.
W uzasadnieniu tym wskazano również, że „Wprowadzana zmiana ma zatem na celu wyłączenie spod regulacji minimalnego podatku dochodowego de facto spółek, których udziałowcami są jednostki samorządu terytorialnego, nie mających decydującego wpływu na wielkość osiąganych przychodów, bowiem prowadzących działalność, w których występują ceny regulowane.
Podobnie jak w przypadku zwolnienia podmiotów prowadzących działalność leczniczą, niniejsza zmiana stanowi odpowiedź na głosy płynące ze strony w szczególności przedsiębiorstw użyteczności publicznej, które charakteryzują się stałą niską rentownością, wynikającą ze specyfiki ich funkcjonowania.
Ponadto, biorąc pod uwagę strukturę własnościową z udziałem JST, a także cele jakim służą takie podmioty, tj. usługi komunalne w szerokim rozumieniu, w tym fakt, że znaczna część działalności takich podmiotów ma charakter regulowany, objęcie zwolnieniem tych podatników nie stoi w sprzeczności z założeniami omawianej regulacji (przeciwdziałanie optymalizacji podatkowej stosowanej przez duże grupy kapitałowe)”.
Jak wynika z opisu sprawy właścicielem Spółki jest Gmina Miejska, która posiada 100% akcji Spółki. Zgodnie ze statutem celem zawiązania Spółki jest między innymi wspieranie rozwoju lokalnego i regionalnego ze szczególnym uwzględnieniem sportu, turystyki i rekreacji. Przedmiotem działalności Spółki jest zaspokajanie potrzeb społeczności lokalnej, w tym zaspokajanie potrzeb mieszkańców w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że Spółka spełnia warunek do wyłączenia z opodatkowania minimalnym podatkiem dochodowym na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 8 ustawy o CIT. Jedynym akcjonariuszem Spółki jest jednostka samorządu terytorialnego. Spółka zatem będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem minimalnym, o którym mowa w art. 24ca ustawy o CIT.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
