Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.126.2025.4.AG

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 marca 2025 r. za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wynagrodzenie płatnika z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa oraz z tytułu ustalania prawa do świadczeń należnych z ubezpieczenia chorobowego i ich wypłaty, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie Organu – 9 kwietnia 2025 r. (data wpłaty brakującej opłaty).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest Spółką, mającą siedzibę i miejsce zarządu na terytorium Polski oraz posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych. Jest również czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność w zakresie produkcji wyrobów dla budownictwa z tworzyw sztucznych. Zatrudnia średniorocznie ok. (…) osób na umowę o pracę a także umowy zlecenia.

W związku z zatrudnieniem i wypłatą wynagrodzeń jako płatnik, w trybie art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca oblicza i pobiera w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy. Następnie zgodnie z art. 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwoty pobranych zaliczek na podatek, odprowadza na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym je pobrał. Wykonuje także obowiązki wynikające z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i ustala prawo do świadczeń należnych z tytułu ubezpieczenia chorobowego oraz dokonuje ich wypłaty.

W związku z wykonywanymi czynnościami, w rozumieniu art. 8 Ordynacji podatkowej, Wnioskodawca jest płatnikiem i na podstawie art. 28 Ordynacji podatkowej przysługuje mu zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa. Poza tym, w trybie art. 3 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych ma prawo do wynagrodzenia, obliczanego jako procent kwoty wypłaconego świadczenia chorobowego. Wynagrodzenie należne Spółce jest naliczane i potrącane zgodnie regulacjami wynikającymi z ustaw i rozporządzeń oraz ujmowane jako pozostałe przychody operacyjne zgodnie z art. 1 ust. 32 ustawy o rachunkowości.

Pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych

Czy wynagrodzenie płatnika z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa, oraz z tytułu ustalania prawa do świadczeń należnych z ubezpieczenia chorobowego i ich wypłaty, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1).

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych

Państwa zdaniem, wynagrodzenie płatnika z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa, oraz z tytułu ustalania prawa do świadczeń należnych z ubezpieczenia chorobowego i ich wypłaty nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 12 nie wskazuje tego źródła przychodu jako podstawy do opodatkowania, w przeciwieństwie do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych gdzie w art. 14 ust. 1 pkt 10 tej ustawy, ustawodawca m.in. wymienia jako przychód również wynagrodzenia płatników z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.

Wynagrodzenie, które jest naliczane przez Spółkę i które jest należne Spółce, nie stanowi otrzymanych środków pieniężnych. Świadczenie to jest określane przez ustawodawcę mianem wynagrodzenia, co wynika z art. 28 Ordynacji podatkowej. Ustawodawca posługuje się pojęciem wynagrodzenia, nie posługuje się zamienne innymi pojęciem np. należnych środków pieniężnych stawianych do dyspozycji płatnika, co mogło by wskazywać na opodatkowanie wynikające z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm., dalej: Ordynacja):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W myśl art. 3 pkt 3 lit. a) Ordynacji:

Ilekroć w ustawie jest mowa o podatkach - rozumie się przez to również zaliczki na podatki.

Zgodnie z treścią art. 28 § 1 cytowanej ustawy:

Płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.

Przepis ten wskazuje ogólne przesłanki, od spełnienia których uzależnione zostało prawo płatnika lub inkasenta do pobrania przedmiotowego wynagrodzenia (są nimi: pobór podatku od podatnika oraz jego terminowa wpłata na rzecz budżetu państwa). Niespełnienie któregokolwiek z tych warunków skutkuje brakiem podstawy prawnej do realizacji przez płatnika/inkasenta rzeczonego uprawnienia.

Natomiast w myśl art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 350, dalej: ustawa o SUS):

Za wykonywanie zadań związanych z ustalaniem prawa do świadczeń i ich wysokości oraz wypłatą świadczeń z ubezpieczenia chorobowego płatnicy składek mają prawo do wynagrodzenia. Wynagrodzenia płatników składek określa się jako procent kwoty tych świadczeń. Wysokość stopy procentowej oraz tryb rozliczenia tego wynagrodzenia określi, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego. Pozostałe zadania z zakresu ubezpieczeń społecznych płatnicy składek są zobowiązani wykonywać nieodpłatnie.

Jak wynika z treści wniosku, zatrudniają Państwo średniorocznie około (…) osób, a co za tym idzie są Państwo płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są Państwo zobowiązani obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób zatrudnionych w Państwa Spółce. Wykonują Państwo także obowiązki wynikające z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i ustalają Państwo prawo do świadczeń należnych z tyt. ubezpieczenia chorobowego oraz dokonują ich wypłaty.

Na podstawie art. 28 Ordynacji podatkowej przysługuje Państwu zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa oraz na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy o SUS mają Państwo prawo do wynagrodzenia, obliczanego jako procent kwoty wypłaconego świadczenia chorobowego. Należne Państwu wynagrodzenie jest naliczane i potrącane zgodnie regulacjami wynikającymi z ustaw i rozporządzeń oraz ujmowane jako pozostałe przychody operacyjne.

Państwa wątpliwości sprowadzają się do pytania, czy wynagrodzenie płatnika z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa, oraz z tytułu ustalania prawa do świadczeń należnych z ubezpieczenia chorobowego i ich wypłaty, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zauważyć należy, iż ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: ustawa o CIT) nie zawiera definicji legalnej przychodu podatkowego. W przedmiotowych przepisach wymieniono jedynie przykładowe kategorie przysporzeń majątkowych (katalog otwarty), które zostały do nich zaliczone.

Analiza poszczególnych jednostek redakcyjnych art. 12 ust. 1 wskazanej ustawy pozwala jednak na ustalenie pewnych desygnatów przychodu podatkowego. Będą to uzyskane (a w przypadku wymienionym w art. 12 ust. 3 wskazanej ustawy również należne) wartości materialne, które w sposób definitywny zwiększają aktywa podatnika lub zmniejszają jego pasywa.

Na podstawie przytoczonych unormowań można zatem przyjąć, że przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku osoby prawnej, mająca definitywny charakter, powiększająca jej aktywa, którą może rozporządzać jak własną.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Natomiast stosownie do art. 12 ust. 3 cytowanej ustawy:

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Powyższy przepis nakazuje ujmować (dla celów podatkowych) przychody, które są należne podatnikowi, tj. stanowią przedmiot wymagalnych świadczeń, nawet jeśli nie zostały przez niego jeszcze otrzymane. Podkreślić jednakże należy, że przywołany artykuł obejmuje swoim zakresem zastosowania wyłącznie przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej. Oznacza to, że między przychodem a wymienionymi rodzajami działalności (działalność gospodarcza lub rolna) musi istnieć związek skutkujący powstaniem przychodu.

W związku z powyższym zauważyć należy, że wynagrodzenie płatników nie posiada bezpośredniego związku z prowadzeniem (bądź nie) działalności gospodarczej (z uwagi m.in. na nałożenie tożsamych obowiązków dla wszystkich płatników, bez względu na ich status prawny, czy prowadzenie działalności gospodarczej). Podstawowym kryterium do zastosowania omawianego wynagrodzenia jest prawidłowe wykonywanie ściśle określonego przepisami prawa obowiązku publicznoprawnego, dlatego też nie ma żadnych podstaw, aby traktować kwotę wynagrodzenia jako przychód należny i w związku z tym poddawać go opodatkowaniu podatkiem dochodowym bez względu na to, czy wynagrodzenie z tego tytułu zostało pobrane.

Podkreślić należy, że warunkiem naliczenia i potrącenia wynagrodzenia płatnika jest prawidłowe (m.in. terminowe) wykonywanie ściśle określonego przepisami prawa obowiązku publicznoprawnego.

Reasumując, przychody z tytułu wynagrodzenia przysługującego płatnikom, będącymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT wyłącznie wówczas, gdy zostały faktycznie przez nich uzyskane, tj. w dacie przekazania (na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego) pomniejszonej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz analogicznie, w dacie przekazania (na rachunek Zakładu Ubezpieczeń Społecznych) pomniejszonej kwoty składek.

Tym samym, Państwa stanowisko w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy wyłącznie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1), natomiast w zakresie podatku od towarów i usług wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.